thoff presenteert lot lopend program Dorothy plukte vocale sterren van de hemel ibonezen moeten juist in Indonesië hun taak zoeken Oude muziek werd levendig uitgevoerd RUI lircus gaat nooit dood -r. EROP UIT PER EIGEN AUTO? Nederlanders wonnen eerste prijzen met animatie-films UI 50' nneringen aan Ambon in 1946-1949 f£G23 JUNI 1977 TROUW/KWARTET H 11 H -h r Huising thoff is bij Glanerbrag ons land binnen gekomen, gaat eldoorn (vandaag) en Amersfoort (24 tot 26 juni) naar [el^m (28 juni tot 14 juli) en komt daarna nog in Alkmaar, ei<t Leiden, Den Haag, Rotterdam en Utrecht (11 septem- inste dag). Met een prettig, tintelend, vlotlopend, echt gramma in de goede Althoff-traditie. Een oude traditie, f onsterfelijk. it <j s?1 gaat nooit dood, zei ons de directeur Corty Althoff itisch ondanks alle len die zo'n circus met In Napoleons tijd waren al bekende Franse en de •kende Duitse, reizende 'oen in het midden van de Adèle Corty met Domi- trouwde, stichtte zijn va- rcus Corty-Althoff, dat la- I werd voortgezet door zijn maar twintigjarige zoon i was in 1914, net voor de Nederland. Ik weet het dein ik toen ook was. En, inge geschiedenis kort te a de tweede wereldoorlog Jthoff zijn zoons Giovanni iet nieuwe circus Gebrüder 1 dat wordt sinds verleden Corty geleid omdat Glo- bedrijf overnam. en bouwen wij door Jos Mullens die lands circus had en nu nog K>r buitenlanders waar- li verhaal apart ultgeno- Althoff alvast te zien, in Z^zeen eind van Bremen, op §,Jag. Niet één van de Alt- *"r^rs had die nacht geslapen. avond daarvoor afgebro- I acht werd doorgereisd, er dstoten geweest van „daar -tent", en de middagvoor- Igon op tijd. Corty Althoff is directeur van een groot bedrijf dat vandaag hier en morgen daar is ge vestigd. Hij reist, soms nacht op nacht, met al zijn mensen, tien oli fanten, zo'n zestig paarden en po- nies. leeuwen, tijgers, kamelen, ze bu's, ijsberen, apen, tractoren, aggre gaten, vierduizend zitplaatsen, nog een reservetent, en wat nog al meer. In Duitsland met twee treinen, ze ventig wagons, hier langs de weg, want het spoor is te duur. Wat daar nog allemaal bijkomt aan zorgen en verzorging. Afwachten En dan maar dagelijks afwachten of de mensen willen komen. Het kan te heet zijn, of te slecht weer, of er is voetbal op de tv. In Dlepholz was het een Schutzenfest. De artiesten had den voor Diepholz wel geslapen, maat de directeur, ook nog artiest, moest overal wakker bij zijn. HIJ presenteert paarden, ponies en oli fanten. U zou hem moeten horen over zijn grootste troeteldieren, over hun gewoonten, ondeugende stre ken, pienterheid en geheugen. Ze werken met zijn tienen hun nummer trouwhartig en gemoedelijk af. Het is dat ze de stem van de baas gewend zijn, anders deden ze het ook wel zonder hem. De mooie paarden, van wit tot zwart, lopen een aardige vrijheidsdressuur, voor een deel geleid door Henny Win ter. Er ls een bijzonder pittig wit „hoeper'paardje bij. De ponies, veel lastiger dan paarden, doen het ook geweldig. Op één na. Die doet als een koppige kwajongen alles verkeerd. Erg leuk, vooral voor kinderen. En wie is in een circus niet weer kind? Clowns Er zijn clowns ook. Enrico komt voor danseres Leila de lichtmast re pareren, met wiebelende ladders, bljna-ongelukken, vallen en op staan, heel druk en blijmoedig, een jong nummer ook, met als bijzon derheid dat deze Enrico gewoon Hendrik de Vries uit Heerenveen is. Ook een verhaal apart dus. De andere clowns zijn vader en zo nen Pauwels, een internationaal nummer, overal geweest en, jawel, ook van Nederlandse afkomst. Va der heeft het thuis geleerde Hol lands nog niet vergeten, en hij heeft nog familie in de Kerkstraat. Hij is een kleine, grote Domme August, vertederend komiek, als ballerina bijvoorbeeld, en zijn zoons zijn zeer muzikaal. Dan zijn er, ook om te lachen, nog drie lenige, springende, vallende matrozen. En het razende, ritmische Jongleren van de vier Vlrjoages is ook vrolijk om te zien. Dan is er Telusch die hoog wiebelend om een wiel kopjes en schoteltjes naar zijn hoofd trapt tot een stapel waar een tweehandige kelner moeite mee zou hebben. Hij Jongleert nog drie lichte balletjes met zijn mond ook. De springende, wervelende, piramide bouwende Marokkanen van de Che- rilian-troupe zorgen voor de opwek kende uitsmijter. Ontdek de schoonheid van twee ruige landen! Noorwegen v a. 699,- Schotland v a. 398,- Inlormatie/Boeking Perscombinatie reoen Wibautstraat 131 Amsterdam. Tel. 020-914400 Gevaarlijk irico (Hendrik de Vries) van Circus Althoff Ernstiger wordt het als Les An tares heel in de hoogte, rondgedraaid door een vliegtuigje moeilijk en ge vaarlijk doen aan de trapeze, of als Les Collins lopen, fietsen, dansen liggen, zitten en springen op de hoge draad. Spannend is ook het wankele evenwichtswerk van Romero op de rola-rola, een rol en daarop een plankje, en daarop een bankje, en nog een bankje, en nog een, en daar op dan Romero in handstand, en meer van die bijna-onmogelijkhe- den. De mooie Les Victoria, twee mannen en een vrouw, brengen dan glanzend en glinsterend weer rust en schoon heid met hun, zeer langzaam (ada gio) uitgevoerde acrobatiek. Rustig en zeker lijkt ook Othmar Vöhrin- ger, een vierentwintigjarige Zwitser, die drie Bengaalse koningstijgers bijvoorbeeld prompt tegelijk laat springen, en al zijn tijgers beurte lings en ritmisch door een branden de hoepel krijgt De Berberleeuwen zijn aan zoiets nog niet toe. Heb ik alles gehad? Nee. Corty Alt-' hoff heeft ook nog een uitstekend orkest van het Poolse Staatscircus, geleld door Zygmunt Michalek. En een afwisselende mooie belichting. Een een ruime, grote, nieuwe tent (om de paar jaar een nieuwe) met goede zitplaatsen. En de stallen die de moeite waard zijn, met olifanten- of ponyritjes voor de kinderen. Alles net en stipt verzorgd. De tournee begon in Hamburg en daar kwamen in drie weken honderdduizend men sen kijken. Gelijk hadden ze. door Jac. Kort AMSTERDAM Het programma, dat de Engelse groep Pro Cantione Antigua dinsdagavond in de Sonesta Koepelzaal uit- voerde, had tal van verbindingen met de geschiedenis van Kerk en Wereld van de middeleeuwen tot het begin van de zeventiende eeuw. Om te beginnen had men in Enge land Hendrik Vin, die in verband met huwelijksperikelen de band met Rome verbrak en zich aan het hoofd van een nationale kerk stelde. Dit had ten gevolge het ontstaan van een nieuw soort kerkmuziek op La tijnse tekst, zoals de „Plainsong Mass for a Mene" van John Shep herd, een afwisseling van éénstem mig Gregoriaans en meerstemmige gedeelten, die deze avond werd uit gevoerd. Een ander aspect van dit program ma, dat was gewijd aan „Van een stemmigheid tot polyfonie in Enge land en Spanje", is dat van de zgn. Sequenzen, waaronder toevoegingen van tekst of muziek worden verstaan aan bestaande Gregoriaanse gezan gen. Als voorbeeld van deze soort, die de kerkzang dreigde te overwoe keren en daarom door het Concilie van TTente werd verboden, hoorden we de Sequens „Nato canunt Om nia", die zowel in Engeland als in Spanje bekendheid genoot. Dit laatste land maakte eerst in de elfde eeuw kennis met het Gregori aans. Tevoren had men een eigen kerkmuziek, het zgn. mozarabisch. door Adr. Hager DEN HAAG De Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst verleende aan Theo Loevendie een compositieopdracht resulte rende in liederen op Turkse volksteksten, dinsdag- en woens dagavond voor het eerst uitgevoerd in de Haagse Remonstrantse Kerk en in het Concertgebouw. Directeur Corty Althoff met een .Lippizaner in een van zijn dressuurnummers In zijn uitvoerige toelichting op het wezen van de 6 uit een verzameling van 3000 geselecteerde „Ménl", dat zijn kwatrijnen, zegt Loevendie: „De achtergrond van het Turks lijkt voor ons Nederlanders van minder belang dan het feit dat in ons eigen land een minderheid woont van tienduizen den die het als voertaal hebben, en die hier werken mogen opdat wij ook volgend Jaar onze elektrische tan denborstel voor een nieuw model kunnen inruilen." Na dit te zijn kwijtgeraakt, zet Loe vendie zich aan het componeren en dat resultaat maakt indruk. Waar schijnlijk „leeft" het werk slechts bij de gratie (en de capaciteiten) van Dorothy Dorow, doch compositie én weergave maakten zeer veel indruk. Afwisselend van sfeer, expressief, kleurrijk en met kennis van vocale zaken geschreven. Ook voor het ze ven leden tellende instrumentale en semble een dankbaar werk. Feilloos Dorothy Dorow heeft zich bij het publiek volledig waar gemaakt. Het Opus 20 van Shönberg wordt niet voor niets zelden uitgevoerd, men moet vocale sterren van de hemel kunnen plukken om deze partituur weer te geven. Feilloos gepresen teerd door deze begaafde sopraan. Het was een afwisselend geheel dat zij in samenwerking met Reinbert de Leeuw en zijn instrumentaal ensem ble (in diverse bezettingen) ten geho re bracht. Cabaretliederen op Itali aanse tekst van de Zweedse compo nist Naumann, maar ook Goethe- Lieder van de Italiaanse componist Dallipiccola. Dit werk voor sopraan en drie klarinetten zou meer uitge voerd moeten worden, maar ja. Do rothy Dorow is in de vocale wereld nu eenmaal een unicum. Dat zij ook als componiste zo'n grote indruk maakte kan men niet bewe ren. Haar Dream" is meer onder houdend en op intelligente wijze in elkaar gezet dan dat het als opus een voltreffer is. Aardig, dat wel. zeker omdat nu ook eens de basfluit aan het woord komt Als een van de hoogtepunten moet nog Elegy for J. F. K." van Strawlnsky genoemd wor den, wonderschoon. Doroty Dorow heeft het publiek op overtuigende wijze geboeid met haar veelzijdige zang. Ook hieruit kregen we een voorbeeld te horen: een klaaglied van Jeremia. Meesters Ten slotte waren er nog meerstem mige composities van Engelse en Spaanse meesters als Cornyshe, Thomas Tallls, De Morales en De Victoria. Het ensemble Pro Cantione Antiqua, waarvan Mark Brown de leider is, bestaat uit James Bowman, Paul Esswood en Timothy Penrose, coun tertenor, James Griffet en Jan Pa- tridge, tenor en Brian Etheridge en David Thomas, bas. Ieder voor zich en als ensemble ver tegenwoordigen zij de beste tradities van de Engelse zangkunst door hun voortreffelijk geschoolde stemmen op soepele en subtiele wijze te ge bruiken. Maar wat minstens even belangrijk is, is dat zij bij het uitvoeren van deze oude en zeer oude muzieken alle academisme vermijden, en hun voordracht, fris en levendig houden, zowel in de kerkmuziek als in enkele profane werkjes, die ter afwisseling werden gezongen. DEN HAAG (ANP) De Nederlan der Paul Drlessen heeft met zijn te kenfilmpje „Davld" de eerste prijs van het Internationale Festival voor de Animatiefilm in het France Anne- cy gewonnen. Een tweede „Grand Prix" was voor de Nederlander Co Hoedeman die al jaren lang in Cana da woont en werkt. Hij kreeg die voor zijn poppenfilm „Zandkasteel". Er waren meer dan 500 filmpjes voor dit festival ingestuurd. Bijna zestig werden toegelaten tot de competitie. Ze kwamen uit twintig landen. De Nederlandse inzending naar Annecy is verzorg door de „Nederlandse ver eniging ter bevordering van de ani matiefilm" waarvan Nico Crama .voorzitter is. UTRECHT: Stadsschouwburg, 20.00 uur: Ned. Danstheater. UTRECHT: Stadsschouwburg. 20.30 uur: Een traan voor elke ROTTERDAM. De Doelen, 21.00 uur: Sluiting Holland Fes tival met „Coro" van Luciano Berio. Huishoudelijke apparaten Beeklaan, hoek Galilelstraat, tel. 45.14.47 donderdags koopavond: óók maandags geopend van der Meulen |TW6 werden op het eiland eerste besprekingen ge er de toekomstige plaats an de voor ons Neder- g-gafche gezag zo belangrijke Ambonezen. De luite- imeur generaal Van Rij als waarnemend direc- i4i<f>derwijs en eredienst de elf naar Ambon te gaan let standpunt van onze ëkend te maken, na de Ir plaatselijke leiders te \_Jigehoord. in ondergetekende waren eze vraagstukken gehéel eens en ik ging met goede g spreken met de inheem- s- en onderwijsmannen. mij nog onbekend en ik BQprd het te zien. Ik zag die *P®ag van eind Juli 1946 een T3P wereldoorlog zwaar be- aJgadje Ambon. kerk was weggebombar- cementen vloer was een Igebouw opgericht. We makker de Ambonese ipecteur Kayadoe mee- :onden de avonddienst I Dat was een echte ken- iniet Ambon Een stamp- )TEp>ekende liederen met en thousiasme gezongen door de ge meente, ook een koor dat liederen zong, en dan een goede preek van een jonge Ambonese dominee.-Wat deed zo'n ontmoeting goed in het Indonesië van 1946! De volgende dag begonnen de verga deringen met de inheemse bestuurs mannen en de mannen en vrouwen van het onderwijs, Hollands-inland se mulo-scholen als hoogste soort, neutraal-, zendings- en missie-onder wijs. Dominee en pastoor waren ook present en dan begon het. Aller eerst wenste, of haast moet ik zeg gen: eisten, men een inrichting voor middelbaar onderwijs, en zelfs, bin nen korte tijd, een universiteit De mannen van het binnenlands be stuur hadden ook hun wensen, nl.: geen samenvoeging met een onaf hankelijke. in verpletterende meer derheid moslimse, op Java gecentra liseerde republiek van een vrij Indo nesië Neen, ze wilden een eigen, christelijk staatje, dat een recht streeks verband zou aangaan met ons koningshuis. Dit op voorbeeld van Brits Noord-Borneo, dat zo'n band had gevormd met het Engelse koningshuis. Voorhoede Ik sprak een inleidend woord, na mens de Gouverneur-Oeneraal. zeg gende dat we ons bewust waren van de vooraanstaande plaats die het volk der Ambonezen had ingenomen in ons Nederlands-Indië. Ambonese soldaten hadden bij militaire acties een voorhoede gevormd en hadden zich als dappere, bekwame front- troepen leren kennen. Ambonese gu ru's en evangelisten deden nog steeds een belangrijk werk in zen ding en missie. Ambonese klerken waren een gewaardeerd element op de bestuurskantoren. Daarom werd deze bespreking op uw eiland nodig geacht, zo betoogde ik. Toen begonnen hun uiteenzettingen: wij (de Ambonezen) hebben getoond onderwijs te waarderen, het waard te zijn; we willen nu beter, hoger onder wijs, onze gebouwen moeten ver nieuwd en vergroot worden. We heb ben dringend behoefte aan meer leermiddelen, we willen een eigen universiteit. Dan komen de wensen op politiek terrein ter sprak». Ook hierna een daverend applaus. Ze zijn redenaars, deze Ambonezen! Elders zoeken Dan kom ik aan het woord. Ik zeg met grote belangstelling hun eigen land met zijn dorpen, zijn landbouw, bekeken te hebben. Wat viel me dat tegen. Een achterlijk eiland met één sprankelend-levende stad Ambon. Neen, de Ambonees werkt en leeft blijkbaar niet op z'n eiland. Daar buiten, in het grote Nederlands-In dië dat nu Indonesië gaat worden, daar is hij in z'n kracht. Ambon geeft hem zijn scholing. Daarna trekt hij weg, zoekt en vindt een belangrijke taak in dat grote land dat lüj mee hielp ordenen, hielp gaan op de weg van vooruitgang. Met vakantie eens terug naar de familie op Ambon, maar dan toch weer weg naar de grote wereld. Een middelbare school? Misschien. We weten dat Jullie onderwijs echt waarderen. Daarom hebben jullie meer en betere scholen dan veel volkrijkere delen van de Archipel. Een universiteit? Geen sprake van! Jullie knapste leerlingen zijn wel kom op de medische hogeschool, op de juridische faculteit, de theologi sche hogeschool te Batavia, op de technische hogeschool te Bandung. Daar ls plaats voor de Ambonese student. Bedenk ook dat Jullie scho len niet door Jullie zelf betaald wor den, maar ten dele met belasting geld van anderen. Dat ls maar tot een zekere grens te billijken. Te klein volk En dan Jullie staatkundige wensen. Die zijn niet te verwezenlijken. Jul lie zijn een te klein volk om zonder de hulp van omringende volken te kunnen bestaan. Hulp van Neder land. aan de andere kant van de aardbol gelegen? Onmogelijk. Daar kan ons vorstenhuis ook niets aan doen, evenmin trouwens als het En gelse vorstenhuis dat kleine staatje op Noord-Borneo overeind kon houden. Jullie hebt gewezen op Je christen zijn en willen blijven. Daar stemt onze regering van harte mee ia Maar betekent dat weg te trekken uit dit land van moslims? Neen, jul lie christen-roeping ligt juist hier. Indonesië is In nood, het nadert zijn grote crisis. Dan het schip niet verla ten en veiligheid zoeken, maar naar de pompen, helpen het drijvende te houden. Het heeft Jullie energie. Jul lie leiders-gaven nu meer dan ooit nodig. Jullie allen kennen toch het Bijbelwoord: „Wees een zoutend zout." Ook naar mij was met aandacht geluisterd en ook ik werd met een spontaan applaus beloond. Als goe de vrienden gingen we uiteen. Wensen Nog eenmaal had lk een ontmoeting met Ambonezen, nu te Batavia, maanden later, met meer vooraan staanden in de Indische maatschap pij. De Ambonezen-club vergaderde zondagsmiddags in de zogenaamde Ambonezensoos op Kramat 65, on der leiding van niemand minder dan dokter Sitanala, de lepra-specialist. HIJ nodigde de directeuren van het BB en van O E uit voor een gedachtenwissellng in hun bijeen komst, een beantwoorden van zijn vragen. Op een schoolbord schreef hij de wensen met daarachter het bedrag dat de vervulling zou kosten. Het was een hoera-stemmlng waar mijn betoog natuurlijk een domper op moest zetten. Ik keerde het bord om en schreef achter de wensen de wer kelijke bedragen die de vervulling ervan zou vergen. Ook hier gingen wij als goede vrienden uiteea Nog weer later, toen het einde van onze gezagvoering over Nederlands Indlë dichtbij was gekomen, volgde een nieuw apart overleg met Ambo nezen. Het ging nu om de mannen van het KNIL (Koninklijk Neder lands-Indisch Leger). Zij hadden de innigste band met de Nederlandse zaak gehad, van ge slacht op geslacht. Zouden de re geerders van de onafhankelijke re publiek Indonesië hun vergeven dat vechten voor Nederland's zaak tot het einde? En wat dan? Overgaan naar een nog ongeordend Indonesisch leger tegen een veel geringere beloning? Neen! Met de laatste Nederlander mee naar Holland! Hun vaste soldij, straks een pensioen, in gezonde Ne derlandse munt betaald in plaats van die snel ln waarde verminderen de „roeplah". Maar wat dan ln Holland? Och, daar hadden ze geen zorgen over, daar dachten ze niet aan. Onze Indische deskundigen waarschuwden. Niet doen! Ze zullen niet ln gevaar zijn in een onafhankelijk Indonesië. Dat zal zich niet op hen wreken. Daar heeft men respect voor een eenmaal gezworen eed van trouw. Die wordt 'nu opgeheven. Nu kunnen, nu mo gen, neen, nu moeten ze overgaan naar een nieuwe eigen regering. Dat was de normale gang van zaken geweest. Naar Nederland Een kleine groep van hen en hun gezinnen is tenslotte toch hier gekomen, nadat zij van alle Neder landse rechters (tot de Hoge Raad toe) gelijk hadden gekregen in hun stelling, dat zij vrij waren ln de keuze van de plaats van hun demo bilisatie. En omdat door de omstan digheden dat niet Arabon of Ceram kon zijn, moest de Nederlandse re gering wel beslissen hen tijdelijk naar Nederland te laten overkomen. Hier echter voelden zij zich niet thuis, niet ten volle aanvaard. Hier hadden ze geen taak. geen toekomst als volk. Dat dreef hen bijeen. Dat sterkte het helmwee. het verlangen naar het land van herkomst, waar ze een taak, een toekomst wisten. Maar hoe de weg terug te gaan? Daarvoor ls Nederlandse hulp nodig en Indonesische bereidheid hen te ontvangen. We staan voor een moei lijk probleem. Het moet doordacht en dan tot een geleidelijke oplossing gebrscht worden. Het is een van de naweeën van onze koloniale tijd. D. v.d. Meulen (82 jaar oud) is oud-Indisch bestuurambtenaar en oud-consul van Nederland in Djeddah. Binnenkort ver schijnt een boek met sija love nservari nge n.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11