Zuid-Afrika onvermijdelijk
op agenda van synode
Kirchentag zet Berlijn
een beetje op z'n kop
Meer gereformeerde
zendingswerkers
Kernenergie gaat
iedereen aan
Britse jeugd: wel
geloof, geen kerk
Billy Graham heeft
zwager als opvolger
Nota van moderamen hervormde kerk
Recordaantal bezoekers
Advies aan hervormde synode:
Ban wordt reëel
voor Lefebvre
Nieuwe
vrijgemaakte
'jongensbond'
Lutheranen uit
hele wereld
naar Tanzanië
informatie
VOORBIJGANGERS
Religieuzen willen
actievere rol
OONDERDAG 9 JUNI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
2(
DEN HAAG Er zijn een aantal aanleidingen en overwegingen om de situatie in zuidelijk Afrika
tot een onvermijdelijk agendapunt te maken. „Verreweg het belangrijkste en voor de synode
doorslaggevend is het beroep dat door alle kerken ln Zuid-Afrika op ons wordt gedaan", zo wordt
gezegd in de „beleidsoverwegingen bij de verhouding van de Nederlandse hervormde kerk en haar
zusterkerken in Zuid-Afrika". Deze nota, van het moderamen van de hervormde synode, staat voor
dinsdagmiddag op de agenda van de synode, volgende week.
(ADVERTENTIE)
IV1
Hervormd
Nederland
Het moderamen adviseert de Inhoud
te aanvaarden als uitgangspunt voor
het kerkelijk beleid. Voorts advi
seert het moderamen hem een dele
gatie uit zijn midden te laten benoe
men om deze nota zo snel mogelijk
in Zuid-Alrika zelf met de zusterker- KeilZe
ken te bespreken en van zijn bevin
dingen verslag te laten uitbrengen
aan de november-synode van dit
jaar.
onze kerk, zo brengt het moderamen
in herinnering, wordt zeer moeilijk
gemaakt, doordat de Zuidafrikaanse
kerken diametraal tegenover elkaar
staande overtuigingen hebben.
Niet hier
De hervormde synode, zo staat in de
nota, heeft zich altijd op het stand
punt gesteld, dat oplossingen voor
de rasser> en volkerenproblematiek
in Zuid-Afrika niet door buitenlan
ders en dus ook niet door de kerken
hier kunnen worden gegeven. De sy
node en haar moderamen hebben
herhaaldelijk uitgesproken dat al
leen de Zuidafrikanen zelf en dat
geldt ook voor Rhodesiërs en bewo
ners van Namibië hun wegen naar
de toekomst kunnen vinden en ant
woorden kunnen vinden in de pro
blemen die in dat werelddeel spelen.
De synode wil daarbij niet passief
afwachten, maar heeft integendeel
vanuit dat uitgangspunt bij over
heid en volk, in de oecumene en bij
de zusterkerken zeer krachtig be
pleit. dat alle bevolkingsgroepen in
het land door hun eigen gekozen
vertegenwoordiging aan besprekin
gen over de toekomst van deze lan
den kunnen deelnemen.
Een werkelijk broederlijk beleid van
De hervormde synode, die zich tot
een keuze gedwongen zag, heeft zich
daarbij vooral laten leiden door de
Zuidafrikaanse raad van kerken,
waarin 85 procent van de christenen
in Zuid-Afrika zijn vertegenwoor
digd en door het christelijk instituut
van zuidelijk Afrika, „dat door de
kwaliteit van zijn bijdrage aan de
bewustwording bij ons groot gezag
heeft gekregen". In deze beleidskeu
ze weet de synode zich bovendien
gesteund door de Zuidafrikaanse r.k.
bisschoppen en de internationale oe
cumene.
De Hervormde synode heeft zich
door de meerderheid van haar Zuid
afrikaanse medechristenen laten
overtuigen, dat het apartheidsbeleid
is gebouwd op een heersen van de
blanke minderheid over de zwarte
meerderheid, waarbij de blanke min
derheid bepaalt wat heilzaam is voor
de zwarte bevolking en waarin een
groot aantal wetten en maatregelen
de suprematie van blank over zwart
poneren en bevestigen.
Met de zwarte meerderheid en een
blanke minderheid onder de christe
nen in Zuid-Afrika is de synode van
oordeel dat een dergelijk concept
geen gerechtigheid en geen perspec
tief tot vrede brengt en daarom on
der bijbelse kritiek moet worden ge
bracht.
Een en ander heeft de hervormde
synode er overigens niet toe ge
bracht om de blanke minderheid in
Zuid-Afrika te negeren. „Ons gaat de
gehele bevolking van dit tegelijker
tijd prachtige, rijke doch intraglsche
land ter harte". Dat neemt niet weg,
dat de feiten doen constateren, dat
16 miljoen zwarte mensen door 4
miljoen blanken worden bevoogd en
dat nog wel in naam van een rege
ring, die zich in de wereld meldt als
evangelisch geïnspireerd en daarom
vooral bij niet-christenen model
staat voor een christelijke natie.
Tot zover uit de hervormde nota,
bedoeld om uitgangspunten aan te
dragen voor het kerkelijk handelen.
■Deze week in Hervormd Nederland
o.a.:
Interview met
Mink van Rijswijk
Ian Smith wil van Rhodesië Oost-
West conflict maken.
Wie vertelt president Carter eens
wat mensenrechten zijn?
Rabbijn Soetendorp: We kunnen
niet wachten op rustiger tijden, want
die komen niet
Kernenergie twee jaar aan banden:
groot plan om allemaal mee te den
ken over energie.
André van Duin s slapstick in geluid
Ik abonneer mij op HN vraag eeri'
proefnummer
Naam:
Straat:
Plaats:
Tel. nr.:
Ab. prijs 31,— per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan
Antwoordnummer 1776 Den Haag.
Bellen kan ook: 070 512111
HN Is ook In de losse verkoop ver-_
krijgbaar TR 16
LEUSDEN De gereformeerde zending ontdekt nieuwe moge
lijkheden en taken. Dit blijkt onder meer uit het aantal zendings
werkers, dat in de jaren zeventig daalde, maar nu weer begint te - f - <-»
stijgen. Begin 1975 telden de gereformeerde kerken 48 zendings- VANDAAG
werkers, per 1 mei 1977 51. Dit meldt het zojuist verschenen
tweejaarlijks rapport „Oriëntatie 1977-1978".
Naast uitbreiding van zendingsmo
gelijkheden vooral in Afrika en Azië
breekt het inzicht door zo meldt
het rapport dat de zendingsterrei
nen niet meer alleen ver weg liggen»
Nederland is evengoed zendingsveld.
Het gevolg is, dat de traditionele
verdeling tussen evangelisatie en
zending niet langer kan worden vol
gehouden.
„Oriëntatie 1977-1978" geeft een
overzicht van de kernpunten van het
beleid van de gereformeerde zending
en doet verslag van de werkzaamhe
den in de afgelopen twee jaar. Het
gaat als rapport naar de synode,
maar wordt ook in breder kring ver
spreid om de bezinning op de zen
ding te stimuleren. Het stelt de
vraag of het niet zinvol en principieel
juister zou zijn om één missionaire
begroting te hebben met één fond
senwerving voor zending en evange
lisatie samen.
door Aldert Schipper
DEN HAAG Als de hervormde synode volgende week (13 en 14
juni) in haar zomervergadering praat over de problematiek van
de kernenergie, zal haar niet gevraagd worden „Ja" of „neen" ten
aanzien van kernenergie uit te spreken. Wel zal haar gevraagd
worden stappen te ondernemen, die kunnen leiden tot een
verantwoorde meningsvorming en een democratisch besluit
voorbereidingsproces, waardoor de gehele bevolking kan mee
denken over een mogelijk energiebeleid en dat dan ook kan
ondersteunen.
BERLIJN Of het door de propaganda tegen de Kirchentag
van de zijde van de ultra-orthodoxe beweging Kein anderes
Evangelium komt weet niemand, maar een fiet is, dat er nog
nooit een Kirchentag in West-Duitsland gehouden is, waar zo'n
reusachtig aantal mensen bij aanwezig was als bij de huidige, die
gisteravond in Berlijn begonnen is met een groot aantal drukbe
zochte kerkdiensten en met een openluchtbijeenkomst op de
luxe boulevard van Berlijn, de Kurfürstendamm.
De hervormde raad voor overheid en
samenleving heeft de synode geadvi
seerd de voorlichting en bewustwor
ding binnen kerk en samenleving op
dit gebied te bevorderen o.a. door de
binnenkort uit te geven informatie
brochure van de raad van kerken
„kernenergie, vriend of vijand?" op
ruime schaal te verspreiden. Voorts
om de werkgroep nieuwe levensstijl
van de raad van kerken te vragen
een programma voor gerichte ener
giebesparing te ontwikkelen als on
derdeel van een andere manier van
leven waartoe de kerkenconferentie
in 1974 opriep en dat ook op de
kerkenconferentie van 1979 weer aan
de orde komt. Verder om er met
andere leden van de raad van kerken
zo spoedig mogelijk bij de overheid
op aan te dringen een democratisch
besluitvoorbereidingsproces op gang
te brengen. Daarbij zal moeten wor
den gevraagd in de besluitvoorberei
dingsperiode van ongeveer twee Jaar
geen onherroepelijke besluiten te ne-
ROME Paus Paulus heeft gisteren,
voor het eerst de geschorste Franse
aartsbisschop Lefebvre met de ban
bedreigd. Hij noemde Lefebvre niet
met name. De paus sprak tijdens
zijn algemene audiëntie over de een
heid van de kerk. Daarbij merkte hij
op: „Jezus zelf staat toe degenen van
de gemeenschap van broeders uit te
sluiten, die na herhaalde vermanin
gen weerspannig blijven."
Men neemt aan. dat de aanval, die
Lefebvre maandag in Rome zelf op
de paus heeft gedaan, de druppel ls
geweest, die de emmer heeft doen
overlopen. De aartsbisschop be
schuldigde het Vaticaan van geflirt
met het communisme en van protes
tantisering. Wanneer Lefebvre (te
gen het uitdrukkelijke verbod in) op
29 Juni inderdaad de aangekondigde
priesterwijding doorzet, lijkt de ban
waarschijnlijk.
men inzake uitbreiding van de ker
nenergie.
Ook wordt geadviseerd dat de ker
ken bij de overheid zullen aandrin
gen op gerichte maatregelen voor
vermindering van energieverbruik
door bedrijfsleven, overheid en par
ticulieren. waarbij moet worden ge
zorgd, dat de stabiliteit van de sa
menleving niet in gevaar wordt ge
bracht en de sterkste schouders de
zwaarste lasten dragen. Tenslotte
moet er bij de overheid op worden
aangedrongen, dat het onderzoek
naar alternatieve energievoorzienin
gen wordt bespoedigd en geïntensi
veerd.
Begrijpelijk
Oplossingen kunnen alleen werke
lijk werkbare oplossingen zijn als
deze op allerlei niveaus, ook indivi
dueel. begrijpelijk en overtuigend
zijn. De hervormde raad voor overhe
id en samenleving vindt dan ook. dat
de discussie over kernenergie op een
andere manier moet worden gevoerd
dan tot nu toe gebruikelijk. Zoveel
mogelijk mensen moeten kunnen
meedenken en zich kunnen uitspre
ken over een aantal gelijkwaardige
beleidsmodellen voor de energie
voorziening op lange termijn.
Er zijn 56.000 mensen ingeschreven,
die tot zondag blijven, wanneer de
Kirchentag in de open lucht wordt
besloten met een massale kerk
dienst. Als het weer meezit, zouden
hier wel eens meer dan honderddui
zend mensen aan kunnen meedoen.
Berlijn staat een beetje op zijn kop,
deze dagen. Er is al in geen weken
meer een hotelkamer te krijgen voor
deze dagen en ook al is Berlijn een
grote stad met zijn twee miljoen
inwoners, iedereen heeft het over de
Kirchentag en de kranten staan er
vol van.
De boulevardpers schrijft negatief
en noemt de voorzitter van de Kir
chentag, dr Helmut Simon, die in het
gewone leven rechter bij het hoogste
Westduitse rechtscollege is. een
moordenaar omdat hij dan toch
maar de liberale abortus wetgeving
heeft laten passeren.
Maar in het algemeen staan veel
Berlijners open voor wat de Kirchen
tag hun te brengen heeft. Zo waren
er gisteravond duizenden mensen op
de Kurfürstendamm, om de opening
mee te maken.
De Kirchentag begint door de jeug
dige deelname steeds meer te lijken
op een reusachtige toogdag van ker
kelijke jongeren, maar het is vooral
een kermis waar de kerk zich in al
haar kracht en zwakheid in het open
baar vertoont.
Mensen die met zichzelf overhoop
liggen of gewoon eens met iemand
over hun persoonlijke problemen
willen praten kunnen terecht in een"
pastoraal centrum dat van alle ge
makken is voorzien, inclusief psy
chiaters, dominees en maatschappe
lijk werkers. Hier wordt druk ge
praat over huwelijk, gezin, ouder
dom, dienstweigering en wat er zoal
(ADVERTENTIE)
OPROEP
oe STICHTING ROTTERDAM
verleent financiële steun aan kerken en prot.
christelijke instellingen die binnen Nederland
werkzaam zijn op kultureel of sociaal terrein. In
uitzonderingsgevallen geeft zij ook een beperkte
bijdrage voor de bevordering van wetenschappe
lijk onderzoek op genoemde terreinen.
Graag wordt het bestuur van de Stichting vóór 31
juli a.s. geattendeerd op instellingen die zeer
geholpen zouden zijn met een incidentele bijdrage.
Brieven met zo volledig mogelijke inlichtingen
worden ingewacht bij de Stichting Rotterdam,
Postbus 558 3800 AN Amersfoort.
meer in een mensenleven kan voor
komen.
Verder zijn er rondom de Kirchen
tag allerlei culturele randverschijn
selen, orgelbespelingen, straatte
kenwedstrijden, jazz en cabaret. Wie
naar een goede film wil kan dat hier
doen.
De hoofdmoot van de Kirchentag
wordt echter gevormd door massale
bijbelstudies, voordrachten over ac
tuele thema's en vooral de markt
der mogelijkheden. Dit laatste is
een waar dorado voor actievoerders,
die zich in een of andere maatschap
pij betrokken beweging willen
voegen.
Volgens dr. Simon bestaat er in de
ASSEN Op een vergadering in
Assen is besloten tot de oprichting
van een nieuwe vrijgemaakte „Jon-
gensbond". In de commissie van
voorbereiding hebben onder meer
prof. J. Kamphuis uit Kampen en ds
H. J. Nijenhuis uit Assen zitting.
Reden is, dat de bestaande vrijge
maakte jongelingsbond besloten
heeft om ook „gemengde" vereni
gingen integraal in de bond op te
nemen. Weliswaar gaat ook de voor
keur van de jongelingsbond (die ge
leid wordt door ds. D. Grutter uit
Drachten) uit naar aparte jonge-
lings- en meisjesverenigingen, maar
de bond meent, dat er geen bijbelse
argumenten zijn om „gemengde"
verenigingen te weigeren.
Ds. Nijenhuis (voorheen tweede
voorzitter van de jongelingsbond)
kondigde aan, dat de nieuwe jon-
gensbond zal streven naar een goede
relatie met de vrijgemaakte meisjes-
bond. De nieuwe bond zal ook ge
mengde verenigingen toelaten,
maar alleen „noodzakelijke" ge
mengde verenigingen in die situa
ties waar te weinig Jongeren zijn
voor twee verenigingen naast elkaar
en onder de voorwaarde dat zo'n
gemengde vereniging tot splitsing
overgaat, zodra hiertoe de mogelijk
heid bestaat.
huidige wereld een groot gebrek aan
solidariteit. Vandaar het thema van
de Kirchentag: „Draagt elkanders
lasten". Als je wil weten wat voor
lasten er zoal te dragen zijn, kun je
op de markt der mogelijkheden te
recht, waar je alles tegenkomt, wat
onze wereld aan verdriet voortge
bracht heeft. Chili, Zuidelijk Afrika,
de Filipijnen, Zuid-Korea, Taiwan,
Indonesië, de milieuverontreiniging,
de energievragen, nieuwe levensstijl
en ga zo maar dopr. Er staan in het
geheel vier jaarbeurshallen vol met
meer dan vierhonderd stands waar
actiegroepen en kerkelijke diensten
hun waren aan de man trachten te
brengen.
Onder de buitenlandse deelnemers
zijn ongeveer 175 Nederlanders, on
der hen een groep Zuidafrikaanse
studenten uit Kampen en Amster
dam en de praeses van de hervorm
de en de secretaris van de gerefor
meerde synode, resp. ds. G. Spilt en
dr. H. B. Weijland.
Nu de Kirchentag ditmaal zo'n
enorm aantal bezoekers heeft aan
getrokken is het probleem van het
onderdak niet te verwaarlozen. Veel
mensen slapen gewoon in hotels,
maar anderen zijn, zoals de traditie
van de Kirchentag wil, onderge
bracht bij gewone inwoners van Ber
lijn. Men treft hier en daar in de stad
de tekenen aan dat het vinden van
voldoende adressen niet zo eenvou
dig is geweest. Zo zie je aanplakbil
jetten met de tekst: staande kun je
niet slapen.
Deze reclame heeft gewerkt, want
alle mensen zijn onder dak gekomen
en Berlijn heeft méér mensen in
privé-huizen onderdak geholpen
dan de drie voorgaande Kirchenta-
ge samen.
GENEVE De rol van de lutherse
kerken als „confessionele" familie
binnen de oecumenische beweging,
de situatie in zuidelijk Afrika en de
economische en sociale gerechtig
heid in Azië, Afrika en Latijns-Ame-
rika zullen de belangrijkste onder
werpen zijn op de lutherse wereldas
semblee, die zondag in Tanzanië
wordt geopend.
Achthonderd mensen uit meer dan
vijftig landen zullen veertien dagen
samen zijn onder het thema „In
Christus een nieuwe gemeen
schap" op de campus van de univer
siteit van Tanzanië in Dar es Sa
laam. Zij zullen de koers van het
wereldlutheranisme voor de komen
de jaren bepalen en onder meer ook
een nieuwe voorzitter van de luther
se wereldfederatie (LWF) kiezen, als
opvolger van de Finse professor
Mikko Juva.
Het wordt de zesde wereldassem
blee uit de geschiedenis van het
lutheranisme, en de eerste die bui
ten Europa of Noord-Amerika wordt
gehouden. De vorige, in 1970, zou in
Brazilië plaatsvinden. Maar vlak
voor de opening besloot de leiding
van de LWF toch nog, de assemblee
naar Evian in Frankrijk te verplaat
sen, gezien de politieke situatie in
Brazilië.
Bij de LWF zijn meer dan negentig
kerken aangesloten met samen ruim
53 miljoen leden. Het zwaartepunt
ligt nog steeds in Midden- en Noord-
Europa en Noord-Amerika. Maar
ook in Brazilië, Tanzanië, zuidelijk
Afrika, India en Indonesië zijn grote
lutherse kerken ontstaan.
Prof. Mikko Juva uit Finland
leidt de lutherse wereldassem
blee in Tanzanië, die zondag
begint.
AMSTERDAM:
Postbus BS9
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telax 13006
ROTTEROAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
MINNEAPOLIS (VS) Billy Graham's zwager Leighton Ford is
de meest waarschijnlijke opvolger van de evangelist, wanneer er
iets met hem mocht gebeuren.
Dit werd meegedeeld door een zegs
man van Grahams organisatie tij
dens een lunch met kerkjoumalisten
op een vraag van een der journalis
ten. Hij voegde er overigens onmid
dellijk aan toe. dat er nog geen enke
le aanwijzing is. dat Billy Graham er
over denkt zich terug te trekken.
Hoewel Graham in verband met zijn
gezondheid de laatste tijd wat kal
mer aan moet doen. is hij van plan
door te gaan met zijn werk. zolang en
zoveel zijn krachten het hem toe
laten.
Billy Graham ls thans 58 Jaar. Sinds
1945 heeft hij onafgebroken evange
lisatiecampagnes gehouden ln Ame
rika, Europa, Azië en Afrika en door
middel van radio en televisie. Alleen
het laatste jaar ontving hij nog vijf
duizend uitnodigingen uit de hele
wereld om campagnes te leiden.
Leighton Ford is behalve Billy Gra
hams zwager ook diens naaste mede
werker. Hij is een begaafd spreker in
dezelfde stijl als Graham, onder an
dere in het „Uur der beslissing", het
radioprogramma van Grahams orga
nisatie.
Billy Graham.
LONDEN Een onderzoek onder
Engelse jeugd van 13 en 14 jaar heeft
uitgewezen, dat tussen de zeventig
en de tachtig procent wel op de een
of andere wijze gelooft in God, maar
dat zeer weinigen dat in relatie bren
gen met kerk en godsdienstonder
wijs, die zij allebei „vervelend"
vinden.
KAAPSTAD De Nederduitse
gereformeerde kerk in Zuid-Afrika
heeft haar zendingswerk in Rhodesië
overgedragen aan haar zwarte doch
terkerk in dat land, de Afrikaanse
gereformeede kerk. Deze kerk was
reeds 25 jaar geleden gesticht, maar
de moederkerk hield het zendings
werk onder haar beheer. In 1974
vroeg de Rhodesische kerk, haar ook
de verantwoordelijkheid voor de
zending over te dragen.
TURKU De synode van de Fin
se lutherse kerk heeft besloten, de
Leuenberger Concordia niet te aan
vaarden. Dit document, dat het ver
schil ln leer tussen lutheranisme en
calvinisme probeert te overbruggen,
is al door de voornaamste kerken
van beide richtingen in Europa aan
vaard (ook door de hervormde, gere
formeerde ei} lutherse kerk in Neder
land), maar de Finnen willen op be
paalde punten nadere opheldering.
LEIDEN Koningin Juliana
heeft een gift geschonken voor de
restauratie van de synagoge van de
joodse gemeente in Leiden.
APELDOORN Een hervormde
werkgroep in de Apeldoomse
nieuwbouwwijk De Maten heeft in
samenwerking met mensen van an
dere kerken een meubelactie georga
niseerd ten behoeven van Turkse en
Marokkaanse stadsgenoten. Met de
meubels wil men de acht flats inrich
ten, die voor telkens vier buitenland
se werknemers gehuurd zijn.
GRONINGEN De hervormde
en de gereformeerde kerken in de
provincie Groningen hebben een ge
zamenlijke commissie ingesteld, die
samenwerking gaat stimuleren en
begeleiden in kleine dorpen, waar
deze twee kerken door gebrek aan
mensen en middelen een bedreigd
bestaan leiden.
GRONINGEN De volgende ge
nerale synode van de gereformeerde
kerken (vrijgemaakt) wordt in Gro
ningen gehouden. De opening vindt
plaats op 11 april 1978.
ADVERTENTIE
-
maandblad van de
Gereformeerde Kerken, dat
berichten, nieuws, actuele
gebeurtenissen uit binnen-
en buitenland, speciaal voor
u objectief noteert
Postbus 202, Leusden
SCHRIFTKRITIEK
In het maandblad Getrouw van de,
met de wereldraad van kerken
concurrerende, internationale raad
van christelijke kerken (de ICCC)
welk maandblad nu geheel en alleen
in de handen van ds. Maris schijnt te
zijn overgegaan, trof ik een stukje
over Schriftkritiek aan. De schrijver
vertelt van een modern theoloog die
op de volgende wijze het verhaal
van de schepping van de mens
(volgens Genesis 2 dan) belachelijk i
gemaakt zou hebben in deze trant: I
„Stel u dat voorje neemt een
stukje aarde in je hand en ademt
erop en het verandert in een mens".
Als je mij vraagt een uit de duim
gezogen verhaal of uit Amerika
afkomstig. Goed, er was iemand
onder het gehoor van deze spreker
die opstond en vertelde dat hij eens
diep gezonken was in het slijk der
zonde, maar nu door het wonder van
Gods genade was vernieuwd. Hij
was het vuilste stukje ter aarde en
God had zijn Geest op hem geblazen
en hij werd een nieuwe schepping.
Daarover ging het stukje dat „een
beetje aarde" heette nog even door.
Wat is er nu gebeurd? Iemand stelt
nogal grof de schepping van de
mens aan de orde. Hij bedrijft
„Schriftkritiek". Maar wat je
verwacht gebeurt niet. De schrijver
van het stukje gaat niet op die
Schriftkritiek in, maar hij vertelt
van die man die met zijn persoonlijk
(op zichzelf boeiend en heel goed te
begrijpen) bekeringsverhaal komt
aanzetten. Op de zaak zelf wordt
niet ingegaan. En 't merkwaardigste
van alles is dat een vrijzinnige
dominee van het begin van deze
eeuw dat precies zo gedaan zou
hebben. Hij zou zich ook
onmiddellijk van de schepping van
de mens hebben afgewend en
gezegd hebbenkij k, zo worden wij
door de Geest Gods tot leven
gewekt. Alleen, die vrijzinnige
dominee zou in dat geval ook
gesproken hebben van de betekenis
die het heeft als de bijbel ons vertelt
dat wij mensen van God mogen en
moetën zijn. En wat dat met dat stof
der aarde te maken heeft. Met de
grote kans dat hij bijbelser grond i
onder zijn voeten kreeg.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oud-Vossemeer: F. van
Dieren te Hien; te Oosterwolde
(Gld): C. den Boer, te Wageningen.
Aangenomen naar Tholen: L.
Wullschleger, kand. te Nunspeet die
bedankte voor Jaarsveld, Eethen en
Babyloniënbroek (toez.); naar Usse-
lo: S. de Roest te Den Burg.
GEREF. KERKEN
.Beroepen te Zwijndrecht-Groote
Lindt: H. J. Koffrie te Zaandam.
Aangenomen naar Marknesse: D. J. 1
Claassen, kand. te Oosterwolde (Fr.)
GEREF. KERKEN (VRIJG)
Beroepen te Nijverdal: J. Bos te Nij
megen. I i
II
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP I
Aangenomen naar Streekgemeente
Midden Friesland: J. Mantel te I
Damwoude. i
Ds. H. de Zwart
Op 79-jarige leeftijd is in Amersfoort
overleden de hervormde emeritus
predikant H. de Zwart. Van 1926 tot
1947 stond hij in Wirdum (Gr.) en
vervolgens tot zijn emeritaat in 1963
in Asch (Geld.). In de jaren veertig
en vijftig was ds. De Zwart lid van
de generale synode en van de raad
voor de zending.
Ds. G. J. Sybesma
Op 75-jarige leeftijd is overleden ds.
G. J. Sybesma, emeritus-predikant
van de gereformeerde kerk van Vin-
keveen. Ds. Sybesma werd in 1931
predikant te Vinkeveen. In 1934 ging
hij naar Palembang (Sumatra). Van
1940 tpt 1950 was hij legerpredikant
in vaste dienst bij het KNIL. Op
Zuid-Sumatra was hij ook actief be
trokken bij het zendingswerk onder
de Javaanse kolonies en na 1945;
zorgde hij ervoor, dat er weer mili
taire tehuizen kwamen in Bandoeng!
en toenmalig Batavia. In 1950 ver
bond hij zich voor de tweede maal
aan de kerk van Vinkeveen. In 1955
werd hem emeritaat verleend.
Roger Heckel
Paus Paulus heeft pater Roger Hec
kel SJ benoemd tot secretaris van
de pauselijke commissie Justitia et
Pax (gerechtigheid en vrede). Pater
Heckel was al ondersecretaris van
de commissie.
UTRECHT De religieuzen in Ne
derland willen de komende jaren
hun beleid richten op een actievere
rol binnen de r.-k. geloofsgemeen
schap. Dit geldt niet alleen voor de
priesterreligieuzen. Ook de broeden
en de zusters willen mogelijkheden
vergroten om vrijwilligers toe te rus-
ten voor het werk in de kerk. Dit niet
om de gaten te vullen, die er zijn
door een tekort aan priesters, maai
om mee te werken in een kerk, waar
in religieuzen samen met de ander*
gelovigen verantwoordelijkheid
dragen.