Weinig verandering in godsdienstvrijheid Lutheranen eisen bevrijding Z.-Afrika Uit brieven van lezers Nieuwe grondwet in de Sowjet-Unie: Kerk zegt nee tegen Leninprijs Chr. ger. Schiedam schrijft Den Uyl over abortus Paus smeekt Lefèbvre VANDAAG Voorbijgangers DINSDAG 28 JUNI 1977 KERK Trouw/Kwartet door Wim Timmermans Op zaterdag 4 Juni JJ. is in de Russische kranten het ontwerp van de nieuwe grondwet van de USSR gepubliceerd Er is Inmiddels een landelijke discussie op gang gekomen over het ontwerp en het ligt in de bedoeling dat het in eventueel gewijzigde vorm in oktober van dit Jaar door de Opperste Sowjet aangenomen zal worden en daarmee de nieuwe grondwet wordt die de oude van 1936, uit de Stalintijd, zal vervangen. Vergelijking van het ontwerp met de huidige grondwet leert ons dat er inzake godsdienstvrijheid weinig zal veranderen Artikel 52 van het ont werp luidt: ..Voor alle burgers van de USSR wordt vrijheid van geweten erkend, dat wil zeggen het recht om iedere godsdienst te belijden, gods- dienstultoefeningen te houden of geen enkele godsdienst te belijden of atheïstische propaganda te voeren. Het opwekken van vijandschap en haat in verband met godsdienstige overtuigingen is verboden. De kerk in de USSR is gescheiden van de staat en de school van de kerk." Ander spraakgebruik Artikel 124 van de huidge grondwet luidt: ..Om voor de burgers de vrij heid van geweten te garanderen is de kerk in de USSR gescheiden van de staat en de school van de kerk. De vrijheid tot het houden van gods dienstoefeningen en de vrijheid van antigodsdienstige propaganda wordt voor alle burgers erkend." Wanneer men deze twee artikelen naast elkaar zet vallen twee dingen op: het ontwerp van de nieuwe grondwet spreekt niet langer van ..anUgodsdlenstige propaganda" maar van ..atheïstische propagan da". en het ontwerp spreekt expliciet van de „vrijheid van elke godsdienst te belijden", terwijl de huidige grondwet slechts „de vrijheid tot het houden van godsdienstoefeningen" garandeert. De eerste verandering kan enerzijds betekenen dat de Sowjet-autoritei- ten hun antigodsdienstige campag ne willen maUgen, anderzijds kan het dulden op een verandering van louter terminologische aard. Men wil graag een iets fatsoenlijker Indruk maken „antigodsdienstig" klinkt weinig vriendelijk zonder dat dit overigens gevolgen heeft voor de godsdlenstpolltlek zoals die nu ge voerd wordt. Het betreft hier ver moedelijk slechts om een terminolo gische verandering, immers oproe pen tot atheïstische campagnes met name onder de Jeugd verschijnen nog altijd met vaste regelmaat in de kranten. Verruiming niet-gelovigen, wat betreft de ver spreiding van de eigen al dan niet godsdienstige overtuiging. In de grondwet van Stalin van 1936, die nu nog altijd van kracht is, werd de gelovigen deze vrijheid ontnomen. De tweede verandering („het recht om elke godsdienst te belijden") lijkt belangrijker. De formulering is ruimer dan „de vrijheid tot het hou den van godsdienstoefeningen". Nu is het moeilijk denkbaar godsdienst oefeningen te houden zonder een geloof te belijden, maar in de Sov jetwetgeving is het meestal zo dat al wat niet expliciet toegestaan is ver boden is. Praktische geloofsbele ving is tot nu toe alleen toegestaan in de vorm van kerkdiensten „ter bevrediging van religieuze behoef ten". Deze verruimde formulering in het ontwerp kan dus een principiële verandering betekenen, in die zin dat in de toekomst wellicht meer toegestaan zal worden dan alleen het houden van diensten, al lijkt dat op dit ogenblik weinig waarschijn lijk. Overigens wordt in artikel 39 van het ontwerp de volgende beperking ingebouwd: „Uitoefening door de burgers van de rechten en vrijheden mag geen schade berokkenen aan de belangen van de maatschappij en de staat en aan de rechten van ande re burgers." Deze belangen kunnen zich natuurlijk ver uitstrekken. Merkwaardig is dat in het ontwerp „het houden van godsdienstoefenin gen" tegenover „antigodsdienstige propaganda" gesteld wordt. Logi scher zou Immers zijn indien de Sowjetburgers ook het recht op godsdienstige propaganda toege kend zou worden. In de grondwet van 1918. de eerste van de 8owjet- staat. werd „aan alle burgers vrij heid van godsdienstige en antigods dienstige propaganda gegaran deerd". Hier werden gelovigen dus wel op dezelfde wijze bejegend als Scheiding Het ontwerp bevestigt nog eens de schelding van kerk en staat en de schelding van school en kerk, welke in 1918 bij dekreet zijn ingevoerd. De praktijk zal echter wel hetzelfde blijven, namelijk dat deze scheiding geenszins tot stand gekomen is, aan gezien de staat een verregaande in vloed heeft op de kerk. Eind 1965 is de raad voor godsdienstaangelegen heden bij de raad van ministers van de USSR ingesteld, een samenvoe ging van de sedert 1943 bestaande Raad voor aangelegenheden betref fende de Russisch-Orthodoxe Kerk en de raad voor aangelegenheden betreffende godsdienstoefeningen. Deze raad houdt toezicht op de ker ken in de Sowjet-Unie, zowel op cen traal als op plaatselijk niveau. Voorts bestaat er voor alle godsdien stige gemeenschappen in de USSR een registratieplicht, aan welke ver plichting zich bijvoorbeeld de initsi- atlvnlld onttrekken. Het ontwerp laat zich niet uit over de vrijheid van godsdienstonderwijs en godsdienstige opvoeding. Er is derhalve weinig reden aan te nemen dat zich daarin Ingrijpende verande ringen zullen voordoen. De situatie dlenaangaand kan als volgt ge schetst worden. Godsdienstonderwijs Toen in 1917 de bolsjewiki de macht overnamen werd het onderwijs uit handen van de geestelijkheid geno men en ressorteerde sedertdien on der het volkscommissariaat van on derwijs. Godsdienstonderwijs werd op alle onderwijsinstellingen verbo den. behalve op priesterseminaries. Voorts werd het verboden Jeugdigen beneden de achttien jaar deel te laten nemen aan kerkelijke cursus sen. katechesatles. bijbelkringen, etc. Sedertdien is daar geen veran dering ln gekomen. De vraag werpt zich alleen op of dat niet in strijd is met de Unesco-con- ventle tegen discriminatie bij het onderwijs van 1960, welke conventie de Sovjet-Unie ln 1962 ratificeerde. Hierin wordt o m. bepaald dat ou ders de mogelijkheid dienen te heb ben voor hun kinderen een andere school te kiezen dan een staats school en hun kinderen een gods dienstige en morele opvoeding te geven ln overeenstemming met hun eigen overtuigingen. De voorzitter van de raad voor gods dienstaangelegenheden, V. A. Ku- roedow. wijst ieder beroep op de conventie af met de opmerking dat de USSR een wettelijk kader waar binnen godsdienstonderwijs moge lijk gemaakt wordt niet kent. Naar zijn mening geldt deze bepaling al leen voor die staten wier wetgeving voorziet ln een systeem van Instel lingen met bijzonder onderwijs. Deze Interpretatie strookt evenwel niet erg met een andere bepaling van de conventie, waar men leest dat „staten die partij zijn bij de conventie zich verplichten alle noodzakelijke maatregelen te ne men opdat toepassing van de begin selen gegarandeerd wordt". Eén van die beginselen vormt de vrije keuzemogelijkheid voor ouders hun kinderen naar een bijzondere school met godsdienstonderwijs te sturen. Deze mogelijkheid hebben ouders in de USSR echter niet, zo dat de uitspraak dat de Sowjet-Unie deze conventie niet naleeft gerecht-, vaardigd lijkt. In 1970 schreef V. A. Kuroedow dat godsdienstonderricht „slechts ln de privésfeer mogelijk is, d.w.z. binnen het gezin en alleen door de ouders". Men zou hieruit kunnen conclude ren dat ouders alle vrijheid hebben hun kinderen al dan niet godsdien stig op te voeden. Het Is evenwel onjuist te denken dat de ideologie zich niet zou uitstrek ken tot het gezin, waarbinnen de godsdienstige opvoeding toch zou moeten plaatsvinden. In de Sowjet- Unie mogen ouderlijke rechten slechts uitgeoefend worden ln het belang van het kind. In 1922 legde het Volkscommissariaat van justitie Kerk in Zagorsk dit zodanig uit dat een godsdiensti ge opvoeding eigenlijk uitgesloten werd als niet ln het belang van het kind: „een beroep op de ouderlijke rechten kan niet dienen als basis voor toestemming van de Sowjetau- torltelten voor godsdienstonder richt aan kinderen, Immers onder een socialistische structuur heeft de gehele samenleving er belang bij dat de Jonge generatie een passende we tenschappelijke opvoeding en vor ming ontvangt." Volgens de grondbeginselen van de wetgeving op het huwelijk en het gezin ln de USSR van 1968 hebben ouders de plicht.hun kinderen op te voeden ln de geest van de Morele Kode van de Bouwers van het Kom- munlsme." Deze Morele Kode is se dert 1961 opgenomen in het statuut van de communistische partij van de Sowjet-Unie en geeft een aantal richtlijnen voor de levenswandel van partijleden. Deze code bevat regels als: „eerlijke arbeid voor het welzijn van de maatschappij: wie niet werkt zal niet eten"; „collectivisme en kameraad schappelijke wederzijdse hulp: één voor allen, allen voor één"; „onverzoenlijkheid tegenover de vijanden van het communisme, de zaak van de vrede en vrijheid der volkeren"; „toewijding aan de zaak van het communisme en liefde voor het socialistische Vaderland en voor de landen van het socialisme". In de grondbeginselen van de wetge ving op het onderwijs van 1973 is ten aanzien van de ouderlijke plichten iets soortgelijks bepaald: „ouders zijn verplicht hun kinderen op te voeden in de geest van de hoog staande communistische moraal". Hieruit wordt wel duidelijk dat ou ders weinig ruimte gelaten wordt hun kinderen godsdienstig op te voeden. (Dit is het eerste van twee artikelen, geschreven door W. A. Timmermans. De heer Timmermans is wetenschap pelijk medewerker, verbonden aan het Dokumentatiebureau voor Oost europees Recht te Leiden). Koria duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, boeven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij pubkkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Onbegrijpelijk Premier Den Uyl zegt, de uitgaven moeten verminderen. Het Planbu reau zegt. drastische Ingreep nodig ln de economie. Beginnende leraren krijgen 600 per maand minder. De Kamerleden verhogen echter vlak voor hun afzwaaien drastisch hun lonen met 20.000.- en dus ook hun pensioenen. De Rekenkamer klaagt dat ze hun neveninkomsten niet (tij- Hg) opgeven en dat binnenlandse caken bij opsporing slordige mede werking verleent. Dr. v. Praag schrijft dat de overheidsdiensten- sector hier 65 procent bedraagt en in Duitsland 42 procent zegt. het over-, heldspersoneel verzekert zichzelf zo van een meerderheidspositie en vraagt „baart democratie dicta tuur?" Een gepensioneerd arbeider in een vrij beroep (één van de velen) ontving een V.O.V burgerpensleon van 90 per maand. Dr. Drees Jr zegt hiervan ln de Kamer dat dit ln de vernieling gaat en dat zelfs de christelljken zwijgen. Ook de 5.- p. week ouderdomsrente werd waarde loos door de geldontwaarding. Een rechtsstaat dient toch allen te be schermen? Tot 65 Jaar ontvangt vrij wel iedere werknemer complete compensatie en daarboven uitslui tend de compleet gepensioneerden. Wat deert hen de inflatieramp? Laat men toch tenminste de wegsmelten de burgerpensioenen van de wel meebetalende doch niet compleet beschermde groep belastingvrij maken Haren/Gr. J. S. Ancma Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 659 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaek 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 ZwoSe Tel 05200-17030 Hulsartsen De veronderstelling van een Delftse lector dat de Inkomens van artsen ten dele worden bepaald door machtsuitoefening, raakt kant noch wal. De honoraria van hulsartsen zijn vastgesteld ln reeds Jaren lopen de overeenkomsten met de zieken fondsen en het ministerie van eco nomische zaken. De particuliere ta rieven vallen zelfs onder een prijs maatregel. BIJ het huidige conflict met de zlekenfondse speelt „de bij zondere aard van de dleilfcten" die de hulsartsen verlenen geen rol bij hun financiële aanspraken, maar de kwestie is dat de ziekenfondsen zich niet aan de gemaakte afspraken wensen te houden. Als zU hierin vol harden, is de uiterste consequentie; opzeggen van het collectieve con tract. Dat hierover ln een ledenver gadering breedvoerig overlegd moet worden, spreekt vanzelf. Dat ls wat anders dan het „opstapelen van droog bout Ln de open haard". Wat dacht u dat de vakbonden zouden doen als de werkgevers zich niet aan de lopende cao hielden? In 1975 ging het erom dat de regering de destijds gedane toezeggingen betreffende de fiscale aftrekbaarheid van de pensi oenpremies niet wilde nakomen, een kwestie van woordbreuk dus. Het was niet zozeer de actie ln Utrecht als wel het overleg met regering en parlement, dat de bewindslieden de redelijkheid van het standpunt van de artsen heeft doen inzien. Kreten zoals „De regering op de knie krij gen" geven een verkeerde indruk van de werkelijkheid. Ik weet dat kritiseren van artsen momenteel een populaire Journalistieke bezig heid ls. daarbij zou wat meer zelfkri tiek de redactie van Trouw zeker sieren. Om ln de sfeer te blijven, uw commentaar van 21 Juni verdient niet anders dan de kwalificatie: brandhout. Haierswoude A. J. Bosch Werkloosheid Ieder zoekt naar een oplossing voor de werkloosheid, maar twee dingen verbazen mij Vooreerst dat nie mand beseft dat de 200.000 bij ons een klein onderdeel zijn van het totaal, dat het percentage ln de niet- communistische wereld buiten de westerse sfeer, de helft van de mens heid. tienmaal zo hoog is en dat de wet van de communicerende vaten dreigend boven ons hoofd hangt. En dan dat het bij niemand opkomt de grote concurrent van de mensenar- beid. de machinale toerusting met haar achterban van scholing en techniek op internationaal niveau aan een onderzoek te onderwerpen. Amerongcn P. Verburg Guillotine Als weldenkend mens vraag Je je af, hoe het mogelijk ls. dat een zich „beschaafd" noemend land ais Frankrijk nog steeds de doodstraf hanteert Deze straf kan nooit meer worden ongedaan gemaakt. Er drei gen ln Frankrijk en elders nog meer doodvonnissen ten uitvoer te wor den gebracht. Anna-Paulowna Cees Luiten Santiago de Chile (ANPM) De kerkelijke autoriteiten van het aartsbisdom Santiago de Chile hebben bekend gemaakt dat zij geen geld zullen aan vaarden dat komt van de Le nin-vredesprijs 1977. De vredesprijs ls toegekend aan de Chileense communistenlei der Luis Corvalan, die ln Mos kou woont na zijn uitwisseling met Vladimir Boekowsky. Cor valan heeft enkele malen de r.k. kerk ln Chili geprezen om haar werk onder de onderdruk te Chileense bevolking. Hij had onlangs het Idee geopperd, het bedrag dat met de Lenin prijs ls verbonden, over te ma ken aan het solidaritelts-vika- riaat van het aartsbisdom. Het aartsbisschoppelijk ordi nariaat heeft hierop met een duidelijke afwijzing gerea geerd: „Het genoemde vikari- aat handelt enkel en alleen vanuit de geest van het evan gelie. Het ls er voorstander van dat gelden die voortkomen uit de Lenin-prtjs worden ge schonken aan andere hunami- taire instellingen." Van een onzer redacteuren DAR ES SALAAM In het Mnaztmoja-Park in Dar es Salaam, de hoofdstad van Tanzania, is zondag de zesde assemblee van de Lutherse Wereld Federatie (LWF) besloten. De gedelegeerden aanvaardden enkele resoluties, waarin ln scherpe bewoordingen de apartheid wodt veroordeeld. Van een onzer verslaggevers SCHIEDAM De kerkeraad van de christelijke gereformeerde kerk van Schiedam heeft er in een brief aan premier Den Uyl op aangedrongen, dat het bij de kabinetsformatie niet zal komen tot een „compromis" in zake de abortus. Voor een toekom stig regeringsbeleid mag geen ander richtsnoer gelden dan het heilzame gebod van God, aldus de kerkeraad. De Schledamse christelijke gerefor meerden vinden het helemaal on aanvaardbaar. als abortus ln het zie kenfondspakket opgenomen zou worden, omdat dit neer zou komen op „onduldbare gewetensdwang" je gens de tegenstanders, die dan via hun ziekenfonds zouden moeten meebetalen. De kerken ln de wereld werden opge roepen zich te maken tot stem van de minderheden, die tot zwijgen zijn veroordeeld. In de resoluties werd gewezen op de mede-verantwoorde lijkheid van een aantal Industriesta ten voor het apartheidssysteem. Ook werd gewezen op de 'schokkende be richten' uit verschillende Afrikaanse staten en met name uit Oeganda. Tijdens de assemblee heeft men het veelvuldig gehad over de dialoog VATICAANSTAD (ANP) In een geheim consistorie voor de verhef fing van vijf bisschoppen tot kardi nalen heeft paus Paulus in zijn toe spraak „onze broeder (mgr. Marcel Lefèbvre) gesmeekt zich rekenschap te geven van de breuk die hij maakt." De paus herinnerde aan zijn langdu rig geduld en nodigde de prelaat, een laatste keer, uit zijn „ongehoor zaamheid die even hardnekkig als schadelijk is", op te geven. Na de vrijdag gepubliceerde waar schuwing van paus Paulus dat voortzetting van de priesterwijdin gen door de rebellerende bisschop „een onherstelbare breuk" zou ver oorzaken, heeft mgr Lefèbvre zon dag in het Benedictijnerklooster van Flavigny sur Ozerain weer een priesterwijding verricht. De ge schorste bisschop is van plan mor gen een grote groep seminaristen van zijn traditionalistenseminarie in het Zwitserse Ecöne tot priester te wijden. Paus Paulus heeft zaterdag onver wachts de voorzitter van de bis schoppenconferentie. kardinaal Se- bastiano Baggio, ontvangen die ln het Vatlcaan de „zaak-Lefèbvre" be handelt. Tot de gisteren gecreëerde kardina len behoren de nieuwe aartsbis schop van München, Joseph Ratzin- ger. de apostolisch administrator van het aartsbisdom Praag. Fr anti- se k Tomasek. en de vroegere curie bisschop Giovanni Benelli die aarts bisschop van Florence is geworden Met de nieuwe kardinalen is het aantal „purperdragers" tot 137 ge stegen. met andere christelijke tradities, net name met de roomskatholieke. Maar ook is gesproken over dialoog met niet christelijke godsdiensten zoals de Islam. De lutheranen willen dat de rooms katholieke kerk de Augs- burgse confessie, de lutherse geloofs belijdenis, erkent. Tijdens een persconferentie in Dar es Salaam heeft ds Paul Hansen, de Europa-secretaris van de LWF, een fleurig beeld geschilderd van het godsdienstig leven ln de Sowjet- Unie. In de orthodoxe kerken wor den dagelijks kerkdiensten gehou den en in de protestantse kerken minstens drie maal per week. vertel de Hansen, die kortgeleden een be zoek aan de 8owJet-Unie bracht. In de gemeente van Novosibirsk zou den volgens hem ln de laatste acht Jaar 340 kinderen zijn gedoopt en 140 jongelui tot de gemeente toegelaten. Verzoening De Zuidafrikaanse lutherse blsscho- Manas Buthelzl pleitte voor verzoe ning ln Zuid-Afrlka. Hij legde er ech ter de nadruk op dat verzoening pas kan na de bevrijding van het land, waarbij de kerk een belangrijke rol kan spelen. Buthelezi zette ln Dar es Salaam uiteen dat Zuid-Afrika's hui dige situatie gekenmerkt wordt door institutioneel geweld. Indien dit ge weld niet tot een einde komt. kan er geen vrede komen. De bisschop ver telde dat er buiten-parlementaire groepen zijn die een nieuw begin ln Zuid-Afrlka nastreven. Deze groepen krijgen echter van de regering geen voet aan de grond. Volgens de bisschop ls een deel van de kerk in Zuidelijk Afrika reeds verwikkeld in een strijd om bevrij ding. Tot deze kerk rekent hij ook de studenten, die vorig jaar in het mid delpunt van de opstand ln Soweto stonden. 'Het zijn gedoopte leden van verscheidene kerken', zei bis schop Buthelezi. 'Wie vroeger aan de kerk als instituut dacht, kon gemak kelijk denken dat deze studentnen geen band hebben tot de kerk. Wan neer men de kerk echter ziet als een gemeenschap van individuen en groepen, kan men tot de conclusie komen dat de kerk de laatste twaalf maanden het een en ander in bewe ging heeft gezet. Stappen Bisschop Manas Buthelezi Buthelezi noemde als voorbeeld onder meer de Organisatie van Zwarte Ouders, waar hij voorzitter van is en die steun verleent aan slachtoffers van het politiegeweld en aan mensen die voor de rechter moe ten verschijnen. Bisschop Josiah Kibira uit Tanzania pleitte ln de assemblee voor effectie ve stappen in verband met de toe stand in Zuld-Afrika. De bisschop ergerde zich vooral aan de weigering van sommige blanke lutherse kerken in Zuidelijk Afrika met zwarten aan een avondmaal te gaan. De Namibi- sche bisschop Lukas de Vries pleitte voor een vreedzame oplossing ln Zuidelijk Afrika, maar zei wel begrip te hebben voor de guerrilla-strijders. Een vreedzame oplossing stond De Vries niet voor ogen. Buthelezi verzette zich tegen het voorstel van bisschop Kibira, de blanke Zuidafrikanen de LWF uit te gooien. Dat is tenslotte ook niet ge beurd. Wel voelde Buthelezi er voor. criteria op te stellen voor het om gaan met elkaar van christenen van verschillend ras. Kerken die zich daar dan niet aan willen houden, kunnen dan verkiezen de lutherse familie te verlaten. In 't labyrint Nu ik opnieuw een roman van Marcel Matthijs gelezen heb vind ik toch dat hij niet voldoende aan z'n trekken gekomen is. Even leek het licht voor hem door te breken toen „De Ruitentikker" in de serie De Vrije Bladen uitkwam, maar daarbi is 't toen toch gebleven. Velen kennen hem niet eens. Ik las dit keei „Een spook op zolder", een verhaal dat hij later naar de hoofdfiguur Filomeentje zou laten noemen. Zijn het in zijn eerste boeken vooral sociale problemen die centraal staan, hier gaat 't om een meisje dat vanaf de dag dat ze bij „de zusters" vandaan komt van de ene ellende in de andere valt. Vader ls een drinkebroer en laat z'n zaak verloederen. Aan haar moeder heeft ze niets. Ze voelt het in een „dienst gaan als een vernedering. De ervaringen die ze daarmee opdoet versterken die gedachte. Een oom. bij wie ze graag in de stad logeert, maakt haar op brutale wijze het hof Na een débacle in haar tweede betrekking staat ze op straat en vlucht tegen beter weten ln naar oom en tante. Tante ls niet bereid haar te ontvangen. In een handgemeen doodt ze haar tante met een strijkbout. Oom ziet daarin z'n kans, hij stelt voor de schuld op zich te nemen, maar uiteindelijk keert Filomeentje toch terug tot de plaats van het onheil en meldt zich als de daderes aan. Vroeger zouden ze gezegd hebben: Filomeentje heeft geen bijzonder mooi karaktertje. Zelfzuchtig en trots en dientengevolge in een voortdurend zelfmedelijden. Toch denkt ze goed over zichzelf. Ze houdt zich aan de uiterlijke zaken die zij bij de zusters geleerd heeft. In de confrontatie me' het leven blijkt dat niet te helpen. Dan staat ze onthand. Dat heeft ze blijkbaar niet geleerd. Een aantal religieuze verplichtingen overgoten met een idealistische vaagheid blijkt niet voldoende te zijn om de weg in dit labyrint, dat leven heet, te vinden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ridderkerk: E. M. Bak ker te Nieuwerkerk a.d. IJssel; te Delft: M. J. Kalvenhaar te Nieuwleu- sen; te Sirjansland, Bleskensgraaf Kamerik en Haaften: K. ten Kloos ter, kand. te Katwijk aan Zee. De gemeente van de Hervormde Kerk Amstelveen-Buitenveldert dorpskerkgemeente heeft beroepen ds. G. Zonneberg te Heerde. Aangenomen naar Lunteren (toez.k W. Westland te Veen, die bedankte voor Ouderkerk a.d. IJssel en Ben- nekom; naar Wezep (buitengew. wijkgem. in wording) A. Stegenga te Barneveld (buitengew. wijkgem. in wording). Bedankt voor Oldebroek: I. Kok te Zoetermeer; voor Zeist (toez.): C. den Boer te Wageningen; voor Mon ster: J. Catsburg te Katwijk aan Zee; voor Rijnsburg: J. Kievit te Ermelo; voor Kinderdijk: A. .-d. Vllst te Genemuiden. Beroepbaar: G. J. van Asselt, Sche- penweg 19, Haren (Gr.); H. ten Klooster, Voorstraat 218, Katwijk aan Zee; J. M. van 't Kruis, Oude Nieuwveenseweg 55, Nieuwveen; L. J.'Lamens, Waldeck Piermontskade 3, Utrecht; B. J. Stobbelaar. Clio- straat 351. Amsterdam; C. v. d. Valk Piersonweg 5. Gouda. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Eindhoven: T. J Keegstra te Arnhem. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Putten: C. J. v. d. Boo- gert kand. te Apeldoorn; te Nieuw Vennep: D. Visser, kand. te Veenen- daal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zwolle en Haarlem: R. Kattenberg kand. te Krimpen a.d. IJssel; te Poortugaal, Poederooijen, Breda, Rhenen, Rotterdam, IJssel- monde, Ouddorp, Katwijk aan Zee, Nijkerk, St Annaland: C. Vogelaar, kand. te Mijdrecht; te Brakel: J. C. van Ravenswaaij te Terneuzen. OUD. GEREF. GEM. Beroepen te Rijssen: A. Kot te IJsselmuiden. Ds. Groot Enzerink Ds. B. H. Groot Enzerink, gerefor meerd predikant te Siddeburen. die was geschorst omdat hij zich had laten overdopen, is door de classis Appingedam ontzet uit het ambt van dienaar des Woords ln de gere formeerde kerken, aldus meldt het weekblad Kerknieuws. Er is lang met hem gepraat en ds. Groot Enze rink is van oordeel, dat de classis vol respect en geduldig met hem heeft gehandeld. Hij wilde de consequen ties van zijn standpunt aanvaarden en was van oordeel, dat hij op ver schillende punten was weggegroeid van wat de gereformeerde kerken belijden. Ds. Groot Enzerink is 30 jaar en werd in 1976 predikant na zijn studie volbracht te hebben aan de theologische hogeschool in Kampen. Charismatische retraites van Nieu we Aarde (r.k.), 3 - 8 juli te Ouden bosch, 18-22 juli te Boxmeer. Opg. en inL tel. 040-515792 Dienst aan de Heer in het Getin, 9- 16 Juli. De Hezenberg, Hattem (teL 05206-1648).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2