lomertentoonstelling in oneelmuseum Elke maand weer die nota's, premies, gas, licht, huur. Wij helpen. ABN Bank Veiling topstukken Concertgebouworkest met acht concerten Carolyn Carlson: Nog geen wedergeboorte Parijse Opera-danskunst Monteverdi's 'Vesparae' transparant vertolkt Agenda NDERDAG 9 JUNI 1977 Trouw/Kwartet pi 1 /rhsi 3 André Rutten ISTERDAM De zomer- •ntoonstelling van het Toneel- tuseum heet „Zolder op zaal" bestaat uit „theater- ivironments", met dingen uit t museum gemaakt door detlain Teister, die behalve beel- eijend kunstenaar ook dichter ai (toneel)schrijver is. Ij geeft een definitie van wat een ïnvironment" is: je maakt in een lepaalde ruimte met behulp van be- taande dingen, die bij elkaar passen juist niet, een soort schilderij waa- ?in je rond kunt wandelen en van llles nader bekijken. rat is er bijvoorbeeld in het eerste ivironment. dat „de kamer van de ode actrice" heet? Het meest opval- nd is een onwaarschijnlijk grote, at showachtige lijkkist (van zwart arton, lijkt het), met daarop een 5 azen plaat. Op bijzonder veel wit- 'Lden kussentjes ligt een kaalhoof- ge etalagepop in wit gewaad met it zich o.a. een ouderwetse uitga van Shakespeare, in rode band t gouden opdruk. Aan de wanden n stroken zwarte vitrages gedra md en hangen er allerlei geschil- »rde portretten, ouderwetse lampe- ipjes, maar ook samengebonden iteknipsels. ireral staan er echte snuisterijtjes, in het leven van een actrice, irel thuis als op de planken, ïen thuishoren. Aan het voeten- nd van de kist staat, een tuil bloe ien in de hand, een in zwart jacquet estoken heer een etalagepop. Het niet luguber, wel curieus, want er angt iets van de verschaalde sfeer an het schijnleven van een negen- Een door leerlingen ontworpen en gemaakte trekpop. tiende-eeuwse diva, of misschien nog eerder van een actrice, die diva had willen worden zonder dat te halen, maar er wel de bijkomstige snuiste rijen voor verzameld heeft. Poppen In een zaaltje daarnaast is Shake- speares „Macbeth" opgeroepen. Vooraan op de vloer liggen een aan tal verschillend gekostumeerde eta lagepoppen de lijken die in het stuk vallen met de suggestie van een grote plas bloed („Maar wie had gedacht dat die oude man zoveel bloed in zich had", zegt lady Mac beth, als de herinnering aan de moord op de koning haar krankzin nig heeft gemaakt.) Maar ln een hoekje is ook een kamertje gebouwd, waarin Macbeth in zwart colbert op een tafeltje zit, achter hem de hek sen staan ln confectiejurkjes; in een stijl-stoeltje zit in middeleeuwse kle dij lady Macbeth, achter haar staat een gekostumeerde ridder. Dit he le environment is een mengeling van de vele stijlen, waarin Shakespeares tragedies gespeeld zijn. In „De bruid in de morgen" Hugo Claus' eerste toneelstuk komt de Vlaams-burgerlijke sfeer, die het stuk ademt, tot uiting, vermengd met de verschaalde illusies, die er in gekoesterd worden. Dan is er ook nog het „decor-atelier", een verzame ling materialen, waaruit de illusies opgebouwd worden die het decor moet wekken. Een curieus geheel, deze tentoonstelling: de gestolde sfeer van het theater als de voorstel ling voorbij is, spelers en publiek verdwenen. Kindertekeningen Een verdieping hoger is er een bij zonder kleurige tentoonstelling inge richt; tekeningen en werkstukjes, door leerlingen van de Gerrit van der Veen scholengemeenschap in Amsterdam onder leiding van hun lerares Marijke Cosse gemaakt. Uit gangspunt Is min of meer geweest de harlekijn-trekpop, die het Toneel museum een tijdlang beschikbaar had. Daar zijn onnoemelijk veel vari anten op gemaakt. Maar er zijn ook heel veel miniatuurtoneeltjes, van karton of dik tekenpapier gebouwd, vindingrijk gekleurd, decor ontwerpen, maskers, acteursportret ten. De bijzonder grote hoeveelheid creatief materiaal ls ook verrassend opgesteld, zodat er aaneengesloten kleurige wanden ontstaan, met ach terin een hele berg bouwwerkjes. Me teen als je de zaal binnenkomt een zeer feestelijk gezicht. De environ ments zijn tot 31 oktober te zien, de tekeningen tot 3 oktober, dagelijks van 10 (zondags 1) tot 5 uur. Meer dan 130 nummers, eigenlijk stuk voor stuk topwerken uit de schilderkunst van de Nederlanden van de 15e tot en met de 17e eeuw. Je zou er een museum mee kunnen in richten, maar het was de bedoeling van dr. Wetzlar dat deze in bijna veertig jaar vergaarde collectie na zijn overlijden uiteen zou vallen zo dat de kunstwerken via veilingen en kunsthandel andere verzamelaars weer vreugde zouden kunnen be reiden. 't Is ondoenlijk zelfs maar een vage indruk te geven. Zomaar een paar namen dus, die iedereen wel zullen aanspreken. David Teniers, Anthony Mor (van het bekende portret van Prins Willem van Oranje), Jan Steen, Salomon van Ruysdael (schatting van de opbrengst hoekje van het Macbeth-environment: hter Macbeth (in het zwart) de drie confectie-heksen een mengsel van stijlen. lADVERTENTlEr Hoewel de kwaliteit van die uitvoe ring weinig te wensen liet bleek toch het uiterst kleine uitvoeringsappa raat in de grote Doelenzaal niet in overeenstemming met het plaatsge bonden karakter van Handels mu ziek. Bij de uitvoering van het Gent se ensemble in vereniging met Musi- ca Antiqua uit Amsterdam, dinsdag Met een ABN Salarisrekening wordt het betalen een eenvoudige zaak. U laat er uw inkomsten op storten en u kunt thuis rustig uw betalingsopdrachten invullen. Nóg gemakkelijker is het om regelmatig terugkerende betalingen, zoals gas, huur en licht, automatisch te laten verrichten. Bovendien kunt u als ABN Salaris rekeninghouder van Eurocheques gebruik maken, en van nog talrijke andere diensten, zoals lenen, sparen, verzekeren en vakanties. Trouwens, als u onverhoopt eens een keer 'rood' komt te staan op uw ABN-rekening, hoeft dat echt geen bezwaar te zijn. Inderdaad, een klant van de ABN wordt het zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. tl kunr mij helpen door informatie te sturen over de voordelen van een rekening bij de ABN. Dhr./Mevr./Mej.: Straat: Plaats:. Tel.: Heeft reeds een rekening bij de ABN: ja/neen. Zo ja, bij ABN-kantoor: ln ongefrankeerde envelop zenden aan. Algemene Bank Nederland, Afd. O.D.50, Antwoordnummer 1555, Amsterdam. A3 door Hans W. Ledeboer DEN HAAG „Le groupe de recherches théêtrales de l'Opera de Paris", naar Franse gewoonte netjes afgekort tot GRTOP. is de Franse danskunstbijdrage aan het Holland Festival: eerst in de Koninklijke Schouwburg, daarna gisteravond en vrijdag in de Amsterdamse Stadsschouwburg, zaterdagavond in Eindhoven en zondag in Rotterdam. Die GRTOP toont nog lang geen wedergeboorte van het glorierijke balletverleden van de Parijse Opera, daarvoor wekt het gebodene al te gemengde gevoelens. David Teniers de Jongere (1610.1690): De verzoeking van de Heilige Antonius. Hier tracht de duivel, gekleed als een boer dat te doen door middel van een pijp tabak AMSTERDAM Vanavond wordt ln de Ronde Lutherse Kerk aan het Kattegat te Amsterdam de onder kenners zeer befaamde collectie van wijlen dr. Hans Wetzlar door Sotheby Mak van Waay geveild. Er werd van de groep nogal wat verwacht: leidster Carolyn Carlson is net als het merendeel van haar me dewerkers Amerikaanse en haar voornaamste achtergrond is niemand minder dan Al win Nicho- lais. ook in ons land bekend genoeg. In de achtergrond van anderen vin den we Merce Cunningham, Hark- ness Baliet, Martha Graham, José Limon, Anna Sokolow, London Con temporary Dance Theatre, alweer Alwin Nicholals, en andere klinken de namen. Carolyn Carlson ver schijnt met haar GRTOP In het Hol land Festival met een drieluik, geti teld „This, That and the Other". Die naam is Amerikaans, er worden En gelse dialoogwoorden in gebruikt en daarmee houdt de Amerikaanse ach tergrond vrijwel op. Goede opening De Parijzenaar Igor Wakheviteh zorgde voor heel interessante mu ziek. De opening van de dans trekt de aandacht: torste-siingerbeweging, waaruit zich andere bewegingen ont wikkelen, welke weer worden beant woord door tegen-acties. Abstract, later groeiend naar een soort surrea lisme, waarin de dansers eerder figu ren dan mensen worden. In de loop van dit drieluik aardige dingen zoals een uit alle verhoudingen getrokken surrealistische theevisite, een persi flage op de „folk- and square dance" een boeiend trio op een obsederend trom-ritme. Maar vooral veel lood zware, uiterst trage beweging met moeizame gebaren en heel weinig dans, heel lange passages die hele maal niet boelen, wonderlijk gekron- kel dat niets zegt, zoals wij zo vaak hebben gezien van ons land bezoe kende Parijse groepjes die hun veel te hoge pretenties niet hebben kun nen waar maken. Enerzijds bewon deren wij de moed van deze Ameri kanen, die in het dorre Parijse dans kunstklimaat iets anders, iets door- brekends, willen maken. Anderzijds vrezen wij, dat dit klimaat dusdanig beklemmend is, dat het zo n door braak vooralsnog niet toelaat. Waar van ook Carolyn Carlson met haar GRTOP een duidelijk slachtoffer is. 250.000—300.000), Willem van de Velde, Gabriel Metsu, Rubens, Jan van Goyen, Joos de Momper, Jacob Jordaens, Barent Avercamp, Paulus Potter, Anthony van Dyck, Albert Cuyp, Jan van Scorel, Isaak van Os- tade, Barend van Orley (schatting van 350.000—380.000), Aert van der Neer, Willem Claesz. Heda. Jacob Ruisdael 400.000—450.000), Quinten Messys 150.000—200.000) en tenslotte een Jan Brueghel de Oude waarvan de taxatie tussen de 400.000 en 500.000 lag. Er zullen voor deze gelegenheid uiteraard kopers uit de hele wereld aanwezig zijn. De verwachting is dat er voor ongeveer 17 miljoen onder de hamer zal doorgaan. door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Drie jaar geleden leverde het Gents Collegium Vocale in het Rotterdams aandeel van het Holland Festival onder leiding van Philippe Herreweghe een bijdrage met een uitvoering van Handels The Messiah, waarbij met inachtneming van de musicologische adviezen van Ton Koopman gestreefd werd naar een weergave van de zg. authentieke vorm met als uitgangspunt de autograaf, die op belangrijke punten afweek van andere, vóór de dood van de componist verschenen versies. eveneens in de grote Doelen, gege ven, van Monteverdi's Vesperae Om nium Sanctuorum, lagen de zaken anders. Claudlo Monteverdi (1567-1643), de grote componist uit de stad Cremo na, eens een belangrijk centrum van vioolbouwers, bekleedde vanaf 1613 het ambt van kapelmeester aan de San Marco te Venetië. Hoewel hij meestal tot de grote figuren van de renaissance wordt gerekend, ver toont zijn oeuvre toch een tweezijdig karakter, omdat hij, als kind van zijn tijd, ook de nieuwe opkomende stijl, de barok, nadrukkelijk was toege daan. Door de overwegend homofo- ne constructie en de basso-continuo praktijk in Vesperae Omnium Sanc tuorum komt die grote belangstel ling voor de homofonie wel duidelijk tot uitdrukking. Het uitvoeringsapparaat bestond deze avond uit het ca. twintig leden tellend vocaal ensemble, een zestal vocale solisten en een klein orkest waarvan de samenklank sterk af week van het ons vertrouwde symfo nieorkest. Het kleine orkest bestond uit oude instrumenten: violen, ge streken door gebogen strijkstokken (de oorspronkelijke vorm), een con trabas-gamba (zes snaren), en guita- rone, renaissance blokfluiten en trombones. Men moet even wennen aan de samenklank van zulk een vocaal en instrumentaal geheel. Maar al spoedig komt men onder de bekoring van deze zang en dit spel, dat zich praktisch zonder vibrato s voltrekt De verschillende delen van het in eerste uitvoering gebrachte werk werden voorafgegaan door Gre goriaanse strofen, ten gehore ge bracht door vijf leden van het koor, dat meermalen gesplitst in twee vierstemmige koren dan wel vijf stemmige optrad. Hoewel de uitvoering dus in de grote Doelen plaatsvond, sloot het karak ter van deze muziek, in tegenstelling tot Handels The Messiah', een grote bezetting uit. De klank van het ge heel was doordringend, transparant en zeer welluidend. De zes vocale solisten, achter op het podium opge steld, waren de sopranen Dleuwke Aalbers, Mieke van der Sluis, de counter-tenor René Jacobs, de teno ren Marius van Altena en Michiel ten Houte de Lange en de bariton Max van Egmond Ton Koopman be speelde het „kisf'-orgel en nam een enkele maal de directie van Philippe Herreweghe over. Bij beiden kon eigenlijk meer ge sproken worden van takteren dan van dirigeren. Tijdens de verande ringen in de opstellingen bracht Ton Koopman kleine tussenspelen ten gehore (waarschijnlijk stijlvolle Im provisaties). De uitvoering getuigde van een bijzonder zorgvuldige voor- breiding. De Franse dansgroep GRTOP Het gaat om een reeks van acht concerten waarvan het eerste een opera-uitvoering ls en wel: Houdini" van Peter Schat. Voor het eerst sinds zeven jaar werkt het Concertgebouworkest weer samen met de Nederlandse Opera in deze „Houdini". Men hoopt toch ln de toekomst op veelvuldiger herhaling van dit contact. Behalve deze opera van Nederlandse huize komt de Ne derlandse muziek er volgend seizoen bij het Concertgebouworkest niet slecht af. Men heeft aangaande de programmering ook advies ingewon nen van Reinbert de Leeuw. Voor ingewijden is er een zwakke, nogal slingerende lijn in te ontdek ken rondom het thema Nieuwe AMSTERDAM Midden in het Holland Festival kwam het Concertgebouworkest met de openbaarmaking van zijn plannen voor het aanstaande seizoen, voorzover dat althans de serie hedendaagse muziek betreft. De rest was grotendeels al eerder bekend gemaakt. Weense School en omgeving. Van Schönberg staan werken als „Ver- kl&rte Nacht" en „Serenade" op een programma dat Pierre Boulez hier met zijn „Ensemble Inter Contempo rain" komt uitvoeren Een gebeurte nis waarvan men hoopt dat die het contact met Boulez als dirigent weer zal kunnen herstellen Hij schijnt graag bereid naar Amsterdam te ko men, maar ondanks vlotte toezeggin gen komt het er maar niet van. Een „moeilijk" concert wordt dat op 11 december, waar Hans Zender het Concertgebouworkest leidt in o.a, „Dialoge" van Bern Alois Zimmer- mann. Een zeer gecompliceerd stuk dat tot beter begrip na de pauze wordt herhaald, en dat in „stilistisch perspectief" wordt gezet door vooraf te spelen werken die de Invloedsfeer van Zimmermann vertegenwoordi gen: „l'Ascension van Olivier Messi- aan en „Variazloni per orchestra" van Kees van Baaren. Verder komen in de peogramma's waarvan de helft door andere orkesten dan het Con certgebouworkest worden uitge voerd. werken voor van pioniers als Edgard Varèse, John Cage, Charles Ives, en de Nederlandse componist Matthijs Vermeulen, wiens Tweede en Vijfde 8ymfonie zullen worden uitgevoerd. Voor de andere concerten in het ko mende seizoen heeft het Concertge bouworkest hernieuwd contact ge kregen met dirigent Carlo Mano Gi- ullni die hier Jarenlang niet werd gehoord, met Leonard Bernstein en met Nlkolaus Hernoncourt die be halve de Matthaeus Passie van Bach ook een aantal concerten met wer ken van Bach. Rameau en Mozart zal dirigeren. Wat de buitenlandse acUviteiten be treft: ln mei 1978 gaat het orkest dne weken naar Amerika, voornamelijk Washington en New York. voor een Beethoven-tournee waarop alle sym fonieën en alle pianoconcerten (met Wladimlr Ashkenzay) zullen worden gespeeld o.l.v. Bernard Haitink. Donderdag 9 juni AMSTERDAM: Stadsschouw burg 20.15 uur: U Tabarro/Gian- ni Schicchi AMSTERDAM: Concertge bouw 20.15 uur: Studio der frü- hen Musik AMSTERDAM: Mickery 20.30 uur: Vox Populi, Vox Dei. DEN HAAG: Diligentia 20.15 uur: Een traan voor elke roos ROTTERDAM: Schouwburg 20.15 uur: Het Nationale Ballet. ROTTERDAM: De Doelen 20.15 uur: Rotterdam Folk '77. APELDOORN: Grote Kerk 20.00 uur Collegium Vocale Gent, Musica Antiqua Am sterdam. OLTERTERP: Gereformeerde Kerk 20.00 uur: Nederlands Ka merorkest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 13