Protestantenbond
in neergaande lijn
Gereformeerde jeugd
wil eigen synode
Ds. Spilt: Dominees
geen stemadviezen
Te veel politiek
en te weinig
bijbel bij
wereldraad
en vaticaan
Somber rapport van werkgroep
Crisis
,,P" moet weg
Functie
Kerkvervolging
in Ethiopië
Oordeel van scheidende opperrabbijn Fink:
UIT DE KERKBLADEN
Feministen
en de bijbel
VANDAAG
Voorbijganger
Ds. W. L. Mulder
overleden
MAANDAG 20 JUNI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De afdelingen van de Nederlandse protestantenbond (NPB) lelden
over het algemeen een Introvert bestaan. Zij zijn traditioneel Ingesteld en laten
zich weinig aan het bultengebeuren gelegen liggen.
Te verwachten ls, dat de NPB
als open geloofsgemeenschap
steeds verder aan kracht zal
inboeten en op langere termijn
wellicht zelfs in net geheel geen
functie meer zal hebben.
Aldus een sombere conclusie van de
werkgroep „Onderzoek Oroel" van
de NPB. De Nederlandse protestan
tenbond verkeert al twee jaar in een
crisis. Sinds het hoofdbestuur in
1975 en bloc aftrad, wordt de vereni
ging geleld door een ..crisis-manage
ment", dat vorig jaar een werkgroep
opdracht gaf, te onderzoeken of de
NPB nog toekomst heeft.
Het ledental ls al geruime tijd in
dalende lijn en bedraagt nu ruim
tienduizend. Daarvan is een groot
aantal niet-actief.
Het rapport van de werkgToep is nog
niet gepubliceerd. Wel ls een sterk
verkorte weergave ervan verschenen
door Onno de Haan, lid van de werk
groep en projectsecretaris van de
NPB.
De werkgroep schrijft de neergang
toe aan het ontbreken van duidelij
ke, gemeenacnappelljke én heden
daagse doelstellingen. De werkgroep
vindt, dat het formuleren van nieu
we doelstellingen in de huidige situa
tie in eerste instantie taak is van de
plaatselijke afdelingen en niet van
de NPB als geheel.
Gezien de ervaringen, die de werk
groep had in zes afdelingen, die als
proeftuinen fungeerden, verwacht
de werkgroep, dat vele afdelingen
moeite zullen hebben met het formu
leren van doelstellingen. Daarom
ligt verdere afbraak in het verschiet
Van het crisis-management of van
een nieuw hoofdbestuur zal niet een
zodanig Ingrijpen mogen worden
verwacht, dat daarmee het tij voor
de NPB gekeerd wordt. Vrijzinnig
heid vraagt om ontwikkelingen van
uit de leden.
De werkgroep hoopt, dat in de bezin
ning de naam van de Nederlandse
protestantenbond ter discussie zal
komen, waarbij het „protestanten"
zal verdwijnen en de letter b niet
langer meer zal staan voor het wat
statische woord „bond", maar voor
bet dynamische woord „beweging".
Aan het onderzoek was ook een pro
fessioneel marketlng-onderzoek ver
bonden. Daarbij stond de vraag cen
traal of uitgaande van de marketing
gedachte en gebruik makend van de
marketing-modelien, gekomen zou
kunnen worden tot een op de NPB
afgestemde strategie van ontwikke
ling. Ook hier bleek het gebrek aan
doelstelling op landelijk en op plaat
selijk niveau het grote probleem.
Merkwaardig is, dat de NPB-leden
zelf een heel ander beeld van hun
gemeenschap hebben. In het laatste
stadium van het onderzoek konden
zij namelijk meedoen door te reage
ren op veertien stellingen, die gepu
bliceerd waren in het NPB-orgaan
Ruimte.
Daar kwam uit, dat twee derde deel
het er niet mee eens ls, dat de NPB
thans weinig meer te bieden heeft in
de samenleving „bij gebrek aan een
typisch eigen evangelische inspi
ratie".
En circa zeventig procent vindt, dat
de NPB een belangrijke functie heeft
ten aanzien van het toenemende
aantal buiten- en randkerkelijken.
LEUSDEN Een groep gereformeerde Jongehen in Zuid-Holland heeft het
Initiatief genomen tot oprichting van een „JongerensynodeDeze gaat
parallel aan de generale synode van de gerefoimeerde kerken de zaken, die
daar aan de orde zijn, bespreken.
Het idee werd geboren nadat pogingen om vanuit Zuld-Holland-Zuld ook
een Jongere af te doen vaardigen, schipbreuk hadden geleden. Door publica
ties hierover in Trouw kwamen enkele Jongeren met elkaar in contact, die
thans het idee van de Jongerensynode hebben gelanceerd.
Inmiddels hebben zij een gesprek gehad met het moderamen van de
generale synode Dat stelde zich positief op tegenover het idee. Er zal nog
verder gepraat worden over de vraag, hoe deze werkgroep van Jongeren ter
begeleiding van de synode daar een Inbreng zal kunnen hebben. Vanuit de
initiatiefgroep worden nu contacten gelegd met de provinciale kerkelijke
commissies voor Jeugd- en Jongerenwerk teneinde te komen tot een zo breed
mogelijk draagvlak voor de Jongerensynode.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG In een open
brief heeft ds. G. Spilt, praeses
van de hervormde synode, uit
gesproken, dat hij het betreurt,
dat enkele kerkelijke functio
narissen en kerkelijke hoogle
raren per advertentie een stem
advies hebben gegeven.
Ds. 8pllt, die uitdrukkelijk zijn per
soonlijke visie geeft, meent, dat de
kerk met dergelijke stemadviezen
niet gediend is. Dat geldt ai voor
gemeente-predikanten, maar nog
meer voor predikanten, die een pro
vinciale of landelijke funcUe heb
ben. Dezen gaan veel meer schuil
achter hun funcUe dan de gemeente
predikanten.
Daardoor kunnen hun advlezeiveen
zwaarder accent krijgen en Juist
daardoor bij politiek anders georiën
teerde gemeenteleden een sterkere
weerstand oproepen. Daarom, zo
meent ds. 8pllt, zouden zij er wijs
aan doen zich van een publiek stem
advies te onthouden Dat betekent
natuurlijk niet, dat zij geen klem-
zouden kunnen bekennen in per
soonlijke en groepsontmoetingen.
Openhartig
Ds. 8pilt schrijft, dat in de dagen van
de advertenties uitvoerig en open
hartig over deze zaak ls gesproken In
het moderamen van de synode. Er
ADDIS ABEBA (EPD) Volgens
berichten, die In Westduitse zen
dingskringen zijn ontvangen, rich
ten de zuiveringsacties ln Ethiopië
zich ln toenemende mate ook tegen
de kerken. Kerkgebouwen worden
door boerencoöperaties of door ba
sisgroepen ln de steden ln beslag
genomen. Geestelijken worden gear
resteerd. Scholieren die kerk en ge
loof niet af willen zweren, worden
afgeranseld. Leraars die ln scholen
van kerk of zending de lessen met
gebed willen beginnen, worden door
„schoolmillties" de school uitge
jaagd. Zendelingen worden verhoord
en als „CIA-agenten" bestempeld.
Officieel is er godsdienstvrijheid. De
christelijke kerken en de islam wor
den toegelaten, zolang zij niet tegen
de revolutie zijn. In de praktijk
maakt echter de plaatselijke studen
tenraad, boerenmilitle of politieke
officier uit, wie voor en wie tegen de
revolutie ls.
De belangrijkste protestantse kerk
ls de Mekane-Jezus-kerk, die door
lutherse zending uit Zweden en
Duitsland ontstaan is.
Opperrabbijn M. Fink.
Het is er dan toch van gekomen. Opperrabbijn Menachem Fink van de Nederlands Israëlieti-
sche Gemeente te Den Haag neemt afscheid omdat hij binnenkort naar Londen vertrekt. Hij
heeft daar een beroep aangenomen van de belangrijke St. John's Wood Synagogue, een van de
belangrijkste, zo niet de belangrijkste Joodse Gemeente buiten Israël.
Opperrabbijn Fink ziet het dan ook
als een „rabbinale promotie." Maar
hij is met deze promotie weinig
Ingenomen. Hij zou liever ln Neder
land zijn gebleven, waar hem de in
te stellen post van Opperrabbijn
voor Nederland ln het vooruitzicht
was gesteld. Maar alleen de titel al
zette kwaad bloed bij de nog weini
ge in Nederland werkzame rab
bijnen.
Het bestuur van het Nederlands
Israëlietisch Kerkgenootschap kon
de heer Fink geen „acceptabel
werkklimaat" garanderen, nadat
het met de andere rabbijnen over
leg had gepleegd. De heer Fink
koos de enige nog openstaande mo
gelijkheid en accepteerde een post
buiten Nederland. Een beslissing
betreurd door hem zelf en door zijn
bestuur.
„Met pijn"
Hij zegt dan ook oprecht „ik ver
trek hier met pijn in het hart, want
in Nederland heb ik gouden blad
zijden in het boek van mijn leven
geschreven".
Die gouden bladzijden zijn vooral
gevuld met representatieve taken.
Naast het normale rabbinale werk
in de zin van pastorale arbeid en
geestelijke leiding vindt de heer
Fink dat een rabbijn ln de huidige
tijd bij politici en journalisten het
Jodendom heeft te verklaren. Hij
ziet goodwill kweken voor het Jo
dendom en voor Israël als een le
vensbehoefte voor de Joodse ge
meenschap ln dit land. De vriend
schap van het Nederlandse volk
met het joodse volk acht hij heel
sterk.
Over tal van politici, die met de
mond hun steun aan Israël belij
den, maar ln werkelijkheid dit land
de morele steun aan Israël onthou
den, is hij minder te spreken. Dat is
hij zeer zeker evenmin over de we
reldraad van kerken en het vati
caan.
Tegen oecumene
Nog dezer dagen heeft het Opper
rabbinaat van Nederland ln zlin
jaarverslag zijn fiolen van toorn
over belde kerkelijke instanties uit
gesproken. „In verschillende verga
deringen", zo heet het, „kwam het
punt van de missie en de oecumene
ter sprake. Evenals het Opperrab
binaat van Israël zijn ook wij van
mening, dat wij de oecumene prin
cipieel van de hand moeten wijzen
en zeker daar waar de oecumene
tot doel heeft ook de Jood dichter
bij het christendom te brengen."
Het Opperrabbinaat voor Neder
land zegt dan dat het in enige ge
sprekken met vooraanstaande
christelijke leiders „onze kritiek en
onze teleurstelling over de houding
van de Kerk ten opzichte van Israël
en het Jodendom in het algemeen,
onomwonden naar voren heeft ge
bracht."
zelf tonen de bijbel serieus te ne
men. In die bijbel staat, dat het
volk Israël het land Israël zal bewo
nen. In hun eigen belang al zouden
deze kerkelijke organen pro-Israël
moeten zijn.
Palestijnen
Uitvloeisel
De scheldende opperrabbijn Fink.
die doorgaans als enige deze con
tacten onderhoudt, zegt dat je, als
Je werkelijk in de bijbel gelooft,
gedwongen bent Israël te steunen.
„Israël is een uitvloeisel van de
joodse geschiedenis. Oprichting en
voortbestaan zijn niet verstande
lijk te verklaren. Ook daarom moet
men zich inzetten om het belang
van Israël naar voren te brengen.
Niet alleen politiek".
Hij verwijt de wereldraad van ker
ken en het vaticaan, dat zij juist te
veel politiek en te weinig bijbelse
boodschap in hun opvattingen
doen. „Als deze kerkelijke instan
ties willen, dat de massa ln de bij
bel gelooft, dan moeten wij eerst
De heer Fink benadrukt, dat de
wereld het Joodse volk volgt en het
zijn fouten zwaarder aanrekent
dan aan andere volken. Maar dat
brengt niet noodzakelijk mee. dat
Israël een andere houding jegens
de Palestijnse vluchtelingen moet
aannemen. „Wij zullen voor de Pa
lestijnen alles doen als ze ons in
leven laten en vrede met ons
sluiten."
Hij haalt daarbij een Talmoedische
uitspraak aan, die aangeeft dat
men niet meer erbarmen met zijn
vijanden moet hebben dan met
zichzelf. „Wie zegt", zo vraagt de
Talmoed, „dat het bloed van je
naaste roder is dan van jezelf?"
Niet enigen
Opperrabbijn Fink wijst er daarbij
op, dat de Palestijnen niet de eni
gen op aarde zijn die in een bedroe
vende omstandigheid verkeren.
„Er is ook een noodtoestand in
Pakistan." Dat neemt niet weg, dat
hij meent dat de regering van Israël
te weinig het Joodse karakter uit
draagt. „Israël zou in zijn héle ge
drag moeten bewijzen Tenach (de
wet. red.) waardig te zijn. Wij zijn
geworden een volk onder de vol
ken. Dat horen wij niet te zijn.
President Carter haalt het Oude
Testament aan in zijn toespraken.
De Israëlische regering kan dat dan
zeker. Wij zijn nauwer met Tenach
verbonden dan de president van de
Verenigde Staten", meent de schei
dende opperrabbijn Menachem
Fink.
I
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westbiaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Oen Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Ds. O. Spilt
was veel begrip voor de pastorale
overwegingen voor onthouding. De
gene, die de „gave der onthouding"
miste (ds. 8pllt bedoelt secretaris
generaal dr. Van den Heuvel, die een
stemadvies voor de PvdA heeft uit
gebracht). toonde begrip voor de
overwegingen, maar was toch van
mening, dat het moet kunnen lijden
in de kerk, dat naast de gemeente
predikanten ook provinciale en lan
delijke functionarissen zich publie
kelijk partijpolitiek uitspreken, zon
der vermelding van functie, als leden
der kerk die openlijk verklaren tot
welk stemgedrag hun belijden van
Christus' heerschappij leidt Juist
ook om het verschillende stemge
drag ook in de kerk bespreekbaar te
houden.
Ds. Spilt ziet de gesignaleerde adver
tenties niet als een „scheldbrief,
ook ai roept de situatie het beeld op
van een huls. dat onderling verdeeld
zou zijn. Als we elkaar ln de kerk
aanspreken op het feit, dat de Heili
ge Schrift de bron der prediking en
de enige regel des geloof® is, zullen
de partij-politieke verschillen het ge
sprek niet doen afbreken, maar juist
alle aanleiding daartoe blijven ge
ven, meent hij.
Oosterse orthodoxie, 9-16 juli op
Kerk en Wereld te Driebergen (tel.
03438-2241), m m v. het byzantijns
instituut te Nijmegen en het aposto
laat voor de oosterse kerken te
Boxtel.
Zes vrouwelijke theologen geven
hun visie op de bijbel ln het juni-
nummer van Schrift, het tweemaan
delijks tijdschrift van de Katholieke
Bijbelstichting. Zo schrijft Cathari-
na J. M. Halkes:
Onze eerste taak vanuit de feminis
tische theologie is bescheiden maar
wezenlijk: het zicht krijgen op een
aantal vragen die dringen om ophel
dering. En dan gaat het mij om drie
lagen van vragen: a. Een hernieuw
de beleving en bestudering door
vrouwen van vrouwenfiguren in de
bijbel; hoe zijn ze opgevat en waar
genomen; door wie en waartoe? Zien
we hen nu anders; krijgen ze een
andere kleur, meer reliëf? b. Bestu
dering van de bijbelse taal in al haar
facetten, naar haar structuur, gram
maticaal geslacht, woord- en beeld
gebruik. Zal de Schrift dan minder
massief-mannelijk blijken te zijn? c.
Welke cultuur- en cultus-elementen
vanuit de omringende gebieden heb
ben tóch hun sporen ln Israël, ln zijn
geschriften, achtergelaten, hoewel
Israël één groot protest daartegen
was. Wat hebben moederreligies aan
elementen Ingebracht die eindelijk
onbevangen op hun waarde beke
ken moeten worden? Blijkt, na dit
alles, dat de Schrift menselijker,
tweezijdiger ls en dus óók vrouwen
van nu bevrijding aanzegt? Of blijft
de Schrift een uiterst mannelijk
boek en moeten we dit dan ook
maar rustig constateren En hoe
gaan we daar dan als vrouwelijke
gelovigen, predikanten, pastores,
theologen mee om?
Johanna C. Oostra-van Moosel po
neert (nog steeds ln Schrift):
De ontwikkeling van de bijbel, als
nu nog eenzijdig mannenboek tot
mensenboek kan ik niet meeden
ken. In de eerste plaats omdat ik
niet geloof dat de mannelijke theo
logen en gelovigen de bijbel, die zij
verheven hebben tot dè Openbaring
van God. zullen willen relativeren
tot wat deze ls: de verwoording van
de geloofsinzichten van de man als
halve mens. Ik geloof niet. dat de
man als de halve mens die hij nu
werkzaamheden kunnen wel eens
een tekort aan slaap veroorzaken.
Maar we kunnen ook een slaar van
onze arbeid worden ten koste van de
dienst des Heeren op de zondag. Is
er nog voorbereiding voor de dag
des Heeren? Die bestaat ook niet
daarin, dat we ons verpozen tot mid
dernacht of nog later bij t.v. of radio
of andere plaatsen waar we niet
thuis horen! „Gij zult geen andere
goden voor Mijn Aangezicht heb
ben!" Ooden? Afgoden! Twee
middelen tegen slapen ln de kerk:
Op tijd naar bed gaan en als u geen
maaglijder bent: een kop koffie ne
men voordat u naar de kerk gaat.
Het is voor een voorganger ontzet
tend Irriterend slapende mensen
voor zich te zien.
Slaap (2)
Naomi, Orpa en Ruth. Illustratie
in Schrift (ontleend aan ..bijbel
zwart/wit").
veelal nog is, ln staat ls de misvor
ming van Gods waarheid door zijn
halfmenselijkheid in zijn werkelijke
diepte en omvang te herkennen en
vervolgens te erkennen èn te corri
geren. De bijbel zou er tè wezenlijk
door veranderen, er zou minstens
een „Openbaring van de vrouw" aan
toegevoegd moeten worden. Hier
mee wil ik niet zeggen, dat er geen
kritische bezinning op de bijbel als
mannenboek door vrouwelijke gelo
vigen moet plaatsvinden. Ik voorzie
echter een heel andere ontwikke
ling. De bijbel, zoals deze nu voor
ons ligt, ls ln werkelijkheid slechts
één van twee sporen. De bijbel, als
document van hoofdzakelijk de
mannelijke geloofsbezlnnlng
Gods Woord zal uiteindelijk moe
ten samengaan en zich Integreren
met het tweede spoor van de vrou
welijke geloofservaring Gods
Geest tot heel-menselljk beleven
van het geloof, tot leven uit het
geloof.
Slaap (1)
Onze kerkbode van de hervormde
classis Bommel:
Zouden we dan in slaap vallen als
God ln Zijn Wet en later in de predi
king tot ons spreekt? Zeker, drukke
DE BEZETENE
Het volgende verhaalgaat over de t
bezetene van Gerasa. Gerekend m#
de kleine omvang van zijn
„evangelie" wijdt Markus uitvoerig
aandacht aan de beschrijving van Ji
de situatie van de bezeten man. 't
Komt erop neer dat hij een hopela
geval is. Niemand weet raad met
hem. Een menselijk wrak. Vaak fns
heeft men hem trachten te binden, Jtii
blijkbaar omdat hij een gevaar voo^vc
de anderen werd. Maar zijn kracht kre
ging alles te boven. Hij scheurde ml
zich los uit touwen, ketenen en h
boeien. Hij was dag en nachtin de jje
graven en in de bergen. Hij sloeg »d
zichzelf met stenen. Blijkbaar worcfycE
dat alles van deze man verteld. Eent v
uitzichtsloos leven. Je kunt je ©u
afvragen wat dit is. Is dit nu leven ojoc
dood? Over welke grens heen speellna
zich dit mensenleven af? Er staat ,js
ook dat Jezus min of meer over de
grens gaat. Maar duidelijk moet
volgens Markus zijn dat mensen
hier aan een grens.staan. Eengren
van hun vermogen. Er is geen
therapie voor deze man.Zo leidt Jhi
Markus dit verhaal in. Daar gaat 't j g
over in het evangelie van Jezus. Ik vj
denk dat dit een heel duidelijke nd
bedoeling is. In het evangelie gaat mi
het over leven zonder hoop» zonder jde
uitzicht. Een vastgelopen leven. Vol h
vitaliteit en kracht, maar zonder gft
enige richting, zonder oriëntatie, ^hi
Een schip zonder roer, een auto m
waarvan de berijder onwel l)
geworden is. Dat is de ernst van hetT(
evangelie. Het is geen boodschap
die hier op aarde ook de moeite L
waard is om aan te horen. Zo van: je
kunt er je winst mee doen. Of: baatl i
het niet dan schaadt het niet. Een \f
christelijke opvoeding is nooit weg. Y
Er klinkt iets anders in dit verhaal
door. 't Zat ook al in het vorige. Er p j
vaart een verwoestende storm doorr J
ons leven. We moeten ons niets wijsf"
maken. Als er nletsgebeurt is 't gt
hopeloos. Jezus verschijnt daar
waar geen hoop meer is en mensen "a
aan 't eind zijn. Maar daar is Hij daij
ook.
Prof. dr C. Trimp ln De Reformatie
(vrijgemaakt-gereformeerd):
Juist aan de orthodoxe prediking
mag niet ontbreken de frisheid en de
verrassing. In de kerk wordt het
oude nieuws verkondigd. Maar van
wege de aard van ddt nieuws zal het
altijd weer nieuw moeten zijn voor
de gemeente en steeds verwonde
ring en dankbaarheid moeten oproe
pen. Want de gedachten en werken
van Oods liefde zijn onuitputtelijk.
Verrast een preek zelden of nooit en
wordt de gemeente niet nieuwsgie
rig gemaakt en voelt de gemeente
niet tijdens de preek de spanning
van het grote gevecht tegen de
machten van de boosheid dan
groeit er een korst van gewenning,
die ons ongevoelig maakt voor de
mooiste woorden van de Bijbel. De
kerk is bezig te verroesten en op de
cadans van vele orthodoxe klanken
valt zij langzaam maar zeker ln een
diepe kerkslaap. Ondanks alle grote
woordert en lange preken gebeurt er
tn zo'n kerk ln feite niets meer. De
historie bewijst het immers: er is een
kille, steenharde orthodoxie. Het
ontbreekt haar nooit aan woorden,
maar wel aan kracht Bij zo'n ortho
doxie kan de kerk evenmin leven als
bij de schijnbaar frisse ketterij met
haar creatief en modieus taalge
bruik.
Beroepingswerk B
NED. HERV. KERK jt,
Beroepen te Hei- en Boeicop (toez
A. J de Kieviet, kand. te IJsselsteiL
te Zegveld: C. v. d. Oorschot, kanr1
te Capelle a.d. IJssel; te SchoonriGÜ
woerd: L. Kruimer. kand. te Katwifct t
aan Zee. ite
Bedankt voor Oud-Beijerland.
Jongerden te Harderwijk; voor Dof
drecht: C. den Boer te Wageningereï
voor Strijen: J. D. van Roest
Ederveen. ch
Beroepbaar: kand. R. Schelling, Pil
Heinstraat 15, Hilversum (verb.bei
GEREF. KERKEN
Benoemd tot leraar godsdienst aajjQ
het protestants lyceum te Ein^tie
hoven. A. C. Bronswijk, pred. vofy
de verstrooide Nederlanders in Zwij c
seriand, die deze benoeming heel tr
aanvaard. g
t di
CHR. GEREF. KERKEN |op
Bedankt voor Rotterdam-Charley e
H. U. Westerterp te Spijkenisse. i
GEREF. GEMEENTEN
Beroepbaar: kand. R. Kattenberi p
Burgemeester Aalberslaan 7, Krit^ jj
pen aan den IJssel; kand, C Vog^|r
laar, Hertogenstraat 10, Mijdrechtiusj
ribt
NIJKERK - Op 89-jarige leeftijdk
in Nijkerk overleden ds. W. L. Mij
der. Van 1916 tot zijn emeritaat]
1953 stond hij achtereenvolgens j
Amemuiden, Gouderak, Garden
Benthuizen, Enter, Voorthuizei
Huizen, Hoevelaken, Veenendafj
Rijssen, Maartensdijk en Hout*
terwijl hij daarna nog bijstand I
het pastoraat verleende in Hout*
Voorthuizen en Zwartebroek.
Dr. W. E. Verdonk fa
De heer W. E. Verdonk, verbond
aan de theologische faculteit van
rijksuniversiteit te Leiden, is di
bij prof. dr. H. J. Heering geproi»""
veerd tot doctor in de godgeleeiin,
held op een proefschrift over de
tekenis van Sade's antropolo
voor de etiek. Dr. Verdonk gaf z or
dissertatie de titel: „Peut être". I *v«
boek ls uitgegeven door EdltiolP v
Rodopi te Amsterdan (Keize
gracht 302-304). De prijs is 34 guldf—
(aantal pagina's: 254).
Dr. C. J. Wethmar
Bij Editions Rodopi te Amsterdl
(Keizersgracht 302-304) kwam
proefschrift uit, waarop de Zuidal
kaanse theoloog C. J. Wethmar a
de Vrije Universiteit te Amsten
bij prof. dr. G. C. Berkouwer j
doctor in de godgeleerdheid prol
veerde. De titel van de dissert
luidt: ..Dogma en verstaanshori
(295 pag.. prijs 38 gulden) Dr. W^
mar is inmiddels teruggekeerd r
zijn land, waar hij in Durban docj
is bij de theologische opleiding tl
Indiërs.