tethy BerberianjieJ och wel tegen Spaans geld Hans Andreus overleden uit Holland Reis door de krochten van een maatschappij MlTÏ Jango Edwards, .drijvende kracht van Foolies '77 postgiro en rijkspostspaarbank Een traan voor elke fout Igenda 'rijdag 10 juni FESTIVAL OF FOOLS CADAVERI ECCÊLENTI rolongaties en reprises HS iaG 10 JUNI 1977 KUNST film Trouw/Kwartet p 13 - RHS 15 (ADVERTENTIE) r Adr. Hager HAAG De menselijke n, onderwerp van het Hol- j Festival 1977, kreeg aan- ht in het „Vocalectu Reci- woensdag in Diligentia ge- Benteerd door Kathy Berbe- i en vanavond herhaald in Amsterdamse concertge- aw. „Informele presentatie" viel nogal tegen. Vooral in de eerste i is zij uit op goedkope en mak- lc te scoren lachsuccesjes. Haar ht ligt in de werken van Cage en o, doch daaraan voorafgaande st men de eeuwen door. Hotten- kinderlied, oud-kerklied, franse szang, Oostenrijk Italië, Enge- I (Dowland), de Castraten, de stijl van Patty, de recitatieven >ercell en Rossini, het belcanto rbij woorden hun waarden ver en en de liedkunst waarbij woor- de basis vormen, een zeer matig ongen „Der Tod und das MSd- n" van Schubert, een met een >Je voorbijgaan aan Verdi, Wag en Puccini, een leuk dronken- nslied van Offenbach, een adem loze benadering van Debussy sons des Bilitis), Ravel (l'En- et les sortilèges), Schönberg ot lunaire) en tenslotte Se- tnza van Berio. In één (lange) zin amenvatting van de visie van iy Berberian op de menselijke wist het al: zij kan vocaal bij- ;r veel en wat meer is: ze durft inder veel. Zij durft steken uit te die zeker niet iedereen op prijs ild zal hebben, en bovendien reekt zij zo vlot en nonchalant dat op het Diligentia-balkon zeker 13. t altijd te volgen was. stond toch een microfoon! Kathy erberian graaft niet diep, de mu- Is een zonnige Costa uw reisdoel? Laat uw vakantie dan niet bederven door te weinig geld op zak. Neem wat betaal kaarten van de postgiro mee. De meeste postkantoren in Spanje en Andorra geven u er 4000 peseta's per kaart voor, op vertoon van uw nieuwe giropas en uw geldig paspoort Felices vacaciones! iun ziekgeschiedenis van de menselijke stem wordt in een notendop verpakt en daaromheen zitten wat kleurige en fleurige linten. Wil men het recept om de muziek van morgen te waar deren? „All you need Is love" zo zegt Kathy Berberian. Diezelfde liefde bedekt ook de tekortkomingen in deze benadering van de menselijke stem. Vermeld zij dat Bruno Canino zijn aandeel aan het clavecimbel en piano vlot meespeelde. Een weat ca baretachtig gedoe waar weinig ach ter steekt. Contant vreemd geld in meer dan 30 landen. PUTTEN In zijn woning in het Gelderse Putten is de dich ter Hans Andreus (pseudoniem voor J. W. van der Zant) don derdag op 51-Jarige leeftijd overleden. Hij was al geruime tijd ziek. De op 21 februari 1926 in Amsterdam geboren dichter werd gerekend tot de groep experimentelen.' Behalve poëzie heeft hij ook een aantal kin derboeken op zijn naam staan. Hans Andreus bezocht enkele Jaren de To neelschool en was ook een aantal maanden corrector bij een krant. Zodra hij enigszins als schrijver in zijn onderhoud kon voorzien voor namelijk met het schrijven van hoor spelen koos hij het schrijverschap als beroep. Naar zijn dichtwerk werd hij gerekend tot de groep van „vijfti gers". Van zijn dichtbundels werd „Schil derkunst" in 1954 bekroond met de poëzieprijs van de stad Amsterdam. Voor „Sonnetten van de kleine waanzin" kreeg hij enkele Jaren later de grote reisbeurs van het toenmali ge ministerie va O.K. en W. In 1971 ontving hij voor zijn bundel „Natuurgedichten" de grootste Ne derlandse poëzieprijs, de Constan- tijn Huygensprijs. Vorig Jaar ver scheen een verzamelbundel „Ge dichten 1948-1974." Hans Andreus schreef ook een groot aantal kinderboeken. Zijn „Meester Pompelmoes" werd in 1969 be kroond met de CPBN-prijs voor het beste kinderboek van het Jaar. Ver der schreef hij o.m. twee romans („Valentijn", 1960, en „Denise" 1962) en een novelle („Bezoek", 1960). Door een onduidelijke, daardoor ver warrende, opgave in het Holland Festival-programma noemden wij in onze bespreking van „Een Traan voor elke Roos" Els Korver als de schrijfster, want achter haar naam staat „idee en samenstelling" en ook nog „toneelbeeld", en Paul Stoppel man als de componist, omdat er ach ter zijn naam „composities" staat. Fout. De goede, sterke teksten zijn van Ingrld van Delft, met bijdragen van Ed Leeflang, en voor de mooie melodieën zorgde Roland Voortman. Ere wie ere toekomt. En een traan voor elke fout '»s- AM bur AMSTERDAM Stadsschouw burg 20.15 uurCarolyn Carlson. AMSTEBDAM Concertge- boujw 20.15 uur:Cathy Berbe- ■■rian. AMSTERDAM Mickery 20.30 uur: Vox Populi, Vox Dei. hDEN HAAG Diligentia 20.15 v*1 uur: Een traan voor élke roos. ftefjSCHEVENINGEN Circusthea- te ter 19.30 uur: Ned. Opera „Axel". a ROTTERDAM Schouwburg n gj 20.15 uur: Het Nationale Ballet. ROTTERDAM De Doelen 20.15 uur: R'dams Philharmonisch 1Orkest, imd tOTTERDAM De Doelen 20.15 uur: Rotterdam Folk '77. MONNICKENDAM Grote Kerk r J20.OO uur: Ned. Kamerorkest. UTRECHT Geertekerk 20.15 «ur: Studio der frühen Musik Het spectaculaire slot van Jango Edwards speciale programma „Foolis '77" Door Dirkje Houtman AMSTERDAM Jango Ed wards richtte in 1970 in Enge land de „Friends Roadshow England" op. Hij verliet deze groep evenwel om in Amerika eenzelfde daad te verrichten, wat resulteerde in de „Friends Roadshow USA". Een combi natie van beide groepen onder de naam „Friends Roadshow International" brengt tijdens het „Festival of Fools" dat zich in diverse theaters in Amster dam en daarbuiten afspeelt een speciaal programma: „Foolies '77". Edwards energie blijft echter niet beperkt tot het oprichten van groe pen, het aandragen van ideeën zoals bekend kwam hij met het idee voor een „Festival of Fools" maar komt vooral tot uiting in zijn aanwe zigheid op het toneel. Als dragende en drijvende kracht is hij het met name die een bezoek aan Foolies '77 rechtvaardigt. Een multi-media- show, opgebouwd uit een aantal scè nes die klassiek aandoen. Onderwer pen als „man in vrouwenkleren die op straat wordt lastiggevallen", „bij de dokter" of „man die op de gebrui kelijke Engelse wijze een Fransman verbeeldt" kennen we wel en zijn bovendien niet bijster origineel uit gewerkt. Maar zoals gezegd, veel van deze bloedarmoede wordt opgeheven door de aanwezigheid van Jango Ed wards. Zijn introductie van de nieu we sex-punk-rock-groep „Butchle Boy and the free buffet", een persi flage op sado-masochisme, waarbij hij ongegeneerd alle registers open trekt, is hier een sterk voorbeeld van. Ontroerend is hij als Jaap, de mini- Volendammer met de motoriek van een draalorgelpop en mimisch blinkt hij uit in het opdragen van de heilige communie. Een show die eindigt* met een Aloha- Hawail-nummer, waarin geappel leerd wordt aan verbroederingsge- voelens binnen het festival, waarbij de „flower-power" plaatsmaakt voor de „fruit-power", wat misschien kan duiden op het intreden van de post- zestiger Jaren. Nola Rae, de koningin van de mime, zoals men haar noemt, brengt in het festival een mime solo show. Een show waarin persoonlijkheid, tech niek en inventiviteit de kwaliteit be palen. Ze heeft onder andere lessen gevolgd bij Marcel Marceau en het gedegen klassieke mimewerk is daar niet vreemd aan. Waarbij ze het klas sieke persifleert in „Nola's nasty mime" en er onverwachtse elemen ten aan toevoegt in „The strongman ballet". Met een humor, een intensi teit en een zelfverzekerd spelen op het publiek weet ze betrokkenheid en enthousiasme op te roepen. Een humor waarin ontroering en cynisme samengaan, wat ze laat zien in haar creatie als pop in zijn bestaan bin nen en bulten de poppenkast. Het solo-programma „Moon" van de Engelse danseres Annie Stainer mis te daarentegen elke inventiviteit. In haar show maakt Stainer een rit door het leven via de Jaargetijden. Een nogal voor de hand liggende uitwerking van zo'n bekend thema. Daarnaast wordt iedere verrassing de grond Ingeboord door een overdo sis aan informatie via programma en muziekteksten. Dans, beweging en mimiek blijven beperkt tot een ste- reotyp reageren op muziek en wor den op den duur clichés van zichzelf. Kortom: het leven in een notedop, die we maar beter niet kunnen kraken. door W. Wielek-Berg De wegen van het bioscoopbe drijf zijn soms wonderbaar. Neem nu het geval van Frans- cesco Rosi: dat ls nu niet be paald een regisseur die onweer staanbare aantrekkingskracht uitoefent op het publiek. De Affiche Rouge. Prachtige film van Cassenti over een verzets- >ep in de oorlog, waarbij verleden heden vloeiend in elkaar overlo- De gehele week in Filmhuis Rotterdam; 10 en 11 juni Filmhuis' "irlem. fek om los te lopen. Indrukwek- >nde film van een Italiaans collec- tf over nieuwe wegen tot integratie n geesteszieken in de maatschap- 10 juni Haagse Sociale Acade- le; 15 juni Filmhuis Alkmaar. gelukkige scheiding. Perfecte fdenkomedie" van de Deen Hen- g Carlsen, met vele voortreffelij- f Franse acteurs. De gehele week I Studio K, Amsterdam. ,|*'l® de Jour. Film over dag- en «chtdromen van Luis Bunuel met Jtttherine Deneuve in de hoofdrol. gehele week in Minerva, De- *nter. pstnova. Fellini's nieuwste film •er de legendarische vrouwenheld, f* als een soort sexrobot opereert fpn een decor vol bizarre fantasie. F gehele week in Saskla, Amster- JPn; Alpha, Enschede; Lldo 2, Lei- en Lumlère 4, Rotterdam. Mr Klein. Schokkend portret van een man die zijn identiteit verliest in een koud, onverschillig bezet Parijs. Geregisseerd door Joseph Losey, hoofdrolspeler Alain Delon. De ge hele week in Luxor 2, Deventer en Alpha, Zeist. 1900. Briljant revolutionair epos van Bernardo Bertolucci over Italiaans landleven van 1900 tot 1945 met opkomend socialisme en fascisme. Deel I: Euro, Emmen. Deel II: Euro, Emmen. Jour de Féte. Nieuwe, met de hand gekleurde versie van Tati's char mante speelfilmdebuut uit 1947. De gehele week in City 3, Amsterdam en Odeon. Den Haag. L'Innocente. Film vol sombere pracht van Luchino Visconti, spe lend rond de eeuwwisseling, geba seerd op een werk van d'Annunzio. De gehele week in City, Venlo. Barry Lyndon. Meesterwerk van Stanley Kubrick over de verre, mooie, koude wereld van het verle den. De gehele week in City 4, Hil versum. pers evenwel loopt sinds jaar en dag warm voor hem en pro beert de mensen naar de bio scoop te drijven waar een film van hem draait. Desalniettemin werd er van zijn laat ste film „Cadaveri Eccelenti" („Emi nente Kadavers") slechts op harts tochtelijk aandringen een te late persvoorstelling gegeven, zodat de bespreking óf niet optimaal kon plaatsvinden óf (zoals ln ons geval) een week moest worden uitgesteld. Vreemd. Je zou toch zeggen dat elke bezoeker is meegenomen? Of moest de film zo snel mogelijk worden doorgedraaid om plaats te maken voor een kassa-trekker? Rosl's tiende film (en de eerste die niet is gebaseerd op een authentiek gegeven doch op een roman, „II Con- testo" van Leonardo Sciascias) be gint in een catacombe en eindigt in een museum. In het onderaardse ge welf houdt de oude officier van Justi tie Varga (Charles Vanel), die vlak daarna vermoord wordt terwijl hij een jasmijnbloesem plukt, gesprek ken met de doden. In het museum licht inspecteur Rogas (Lino Ventu ra) de voorzitter van de communisti sche partij in over het complot, dat met de moord op Varga begon. Ook zij vallen onder de kogels van ano nieme moordenaars, doch de zaak loopt dood omdat de heersende machten het met de leiding van de communistische partij op een ak koordje gooien: die aanvaardt de (verzonnen) stelling, dat inspecteur Rogas ln een vlaag van verstands verbijstering eerst Varga en toen zichzelf heeft gedood. „De waarheid is niet altijd revolutionair", zegt een der leiders tegen een Journalist, die de waarheid voor het volk opeist. „Cadaveri Eccelenti" speelt in een land „waar de ideën uit hun koers waren geslagen, waar de principes hoewel nog steeds geproclameerd en met bijval begroet dag in dag uit met voeten werden getreden, waar het bij de botsingen tussen politieke partijen alleen om de macht ging, waar slechts de macht omwille van de macht telde", aldus Sciascias. Na tuurlijk ligt het vermoeden voor de hand. dat met dit land Italië wordt bedoeld. Noch Sciascias, noch Rosi aanvaarden evenwel deze beperking: de diepere zin is niet alleen op hun land van herkomst van toepassing. Inderdaad is het Rosi gelukt door de keuze van entourage en een geraffi neerde kleurendramaturgie een me tafysische dimensie aan de film te geven, hoewel hij de verwijde werke lijkheid Invult met tal van typisch Italiaanse details. Het onderzoek van inspecteur Rogas. die na vier moorden op rechters en officieren van Justitie een angstwekkende sa menhang vermoedt, voert hem door verlaten woningen en verwoeste landschappen, brengt hem naar de monumentale architecteuur van de macht en naar verborgen kelders, waar gevangenen door middel van moderne Inquisltlemethoden wor den ondervraagd. Overal, ook in de kamer van de inspecteur, bevinden zich aüulsterapparaten en geluids banden. Zelfs een blindegeleidehond wordt als spion gebruikt. De atmosfeer doet enigszins denken aan die van Francis Ford Coppola s „The Conversation": we krijgen beel den te zien van de catacomben, waar een ongecontroleerde, oncontroleer bare bureaucratie nog slechts de chaos beheert. Consequent heeft Rosi bij deze reis door koude en ontbinding in de toe passing van de kleur elke schijn van naturalisme vermeden. Zwart, bruin en vaal groen overheersen, alle bui tenopnamen zijn overbelicht, uitge bleekt. Op zoek naar de „eminente kada vers" van een doodzieke maatschap pij bedient de vroegere assistent van Visconti en Antonioni zich van de methode, die hij ook ln zijn belan grijke films „Wie doodde Salvatore O.?", „Handen over de stad", „De zaak Mattel" en „Lucky Luciano" toepaste: een geduldige, systemati sche, nauwgezette enquête, waarbij alle sporen worden gevolgd, alle fei ten. vermoedens en fantasieën tot een complex fresco aaneen worden gevoegd. Hij vindt daarbij nooit een oplossing (of nooit één oplossing), de kijker moet zijn eigen conclusie trek ken en gaat naar huis met het ge voel, dat hij weliswaar een somber Inzicht heeft verworven ln vele me thodes en machinaties, doch niet tot de kern van de zaak is doorgedron gen. Om kort te gaan: Rosi maakt volwassen films. Volwassen is ook het einde, dat bil de Italiaanse linkerzijde nogal wat verontwaardiging heeft gewekt. Mijns inziens ten onrechte. Men kan het weliswaar zo uitleggen, dat de communistische partij om opportu nistische redenen met de heersende machten onder één deken gaat lig gen, maar logischer is het om aan te nemen, dat zij afstand doet van een korte, glorleuse triomf om een lange verschrikking, de burgeroorlog, te voorkomen. I129Am8terdam Alhambra I, 18 Jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15