Worsteling om een identiteit
De tekening van een lezer
Commentaar
Joekomstvisie
Het probleem wordt steeds schrijnender bij de Molukkers
Minder warm
Festiviteiten
Leusden 1200
gestaakt
hoe wordt het weer, moeder?
fout
slakkenhuis
stuur een brief
prins
ERDAG 11 JUNI 1977
BINNENLAND
Trouw/Kwartet
het laatste jaarverslag (over
*176) van de Nederlandsche Bank
dr. J. Zijlstra vier stellingen
Iformuleerd met betrekking tot
in de nabije toekomst te voeren
'"eleid.
een voordracht voor de leden van
RABO-bank heeft de president
at stellingen, over inflatie, rende-
jenten en investeringen, begro-
Igstekort en de geldhoeveelheid
fog eens nader onder de loep geno-
Vn en waar nodig geactualiseerd.
loudelijk kan van de voordracht
jrden gezegd, wat ook reeds over
jaarverslag werd opgemerkt,
uit de president het economisch
fijjrspectief in iets fleuriger en lich-
rVifre kleuren schildert dan hij vroe-
gewend was te doen.
tterlijk zei de president in zijn
tBO-toespraak: ,,Ik heb in de
^gelopen jaren nogal eens sombere
luiden laten horen. Théns heb ik
behoefte aan om te zeggen dat
ze sombere toekomst geen nood-
Iet is natuurlijk verheugend deze
jal uit de mond van de president
fjm de Nederlandsche Bank te ho-
want het zal de luisteraar in
joge mate bemoedigen en wie heeft
laar in deze tijd geen behoefte aan?
>ch zal zo'n uiteenzetting ook wel
ftagen oproepen met name bij hen
pie persoonlijk zeer nauw betrok-
'p zijn bij de dagelijkse berichten
fver bedrijfssluitingen, inkrimpin
gen, saneringen, teleurstellende be-
Irijfsontwikkelingen en ga zo maar
^ie deze tendensen op zich laat
werken, zal misschien door de
geplaagd worden of de presi-
ient van de Nederlandsche Bank
niet (evenals enkele deskundige
«roonleden uit de Sociaal-Economi-
jche Raad) wat te optimistisch ge-
Bemd is.
pat gevoel wordt nog sterker als
len de voordracht van Zijlstra ver-
ielijkt met een rede van Den Uyl
fehouden in Eindhoven op 17 mei.
)en Uyl sprak daar in zijn kwaliteit
■an „eenvoudig econoom uit Bui-
^nveldert" (een tuinstad van Am-
jerdam, red.).
P*'ie de inhoud van Den Uyls be-
Loog vergelijkt met de voordracht
van Zijlstra, ,,de homo-economicus
uit Marlot" (een fraaie buitenwijk
van Den Haag, red.) kan zich niet
aan de indruk onttrekken dat de
toekomstvisie van beide deskundi
gen toch wel diepgaand verschilt.
Bij Zijlstra krijg je de indruk dat als
de inflatie nu maar wordt bedwon
gen, de rendementen (winsten) van
de bedrijven redelijk herstellen, het
begrotingstekort (van de overheid)
binnen bepaalde grenzen blijft en
de groei van de geldhoeveelheid
afgestemd wordt op de groei van
het nationale inkomen, de wagen
wel weer in het goede spoor komt.
Bij Den Uyl hoort men geheel an
dere taal. „We zijn in de eindfase
van het klassieke kapitalisme aan
geland", is één van zijn conclusies.
Zwaar tilt Den Uyl dan ook aan de
verzadigingsverschijnselenafzet-
problemen, energieschaarste, forse
stijging van de wereldgrondstoffen-
prijzen en de onvoorzien snelle da
ling van de bevolkingsgroei.
De president van de Nederlandsche
Bank ziet deze problemen ook wel
hij wuift ze zeker niet weg
maar toch vormen ze geen integre
rend deel van zijn betoog.
Zijlstra stelt dat de jaren zestig met
tijdelijk hogere groeicijfers als een
uitzondering moeten worden be
schouwd, maar dat bij een te ver
wachten jaarlijkse groei van 37: pro
cent een normaal economisch, fi
nancieel en sociaal beleid kan wor
den gevoerd.
In tegenstelling tot Zijlstra lijkt het
er veel op dat. Den Uyl nauwelijks
nog groei kan bespeuren. Zo kriti-
ceert hij oud-minister Witteveen die
tot de optimisten kan worden gere
kend en „ook nog geheel in het
oude spoor zit", met zijn verwach
ting van een terugkerende groei van
4 procent per jaar.
Misschien kan, wat overtrokken,
worden gesteld dat de gesignaleerde
verstoorde economische ontwikke
lingen bij Zijlstra voornamelijk van
conjuncturele aard en bij Den Uyl
in belangrijke mate mee worden
teweeg gebracht door blijvende
niet-economische veranderingen.
Het is te hopen dat Zijlstra gelijk
zal krijgen maar we vrezen dat Den
Uyls somberder visie vooralsnog
bewaarheid zal worden.
door Johan ten Hove en James Dorsey
In gesprekken met Molukkers ln Nederland valt regelmatig het
woord identiteit. Met grote hartstocht wordt het bestaan van een
eigen Molukse identiteit verdedigd. Een identiteit echter die
voor verschillende groepen Molukkers iets anders betekent.
Dit blijkt duidelijk aan de hand van
een aantal naast elkaar gezette ge
vallen:
Een oudere Zuidmolukker, die het
allemaal heeft meegemaakt, zelf
aanhanger van het oude RMSideaal,
getrouwd met een Nederlandse
vrouw die al even fel voorstander is
van een vrije republiek der Zuid-
Molukken, zegt dat het onmogelijk
is Je Molukker te voelen als Je het
RMS-ideaal afwijst of op het tweede
plan stelt. Zijn kinderen, die hij vrij
heeft gelaten in hun keuze voor of
tegen het RMS-ideaal zijn in de loop
der tijd toch naar de RMS-kant over
geheld, bezoeken de Molukse kerk
en hebben Molukse vrienden. Voor
deze Zuidmolukker is zijn identiteit
de RMS, de verwezenlijking van de
nationale aspiraties van zijn volk.
Differentiëren tussen de verschillen
de aspecten van identiteit natio
naal, cultureel en sociaal kan hij
niet.
Een oudere vrouw, die zich al jaren
geleden van het oude RMS-ideaal
heeft afgekeerd, met vakantie op
Ambon en Ceram is geweest, voelt
zich wel degelijk Molukse en zal na
haar pensioen naar Ambon vertrek
ken, zegt: „Ik heb de RMS niet nodig
om mij Molukse te voelen, net zoals
de mensen op de Molukken zelf".
Deze vrouw staat sterk in haar
schoenen. Zij hoeft haar gevoel van
identiteit niet van buitenaf beves
tigd en erkend te zien. Zij is Molukse.
Haar aspiraties zijn verwezenlijkt,
haar Identiteitsgevoel blijft door de
reacties van haar omgeving onbeïn-
vloed.
Afkomst
Een Jonge Molukse vrouw, getrouwd
met een Nederlander, die fervent
voorstander was van de RMS-ge-
dachte, maar die door haar hiervan
afgebracht is. zegt: „Natuurlijk voel
ik mij Molukse, ik ben Nederlandse
van Molukse afkomst". Voor haar is
identiteit meer een kwestie van cul
turele verbondenheid, waarden en
gevoelens dan van nationaliteit. Im
mers zij is Nederlandse met een Mo
lukse cultuurachtergrond.
Een jonge Molukker, die het RMS-
ideaal als zodanig niet meer belang
rijk vindt, maar zich wel inzet voor
de bevrijdingsstrijd van onderdruk
te volkeren, dus ook het Molukse
volk, en die getrouwd is met een
Nederlandse vrouw zegt: „Ik ben Mo
lukker, daar doet het RMS-ideaal
niets aan toe of af. Mijn kind groeit
op in Nederlandse omgeving, zal zich
waarschijnlijk ook meer Nederland
se voelen ondanks de Molukse trek
ken. Ik zal haar zeker niet in het
RMS-ideaal sterken. Tegen de tijd
dat ze oud genoeg is zal ik haar van
de geschiedenis vertellen en dan niet
zoals het vaak door oudere Moluk
kers aan hun kinderen verteld is.
Zelf moet ze dan haar keuze bepalen.
Het gevaar dreigt dat het kind later
ln grote identiteitsmoeilijkheden
komt en geconfronteerd wordt met
het probleem van de dubbele loyali
teit. De loyaliteit tegenover de Ne
derlandse samenleving, de samenle
ving waarin het als „Nederlandse" is
opgegroeid en de loyaliteit tegen
over de Molukse achtergrond, die
of men wil of niet een stempel zal
blijven drukken op haar opvoeding.
Haar vader toont de trekken van een
lid van een volk ln ballingschap met
weinig verwachtingen van de toe
komst, tenminste in enge nationale
zin. Volgens hem moet het probleem
in een breder, een universeel kader
worden geplaatst. Het kader van een
wereld met onrechtvaardige structu
ren, een wereld waarin volkeren nog
onderdrukt worden en waarin maat
schappijen de culturele en nationale
achtergronden van minderheden in
feite niet als gelijkwaardig be
schouwen.
Integratie of assimilatie
Aanhangers van het oude RMS-
ideaal verwijten de Nederlandse
overheid en de Nederlandse samen
leving hartstochtelijk niets, maar
dan ook niets van deze eigen Moluk
se identiteit te begrijpen en Juist die
maatregelen te nemen die deze iden
titeit moeten ondergraven. Oeen
goed woord heeft men over voor „een
integratie-beleid met behoud van ei
gen identiteit", om nog maar te zwij
gen van maatregelen die gericht zijn
op assimilatie (het volledig verdwij
nen van Molukkers in de Nederland
se samenleving). Integratie en assi
milatie betekenen voor deze groep
het loslaten van de droom van een
toekomstige vrije republiek der
Zuld-Molukken.
Hun identiteit valt en staat met het
koesteren van deze droom. Voor hen
betekent het loslaten van deze
droom het stuurloos raken, het los
laten van hun houvast.
Voor de RMS-getrouwen is Neder
land niets meer dan een doorgangs
huis. De uiteindelijke bestemming
van de ongeveer 3.500 KNIL-solda-
ten met hun gezinnen was en is nog
steeds de Zuid-Molukken. Vanaf
hun komst naar Nederland hebben
zij zich steeds fel verzet tegen alles
wet maar uitgelegd kon worden als
een poging van de Nederlandse
overheid hen ln de Nederlandse sa
menleving op te nemen. Er ontstond
een vicieuze cirkel. De Nederlandse
overheid werd voor moeilijke pro
blemen gesteld. Enerzijds was en is
daar het verwijt van discriminatie
van de minderheidsgroep Moluk
kers, terwijl anderzijds de maatrege
len om deze discriminatie te voorko
men (assimilatie en integratie in de
Nederlandse samenleving) niet wor
den geaccepteerd.
De uitzichtloosheid van een vrije
republiek der Zuid-Molukken
dwingt de Nederlandse overheid een
oplossing te zoeken binnen de Ne
derlandse samenleving. Maar hoe
nijpender het probleem wordt, en
hoe meer de Nederlandse overheid
een dergelijk proces zonder moei
lijkheden en zonder discriminatie
wil doen verlopen, des te sterker
voelen de Molukkers zich ln hun
Identiteit aangevallen. Des te ster
ker ook houdt men vast aan zijn
eigen identiteit, des te sterker wordt
het gevoel niet erkend te worden als
Molukker, dus gediscrimineerd te
worden en wordt ook het verzet te
gen elke Nederlandse maatregel
sterker.
Gestold leven
De RMS-aanhangers wilden en wil
len de eenheid binnen eigen gelede
ren handhaven, als volk geaccep
teerd worden, hun eigen taal. zeden
en gewoonten niet prijs geven, om
dat ze zo snel mogelijk de tijdelijke
verblijfplaats Nederland willen in
ruilen voor de eeuwige op de Moluk
ken. Hierbij kan de rol van hun
geestelijke leiders moeilijk oversch
at worden. Binnen de vroegere Am
bonezenkampen en de laturen woon
oorden en wijken van de Molukkers
werd en wordt een cultuur en een
leefpatroon gehandhaafd dat waar
schijnlijk authentieker Moluks is en
minder geëvolueerd is dan op de
Molukken zelf. „In de woonoorden
zie Je meer vrouwen in kebaja ge
kleed dan op Ambon en Ceram zelf."
Het leven op de Molukken van zo'n
25 Jaar terug is overgebracht naar
Nederland en hier krampachtig
vastgehouden zodat van een zekere
mate van verstarring sprake is. Dit
gestolde Molukse leven kan op zeke
re hoogte met dat van het joodse
leven in de Oosteuropese getto's van
de vorige eeuw of met het leven van
de Nederlandse kolonies in Canada
en Australië worden vergeleken. De
Nederlandse kolonies handhaven de
levensstijl van de tijd dat zij het
land verlieten. Met lede ogen wordt
bij een bezoek aan Nederland, vaak
opgemerkt dat de Nederlandse sa
menleving is afgegleden naar een
„bedenkelijk peil". De Zuidmolukse
RMS-aanhangers in Nederland be
schouwen zich als degenen die de
vlam van de ware Molukse cultuur
en aspiraties wakker houden. Net
zoals dat vele Joden het Oosteurope
se getto-jodendom toedichten dege
nen te zijn die het Jodendom ln zijn
ware zin ondanks alle hindernissen
overeind hebben gehouden.
Dringende vraag
Dat de strenge Molukse opvoeding
bij de in Nederland geboren Jeugd
dikwijls tot grote moeilijkheden ge
leid heeft, is niet verwonderlijk. Zij
leeft in toenemende mate in twee
werelden. De golf van verzet tegen
de gevestigde orde en het gezag, van
de Jaren zestig is ook aan haar niet
voorbijgegaan. Daar komt nog bij
dat de secularisatie ook de streng
protestantse Molukse gemeenschap
niet onberoerd heeft gelaten. Het
zijn vooral deze jongeren, die wat
hun werk en opleiding betreft afhan
kelijk zijn van de Nederlandse sa
menleving. zich zelf voor de vraag
geplaatst zien wie en wat ze nu
eigenlijk zijn. Een vraag die des te
dringender wordt tijdens acties als
in Bovensmllde en Ommen omdat
dan deze vraag dreigt samen te val
len met de vraag van vóór of tegen
deze acties.
Een genuanceerd antwoord op deze
vragen wordt dan met name door de
harde RMS-aanhangers niet geac
cepteerd. Zij leiden immers aan het
syndroom van de nationale eenheid,
het zich als één man opstellen en het
vooral niet bulten hangen van de
vuile was. Je bent vóór of tegen de
RMS, Je bent solidair met „onze
jongens" ln de trein en de school of
je bent het niet, Je bent Molukker of
je bent het niet. Met andere woor
den wie zich niet voor honderd pro
cent stelt achter het nationale as
pect van de Molukse identiteit, kan
in feite geen Molukker zijn. RMS-
aanhangers schelden door middel
van deze acties het kaf van het ko
ren. Genuanceerde antwoorden als
„Ik ben Molukker, maar geloof niet
in de RMS" of „Ik sta achter de
RMS, maar ik geloof niet ln deze
acties" worden niet meer gepikt
Front-mentaliteit
Het is niet verwonderlijk dat de soli
dariteit onder Zuldmolukkers groter
Tekeningen, bij voorkeur in liggend formaat, sturen aan: Trouw, jury politieke prent.
Postbus 859, Amsterdam. Naam en adres aan de achterzijde vermelden.
HET WEER door Hans de Jong
"MA$ *ET IETSJE MEER ZtiM. MEv'Rtk.w'?
Vorige zomer waren er zeer hoge
temperaturen en tot onweer
kwam het niet. Dit Jaar is dat
anders: Nauwelijks was het
kwik boven 20 graden gekomen
of er kwam wel onweer opzetten
en hoe. (Maximum Groningen
en Eelde gisterenmiddag 23.5
graden C.). In de loop van de
middag trok een zone met on
weersbuien over ons land van
zuid naar noordoost. „Het was
noodweer", aldus verschillende
waarnemers die ook rukwinden
van stormkracht registreerden.
Op sommige plaatsen ontwor
telden bomen, ondermeer ln
Weert. De regenval was tropisch
en er volgde een zeer abrupte
temperatuurdaling, ln Kampen
van 22 naar 16 graden. Op Kam
pereiland werden takken van
vijf meter lengte afgerukt. Daar
viel 8 mm water in tien minuten
tijd. Éde meldde 12 m, Melisker-
ken 16 mm, Oostcapelle 21 mm.
In de stad Groningen waren ook
veel hagelstenen die uit een
groene lucht vielen, er werd een
rolwolk waargenomen en er was
een bijzonder grote activiteit
van de bliksem: Gemiddeld één
per seconde. Al deze verschij
nselen gebeurden vooral ln de
na-middag en vooravond. Om
18.15 uur trok het slechtweer
front over Oorredljk, richting
Groningen en noord-Drente.
In Zeeland was het noodweer
omstreeks drie uur gaande. Mid
delburg meldde een koufront
passage waarbij in vijf minuten
tijd 10 mm regen viel. „Het was
nacht in de middag", aldus de
waarnemer daar. „De regen viel
uit een bruin-groene lucht, die
de Engelsen pea-soup zouden
noemen. Auto's reden met de
lichten op". In Almkerk onweer
de het tussen 15.55 en 16.10 uur
met als dichtstbijzijnde ontla
ding één met vier tellen verschil
tussen bliksem en donder. Er
was in de richting van de ooste
lijke Biesbosch een zeer vuile
lucht zichtbaar, met sterke
winden.
Boven 9.000 meter is de wind in
west-Europa algemeen zuide
lijk. Dit doet verwachten, dat
ook in de eerste helft van vol
gende week de temperatuur een
gunstige Inslag zal behouden.
Dit neemt niet weg dat de wis
selvalligheid van het weertype
behouden blijft. Dit weekeinde
zullen we aanvankelijk voordeel
ondervinden van een hogedruk
gebiedje van 1018 mb dat zich
gisteren snel boven zuid-Frank-
rijk vormde en naar het noorden
trok. Maar daarna volgen er
weer nieuwe storingen zodat in
het algemeen gezien de kans op
plaatselijk regen of onweer blijft
aanhouden met middagtempe-
raturen die dit weekeinde in het
binnenland niet veel hoger zul
len worden dan 20 21 graden C.
Bij zee zal het frisser zijn.
In grote delen van Frankrijk
was het gisterenmiddag bij zuid
westen wind 15 tot 18 graden
geworden, Brest zelfs 11 graden
tegenover tegelijk Berlijn 30
graden.
Ook donderdagavond heeft het
stevig geonweerd en hard gere
gend. Een post in Nijmegen bel
de 24 mm door, ln noord-Lim
burg moet toen plaatselijk 40
mm gevallen zijn evenals in Gel
derland met hagel. In Nieuw-
dorp, ln het midden - Sloege*
bied, zijn donderdagavond door
zware rukwinden tijdens een on
weersbui bomen ontworteld.
STRANDWEER
Vandaag wat koeler met maxi
maal 17 tot 18 graden C zeewa
ter 12 tot 13 graden. Flinke zon
nige perioden en een geringere
kans op een bul. Wind uit rich
tingen tussen zuid en west ma
tig af en toe krachtig.
Verdere vooruitzichten: Nieuwe
storingen geven het weer een
wisselvallig karakter, maar de
temperatuur blijft op een vrij
gunstig peil.
HOOOWATER zondag 12 Juni. VUsslngen
12.11, HarlngvUeUlulzen 12 18. Rotterdam
1.29-14 19, Schevenlngen 0.40-13.18. IJmui-
den 1.28-14.00, Den Helder 4 40-17 24. Har-
llngen 7.27-19 55. Delfzijl 9.50-22 03.
HOOOWATER maandag 13 Juni Vlltaln-
gen 0.34-13.04, HarlngvUeUlulzen
0 47-13.12, Rotterdam 2 31-15 12. Scheve
nlngen 145-14.19. Umulden 3.27-14.58.
Den Helder 5.52-18 27. HarUngen
8.34-20.55, Delfzijl 10 48-22.59.
is dan ooit. De frontmentaliteit van
een volk in moeilijkheden, de be
reidheid bestaande geschillen uit te
stellen of zelfs te vergeten (het syn
droom van de nationale eenheid) is
sterk aanwezig. De keuze voor de
RMS, met de zekerheid eindelijk
weer eens te weten „waar Je aan toe
bent" is voor velen aantrekkelijker
dan de genuanceerde opstelling, die
tot ln den treure uttgelegd moet
worden, niet geaccepteerd wordt of
zelf niet begrepen wordt. Het „weten
waar Je aan toe bent" maakt de
kwestie van de Molukse identiteit
die bulten elke discussie staat tot
een zaak van zwart of wit en be
waart Je dan ook nog van de onze
kerheid om in het „vijandelijke
kamp" te worden geplaatst.
Met het probleem van de identiteit
hangt het probleem van de identifi
catie samen. En ook hier is er sprake
van een toenemend verschil tussen
ouderen en Jongeren. De ouderen,
met hun streng protestantse reli
gieuze beleving hebben vaak het
volk Israël als lichtend voorbeeld
gezien. Moesten de Joden niet bijna
twintig eeuwen Wachten op een
eigen onafhankelijke staat? Wat
zijn 27 Jaar vergeleken met twintig
eeuwen
Deze identificatie met het joodse
volk, die tijdens bijeenkomsten ver
sterkt wordt door het veelvuldig ci
teren van het Oude Testament
vindt bij veel Jongeren tegenwoor
dig weinig weerklank Veel Jongeren
vinden eigenlijk dat momenteel de
strijd van het Palestijnse volk on
een nationaal tehuis meer overeen
komt met hun eigen strijd. Tenslot
te, zo zeggen zij, is Jasslr Arafat er ir
geslaagd door te dringen tot de Al
gemene Vergadering van de Vere
nigde Naties, iets wat de RMS tot op
heden niet gelukt is.
Van een onzer verslaggevers.
LEUSDEN - Het overlijden van
burgemeester mr. A.H. van der Post
(52) van de Utrechtse gemeente
Leusden. heeft de festiviteiten rond
het 1200 Jarig bestaan van de stad
voortijdig doen beëindigen. Mr. A.H.
van der Post overleed donderdag in
een ziekenhuis in Utrecht door opge
treden complicaties na een operatie
aan de halswervel. Donderdagavond
besloot het stichtingsbestuur Leus
den 1200 al om alle aangebrachte
versieringen in de stad weg te halen.
Het eeuwfeest begon op vier Juni en
zou tot vandaag hebben geduurd.
De heer Van der Post lag al vanaf 18
mei ln het ziekenhuis. Zelf was hij
erevoorzitter van de Stichting Leus
den 1200. Donderdagavond werden
de festiviteiten, na de bekendma
king van het overlijden van de bur
gemeester al gestaakt. Gisteren wer
den een popdrlve-in-show, het optre
den van de Dizzy Men's Band en
kinderfeesten voor de lagere scholen
al afgelast. Vandaag vindt de ge
plande braderie met 200 kraampjes
geen doorgang en gaat ook de histo
rische optocht, met tachtig praalwa
gens, niet door.
In hoeverre er van verschillende zij
den schadeclaims bij het stichtings
bestuur Ingediend zullen worden is
vooralsnog niet vast te stellen. Ze
ker kan men op een schadeloosstel
ling op aanvraag van de aangetrok
ken kermismensen rekenen en van
een firma waaraan de horecavoor-
zieningen waren uitbesteed. Zij mis
sen een groot deel van hun inkom
sten. Voor situaties als deze kan
men zich doorgaans bij een verzeke
ringsmaatschappij indekken Een
levensverzekering voor mr. A.H. van
der Post had de maatschappij ge
weigerd. op grond van de slechte
gezondheidstoestand van de burge
meester.
onder redactie van Loes Smit
n ,.Het is in deze vaak sombere dagen
een koud kunstje om zelf te voor-
t spellen dat het morgen wel weer zal
waaien en regenen. Zelfs al zou de
weersverwachting voor morgen in-
j, eens zonnig en warm zijn. dan nog
zouden we het maar moeilijk kun-
nen geloven. Iedereen heeft zo zijn
-a eigen gedachten over het weer, en
de wat De Bilt zegt „zal toch wel weer
ald niet kloppen". Het mooiste zou zijn
we allemaal zelf het weer kon-
lls.den voorspellen Sommige mensen
gebruiken daar foefjes bij. Met eeu-
wenoude volkswijsheden achter de
jhand komen ze er zelf wel, ook al is
u al meermalen bewezen dat zulke
voorspellingen in de meeste geval
len niet uitkomen. „Kring om de
zon. water in de ton", rijmden onze
voorouders, maar daar klopte niets
f van. evenmin als van „Aan het
jgl Schijnen van de Maen, Cont Gij
het weer verstaan". Of van deze
iar ..Nieuwjaarsnacht schoon en klaar,
.jlfheduidt een vruchtbaar jaar.
Schijnt de zon op 't nieuwe jaar,
het wordt een heel goed appeljaar
waarvan Jan H. Pelleboer in zijn
boekje „Volksweerkunde" vast-
stelt, dat de voorspellende waarde
nihil is.
Die oude rijmpjes kunnen we dus
maar beter vergeten, tenminste bij
het voorspellen van het weer. Er is
trouwens een veel betere en ook
nog veel aardiger methode be
dacht, waardoor de amateur-weer
kundige zelf heel wat zinnigs over
het weer van de volgende dag kan
bedenken met behulp van een
„weerwijzer". Een „weerschuif". zo
als onze weerman Hans de Jong de
papieren voorspeller noemt, is ei
genlijk beter op z'n plaats. Het gaat
om twee listig in elkaar schuivende
kaarten, een dubbele met smalle
gleuven en een enkele. Op de dub
bele staan aan beide zijden kleu-
renfotootjes van de meest voorko
mende luchtypen, en daarnaast
afgekort de windrichtingen De
tweede, enkele kaart wordt tussen
de dubbele geschoven. Trek je deze
'schuif' op en neer. dan zie je een
sterretje voor de gleuf verschijnen.
Dat sterretje schuif je tot naast de
windrichting bij het plaatje van de
wolkenlucht die het meest op de
echte lijkt. Helemaal onderaan is
dan de weersverwachting te lezen.
Is de wind 's avonds bijvoorbeeld
ruimend en zit de lucht vol steeds
maar grotere en steeds meer stapel
wolken. dan schuif je het sterretje
op „Ru" bij het wolkenplaatje „Cu
mulus congestus"; de bijbehorende
weersverwachting luidt dan: kans
op regenbui, maar bij afgeplatte
wolkentop afnemende bewolking
en geen neerslag. De plaatjes zijn
in vier hoofdgroepen verdeeld:
mooi weer/weersverbetering;
weersverslechterlng; voorboden
van slecht weer, en 'onweer, hozen,
stormvlagen". Hoe alle wolkenfor
maties ln (latljnse) vaktaal heten
staat er overal bij, zodat de weer
wijzer ook nog erg leerzaam is. Je
kunt er bovendien van leren, hoe
windrichting en windkracht vast te
stellen zijn. Het risico is natuurlijk
dat Je de lucht verkeerd beoordeelt
en er het tegenovergestelde uit
krijgt: een ongeoefend oog ziet nu
eenmaal weinig verschil tussen de
ene cumulus en de andere Maar
wie nauwgezet de lucht bestudeert,
moet er in grote trekken toch wel
uit kunnen komen, zeker doordat
Trouw/Kwartet-weerman Hans de
Jong een heel belangrijke vinger in
de pap gehad heeft bij de samen
stelling van de wijzer.
De weerwijzer is niet in de boek
handel te krijgen. De Zwolsche Al-
gemeene Schadeverzekering heeft
'm laten maken, eigenlijk als rela
tiegeschenk, maar omdat de firma
wel begreep dat er veel Interesse
zou zijn voor iets belangrijks als
het weer, zijn er nog enkele tiendui
zenden exemplaren extra gemaakt.
Zolang de voorraad strekt, kan le
dereen de schuif bestellen: wie
7,25 overmaakt op postgiro 91305
van de Zwolsche Algemeene Scha
deverzekering N.V., Oudenoord 33,
Utrecht, en er duidelijk 'weerwij
zer' bij zet, krijgt de privé-weerpro-
feet thuisgestuurd.
„Zolang de gemiddelde Nederlan
der wèl het verschil weet tussen een
Peugeot 104 en 304, maar geen on
derscheid maakt tussen een kool-
en pimpelmees, is er iets funda
menteel fout in zijn opvoeding".
Een van de laatste stellingen bij
het proefschrift van de heer J.
Gons. die vrijdag aan de Groningse
universiteit het doctoraat in de wis
kunde en natuurwetenschappen
behaalde. De nieuwe dr. had er nog
een heel aardige tussen: „Door de
buitengewoon sterke groei van de
prijzen van huizen is het bouven
van een huls voor veel mensen
overgegaan in het bouwen van een
luchtkasteel.".
Een creatieve oma in het Hongaarse
dorp Uny heeft in de achtertuin van
haar huis voor de kleinkinderen een
enorm bouwsel neergezet. Ze heeft
het werk in een slakkegangetje ge
daan, want niet alleen heeft ze er
uitsluitend siakkehuizen en lijm
voor gebruikt, maar ze deed er ook
drie jaar over om zo'n tienduizend
van deze grote en kleine „bouwste
nen" op te sparen en haar creatie op
te leveren. Haar slakkenhuis is bo
vendien geen fantasiegebouw. Het is
een getrouwe kopie van de „halasz-
béstya", de vissersbastei aan de Boe-
da-kant van de hoofdstad Boedapest.
Zonder dat er ooit een officiële aan
klacht tegen hem is ingediend,
wordt de nu 53-Jarige Ananas Mal-
dana wegens zijn lidmaatschap
van de communistische partij al
achttien tot negentien Jaar ln Para
guay gevangen gehouden. Inder
tijd waren ook Antonio Maidana,
Alfrede Alcorta en Julio Rojas sa
men met hem gevangen gezet,
maar hun straf is al vele Jaren gele
den afgelopen. Ze zijn inmiddels
vrijgelaten. Ananas Maidana is vol
gens de laatste berichten die Am
nesty International gekregen heeft,
van het kamp Emboscada voor po
litieke gevangenen overgebracht
naar Investigaclones een politle-af-
dellng ln Asunclón die. bekend
staat als ondervragingscentrum
waar gevangen gemarteld worden.
In maart vorig Jaar waren alle vier
de genoemde gevangenen ln een
politlezlekrnhuts opgenomen. Vol
gens een medisch rapport leden ze
toen allen aan te hoge bloeddruk,
maagzweren, aambeien, bloedar
moede en andere kwalen, en boven
dien waren ze bijna blind na meer
dan tien Jaar geen daglicht gezien
te hebben. Geen wonder, dat Am
nesty zich zorgen maakt over wat
Maidana nog aan gezondheid over
heeft, vooral nu hij in het beruchte
ondervragingscentrum terecht is
gekomen.
Het enige waarop in beleefde
brieven aan de Paraguayaanse au
toriteiten aangedrongen moet wor
den, is de vrijlating van Ananas
.Maidana na zo veel Jaren van ge
vangenschap. De brief kan ln
volgorde van voorkeur ln het
Spaans, Frans of Engels, waarvan
in de bij Amnesty International, 3e
Hugo de Grootstraat 7. Amster
dam, verkrijgbare brochure „Uw
brief helpt een politieke gevange
ne" uitstekende voorbeelden staan
gestuurd worden naar: Exmo. Sr.
Presidente de la Repübllca, Gene
ral Alfredo Stroessner Palacio de
Gobierno Asuncion. Paraguay.
Hou maar eens vol dat iemand geen
oosterse prins is, als die ln vol or
naat bij Je binnen stapt. Vooral als
hij zich van de weidse naam Mo
hammed Bin, sultan van Aboe Dha
bi, voorzien heeft, een nog echt be
staande prinsenaam ook. In Londen
is het een Jongen geluk zich een
week lang als deze prins voor te
doen. doordat niemand aan hem
durfde twijfelen. Hij had een suite
genomen ln een van de duurste ho
tels, en kocht op rekening natuur
lijk allerlei kostbare dingen. Zo
had de „prins" bijna voor drie mil
joen gulden Juwelen te pakken,
maar hij zag van de koop af, toen hij
merkte dat de juwelier hem met
enige argwaan bekeek. „Prins Mo
hammed" moest in allerijl de benen
nemen, toen de chauffeur van zijn
taxi een collega bleek te hebben die
de echte prins ontmoet had.