Protest en verzet ligt ons na aan het hart Sn s Personalia Mét Goudzwaard maar zonder politiek 9000 May-day-bezoekers 'Kerk moet duidelijk spreken in politiek' I DR. R. H. BREMMER OP BONDSDAG: Twee stromingen Achtergrond Hervormd-gereformeerde jeugd bijeen Interview mei J. W. Schulte-Nordholt •n METZLER- Baptisten- jeugd gaat door met toogdagen Duitse belijdenisbeweging geen eenheid, maar groeit wel VAN DA AC Buitenverbandse jeugd in Spakenburg bijeen VOORBIJGANG vrijdag 20 mei 1977 KERK Trouw/Kwartet .g 2 ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers ENSCHEDE - Op de gisteren te Enschede gehouden bondsdag van de vrijgemaakte gereformeerde jongelingsver enigingen heeft de Enschedese predikant dr. R. H. Bremmer een actueel referaat gehouden over het onderwerp: ..Protest en verzet". Dit lijken, aldus dr. Bremmer, twee hypemieuwe. eigentijdse termen en zaken, en „toch zijn het zaken die juist gereformeerde jongeren na aan het hart liggen". Wij zijn. zei de referent, echte ..pro testanten". Het woord Is vaak uitge hold. maar het betekende oorspron kelijk een krachtig protest tegen on derdrukking op het punt van het vrije dienen over God. In die zin werd het woord het eerst gebruikt op de Rijksdag te Spiers in 1529. De vorsten en steden die zich daar ..pro testanten" noemden, vochten tegen onderdrukking en gewetensbeknot ting. Ook de term ..verzet" is niet nieuw. Calvijn pleitte reeds in het vierde boek van zijn InstituUe voor het recht, zich tegen een tyrannieke overheid te verzetten. Dat de Neder landers in de zestiende eeuw kozen voor de calvinistische reformatie, heeft zijn grond in de mogelijkheid die het calvinisme hen bood zich te verzetten tegen het tyrannieke be wind van Filips II. Toen de Koning- stadhouder in 1688 zijn befaamde tocht naar Engeland maakte, de eni ge invasie die daar na Willem de Veroveraar gelukt is. voerde hij in zijn vaandel: voor vrijheid en protes tantisme. Dr. Bremmer vervolgde: In deze twinügste eeuw zijn de ter men ..protest" en „verzet" over heel de wereld populair. Ze richten zich nu tegen de bestaande orde. Nadat het verzet in de tweede wereldoorlog zich kantte tegen het nationaal- socialisme en fascisme, is het nu duidelijk gericht tegen technocratie en het daaraan volgens velen ver bonden kapitalisme. Er zijn in het hedendaagse verzet duidelijk twee stromingen te onderkennen De ene verzet zich met geweld en hecht nau welijks waarde aan alleen maar pro test. Het zoekt zijn kracht in guerril la-oorlog. bomaanslagen en gijzelin gen. Propagandisten hiervan zijn fi guren als Mao. Che Guevarra en Fi del Castro. Zij hebben zich met ge weld gekeerd tegen regerende elites en daarop de macht veroverd. Ty pische vertegenwoordigers van deze stroming zijn de Baader- Meinhoffgroep en de Zwarte Sep tember. Daarnaast komt echter een sterke stroming op die geweldloos verzet tegen de bestaande orde pro pageert. De geestelijke vader van deze stroming is Tolstoi, die er een anarchistische kleur aan gaf. Hoe zeer met geweldloos verzet veel is te bereiken, zien we als we letten op mannen als Gandhi. Martin Luther King en Boethoeli in Zuid Afrika. Zij zoeken hun kracht in het protest door middel van actiegroepen, pro testmarsen. sit-down stakingen en dergelijke. Ze vechten voor alterna tieven die ze voor de bestaande orde aanbieden. Ook in ons land steekt achter veel actiegroepen de idee van het geweldloos verzet. Achter heel deze beweging zit een diepgeworteld onbehagen met de huidige samenleving. Men ervaart de hoog-gelndustrialiseerde samenle ving in het westen en de heersende elites in de ontwikkelingslanden als onderdrukkend en wil daar het alter natief van democratie en collectivis me tegenover stellen. „Laat de kinderkens tot Hij komen" zo zei Jezus lot de apostelen, die met hun grote-mensen-geredeneer de kinderen van Hem wilderwweren. Breng de kinderen van Brazilië naar Jezus. Geef ze een Nieuw Testament. Verhinder het niet met grote-mensen- geredeneer. Nog 19.000 kinderen vragen dat van u. Giro 901000 t.n.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp met verm.: „N.T. Braz." Opmerkelijk is echter dat waar revo- Veel nieuwkomers onder Opmerkelijk is echter dat waar revo lutionaire groepen de macht in han den krijgen, zich een nieuwe dicta tuur voordoet, die minstens even re pressief zijn als het bewind dat zij verdreven. Men zie maar naar Rus land. Oost Europa en tal van ontwik kelingslanden met communistische of socialistische militaire dictaturen. Zowel het gewelddadig als het ge weldloos verzet, zo merkte dr. Brem mer tenslotte óp, gaan ervan uit dat de mens goed is en dat een ideale samenleving tot stand kan worden gebracht. Als gereformeerde protes tanten staan wij niet kritiekloos te genover overheid en samenleving. In de vorige eeuw hebben de gerefor meerden met alle kracht tegen de liberale overheersing gevochten en ook thans is er alle reden met kracht op te komen tegen de dictatuur van minderheden die door middel van geweldloos verzet de overheid willen verlammen. De mens is niet goed en zijn ongebondenheid moet door overheden bedwongen worden. Al leen: die overheden zijn gebonden aan wet en recht en daar hebben wij hen aan te houden. Het evangelie van Jezus Christus is een evangelie van verzoening en vanuit de kracht van die verzoening hebben wij ons in de samenleving met zijn harde pola- riseringstendensen voor overbrug ging van de tegenstelling tussen ka pitaal en arbeid in te zetten. Wij zullen als gereformeerden ook ons zelf onder de kritiek van het evange lie van de verzoening hebben te stel len. De vijfde bede van het Onze Vader (vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schulde naren) heeft maatschappij-kritische kracht. Zo houden wij die ons uit onze eigen geschiedenis aangereikte termen als protest en verzet zuiver. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM „Mens uit één stuk" was het thema van May-day, de jongerendag van Yough for Christ-Nederland, die dit jaar voor de vijfde keer werd gehouden. In de Rotterdamse Ahoy waren zo'n negenduizend jonge mensen bij elkaar, het merendeel door de Nederlandse Spoorwegen met speciale trei nen (de May-day-express) naar Rotterdam vervoerd. Op navraag van presentator Bart van Empel bleek meer dan de helft van de aanwezige jongeren voor het eerst de May-day te bezoeken. Als een van de hoofdsprekers zei Bart van Empelen over het thema: „Het geloof, wat koop Je daar voor? Als Jezus nu zou leven, zou Je Hem dan willen zeggen: gaat U nou eens een keer met mij naar school. ,Ik lig er daar uit. Kan ik er wat aan doen. dat lk zo ben'. Gaat U eens een dag mee naar mijn werk. waar ik dubbel- gehandicapten moet verplegen. Zelf voelen we ons vaak als mensen die uit allerlei kapotte stukjes bestaan. God wil Je weer heel maken," aldus Bart van Empel. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Op de druk bezochte bondsdag van de her vormd-gereformeerde jeugdbonden in de Rotterdamse Doelen heeft ds. J. Vroegindeweij uit Emmeloord erop aangedrongen, dat de kerk duidelijk positie kiest in de politiek. Maar tegelijk zei hij, dat de kerk nooit het evangelie mag vereenzelvigen met een bepaalde ideologie. ADVERTENTIE Hervormd Nederland De hervormd-gereformeerde jeugdbonden (HGJB) vormen de or ganisatie van het jongerenwerk in de rechtervleugel van de hervormde kerk (de gereformeerde bond). Ge woontegetrouw had de bondsdag twee sprekers. Ds. W. O J van dei Sluys uit Amsterdam hield een he- melvaartsmeditatie over: ..WIJ heb ben een Koning". Dat is geloofstaal die de Heilige Geest Je moet leren aldus ds Van der Sluys. want deze Koning is een heel andere dan aardse koningen. Hij was veracht en de onwaardigste onder de mensen. Heeft de Geest Jou al duidelijk ge maakt, dat Christus zo voor Jou heeft wülen worden'' Daarop ging ds. Vroegindeweij door over de regering van Christus. Hij regeert over het rijk van Gods gena de en liefde voor een wereld en voor mensen, die van Hem afgevallen wa ren. In zijn regering wil Hij worden aanvaard en geloofd Van ons wordt niet gevraagd, zijn Koninkrijk op te richten, want dat is al gebeurd, maar wel ervan te getuigen. Dit werkte ds. Vroegindeweij vooral uit naar de hei liging van het leven. Als het dan om de grote ethische vragen gaat ook in de poliUek heeft de kerk te getuigen. Ds. Vroegindeweij betreurde het. dat in het rapport ..nieuwe levensstijl", dat in de voorjaarszitting van de hervormde synode besproken is. met geen woord gesproken wordt over de christelijke houding ten aanzien van de abortus. „Het blijkt mogelijk schrijnend onrecht en leed dichtbij te bedekken met het leed van de wereld verweg." zei hij. Zuid-Afrika Dat de HGJB zelf de ontwikkelings hulp niet vergeet, bleek uit de actie ..helpmekaar". die gisteren afgeslo ten werd. Deze actie heeft 110.000 gulden opgebracht voor diverse pro jecten in een zwart dorp in Zuid- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN. Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Afrika. Tegelijk heeft deze actie een hele discussie over Zuid-Afrika op gang gebracht in gereformeerde bonds kring. Deze bondsdag was wat anders op gezet dan vorige Jaren, toen steeds mensen teruggestuurd moesten worden, omdat er geen plaatsen meer waren. Ditmaal werd het hoofdprogramma in de grote Doe lenzaal tweemaal gegeven, 's mor gens en 's middags. Tegelijk waren er in andere zalen nevenprogram ma's Zo konden nu drieduizend mensen deze dag meemaken (vorige Jaren hooguit 2500). De meningen over dit experiment waren verdeeld. Een gisteren gehouden enquête zal meetellen in het beraad van het be- stuuf. of men het in 1978 op dezelfde wijze doet. of t men toch zal uit wijken naar oe een of andere sporthal. ..Dat laatste ongaarne." zei ons secretaris ds H. J. Smit. want in deze stijlvolle Doelen, waar we al elf jaar samenkomen, voelt de HGJB zich thuis." Delegatie raad van kerken naar Oost- Duitsland AMERSFOORT Een delegatie van de Nederlandse raad van kerken zal van 6 tot 13 Juni een werkbezoek brengen aan de hoofdstad van de DDR. Berlijn. Van daaruit gaat het gezelschap op reis door de DDR om contacten te leggen met een aantal gemeenten. Het geldt hier een tegen bezoek. Enkele jaren geleden be zocht een delegatie van kerken in de DDR ons land. De Nederlandse delegatie bestaat uit ds. C. Mak. synodepraeses van de gereformeerde kerken, ds. F. Mooi, dr W Rood. adjunct-secretaris van de r.k. bisschoppenconferentie, de heer H. Esaja van de evangelische broedergemeente en het christelijk pedagogisch studiecentrum, en ds. J. A. Roskam van de lutherse kerk. Rechterlijke macht Tot vice- president van het gerechtshof in Amsterdam is benoemd mr. S. Stof fer. thans raadsheer in het ge rechtshof in Den Haag. Tot vice-president van de arrondis sementsrechtbank in Den Haag is benoemd mr. P A. C. Bondam, thans kantonrechter in Den Haag en rechter-plaatsvervanger in de arron dissementsrechtbank in Den Haag. Tot kantonrechter in Alphen aan den Rijn is benoemd mr. D W. C. van der Velde, thans directeur van een levensverzekeringsmaatschap pij en kantonrechter plaatsvervanger in Den Haag. Meer nieuws op pagina 9 Oeze week in Hervormd Nederland o.a. Carter wil wapenwedloop doorbreken Prof Heertje: de werkloosheid is een veelkoppig verschijnsel. Waarom zwegen de kerken over de voor laarsstakingen Het Palestijnse volk is doodmoe. De woordvervuilmg van politici. Ik abonneer mij op HN vraag een proefnummer Naam: Straal: Plaats: Ab. prijs f 31,— per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Den Haag. Bellen kan ook: 070 - 512111 HN la ook In de loaae verkoop ver krijgbaar TR14 J. A. Segers Deputaten voor de evangelisatie van de gereformeerde gemeenten hebben de heer J. A. Segers. tot voor kort directeur van een Mavo te Lis- se. benoemd tot evangelist voor het noorden van Nederland. Zijn standplaats wordt waarschijnlijk Leeuwarden. ADVERTENTIE bril: ieders oogmerk! Jongeren die dat wilden konden ln een speciale ruimte doorpraten over deze toetsvraag. Enige honderden jongeren maakten van deze gelegen heid gebruik. Tijdens een zeskamp die door ploegen uit de drie noorde lijke provincies werd gewonnen was er in de nabijgelegen Maashal een afwisselend programma. Er was on der meer een schaaksimultaan tegen schaker Koen Zuidema. Hij won twaalf partijen en verloor er twee. Tien partijen liepen uit op een remise. Hannie van Leeuwen Ook konden de jongeren in de spea- kerscomer onder meer discussiëren met mevrouw Hannie van Leeuwen, lid van de Tweede Kamer voor de ARP. Ze zei gegrepen te zijn door de bijbeltekst: GIJ geheel anders, gij hebt Christus leren kennen. De jongeren maakten druk gebruik van het stellen van vragen. Ze toon den de meeste belangstelling voor het abortusvraagstuk. Mevrouw Van Leeuwen: „Ik vind het erg verdrietig dat de kleine christelijke partijen als het GPV, SGP en de RPF suggeren dat ik de abortus zou bevorderen. Alleen als een zwangere vrouw ln een noodsituatie verkeert kunnen we ab ortus toelaten. Dat vraagt het evan gelie van mij". Overigens merkte gespreksleider drs. Pieter van Kampen op dat Yough for Christ met het uitnodigen van mevrouw Van Leeuwen geen ste madvies wil geven: „Het ligt niet in het karakter van Yough for Christ zoiets te doen". Mr. Van Maanen Datzelfde gold ook voor het uitnodi gen van mr. J. F. van Maanen. hoofd televisie NCRV. „Iedereen mag zelf weten welke omroep hij kiest." Een van de jongeren suggereerde van de drie christelijke omroepen een soort CDA te maken. Dat stuitte bij mr. Van Maanen op problemen. .Afge zien van het feit dat het soms al een hele klus is de NCRV bij elkaar te houden gaat de wet zo'n regeling tegen. We zouden er niet meer zendtijd door krijgen." In het slotprogramma sprak ds. P. Rie- mersma, predikant te Harllngen: „Toen ik hier vanmiddag bin nenkwam kreg ik de tranen in de ogen. Hoe is het ln Godsnaam moge lijk dat zoveel jonge mensen getui gen van de Heer." Een collecte voor het werk van Youth for Christ in de derde wereld bracht een bedrag op van 23 duizend gulden. Tussen de programma's door konden de jongeren informatie inwinnen bij een zestigtal stands. Uiteenlopend van het Nederlands Bijbelgenootschap tot Amnesty In ternational. Op deze jongerendag werd tevens het boek „A story of Youth for Christ" gepresenteerd. De eerste qpcemplaren werden uitgereikt aan tien jarige jonge aanwezigen. Dit bpek geeft informatie over de ont staansgeschiedenis. de huidige acti viteiten van deze interkerkelijke jeugdbeweging. De NCRV-televisIe zendt zaterdagavond beelden uit van deze jongerendag in het pro gramma Hier en Nu. Van een onzer verslaggevers BILTHOVEN De nationale Jonge- rentoogdag van de baptistenge meenten. gisteren op de Vinkenhof, is zo'n succes geworden, dat de orga nisatoren besloten hebben met dit jaarlijks evenement door te gaan. Mede begunstigd door het fraaie weer waren er ditmaal twaalfhon derd mensen ln de grote tent op het voetbalveld van het baptistensemi narie. dat was tweemaal zoveel als vorige Jaren. Al tientallen Jaren worden er binnen de nu 52-jarige Nederlandse baptis ten Jeugdbond toogdagen georgani seerd op hemelvaartsdag. De laatste Jaren was er een financieel tekort door een te gering bezoekersaantal, mede omdat juist op hemel vaartsdag verschillende baptisten gemeenten plaatselijke gemeente- dagen zijn gaan beleggen. Ook de „Mayday" van Youth for Christ was een concurrent. De organisatoren hadden daarom laten weten, dat de toogdag van gisteren de laatste zou zijn. als er weer te weinig mensen zouden komen. Speciale gast en Indrukwekkend spreker was Jeremia Hodoroaba, do minee van de enige Roemeense bap tistengemeente in West-Europa, na melijk in Parijs. Vorig Jaar brachten de Nederlandse baptistenjongeren tienduizend gulden bijeen voor bij bels in Roemenië. door Albert Schipper DORTMUND De derde „Gemeindetag unter dem Wort" is gisteren in Dortmund afgesloten met een zes uur durende dienst in het Westfalenstadion, waar onder anderen de Thubinger wereldraadcriticus prof. BeyerhauS en de Argentijnse evangelist Luis Pallau het woord voerden. De Gemeindetag unter dem Wort is de behoudende tegenhanger van de sinds de oorlog klassiek geworden Kirchentag. Deze is volgens de lei ders van de belijdenisbeweging ech ter veel te pluralistisch (kijkt om zo te zeggen, te veel kanten uit). De laatste tijd stelde de voorzitter van de Gemeindetag, der Westfaalse do minee Rudolf Baeumer zelfs vast dat medewerkers aan de Kirchentag zich daarmee uitsluiten van de Ge meindetag. Met name op dit punt is men het onder de leiders van de Gemeindetag echter niet eens. Naast kritiek op de Kirchentag vinden de mensen van de Gemeindetag elkaar in de afwijzing van vernieuwing van de theologie, omdat zij menen dat deze de gemeente slechts verontrust. De Gemeindetag wil in de verwar ring orde scheppen. Dooie dagen De bijeenkomst duurde drie dagen. Dinsdagavond begon de vergadering met een evangelisatiecampagne, waar Luis Pallau en zijn Westfaalse collega dr. Gerhard Bergmann spra ken. Bergmann betoogde dat Jezus Christus het antwoord is op alle vra gen ln de huidige verwarring. Het geloof in Hem geeft de geborgen heid, waar zoveel mensen naar ver langen en zonder welke Je niet kunt leven en sterven. Pallau, blijkbaar een leerling van de Amerikaanse evangelist Billy Gra ham. trachtte een zo omvangrijk mo gelijke groep van de circa driedui zend aanwezigen te bewegen hun leven aan Christus te geven. Enkele honderden maakten van de gelegen heid gebruik om naar voren te ko men. Pallau heeft bekendheid gekre gen door soortgelijke campagnes in Latijns-Amerika. Hij betoogde dat de vrijheid in zijn werelddeel nog nimmer zo groot was als nu. Woensdag konden aanwezigen na een bijbelstudie kiezen tussen vijf tien discussiegroepen. Het ging in deze groepen om propaganda tegen het communisme, verzet tegen de onderwijsvernieuwing en tegen de gebruikmaking van groepsdyna- mische processen in de kerk. De kerk mag zich politiek niet engage ren. werd in andere groepen gezegd en in een groep werd gepraat over de vraag hoelang men nog in de kerk kan blijven, gezien de toenemende druk op de rechtgelovigheid. Basis De basis waarop de vele, bijbelge- trouwe en belijdenisgroepen, in de Bondsrepubliek zich organiseren is de afwijzing van de Kirchentag en de kritiek op de kerk. Rudolf Bau- mer heeft het voortdurend over kerkstrijd (Kirchenkampf), zoals in de Jaren dertig, maar zijn medebe stuurder Paul Deitenbeck zegt dat hij zich nog steeds op zijn plaats voelt als dominee in de kerk. Kurt Helmburger, de voorzitter van de Piëtisten uit Beieren, verlangt dat de kerk wat meer openheid schept voor zijn richting en zegt best te begrijpen dat de Kirchentag niet alleen maar piëtisten toelaat als spreker, terwijl prof. Beyerhaus zelfs daarentegen de evangelikalen- beweging niet meer vertrouwt om dat deze met de wereldraad van kerken spreekt. Het in de belijdenisbeweging geor ganiseerde conservatieve, piëtis tische en evangelikaal ingestelde protestantisme is geen eenheid en kan daardoor als het erop aankomt nog geen grote invloed uitoefenen. Maar het aantal belangstellenden neemt toe. Een kerksplitsing in de Bondsrepubliek is nog niet op til, maar de beüjdenisbeweging is wel in staat de officiële kerk te storen in haar zoeken naar een reactie op de uitdaging van de moderne maat schappij. Van een onzer verslaggevers „Wat gaat er hier gebeuren, een politieke vergadering of zo?", vroeg de chauffeur van een van de twee extra ingezette bussen die gisteren pendelden tussen station- Amersfoort en Spakenburg om enkele honderden jongeren naar en van hun jeugddag te brengen. De chauffeur had alle reden voor zijn vraag. Voor de Spakenburgse Westerkerk stond een volkswagenbus volgeplakt met affiches van de Reformatorisch PoliUeke Federatie en een van de sprekers op de jeugddag was de opsteller van het CDA-program. prof. dr. B. Goudzwaard. De aanwezige televisie completeerde het beeld van een poliUeke vergadering. De meer dan vijfhonderd Jongeren kwamen ech ter niet met een politieke bedoeling naar Spa kenburg maar voor de jeugddag van de jongeren uit de gereformeerde kerken vrijgemaakt, buiten verband. Ad de Boer, mede-redacteur van het blad van de buitenverbandse jeugd en EO- medewerker. bekende dat men zich bij de orga nisatie van de jeugddag afgelopen herfst niet gerealiseerd had dat de verkiezingen een zo sterk licht op Goudzwaards aanwezigheid zouden wer pen. De organisatoren hadden daarom besloten de partijpolitiek buiten de deur te houden. Wel deelde de RPF op het plein voor de kerkdeur folders uit. De eerste spreker was de Rotterdamse <Js. G. van den Brink. Hij vertaalde het thema van de Jeugddag „Durf JIJ anders te zijn" naar „Word een ander mens". Daarvoor zijn nodig als uitwer king van het geloof: flinkheid, kennis, zelfbe heersing. volharding, godsvrucht, broederliefde en liefde tot allen. Geloof is weten dat God achter je staat en dat God Ja tegen de wereld zegt. Van den Brink waarschuwde voor activi teit. hoe idealistisch ook, zonder God. Ook waarschuwde hij voor het naar binnen gekeerde christendom dat zo zeer met God en de ziel bezig ls dat het vergeet dat vier van de vijf mensen in de wereld honger hebben. Het wekte enige verbazing in de zaal dat de televisielampen van de Evangelische Omroep uitgingen voordat de tweede spreker prof. Goudzwaard het podium betrad. In zijn toe spraak. volgens afspraak zonder enig politiek geluid, kenmerkte Goudzwaard de levensstijl zonder Christus als verduisterd, vervreemd, ver hard en verdoofd. De mens wordt geobsedeerd door de dingen die hij heeft of wil hebben, door de doeleinden die hij zich in zijn leven stelt. De mens zet zich voor die doeleinden in zonder zich aan iets of iemand te storen. De huidige samen leving wordt, aldus Goudzwaard, gekenmerkt door een voortdurend streven naar meer inko men. meer luxe. De dag van vandaag wordt beleefd als een mogelijkheid om morgen verder te komen. Normen en wetten geven de mens rillingen. Het zijn conventies die de mens belem meren in zijn vcijheid. Het leven van de christen staat in scherp contrast hiermee, aldus Goudzwaard. Hij laat zich niet beheersen door de dingen. De christen wordt bevrijd van deze bezetenheid door bezit. Goudzwaard waarschuwde voor de verwarring die gemaakt wordt tussen het doel en de zin van het leven. Het doel is iets dat in de toekomst ligt terwijl de zin iets is van waaruit je leeft: Christus is de zin van het leven van de christen. Tegen over de taboes (leeggelopen normen) van de moderne mens stelt de christen de Torah. de wet die richting geeft naar het geluk. In de praktijk houdt de christelijke levensstijl ln dat je meer op mensen let dan op dingen De christen is erop uit goed te zijn voor zijn medemens en hij laat zich niet opslokken door de doeleinden die hij zich gesteld heeft, aldus prof. Goudzwaard. De jeugddag van de buitenverbanders werd mu zikaal opgeluisterd door de Barendrechtse zanggroep „Het zingende woord" onder leiding van W.L. van Noort, die met begeleiding van dwarsfluit, gitaren, slagwerk en orgel tal van moderne geestelijke liederen ten gehore bracht en de samenzang begeleidde. „Volksunie" Het was aan te zien komen d^a Nederlandse Volksunie in dei®tl{ dagen van verkiezingstijd vaf te zou doen spreken. In Den Haf£ r Schiedam waren er al zulke zlbre aan de hand geweest dat meirrs. steeds brutaler optreden vanF n gefrustreerden zou kunnen aan verwachten. Dat is dan nu gefra Voor de radio heeft de leider f1 ie deze beweging zich onomwoifn recistisch uitgelaten ten aan*16, van allerlei landgenoten. Nu r115 vraag: wat doen we met dit |n r fenomeen dat ons althans in verte aan de dertiger jaren d<r denken". Ook toen waren het,el^ voornamelijk toch wel in zek£ 31 opzicht gestoorde mensen diqoer soort „idealen" aanhingen. mmmm Sommigen zijn zelfs ongeneef gebleken en hebben zich na al het miljoenenleed. door hen aangericht nog weten te nesti bepaalde partijen." Boerenlej Roskam is daar nog altijd een voorbeeld van. Maar nu de Volksunie. Wat moeten we en Er gaan stemmen op die om e< verbod en opheffing.van dezei vragen. Van voor de oorlog hefjell ik me niet dat hier ooit een pa verboden is. Wel was het b.v. verboden voor ambtenaren oi van fascistische bewegingen t Toch kan men zich bij al dit si maatregelen afvragen of ze ge zijn. Er zijn drie grote argume,,.. tegen. Een verboden partij oil zich aan onze waarneming enj y», ondergronds doorwerken; 1 martelaren hebben altijd aan kingskracht. Wanneer je met verbieden van partijen, ook ambtenaren begint kan het mV/ worden om het einde te vindei# de Berufsverbote in Duitslan^i i democratisch recht van vrije JU meningstuiging moet gehand Een derde argument ligt op e< ander vlak. Wat deze mensen beweren leeft bij veel meer mi dan hun aanhang zou doen vermoeden. Meermalen is aangetoond hoe racistisch onP2' denken nog is. Het bestaan vagj groepering kan een spiegel voj,i. zijn. Zo belachelijk word je air toegeeft aan die neigingen. DiPc voor ons volk alleen maar goel i Beroepingswerk NED. HERV KERK [®.r Beroepen te Nieuw WeerdinL Meijering te Nijland; te Eer k Drongelen en te Babyloniër L. Wullschleger kand. te Nuf te Uithuizermeeden: C. L. V te Krabbendijke; te Roode, (part-time) H. P. v.d. Ouwsterhaule. Aangenomen naar Wierden: gaard te Rotterdam-Delfs naar Sneek: (toez.)W.M. van Ll lenburg te Ouderkerk a.d. Afscheid op 22 mei van Kruir H. Bossenbroek ber. te Inge Maasdam-Cillaarshoek: A. Dam ber. te Strijen c a. Intrede te Beverwijk-Heemsk Kwakkelstein uit Goes; te W< Codée uit St. Annaland; te Ewi aan Zee en Egmond Binnei*' Prins uit NOP (Nagele-Tollel Bevestiging te Noordwijk (pal van ds mr W v.d. Bergh-Sti<?e drs. G. J. Kuiper te Boxmee AA GEREF. KERKEN Br Beroepen te Spijkenisse: drÊ1 Th. Muntendam te Heerjansd Sprang-'s-Grevelduin-Capelle Paulus te Scharendijke. W Afscheid van Haulerwijk: V; Kwast ber. te Delfzijl. Intrede te Katwijk aan Zee:ls Horst uit Giessen. Rijswijk (N Domburg en Westkapelle: f1S( Hiddink kand. te Kampen. 'an GEREF. KERKEN VRIJG. Afscheid van Eindhoven: 1/ 1 ber. te Leusden. td Intrede te Groningen W.: M Drost uit Enschede Nov Dordrecht: R. te Velde uit Jiï12 berg. idij CHR. GEREF. KERKEN «g Beroepen te Culemborg: pjha huis te Noordeloos; te Damwu Kievit uit Ermelo. Intrede op 27 mei te Doornsf van Zonneveld uit Leerdam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Nunspeet: A. 1 hoef te Chilliwack (Can.). GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor H. I. Ambacht: Beek te Opheusden. Bisschop Bluyssei Bisschop Bluyssen vai Hertogenbosch heeft ervoor» dat de inhoud van de bijbel bij de mensen gebracht wol vindt het Jammer dat de dc katholiek nog steeds zo weit de bijbel vertrouwd is. De bi zei dit zaterdag bij de openi de bijbeltentoonstelling in Jan in Den Bosch, welke tot' 30 september gehouden wot meende dat de tentoonstel# geslaagde poging is om de' van de bijbel dichterbij te De bijbel is geen boek voor den en pastores alleen, al' bisschop, vandaar dat aan gei hulp moet worden geboden beter te verstaan o.m. v belgroepen en door bestaand laire uitgaven van de bijbel' spreiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2