-i Neil Young vervalt r in oude fouten Ligterink als aanvaller li 1 IB Pi 1 m+ Lnrn] Leerzaam partijtje van jongeren Weekendpnzzel Nieuwe lp uiterst rommelig en inconsistent lm m k m k k w M M 'w*m 1 -r; Wttl r Cf Nieuwe boeken &TER&G 25 JUNI 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet PS 19 - RH 21 VarNell Young is al geruime tijd geen behoorlijke elpee meer verschenen. Terwijl daarvóór elk scht moeiteloos raak was, kende het fenomeen na Harvest een langdurige periode van .baische twijfels", tot uiting komend in een uiterst grillig „release" beleid en een in al zijn aarioenlijkheid vaak gênant slechte muzikale produktie, met Tonight's The Night als y|* absluut dieptepunt Rori de Jaarwisseling 1975-1976 leek een kentering op komst. Na rulr drie Jaar labiel gerommel be at, vatt de elpee Zuma althans vol- rs doede vertrouwde elementen om de bekomst met enig optimisme tegmoet te kunnen zien, een visie die nog extra onderbouwd werd doe een verpletterend optredeD hieite lande In maart van het vorig Jaa Me de recente verschijning van Amrican Stars „N" Bars (Reprise RE? 54088) zijn we Inmiddels ech ter ;en plaat verder en het ls door hetuiterst rommelige en lnconsls- tere karakter van dit werkstuk dahlle zonnige ideeën met betrek kin tot de ontwikkeling van Nell Yong zonder veel omhaal sterk op de ocht worden gezet Deplaat als geheel ls meer dan zwk en „valt uiteen" ln een dit j jaa opgenomen „country"-achtlge eeite kant (waarop het volumineu- ze 3ite The Bullet de rol van de sptekwoordelljke vreemde eend ln deiijt vervult) en een keerzijde, die ee: allegaartje herbergt van opna me uit de periode 1974-76: een enele keer van de vertrouwde klsse (Star Of Bethlehem), mees tetij ds mager (Like A Hurricane, we het geweld, niet de scherpte va Youngs tweede Crazy Horse angspeler) tot zeer mager (het al mar voortemmerende, geheel zelf bi;engespeelde Will To Love als- mde Homegrown, dat met veel hde hoempa het landleven be- sen Wt betreft de „country"-kant lijkt deaanpak van Dylans elpee Desire radel te hebben gestaan. Ook hier lopt althans een dame met viool (Crole Mayedo) nogal Irritant en roestal slecht op toon door het slee beid te „zagen", er ls vocale assls- tetie van beroemde dames (Linda Rnstadt, Nicolette Larson; voor Desire werd Emmylou Harris Inge huurd), terwijl het totaal een soort gelijke melige zeverigheid demon streert en men ook hier zijn best lijkt te doen om niet al te zorgvul dig (samen) te spelen. American Stars „N" Bars Is Nell Youngs twaalfde elpee volgens de opgaaf van zijn platenmaatschap pij. Met slechts de eerste vier (Nell Young, Everybody Knows This Is Nowhere, After The Goldrush, Har vest) onverdeeld aan de goeie kant van de streep, een „score" van ruim dertig procent dus, begint dat er bedenkelijk uit te zien en dringt de vraag zich op of Young niet, gelijk zijn maat Steve Stills, die ook maar doorgaat met de aanmaak van overbodige platen, naar een andere bezigheid zou moeten omzien. Exodus Goed. Verder met Exodus (Island 28819 XOT) van Bob Marley and The Wallers, volgens mijn plaatse lijke reggae-deskundlge King Tub by DE zomerplaat van het jaar. Voorzien van een nieuwe, nogal Amerikaans spelende gitarist (Julian Marvin) en verder ln een ongewijzigde bezetting wordt ln elk geval het niveau van de eerste drie Island-produktles geëvenaard. Kant één stelt sociale en religieuze kwesties aan de orde en vindt, mu zikaal gesproken, zijn hoogtepunt ln het titelnummer een stevig doorstromende „up-tempo beat", excellerende blazers, prima drum- werk, kortom: de Wallers op hun best Na de politiek op kant twee het (lichamelijk) vermaak Het meest opvallend ls hier Turn Lights Down Low, dat warme, lyrische gitaarpar tijen koppelt aan een sterke tekst. Minder Is People Get Ready, de enige niet-Marley-compositle op Exodus, welke ln de oorspronkelij ke uitvoering van Curtis Mayfleld over stukken meer zeggingskracht beschikt. Met Jamming, Waiting In Vain, Three Little Birds en One Love ter compensatie kan niette min gesproken worden van een de gelijke portie vakwerk. Al eerder aangekondigd, maar nu eerst present ls na Sea Level en Dickey Betts' Great Southern de derde Allman Bros. Band „splin ter": de zeven man sterke Gregg Allman Band met een debuut geti teld Playin' Up A Storm (Capricorn Records 2429 152). Allman begint zijn nieuwe onderneming met een redelijk aan vroeger dagen herinne rende, dus vrij pittige uitvoering van het aloude Come And Go Blues. Maar de pit ls betrekkelijk, de overheersende toon is, gelijk de titel van Greggs eerste en enige solo-elpee, „laid back" en dit ka rakter blijft de plaat tot het eind toe bij. Slechts het „funk"erige Let This Be A Lesson To Ya vermag enige rimpeling teweeg brengen ln het overwegend rustige geheel, dat zich net als Chuck Leavells groep Sea Level op lichtelijk „Jazzy" wij ze van het oorspronkelijke Allman Bros. gebeuren verwijdert. Gregg Allman (overigens afschuwelijk op- Youngs kentering zet niet door geblazen op de hoes afgebeeld) komt tegenover Leavell echter dan wel de verdienste toe, dat hij de zaken aanzienlijk strakker heeft weten te houden. Playin' Up A Storm bevat geen oeverloos Instru mentaal geëmmer, maar blinkt uit door een terzake aanpak en heldere lijnen. Best lekkere muziek eigen lijk. Gezeur In aanzet prachtig ls vervolgens One Of The Boys (Polydor 2417 304), de Jongste soloschijf van Ro ger Daltrey. In aanzet, vanwege het feit dat de evenwichtige repertoire keus en de rake instrumentatie van de eerste plaatkant op de andere zijde niet helemaal (helemaal niet?) worden volgehouden. De sterke va riatie van ontroerende ballades (Parade, Leon, belden van de hand van de onderschatte zanger/com ponist/pianist Philip Goodhand- Talt) en ritmischer stukken (Colin Blunstone's Single Man's Dilem ma, Avenging Annie van Andy Pratt) moet het op den duur afleg gen tegen een kader waarin de sub tiliteit wordt weggestreken en het theatrale, dat Daltrey bij normaal gebruik best kan hebben, Ja zelfs bijna onontbeerlijk is, zo zwaar wordt aangezet dat het me een ge zeur wordt van jewelste. Jammer, Jammer. Met wat meer overwogen- held was de plaat helemé&l ln orde geweest. Geen klachten wat dat aangaat ln het geval van „southern rock"-re- presentant Wet Willie en een „live" elpee onder het motto Left Coast Live (Capricorn Records 2429 151). Toch al geen bezadigd gezelschap (enkele studioplaten maakten dat reeds duidelijk), blijkt de groep op de bühne tweehonderd procent ln zijn element en wordt een niet afla tende stroom hoog-energetische „rock-and-roll" voortgebracht, die zijn meest sublieme momenten kent ln de bijtende gitaarpatronen van Ricky Hirsch. Deze Hirsch nu moet dat allemaal wat te veel ge worden zijn, want sinds kort is hij aan te treffen ln de „line-up" van de daar straks behandelde Gregg All man Band. Daarmee is Wet Willie een van zijn belangrijkste drijven de krachten kwijtgeraakt en zal nieuw studiowerk moeten leren of een eventuele vervanger de vaart er net zo in weet te houden. Tot die tijd blijft Left Coast Live in elk geval een kostbaar goed. Mijn oog viel op een kort, xr\aex leer zaam partijtje uit het Jeugdkampi oenschap. In dit aanvankelijk halfo pen klassieke treffen wordt de partij door de latere-kampioen riskant op gezet, In het middenspel lijkt hij ln moeilijkheden te komen, maar na enige minder sterke voortzettingen van zijn tegenstander verkrijgt hij belangrijk voordeel. Hij bult dit me- dogenloos uit. Wit: Harmsma zwart: Rueslnk. 31-27 17-21 2 33-28 11-17 meestal wordt hier direct 19-23 gespeeld; na: 3 28x19 14 x 23 4. 38-33 10-14 5. 34-30 ontstaat een boelend speltype. Ook wordt ln deze opening wel eens voortgezet met 5 35-30 20-25 6. 33-29 enz., maar lk meen dat dit beter voor zwart is. Wiersma wist enige Jaren geleden ln deze opening groot voor deel te behalen tegen niemand min der dan Frans Hermellnk, die ln deze spelsoort zeer bedreven is. Het voor deel van zwarts tweede zet ls wel, dat hij de beslissing een zet uitstelt en wit voor de keuze stelt met 39-33 of 38-33 voort te zetten, nu 19-23 nog niet gespeeld ls. 3. 39-33 19-23 nu wordt dit wel gespeeld en het voor deel dat zwart nu denkt te hebben bestaat hierin, dat wit niet zo ge makkelijk met 38-33 enz. kan ont wikkelen. 4. 28x19 14x23 5. 33-28 9-14 6. 28x19 14 x23 7. 38-33 Hier blijkt al. dat het verschil tussen op de tweede zet 19-23 of op de derde ergYering ls. Een ander Idee ls daarom 521- 26 6. 28 X19 13 x24. met als doel wit te dwarsbomen ln de ontwikkeling van diens lange vleugel. Het ls echter erg moeilijk om deze strategie tot het einde toe vol te houden. Er ontstaat dan een boelend speltype, met we derzijdse kansen. 710-14 8. 43-39. Deze zet doet ln het begin erg onlogisch aan, maar wie enigszins bekend is met het half open klassieke speltype zal moeten toegeven, dat deze zet op dit ogen blik volkomen verantwoord is. 8. 13-19, met deze zet geeft Rueslnk te kennen, dat hij wil switchen naar gesloten klassiek. 9. 34-30 8-13 10. 30- 25 21-26 11 40-34 17-21 12. 34-30 4-9 13. 39-34 20-24 14. 44-39 wit laat zon der enige vrees de ruilmogelljkheid 24-29 toe gevolgd door 23-2820, om dat hij na 34-29 37x28 zwarts lange Hing itiS9Iaateloze dame. ng Servan de twee zwarte pionnen op Ie freede rij moet kunnen promove- enmaar desondanks wint wit: zijn oro blijkt sterker dan de dame. G. AFANASJEW i Eervolle vermelding '64-1927. Wit speelt en wint. Uterink in Le Havre. ials U uit het nieuws zult weten, left Ligterink ln het toernooi ln Le ivre een tweede meesterresultaat haald, zodat Nederland binnen- rt een nieuwe internationale ■ster zal bezitten.. Met 8 punten 15 partijen boekte hij ln dit vrij ïrk bezette toernooi een gedeelde plaats. Hij won een reeks goe- aanvalspartijen en daarmede was één van de verrassingen van het ernooi. Ninmzo-indisch: 1. d4 Pf6 2. c4 e6 3. Pc3 Lb4 4. e3 b6 5. Pf3. Na 5. Pe2 geldt La6 als een goede voortzetting. Lb7 6. Ld3 Pe4 7. 0-0! f5! (Te gevaar lijk is Pc3: 8. bc Lc3: 9. Tbl of Lc3: 8. bc Pc3: 9. Dc2 Lf3: 10. gf Dg5t 11. Khl Dh5 12. Tgl! Df3:t 13. Tg2 15! 14. La3l). 8. Dc2 Lc3: 9. bc3: 0-0 10. Pd2. (10. Pel met 11. f3 is misschien sterker) Dh4! 11. f3 (11. g3? wordt met Pg5! beantwoord) Pd2: 12. Ld2: Pc6 13. Lel? (13. e4 of 13. Tabl zijn goede zetten, die naar gelijk spel leiden). 13. Dh5 14. Lg3 d6 15. c5 dc5 16. dc5 (16. Lc7:? cd4 met Tac8) e5! 17. e4? (17. Tadl w.as beter geweest) f4 18. Lf2 Kh8 19. Tfdl Tf6 20. Lfl Th6 21. h3 Dg5 22. Khl De7! Verdedigt zich tegen Td7 en bereidt tegelijk een plonnenstorm voor. 23. Da4 g5! 24. Td5 Tg8 25. Kgl (Er dreigde 25. g4 26. hg Tg4:) Thg6! 26. Tadl Lc8. Weer wordt een verde diging (tegen Td7) met een aanvals plan verbonden! 27. Lb5. Stelling na 27. Lb5. ÏTl nh 1 2 IGTE RINK-LEDERMAN. ciliaans: 1 e4 c5 2. Pf3 d6 3. d4 cd 4. 14: Pf6 5. Pc3 a6 6. f4 e5 7. Pf3 Dc7 ls sterker geldt Pbd7 8. Lc4 Le7) 8. 13 Le7 Hier wordt g6 met Lg7 aan- volen. 9. 0-0 0-0 10. Del Pbd7 11. 1 b5 12. fe5 de5 13. Ph4 Pb6? Beter ïs Pc5 geweest. Pas later zal zwart 1 proberen de loper van d3 te verja- •n, maar dan zal het te laat zijn! Pf5 5: 15. Tf5: b4 16. Pdl Pfd7 17. Ld2 18. Dg3 f6 19. Pe3 Pc5? Nu was dringend vereist! 20. Pd5! Pd5: Lc4! Onverwacht komt de loper :slissend tot zijn recht Kh8 22. 15: Tad7 23. Th5. (Met de dreiging 1. Th8:t! Kh7: 25. Dh3t Kg6 26. g4t Kh7 27. Dh5 mat 23. Td5: ad de nederlaag slechts iets ver- aagd g5 24. Dh3 Ld6 25. Tfl Td7 Th6 Dd8 27. Df5 De7 28. h3 Lc7? Ter gelegenheid van het Internatio naal Rubensjaar 1977 verschijnen op 27 juni in België een zegel van 5 fr en een velletje van 20 fr, met een zelf portret van P. P. Rubens, die 400 jaar geleden werd geboren. Ge noemd portret is eigendom van het Rubenshuls te Antwerpen. Eerder deze maand gaf België ter herden king van een viertal historische ge beurtenissen de, volgende zegels uit: wegens het verlenen van de titel prinsdom aan Overijsse in 1677; ter herinnering aan de Guldensporen slag in het jaar 1302; wegens het feit dat Jehan Froissart in 1377 het eer ste boek van zijn Kronieken heeft geschreven en een zegel ter ere van St. Hubertus, de patroon van de jacht die in 727 gestorven is. Deze maand komen ln Frankrijk de navolgende zegels in omloop: de vluchten over de oceaan in 1927 door Charles Lindbergh en van de Fran sen Nungesser en Coli, welke laat- sten niet slaagden ln hun poging; de stichting van de Polytechnische school te Palaiseau, de abdij van Fontenay, de 60ste verjaardag van de Instelling van Franse nationale voetbalbeker; het monument ter ere van generaal de Gaulle, die vijf Jaar geleden gestorven is; het congres van kamer van Junior-ondernemers te Lyon en als laatste de herdenking van de slag van Nancy in 1477. De Ver. Staten herdachten deze maand met een portretzegel van markies Lafayette het feit dat deze Fransman 200 jaar geleden in de Amerikaanse Vrijheidsoorlog heeft meegestreden. Wegens wijzigingen in de Britse posttarieven kwamen in Engeland postzegelboekjes, brief kaarten. voorbedrukte enveloppen, postkaarten en -zegels in nieuwe waarden in omloop. De verzamelaars van het thema „muziekinstrumen ten op postzegels" wijs ik op vijf zegels van de Duitse Democratische Republiek waarop oude instrumen ten uit Vogtland te zien zijn. Vanwege Israël zijn op 23 juni jl. de volgende bijzondere emissies ver schenen: een zegel van 1.50 wegens het feit dat honderd jaar geleden met steun van de familie Rothschild onder de rook van Tel Aviv de oud ste agrarische nederzetting, eigen lijk een soort kibboets, werd gesticht onder de naam Petah Tiqwa, het geen betekent „deur van de hoop". Op de tab van de zegel de tekst „En Ik zal haar aldaar haar wijngaarden geven en het dal Achor maken tot een deur der hoop". Voorts drie ze gels naar aanleiding van de 10e Mac- cabiade, een joods sportevenement dat in 1932 voor het eerst werd ge speeld. In opzet worden de spelen elke vier jaar gehouden. De laatste emissie is een zegel van 4.. die uitkomt ter gelegenheid van een bij eenkomst van de ZOA, de Zionisten Organisatie van Amerika in Israël. A *"^160 Tot besluit vier zegels van Noorwe gen gewijd aan de kustscheepvaart. Op de zegels oude en nieuwe sche pen die in de loop der tijden de 2800 km lange kustlijn van het land beva ren hebben. Dag van uitgifte: 22 Juni. J. J. M. Kiggen ireith <tivth8 P geen enkele manier was de zwar- stelling trouwens te houden. Nu esüst een slotcomblnatie: 29. Lg5:! tl8 (fg 30. Th7:t) 30. Lf6:t Tf6: 31. 76: Df6: 32. Df6:t Lf8: 33. Tf6: en »art gaf het na enkele zetten op. ACLES-LIGTEBINK 2 7g4ü 28. hg4 (Na 28 Lc6: volgt gf3 29. Te5: Tg2:t 30. Kfl Tf2:t! of 30. Khl Dg7! 31. Ld4 Th2t! en mat). 28 Lg4: 29. Kfl (29 Lc6: Lf3: of 29. fg Tg4: 30. Lfl Dg5 was niet beter geweest.) 29... Lh5! 30. Lc6: Tg2: 31. Te5: Tf2:t! Nu beslist het lang voor bereide tweede offer. 32. Kf2: Dh4t (De5:? 33. Dd4) 33. Ke2 Lf3:t! 34. Kd3 <34 Kf3: Dg3t 35. Ke2 Dh2t met mat) Ldl: 35. Ddl: Df6. Wint het geofferde stuk terug. Het beslissende positionele overwicht blijft! 36. Dh5 Dc6: Td5 Db5t 38. Kd4 bc5:t 39. Tc5: Dd7t 40. Td5 Dg7t 41. De5 De5:t 42. Ke5: Tf8 43. Td2 f3 44 Tf2 Kg7 45. Ke6 TH 46. e5 Kf8! 47. c4 h5 48. Kd5 Ke7 49 e6 Tf5t 50. Kc6 en wit gaf op, met het oog op de voort zetting h4 51. Kc7: h3 52. Kb7 h2 53. Th2: f2 enzovoort OPLOSSING EINDSPEL: 1. Kg3! Kgl 2. Tf2: hlD 3. Ld4ü De4: <cd4 4. Ta2) 4. Te2t! Dd4: 5. Tel mat. Of 2. hlP 3. Kf3 Pf2: e5 en wint LUDEK PACHMAN. Marrigje van der Brug: KNOPEN. Uitg. Ideeboek BV, Amsterdam, in samenwerking met Scheepjeswol, Veenendaal. 100 blz.; prijs 24.90. Het vierde Ideeboek dat, evenals de drie eerder (in '75 en '76) verschenen delen: resp. Borduren, Haken en Breien, de Inrichting van het huis op creatieve wijze wil stimuleren, gaat voornamelijk over macramé. Het knopen op stramien (of zelf te weven ondergrond) van tapijtjes, waarvoor de ghiordes- (Smyrna-), de Spaanse-, de 8enneknoop of de Soemaksteek gebruikt kunnen worden, komt zij het oppervlakkig echter ook ter sprake Van de aantrekkelijk gefoto grafeerde tientallen voorbeelden van allerlei voorwerpen ln het huis te gebruiken, worden geen beschrijvin gen gegeven; het blijft bij suggesties en vaak overbodige wenken. Veel eigen creativiteit en inzicht zijn dus nodig om tot een bevredigend resul taat te komen. Maar Ja, het ls dan ook een Idee-boek Slechts drie werkstukken (wand kleed, lampje, stoel) worden achter in het boek uitvoerig besproken. En verder geeft een „Knopen-lexicon" een duidelijk overzicht van de kno- pen-mogelljkheden van de in het boek getoonde werkstukken. Sue Simmons: TAPIJTKNOPEN. Oorspr.titel: Creative Rugmaking. Vert. P. W. Smittenaar. Uitg. Else vier Nederland BV., Amsterdam. 88 bis.; prijs 24.50. In dit rijk geïllustreerde boek valt veel meer te beleven dan het taplj- tKNOPEN alleen. De Amerikaanse Sue Simmons geeft in haar „Creative Rugmaking" danook veel andere we gen aan voor het maken van tapij tjes (rug tapijt). Goede patronen en beschrijvingen van de ruim 25 ontwerpen maken het nawerken van originele vloerkleed- Je» ln zeer verschillende, soms ver rassende, technieken en maniertjes goed mogelijk. Vanzelfsprekend is er veel aandacht voor smyrna- en rya- kleden; ook het werken met repen stof of een geappllceerde mat voor de kinderkamer is voor Nederland niet nieuw. Maar wat denkt u van de mogelijkheid om al breiend op de breimachine een lussentapljt of - kussen tevoorschijn te toveren? Het kan ook wel wat eenvoudiger door b.v. een gehaakt of geborduurd werkstuk (kelim- kruissteek) onder handen te nemen. Mogelijkheden te over. Horizontaal. 1. verslag, 7 doorgang, 13. dus (Lat.), 14. dierentuin. 16. ver voermiddel, 17. scheik. element, 18. laatstgenoemde (afk.), 20. vis, 21. fa milielid, 22. muzieknoot, 23. reistas, 26. plagen, 28. seizoen. 30. plaats in Frankrijk. 31. voorzetsel. 33. fijn aar dewerk, 35. meisjesnaam. 36. elec- trisch geladen atoom, 38. scheik. ele ment. 39. Verenigde Staten (afk 40. knaagdier. 41. waterplant, 42. kleur ling, 43. voertuig, 44. verkeerd, 45. scheik. element, 46. sus loco (afk 48. sporeplant, 50. rund, 51 te veel bezoeken, 55. deel van de bijbel. 56. praal. 57. zetel, 59. aanleg. 62. be stuurder, 64. voegwoord. 65. Eer waarde Heer (afk. Lat), 66. water blaasje. 68. Rijksgrens (afk 69. dis trict (afk 70 toespraak. 72. adres kaartje, 74. plaats ln Zeeland, 76. bediende, 77. evenachtslijn. Verticaal. 1. verwijzing, 2. zangstuk, 3. procureur generaal (afk 4. woe- kerdier, 5. rondhout. 6. baan voor balspel. 7. medicijn. 8. spil van een wiel, 9. turen. 10. voertuig, 11. tennis- term, 12. uitmuntend, 15. stapel. 19. genieting, 21. witte suiker. 24. laatst leden (afk 25. klemmend. 26. trage die. 27. Gedeputeerde Staten (afk.), 29 boom, 30. reeds, 32. verzekerlngs- brief, 34. hemelgeest. 35. bijbels fi guur, 37. holte ln een muur, 40. teken ln de dierenriem. 49. startinrichting, 51. een redevoering houden. 52. Rode Kruis (afk 53. rund. 54 bulgen, 56. meervoud (afk. Lat.), 58. sine dubio (afk 60. riviertje op Sumatra. 61 vogelbek. 63 hoofdwerk der oud Noorse letteren, 66. erg, 67. watering. 71. lidwoord. 72. muzieknoot. 73. le vensverzekering (afk.), 75. en ande ren (afk). vleugel geheel onder controle heeft en op elk moment de dodelijk omk nelling 30-24x24 kan doorzetten. Ook 23-29 geeft zwart weinig kans op herstel, aangezien de druk op schijf 24 dan erg groot ls. Ook andere rul len zijn slecht te noemen, zodat zwart hier op z'n sterkst voortzet. 14.. 7-11 15. 45-40 2-8 16. 50-45 Zie diagram 1. wit (18) Het lijkt of zwart met wit 23-29 kan dwingen 32x43 te slaan, maar dit is niet waar, want wit heeft een fraaie valstrik gespannen. De combinatie ls voor zwart verras send genoeg; zwart heeft echter de pech. dat veld 43 de tweede keer dichtslaat. Kijk maar 16 23-29 17 34x23 18x38 18 42x33 14-20 19 25x23 13-18 20. 30x19 18x38 21. 32x43 21X32 22. 37x28 9-13 23. 19x17 11x44 24 43-39 44x33 25. 48-43 en schijf 33 moet verloren gaan. Zwart besluit echter de spanningen verder op te voeren met 1615-20 17. 42-38. Weer kan zwart een combinatie ne men en wel met 24-29 18. 33x15 19-24 19. 30x17 11x44, maar de weerleg ging 20 25-20 14x25 21 34-30 25x34 22. 40x29 23x34 23. 49x29 ls bijzon der effectief door de kracht die daar na van schijf 15 uitstraalt 23-28 is niet mogelijk door 32x23! enz. 17 .5-10 18. 49-43 1-7. Met deze zet handhaaft zwart zijn coup Royal mogelijkheden, Daar deze alle kans loos zijn, had ik persoonlijk de voor keur gegeven aan 12-17, waarna zwart uitstekende kansen lijkt te krijgen doordat het tempo in zijn voordeel werkt bij het verbreken van de standen na 19. 47-42 17-22 20. 36-31 11-17 21. 34-29 23x34 22. 40x29. Partijverloop: 19. 47-42 10-15 20 36-31 Op 11-17 zou nu kunnen volgen 21. 32-28 23x32 22 37x28 21x23 23. 38-32 26x28 24. 33x2! (op 21 21x32 volgt dezelfde dam met 23. 37-32.) Ik geloof, dat die dam eerder nadelig dan voordelig voor wit is. Weliswaar kan zwart de dam niet afnemen, maar deze heeft zo weinig bewe gingsvrijheid, dat hij de moeite van het uitvoeren niet waard is, Het eni ge wat zwart hoeft te doen ls zijn korte vleugel onder controle te hou den en dat ls niet al te moeilijk; wit krijgt moeite met de ontwikkeling van zijn randschijven. Nee. wits 20e zet ls m i. een gokje geweest, want na 11-7 zou hij zeer slecht gestaan hebben. Het tempovoordeel ls en blijft aan zwart. Toch zal wit er nog ln slagen zwart onder grote druk te zetten, zij het met de hulp van zijn tegenstander. 2024-19 het be gin van alle latere ellende. 21. 33*24 20x29 22. 39-33 11-17 De combinatie, die 23-28 oplevert ls zeer slecht. maar oordeelt u zelf. 2223-28 23. 33X24 (op 33x22, 15-20, 34x23. 19x17 staat zwart goed en na 32x23, 19x39, 34X23, 18x29, 43x23, 21x43, 48x39 wint zwart de schijf op 23.) 23. 28-33 24. 38x29 18-22 25. 27x18 12X23 26 29X18 13x22 27 24x4! 21-27 28. 32X21 16x49 29 4x36 en wit staat een schijf voor ln een goede stand aangezien 8-13 verliezend is. hoewel wit zijn dam kwijt raakt. 23.33x24 23- 28 24 32x23 18x20 25. 34-29 21x32 26. Oplossing per briefkaart t/m Woens dag a s. naar dagblad Trouw/Kwar tet, Postbus 859, Amsterdam. Links boven vermelden weekendpuzzel. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. Amer, 5. kapel, 9. spar. 12. arak, 14. sok, 15. eter. 17. Taag. 19. omen, 21. af. 23. preventie. 26. me. 27. kim. 28. Ria, 29. lev, 30. el. 31. aloë. 33. arre, 36. de, 37. leem, 39. Neede, 41. teer, 43. node. 44 guts. 45. lade. 47. ramee, 50. eter. 53. er, 54. real, 56. knar, 58. la, 59 neg. 60 ene, 62. lak, 63. in. 64. parmantig. 68. Ne, 69. park, 70. adem. 72. mare, 73. dem. 75. Amer, 77. tent. 78. lenig. 79. sier. Vert. 2. ma. 3. ert, 4 raap. 6. as, 7 polei, 8. e.k 9. stee, 10. pen, 11. ar, 13. Karei, 15. emier, 16. rakel. 18. ge. 19. Ot. 20 kever. 22 file, 24. vree. 25 naad, 26. mede, 31. Amoer, 32. onera, 34. regen, 35. etter, 38. end. 40. Eem, 42. Est, 45. lenig. 46. aren, 48. Alem, 49. eken, 51. elan, 52. raket, 55. Enare, 57. Alida, 61. Namen, 64. part, 65. R K.. 66 Ta. 67. gems. 69. Pan. 71. Mei. 72. me, 73. de, 74. m.l., 76. re. Prijswinnaars zijn: mevrouw P. Paans-Sprangcr, Rol. Holstlaan 652, Delft; mevrouw G. de Haan-Terlouw, Burg. Bruntstraat II, Nieuwerbrug a.d. Rijn; J. Nijholt, Gruttostraat 41, Bleiswijk. 37x28 26x37 27. 41x32 12-18 plotseling staat zwart met zijn rug tegen de muur en hij kan dit niet verwerken. Zijn verweer ls wel heel erg zwak zwart (13) 28. 38-33 18-23 29 29x18 13x22 30. 43- 38 8-13 31. 40-34 13-18 32. 34-29 9-13 33. 42-37 de forcing it ingezet en zwart is kansloos. 7-12 gedwongen (Op 16-21 kan immers 28-23 gevolgd door 38-31! Mooier is echter de winnende combi natie na 3316-21 34 37-31 ne geert de damzet met 28-23, 34 21- 26 35. 32-27 26x37 36. 45-40 22x31 37. 28- 23 19x39 38. 29-24 20x29 39. 38-32 37x28 49. 40-34 29x40 41 35x2!) Verloop: 34. 37-31 16-21 35. 31 26 8-11 36. 46-41 11- 16 37. 41-36 en zwart geeft bet op. Terecht want zijn positie wordt bin nen 10 zetten onhoudbaar. FRANK DROST

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 21