Miller in grootse vorm Dij reserveert even twee plaatsen. Dan maak ik intussen een paar lekkere r\ kaastosti's. «=*2. Kaastosti F Overschatting van het sterkste stuk Aandacht voor Dam Eldorado i i 3 5 7 4 2 9 8 8 i 9 i 1 2 1 8 2 i 1 3 7 8 2 5 8 1 1 1 0 9 5 7 1 7 8 1 8 1 1 3 (zegels (1) Postzegels (2) amphilex Bedrijf zegt toe illegale stortplaats te gaan ontruimen Weetje wat7 Wiet eerst klaar is. Pa'sgoed eten. 2 AG 14 MEI 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartel 29 we er geen doekjes om ien: er wórdt nog steeds L tekende muziek gemaakt, ^malaise, waarop het ver- Mjnsel „punk" zo heftig (en ^tstaanbaar) meent te men reageren, bestaat T Sommigen hebben dat Icht enige tijd geleden in Amsterdamse Paradiso den lijve kunnen consta- [i. De niet-aanwezigen nen sinds kort de be stukken afhalen bij de tselijke platenhandel in orm van de jongste elpee House (Chrysalis 6307 van de meer dan energie- pil van bedoeld optreden: Schotse zanger (en schuit van wereldfaam) ikie Miller. s Frankie Miller? Miller groeit Glasgow en acht het op jeug- leeftijd nuttiger de in de grau- ndus trie wij ken aldaar opge- agressie van een muzikale itklep te voorzien dan op ge tijden de buurjongens bont auw te timmeren. Millers voor gaat dan reeds uit naar Ameri- se muziek. Tot de favorieten :en Little Richard en Elvis ey, „rock-and-roll" klanten Met het verstrijken der jaren ït accent verschuiven naar de m-and-blues" (invloeden: So li Burke, Otis Redding), en het n ook dit genre dat sfeerbepa- is voor de platen Miller, na een kortstondige verbintenissen tal van groepen (o.m. The Sa- Stoics, Jude), vanaf 1973 het doet zien. nee In A Blue Moon, Highlife (ge.producet' door Allen Toussaint) en The Rock is Full House Fran- kie's vierde en naar mijn smaak meest overtuigende proeve van be kwaamheid. Waar op Highlife Toussaint nogal overheerste en The Rock, hoewel een stuk meer uit het knoestige Miiler-hout gesne den, kwalitatief toch een zeker on gelijkmatigheid vertoonde, zijn op Full House de verschillende ingre diënten van Millers muziek op de meest doeltreffende wijze gecombi neerd. De rauwe, schuurpapieren zang (let op de perfecte frasering en dito inlevingsvermogen), de ele mentaire melodische lijnen en de strakke en compacte begeleiding (een nieuwe ploeg, welke de man nen van The Rock op punten ver slaat) vloeien moeiteloos ineen tot een zwiepende stamppot vol bloed warme klanken, die in al hun over weldigende echtheid tal van pro- dukten van de laatste tijd op pijn lijke wijze op het bestaan van de afdeling Nep Namaak wijst. Frankie Miller en zijn vrienden gaan in een hoog tempo uit de startblokken. Be Good To Yourself en The Doodle Song zijn twee fer me „rockers", waarbij een beton nen ritmiek en puntige blazersac centen (de Memphis Horns) geza menlijk een extreme dansbaarheid bewerkstelligen. Vervolgens is het stoom afblazen via John Lennens Jealous Guy, dat in de interpreta- tie-Miller onvermoede, nieuwe dra matische kwaliteiten krijgt, en het onverdraaglijke mooie Searching: enig bescheiden „strijkwerk", ijle orgelpartijen, ontroerende vocalen. Kortom, tranen met tuiten. De afsluiter van kant één, Love Letters, voert daarna aanstekelijk swingend het toerental weer op tot de voor de andere kant gewenste hoogte. Een plaatzijde die, zonder noemenswaardige zwakheden en met het Creedence-achtige Let The Candlelight Shine als uitschieter, zorgt draagt voor de completering van een portie eerlijke popmuziek, die nu al genoteerd kan worden als een serieuze gegadigde voor de gouden plak van dit jaar. De con currentie zal er nog hard aan moe ten trekken. In dit licht bezien, valt van Van Morrison vermoedelijk weinig te duchten. A Period Of Transition (Warner Bros. WB 56322), ofwel: een overgangsfase, heet zijn nieuwe langspeler, die dan ook alle trekken vertoont van een dergelijke situa tie. Een duidelijke, consequent vol gehouden lijn ontbreekt. Er is eni ge aarzeling bespeurbaar de hoesfotografie spreekt wat dat aan gaat óók boekdelen die het on derhavige werkstuk „uiteen" doet „vallen" in een voortzetting van de oude lijn enerzijds, anderzijds po gingen tot het volgen van de weg terug, waarbij het vermoedelijk aan de als co-"producer" optreden de Mac Rebennach (beter bekend als Dr. John) te wijten is dat deze pogingen uitlopen op een combina tie van Morrison-vroege-stijl en ze kere New Orleans-achtige elemen ten (de rollende piano in Flaminos Fly). In elk geval zijn dit wel de aardigste nummers van de elpee (behalve het geoemde Flamingos Fly verder You Gotta Make It Through The WORLD EN It Fills You Up), nummers ook die de nodi ge spanning bevatten. Waar Morri son daarentegen opereert in het genre van zijn laatste platen (luie, lichtelijk tegen de jazz aanleunen de klanken, waar ik geen kant mee uit kan), liggen verveling en (soms) Irritatie binnen handbereik. Wat althans te denken van een song als The Eternal Kansas City, waarin een denkbeeldig persoon meerstemmig tot ongeveer tien keer toe de vraag krijgt voorge schoteld of hij/zij wellicht de weg naar Kansas City kent?? Nee, voor zover Van Morrison zich inderdaad op een problematisch punt'in zijn carrière acht aangeland, is een an dere routebeschrijving denkbaar èn aan te bevelen boven de platte grond van genoemde stad. Die weg wil Dr. John Van Morrison vast wel uitleggen Goed. Verder met Michael Nesmith en een elpee onder de merkwaar dige titel From A Radio Engine Tc The Photon Wing (Pacific Arts ILPS 9486). Nesmith maakte ooit deel uit van de als Amerikaanse pendant van de Beatles gelanceer de namaak-formatie The Monkees. Een dergelijk slap en karakterloos kwartet, dat menigeen het hart vasthield toen Nesmith na de op heffing van deze groep een eigen carrière aankondigde. Terecht werd gevreesd dat eenenander slechts op rampspoed en ellende zou kunnen uitlopen. Dat viel ech ter alles mee. Zelfs bleek Nesmith te beschikken over een meer dan middelmatig compositorisch ta lent, hetgeen tot uitdrukking kwam in onder meer twee stuks vlot-gescoorde wereldhits (Joanne, Silver Moon). Inmiddels zijn we een aantal jaren j (en elpees) verder en ligt daar dan die plaat, waarvan de titel eerder een verhandeling over de ontwik keling van de techniek dan een hoeveelheid aanstekelijke popmu ziek doet vermoeden. Bij beluiste ring blijkt geen van beide het ge val. Nesmith, die zich op de hoes .laat afbeelden als een ruimtevaart- cowboy, onderneemt hier een to taal mislukte poging tot „moderni sering" van de eerder door hem meer puur bedreven folk- en country-achtige zaken. Acht stuks soms zeer lang uitgesponnen num mers bouwen een beeld op, dat wordt gedomineerd door landerig heid en gezapigheid, een totaal ge mis aan spanning en uitschieters van compositorische en/of instru mentale aard. Waar er daarbij aan tekstzijde weinig meer te melden valt dan een het gebrek aan enige werkelijke inhoud verdoze- lende woordenbrij, zit er niet veel anders op dan Nesmith en zijn Radio Engine met een resoluuut gebaar naar de muzikale schroo thoop te verwijzen. Ondanks Joan ne. Ondanks Silver Moon. Waarna we de liefhebbers nog kun nen verblijden met de mededeling dat sinds kort een nieuwe elpee beschikbaar is van The Four Sea sons (Helicon) alsmede dat ons land een vocaal talent rijker is ge worden in de gedaante van Paul Santos. Een door Tom Salisbury (bekend van Pointer Sisters e.a.) ge„producete" elpee ligt ter inzage. Horizontaal. 1. platte steen, 6. vlas- kam, 11. soort, 12. vochtmaat, 14. danspartij, 16. reeds, 18. tent, 20. muzieknoot, 21. wapenschouw, 22. schaaldier, 23. eminent (afk.), 24. Ja pans spel, 26. reeds, 27. scheik. ele ment, 28. wandversiering, 30. vruch- tenat, 32. vreemde munt, 34. voer tuig, 35. voorzetsel, 37. klaar, 38. stoomturbine (afk.), 40. soort hond, 41. stuk bouwland, 42. strak, 43. mu zieknoot, 44. voorzetsel, 45. water in Friesland, 47. maanstand, 49. knaag dier, 51. zwaardvis, 53. gevangenis, 56. overblijfsel bij verbranding, 58. scheik. element, 59. voorzetsel, 61. errors excepted (afk 62. opgewekt, 64. toegang, 65. oude lengtemaat, 66. patroon, 69. voorzetsel, 70. brandstof, 72. steensoort, 73. water kering, 75. zangvogel, 76. Spaans paard. Verticaal. 2. voorvoegsel, 3. hoffelijk, 4. boom, 5. dreef, 7. afnemend getij, 8. tekengereedschap, 9. oude lengte maat, 10. vlinder, 12. voertuig, 13 familielid, 15. soort kers, 17. jong .schaap, 18. wig, 19. insekteneter, 20. boom, 25. rund, 26. waterstand, 28. hoekbalkon, 29. muzieknoot, 31. wijnmaat, 32. voegwoord, 33. orga nische verbinding, 34. bloeiwijze, 36. houten bakje, 37. vlaktemaat, 39. deel van een boom, 44. jon gensnaam, 46. voegwoord, 48. netel achtige planten, 50. offertafel, 51. koning van Basan, 52. sportterm, 54. krant van een partij, 55. voorschrift, 57. muzieknoot, 58. behoeftig, 60. medicijn, 61. loot, 63. bloedhuis, 67. aardrijkskundige aanduiding, 68. voedsel, 70. pers. voornaamw., 71. scheik. element, 73. lidwoord, 74. pers. voornaamw. Oplossing per briefkaart t/m woensdag a.s. zenden naar Trouw/kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Linksboven vermel den: weekendpuzzel. De prijswinnaars zijn: mevrouw G.M. Veltman-Kuiper, Molenstraat Zoelen (Gld.); mevrouw C. Kerkhof- Olivier, Boven Oosterdiep 145, Veendam; de heer J. van Keulen, Duizend Roeden 21, Veenendaal. Oplossing vorige puzzel <0 eks dienstzegels ten behoeve Cour Internationale de Jus- >ldenen deze maand drie aanvul- 'aarden uit met de bekende Jng van het Haagse Vredes- Het worden zegels van 40, 45 *nt. Op 6 mei j.l. heeft de t van de Ned. Antillen :ondere zegels in omloop ter gelegenheid van het ifficiële zöne-toernooi van bisch gebied van de Wereld 'ederatie, dat op Aruba (speeld. (e Oostenrijk maak ik u at- I vier nieuwe emissies. Een reeks van one zegels nertnnert er aan dat 25 jaar geleden de beroemde Stephan s Dom, die tijdens de twee de wereldoorlog door luchtbombar dementen zwaar beschadigd was, weer plechtig voor de eredienst in gebruik werd genomen. Op de fraaie gravurezegels details van de toren, van het dak en van het schip van de kerk. Tér ere van de honderdste geboortedag van de dichter- tekenaar Fritz Herzmanovski- Orlando (1877-1954) verscheen een portretzegel van S 6. Vanwege het feit dat de Internationale Atóom- Energie Organisatie (IAEA) 20 jaar geleden als gespecialiseerd orgaan van de Ver. Naties werd opgericht, kwam een bijzondere zegel van S 3 in omloop waarop het embleem van de organisatie voorkomt. De zetel van de IAEA is sinds 1957 te Wenen gevestigd. De vierde zegel (8 6.50) behoort tot de permanente reeks „landschappen van Oostenrijk". De ze keer was de stad Villach aan de Drau, ongeveer veertig kilometer ten westen van Klagenfurt aan de beurt. Op de zegel is de bijzondere fraaie barokkerk van het Heilig Kruis te zien. ZIJ werd in de achttiende eeuw gebouwd door de stadsarchitect Andreas Slgl. Ter ge legenheid van de eerste wereld water-conferentie, die in Argentinië zal worden gehouden, verschenen herdenkingszegels van de Ver. Na ties. De posterijen gaven zowel voor het kantoor New York als Genève elk twee zegels uit met gestileerde afbeeldingen van waterdruppels. En tot slot nog eens de AMPHILEX 77, de wereldpostzegeltentoonstel- ling die van 26 mei 5 juni a.s. in de Amsterdamse Ral wordt gehouden. Over ruim 4700 kaders verdeeld kunt u daar de inzendingen van 600 verzamelaars van over heel de we reld aanschouwen; in de erehof het beste van het fijnste, officiële inzen dingen van ons postmuseum en van 77 Wereld- postzegeltenloonstelling 26 mei-5 juni 1977 Van een verslaggever MIDDELBURG Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben Pechi- ney Nederland in Vlissingen opdracht gegeven een illegale stortplaats op het bedrijfsterrein te ontruimen. Op deze stortplaats be vindt zich steenachtig afval dat mo gelijk het grondwater kan vervuilen. Het bedrijf heeft toegezegd dat de stortplaats binnen twee weken wordt ontruimd. Hiermee zal een bedrag van ruim honderdduizend gulden gemoeid zijn. De Vereniging milieuhygiëne Zeeland heeft enige tijd terug gewezen op deze stortplaats. ADVERTENTIE ADVERTENTIE andere buitenlandpostdiensten. In de commerciële sector zijn 120 stands van handelaren uit binnen- en buitenland en veertig ver koopstands van buitenlandse post administraties. Tijdens de ten toonstelling wordt de tweede Amphilex-serie bestaande uit vier zegels en een velletje uitgegeven. Totale prijs Inclusief toeslag zes gul den. Voor elke tentoonstelllngsdag is voorts een apart poststempel voorhanden. De toegangsprijs is ƒ4,50: voor kinderen en ,65+ers 2,50. De tentoonstelling is open van 10-18 uur; op de dag van de opening van 12-18 uur. Veel genoe gen op de Amphilex. J.J.M. Klggen Wie er in Moskou Europees landen- kampioen schaken zou worden, was natuurlijk geen punt. Dat kon slechts het team zijn, waarin zelfs voor schaakreuzen als Smyslow en Bronsteln geen plaats was. Sensatio neel was het overwicht van Karpov: vijf winstpartijen achtereen tegen de beste grootmeesters! In de laatste twee ronden had men hem niet meer nodig. Zijn resultaat herinnert aan zijn voorganger Fischer. Hopelijk gaat hij niet in elk opzicht op hem lijken.in Moskou maakte hij be zwaren tegen de zaalverlichting! In de volgende partij maakte de Tsjech Augustin een combinatie, waarbij hij op een penning vertrouwde, maar hij werd verrast door een fraai dame offer van de Jonge Engelsman Nunn. Ook het sterkste stuk mag men nu eenmaal niet overschatten. Weense partij. Aufustin-Nunn. 1. e4 e5 2. Pc3 Pf6 3. g3 Lc5 4. Lg2 d6 5. Pge2 Pc6 6. 0-0 h5!? 7. d3. Na 7. h3! h4 8. g4 zou het offer op g4 niet duidelijk zijn. 7h4 8. Lg5 hg3 9. Pg3: Pd4! 10. Ph5 Pe6! 11. Pg7:+-!? Ook na 11. Lf6: gf zou de zwarte stelling de voorkeur verdienen. 11. Pg7: 12. Pd5. SCHAKEN Th2) Le3: 25. De3: Lh3. Opgegeven. Portlsch behaalde na Karpov het beste resultaat aan het eerste bord. Ziehier een van zijn prestaties. Catalaans. PORTISCH-RADULOW. 1. Pf3 Pf6 2. g3 e6 3. Lg2 Le7 4. 0-0 0-0 5. c4 d5 6. d4 cfi 7. Dc2 b6 8. Tdl Pbd7 9. b3 Lb7 10. Pc3 Tc8 11. e4 de 12. Pe4: Pe4:? In plaats hiervan leidt c5! 13. Pf6:+ Lf6: tot gelijk spel. 13. De4: Dc7 14. Lf4 Ld6 15. Ld6: Dd6: 16. c5! De7 (bc 17. dc Pc5: 18. Db4 De7 19. Tel en wint) 17. b4 Tfd8 18. Dc2 Pf6 19. Pe5 Pd5 20. a3 b5 (anders volgt 21. Pc4 met Pd6) 21. Le4 g6 22. h4 a5 23. ba Ta8 24. a4! b4 25. Ld5: Tds: 26. Tabl 16 27. Pg4 Tad8 28. Tb4: Lc8 29. Pe3 T5d7 30. Tb8 e5 (La6 31. Tb6) 31. d5 cd 32. c6 Td6 33. c7 Tf8 34. Td5: f5 35. Dc5 Te6 36. De7: Te7: 37. Tc8 Tc8: 38. Td8+ Te8: 39. Te8:+Te8: 40. Pd5. Opgegeven. Stelling na 12. Pd5. i mem m&u iadab nu BI mgaatt 12Pd5:ü 13. Ld8: Pf4 14. Lg5 (Of 14. L16 Tg8!) Pge6 15. L14: Pf4: 16. Khl Le6! (Natuurlijk niet Pg2: 17. Kg2: Lh3+ 18. Khl. Of 17Tg8-18. Khl Lg4 19. f3 Lh3 20. De2 enzo voort). 17. Lf3 Th4! Anders zou 18. Lg4 volgen. 18. Tgl Ke7 19. Tg2 Pg2: 20. Lg2: Tah8 21. Dd2 Th2:+ 22. Kgl T2h4 23. Tel Tg8 24. Te3 (24. Kfl Dit Interessante eindspel ontstond in de partij Sax-Polugajewskl. Er volgde. 1Ta3: 2. Pa3: Kd6. 3. f4? (3.Pc4+ had een grote kans op remise gegeven) Pc6 4. Pb5+ Ke7 5. g3 Pb4 6. Kd4 Pd7 7. Lg2 Pc2+ 8. Kc3 Pe3 9. Lf3 Pf5 10. g4 Ph4 11. Lc6 Pf6 12. Kd4 h6! 13. KeS g5 14. f5 ef 15. gf Ph5 16. f6 (Anders volgde 16. 16+ met Pf4) Pf6: 17. Pd4 Pd7+ 18. Ke4 Pc5+. Opgegeven. LUDEK PACHMAN. In deze rubriek is al verschillende malen aandacht geschonken aan dammagazines, die voornamelijk aandacht besteden aan het partij- spel. Aangezien je zelf voornamelijk partijspeler bent, gaat Je interesse daar grotendeels naar uit, maar ten opzichte van al die lezers, die graag problemen oplossen is dit niet hele maal fair. Daarbij is het ook niet helemaal eerlijk tegenover ai die mensen, die zich met hart en ziel Inzetten voor een geheel ander as pect van ons damspel, nl. de damproblematiek. Natuurlijk heb ik ook wel eens rubrieken gevuld met opgaven, maar dat neemt niet weg, dat er in deze kolom wel eens aan dacht mag worden geschonken aan het voortreffelijke lijfblad van alle problemisten DAM ELDORADO. Dit tweemaandelijks blad kent zeer enthousiaste medewerkers zoals, J. H. H. Scheijen, N. R. Keessen, H. C. de Waard, Hub Fermln, F. van Ges tel, P. Kole, J. Kool, J. A. Pennlngs, J. F. Moser, Leen de Rooij en Otto Plat. De rubrieken, die men in Dam Eldorado tegenkomt, zijn hoofdza kelijk georiënteerd op de problema tiek (motievenhoekjes en een gewo ne probleemrubriek). Maar ook wordt door Moser op een buitenge wone manier aandacht geschonken aan een van de moeilijkste onderde len van ons damspel, nl. het eindspel. Tenslotte wordt het par- tljspel niet vergeten en is er een rubriek, die aandacht besteedt aan partijcombinaties en partij fragmenten. Voordat ik een selectie geef uit het laatst verschenen exemplaar wil ik er nog op wijzen dat men zich voor slechts 17,50 per Jaar kan abbon- neren op dit voortreffelijke blad. (storten op gironummer: 1644353 ten name van N. R. Keessen onder ver melding van abonnement Dam Eldo rado). Mijn advies: „Altijd doen!" DAMMEN is daar goed in geslaagd. Oplossing: 1 38-33 36x49, 2 33x2 49x27, 3 37-32 27x49, 4 50-44 49x40, 5 45x34 30x39, 6 26-21 16x27, 7 2x34 en wit wint. Eerste plaats op de genoemde compositie wedstrijd. In de interessante eindspelrubriek van Moser kan men naast gecompo neerde eindspelen ook partij-spelen tegenkomen uit vele internationale toernooien. Meestal blijken de be trokken spelers, en vaak zijn dit beslist geen kleine jongens, dit moeilijke aspect van de partij niet voldoende te beheersen Het tweede diagram toont een gedeelte uit de oefenpartij Ali Hassan (wit) Man- sor Kouaté gespeeld in Dakar, Senegal. 1 r 1 9 9 9 9 9 9 9 I Wit speelde 55.28-22. Zwart verzuim de nu de remise met 24-30. Maar speelde 55. 18-23 56 22-17 24-29 57.34-30 35x24 58.17-12 24-30 59.12-7 30-34 60.7-1 19-24 61.27-22 en gaf zich gewonnen. Moser geeft aan, dat het verloop als volgt zou kunnen zijn: 61 23-28 62.22x33 29x38 63.1x45 26-31 64.44-39 38-42 65 47x38 31-36 66.45-23 24-29 67.23x45 36-41 68.39-34 en wint. Een leuk eindspel! Tenslotte een fragment uit 1938, dat door Dam eldorado is overgenomen uit het Damspel van dat jaar en wel uit de rubriek daarin van Jan Metz, „Van Hier en Daar". Zwart P. Jongenee- Ien, wit F. Hoogland. Dit is het eerste fragment uit nr. 3 van Dam Eldorado uit dit Jaar en is overgenomen uit de probleemru briek. Oraag zou ik er nog een paar in deze kolom hebben opgenomenm, maar dan zou ik de ladderwedstrijd in de war sturen en dat is mijn be doeling niet. Auteur van bo venstaand kunstwerkje is J. H. H. Scheijen, die dit probleempje op de snelcompositlewedstrijd van 5-3-77 in Rijswijk heeft samengesteld. Het thema was 25. 35 en een witte dam op 34 met zwart aan zet en Scheijen 9 G 38-33 is verhinderd wegens 24-29 ge volgd door 13-19 en ook 39-33 wegens 1^22, 24-30. Vandaar 1.42-37, waarna zwart het schitterend uit maakte met het dubbeloffer 19-23 2.28x30 17-22 en wit gaf op, omdat 37-31 verliest door 22-28. Een prachtig gambiet uit een veertig jaar oude doos! i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 29