De kerkeraad is zelf ook jong geweest Vrije evangelischen: elkaar ruimte laten Geen vlucht naar hoger sferen I Uit brieven van lezers Zeven mensen bij doop verdronken 'Lang leve het Latijn' Bijbelcursus voor buitenkerkelijken Bezinning op het christelijk belijden VOORBI Op 5 juni laatste 'lied van de week' WOENSDAG 25 MEI 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei In de stad mijner inwoning zijn zondagsavonds de meeste ker ken dicht o( ze bevatten zo'n klein kuddeke. dat de dienst gemakkelijk in de consistorie gehouden kan worden. Ik zal niet beweren dat dit een ideale toestand is. maar in elk geval behoeft mijn kerkblad geen ar tikeltjes te behelzen, waarin jongelieden opgewekt worden, zich in de middagdienst netjes te gedragen. Ik merk dit xo snedig op. omdat ml] een knipsel uit de gerelormeerde Friese kerkbode onder ogen komt. blijkens hetwelk dergelijke verma ningen in Drachten wel van node zijn. Ik laat het betredende stukje hier In zijn geheel volgen: ..Nogmaals de galerij in de Fontein- kerk: Aanhoudende klachten over het la waai op deze galerij gedurende de hele middagdienst, hebben de kerke raad genoodzaakt zich te bezinnen op wat moet gebeuren. In de eerste plaats zouden we graag aan ouders van kinderen beneden de twintig jaar verzoeken als het mogelijk is hun kinderen van de galerij te weren. In de tweede plaats verzoekt de ker keraad gezinnen die in de middag dienst vooral vaste plaatsen op de galerij wensen, dit aan de kerkeraad kenbaar te maken. Overigens is de kerkeraad van me ning. dat het bijzonder jammer is. dat na herhaald schrijven hierover in de kerkbode, en na vele vriendelijke verzoeken aan de jeugd zelf. zo wei nig resultaat wordt gezien en zo wei nig verantwoordelijkheidsbesef bij de op de galerij en achter in de kerk zittende jeugd gevonden wordt. Hoewel de kerkeraad beseft zelf ook jong te zijn geweest, meent hij toch met het oog op de eerbied in de kerk bepaalde maatregelen te moeten treffen. Ook jeugd boven de twintig jaar komt in aanmerking voor een vaste zitplaats. U kunt uw namen doorgeven aan de pastorie of uw wijkouderling." Vroeger zeiden mensen, die on gaarne ter kerke togen, dat het 'em niet zat in het kerkgaan. Ze konden ten antwoord krijgen, dat het 'em ook niet zat in het thuisblijven. Nu zal ik niet zo kinderachtig zijn om naar aanleiding van het proza uit Drachten te verklaren, dat het 'em nog veel minder zit in het lawaai trappen op de galerij. Toch moet me wel iets van het hart en dit betreft dan het besef van de kerkeraad, zelf ook jong te zijn geweest. Het eerste wat ik deed, nadat ik kennis genomen had van dit besef der Drachtster opzieners, was uit mijn boekenkast het werkje halen, dat in 1969 verscheen ter gelegen heid van het 125-jarig bestaan van de gereformeerde kerk in Drachten. Het heet „Kleine mensen in een gro te kerk" en het is geschreven door J. Beetsma, die in oude notulen van de kerkeraad dook en vervolgens het meest onderhoudende kerkelijk ge denkboek leverde, dat ik ken. Welnu, deze pennevrucht van de heer Beetsma leert ons, dat het gerefor meerde jonge volkje te Drachten va ker voorwerp van bekommernis is geweest. Dat begon al aan het einde van de vorige eeuw. toen een in Leeuwarden neergestreken Amerikaans paardes- pul een trekpleister vormde. Overi gens tilde niet iedereen daar even zwaar aan. De dominee wilde verma nend optreden, maar sommige ker- keraadsleden „beschouwden het be zoek van het paardespul gelijk met eene tentoonstelling". Aan het eind van de jaren twintig zijn drie jongens in plaats van naar de catechisatie naar de kermis geweest. De dominee praat met de ouders en teneinde het resultaat hiervan te controleren heeft een ouderling ..zich opzettelijk naar het kermisterrein begeven om te zien of er van onze jongelieden waren op deze voor hen verboden plaatsen". Kort voor de Duitse inval komt de „zuigkracht" der wereld een en andermaal ter sprake, „want er gaan ook gereformeerde jongens naar de bioscoop." Wat bedoelt nu de Drachtster kerke raad met zijn verklaring, dat hij be seft zelf ook Jong te zijn geweest? Willen de eerwaarden zeggen, dat zij zich schuldig gemaakt hebben aan de in het gedenkboek beschreven Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het comité (dagelijks bestuur) van de bond van vrije evangelische gemeenten heeft een nota gepubliceerd, die ais uitgangspunt voor een beleid op lange termijn van de bond kan dienen. Het comité benadrukt daarin, dat het kenmerk van de bond van vrije evangelische gemeenten die van de verscheidenheid is. Gebortden aan de ene Heer Jezus Christus zullen we elkaar de ruimte moeten laten, misschien wel voor elkaar de ruimte scheppen om in houd te geven aan de belijdenis van Jezus Christus de Heer tot eer van God de Vader, aldus het comité. De nota „eenheid en taakstelling" komt aan de orde op de jaarvergade ring van de bond, van 6 tot 8 juni in de Lage Vuursche. Een jaarthema voor de hele bondsgemeenschap zou de eenheid kunnen bevorderen, aldus de nota. Een dergelijk thema zou kunnen doorwerken op conferenties, ge meenteavonden, kerkeradencon- venten. De mogelijkheid om een ambtsdra- gersconsensus op te zetten met de hervormde kerk wordt onderzocht. Misschien dat uit een erkennen van eikaars ambten een dienstbaarheid over en weer zou kunnen komen, aldus het comité in zijn nota. Dit jaar zal voor het eerst aan de bondsvergadering een kerkdienst DEN BOSCH De hervormde Bossche predikant ds. N. K. van den Akker meent, dat de vereniging voor Latijnse liturgie een belangrijke bij drage kan leveren aan de oecumene. Hij zei dit tijdens de jubileumviering van de vereniging, die in Den Bosch haar tienjarig bestaan herdacht. Dominee Van den Akker noemde het een voordeel, wanneer de liturgie door het gebruik van de Latijnse taal niet onmiddellijk toegankelijk is. Hij wees er ook op. dat de r.k. kerk met haar lange traditie en rijke cultuur een betere liturgische taal waardig is, dan tegenwoordig vaak te horen is. In dit verband zei hij. onder applaus van de aanwezigen, dat er in de diensten soms een „barbaars jar gon" wordt gebezigd. Ds. Van den Akker wenste de rooms-katholieken weer een kerkboek toe, dat zij ,,'s zondags naar de kerk kunnen dragen en dat hen draagt". „Wie verlost de kerkgemeenschap van het stencil." riep hij uit. De voorzitter van de vereniging, jhr. mr. J. E. van der Does de Willebois. zei, dat de Latijnse liturgie in de r.k. kerk een rustpunt is gebleven, waar naar velen, ook jongeren, hun weg terugvinden. Hij beklemtoonde, dat zijn vereniging op geen enkele wijze zich polariserend heeft opgesteld. Ook in de toekomst blijft dat zo. „We willen ons netjes gedragen." aldus de voorzitter. ADVERTENTIE1 Laat uw vakantie niet vergallen door opstandige ingewanden. voorafgaan, waarin het avondmaal wordt gevierd. De vergadering zelf zal worden geleid door ds. J. Moer land en ds. T. J. Prins. Ikon De radio- en tv-commissie van de bond stelt in haar verslag voor, „de IKON krediet te geven". Destijds besloot de bondsvergadering, dat de vrije evangelische gemeenten met de IKON mee zouden doen, maar de eerste twee jaar min of meer als proef. De commissie zegt nu, dat er zeker reden is voor kritiek op de IKON, „aan de andere kant is er pas recht om kritiek uit te oefenen, als men eerst van zijn dankbaarheid heeft getuigd." De projectgroep binnenlandse zen ding heeft een rapport ingediend, waarin een blauwdruk wordt gege ven voor het werk van de binnen landse zending in de toekomst. We zenlijk daarin is, dat men enerzijds voorstelt de buitenlandse en de bin nenlandse zending onder één dak te brengen, terwijl men anderzijds de taak van de binnenlandse zending ziet liggen op het terrein van de informatie aan de gemeenten en het stimuleren van plaatselijke activitei ten. Een centrale rol daarin speelt de predikant voor zending en evangeli satie. De ruim honderd vijftig deelnemers aan de jaarvergadering zullen zich niet alleen met bestuurlijke kwesties bezighouden. Er is een middag uitge trokken voor een referaat van prof. dr. A. Geense uit Groningen over het gezag van de bijbel. Een ongewoon trio in de preekstoel van dr. Robert Schuller, predikant van de hervormde kerk van Garden Grove (VS): van links naar rechts Charles Colson, eens topmedewerker van president Nixon, door Watergate in de gevangenis en nu een nieuw leven begonnen als evangelist, de be kende en bejaarde Nederlandse evan- gcliste Corrie ten Boom, die de laatste jaren vooral actief is in Ameri ka, dominee Schuller zelf en rechts ex-Zwarte Panter-leider Eldridge Cleaver, nu ook bekeerd en ijverig in evangelisatie-werk. De drie waren door dominee Schuller uitgenodigd als levende toonbeelden bij het on derwerp van zijn preek ,,Hoe een berg te beklimmen zonder te vallen". Van een onzer verslaggevers NIJMEGÉN Van vrijgemaakt- gereformeerde zijde start dit najaar, een groots opgezette bijbelcursus, gericht op buitenkerkelijken. Door middel van paginagrote adverten ties in landelijke dagbladen zal de aandacht op deze cursus worden ge vestigd. Verwacht wordt, dat de advertentie campagne vijfduizend reacties kan opleveren. Twaalf predikanten zijn bezig, de cursus, die uit 24 lessen zal bestaan, voor te bereiden. Er wordt een organisatie opgebouwd om de cursisten te begeleiden en tenslotte persoonlijk te bezoeken. Dat laatste zal door de plaatselijke evangelisa tiecommissies gebeuren, en pas wanneer de wens daartoe duidelijk door de cursist kenbaar is gemaakt. BOGOTA In het westen van de Zuidamerikaanse staat Columbia zijn zeven mensen verdronken tij dens een doopplechtigheid. De slachtoffers behoorden tot een groep van twintig dopelingen in de leeftijd van 13 tot 24 jaar. Zij werden mee gesleurd door een plosteünge vloed golf in de rivier de San Eugenio. JAMATIA Heel andere moei lijkheden melden de baptistenge meenten van Tripura, een kleine deelstaat van India, tussen Assam en Bangladesj. De grote toeloop tot het christendom heeft de woede van de niet-christelijke bevolking ge wekt. In het dorp Jamatia. waar on langs twintig mensen gedoopt wer den, werden sommigen gedwongen te herroepen. Anderen werden afge tuigd of uit het dorp gejaagd. DE BILT De internationale raad van christelijke kerken (ICCC) heeft een platenboek gepubliceerd onder de titel „Wreedheden in Rood China". Het bevat taferelen uit de culturele revolutie van 1966, geschil derd door Tsjen Joeng Sjeng, die in 1968 vluchtte naar Taiwan. Het boek, dat veertien gulden kost, werd voor de ICCC ook in Taiwan gedrukt. EINDHOVEN „Schrift en Ge tuigenis", de vereniging van veront rusten in de gereformeerde kerken, bereidt weer een getuigenis voor, dat men aan de synode wil voorleggen. GRONINGEN Het instituut Met vakantie naar t buitenland? Dat betekent n ander klimaat, 'n ander levensritme en vooral ook^nder eten Maar al te vaak wordt vèel vakantieplezier bedorven doordat maag of ingewanden in opstand komen. Krampen,opgeblazen gevoel, diarree, u weet 't wel. Zorg daarom dat u Tendosimol bij u hebt. Tabletten die uw spijsvertering weer in 't gareel brengen en korte metten maken met krampen en l 7pnrirV;imr*d 1 diarree. Uitsluitend verkrijg- 1 «V I baar bij apotneker en drogist in doosjes met 20 tabletten in handige doordrukstrips. Prettige vakantie! L Tendosimol anti-diarreetabletten voor uit en thuis. door dr. H. J. Kouwenhoven STRAATSBURG De jaarlijkse conferentie van het Internati onale werkgemeenschap voor bezinning op het christelijk belij den werd dit keer in Frankrijk gehouden. Om precies te zijn ln Lieblrauenberg, een kleine vijftig kilometer van Straatsburg, waar de evangelisch-lutherse kerk van Elzas-Lotharingen over een oud klooster beschikt, een plaatje in het vriendelijke heuvel land. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schnjver vermeld Mededeling Tot onze spijt is het ons niet moge lijk geweest vóór de dag van de Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-489445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 8 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 Maar de afgevaardigden uit twaalf verschillende Oost- en West- Europese landen hadden van hun kerken geen vrijaf gekregen, als er niet drie dagen tot vermoeiens toe gewerkt was. Daarvoor waren we bij elkaar gekomen, dominees, theolo gen. „kerkleiders": om ons samen te bezinnen op wat op 't ogenblik van de kerken van protestantse signa tuur wordt gevraagd, wanneer ze in het zoeken van de eenheid laten we zeggen aan de rooms- katholieke kerk niet voorbij willen gaan. Vanaf haar oprichting nu veertien jaar geleden houdt de werkgemeenschap zich eigenlijk vooral met Rome bezig. Minderheidskerk Het was mij al vaker opgevallen, sommige afgevaardigden in deze kring bekijken zo te horen de rooms-katholieke kerk met Argus ogen. De ervaring heeft hun geleerd, dat het protestantisme wanneer het een minderheid vormt allesbehalve als een serieuze gesprekspartner wordt geaccepteerd. Polen is een wel héél duidelijk voorbeeld. Daar telt de r.k. kerk meer dan 90% van de bevolking, de protestantse kerkjes nauwelijks één procent. In een land als Hongarije liggen die cijfers min der ver uit elkaar, maar van toenade ring tussen r. k. en reformatorische christenen is nog niet veel te bespeu ren. Als Rome een machtspositie in neemt, zeggen de meeste Oosterse afgevaardigden, dan tel Je als protes tant nauwelijks mee. Toch üjkt het er op. dat ook voor Hoofdred. Trouw hun besef hiermee niet alles gezegd verkiezingen alle brieven, welke be trekking hadden op onze berichtge ving en de in onze krant gevoerde discussie over de verkiezingsstrijd, in deze rubriek op te nemen. Het waren er te veel en bovendien was een aantal ervan te lang. In verband met dit laatste willen wij nog eens nadrukkelijk om de uiterste be knoptheid vragen (ook in een bijdra ge van honderd vijf tig woorden kan veel gezegd worden!) Ook ls het no dig te herhalen, dat de rubriek „Uit brieven van lezers" alleen bestemd kan zijn voor reacties op in onze krant geplaatste berichten, artike len en/of commentaren en niet voor. bijvoorbeeld, opmerkingen over te levisie-uitzendingen of oproepen om steun. Voorts delen we mee dat het sterke accent op de verkiezingen enige andere inzendingen in de ver drukking heeft gebracht, waardoor ze nu verouderd zijn, zéker gelet de gebeurtenissen in Drente. Ook deze bneven zullen we niet meer publi ceren. We verzoeken de inzenders goed te vinden, dat na deze medede ling niet de gebruikelijke correspon dentie volgt inzake niet-plaatslng van een brief. is. Want er zijn andere landen, waar in Rome en de reformatie van alles en nog wat samen ondernemen en wederzijds geregeld contact onder houden, ook al heeft de numeriek zoveel sterkere r. k. kerk de protes tantse kerken naar maatstaven van doelmatigheid helemaal niet nodig. De biede synodevoorzitters van de lutherse en de gereformeerde (of her vormde) kerk gaven de conferentie gangers daarover aardige informa tie. Hoewel „aardig" waren hun ver halen niet, in aanmerking genomen wat ze voortdurend lieten doorsche meren: de betrekkelijk zwakke kerkjes staan voor grote uitdagingen in deze tijd. De kerk in Frankrijk dreigt al meer een randverschijnsel te worden. De samenleving is vooral in de grote steden multi-raciaal. Ver nieuwing van de kerk is een eerste vereiste. Al sinds jaren, dat wil dus zeggen: we blijven in een proces ge wikkeld. In één van de voorsteden van Straatsburg hebben we er iets van gezien en gehoord. Op bezoek bij een evangelische gemeente. In een wijk. waarin het percentage jeugdcriminaliteit het hoogste is van de hele stad. De gemeente wil bewust een open gemeente zijn. Ze organiseert van alles om bij de men sen te zijn. Ook hebben we op onze conferentie een jonge priester horen spreken over wat de r.k. kerk doet voor de jongeren in de industrie, die veelal van huis uit al van het evan gelie en de kerk vervreemd waren. Ze worden in de gelegenheid gesteld hun eigen kerk-gemeenschap op te bouwen. Zo worden ze serieus geno men. -Zo tracht de kerk fouten uit het verleden alsnog goed te maken, voorzover dat mogelijk is. Ze beseft, waar haar Heer haar hebben wil en ze waagt het Hem op zijn weg te volgen. Misschien ligt hier de dipeste oor zaak van een nog steeds voortduren de grimmigheid en ongeinteres- seerdheid-voor-elkaar, zoals die hier en daar nog blijken te bestaan. Wan neer we het aandurven om een ghet- to-bestaan te leiden, onzelf behage- lijk terugtrekkend uit de wereld in onze imposante kerkgebouwen uit vroeger tijden, waarin we ons in hoger sferen wanen, dan lopen we misschien het meest de kwade kans op eigen standpunt te blijven staan. Wanneer je als kerken zó met het hoofd in de wolken loopt, dat je vergeet met Christus een weg van lijden te gaan. van zelfverlooche ning en offerbereidheid, geen won der, dat er dan ook oecumenisch weinig vooruitgang wordt geboekt! Spiritualiteit Mocht iemand in een zwak moment de hoopt gekoesterd hebben met de bezinning op het referaat van de conferentie: „Spiritualiteit oecu menisch probleem en opgave van de christenheid in de wereld' min of meer zich te kunnen isoleren van de angstwekkende problematieken, waarvoor activisten ons geregeld plaatsen, dan is hij wel bedrogen uitgekomen. De referent, prof. Vil mos Vajta te Straatsburg heeft met zijn indringend betoog aangetoond, hoezeer de christen deelt ln de opdracht, die de Heilige Geest te midden van de mensheid wenst uit te voeren. Wanneer Gods Geest in hem werkt, dan wordt de mens in zijn geest geraakt met alle gevol gen vandien voor zijn leven, voor zijn gewone, menselijke bestaan. Van hieruit trok hij lijnen naar de oecumenische verhoudingen in onze tijd. Het begrip „spiritualiteit" kan onmogelijk een alibi vormen om als kerken te vluchten in een soort gees telijke eenheid. Dan kom je er zon der kerkelijke kleerscheuren af. »ie zonden, maar niettemin nog mooi terecht zijn gekomen? Me dunkt van niet, want er zijn allang andere zon den komen opdoemen en menig ge reformeerde ouderling zal vandaag dik tevreden zijn, als de kerkjeugd het houdt bij een bioscoopje of wat ronddarren op de kermis. Ik ver moed dat de kerkeraad de gemeente er op wenste te wijzen dat degenen, die thans zo rustig de ouderlingen en diakenenbank bezetten, Jaren her eveneens de galerij onveilig maak ten. Met andere woorden: we kunnen weliswaar 't lawaai niet toestaan, maar we hoeven aan lawaaiend zaad des Verbonds niet te wanhopen. Zonder nu deze troostrijke gedachte omver te willen gooien, moet ik toch van mijn spijt getuigen dat de Drachtster gereformeerde kerkeraad er geen blijk van geeft, iets anders te beseffen. Dit namelijk: dat hijzelf de kerkdiensten belegt en dat je je bij dat voortdurend lawaai van de jon geren wel eens mag afvragen wat er aan die diensten mankeert als de jeugd er zich kennelijk verveelt. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuwerkerk af' (buiteng. wijkgem. in wor HSM van Die te Wolphaartsdijkp de derhemert: J. den Dilfc Benthuizen. Aangenomen naar Wapen van Sliedregt te Oude Tof bedankte voor Oosterwoldfrd v< nendaal. Bedankt voor Roodeschoi on al time): H. P. v.d. Horst te (fan ee haule. in or lee: ntoluk -0 imm oorbï lezettt rd. w nabi half ntal s op 1 GEREF. KERKEN (VRIJGIlukse Beroepen te Amstelveen-M| r GEREF. KERKEN Bedankt voor Capelle a d Rinsumageest: A. Medemi ensleek. AMERSFOORT De sectie ere dienst van de raad van kerken houdt op met het „lied van de week". Het lied voor 5 juni (gezang 331) zal het laatste zijn. Het Lied boek heeft op ongedachte wijze zijn weg gevonden naar kerken en scho len, aldus de sectie, die ook wijst op de vermoedelijke verschijning in de komende herfst van het „Compen dium" van achtergrondinformatie bij de 491 gezangen. A. den Broeder te 't Hardejvrom ver-Smilde: D. F. Ensing, sta Kampen; te Marknesse-N* de r Jagersma, kand. te Paltsen Aangenomen naar Leerdaif Trimp, kand. te Kampen y dankte voor Appingedam, Buitenpost, Heerde-Wapen* lystad, Loenen a.d. Vecht-W^ Zuidwolde. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Lisse: J. van 1 Dedemsvaart. Prof, dr. R. Bijls naar voor liturgiewetenschappen aan de rijksuniversiteit te Groningen zal binnenkort een bundel hymnolo- gische opstellen uitgeven. De bundel „Het lied en de kerk" bevat onder meer studies over het kerklied in het Fries, de Nederlandse reformato rische psalmberijmingen en Luthers eerste lied. KAMPEN Prof. J. Kamphuis zal in januari 1978 namens de senaat van de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken (vrijge maakt) een bezoek brengen aan de vrije faculteit voor gereformeerde theologie te Aix en Provence (Frank rijk). Hij zal de mogelijkheid van gastcolleges bespreken. BRUSSEL Dr. A. J. Pieters, synodevoorzitter van de protes tantse kerk van België, heeft een ..moreel appèl" gericht tot regerings formateur Tindemans. Daarin vraagt hij bij het opstellen van een regeringsprogramma bijzondere aandacht voor de minbedeelden, zo wel in eigen land, als in de derde wereld. WARSCHAU Kardinaal Wys- zynski heeft in een preek de onder drukking door de politie veroor deeld, die sedert de geheimzinnige dood van de student Stanislaw Pyas op 7 mei dissidenten en studen tenkringen treft. „Men moet het hele stelsel van het heersen over de mens herzien en men moet de tegen de mens gebruikte methoden loslaten," Vroom alle verschillen met de man tel der liefde bedekken, terwijl in feite alles bij het oude blijft. Oecu menische spiritualiteit wil zeggen, dat ik de ander en zijn gave onont beerlijk acht. Zonder de ander ben ik onvolkomen. De grootste aandacht vroeg de refe rent voor de gezamenlijke opdracht - van de christenheid in de wereld. De christenheid heeft gegronde ver wachtingen op de toekomstige „ge nezing van de mensheid", en wel op grond van de door de Heilige Geest te voorschijn gebrachte tekenen en vruchten. De structuren in de sa menleving vragen om verandering, om vernieuwing. De kerk die leeft in en vanuit de Geest zal zich niet mogen onttrekken aan wat haar hand vindt om te doen. Toch meen de de inleider te moeten waarschu wen voor een optimisme, dat meent via structuurveranderingen het ko ninkrijk van God almeer te realise ren. De Heilige Geest stelt tekenen van de nieuwe wereld. Zo ls die wel onder ons, maar in tekenen nog slechts. Tekenen, die een crisis aan duiden, een oordeel over het be staande, dat werkelijk vernietigd dient te worden. Met andere woor den: geen opbouw zonder afbraak- tot-de-grond. Zoals te verwachten was, liepen in een zo gemengd internationaal ge zelschap de meningen nogal uiteen. Zeker over dit laatste punt. Maar ook over de vraag, of het in de omgang tussen de kerken moet ko men tot officiële schuldbelijdenis sen over wat er ln het verleden is gebeurd; over de schade, die men elkaar over en weer heeft berok kend; de pijn, die men elkaar heeft aangedaan. Sommigen vroegen zich af, of gezamenlijke boete- of ge bedsdiensten, zoals door de nieuwe aartsbisschop van München, Joseph Ratzinger is voorgesteld, niet (fijn zinniger zou zijn. Want wie is door de verdeeldheid het meest pijn ge daan....? Dr. Kouwenhoven is gereformeerd predikant in VUardingen. „Met de gemeente onderwef titel van de afscheidsbunT gaat verschijnen ter gelef van het emeritaat van pro Bijlsma als hoogleraar aan! testantse theologische facib Brussel. Naast vele andere ofs van prof. Bijlsma zal ooklbet scheidscollege van 20 apfeeei1 „Bijbels en marxistisch atr^ worden opgenomen. De bu# cira 25 gulden gaat koste bestellen bij de faculteit (B tenstraat 40, brifssel). Ds. M. Pronk Ds. M. Pronk te Dordrecht, bri ge maand uit de christelijke ft v meerde kerken trad, ii. sc gereformeerd geworden. De| de le commissie van dewill' gereformeerde gemeenten itfart land heeft ds. Pronk met de [Wijs teleden, die hem gevolgd zijndat als aangesloten gemeen, z< Dordrecht. Met de overkonva ds. Pronk is het aantal predtie t van het kerkverband ddes gereformeerde gemeenten irflles land gestegen tot twaali, eet re dat nog niet eerder bereikt wi in kerkverband telt ongeveer zfe Z gemeenten. Ds. Pronk is mei. d jaar verreweg de jongste twaalftal, van wie er negen bfcer zestig en vijf boven de zevend— Ds P. van Strien Ds P. van Strien, oud-synode| van de gereformeerde kerke{J zijn vijftigjarig jubileum kant met een receptie, vrijdaj 10 juni van half acht tot har in de gereformeerde kerk J~ hof te Woudenberg. Uil Pinksterconferentie van king (Ben Hoekendijk) in V ten, vrijdagavond 27 mei hL-, tot maandagmiddag 30 mei met o.a. Merv en Merla Wats van Biljouw, Anne van Kees Goedhart, Bob Meijer van der Weele. Duizenden KS verwacht. Inf. en opg. teLA 2641. Jubileumtrefdag Leger d( maandag 30 mei Expohal, Hil Inl. tel. 020-241703. Bijbel en homofolie. Voot^ van homofiele kinderen, zèf middag 4 juni in Groningen. inl. tel. 050-410907. Een leergang in dc liefde end met en over films van B( "e 3-5 juni, Den Alerdinck, LtP them (tel. 05290-541). Onderdak Een Amerikaans jeugdkoor merorkest maken een door Europa en zullen van juli in Nederland verblijven1 de Amerikaanse jongeren nog onderdak gezocht. B die één van de 112 jong meisjes in de leeftijd van 1! Jaar kunnen herbergen, k zich aanmelden via het te* nummer 010-823449. Ooïi 14-17 juli komt een Amer Jeugdkoor naar Nederland. van de leden (117 Jonge meisjes van 15-21 jaar) onUi bracht moeten worden. In gevallen gaat het om drie n4 y onderdak. ai< -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2