Wereldraad vraagt om tastbare kerkeenheid Moltmann: theologie verenigt Verzekeringsplicht ook voor dominees en priesters Motto Kerkbalans „uw inzet waard" Kerken mijnstreek schrijven regering UIT DE KERKBLADEN Sociale kus verveelt de mond VANDAAG VOORBI DINSOAG 31 MEI 1977 KERK Trouw/Kwartet door C. Michael de Vries GENEVE Van de vier lezin gen, waarmee op donderdag en vrijdag voor Pinksteren de vie ring werd ingezet van „vijftig jaar Faith and Order (geloof en kerkorde)", was die van profes sor Jürgen Moltmann de meest uitdagende. De Duitse theo loog, die aan de Duitse univer siteit van Tüblngen doceert, vond dat nu maar eens open lijk moest worden uitgespro ken dat er tussen de kerken geen leerstellige verschillen meer zijn, die de gescheiden heid zouden kunnen rechtvaar digen. „Vijftig Jaar geleden, In de eerste tijd van de oecumenische toenadering, kon men nog de slogan horen, „De leer verdeelt, de dienst verenigt". Nu, na vele Jaren van moeizame ar beid. kan men zeggen: „De theologie verenigt, de kerkelijke praktijk en (kerkelijke) gezagsdragers brengen schelding". Het probleem is momen teel niet meer bij voorbeeld de eu- charisUe, maar het in de praküjk erkennen van de wederzijdse ambten." Moltmann doelde op de inderdaad vérgaande theologische over eenstemming die er bereikt ls ten opzichte van de doop. het avondmaal en de ambten in de kerk. Deze overeenstemming is neerge legd in drie door de Commissie voor Geloof en Kerkorde gepubliceerde documenten. De ledenkerken van de wereldraad ls gevraagd, hun reacties daarop te geven en te laten weten, welke praktische consequenties ze denken te trekken. De binnengekomen antwoorden zijn in het algemeen uiterst behoedzaam. Niettemin, zo zei Moltmann, zullen er nu stappen gedaan moeten wor den: „We staan bij de waterschei ding; de oecumenische beweging ls al voorbij het punt waarna terugkeer uitgesloten is. Welke eenheid? Ingaand op de vraag naar de aard van de gezochte eenheid, verwees Jürgen Moltmann eens te meer naar het hogepriestelijk gebed (Johannes zeventien, vers 21) waar Jezus' bede, „Dat zij allen één zijn" gevolgd wordt door een specificatie van die eenheid: „Gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn opdat de wereld gelove, dat GIJ MIJ gezonden hebt" Het ls vooral de Oosterse Kerk. die er voortdurend op gewezen heeft, dat de eenheid van de Kerk geen andere kan zijn dan de eenheid van Christus: De eenheid van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, die de Vader met de Zoon verbindt. In dit opzicht heeft de Westerse Kerk veel van het Oosten te leren. In het algemeen ls de theologie van het Westen evenals het hele Westerse denken, profetisch en op de praktijk gericht. Ze probeert de werkelijk heid te verstaan om haar vervolgens te kunnen veranderen. We zien ons zelf. als het ware. met God ln de rug en de wereld als ons zendlngsveld en wijd terrein vóór ons. Maar als we ons omdraaien en zien dat we de wereld om ons heen en ln ons zelf hebben, met God vóór ons, dan pas kunnen we de meer mystie ke en lofprijzende theologie van het Oosten gaan begrijpen en verwon derd het mysterie van de werkelijk heid ontdekken. „De denker, die op actie gericht ls. wil de werkelijkheid kennen om die te beheersen. De denker, die vervuld is met ver wondering. wil de werkelijkheid kennen om erin omgevormd en op genomen te worden. Tussen deze twee manleren van kennen moet een levendige wisselwerking bestaan. Wie hier eenzijdig is verarmt zichzelf en de anderen", aldus Moltmann. Theologie des kruises Uitgaande van een citaat uit de slot verklaring van de oecumenische conferentie in Lund, Zweden (1952) „Hoe dichter wij tot Christus ko men. des te dichter komen wij tot elkaar" onderstreepte Moltmann dat oecumenische gemeenschap ontstaat aan de voet van het kruis. De eenheid wordt ervaren „onder het kruis", dat wil zeggen daar waar gezamenlijk gestreden en geleden wordt: ln de gevangenissen en con centratiekampen. Van een onzer verslaggevers DEN HAAO De sociale veraekerlngsraad (SVR) heeft een regeling ontworpen, waardoor „zij die arbeid van geestelijke aard verrichten'(dominees en priesters dus) in bepaalde geval len onder de sociale verzekeringswetten gaan vallen. Met deze regeling, die thans als ad- cfe wet aan te dulden) „derden" ver vies ls voorgelegd aan de staatsse cretaris van sociale zaken, ls de SVR tegemoet gekomen aan de wens van verschillende kerken. Op het ogenblik zijn geestelijken niet verplicht verzekerd. Juridisch gezien kunnen zij namelijk niet als werknemers worden beschouwd, om dat het gezagselement voorwaar de voor een arbeidsovereenkomst ontbreekt. Een kerkeraad, zo ls de redenering, kan niet beschouwd wor den als de „werkgever" van de domi nee. Daarom vallen zij tot nu toe buiten de ziektewet, de wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de werkloosheidswet, de kinderbij slagwet en eventueel de zieken fondswet. Deze redenering gaat echter met na me niet meer op voor het groeiend aantal pastores, die hun werkgever buiten de kerk gevonden hebben: zij die werken ln instellingen van wel zijnszorg. ziekenhuizen, bejaarden oorden. In het onderwijs en dergelij ke Zeker voor hen acht de SVR. in navolging van vele kerken, het on derscheid tussen pastores en „gewo ne" werknemers niet meer op zijn plaats. Vandaar het voorstel, dat pastores, die werken voor (nader bij Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913458 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 plicht verzekerd dienen te zijn. Ten aanzien van de geestelijken, die „gewoon" in hun eigen kerk werken, ligt de zaak meer ingewikkeld. Een ln 1975 gehouden enquête wees uit, dat van de 37 kerkgenootschappen zestien (met ruim 8200 pastores) ln principe voor verplichte verzekering van hun pastores waren en negen (met ongeveer 600 pastores) tegen. Het werd dan ook niet Juist geacht, alle kerken zonder meer verzekering van hun geestelijken op te leggen. De SVR stelt voor, als regel te handhaven, dat „degene die ln dienst van een kerkgenootschap ar beid van geestelijke aard verricht" niet als werknemer wordt be schouwd en dus niet vezzekerings- plichUg ls. Maar de kerken, die van deze regel af willen stappen, krijgen die mogelijkheid. Tot die laatste be horen onder andere de r.k., de gere formeerde en de hervormde kerk. In feite betekent dit dus verzekering naar keuze van het kerkgenoot schap. Maar als een kerk voor verzekering kiest, dan moet dit ook voor al haar geestelijken gelden, vindt de sociale verzekeringsraad. Die kerk zal col- lecUef voor al haar geestelijken pre mie sociale verzekering moeten af dragen. Daar ligt een probleem, dat nog niet ls opgelost Enkele kerken hebben hier bezwaar tegen, omdat dit voor hen financiële consequenties meebrengt, die zij vooralsnog niet kunnen dragen. Zij zouden liever een Invoering in fazen zien. Met name de r.k. kerk maakt bezwaar. Want ook de contemplatieve kloos terling-priester. die binnen zijn klooster en mogelijk zelfs geheel al leen de liturgie viert, verricht „ar beid van geestelijke aard ten dienste van zijn kerkgenootschap". Indien men deze kloosterlingen bulten de toepassing van de sociale verzeke ringswetten wenst te houden, zal er alsnog nader gepreciseerd dienen te worden. Overigens ls er voor de individuele geestelijke ln alle gevallen de moge lijkheid van vrijstelling op grond van gemoedsbezwaren, ook al heeft zijn kerk voor verzekering gekozen. „Als wij de gevangen en vermoorde getuigen van Christus diep ln ge dachten houden, ls er geen hoop voor de toekomst van de kerk. Alle oecumenische godsdienstoefenin gen, alle vergaderingen en conferen ties moeten beginnen met het bid den voor de kerken en individuele Christenen „onder het kruis"." Oecumenen en Israël Moltmann pleitte voor „Oecume nisch denken" ln plaats van particu laristisch, schismatiek (scheu ringmakend) denken met betrek king tot de hele kerk, het heden voor God, en de hele mensheid. Het schis matieke denken, zo zei hij, is al begonnen met de scheiding, tussen Kerk en Israël. Daar zal het ook moeten eindigen. In de Jood Jezus Christus ziet niet alleen de ware God en de ware Mens ons. nlet-Joodse Christenen, aan, maar ook Israël. Door Hem verstaan wij Israël en zijn wij met Israël ver bonden. Zonder Israël zal de oecu menische beweging niet tot rust ko men of compleet zijn. Oecume nische gemeenschap met Israël be tekent het leven en getuigenis van Israël verstaan als deel van het ge tuigenis van het hele Volk Gods. „Het zou al een grote stap voor waarts zijn voor de oecumenische beweging", aldus Moltmann, „als het wereldraadgesprek met Israël was ondergebracht bij de afdeling „Geloof en Kerkorde", en niet ln de „Dialoog met de nlet-christelljke Godsdiensten en Ideologiën", zoals nu het geval ls. Uiteindelijk evenwel, zo ging hij ver der. zijn Israël en de Kerk er niet voor zichzelf, maar voor de hele „be woonde aarde", dat wil zeggen voor de hele mensheid. Voor het meren deel der mensen ls de aarde echter nauwelijks bewoonbaar. Het be hoort tot de voorbereiding van de komst van de Koning der Ere de aarde te maken tot een betere plaats om te leven. Trouwens, ook de zorg voor het overleven van de aarde überhaupt behoort daartoe. Avondmaal Moltmann besloot zijn voordracht met een appèl aan de kerken om eindelijk ernst te maken met de zaak waarom het gaat. „Voor som mige kerken is de lijst van de nu vereiste stappen al beschikbaar, voor anderen kan die gemakkelijk worden opgesteld. Om maar een voorbeeld te geven: na de gemeenschappelijke verklaring over de eucharistie ls voorde protes tants-katholieke gemeenschap de volgende stap: de praktijk daaraan aan te passen en over te gaan tot de gemeenschappelijke viering van het Avondmaal... Misschien is de Idee van een oecumenisch concilie, waar de christenheid met een stem kan spreken, een droom maar leven met die droom betekent het doen van concrete stappen om hem te verwerkelijken." Vaticaan Op de eerste avond had dokter W. A. Visser 't Hooft, erelid van het presi dium van de Wereldraad, de moeiza me totstandkoming van „Lausanne 1927" geschetst. Hij toonde met de stukken aan, dat het beruchte pau selijke verbod zich met de oecume nische beweging in te laten, geheel voorbij was gegaan aan de bestaan de documentatie inclusief de rap porten van de twee rooms- katholieke bezoekers van „Lausan ne 1927", en een volstrekt verwron gen beeld gegeven had van wat de beweging beoogde. Na Visser 't Hooft sprak pater Yves Congar, een van de briljante rooms-katholieke pioniers van het oecumenlsme, die onder andere begrip trachtte te wek ken voor het theologisch en histo risch klimaat waarin de encycliek gepubliceerd werd, maar tevens on dubbelzinnig te verstaan gaf dat de situatie drastisch gewijzigd is sinds paus Johannes de Drieëntwintigste. (Daarom was het Jammer dat mgr. Mamie, de bisschop van Lausanne, Genève en Fribourg, bezwaar had gemaakt tegen de voorgenomen ac tieve deelname ln de liturgie van de feestelijke kerkdienst op Pinksteren van een vertegenwoordiger van het Vaticaanse Secretariaat voor de Eenheid der Christenen. Hoewel de bisschop niet bekend,staat als bij zonder progressief, mag men aanne men dat hij zich in de gegeven situa tie nog extra strikt aan de bestaan de Vaticaanse regels heeft willen houden, om geen koren op de molen te leveren van de schismatieke aartsbisschop Levèbvre, die ook in Zwitserland nogal wat aanhang heeft. HEERLEN De raad van kerken ln de oostelijke mijnstreek constateert in dit gebied een groeiende vertrou wenscrisis als gevolg van niet door de overheid vervulde beloften ten aanzien van vervangend werk voor de gesloten mijnen. In een uitvoerige brief aan de minis terraad wagen de kerken geëigende maatregelen om de creativiteit en het Initiatief ln de oostelijke mijn streek te bevorderen en te onder steunen. De raad van kerken wil graag een bijdrage leveren aan de herwaarde ring van de arbeid en aan de vefbre- ding van de aandacht voor andere waarden. Maar, zo schrijft de raad, het zou onrechtvaardig zijn, de dis cussie hierover aan de slachtoffers van de mljnslultingen aan te bieden als hun perspectief. De raad dringt aan op invoering van duplobanen en op vervroegde pensi onering om zo het aanwezige werk eerlijk te verdelen. Verder zal alles gedaan moeten worden om een toe nemende apathie in de mijnstreek tegen te gaan en om het vertrouwen in de overheid te herstellen. Prof. dr. Jürgen Moltmann: de theologie verenigt, maar de praktijk van het kerkzijn verdeelt DORDRECHT De Jaarlijkse fi- .nanciële actie „Kerkbalans" van ze ven protestantse en katholieke ker ken zal in 1978 worden gevoerd on der het motto „Uw inzet waard". UTRECHT UTRECHT Ter voorbereiding van de bisschoppen synode te Rome, die gewijd zal zijn aan de katechese, belegt de nationa le raad voor katechese in september drie studiedagen. Hiermee wil men belangstelling voor de synode wek ken en de Nederlandse vertegen woordigers op de synode wekken en de Nederlandse vertegenwoordigers op de synode van advies dienen. Aan de bisschoppensynode, die op 30 sep tember begint, nemen kardinaal Wil- lebrands en bisschop Bluyssen deel. LONDEN De bisschoppen van de anglicaanse kerk in Engeland hebben besloten, de vraag van de priesterwijding van de vrouw pas in behandeling te nemen in de synode van november volgend Jaar. In Ca nada en de Verenigde Staten zijn al anglicaanse vrouwelijke priesters, maar in Engeland is de publieke opinie nog zeer verdeeld. Kerk en Wereld, het blad van de vrijzinnige hervormden, signaleert een devaluatie van de kus. Mevrouw E. N. van Nieuwenhulze-Luyendijk: Er wordt tegenwoordig te veel en te gemakkelijk gekust. Bij concerten en op het televisiescherm zien we omhelzingen aan de lopende band. Zelfs onze politieke leiders deinzen (in het buitenland!) niet terug voor deze handeling en voor een nuchtere Nederlander blijft het een merkwaardig gezicht de heer Den Uyl zijn politieke vrienden te zien kussen. Staan deze mensen elkaar zó na dat zo'n demonstratie een lo gisch gevolg hiervan ls of hebben we te doen met een steeds algemener om zich heen grijpend mode verschijnsel? „Een kus die het hart niet raakt, verveelt alleen de mond" luidt een oud gezegde. In heel veel gevallen is de kus zichtbaar verwor den tot een leeg conventioneel ge bruik, tot een formeel gebaar waar bij men nauwelijks meer Iets voelt of denkt. Een soortgelijk gevoel van wrevel komt over me bij het rond strooien vanuit de losse pols van voornamen bij beginnende ontmoe tingen of zelfs zakelijke vergaderin gen. Op die manier wordt er een stukje „privacy" blootgegeven waardoor het nauwelijks Interes sant meer ls om Iemand die je wer kelijk goed kent bij de voornaam te. noemen. Alles bij elkaar moeten we concluderen dat ook nuchtere Ne-1 derlanders in hun openbaar kusge- drag toch wel heel erg vervreemd zijn van de persoonlijke uitdrukking van gevoelens van genegenheid, ontroering en extase. Door te veel en te gemakkelijk kussen wordt de om helzing een lege vorm. zoals alle dagen gebak een grote verveling wordt. Nu zoveel mannen zich niet meer scheren is het misschien voor hen een Idee elkaar alleen maar aan de baard te trekken naar oud Oos ters gebruik Laten we zuiniger wor den op de kus door hem te bewaren Premier Den Uyl ontmoet zijn Portugese ambtgenoot Soares (archief-foto). voor bijzondere gelegenheden en werkelijk bewogen momenten. De drie grote kerken zijn in de splin ternieuwe stad Almere samen aan de slag gegaan. Een van de eerste vereis ten: een kerkcentrum. De bevolking mocht kiezen uit een paar modellen. Over hoe dat ging schrijft ds. E. F. Verbaas in Kerkinformatie: Er wat een modern, rank, plan: ver der een sobere blokken-doos die al snel „de doos" werd gedoopt. En ten slotte een wat meer klassiek model dat tussen de toekomstige gevels van het centrum van Almere-Haven moet passen en dat centrum moet en igszins doen denken aan een oud „Zuiderzeestadje". Een fikse toren (te bouwen niet door de kerken maar door het rijk) ernaast en ziedaar: alle aanwezigen op een enkele na zetten vlot op een flapover een streepje bij het „nostalgische" plan! Zowel ker kdijken als onkerkelijken (de laatsten waren ook opgekomen tot onze blijdschap) stemden vóór het klassieke model met toren en vooral ook klokken moesten erin, liefst zelfs een carillon! Daar waar de kerk haar presentatie in pretentieloosheid zou moeten begeren in deze tijd is tóch de stem van het volk anders! De enige die een streepje op de kerk-zonder- toren-flapover zette was een der pas tores, terwijl de ander zich van stem ming onthield, want hij is voorzitter van de Bouwkommissie. Zij hebben er overigens geen slapeloze nachten van! Levensstijl Het Gereformeerd Weekblad (van de gereformeerde-bonders, hoofdre dacteur ds. A. VroegindeweiJ) ls niet tegen het zoeken naar een nieuwe levensstijl, maar legt het accent wel anders: Zeker wil ik niet ontkennen dat we een andere levensstijl nodig hebben als volk van Nederland en ook als christenen en kerkelijk meelevende mensen. We zijn zo meegesleurd door de tijdgeest en de welvaart en de voorspoed van onze tijd hebben velen zo te pakken gekregen, dat men geheel en al gevangen is door de wereld en al haar begeerlijkhe den en er haast geen onderscheid meer is op te merken tussen de levensstijl van de christenen en van STOCKHOLM Evangelisatie leiders in de Skandlnavische landen bereiden een grote campagne met Billy Graham voor, die in januari 1979 zal worden gehouden en heel Skandinavië zal bestrijken. SAINT LOUIS (VS) - De scheu ring in de Missouri-kerk, een van de drie grotfe lutherse kerken in de Ver enigde Staten, blijkt zeer beperkt te zijn gebleven. Het ledental klom in 1976 zelfs nog tot 2.094.000. Er tra den volgens de statistiek niet meer dan 18.000 mensen uit. Daar staat tegenover, dat* 16.000 leden van an dere lutherse kerken naar de Mis- souri-kerk overgingen. Deze kerk houdt vast aan een zeer conservatie ve bijbeluitleg en theologie. SEOEÖ1 De Zuidkoreaanse raad van kerken heeft bij de rege ring aangedrongen op afschaffing van alle bijzondere wetten op ver volging, vrijlating van politieke ge vangenen en herstel van de demo cratie. Zolang dat niet gebeurd is, moeten de Amerikaanse troepen niet uit Zuid-Korea Worden terugge trokken, zo menen de kerken. NA PINKSTEREN Het slot van Markus, nl. hoofdi 16 vers 9 tot 20, staat ln onze bij tussen vierkante haken. Dat wj zeggen dat het een stuk ls dat fl grote waarschijnlijkheid niet U oorspronkelijke tekst van dit evangelie heeft behoord. Men spreekt dan ook vaak van het „onechte slot". Het stuk bevati samenvatting van allerlei gegei uit de andere „evangelieën" eni Handelingen. Dat stelt ons voq vraag waarmee Markus zijn evangelieverhaal besloot. Zond slot zijn het de woorden ten aai van de vrouwen die bij het lege geweest zijn: „En zij zelden nie iets, want wij waren bevreesd". (16,8). In het „onechte" slot lezt terwijl, de Heer meewerkte het woord bevestigde door de tekenen, die erop volgden", 't Merkwaardige van dit slot ls da wel een beetje bij Markus past. hier spreekt hij weer niet over 6 Geest. De dominee die de preek de brief aan de Hebreeën maak doet dat in eenzelfde verband v hij schrijft:terwijl ook God getuigenis daaraan geeft door tekenen en wonderen en velerlt krachten door de Heilige Geest te delen naar zijn wil" (Hebreeê Wat het echte slot nu ook gewe mag zijn, in beide beluisteren v bijzonder ingehouden en besch toon. In het eerste geval is het( van de vrees. Zo ls het begonne Niet zo Juichend. Bijna vervreemdend. In het tweede g wordt de Geest niet vermeld. 11 niet zeggen: weggelaten. Opnii zien we een gemeente die de wt ingaat. Met vrees en aarzeling! met een diepe zekerheid dat G< meewerkt. Met ervaringen die aarzelend een naam krijgen. A een groot besef is van het vreei van dit evangelie. Dat het niet zomaar geloofd zal worden. Da j ook niet zomaar even op te pak ls. Er moet intens geluisterd w< en een diepe aandacht zijn voojj de boodschap werkelijk wil. Er^ „uitdelingen" van de Geest, zo; de Pinksterdag, en „hetzatopr iegelijk van hen". Maar geloven- „door de Heilige Geest" is wel e lange weg. UGANojj de ongelovigen. Het is een verschrik kelijke zaak, zo werelds als ons volk is gaan leven. En van de vroegere ingetogenheid en de christelijke le vensstijl van zoveel christenen ls niet zoveel meer op te merken ln onze dagen. Daarom is er bekering nodig, een andere levensstijl die op komt uit een nieuw hart. En daar hoort men zo weinig van bij allen die een nieuwe levensstijl propageren. Waarachtige bekering en wederge boorte des harten zijn de onmisbare voorwaarden voor een nieuwe en een geheel andere levensstijl dan de wereld altijd heeft gehad en nog steeds heeft. Discriminatie De feestelijke eucharistieviering met Dom Helder Camara, vorige maand ln Leiden, heeft kritiek ont moet. In Informatie van de Leidse studentenecclesia. schrijft Walter Goddijn: De „witte kaart" mensen konden via de zij-ingang naar binnen, de „an ders gekleurden" betraden de kerk via de hoofd- of achteringang. Tij dens de dienst ging menigeen ter tafel. De geregelde kerkgangers van de zaterdagavond-dienst als steeds, waren er nauwelijks, omdat er veel genodigden waren. Daar stond dan wel tegenover, dat de dienst indruk wekkend was. Wellicht zal het even zo geweest zijn als op de hoogtij diensten die ik als jeugdig kerkgan ger meemaakte, en waarbij het mas saal gezongen „tantum ergo" mij steeds weer beroerde. Helaas herken ik er ten dele ook de kerk in als van ouds, nl. de kerk die het recht heeft met kaartengedoe te discrimineren: het „gewone volk" kan nu eenmaal niet vooraan zitten; die het recht heeft op deze wijze voorrang te ver lenen: vandaag in hoofdzaak de ge nodigden, morgen kan de parochi aan wel weer aan zijn trekken ko men; die ln het zo verdeelde kerke lijk Nederland het recht heeft zich in zo'n triomfalistisch gebeuren op te stellen: hoe komt de arme Helder Camara anders aan het vele beno digde geld; die het recht heeft haar dualistisch gezag te laten gelden in een zwijgzaam dulden van de inter communie. een oecumenisch hoog tepunt als exclusief gebeuren voor dit festijn. Beroepingswerk geref. kerken Z aangenomen naar Spijkenisse, j Th. Muntendam te Heerjansfc Prof. C. van Leeuvj® Vanmiddag om kwart oveJh houdt prof. dr C. van Leeuwtfe inaugurele rede als hoogleraaCE testament te Utrecht in het unn< teitsgebouw, Domplein. Profgs Leeuwen spreekt (na Pinkje: over Joël 3 en Handelingen Jvi Ignatius Jacub III Ignatius Jacub ni, de patriaflse de syrisch-orthodoxe kerk vaige ochië, komt naar Nederland wa opening van het kerkgebouwen syrisch-orthodoxe gemeentae Hengelo. Op zondag 5 Juni zaLe kerk inwijden met een pit* i hoogmis. Met de patriarch 1 mee aartsbisschop Severiushn Iwas van Bagdad en Severiusba de patriarchaal generaal vicatr Damascus. en ïf R. M. Smulders Jle De heer R. M. Smulders (54) Hel oktober benoemd tot directere Memisa. Op het ogenblik is hips! seur van de raad van bestuunhe Akzo. Voordien heeft de heerin) ders verschillende directiefu bekleed bij de Koninklijke fcei landse Zoutindustrie en bij Ar tss Julien Sterckx De oudste priester ter werek toor Lucien Sterckx in Leu* overleden. Hij werd 106 ji.arë zijn tachtigjarig ambtsjubilf gevierd. De Belg was nog actief. Opzijn 105everjaardag hij van kardinaal Sueneï opdracht, een boek te schrijvi" de parochiepriester. Ds. B. A. Bos Ts Op 76-jarige leeftijd Is overkwo A. Bos, emeritus predikant inges de. Hij is van 1 januari 1963te maart 1966 hoofd-legerpredi^ 0 weest. Ds. Bos is gereforme4nn dikant geweest in Haarlemn%ch Assen en Voorburg. In het c(% de gereformeerde kerken ij S( maakte hij zich vrij. In 1950 %er de hij zich weer met de geref», de kerken. Vorig jaar sloot (vei zich aan bij de christelijke fcng meerde kerk van Urk w|ere hulpprediker werd. De befde zal woensdagmiddag om i plaatsvinden op Urk. Feministische theologie, lichterij of herformulering belse noties, die waren v. sneeuwd gedurende vele eeur" triarchale cultuur? Zaterdag' van tien tot vijf uur op Kr*1 Wereld te Driebergen m.m.v.f?^0 ria de Groot en ds T. C. C. van Iterson. Inl. en aanm. 2241. igl Modellen van zielszorg, tenconferentie op De Hezi Hattem maandagmorgen 6j dinsdagavond 7 juni. Inleid B. Suurmond en dr W. C. Inl opg. te' 05206-1648. de tk dj< ;erl sF n b ing

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2