Hervormde kerk (zonder tekort) doet zuinig aan Gollwitzer sterke trekpleister David oud, David koud, David stout Oegandese moeten in kerken isolement Bisschop Simonis in het verkeer Adventist promoveert aan Vrije Universiteit RPF Groningen wil Zendingsactie in chr. geref. kerken Conferenties Beleidsvergadering van wereldraad VANDAAG VOORBIJGANGERS VRIJDAG 10 JUNI 1977 Trouw/Kwartet 2 DEN HAAO De hervormde kerk blijft streven naar een vermindering van haar uitgaven voor de landelijke bureaus. Deze omvatten die van de synode met haar algemene organen van bijstand en al die instanties, waaronder de provinciale bureaus, die uit de algemene middelen van de kerk worden gefinancierd. Het is nu zo. dat 4.5 procent van de opbrengst aan levend geld in de gemeenten nodig is voor de instandhouding van het centrale apparaat. De hervormde algemene kerkvoogdij- raad bepleit, dat dit aandeel nog geringer wordt. begroting 1977 voor de kas algemeen kerkewerk kon. voor het eerst sinds Jaren, zonder tekort worden vastge steld. De rekening over 1976 sloot op een totaal van rond negen mil joen gulden met een batig saldo van ruim 300.000 gulden. Een gun stig resultaat als men bedenkt, dat het begrotingstekort op 286.700 gul den was geschat. Aldus het Jaarver slag van de hervormde generale fi nanciële raad (GFR> over 1976, dat Een oproep aan de synodale organen en de tot nu toe optredende loonma tiging hebben er toe geleid, dat de geraamde lasten voor 1977 slechts met 6.5 procent zullen stijgen verge leken met de begroting van 1976 De volgende week in de synode zal wor den behandeld. Beleidsnota Om meer inzicht te krijgen in de wij2e. waarop zou kunnen worden bezuinigd, heeft de GFR aan het moderamen van de synagoge om een beleidsnota gevraagd. Deze hoopt men bij de begroting voor 1978 te kunnen bespreken. Verder heeft een commissie onlangs rapport uitge bracht over een eventuele lastenver mindering voor het provinciale werk. Vermindering van de uitgaven voor het algemee kerkewerk wordt nodig geacht, gezien de zware financiële verplichtingen van de plaatselijke gemeenten, met name in verband met de steeds stijgende pensioen lasten. Daling AMSTERDAM Onder grote be langstelling uit de kleine kring der zevende-dags-adventisten ls giste ren de heer P. G Damsteegt aan de Vrije Universiteit gepromoveerd tot doctor in de theologie Zijn promo tor was prof. dr J. Verkuyl. De zevende-dags-adventisten vor men in Nederland maar een kleine groep. In het land van hun oor sprong. de Verenigde 8taten, zijn zij aanzienlijk groter. Opvallend is daarbij sinds hun begin, nu 130 Jaar geleden, tot nu toe hun grote zen dingsijver. Er zijn al veel proefschriften ge schreven over de zendingsmoUeven in de grote protestantse kerken en m de r.-k. kerk. Weinig aandacht werd tot voor kort geschonken aan de zendingsopvattingen in groepen als de pinksterbeweging en de ad ventisten. De Zwitser Walter Hollen weger doorbrak enkele Jaren gele den de muur der onwetendheid ten aanzien van de pinkstergemeenten met zijn bekende dissertatie over deze groepen. Dr Damsteegt heeft dit nu gedaan ten aanzien van de zevende-dags-adventisten. In zijn proefschrift beschrijft dr Damsteegt (zelf adventist) het reli gieus zelfbewustzijn der adventisten Legen de achtergrond van het negen- tiende-eeuwse Amerikaanse chris tendom. Daarbij heeft hij zich in het bijzonder beziggehouden met hun bijbelgebruik. Hij geeft een beeld van de wijze, waarop de bijbel fun geert als basis voor het ontstaan van het adventisme. hun plaats in de kerkgeschiedenis, en hun begrip van kerk. interkerkelijke verhoudingen, heilsgeschiedenis, profetieën, ge zond leven, de sabbat, het karakter van Christus'hogepriesterlijk werk eq de wederkomst De studie is het 11166(10611 Dij St<u6Il resultaat van Jarenlang onderzoek in de archieven van de adventkerk in de Verenigde 8taten. Een poosje terug heb ik op deze plek iets doorge geven uit een artikeltje van de Dordtse gerefor meerde dominee J. Wilschut, dat ik aantrof in het blad ..Credo". Hierin verhaalde hij. dat hij vroeger steevast in punten preekte. Dominee Wilschut deed zijn mededeling vergezeld gaan van een paar bijzonder treffende voorbeelden van puntenverdelingen. Dit leverde me een aan tal brieven op van kerkse abonnees, die met soms zeer fraaie punten van door hen beluister de preken aankwamen Als ik de afzenders mag geloven (en waarom zou ik dat niet mogen?) is in ons vaderland veelvuldig gepreekt over 1 Konin gen 1 vers 1 tot en met 4 en dan zonder mankeren onder het motto: David oud. David koud. David stout. In dat bijbelgedeelte staat te lezen dat de oude koning David het koud had. ook al lag hij stevig toegedekt in bed. In plaats van hem nog een extra deken of een hete kruik te brengen, gingen zijn onderhorigen stad en land af om een aan trekkelijke maagd te zoeken, die de verkleumde vorst zou kunnen verwarmen. Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Welnu, het kwam dik in orde. Overigens lijken me de betrokken predi kers met hun derde punt niet erg Schriftge- trouw, want het vierde vers uit 1 Koningen 1 leert ons, dat het met de stoutigheid van de bejaarde David nogal meevalt. Maar misschien hebben deze kanselredenaars teneinde hun aar dig gevonden derde punt te redden, verklaard- dat David zich in dit vierde vers weliswaar netjes gedroeg, doch daarvóór meermalen een scheve schaats had gereden, dus heus wel „stout" of, anders gezegd, een zondaar was, „net als wij allen, gemeente!" En zo kwam de preek toch weer op z'n pootjes terecht. Ik kom op de preek-in-punten terug, omdat ik sinds een paar dagen een boekje in huis heb, waarin het bewuste stukje van dominee Wil schut te vinden is. samen met 51 andere stukjes van zijn hand. Ze zijn gehaald uit de Dordtse gereformeerde kerkbode, waaraan de heer Wil schut regelmatig zijn „kanttekeningen" toever trouwt (ik citeerde destijds uit „Credo", het orgaan van het confessioneel gereformeerd be raad, dat kennelijk leentjebuur mag spelen). Het boekje heet eveneens „Kanttekeningen", heeft een grappig langwerpig formaat, telt 130 pagi- door A. J. Klei na's en 21 tekeningen (waarvan ik er één hierbij laat afdrukken) en kost maar 7,75. „Kanttekeningen" lijkt me een ideaal vaderdag- cadeautje voor wat oudere vaders in de gerefor meerde gezindte. Ik beweer niet dat het boekje niet in handen mag komen van jongere vaders, maar die zijn in de regel strenger dan vaders boven de vijftig en je loopt alle kans dat zij, die jongere vaders, de goedmoedige en soms zelfs knusse manier waarop dominee Wilschut een aantal binnenkerkelijke problemen en pro bleempjes aanpakt, krachtig zullen afwijzen. Of ze vinden de „Kanttekeningen" niet belijnd ge noeg óf niet geëngageerd genoeg, al naar gelang we met een rechtse of een linkse Jonge pa van doen hebben. Inderdaad, dominee Wilschut springt niet erg „belijnd" met het vraagstuk van de kindercom munie om, en: hoe is de verhouding tussen Zondag 10 van Ursinus en Olevanius en Kantte kening 27 van Wilschut? Toch geef ik voor dat stukje „Het eerste avondmaal" méér dan voor een doorwrocht synodaal rapport en met de al genoemde kanttekening 27 (over het weerbe richt. waarvan de slotzin mij van een te vlotte stichtelijkheid is) zijn de meeste mensen meer geholpen dan met een diepborend betoog over de rechtvaardiging van Gods handelen. En na tuurlijk, er zijn brandender kwesties denkbaar dan die van het voor en tegen van een toga of een spijkerpak op de kansel, er zijn doeltreffender grapjes te vinden dan die van „De zakken gaan rond" en de feestsigaar op bijgaand plaatje is niet aangeboden en aangestoken met het oog merk. structuren omver te smijten. Maar mij dunkt dat Juist zaken, welke een zekere overtol ligheid In zich dragen, ln de kerk uiterst nuttig kunnen werken. Zéker in een kerk van een vertrouwd, traditioneel gereformeerd patroon, zoals die waarin de kanttekeningen van dominee Wilschut de dingen tot hun juiste afmetingen (terug)brengen. „Kanttekeningen" is de eerste uitgave van de nieuwe uitgeverij Floris, postbus 509, Dordrecht. Wie aan mijn aansporing gevolg geeft en het boekje op vaderdag (of daarbuiten) cadeau doet aan wat oudere vaders van reformatorische kleur (of aan anderen, want dat kan ook best) en het nog niet in zijn boekhandel aantreft, kan „Kanttekeningen" bestellen door 7,75 te stor ten op rekening 31.53.40.533 bij de Rabobank te Dordrecht. Zorg baart voorts de daling van het aantal belijdende lidmaten. Dit aan tal wordt geschat op 910.000 tegen 925.000 in 1976. Men hoopt dat het besluit om ook doopleden te vragen een bijdrage voor de generale kas te geven, het aantal hervormden dat hieraan bijdraagt op peil zal houden. Reeds hebben 360 gemeenten, die ongeveer 40 procent van het leden bestand vertegenwoordigen, toege zegd aan deze actie mee te werken. Men hoopt in hervormde kring dat de goede resultaten van deze actie ter versterking van de landelijke fi nanciën het aantal deelnemende ge meenten zal doen stijgen. De opbrengst van het collecteplan. bestemd voor de betaling van de bijdragen van de gemeenten aan het werk van de landelijke kerk (hetzgn. quotum), blijft ieder jaar stijgen. De huidige tnningsmethode door mid del van acceptgirokaarten heeft daarop een gunstige Invloed. door Aldert Schipper De Amerikaanse uitgeverij Eerd- mans in Grand Rapids verzorgde de publikatle van de handelseditie on der de titel „Foundations of the se venth-day adventist message and mission." HILVERSUM - De christelijke ge reformeerde zending wil naast het gewone budget in een extra actie 150 000 gulden bijeenbrengen voor herbouw en uitbreiding van de zen dingsboekhandel Mbeu in Slbasa (Zuid-Afrika), die vorig Jaar in brand gestoken werd. Aan de kerkeraden zal worden ge vraagd. hiervoor op zondag 18 sep tember een extra collecte te houden. Deze datum is gekozen, omdat het dan vijftig jaar geleden is. dat de christelijke gereformeerde kerken begonnen met zendlgswerk. Op 22 september 1927 werd ds. A. Bikker in het ambt van zendingspredikant bevestigd. Ds. Bikker werd destijds uitgezon den naar Celebes. waar de christelij ke gereformeerde zending nu nog werkt. Daarnaast kwam er in Ven- daland (Zuid-Afrika) een tweede ter rein bij en er wordt nu gezocht naar een derde. Gedacht wordt onder meer aan West-Irian. Van een onzer verslaggevers DEN BOER De provinciale fede- ratieraad van de Reformatorische Politieke Federatie in Groningen heeft besloten deel te nemen aan de verkiezingen voor de provinciale staten in 1978. Met SGP en GPV in Groningen zal contact gezocht wor den om de mogelijkheden voor sa menwerking te onderzoeken. Met de SGP zijn er al contacten. BERLIJN De eerste volledige vergaderdag van de Kirchentag ln Berlijn ls gisteren na het traditionele bazuinenblazen in de stad begonnen met een zestal bijbelstudies. In de Jaarbeurshal waar de Beierse evangelische bisschop Johannes Hanselmann sprak, waren zo'n vijftien tot twintigduizend mensen er getuige van dat deze als behoudend bekendstaande kerkelijke leider de orthodox georienteerde Gemeindetag unter den Wort van enkele weken geleden In Dortmund ln bescherming nam tegen een al te triomfalistische vergelijking van de tegenvallende bezoekers- De toch reeds bejaarde prof. Gollwit- zer was een sterke trekpleister en hij heeft de belangstellenden niet te leurgesteld. Herhaaldelijk werd zijn voordracht onderbroken door in stemmend applaus. Vroeger deden de kerken en de paus oproepen in het wilde weg om tot vrede of ontwa pening te komen, vertelde prof. Goll witzer. Nu richt de wereldraad van kerken vla het programme tegen het militarisme zich tot de kerkleden zelf die ln een wereld leven die steeds meer dubbelhartig wordt. Bewape ningsindustrie is, zo zeggen sommi gen nodig ter voorkoming van werk loosheid. maar dat brengt arbeiders ln de positie dat zij verplicht zijn te kiezen tussen ontslag of het vervaar digen van wapens, waarmee hun ei gen kinderen bedreigd worden. Zelfmoord De traditionele wet van de recht vaardige oorlog werkt niet meer, want oorlog betekent zelfmoord, al dus Gollwitzer. Hij wees er op dat de fysicus Von Weizsaecker het waar schijnlijk acht dat deze eeuw nog een atoomoorlog zal plaatshebben. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORORECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 KAMPALA Een regerings woordvoerder heeft voor de Oegan dese radio geëist, dat de christelijke kerken ln het land geen cent meer uit het buitenland aanvaarden en zich voortaan geheel uit eigen mid delen bedruipen. Hij zei ook, dat de Oegandese regering de kerkelijke leiders verboden heeft, deel te ne men aan conferenties in het buiten land. GENEVE De prijsvraag om nieuwe kerkliederen voor de lutherse wereldassemblee heeft meer dan honderd inzendingen opgeleverd. Eenentwintig ln vele talen zijn be kroond en op een cassette gezet, die met een brochure met noten en tek sten voor 15 Zwitserse francs bij de lutherse wereldfederatie te krijgen is. Dertien liederen zijn Europees, vijf komen uit de Verenigde Staten en een uit Porto Rico, Soedan en Tanzanië. Nederland zat niet ln de prijzen, wel ln de Jury in de persoon van ds Fred Kaan. ROME De r.k. bisschoppen van Italië hebben opnieuw verklaard, dat christendom en marxisme niet met elkaar te verzoenen zijn. MENNO (Paraquay) Vijftig Jaar geleden kwamen de eerste doopsge zinden ln Paraquay. ZIJ verlieten Ca nada, omdat daar het Duitstalig on derwijs op de lagere scholen werd verboden. Ook vanuit Nederland is aandacht voor het jubileum van Menno, de eerste en nog steeds grootste van de drie doopsgezinde kolonies ln de Paraguese Chaco. OUAM De kortegolfZenders van Trans World Radio op het et- land GUAM zijn begonnen met zen den Samen met de 400 kilowatt middengolfzender op Sri Lanka, die bijna gereed is. kan Trans World Radio nu het grootste deel van Azië bereiken met het evangelie. TOKIO Er zijn plannen voor een christelijke radiozender, die in de Grote Oceaan voor de kust van Japan voor anker zou gaan. Zeewa ter wordt herkend als de beste gelei der voor radiogolven en met deze zender wil men tot ver ln de Sowjet- Unle en China doordringen. AMSTERDAM Komende zondag ls er internationale gebedsdag voor christelijke radiostations. Er is de laatste Jaren over de gehele wereld een net van zenders opgebouwd om het evangelie te verbreiden. Tijd en Taak 75 jaar. weëkendcon- ferentle over plaats en taak van het blad en over de betekenis van het religieus-socialisme. m.m.v. ds J. J. Kalma. ds L. H. Ruitenberg en H. van Wijnen, 11-12 Juni, Woodbrook- erscentrum, Kortehemmen (tel.05126-1313) Zomer-gastenweken op De Hezen- berg, centrum van pastorale zorg, van 18 Juni tot 30 juli, telkens van zaterdag tot zaterdag. Inl. en opg. De Hezenberg, Hattem (tel.05206-1648). Alleen gelukkig? Weekend met zelfstandig wonenden tot 35 Jaar. 18- 19 Juni. Den Alerdinck, Laag Zut- hem (tel 05290-541). (Het) rijk alleen, themaweek voor alleenstaanden van 25 tot 50 jaar. 20-24 juni, Van Eeghenhuis. Aarden- burg (tel 01177-1259) Als de kerk tegen deze dubbelharti ge situatie niet stelling neemt, ver raadt zij het evangelie en verliest zij haar geloofwaardigheid, betoogde Gollwitzer. Hij haakte ln op wat president Kennedy ooit gezegd heeft: „De mens schaft de oorlog af of de oorlog schaft de mens af. "Gollwitzer spitste deze uitspraak nog toe door te zeggen: „De mens schaft de bewapening af. of de bewa pening schaft de mens af". De bewa peningswedloop eist zulke enorme sommen, met name ook van de bud getten van de arme landen op, dat de wapens, ook al worden ze voorlo pig niet gebruikt de mensen fysiek bedreigen. „Onze democratie en onze vrijheid worden door de bewa pening en de militairisering van de maatschappij bedreigd," aldus prof. Gollwitzer, die bang is voor Chileen se toestanden, ook ln West-Europa. Bereidheid In de dubbelhartige toestand van de wapenwedloop moet de kerk haar bereidheid tonen, zonder wapens te leven, zoals de traditionele vredes- kerken al eeuwenlang doen. Dat be tekent voor ons mensen ln West- Berlljn dat we in beginsel bereid moeten zijn, door de DDR onder de voet gelopen te worden. „Wij moe ten niet langer door de massavernie- tlgingsmlddelen beschermd willen worden, wij kunnen onder elk regi me GOD dienen", aldus prof. Goll witzer. Gollwitzer wees op de hoop, die velen van de jongere generaties hebben gesteld in het wereldraad- programma tot strijd tegen het mili tarisme. Over dit programma sprak Julio de Santa Ana, uit Uruguay, die samen met de Indiër Ninan Koshl het programma voorbereidt. De 8anta Ana zette uiteen dat de wereldraad gemerkt heeft dat je niet werken kunt aan de ontwikkeling GENEVE Het centraal comité van de wereldraad van kerken komt van 26 Juli tot 6 augustus in Genève bijeen om het beleid van de wereld raad voor de Jaren 1978 en 1979 vast te stellen. Verwacht wordt, dat deze bijeenkomst veel aandacht zal be steden aan de situatie ln zuidelijk Afrika en aan de rechten van de mens ln de wereld. De vergadering wordt gehouden on der het thema „Christus belijden vandaag". Ongeveer honderd en dertig vertegenwoordigers van de meer dan driehonderd ledenkerken nemen eraan deel. Het werkdocu ment is samengesteld door de com missie zending en evangelisatie van de wereldraad. De bedoeling is, dat het centraal comité aan het einde van zijn vergadering een brief zal opstellen voor de leden-kerken om studie en bezinning erover in eigen kring aan te moedigen. Het centraal comité zal ook het ver slag behandelen van de concultatle. die kortgeleden in Thailand is ge houden over het gesprek met nietr christelijke godsdiensten en ideolo gieën. Ook bespreekt het centraal comité de resultaten van de zojuist in Lausanne gehouden vergadering in verband met het vijftigjarig be staan van de afdeling „geloof en kerkorde". van de derde wereld zonder daarbij de militarisering te betrekken, die de ontwikkeling ernstig in gevaar brengt en de mensen en de kerk bedreigt. Hij noemde zijn eigen land, Uru guay, als voorbeeld voor een gemili tariseerde samenleving, waar de kerk door een satanische ideologie van de nationale veiligheid opzij ge drongen wordt. Hij wilde deze La tijns-Amerikaanse toestanden, die overigens ook in landen als Zuid- Korea en Indonesië gelden, niet aan duiden met fascisme, maar met au toritarisme. Bij het fascisme staat een brede groep van de bevolking achter de leiders en dat kan van deze landen veelal niet gezegd wor den. Hij noemde dan ook als een van de eerste doelen van een program ma tegen de militarisering het aan vallen van de ideologie van de natio nale veiligheid, omdat het daar niet meer gaat om de veiligheid van de mensen maar van het systeem. Een volgend doel voor een eventueel pro gramma is het stoppen van de ver dere groei van de wapen-induistrie, vervolgens toezicht op de wapenin dustrie. en tenslotte ontwapening als doel van de vredespolitiek. Gisteravond sprak de vroegere Zweedse minister dr. Alva Myrdal, die jarenlang verantwoordelijk ge weest is voor de Zweedse inspan ning op het gebied van ontwapening en ontwikkelingshulp, zag als oor zaak voor de ongelijkheid in de we reld de voorsprong van de rijke lan den op het gebied van wetenschap pelijk onderzoek en technologie. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Bijgaande cartoon van Cork halen we uit de Pastorale brief over de verkeersveiligheid, die bisschop dr A. J Simonis dezer dagen m een oplaag van honderdduizend exemplaren gratis in zijn bisdom laat verspreiden. Aan het slot van zijn brief citeert de bisschop de „gulden regels", waar hij zich „in ieder geval" (behalve in het geval van de één na laatste regel, dunkt ons, red.) aan houdt: Ik help de duizenden onervaren automobilisten, met pas een rijbewijs op zak, door met begrip te rijden als zij een steekje laten vallen in het verkeer. Ik help mijn gehandicapte medemens door slecht ter been zijnde voetgangers altijd voorrang te geven. Ik help degenen die niet met vakantie, maar voor hun beroep onderweg zijn, door zeker op autosnelwegen niet toeristisch te rijden. Ik help de verkeersveiligheid een handje door zo min mogelijk in te halen: inhalen, vergeet het maar Ik help mijn gezin een handje door hooguit twee uur achtereen te rijden en minstens een kwart uur te rusten. Ik help mee aan een veilig uit en thuis door overal en altijd de autogordel te dragen: autogordels-vast-en zeker. ES aantallen in Dortmund met de verbluffend grote belangstelling in Berlijn. Hanselmann noemde dit soort gekissebis in strijd met het evangelie. Maar intussen is het wel waar dat de Kirchentag door een nog steeds toenemende groep mensen wordt bezocht. Bij de hal waar gistermorgen prof. dr. Helmut Gollwitzer sprak over de kerk en de noodzaak tot strijd tegen de wapenwedloop kwamen nu en dan lichte schermutselingen vdbr tussen bezoe kers en zaalwachters, die geen plaats meer voor de mensen hadden. Deze voorsprong kunnen de arme landen nooit inhalen, tenzij de rijke landen hun intelligentie die nu nog ten dienste staat van de aanmaak van steeds meer geperfectioneerde wapens, wijden aan de ontwikkeling van de derde wereld. Voor bewape ning geeft men meer dan zestig mil jard dollar per jaar uit (ongeveer 150 miljard gulden), waarvan veertig tot vijftig procent voor militair onder zoek. Dat geld gaat onder meer naar 400.000 onderzoekers, het beste van het beste van de menselijke intelli gentie. Dit potentieel moet voor ont wikkeling gebruikt worden, meent mevrouw Myrdal. „Dit beroep op de verantwoordelijkheid van de rijke landen is de concrete inhoud van een hedendaagse prediking over so lidariteit in de wereld," zei mevrouw Myrdal. Zij pleitte voor steun aan het programma tot strijd tegen mili tarisering. Geweld Deze steun kunnen wij geven onder meer door ernst te maken in ons dagelijks leven met het gebod: „Gij zult niet doden". De militaire trai ning draagt bij aan de militarisering van onze samenleving en geweld op de televisie en oorlogsspeelgoed brengen de burgers tot het aanvaar den van de oorlogsvoorbereiding. Geweld gaat steeds meer behoren tot onze gewone stijl van leven en een toenemend aantal mensen denkt dat je conflicten alleen maar door middel van geweld kunt oplos sen. Dat geweld zoveel in onze mas samedia voorkomt, betekent vol gens mevrouw Myrdal waarschijn lijk dat er iets fundamenteel ziek ls in onze maatschappij. IRRITATIE Er zou waarschijnlijk wel een heel boek te schrijven zijn over de verschillende aspecten die er aan zo'n zaak als die van de kaping en de bezetting ln Drente zitten. Eén van die aspecten is dat het ons ook mateloos irriteert. We waren zo'n net land. Alles was op orde en op een fractie van een procent na konden we alle zaken, tot de meest ingrijpende toe, met de mond of met de pen af. En als het dan helemaal niet anders kon dan ging 't nog met blote handen. Maar nu is daar dat I vreemde gedoe met geweren en stenguns. met handgranaten en pistolen. Vroeger noemden we dat Balkan-toestanden. Vandaag kan Je al mensen horen zeggen: moet het hier soms ook als in Ierland worden?1 Zo hadden we onze uitwijkplaatsen. Het irriterende is dat datgene wat I we zagen aankomen, het geweld breidt zich zo langzamerhand over de gehele wereld uit nu ook ons i bereikt heeft. Dat irriteert ons. De j vraag is of het terecht is. Niemand mag het lot van de gegijzelden onderschatten, ook al is er sprake van een redelijke behandeling, maar irritatie is niet het geëigende antwoord. Hoe pijnlijk het ook is, de opmerking is gemaakt dat ons geweld met woorden en beslissingen niet minder bedreigend en soms zelfs dodelijk kan zijn. Onze maatschappij zet geen mensen in een trein vast, maar zet ze wel op andere manieren klem. tot in de kleinste gemeenschappen toe. Ik weet niet wat erger is, gegijzeld te worden of jaar en dag met je hoofd tegen de muur lopen omdat je nergens aansluiting vindt. Deze bestrijding van de irritatie wil op geen enkele wijze aan dit geweld van de gijzeling tegemoet komen. Dat blijft een misdaad. Je doet niet 1 minder dan hele stukken uit mensenlevens snijden en die stelen wanneer je mensen op die manier vast zet. Maar het signaleren van een irritatie ten onrechte kan mogelijk helpen onze gedachten op j het goede spoor te houden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen t£ Bennekom: W. West- land te Veen. Aangenomen naar Workum: (part! time toez.) M. J. Pool laatstleden predikant te Ophemert, wonende te Workum. Bedankt voor Sleeuwijk: I. Kandel te Laren (Gld.). Afscheid op 12 juni van Sleeuwijk: J. Richter ber. te Bodegraven: Van Veenendaal: G. Wursten ber. te Hoogeveen; van Ried c.a.: M. S. Kemp ber. te Groningen. Intrede te Buren: H. J. van Druten uit Utrecht, te Maassluis: P. C. Schoonenboom uit Krommenie en Krommeniedijk; te Almkerk: J. Kaai uit Nieuwveen; te Zeist; drs G. Bos uit Terheljde aan Zee. GEREF. KERKEN Benoemd als pastoraal medewerker voor de arbeid in Bijlmermeer/Gaas- perdam: de heer H. W. de Boer te Delfzijl. Beroepen: te Middelburg, A. C. Moerman te Moordrecht. Afscheid van Bedum: H. Bijlsma ber. te Hoogeveen; van Abcoude: K. D. van Kampen ber. te Vlaardingen; van Uithuizen: E. J. Oomkes wegens emeritaat; van Grijpskerk: P. J. Ribberink ber. te Vroomshoop; van Marken: P. Boomsma wegens be noeming tot directeur van de Youth for Christ in Nederland; hij blijft formeel verbonden aan de kerk van Marken. GEREF. KERKEN VRIJG. Intrede te Zwolle: J. Strating uit I Bunschoten. GEREF. KERKEN VRIJG. B V. Intrede te Amsterdam (tuinsteden zuid-west): G. Mul uit Dronten. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Amsterdam Nieuw- West: H. Biesma ber. te Apeldoorn O. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Leeuwarden: A. de Vries uit Coevorden. Intrede te Emmen: K. Corporaal uit Leeuwarden. Catharina Halkes Per 1 september is aan de theologi sche faculteit van de katholieke uni versiteit Nijmegen een speciale plaats ingesteld voor onderzoek naar de verhouding tussen feminis me en christendom. Het Nijmeegse initiatief is ondersteund door de emancipatie-commissie, de rk-vrou- wenbeweging, de stichting Neder landse vrouwelijke religieuzen en de Nederlandse en Westduize vrouwe lijke academici. Op de voorlopig voor vier jaar bestemde plaats is de theologe mevr. drs. Catharina J. M. Halkes benoemd. Zij houdt zich al geruime tijd met de relatie tussen christendom en feminisme bezig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2