Een mens hoeft niet alleen te blijven
Kritiek op presentatie
actie Solidaridad
n/L£x»r
PLAAG? i
Sn
Excommunicatie Lefèbvre
niet meer te vermijden
Evangelisatie-actie van baptisten
RQXASECT
Conferenties
LARVENDODER
Weer doopsgezinde
bezinning op PCR
Berend Udlnk
VANDAAG
.Voorbijgangers
DONDERDAG 30 JUNI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door dr. A. Dekker
Aan het gesprek over christe
lijk geloof en homofilie is een
inspirerende stimulans gege
ven door een bundel opstellen
onder de titel „Een mens hoeft
niet alleen te zijn'' van o.a. een
aantal in deze materie bekende
pastores (Brussaard. Klamer,
Van Veen, Van Heusden,
Vriend) en vele anderen. Dit
vlot uitgevoerde werkje wil een
..evangelische visie" geven, wat
je vertalen kunt als: bevrijdend
en bemoedigend. Het is niet zo
maar een geschrift van een
aantal aardige dames en heren
maar het kent een stevige
stamboom. De schrijvers ko
men namelijk uit twee werk
groepen (ressorterend onder de
Raad van Kerken in Nederland
en het Nationaal Centrum voor
Geestelijke Volksgezondheid)
die „namens een aantal kerken
in Nederland" deze studie heb
ben voorbereid.
Het uitgangspunt is dat de scheiding
die kerk en maatschappij nog steeds
brengen tussen een aarzelend gedo
gen van de homofiele gerichtheid
(omdat die niet te veranderen is) en
het niet willen aanvaarden van de
praktijk onhoudbaar, onmenselijk
en dus on evangelisch is. Dit steunt
op twee pijlers. Eén is de korte bij
drage van psychiater Grubben die
stelt dat homofilie geen afwijking of
ziekte is en dus niet thuis hoort bij
de arts.
De andere pijler is het beroep op de
bijbel. Ds. Jan van Veen toont in een
fors artikel aan dat geen van de
gevreesde bijbelteksten over homo
filie daar in wezen op mikt. Het
scheppingsverhaal slaat op het sa
men menszijn en de andere teksten
gaan over ontaarde seksualiteit en
met over wederzijdse liefde die de
naaste geen kwaad doet. Op deze
twee pijlers steunt dan een ruimte
waarin mensen niet achter maskers
hoeven weg te schuilen maar zich
volwaardig aanvaard weten.
Blijmoedig
Het is een blijmoedig boekje, niet
tobberig over .het probleem De
charme van deze oecumenische ver
zameling is dat grote en kleine, zwa
re en lichte artikelen rouleren. Je
vindt niet alleen wetenschappelijke
bijdragen over sociologie of ethiek
(Gordijn, Wouters en een sterk arti
kel van Jellema), maar ook de emo
ties van de predikant die voor het
eerst in aanraking kwam met homo
fielen; de spanning van ouders die
hun zoon trouw bleven; een briefwis
seling over bijna alle thema's op dit
gebied; notities over homofilie bin
nen het huwelijk, enz.
Daarbij worden twee dingen duide
lijk. Ten eerste de doorbraak van de
bestaande adempauze. De rek in het
elastiek van kerk en samenleving
was er kennelijk uit Homofiele ge
richtheid werd (soms) gedoogd, maar
niet meer dan dat. Dit boekje wil
verder gaan; laat ze nu ook volledig
mens kunnen zijn! Tegelijk wordt
gewezen op het mooie dat iemand
kan beleven in het geven en ontvan
gen van genegenheid. Het lijkt me
een waardevolle steun, verplichte
lectuur voor iedereen die er over mee
wil praten.
Kanttekeningen
Het boekje stelt zich kwetsbaar op.
Als ik een paar kanttekeningen
maak. is dat binnen het raam van
waardering voor de moed van de
schrijvers.
In de eerste plaats: de titel kan onbe
doeld ook ontmoedigend werken.
Het is aardig dat een homofiel hoort:
..een mens hoeft (van ons) niet alleen
te blijven", als hij of zij dan maar
niet de conclusie trekt dat het zuiver
en alleen eigen vrije wil is als men nu
toch geen partnerschap aandurft. De
druk van kerk, maatschappij en fa
milie is nog te groot. Het persoonlijk
verwerken van het zó-gerichtrZijn is
al een stevige dobber (elke homofiel
begint immers weer alleen), maar de
problemen ontstaan Juist op het
raakvlak met de maatschappij.
Het boekje mikt op persoonlijke be
moediging, men zou daarnaast een
zwaarider) accent kunnen zetten op
de maatschappijkritiek en de con
clusies van prof. Gordijn willen aan
scherpen. Dat de kerken actiever
moeten worden in het bouwen van
een nieuwe beeldvorming rondom
homofilie, dat er een breed front van
pressie nodig is om de overheid tot
herziening van haar discriminerende
wetgeving te brengen. Er zal heel
wat moed van de betrokkenen zelf
en nieuw inzicht bij de maatschappij
nodig zijn om zó ruim te leven als de
schrijvers toewensen.
Het boekje tekent een stadium dat
de meeste auteurs na Jaren bezig
zijn hebben bereikt. Voor velen dat
dat een (te?) grote sprong zijn. Men
kan naar een discussie van twintig
Jaar wijzen. Misschien is het toch
mogelijk om uitgebreider actueel
materiaal over de voorvragen is
het aanleg of afwijking, te genezen
of te aanvaarden bij de hand te
houden.
Velen komen pas in aanraking met
de problemen als ze er in de praktijk
op stuiten. Omdat er dan van veel
kanten op hen wordt ingepraat (te
genezen, bidden, geen probleem
etc.), lijkt het gewenst om steeds
weer uitvoerige, rustige informatie
te geven aan hen die zover nog niet
zijn als de schrijvers.
Bijbel
Het is zeer zinnig dat ds. Van Veen
zo duidelijk alle teksten doorneemt
en de angst eraf haalt. Twee notities
blijven: als je de historische con-
tekst van een bijbelwoord hebt ont
dekt, kun je dan de kracht van die
uitspraak ook uitschakelen? Het be
faamde rapport aan de generale sy
node van de Gereformeerde Kerken
'Over mensen die homofiel zijn' doet
dit niet, maar gaat verder. Je kunt
de zaak namelijk ook zien vanuit de
hermeneutiek; hoe ga je eigenlijk
met de bijbel om?
Vergelijk het met de vrouw in het
ambt. Je kunt Paulus' uitspraken
zwaar napluizen maar hij wil er niet
aan. Toch doet de vrouw alleen haar
goede werk in de gemeente, doordat
men van het fundamentalisme af
stapte en begreep dat teksten geen
projectielen zijn en de bijbel geen
receptenboek. Als dat ten aanzien
van ons onderwerp niet lukt blijkt
dat een oordeel soms wordt opge
bouwd uit niet verwerkte emoties.
Dat we de diepe weerstanden niet
moeten onderschatten bewijst het
opnieuw invoeren van discrimina-
tiewetten tegen homofielen (b.v. bij
huisvesting of voor diverse functies)
in Miami, Florida. Actievoerster
Anita Bryant kreeg zo meldden
de media baptistengemeenten en
een aantal r.k. geestelijken achter
zich.
De geschiedenis laat zien dat de
kerken niet vrijuit gaan als de de
monen tegen minderheidsgroepen
worden gemobiliseerd.
Hoe verder?
Een moedig ontspannen boekje is er
nu bijgekomen. Teken van een an
dere tijd. Misschien ook het einde
van de windstilte in de kerken wan
neer die menen dat hun taak alleen
bestaat in de pastorale hulp aan
mensen die in de knoop zijn geraakt.
De kerken willen een thuis zijn voor
allen. Dan kun je het niet maken om
steeds te protesteren tegen discrimi
natie over de grens als Je, alleen al
bij dit onderwerp, niet duidelijk op
komt voor één op de twintig mede
mensen om Je heen die in de kou
staat
Wie het allemaal maar griezelig
vindt moet zeker dit boekje gaan
lezen. Om voor zichzelf te ontdek
ken dat het onnozel is om bij homo
filie direct te denken aan alleen-
maar-seksualiteit. Dat doe je toch
ook niet bij de verkering van een
Jongen en een meisje?
Elk mens is geroepen tot bevrijd zijn
van kramp. Dat vraagt aanvaarding
en eigen inzet. Zolang er nog zulke
bemoedigende boeken verschijnen
is er geen reden voor wanhoop.
Dr A. Dekker, wetenschappelijk
hoofdmedewerker aan de Theologi
sche Hogeschool te Kampen, be
spreekt het boek 'Een mens hoeft niet
alleen te blijven' van A. Brussaard
e.a. Uitgave Ten Have, Baarn, 179
pag., 17,50.
Van een onzer verslaggevers
ZWOLLE In de protestantse
kerken, die deelnemen aan de
jaarlijkse adventsactie Solida
ridad, bestaat enige onvrede
over de presentatie van deze
actie.
Blijkens een verslag in de plaatselij
ke kerkbode heeft de centrale kerke-
raad van de hervormde gemeente
van Zwolle zich onlangs geruime tijd
met Solidaridad beziggehouden
naar aanleiding van een klacht van BGVrijdillff
een gemeentelid over de folder voor J
de collecte in december 1976.
Uit een brief van de landelijke diaco
nale raad van de hervormde kerk
bleek, dat er onder de protestantse
partners in Solidaridad verenigd
in de stichting Oecumenische Hulp
een discussie over de presentatie
van het Solidaridad-materiaal reeds
langere tijd gaande is. Daarbij gaat
het om meer dan bepaald woordge
bruik. Bij de ontwikkeling van het
theologisch denken in Latijns-Ame
rika heeft de diaconale raad een aan
tal kritische aantekeningen.
Vanwege het grote aantal belangstellenden vond de wijding plaats in de open lucht.
Van een onzer redacteuren
ROME/ECO NE Waarnemers ln het Vaticaan verwachten, dat de excommunicatie van aartsbis
schop Marcel Lelèbvre nu niet meer te vermijden is. Tegen het uitdrukkelijke verbod van paus
Paulus ln wijdde hij gisteren ln zijn seminarie in Econe veertien nieuwe priesters en zestien
subdiakens.
De meningen van de kerkrecht-ex
perts zijn verdeeld over de wijze,
waarop de ban over de rebelse Fran
se aartsbisschop kan worden uitge
sproken Francesco Broglio uit Flo
rence zei gisteren, dat daarvoor een
kerkelijk proces nodig zal zijn. Maar
een andere deskundige. Pietro d'A-
vack. zei. dat de dingen daarvoor al
te ver waren gegaan. De paus kan
volgens hem in dit geval ook zeil
excommuniceren, zonder kerkelijk
proces.
Een derde mogelijkheid is. vast te
stellen dat Lefèbvre zichzelf heeft
geëxcommuniceerd door zijn daad
van ongehoorzaamheid. Maar deze
mogelijkheid, die door Radio Vatica-
na was geopperd, vond onder de ex
perts geen steun.
„Wij aarcelen niet. op de ingeslagen
weg voort te gaan." riep de 71-jarlge
Franse aartsbisschop gisteren in zijn
preek, die aangehoord werd door
vierduizend volgelingen, die uit ge
heel West-Europa naar Econe waren
gekomen.
Dieven
Lefebvre tel. dat hij niet wenste te
behoren tot een kerk. waar dieven,
wolven en huurlingen waren binnen
gedrongen. „WIJ willen geen over-
spelers zijn. WIJ weigeren mee te
werken aan de vernietiging van de
kerk. Wij kunnen niet dulden, dat de
hoogste gezagsdragers van de kerk
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 659
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
WestWaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
vriendschap sluiten met onze vij
anden."
De aartsbisschop definieerde deze
vijanden als „communisten en vrij
metselaars". Hij wees op het feit,
dat de paus onlangs de Hongaarse
partijleider Janos Kadar („die het
bloed van katholieken heeft vergo
ten"); ln audiëntie heeft ontvangen.
„WIJ begrijpen het niet meer. Dit is
niet meer onze katholieke kerk. ons
katholiek geloof,"„aldus Lefebvre.
„Wie ls de paus? Wat is het Vati-
caan° Wat U de Heilige Stoel? De
laatste vijftien tot twintig Jaar heb
ben de mensen ln de Heilige Stoel
zich afgewend van het katholiek ge
loof. Wat blijft er over van de katho
lieke kerk? Ais u om u heenziet, ziet
u seminaries gesloten of te huur."
Tot zijn volgelingen zei hij: „U bent
de militante kerk. Wij houden ons
geheel aan de voorschriften van de
kerk. maar zij willen dat wij ons
neerleggen bij haar vervalsing. Dat
weigeren wij."
Lefebvre zei, dat hij dinsdag nog een
stuk in handen had gekregen, dat
geschreven was door 185 Duitse the
ologen. Die zelden, dat zij geen ver
schil meer konden aanwijzen tussen
dominees en priesters. „Van zo'n
kerk wens ik geen deel uit te maken!
Het enige wat wij vragen is, ons ons
geloof terug te geven."
De verwachting is, dat wanneer de
kerk inderdaad aartsbisschop Le
fèbvre zal excommuniceren, hij als
puntje bij paaltje komt maar een
betrekkelijk kleine groep zal over
houden. Buiten Frankrijk en Zwit
serland beeft hij nauwelijks
zouden zij ziek zijn. Tachtig andere
priesters waren bij de wijding aan
wezig, meest uit Frankrijk, Zwitser
land, West-Duitsland en Italië.
'Excommunicatie betekent, dat men
verstoken is van de sacramenten en
van alle kerkelijke diensten, ook
van een kerkelijke begrafenis. Men
mag alleen preken horen. Er is nog
een speciale strenge vorm van ex
communicatie, waarbij de gelovigen
ook elke omgang met de geëxcom
municeerde verboden wordt. Maar
deze vorm wordt uiterst zelden toe
gepast.
Vorig Jaar werd nog een Vietnamese
bisschop ln ballingschap geëxcom
municeerd, Ngo Dlnh Thuc, een
broer van de vroegere dictator Ngo
Dlnh Diem, omdat hij ln Spanje vijf
sektarische priesters op eigen hou
tje tot bisschop had gewijd. De ex
communicatie werd opgeheven na
dat hij boete had gedaan, maar hij is
nog steeds in zijn priesterlijke func
ties geschorst.
Solidaridad is een van oorsprong r.k.
actie, waarin de laatste jaren ook.
enkele reformatorische kerken,
waaronder de hervormde, deelne
men. De opbrengst ls bestemd voor
sociale projecten aan de basis in
Latijns-Amerika.
Ideeën
De Zwolse kerkeraad was overtuigd
van de noodzaak van dit werk, maar
aldus het kerkeraadsverslag
„als Solidaridad een goede zaak is,
moet zij ook goed gepresenteerd
worden. Nu ls zij bij velen niet goed
overgekomen. Wordt de folder soms
door een reclame-bureau, dat weinig
zicht heeft op de kerk, opgesteld?
Hoe zit het met marxistische ideeën
in Solidaridad?"
De Zwolse diaken drs F. Dijkslag
had een uitvoerig stuk over de hele
zaak opgesteld. Daaruit dit citaat:
„Natuurlijk zit men, stellig ook als
men put uit het evangelie, voortdu
rend in de buurt van het woord „be
vrijding", al was het alleen maar
bevrijding van een amorfe geestes
gesteldheid; bevrijding van een
schijnbaar lot, een wetmatigheid
„het is altijd zo geweest" en het
hoort, godsdienstig geladen, zó; be
vrijding van pure ellende en armoe
de, van verpaupering en schrikba
rend onrecht. Nooit evenwel heeft
Solidaridad daarbij op de toer geze
ten van neo-marxistische ideeën en
een interpretatie in die zin van het
begrip „bevrijding". In elk geval zit
Solidaridad nu beslist niet op die
toer."
Logos-conferentie, internationaal
charismatisch congres te Lausanne,
21-30 juli, m.m.v. o.a. Jamie Buc
kingham, Loren Cunningham, Ben
Hoekendijk, F. P. Muller en David
Wilkerson. Opgave Logos/Conven-
tus, 61 Ave de Cour, Lausanne, Zwit
serland.
Navigator-conferentie voor men
sen „die wat meer willen", 18-22 Juli,
Oudleusen. Inf. teL 03438-7092.
ADVERTENTIE
Als u nel thuis van vakantie niet
meteen besprongen wilt-wor
den door hongerige honde- of
kattevlooren. moet u vlók vóór
de vakantie even spuiten met
Ook afdoende tegen mieren,
kakkerlakken en ander kruipend
ongedierte. Bij uw drogist.
PHIUPS-DUPHAR NEDERLANO B.V. AMSTERDAM
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Evenals de gere
formeerde kerken gaat ook de
doopsgezinde broederschap zich op
nieuw uitgebreid bezinnen op de
steun aan het wereldraad-program
ma tot bestrijding van het racisme
(PCR) en het speciale fonds van het
PCR.
De broederschapsraad van de
doopsgezinden besloot hiertoe naar
aanleiding van een brief van de ker
keraad van de gemeente Haarlem
met de vraag of de broederschap
(een traditionele vredeskerk) via de
wereldraad van kerken bijdraagt
aan bewegingen, die gebruik maken
van geweld.
In de gereformeerde synode komt
het PCR aan de orde in de zitting
van 30 november 2 december, als
gesproken wordt over de contacten
met Zuidafrikaanse kerken en over
de tientallen bezwaarschriften, die
binnen gekomen zijn naar aanlei
ding van het besluit van de vorige
synode. Deze besloot de aanbevelin
gen voor het speciale fonds van het
PCR op te schorten ln afwachting
van een gesprek met de wereldraad
van kerken over de criteria van het
fonds en over de vraag, of de Neder
landse gereformeerden ten aanzien
van Zuid-Afrika niet een andere weg
zouden moeten gaan vanwege hun
banden met de NG kerken-familie.
IADVERTENTIE
Onder de veertien nieuw gewijde
priesters zijn tien Fransen, een
Amerikaan, een Australiër, een En
gelsman en een Zwitser. Volgens het
r.k. kerkelijk recht kunnen zij hun
ambt niet wettig uitoefenen, daar zij
hun wijding ontvangen hebben van
een aartsbisschop die zelf geschorst
U.
Ziek
Van de zestien subdiakens waren elf
Fransen, twee Spanjaarden, een
Amerikaan, een Brit en een Oosten
rijker Aanvankelijk was aangekon
digd. dat er 22 seminaristen tot sub
diaken zouden worden gewijd, maar
zes Fransen ontbraken. Volgens een
woordvoerder van het seminarie
DORDRECHT Evenals vorig
jaar gaan de baptisten ln 1978 weer
met hulp van Amerikaanse geloofs
genoten een ..interland-samen-evan
gelisatie" actie houden. World Evan
gelism Foundation, de Amerikaanse
organisatie die erachter staat, heeft
tien teams toegezegd. Zij komen al
len uit één baptistengemeente, in
Austin (Texas). Bij de coördinator ln
Nederland, ds R. Reiling, hebben
zich al verschillende gemeenten ge
meld. die mee willen doen.
AMSTERDAM De doopsgezin
de vredesgroep ls een actie „Help
Griekse dienstweigeraars" begon
nen. Dit omdat het weigeren van de
militaire dienst in Griekenland een
ware heldenmoed vraagt, aldus de
groep. De militaire gevangenissen
herbergen vele dienstweigeraars met
straffen van tien tot vijftien jaar, die
al drie en vier maal veroordeeld zijn
voor eenzelfde daad. Velen lijden
aan longontsteking en influenza.
GRONINGEN De blnnenstads-
pastorie „Open Hof' ln Groningen is
niet hervormd, zoals wij maandag op
deze pagina schreven, maar gerefor
meerd. Op Initiatief van de gerefor
meerde kerken is dit pand gekocht
ten behoeve van het binnenstad
spastoraat van ds R. Molemaker.
GRONINGEN De deputaten
„ter nadere bestudering van de ma
terie van het vrouwenkiesrecht" in
de gereformeerde kerken (vrijge
maakt) zijn er niet in geslaagd, een
eensluidend advies voor te leggen
aan de komende generale synode.
Het meerderheidsrapport pleit voor
deelneming van de vrouwelijke kerk
leden aan de verkiezing van ambts
dragers. De minderheid wil handha
ving van de huidige praktijk, waarbij
vrouwelijke lidmaten geen kiesrecht
hebben.
SAN 8ALVADOR De 8alvado-
riaanse unie van blanke strijders
heeft aangekondigd, alle jezuïeten
die na 20 Juli nog in El Salvador
zullen zijn, te zullen doden. Deze
extreem-rechtse organisatie is van
mening, dat alle tachtig jezuïeten
het land sympatisanten zijn van
linkse guerrilla-groepen en daarom
moeten worden geëlimineerd.
SYDNEY Met een feestelijke
eredienst in de stadsgehoorzaal van
Sydney is de geboorte van de „vere
nigde kerk" van Australië gevierd. In
deze kerk zijn methodisten, presby
terianen en congregaüonalisten sa
mengegaan. Zij vormen nu naast
anglicanen en rooms-katholieken de
derde grote kerk van Australië. De
naam „verenigde kerk" geeft aan,
dat men deze fusie als een stap ziet
op weg naar eenwording met nog
andere kerken.
MOSKOU De Russische ortho
doxe kerk telt volgens het zojuist
verschenen kerkelijk jaarboek 79
hoogwaardigheidsbekleders: een pa
triarch, twaalf metropolieten, 29
aartsbisschoppen en 37 bisschop
pen. Elf hebben hun standplaats in
het buitenland. Van de 68 in de Sow-
jet-Unie werken er elf in topfuncties
in het patriarchaat van Moskou, ter
wijl er 57 aan het hoofd staan van
een diocees.
WARSCHAU Een delegatie van
de Oostduitse protestantse kerken,
die op uitnodiging van de Poolse
raad van kerken een bezoek aan Po
len bracht, bood daarbij anderhalf
miljoen mark aan voor de bouw van
een kinder-gezondheldscentrum, het
resultaat van een financiële actie in
de Oostduitse kerken.
Hervormd
Nederland
Deze week in Hervormd Nederland
Begin zet de klok terug
Vredesbeweging heeft nog grut
tersmentaliteit
Prot. Röling: het dilemma van de
onmisbare wapens die onbruik
baar zijn
Protest van de homofielen
Het arbeiderszelfbestuur van Ge
rard Endenburg
Ik neem vrijblijvend proefabonne
ment: 2 maanden H.N. voor 5 -
Plaats.
Tel ncj
Ab. prijs 31,- per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan Ant
woordnummer 1776 Den Haag
Bellen kan ook: 070-512111
HN la ook In de losse verkoop
verkrijg basr. 19
TENTEN
Gisteren werd er in onze tuin in hetc
dorp een tent opgezet. Zo'n gewone
huis- tuin- en keukentent waarmee t
jonge mensen vandaag de grenzen
overtrekken, ergens op een camping
neerstrijken, er een paar dagen c
blijven hangen om dan weer verder
te trekken. Eerlijk gezegd hou ik i
persoonlijk niet van een tent. U magi
daarvan denken wat u wilt, maar 't i
is niet anders. Ik vind 't gewoon B
beneden m'n stand om te kruipen f
voordat ik m'n bed inga. Nu weet ik
wel dat er tegenwoordig tenten
bestaan waarbij je helemaal niet
hoef t te kruipen, maar zo'n tent
bedoel ik dus niet. Ik bedoel zo'n
tent zoals die gisteren in de tuin
stond omdat ze 'm net gekocht
hadden en 'm even wilden
uitproberen. Vanmorgen was ik
vroeger op dan de anderen. En daar
stond hij, de tent, te midden van de
vroege vogels die dan al zo driftig in
de grond zitten te pikken. Het f
ontroerde me even. Want bij zo'n i
tent moet ik toch ook altijd aan de
aartsvaders en aan Israël denken.
„Toen jullie nog in tenten
woonden...," lees ik dan in de bijbel. I
En dan denk ik verder. Dat er staat,
dat ook de tempel, het heiligdom in
de woestijn een tent was. Ja, want
anders kon die niet mee. Er was een 1
heel voorschrift bijhoe je die tent I
moest meenemen. Er zaten ringen
aan woordoor stokken gestoken
konden worden en dan was het
geheel draagbaar geworden. Zo ging 1
dat. Daar stond ik aan te denken, l
toen ik het groen in keek. Er zit nog
altijd iets niet goed bij mij. dat ik
niet van tenten hou. Ik denk, dat 't
samenhangt met dat waar we
tegenwoordig mee bezig zijn. Die
tent is een teken van een ander soort j
leven dat we willen leren. En dat ligt I
ons niet van nature. Het volk van
God woont in tenten en breekt ze 3
op. Hij woonde zelf in een tent en
ging met hen mee.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Babyloniënbroek
(toez.): C. van der Valk kand. tel
Gouda; te Oostemijkerk: J. M. van'
't Kruis kand. te Nieuwveen; te Ne-
derhemert: L. Kruijmer, kand. t«
Katwijk aan Zee; te Jaarsveld: KI
ten Klooster, kand. te Katwijk aai]
Zee. i
I
Aangenomen naar Hei- en Boeicoji
(toez.): A. J. de Kievit, kand. t<l
IJsselstein; naar Broek op Lange i
dijk: F. van Dieren te Hien en Doi
dewaard, die bedankte voor Oud-:
Vossemeer.
GEREF. KERKEN
Beroepente Hoogvliet: drs P. H. L
Lo te Dussen en Meeuwen; te Umui-
den: Jac. P. Dondorp te Amsterdam-
West.
Aangenomen naar ZwijndrechV
Groote Lindt: H. J. Koffrie te Zaan
dam; naar Onstwedde: C. Corporaal,;
kand. aldaar.
OUD. GEREF. IN NED.
Beroepen te Rijssen: A. v.d. Meer te
Oosterland.
OUD. GEREF. GEM.
Bedankt voor Den Haag: H. J. C.
Zwijnenburg pred. van chr. g<
gem. te Gouderak.
BAPT. GEMEENTEN
Aangenomen naar Leeuwarden: A
de Vries te Coevorden, die bedanktej
voor Winschoten.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Beroepen te Sneek: G. G. Hoekema
te Bolsward.
Prof. Tj. van der Walt
Prof. Tjaart van der Walt is be
noemd tot rector van de universiteit
van Potchefstroom (Zuid-Afrika),
als opvolger van prof. Bingle. Van
der Walt, die tot nu toe nieuwe testa
ment doceerde, is ook in Nederland
niet onbekend, omdat hij de Dop
perkerk verschillende malen in Ne
derland vertegenwoordigde (o.m. op
de gereformeerde synode). Prof. di
H. N. Ridderbos noemt zijn benoe
ming in het Gereformeerd Weekblal
„een van de helaas weinige -
tekenen van een veranderende men
taliteit in een van de blanke bolwer
ken van Zuid-Afrika". Van der Walt
heeft zich de laatste jaren doen ken
nen „als een man die fundamentelf
kritiek heeft op de Zuidafrikaanse
samenleving en, met name ook al»
voorzitter van de Afrikaanse calvi
nistische beweging, voor blank-
Zuidafrikaanse begrippen, radicale
veranderingen voorstaat".
Prof. L. Floor
Als opvolger van prof. Tjaart val
der Walt is prof. dr L. Floor be
noemd tot hoogleraar in het nieuwt
testament aan de theologisch!
school van de gereformeerde (dop
per-jkerk te Potchefstroom, Zuid
Afrika. Prof. Floor (53) is naar Zuid
Afrika uitgezonden door de zendinl
van de christelijke gereformeerde
kerken. Hij werkte eerst ln Vend»
land en werd later hoogleraar aan de
theologische school te Hamman»
kraal, waar kleurlingen opgeleid
worden tot predikant Voordat hij ifi
1961 naar Zuid-Afrika ging, was hü
christelijk gereformeerd predikant
te Opperdoes en te Almelo.