Wat voor een samenleving willen we eigenlijk? Het heimwee van een doopsgezinde Uit brieven van lezers PREDIKANT(E) 4 Gesprek tussen kerken en multinationale ondernemingen Praten over een ,vrij hard' rapport van Nairobi VANDAAG Zetel oecumenische patriarch in gevaar Voorbijganger^ Bram van der Lel DONDERDAG 23 JUNI 1977 KERK Trouw/Kwartet In de geschiedenis van de oecumeni sche beweging is de discussie over de structuur en de grondslagen van de economische en maatschappelij ke orde een telkens terugkerend punt. Tijdens de assemblee van Nai* robi kreeg een deel van deze discus- sie een spits over de rol en de plaats van multi- (of trans-)nationale on dernemingen (in Engels: Transnati onal Corporations: TNC's). Deze discussie is opgekomen in het debat over de ontwikkelingsproble matiek, dat wil zeggen dat met name de kerken en de christenen uit de derde wereld hun, veelal kritische, vragen aan de wereldraad en daar mee aan alle aangesloten kerken hebben voorgelegd. Het desbetref fende rapport van Nairobi is in vrij harde taai geschreven en het is geen wonder dat deze tekst de nodige racties heeft opgeroepen, met name bij die christenen die zelf in TNC's werken. Kerken in de (Westerse) landen waar de hoofdkantoren van de TNC's zijn gevestigd, hebben zich nog nauwelijks met deze problema tiek bezig gehouden, behalve voor zover de TNC's in Zuidelijk Afrika werken. De vraag aan de wereldraad bete kent in eerste instantie een vraag aan het centrale comité'.(dat in de zitting van zomer 1976 de staf op dracht gaf verder te werken aan het onderwerp) en in tweede instantie het consulteren van diverse bij het onderwerp betrokken mensen. Dit consulteren gebeurde in twee etap- Dr. H. M. de Lange pes. Ln januari 1977 kwam in Cartig- ny een kleine groep mensen bijeen die het vraagstuk verder (dan het Nairobi-rapport) in kaart moest brengen; van 13 tot 18 juni kwam in Genève een tweede groep bijeen, die de opdracht had de grondslagen en de doelstellingen van een program- me te formuleren. Over deze laatste bijeenkomst gaat nevenstaand arti kel van de Nederlandse deelnemer) dr. H. M. de Lange. Gezien de oorsprong van de discus sie is het begrijpelijk dat de derde wereld sterk vertegenwoordigd was. Enkele namen van diegenen die in ons land reeds enige bekendheid hebben of zullen krijgen: professor Samuel Parmar (India), professor Anwar Barkat (Pakistan), Tissa Ba- lasuriya (Shri Lanka; hij zal in het najaar de consultatie over zending in Nederland bijwonen), professor Shamuyarira (Tanzania). Behalve professor Smolik (Tsjechoslowa- kije) waren er geen vertegenwoordi gers van de Oosteuropese kerken. De TNC's waren vertegenwoordigd via representanten van Philips (dr. Ramaer), Unilever (de heer van Om men), Nestlé, Shell en enkele ban ken. Verder waren vertegenwoordi gers van kerkelijke actie-centra (Verenigde Staten, Canada en Enge land) en vertegenwoordigers van vakbewegingen aanwezig. De verga deringen werden geleid door Aaron Tolen (Cameroen), voorzitter van de Commissie voor de Deelname van de Kerken in het ontwikkelingsproces. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij pubiikatie wordt de naam van de schrijver vermeld Kolen In Trouw van 18 Juni las ik dat de Gelderlandse elektriciteitsmaat schappij moet stoppen met het sto ken van kolen. Hoewel het stoken met aardgas en olie 2.5 miljoen gul den per maand meer kost, mag het stoken met kolen voorlopig niet doorgaan, omdat hiervoor niet tijdig vergunning werd aangevraagd! In september zal hiertoe waarschijn lijk, wel vergunning worden ver leend Men vraagt zich af. gebeurt zoiets werkelijk nog in Nederland en wel in een tijdperk, waarop dage lijks op alle mogelijke manieren be zuiniging dient te worden betracht? Grijpt de regering hier niet ln? Mag deze belachelijke houding van deze raad van commissarissen Inderdaad ongeveer 3 maal 2.5 miljoen kosten? behalve dan natuurlijk de plekjes, waar men met moeders en kinderen en armenvol spullen heen gaat om „een beetje warmte in het lijf een beetje kleur op het vel en een beetje frisse lucht" te krijgen. door dr. H. M. de Lange Het is gemakkelijker te vertel len toie er in Genève deelna men aan de beraadslagingen over een programma van de wereldraad van kerken inzake multinationale ondernemingen dan het wat van de bijeen komst te omschrijven. Dat hang samen met twee punten. Ten eerste. Zowel door de bewoor dingen van het Nalrobi-rapport als mede door de Inhoud van het Cartlg- ny-rapport voelden de vertegen woordigers van de TNC's zich nogal aangevallen. Het resultaat daarvan was een vrij sterk verdedigende hou ding. Het was niet onbegrijpelijk dat de vertegenwoordigers van de TNC's nogal heftig van zich afsloegen. Ze wezen uiteraard op positieve kanten van het optreden van de TNC's. Zij zeggen; we bevorderen met name in de derde wereld productie en werk gelegenheid, maar de tegenstanders vragen dan prompt: welke productie en voor wie is die werkgelegenheid. De klacht van de derde wereld is: de armoede blijft en jullie produceren alleen voor een bovenlaag van de bevolking èn voor de export. Voor de werkelijke behoeften van onze vol ken (basic needs) hebben Jullie geen belangstelling, wel voor onze grond stoffen en ook voor de lage lonen in onze landen. Een dergelijke discussie (waaraan we niet helemaal zijn ontkomen) houdt de problematiek van de TNC's te veel beperkt tot de derde wereld. En ik vrees dat er meer aan de hand is, waardoor de zaak (nog) ernstiger wordt. Samenballing Schiedam J. Groenenberg Alkmaar M. C. Sweers Haat of liefde Wie het artikel „Haat haalt haat" van Henry C. Faas (17 Juni) leest, wordt overmand door een gevoel van machteloosheid. De schrijver heeft een vaag idee dat praten mis schien zal helpen. Mijns inziens helpt praten alleen als er Inderdaad echt naar elkaar geluisterd wordt. De angst is onder meer een voort vloeisel uit het feit dat men zich, alle welvaart en spijt, in de steek gelaten voelt (men voelt een vage angst maar weet vaak niet waarvoor). Om te voorkomen dat deze angst door anderen ontdekt wordt, slaat deze om in haat Deze gevoelens worden extreem bij mogelijke ontdekking van die angst en zijn oorzaken door anderen. De enige kracht om deze cirkelgang te doorbreken, schuilt ln het beantwoorden van haat met christelijke liefde. Alleen door ge loof in Jezus Christus vindt men de kracht en de liefde om de haat te overwinnen. Dit is de enige weg uit de Impasse van haat en moedeloos heid. Amsterdam mej. J. C. de Zeeuw Gebrek aan visie Ondanks alle reeds lang bekende argumenten tegen het toestaan van snelheden tot 130 km/hr is de KNAC nog steeds niet overtuigd van de onhoudbaarheid van dit streven. Inderdaad kennen enkele Europese landen nog een maximumsnelheid van 130. Een land waar het automobilisme gerijpt is. zoals de Verenigde Staten, is Europa vóór met een maximum van 55 miJL (- 95 km/hr.). Uit eigen ervaring weet ik dat het een verade ming is om op het goede wegennet van dit ..land van de auto" aan het verkeer deel te nemen. Het is mij dan ook een raadsel dat de KNAC nog naar 130 terug wil. daar bij de welbekende consequenties aanvaardend, als daar zijn: meer ver keersdoden en -gewonden, een 25 k 50 percent verhoogd benzine/oliever- bruik (als iedereen 130 ging rijden zelfs 70 procent), meer slijtage, dus meer verbruik van kostbare grond stoffen, een grotere „stress" op de verkeersdeelnemers, een grotere be lasting van het politiekorps om die 130 km/hr Inderdaad te kunnen handhaven, een aanzienlijk toegeno men risico voor mensen die langs de hoofdwegen moeten patrouilleren. Ik noem het een treurig gebrek aan visie! Amstelveen ir. W. Dijkshoorn Blij dat ik rij (2) Ik moet het opnemen voor een groep mensen die het moeilijk heeft in Ne derland; die groep is heus niet te verwaarlozen: vier miljoen. Het is de groep BLIJ DAT IK RIJ. Niet dat het een verdrukte of arme groep Is: ze brengt zo n zes miljard per Jaar op, aan verkeersbelastingen. En, volgens het principe „voor wat hoort wat" moet daar wat tegenover staan. Als Je blij bent dat Je rijdt, zal je wegen willen zien, anders kun Je niet rijden. Dat is de moeilijkheid van die groep, dat er niet genoeg wegen zijn in Nederland. Nu zijn die wegen na tuurlijk geen doel. maar middel. Middel om de plekken te bereiken, waar men van zijn moeilijkheden kan afkomen. Zou de groep niet nog meer belasting willen betalen, opdat de andere ■groep „Blij dat Ik kan laten rijden" (Nederlandse vereniging van Wegen bouwers) die de plaatsing van de advertentie mede mogelijk maakte, heel overig Nederland (en dat is niet zo veel meer!) kan gaan asfalteren. Molukkers (13) Achteraf zal er nog wel gemakkelijk gesproken worden over andere en betere mogelijkheden waarmee de regering het gijzelingsdrama zou hebben kunnen beëindigen. Achter af bedenk ik dat het een geweldige indruk zou hebben gemaakt als een paar honderd Molukse vrouwen het gevaar getrotseerd hadden en ln ge sloten formatie naar de school waren opgerukt om de kinderen eruit te halen en aan de ouders terug te bezorgen. Achteraf zou ik hetzelfde kunnen zeggen als Molukse mannen en vrou wen op dezelfde wijze de treinkaping hadden beëindigd. Achteraf bedenk ik dat men de kapers en de opgeëiste gevangenen in de gelegenheid had. kunnen stellen in het kamp te wach ten op een buitenlands vliegtuig om hen tegen ruime vergoeding als bal lingen naar een hun bekende be stemming te voeren. Achteraf is in dit geval te laat; wel achteraf maar niet te laat bedenk Ik ook dat deze suggesties misschien (maar hopelijk nooit) nog eens te pas kunnen komen. Ten tweede. Steeds meer krijgt men de indruk dat TNC's (in de termino logie van Boerwinkel) niet alleen het einde markeren van een tijdperk, maar tegelijk een nieuw begin zijn. Dat bemoeilijkt in niet geringe mate de discussie. TNC's zijn een samen balling van economische macht en van economisch kunnen. Ze hebben in niet geringe mate bijgedragen tot het verdwijnen van de armoede in de Westerse wereld. Dit recept wil men nu toepassen in de derde wereld, waar armoede troef is. Maar in deze krachtsinspanning wordt tegelijk duidelijk, dat het op deze wijze niet meer gaat. In dit opzicht zijn TNC's „symbolen" van een periode die we gaan afsluiten. Het Is de periode waarin ten koste van natuur en men sen, produktie van goederen het voornaamste doel van de samenle ving werd. In deze natuur-, grond stoffen-, energie- en mensenverslin- dende produktie zijn we op grenzen gestoten. Op het toppunt van ons technologisch en economisch kun nen moeten we halthouden en waar schijnlijk stappen terug doen. Een tijdvak wordt afgesloten, maar voor de TNC's is dit uiterst moeilijk te accepteren. Men heeft weinig oog voor de signalen die wijzen op een ernstige crisis. Men denkt te veel te kunnen doorgaan op de oude voet. Dat bleek ook ln onze besprekingen te Genève. Het nieuwe begin zie ik bij de TNC's in het overschrijden en relativeren van nationale grenzen. De voornaamste politieke proble men van de mensheid kunnen alleen worden opgelost door een internatio nale aanpak. Ik denk dat we hier van de ervaring van TNC's kunnen leren, zij het dat het merendeel van de leiders van TNC's nog te weinig ge wend zijn aan de gedachte om bij de uitoefening van economische macht verantwoording af te leggen aan de mensen, wier welzijn daarvan afhangt. In beide woorden einde en begin wordt ook duidelijk dat we een vrij radicale heroriëntatie nodig heb ben op economisch, sociaal en poli tiek terrein. Op het eerste gebied zullen we meer gaan decentraliseren, op het tweede terrein meer gaan centraliseren. Om dit vorm te geven zal nog heel wat denlcwerk moeten worden verricht, waartoe de bijeen komst in Genève dan ook een voor stel aannam. Slotopmerkingen (1) Wat mij opviel ln de discussiebij dragen van vertegenwoordigers van TNC's was, dat men zich nauwelijks bewust is van de werkelijk revolutio naire veranderingen die door toe doen van TNC's tot stand komen in de derde wereld. Zodra evenwel voorstellen worden gedaan aan de hand van bijv. de criteria van sociale rechtvaardigheid en van verminde ring van lijden, komt de zonde en de onvolkomenheid van de mens ten tonele. Is dit niet een voorbeeld van het meten met twee maten? (2) In het verlengde van dit punt is het mij in alle discussies weer opge vallen dat de vertegenwoordigers van TNC's iets te veel de neiging hebben kritiek te bagatelliseren en bij elke kritische opmerking een wat stereotype antwoord te geven in de trant van: dit is een uitzondering en een uitwas. (3) Daarnaast moet evenwel worden gewaakt voor de gedachte dat alle kwaad in de wereld voortkomt uit het handelen van TNC's. Dit is een versimpeling van problemen, waar tegen vertegenwoordigers van TNC's zich terecht verzetten. (4) De TNC's zouden hun politieke en morele positie versterken als ze niet alleen uitwassen wilden erkennen, maar als ze hun stem zouden verhef fen tegen wat ze dan uitwassen noe men. Het zal niemand in de loop van de jaren zijn ontgaan, dat bijv. in de strijd voor de rechten van de mens vertegenwoordigers van TNC's nooit erg vooraan liepen. Waarom eigen lijk niet? (5) De vergadering besloot het Cen trale Comité te adviseren een pro gramma met betrekking tot de TNC's op te zetten. Een van de meest centrale punten voor studie en actie is de activiteit met betrekking tot de vraag: wat voor een samenleving wil len we eigenlijk? Als we praten over ontwikkeling en groei, welke ontwik keling en welke groei willen we dan? In laatste Instantie vraagt dit een zich buigen over de grondslagen van onze (wereld)samenleving. Het pro gramma met betrekking tot de TNC's, wordt dan meer dan alleen maar dit programma. Het lijkt me onvermijdelijk, maar ook zinvol. Als er kritiek op de TNC's wordt uitgeoe fend, dat is dit tegelijkertijd kritiek op de bestaande grondslagen van onze samenleving en dus op onszelf. Durven we dit in voldoende mate aan in de kerken, die in zo menig opzicht sterk vervlochten zijn met de samenleving? De oproep tot ver nieuwing geldt ook hier. ADVERTENTIE Hengelo Joh. Luimes Afgrijzen Met afgrijzen las lk ln uw krant, dat te Vaals, iemand zonder rijbewijs in een onverzekerde auto. wegens roe keloosheid de macht over zijn stuur verloor en tengevolge daarvan twee kinderen doodde. Leek zijnde op ju ridisch gebied, vraag ik me af of het niet mogelijk is, dat aan een derge lijk individu, naast de gewone straf, het eventueel bezit van een rijbewijs voor het gehele leven moet worden ontzegd. Me dunkt, dat een zeer groot percentage van het Neder landse volk het met dit oordeel eens zou zijn. Middelburg B. C. Los Wegens het vertrek van de gereformeerde predikant wil de kerk van Geldrop in kontakt komen met een In Geldrop is een federatieve samenwerking tussen de Herv. Gem. en de Ger. Kerk. Naast de gereformeerde is er ook een hervormde predikant. De struktuur van de gemeente wordt o.a. gevormd door; federatieraad, kwartierraden, pastorale medewerkers, groeps- huisbezoek, werkgroepen e.d. We zien in de te beroepen predikant(e) iemand die met name: met de gevormde struktuur als uitgangspunt wil werken aan de verdere opbouw van de gemeente om deze dienstbaar te doen zijn aan de samenleving een programmatische aanpak van het katechetisch onder wijs voorstaat ruime aandacht wil geven aan de jeugd deel zal nemen aan het pastorale werk en dit begeleidt, zowel in persoonlijk pastoraat als in groepsverband in de eredienst wil werken met een liturgische jaarorde, in samenwerking met de kantor en de scholen. Graag geven we nadere inlichtingen. U kunt zich met uw reakties, tot 3 weken na verschijnen, wenden tot de voorzitter van de beroepingskommissie de heer F. Valster, Eversveld 7, Geldrop. tel. nr. 040-862827. Het Kommunistisch Manifest, 9- 15 juli vormingscenteum Kortehem- men (tel. 05126-1313). De opzet is het manifest in zijn geheel te bestude ren o.l.v. ds. Sj. Bijleveld. Varende trainingskampen van „Opwekking" (Ben Hoekendijk) voor 15-25-jarigen, 4-9 en 11-16 juli. Inl. en opg. tel. 03418-2641. Navigatorsweekend voor echtpa ren, 8-10 juli te Oudieusden. Inl. en opg. tel. 03438-7092. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 946 Westttaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIOEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. ZwoMe Tel. 05200-17030 Toen de Vrije Universiteit te Amsterdam 75 jaar bestond, dat was in 1955, ben ik ten gerieve van een herdenkingsar tikel met een paar oude men sen wezen praten, die de begin periode hadden meegemaakt. Zij behoorden nog tot degenen die, naar het (fraaie) woord van Abraham Kuyper. de stichter van de VU, „van den ploeg en van den meeltrog kwamen loopen om de penningen saèm te brengen voor een te stichten universiteit." Eén van hen, een hoogbejaarde Zeeuw, zei me, dat hij soms erg terug verlang de naar de tijd, waarin de Vrije Universiteit een onaanzienlij ke, door liberalen geminachte instelling was. Al die groei en al die andere zegeningen waren natuurlijk wel mooi, en je moest er ook voor danken, maar je had eigenlijk niks meer om voor te vechten, om voor óp te komen. Aan deze gereformeerde broeder moest ik denken bij de lectuur van een in „Doopsgezinde bijdrage" (nieuwe reeks nr. 2) opgenomen op stel van C. van Duin onder de titel: „De doperse gemeente een poli tiek relevante zaak". Hierin proefde ik het helmwee van een doppsgezin- de naar de begintijd, naar de zestien de eeuw (de doopsgezinden kunnen een paar eeuwen verder terug verlan gen dan de kuyperiaanse gerefor meerden). toen een dopers mens nog duidelijk kon (laten) merken wat het betekent, dopers te zijn. Ik citeer. „Is dienstweigeren in het kader van de wet gewetensbezwaren militaire dienst hetzelfde als de weigering wa pens te dragen in de zestiende eeuw? Is het gebruikmaken van de moge lijkheid als Doopsgezinde te vol staan met een belofte hetzelfde als het weigeren van de loyaliteitseed door de Dopers van toen? Is het niet- praktizeren van de kinderdoop nu. nu godsdienstige zaken privé-aange- legenheden zijn geworden, hetzelfde als het afwijzen van de kinderdoop toen, toen kerkelijke en theologische beslissingen in het hoogspannings veld van de politiek lagen?" De schrijver geeft zelf het antwoord: dingen die de Dopers toen op het schavot brachten, staan hun so ciale integratie nu niet in de weg." De heer Van Duin betoogt dat de dopers de gemeente als voorschot op het rijk Gods stelden tegenover de bestaande orde en zich in hun zen dingsdrang niet stoorden aan de be staande machtsgebieden, „daarmee het internationaal karakter van de door A. J. Klei gemeente betuigend." Maar vandaag wordt „de geëiste conformiteit door ons opgebracht." Er is ook „lippen dienst aan het geweldloosheidside- aal. Naar Martin Luther King wor den straten genoemd, hij krijgt een eredoctoraat, maar je merkt het niet aan de stemming over de oorlogsbe groting. Onderscheiden wij ons op deze punten van onze landgenoten?" vraagt Van Duin. En: „Hoe hervin den we de koers van de Dopers, hoe worden we echt hun erfgenamen?" Van de voorbeelden die de auteur als antwoord op deze laatste vraag geeft, neem ik dat aangaande de kwestie van het Midden-Oosten. C. van Duin:J4u Israël onder druk van het Europees-christelijke antisemi tisme zijn toevlucht heeft gezocht in de staatvorming, kan een nationalis tisch Christen daar weinig tegen in brengen. Hij geniet immers zelf de beschutting van eigen volk en staat en prefereert die boven het leven onder de open hemel ln een wereld wijde broederschap. Maar het is dui delijk dat door de stichting van de staat Israël niet alleen een probleem is opgelost, maar dat er ook een is geschapen, namelijk dat van de ont- rechting van de Palestijnse natie. Een oplossing die aan beide natlona- lismen recht doet lijkt onmogelijk, zolang belde naties noodgedwongen vasthouden aan een eigen staat. Want wie in de wereld brengt ze op het idee dat er een ander menselijk samenleven, ook van verschillende groepen, naties enz. mogelijk is dan in de gebruikelijke staatskaders? De Oecumene en de (doopsgezinde, red.) Broederschap staan hier niet voor de keuze tussen het ene of het andere nationalisme te steunen. Deze pro blematiek daagt ons uit met het in ternationaal, wereldwijd, universeel, anti-staats en anti-nationalistisch karakter van de geloofsgemeen schap ernst te maken Zoals we door onze heersende-kerk-ideologie het probleem geschapen hebben, zouden we zo niet door ons duidelijk van dit verleden te bekeren kunnen begin nen met zijn oplossing? Aan ons, doopsgezinden, zou het zijn om hier in voorop te gaan. Zoveel verplich ting legt, meen lk, ons verleden ons op. Pas als er een christelijke ge meente is in de vorm van een echte wereldwijde broederschap, voor wel ke de nationalismen inderdaad afge daan hebben, wordt aan de volken het perspectief geopend op een vreedzaam samenleven zonder de noodzaak van antithetische staat vorming." Ik citeer dit niet zozeer om de zoveel ste discussie over Israël aan te wak keren als wel om de aandacht te vestigen op twee afleveringen (nieu we reeks nr. 2 en nr. 3) van de „Doopsgezinde bijdragen", welke ter aankondiging voor me liggen. Ook kan het citaat duidelijk maken dat VERGELIJKING n Hoezeer er een gezichtsverenging B kan optreden wanneer men met ziF1 eenmaal ingenomen stellingen in 11 het nauw raakt kon men in de dag<ri na de gebeurtenissen in Bovensmilde opmerken. Eén van 6^ radio-sprekers, het zal wel in een uitzending van een van onze kleinr politieke partijen geweest zijn. vergeleek de kaping en bezetting ije Bovensmilde met andere on-parlementaire acties, zoals j-j stakingen, bezettingen van w fabrieken en het kraken van f (langdurig leegstaande) panden. Ur ben van mening dat er wel even op gewezen mag worden hoe ver dit soort vergelijkingen bezijden de r werkelijkheid zijn. De motivatie hiervan is klaar als de dag. In 1 Bovensmilde ging het om kinderer) en volwassenen die vastgehouden en bedreigd werden. Velen van heif zagen bij na drie weken van hun P leven ln ellendige omstandighedeir' verdwijnen. Naar mijn mening is df11 niet te vergelijken met het bezettei van fabrieken en lege huizen, noch0' met het bezorgen van overlast op E0 wegen en in het water. Dat zijn allemaal zaken die we samen P nemen. Mensen zien geen weg mee?1 om hun ongenoegen kwijt te rakea^ het de instanties aan te zeggen en doen dat. Mensen hebben geen el onderdak en verschaffen zich dat dan in leegstand. Wie zulke dingen! gaat vergelijken met kapingen en <j bezetting van een school met honderd kinderen heeft een vuiltje in z'n oog en niet zo'n kleintje ook. i i Hij moet revalideren, voordat we ep weer naar hem luisteren. ATHENE (EPD) In orthodoxe kringen in Griekenland maakt men zich zorgen over de toekomst van het oecumenisch patriarchaat van Konstantlnopel (Istanboel). Aanlei ding zijn de demonstraties in Istan boel voor de ambtswoning van de patriarch, in de weken voor de Turk se verkiezingen. Bij een van deze betogingen, op 24 mei, droegen studenten en moslim geestelijken spandoeken mee met de opschriften „Weg met het pa triarchaat" en „Sluit het nest van verraad aan Turkije". Sinds de vijfde eeuw hebben in Kon stantlnopel „het tweede Rome" onafgebroken patriarchen gezeteld. De oecumenische patriarch van Konstantinopel wordt door alle or thodoxe kerken erkend als de ere- primaat van de orthodoxie. Ook na de verdrijving van bijna alle Grie ken uit het tegenwoordige Turkije in 1922 vonden de Turken het goed, dat het oecumenisch patriarchaat gezeteld bleef ln de Phanar, een van de oudste wijken van Istanboel. Sinds de crisis om Cyprus is de situatie van de patriarch, die ook het hoofd van de kleine grieks-or- thodoxe minderheid in Turkije is, erg onzeker geworden. Beroepingswerk - NED. HERV. KERK Beroepen te Garderen. J. Catsbu te Katwijk aan Zee; te Veenenda E. M. Bakker te Nieuwerkerk a IJsseL Aangenomen naar Zeist: J. Jongf" den te Harderwijk; de benoemii tot geestelijk verzorger bij de stic ting herv. diakonale gezondheid zorg te Sommelsdijk: W. van HerpI te Hagestein. GEREF. KERKEN VRIJG. Bedankt voor Nijverdal: J. Bos I Nijmegen; voor Amsterdam Z.W.: I Mulders te Den Haag-O. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn, Den Ha C, Groningen, Oostkapelle, Nieuw-, ter Aa, Hoogvliet: R. Kattenbel0 kand. te Krimpen a.d. IJssel; Benthuizen, Poortvliet, Kruining*" Mijdrecht, Haamstede, Oud-Beiju. land, Bodegraven, Beekbergen, M lissant: C. Vogelaar, kand. te M drecht. Selwyn Spray Dr. Selwyn Spray, een zendelii arts van de Verenigde Kerk y Christus (United Church of Chri uit La Grande in de Amerikaar staat Oregon, is in Londen aangel men. Hij is uit Rhodesië uitgewez na een verblijf in de gevangen omdat hij guerrillastrijders zou h( ben geholpen. Spray vertelde I dens zijn gevangenschap „redelij te zijn behandeld „omdat ik bla was. Ik mocht op een plank slap en kreeg regelmatig voedsel, f" zwarten moesten op de stenen groi slapen en werden in grote getal! bij elkaar in hokken gepropt, ten* ik een cel alleen had. De zwart werden ook herhaaldelijk gemi j teld. Marteling is gewoon routine Rhodesië," aldus dr. Spray. Spit zou later naar de Verenigde Stat» vliegen om te praten met Ame kaanse functionarissen. Daarna zi hij naar Zwitserland vliegen, wa zijn vrouw sinds enkele maanden hem wacht. ADVERTENTIEI de inhoud van deze door de Doops gezinde Historische Kring verzorgde reeks publikaties niet bekeken is met wat meer en minder boeiende geschiedkundige verhandelingen. Deze staan er overigens wel ln en ik werd nogal gepakt door het relaas (in nr. 2) over de doopsgezinde zende ling Pieter Jansz, die in de vorige eeuw in conflict kwam met de over heid in „ons" Indië. Vanwege een traktaatje, waarin hij de Javanen krachtig opwekte zich te bekeren voordat het te laat zou zijn. Het brave Nederlandse gouvernement was namelijk meer gesteld op rusti ge Javanen dan op bekeerde Java nen In nr. 3 zag ik een bijdrage over de theologie van Frits Kuiper en een artikel over de architectuur van doopsgezinde kerken. De Doopsgezinde Historische Kring (waarvan het vignet bij deze aankon diging valt te zien) is gevestigd te Amsterdam (Singel 454), telt bijna zeshonderd leden en abonnees van de „Doopsgezinde bijdragen" en vraagt vijfentwintig gulden voor een aflevering. maar voor dat bedrag heeft de afnemer dan ook lets van de omvang van een stevig (geïllus treerd) boek. Deze week in Hervormd Nederland Jacht op koloniale mythen, op An bon was meer aan de hand dan mi in Nederland dacht. Democratie in Spanje bijna veilig. Bezinningsperiode kernenergie re dingsboei voor synode. Geweld verhindert do revolutie. Het lichaam is meer dan een instn ment dat je altijd bij je hebt. 'Ik abonneer mij op HN vraag eé proefnummer Naam: Straat: Plaats: Tel. nr.: Ab. prijs 31,— per halfjaar Zonder postzegel verzenden a4w' Antwoordnummer 1776 Den Haag Bellen kan ook: 070 - 512111 HN ia ook ln de losse verkoop v# krljgbaer TRt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2