antrekkelijk en boeiend hstival-programma Grace Bumbry, een vocale kunstenares 'S... Experimenten met de stem adio Kamerorkest geelde nieuwe derlandse werken als u niet helemaa er bent van het lie flitslampjes DERLANDS DANS-THEATER Vesperconcert in Engelse Kerk Medveczky, een opvallend dirigent Nederlands Kamerkoor met Heppeners Nachklange IAG 20 JUNI 1977- KUNST N Hans W. Ledeboer en !VENINGEN: Het aandeel van het Nederlands Dans-Theater in het v' nd Festival in het afgelopen weekend in Scheveningen en Rotterdam, luj rond, morgenavond en woensdag in de Amsterdamse Stadsschouwburg is ;n antrekkelijk en gevarieerd programma met een mooie opbouw: eerst een ran Louis Falco, dan een werk van Hans van Manen en tot slot een boeiend ietvan Jiri Kylian. rd dat laatste hebben we met Rt|iting tegemoet gezien. Kyli- reeds de nodige tijd deel d van de artistieke leiding Nederlands Dans-Theater, is ActlI66l eograaf nog steeds groeiend n(j beschikt wellicht over een n rijkdom aan „danstaal" dan tol dere choreografen. ie' -gemaakt ressant is, dat Kylian zijn pretenties volledig waar heeft gemaakt; hij is niet in de oudheid gebleven. ipzet van zijn „Ariadne, aqua toonde hij nogal wat preten- jen buiten de ruïnestad Pom- is de „villa die misterie" Kven. die samen met de stad Hde uitbarsting van de Vesuvi- Romeinse tijd onder de hete fcdolven. uitgravingen vond men in a klaarblijkelijk eigen- een zeer aanzienlijke fami- zaal met gave muurschilde- [die als onderwerp hebben de lomeinse keizertijd verboden os-cultus. In die cultus was de de centrale figuur en Kylian ch door dit alles laten inspire- hetgeen tot nu toe zijn om- kste balletstuk werd. ft daarbij samengewerkt met orse componist Ame Nord- die een stuk componeerde mfonie-orkest, koor, elektro- eluid en twee zang-soli. Inte- Integendeel, de spanningen, het mysterie van een „vrouwenwereld" waarin de man geen toegang heeft, de sensualiteit met muziek, dans, geheimzinnige riten en zelfs daar mee samenhangend het gebruik van drugs, dat alles is volkomen actueel. Kylian heeft zijn ballet in deze actu aliteit gebracht met felle beweging en vrijwel tegelijk hevig gespannen wachtend stilstaan, met dans op drie niveaus: liggend, zittend en lopend of wervelend. geeft, de bekende Lieder ohne Worte van Mendelssohn als begeleiding en ook als inspiratiebron. Korte, gevoe lige en vaak lyrische stukjes, heel muzikaal gechoreografeerd en ge danst, soms met lichte humor, altijd fleurig met een enkele aardige ver rassing. Zoals altijd bij Van Manen veel bekends: als hij bij het maken van een ballet op een aantrekkelijke vondst komt, zal hij die in allerlei latere balletten opnieuw gebruiken. Marja Bon speelt de begeleiding op de piano en een aardige hommage geven de dansers deze pianiste als zij bij een van de meest virtuoze liederen zelfs tot toehoorders wor den en rustig blijven staan luisteren zonder te dansen. Met heel muzikale dans en boeiende Acrob&tiGk sensualiteit, waarbij de toeschouwer aan het slot gaat gevoelen dat het met de mooi uitgewerkte passen van de zeven danseressen uiteindelijk gaat om een enkele vrouw, de vrouw in het algemeen, niet als partner van de man maar scherp tegenover hem gesteld met „blijf van m'n lijf" en „helemaal baas over mezelf." Nadine Baylis zorgde voor boeiend-geraffi- neerd vallende costuums. Hommage- Muzikaal is. hoe kan het anders, „Lieder ohne Worte" van Hans van Manen, met zoals de naam al aan- R. N. Degens fERDAM Gezagheb- en vertrouwenwekkend Ernest Bour vrijdag- l voor het Radio Kamer- in de Sonesta Koepel- en programma met he- lagse muziek te dirigeren. i van de specialisten op dit bij wie je er in elk geval van 1 kunt zijn dat een uitvoe- ler zijn leiding de best denk- uk van een werk kan geven. bijzonder belangrijk voor de rken die deze avond hun Itvoering beleefden: „To be be" van Wim de Ruiter, en voor klavecimbel en orkest mard v.d. Boogaard. De titel t eerstgenoemde leek mij ach- - en uitnodiging om voor „not i|jiili te kiezen. i, of juist door, het hanteren i uitgangspunten die in het mma nogal cryptisch worden cht, en waarbij het onder an- lat over „wel muzikale infor- geen muzikale informatie", Ruiter het uiteindelijke klin- resultaat wat uit het oog te rloren. Dat was ondanks de ijde uitvoering onder Bour ui- onaantrekkelijk door saai- De Amerikaanse Louis Flaco is lei der van een eigen dansgroep in New York. Hij heeft drie dansers als gast uitgeleend aan het Nederlands Dans-Theater, speciaal voor zijn „Lobster quadrille". De muziek is van David del Tredici, heeft dezelf de naam als het ballet en is een deel van een groter muziekstuk „In won derland". Het ballet is gechoreogra feerd in 1969, maar Falco heeft hét dit voorjaar helemaal herzien. Een aantrekkelijk speels en zelfs pretentieloos werk met interessante beweging, enerzijds geïnspireerd op de nogal wonderlijke bewegingen van kreeften en krabben, anderzijds op de culinaire aantrekkelijkheden van deze bij de maaltijd hoogge schatte dieren. Veel gespring en ge- kronkel, veel rekken, buigen en strekken, soms leuk acrobatisch gooi- en smijtwerk, interessante dans tegenover helemaal geen dans. Met een heel plotseling eind als de kreeft als smakelijk hapje tijdens een feestmaal is verorberd. De so praan Erica Grefe zorgt voor de zangrol. Del Tredici's compositie is voor folk-group, zang en orkest. door Jac Kort AMSTERDAM Het Rat-con- cert van het Concertgebouwor kest is een vast nummer gewor den in het Amsterdams muziekleven. Niettegenstaan de het feit, dat deze ruimte slechts met veel moeite enigs zins geschikt kan worden ge maakt voor een uitvoering van muziek, komt het Concertgebouworkest er toch ieder jaar terug, waarschijnlijk tengevolge van de grote be langstelling die het publiek toont. Edo de Waart Ditmaal stond Edo de Waart voor het orkest als vervanger van Bernard Haitink, welke laatste totaal niet tij dens het Holland Festival is opgetre den. De dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, die zich de laatste jaren heeft ontpopt als een opmerkelijk opera-dirigent, voerde een programma uit dat voor de pau ze ouvertures en aria's uit opera's van Verdi bevatte en na de pauze „Tableaux d'une exposition" van Moessorgsky (in de bewerking van Maurice Ravel) vermeldde. Inspirerend Het lijdt geen twijfel, dat het Con certgebouworkest deze avond onder leiding van Edo de Waart voortreffe lijk heeft gemusiceerd. De kundige maar ook inspirerende leiding van deze dirigent werd door het orkest volledig gehonoreerd. Terecht liet De Waart het orkest telkens delen in het grote succes, dat hij oogstte. Maar dat neemt niet weg, dat het hoogtepunt van dit RAI-concert lag in het optreden van de Amerikaanse opera-zangeres Grace Bumbry. Na de ouverture uit Verdi's „La Forza del destino" zong zij uit dezelfde opera de: „Pace, pace, mio dio" en uit „Ernani" de Cavatina van Elvira: „Ernani, Ernani, involami". Het orkest speelde als intermezzo het Voorspel „Alda". waarna Grace Bumbry uit Don Carlos de Aria van Eboli: „O don fatale" zong. Muzikale warmte Ik aarzel niet, deze zangeres een van de grootste vocale kunstenaressen van onze tijd te noemen. Een vrouw wier stem niet alleen in alle registers volmaakt klinkt, maar die met dat medium een muzikale warmte uit straalt die iedereen beroert. Natuur lijk moest er een toegift volgen. Op nieuw van Verdi. En opnieuw bracht zij het publiek tot laaiend enthousi asme met haar prachtige stem en haar schitterende vertolking van deze aria. Door Jac. Kort Ernest Bour vertrouwenwekkend Eenmaal op gang gekomen zet het ontwikkelingsproces zich als van zelfsprekend voort; de muziek lijkt zichzelf te vertakken, op te splitsen, van kleur en tint te veranderen. Een uitermate boeiend procédé, dat deze avond door het Kamerorkest onder Bour weer suggestief in de klank werd gezet. Amsterdam Na de Russisch-Or- thodoxe en Gregoriaanse kerkmu ziek vormde op het derde Vesper concert, dat zaterdagmiddag in de Engelse kerk aan het Begijnhof werd gegeven, de kerkmuziek op re formatorische grondslag het onder werp. Cappella Amsterdam onder leiding van Harry van der Kamp vqerde daar een keur uit van één en meerstemmige muziek van Lutherse en Calvinistische oorsprong. Ludwig Senf, Goudinel, Claude le Jeune en Sweelinck, zowel als Mel- chior Vülpius en Hans Leo Hasler, allen componisten uit de zestiende en zeventiende eeuw, hebben gees telijke muziek geschreven, die deels voor kerkelijk gebruik was bestemd, deels zoals de Psalmen van Swee linck, hier uitdrukkelijk niet voor was gedacht, zelfs niet getolereerd door de toenmalige kerkelijke machthebbers. Ik kan mij levendig voorstellen, dat Cappella Amsterdam deze gelegen heid niet voorbij wilde laten gaan om enige prachtige Psalmen van Sweelinck uit te voeren. Zij waren zonder meer het hoogtepunt van dit vesperconcert. Maar kerkmuziek neen, daartoe hebben zij nimmer behoord. Wat dat betreft was het zinvol ge weest de grens niet bij plm. 1675 te trekken. Na die tijd is er heel wat gecomponeerd, dat regelrecht voor de kerkdienst ls geschreven. Daar toe behoort zelfs werk uit deze eeuw. Ik denk aan Pepping, Distier en enige van onze landgenoten. Maar goed, de keus latend voor wat zij is, kan men zeggen, dat Cappella Amsterdam inderdaad een vesper dienst heeft gehouden, zoals dat me dio 1600 kan zijn gegaan. Alle ele menten van zulk een dienst, behalve de preek, waren vertegenwoordigd, inclusief gezongen gebeden en dito schriftlezing. De poging de „ge meente" enkele versen van Psalm 118 en 116 te laten meezingen, slaag de slechts matig, maar het idee wijst erop. dat Cappella Amsterdam niet slechts een concert wilde geven, doch een echte dienst wilde houden. -t- voor trefzekere foto's door Adr. Hager DEN HAAG Applaus op oen repe titie is een eer die weinig dirigenten ten deel valt. Het Residentie Orkest was zo Ingenomen met de 36-jarige Hongaarse dirigent Adam Medvecz ky, dat men hem die waardering gaarne schonk. Deze dirigent van de Hongaarse staatsopera leidde vrijdagavond het openingsconcert van het Internationale Koorfestival, dat tot en met a.s. zaterdag in het Congresgebouw wordt gehouden. Waar waren al de Haagse koorzan gers? Onbegrijpelijk dat men geen interesse toonde voor dit belangrijke koorgebeuren. Men vraagt zich af waarom koordirigenten hun leden niet meer enthousiasmeren dit voca le gebeuren mee te beleven. Dit festival is toch uniek In ons land! Nederland is in de vocale wereld echt niet het land waar de koorzang op het allerhoogste peil staat, we kun nen van het buitenland nog heel veel leren. Dat zal ook dit festival be wijzen. Adam Medveczky had het Residen tie Orkest strak in de hand met Les Préludes van Liszt. Van dezelfde componist hoorde men de door het 75 leden tellende jeugdkoor Ifjusag Muveszeguyttes uit Boedapest ver tolkte Psalm 13. Schitterend hield de dirigent de spanning vast, bij dit langdradige werk een extra presta tie. Het koor reageerde zeer exact, de tenor Jozsef Horvath was helaas niet tegen zijn taak opgewassen. Onder leiding van Edit Lantos zong het koor, ditmaal in folkloristische kle derdracht, een vijftal Hongaarse lie deren a capella. Koorcultuur van zeer hoge orde Tenslotte gingen Re sidentie Orkest en koor samen in Spinnstube van Kodély. Deze dirigent verdient het uitgeno digd te worden voor een aantal con certen bij het Haagse orkest. Jam mer dat de solisten met uitzonde ring van de sopraan een nogal zwakke prestatie leverden. door Jac. Kort AMSTERDAM Een gebrek aan veelzijdigheid mag men dit Holland Festival-van-de-menselijke-stem ze ker niet verwijten. Alle facetten van stokoud tot hypermodern zijn er dit maal te beluisteren. Van het oudste Gregoriaans tot het nieuwste gesis en gehik is aan de orde geweest, waarbij er toch ook aan veel van wat daar allemaal tussen lag behoorlijk aandacht is geschonken. Zo'n pro gramma als het Nederlands Kamer koor zondagochtend in de voormall- !lS i Boogaard lijkt een meer muzikale geest te hebben :h niets aantrekkend van de loeilijkheden die hij de uit- rs met zijn steeds wisselende •orten en geraffineerde onder- ngen oplegt, een onderhou- ;1 met solo-instrument en trieerde begeleiding laat k om vaker te horen; ook knappe uitvoering door cla- Jan van der Meer met het spelende kamerorkest. ferken die tijdens de Gaudea- luziekweek vorig jaar waren erd stonden ook nu op het mma: het bekroonde „Les de Ger.eviève" van Fabio voor strijkorkest, dat on streng mathematische op- telijk „spontaan" klinkt, en emotioneel geladen „The van Nigel Osborne op Russi- ;ten, waarin de sopraanpar- expressief werd vertolkt door inen. end slot lat György Ligeti's „Kammer- voor dertien instrumenten let slot van het programma |het zorgde nu voor een in alle 1 boeiend einde. leerde het in 1972 en het dan ooit een bewijs voor het '~]ke vermogen van Ligeti k als het ware organisch een gegeven te laten groeien, nooit „bedacht". door R. N. Degens AMSTERDAM Dit weekend van het Holland Festival was onder meer bestemd voor het demonstreren van wat „Exten ded vocal techniques" wordt genoemd. Kort omschreven; een gebruik van de menselijke stem waarbij tot nog toe weinig bekende technieken worden toegepast. Zoals veel in het moderne muziek- maken komen ook deze technieken uit Azië, met name uit Tibet, waar zij in het religieuze zingen worden toe gepast. Meest opvallende kenmerk ls het zingen van een toon met tegelijk het hoorbaar maken van de bovento nen daarvan. In het „uitvoerige en rijk-geïllus treerde programmaboek Holland Festival 1977" waarnaar in de dage lijkse programmamededelingen vaak ten onrechte wordt verwezen, staat over dit onderwerp inderdaad een uitvoerige toelichting. Die he laas meer doet verwachten dan er bijvoorbeeld zaterdagavond bij de Amerikaanse groep „Extended vocal techniques Ensemble" in de Sonesta Koepelzaal te horen bleek. Zij traden zondagavond in de Rot terdamse Doelen op met een; ander programma. Amsterdam kreeg bo vendien nog het ensemble ,>Prima Materia" te horen (zaterdagavond 23.30 uur) en de alleen optrèdende Joan La Barbara (zondagavond), al lemaal in de Sonestazaal. Dada Het Extended Vocal Techniques En semble (vijf personen) past de nieu we vocale technieken, in combinatie met tevoren op band opgenomen ge luiden. toe in zeer uiteenlopende stukken. Het begon met een door drie personen voorgedragen gedeelte uit Becketts roman „Watt". Een af faire die ruim een half uur duurde en weinig meer opleverde dan een soort elektronische Dada met verrassend veel gekke geluiden. Dan was er een (opzettelijk?) stunte lig gezongen mars van Sousa. zijn de een bewerking voor vier stemmen met pianobegeleiding van de finale uit Sousa's operette „El Capitain. Verder een lied uit het Amerikaanse gezangenboek „The sacred harp" als Prima Materiaklank en niet-klank demonstratie van volkszang uit het zuiden van de VS, en een komisch nummer voor trompetspeler en dan ser, waarbij de danser niet danst, maar een humoristische tekst zegt, en de trompettist uitzijn instrument vreemde geluiden haalt die we o.a. van Vinko Globokar kennen. En ten slotte in „Micro-Macro" nog iets met versterkte harmonische bo ventonen. Kortom een avond die in Amsterdam gelukkig maar door wei nig mensen werd bijgewoond. Overtiming Ik had niet de moed om daarna nog om kwart over elf naar „Prima Mate ria" te gaan luisteren. Van hun op treden vorig jaar in het Pro Music« Nova-festival in Bremen weet ik dat zij meer improviserend optreden en dat hun uitgangspunt met de reli gieuze meditatie van doen heeft. De vijf leden van deze, evenals het EVT-ensemble uit San Dlego afkom stige. groep zitten tijdens de „perfor mance" in meditatiehouding op de grond. Door het uitfilteren van be paalde boventonen uit hun stemge luid, ontstaan merkwaardige fluit achtige klanken. Van het daarmee beoogde beroeren van de diepere lagen van het bewust zijn, of van het openbaren van de oorspronkelijke oertrilUng. noch van het opzienbarende feit dat „niet- klank alleen wordt geopenbaard door klank", heb ik toen In Bremen niets ervaren. Ik hoop dat veel toehoorders daar zaterdagnacht in de Sonesta Koepel zaal wel aan toe zijn gekomen. Want meergenoemd programmaboek weet te melden dat „Prima Materia" als motto een citaat uit de Upanishade (een Indiase middeleeuwse geheim leer) hebben, waarin onder meer staat: „Dit ls de weg. Dit ls onsterfe lijkheid. Dit is volledige vereniging en bevrediging." En zoiets ls toch altijd mooi meegenomen Over het solo-optreden van Joan La Barbara in dit weekend van Exten ded Vocal Techniques zal Ik u nog berichten als dat de moeite waard blijkt te zijn. ge Ronde Lutherse Kerk onder lei ding van Kerry Woodward uitvoer de. was van dat laatste een goed voorbeeld. Het koor begon met drie indrukwek kende Bruckner-motetten: Locus iste, Christus Factus est en Ave Ma ria, werken die de componist om streeks 1860 schreef en waarin zijn diepe vroomheid zogoed als zijn compositorisch meesterschap de aandacht trekken. In diezelfde tijd schreef Johannes Brahms zijn „Vier Gesünge" voor vrouwenkoor, twee hoorns en harp, die hierna ten gehore werden ge bracht. De componist leidde des tijds in Hamburg zelf een vrouwen koor en schreef daarvoor deze Vier Gesönge. Zeer romantische werkjes, waaraan de harpklanken van Tere- sia Rieu en de hoorns, bespeeld door Martin van de Merwe en Bob 8toel een bijzondere sfeer gaven. Het daarna door de mannenstem men uitgevoerde „An den Frühling" van Frans Schubert plaatste ons terug naar het begin van de 19e eeuw, waarin de „Liedertafel" opkwam. Na een prachtig gezongen Hymn to St Cecilia van Benjamin Britten, dat In de plaats kwam van „Der jubilo del core" van Robert Heppe- ner, volgde als Intermezzo °en zwak werkje van Resplghl voor harpsolo. Als slot van het concert werd de eerste uitvoering gegeven van Hep- pener's „Nachkllnge", een rege ringsopdracht, bestemd voor het Holland Festival van dit jaar en opgedragen aan het Nederlands Ka merkoor. Het koor was voor de uit voering in vier groepen gesplitst: een deel stond beneden en de ande ren op verschillende plaatsen op de galerijen. Heppener past In dit werk de vele nieuwe technieken op kundige wijze toe. maar nochtans blijft het resul taat ten achter bij „Der jubilo del core", dat ik vorig jaar van hem hoorde. De componist dankte de uit voerenden na afloop terecht voor de knappe vertolking van dit zeer moeilijke werk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 9