Verbeteren of veranderen c Okke Jager en A. J. Vermaat in gesprek over de vraag: ^^SAG 14 MEI 1977 VERKIEZINGEN T rouw/Kwartel21 fc: De meeste brieven van lezers en J twee artikelen van Vermaat geven I verwrongen weergave van mijn be klat ik mijzelf daarin niet kan her- gepleit voor een heel nieuwe inde- ssen links en rechts, anders dan de kelijke. Als nu de reacties uitgaan gebruikelijke betekenis, wordt alles getrokken. Alleen Vermaat heeft in rste artikel gelukkig terloops erkend de tweedeling in grondhouding niet iden aan partijen. Maar vervolgens ij. of dat wél het geval is: alsof het zou gaan om de twee enige en Suitsluitende grondhoudingen in de olitiek, namelijk socialisme en libe- Ik heb juist geschreven: de ter- ocialisme" en „liberalisme" (ook bij an den Doel) doen mij nog te veel aan partijen. Ik wil ver de houding spreken. Bovendien schreef Is het om partijen gaat. is er wellicht Irde weg". Ik heb het dus niet over Bsolute tweedeling in de partijpoli- I kom met maar liefst zeven relative- J en vandaar ook de wat speelse en :he manier van schrijven, die dan ommige mensen ten onrechte wordt bracht in de termen van de verbeten trijd. Ik vind het niet eerlijk als men relativeringen negeert, zoals: dat een partij een rechts besluit kan nemen, 'overeenkomsten zijn tussen CDA en enzovoort. Ban het einde van mijn stuk wel weer ven over partijen, maar dan kan elke weten dat ik die twee grondhoudin- let laat samenvallen met twee, eigen- pe partijen: CDA, VVD en PvdA. jm dan over twee (behalve dat CDA) m? Omdat toevallig bij deze verkie- i in dit Nederland het CDA moet l voor een partner in de regering WD en PvdA. I wat anders dan een absolute twee- L Dat zou zijn, wat u mij toeschrijft: logen maar twee partijen zijn en één an staat altijd aan de goede kant". ;ou inderdaad een goedkope argu- itie zijn tyaar dat is het alleen in uw- ave. Het is echter niet goedkoop als j: nu er toevallig twee partners zijn iet aangaan.van een coalitie én rede- d van uit mijn nieuwe indeling in en rechts (die niet samenvalt met en), kan worden aangetoond dat het :apitalistische uitgangspunt van het een coalitie met de WD uitsluit. p aak een-,duidelijke overgang van het i ute „ja en nee" in de grondhouding het betrekkelijke van de partijen lie ené zin, waar alles om draait: „Pas uiniger en zindelijker gebruik van de in links en rechts (dan in de gebruike- Iiartijpolitiek) kan hen bijeen bren- ,e bij elkaar horen". Dat is van be- mdat wij het erover eens zijn dat de ke werkelijkheid te gecompliceerd r een zwart-wit keuze tussen twee in. Wat ik wil is: achter de verwar- werkelijkheid terugredeneren naar iondhouding tegenover een echte te- elling. Als je maar genoeg teruggaat, ie bij een „ja of nee". Dat is een reëel ling houden met het feit dat de mens idelijk „ja of nee" zegt. Wat Vermaat 'ens ook doet, want zijn artikel tegen Ibsolute tweedeling loopt uit in een ute tweedeling, namelijk: beant- 11 CI*t het CDA wel of niet aan de Bijbel? dus geen verschil over de noodzaak een tweedeling. De vraag is alleen: is de meest bruikbare in de politiek, peg ik: voor of tegen de Bijbel juist te vaag, te ethisch, te absoluut en te jstisch. Vorster is ook voor de Bijbel. ►lijkt dat iemand praktisch voor de kiest? Uit de keuze van de voorrang i sociale gerechtigheid. Het woord mg" is ook weer een van mijn rela (en, want natuurlijk kiezen we ook ;rsoonlijke vrijheid enz. meer is die keuze geloofwaardig in jd, in dit Nederland? Als dat "een is tegen het kapitalisme, zoals aard het beschrijft. Dat zeg ik mdat dan duidelijk is wat ik met ie bedoel. Als Goudzwaard zegt: DA is alleen geloofwaardig als het tpitalistisch is" dan wijst die term ip een tweedeling. Is ik daar ben, begin ik oVer partijen Ie vraag: als je gekozen hebt tegen "isme, waar zijn dan je bondgeno- hoe kom je van dat absolute, van dat iële „ja of nee" terug in al die relativi- de partijen. Dan blijven al mijn Jeve opmerkingen overeind staan, dan wil ik mijn betoog over „ja en niet in de lucht laten hangen. Die kapitalistische doelen (de te hoge in- fns aanpakken, democratisering in de JJfen) zijn te bereiken met de progres- en niet met de liberalen. Dat is de (quentie van de verwerping van de om oud ijzer-theorie een verwer- ''waarin vele CDA-ers mij al zijn voor- Het spreken over een derde weg niet verdoezelen dat daar achter een ligt, waar twee wegen uiteen gaan. I4AAT: Als Jager de termen „links en is" een nieuwe inhoud wil geven, dan [ik dat een beetje naïef. Als je die Ippen versleten vindt, kan je ze niet een nieuwe inhoud opnieuw gebrui- Ilk zou liever twee nieuwe woorden in hebben, juist om aan te geven: het anders. Nu kan het gebruik van de termen tot gevolg hebben dat andere ">n, die niet zo lenig van geest zijn, In de studeerkamer van Okke Jager: links prof. Vermaat, rechts dr. O. Jager. Moet het CDA al voor de verkiezingsdatum van 25 mei duidelijk maken dat het de komende kabinetsperiode op nieuw een regeringscoalitie met de progressieve partijen wil vormen? Over het voor en tegen van deze keus is de laatste weken in onze krant een discussie op gang gekomen naar aanleiding van het artikel „Zal het CDA zichzelf onmogelijk maken?" van Okke Jager in „Trouw" van 22 april. Met name prof. A. J. Vermaat heeft zich daarin gemengd met twee artikelen die sindsdien zijn gepubliceerd. Na deze schriftelijke gedachtenwisseling ontmoetten Jager en Vermaat elkaar deze week in de studeerkamer van dr. Jager in Kampen om het debat mondeling voort te zetten. Onze redacteuren P.L. van Enk en J. Kuijk waren erbij om het gesprek op te tekenen. daarop niet altijd bedacht zijn. Dat zal mij ook wel gebeurd zijn. Een tweede opmer king over wat Jager zegt. Hij wilde zicht geven op twee fundamentele grondhoudin gen, die met „links en rechts" worden aangeduid en hij heeft dat de eerste tijd niet willen verbinden met een bepaalde politieke groepering. Ik zeg daarop: hij had dan dat laatste stukje beter kunnen weglaten. Als je het leest zoals het versche nen is, dan krijg je de gedachte dat een stuk voorwerk is gedaan ten behoeve van de conclusie: het CDA verloochent zichzelf als het niet van te voren zou zeggen dat alleen met de PvdA zijn prop-amma ver wezenlij kt kan worden. Dat is zeker in de verkiezingstijd een belangrijke conclusie. Ik vind dat zelfs zo'n belangrij ke en vergaande conclusie, dat je het idee krijgt: alles is slechts voorwerk ten behoe ve van die conclusie. Ik wil aannemen dat dat verkeerd begrepen is, maar daar was toch wel enige aanleiding toe. Mijn derde opmerking gaat over die twee fundamentele grondhoudingen. In mijn eerste commentaar heb ik als wezenlijk erkend, dat er zo'n zeg maar— anti-these in het leven is op hele fundamentele pun ten, zowel in het individuele leven als in het maatschappelijk samenleven. Je kunt „ja of nee" zeggen en het Is duidelijk, dat als je het een kiest je dan het ander ver werpt. Ik betwijfel echter of je dat zonder meer kunt vertalen naar de huidige politie ke realiteit zeker als je net als Jager instemt met prof. Hans v.d. Doel, die zegt dat de werkelijke politieke keuze gaat tus sen liberale consumptiedwang en sociale democratie. Ik ben het daar niet mee eens. Ik ontken niet dat er tegenstellingen zijn tussen PvdA en WD over het sociaal-economisch beleid (ook overeenstemming hoor! En dan is het wat vreehid om te praten over een fundamentele tegenstelling). Maar er is veel meer te doen dan sociaal-econo mische problemen oplossen. De mensen vinden die problemen weliswaar belang rijk. De portemonnee is nu eenmaal be langrijk, maar er zijn ook andere dingen. Dan de term anti-kapitalistisch, waarvan nu gezegd wordt: „ik gebruik die op de wijze ais Goudzwaard doet". Ik zeg dan (en ik doe dat als econoom) dat ik dat wel een erg specifiek gebruik van die term vind. De term, zoals de mensen die uit de krant kennen, is de CPN-betekenls. Ik vind het gevaarlijk zonder nadere precisering zo'n term te gebruiken. JAGER: Maar ik verwees naar Goud- zwaards boek: „Kapitalisme en vooruit gang". Dat boek is door Den Uyl geprezen, iets dat Wiegel nooit zou kunnen doen. VERMAAT: Als Je nu verder kijkt naar andere delen van het politieke veld, dan heb ik het Idee dat WD en PvdA soms even kapitalistisch zijn. Als ze bijvoor beeld zeggen: elk Individu moet uitmaken wat hij vindt dat goed is dus de mens die zichzelf tot norm stelt. Dat lijkt verdacht veel op de kapitalistische gedachte van vroeger dat ieder maar voor zichzelf moet zorgen. Op die punten lijken PvdA en WD meer op elkaar dan het CDA op één van die twee. Mijn laatste opmerking. Jager zegt: een ethisch betoog moet landen. Ik vind het gevaarlijk om van zo'n politiek abstract niveau over twee grondhoudingen in het hier en nu te willen landen. Ik vind dat simplistisch. Als Je weet hoe dit kabinet tot stand gekomen is, als je ziet hoe ze in de verkiezingen met elkaar omgaan, welke politieke problemen er nu zijn dan wordt gezegd: nee, dat mag niet mee spelen; qua grondhouding moet het al dui delijk zijn. Het denken over samenwerking met de WD is verloochening van het eigen standpunt. Dat is mij veel te absoluut. Ik zeg niet dat het CDA altijd goed is, zeker niet na de KVP,inbreng, maar het gaat me te ver te zeggen dat met de WD geen verantwoord beleid te voeren is omdat de WD kapitalistisch is. Er zijn ook echte liberalen in de WD, waarmee je de maat schappij kan veranderen. Wat mij betreft komt er een tweede kabinet Den Uyl, maar als je zo schrijft als Jager doet, dan vraag je om misverstanden. JAGER: Nogmaals: de grondkeuze is niet zwart-wit tussen de WD en de andere partijen. Maar als je gekomen bent tot een keuze tegen het kapitalisme op de manier van Goudzwaard, dan moet je ook met Goudzwaard zeggen dat er nog steeds een scheuring in het CDA dreigt over deze grondkeuze. Als een man als Rinse Zijlstra zegt: die uitspraak van Goudzwaard begrijp ik niet, dan blijkt het CDA verdeeld over deze grondkeuze. Dat insinueer ik niet. Ik constateer slechts een feit. Het is niet onfatsoenlijk te constateren dat dat liedje van Schmelzer uit een andere sfeer en klimaat komt. Als Goudzwaard anti kapitalistisch is, dan komt dat voort uit zijn calvinistische anti-these-denken. Die achtergrond heeft de KVP-er niet met zijn natuurrecht, eigendom enz. Ik vind dan ook dat in „Trouw" de stem moet worden gehoord van al die christe nen, die het met de secretaris-generaal van de hervormde synode eens zijn dat de huidige coalitie moet doorgaan en dat de kiezer niet alleen een partij stemt, maar ook een partner en dat moet kunnen doen. Hij moet daarom van tevoren daar over weten. Anders is hij onmondig. De PvdA maakt dat onmogelijk, zegt Ver maat. Weer gaat hij er aan voorbij dat ik schreef: de PvdA moet het CDA niet irrite ren en zeggen: wij alleen zij progressief. Maar die superieure toon van: wij alleen kunnen de wereld redden dat hebben ze dan van de christenen afgekeken. Waar is het begonnen? De PvdA is ge confronteerd met een CDA dat verdeeld is over de grondkeuze. Daarom heb ik op de Tolmannen en de Van Leynhorsten gewe zen. Als Aantjes zegt: als die stroming in het CDA te veel macht krijgt, dan moet ik er uit, mag dan ook de PvdA een beetje bang zijn? Vermaat zegt ook: het kan wel samen met de WD, al heeft het mijn voorkeur niet. Dan zeg Ik op mijn beurt: als het CDA twee keuzemogelijkheden bij vo or baat openhoudt, geef daar dan niet de PvdA de schuld van. VERMAAT: Het is toch gevaarlijk de poli tieke tegenstellingen zo te reduceren en te vereenvoudigen. Je moet toch zulke mo dellen kiezen dat ze op de werkelijkheid blijven lijken. Daarom ook heeft Rlnze Zijlstra niet zo gauw ln de gaten gehad, wat Goudzwaard bedoelde met dat antl- kapltalisme; die mentaliteit van over de ruggen van je naasten te gaan of de natuur kapot te maken wanneer je er een cent meer mee kan verdienen. Als je nu de term „anti-kapitalisme" ge bruikt bijvoorbeeld in een schoolklas of bij studenten, dan zeg Je dat Je kritiek hebt op de huidige sociaal-economische orde en daarmee tussen de regels door: „we leven nu ln een kapitalistische economie." Ik denk dat Goudzwaard dat ook zou ontken- ne. Daar heb je het begin al van de moei lijkheid: het verbreden van die begrippen alles wat in een nletrcommunlstisch land aan de orde ls (of het nu Zweden, Engeland of Nederland is) wordt kapitalis tisch genoemd. Het is onjuist het zo te brengen. In onze sociaal-economische orde zitten fouten. Maar ik betwijfel of er een moderne volkshuishouding op enige schaal is te vinden, die ook niet dergelijke fouten zou hebben. Dan vind ik het wat goedkoop te zeggen: deze orde is niet goed en moet veranderd worden. Dat kan je in idealis tische tinten wel mooi beschrijven, maar wat je wilt en wat te bereiken is, is niet hetzelfde. Dat geldt in het individuele le ven, dat geldt ook in de maatschappij. JAGER: Ik wil niet zwart-wit over partijen doen en dus zet ik ook bij de PvdA vraag tekens. Alleen: je moet een partner kiezen en dan mag je de verdeeldheid van de PvdA niet noemen om de verdeeldheid van het CDA te verdoezelen. Het CDA zou dieper over de eigen verdeeldheid moeten nadenken. Die bleek bijvoorbeeld toen de Raad van Kerken de levering van reactor vaten aan Zuid-Afrika afwees en sommige christelijke politici dit niet deden. Ik mag mij toch kritisch-solidair verbonden voe len met het nest waar ik uit voorkom? VERMAAT: ik denk dat theologen vaak erg simpel denken over politiek; dat ze ook geen staatsfilosofie meer hebben anders dan die van PvdA en WD, namelijk: de meerderheid bepaalt wat er moet gebeu ren. Als de meerderheid zegt dat mensen met rood haar meer belasting moeten be talen nou, dan is dat in die opvatting recht. Het is duidelijk dat de ARP daar een andere opinie over heeft. Sociale gerech tigheid is een mooi woord, als Je maar bedenkt dat de staat een rechtsgrond moet hebben om sociale gerechtigheid te bereiken. Als de meerderheid zegt: de Am bonezen en de Surinamers moeten er uit, dan zou ik dat als minderheid willen tegen houden omdat het niet rechtvaardig is. De PvdA ia in de lijn van het populisme gekomen en wat dat betreft lijkt ze meer op de WD dan op het CDA althans het CDA in zijn goeie momenten. Ik houd ten principale tegen dat het soci aal-economisch beleid het hoofdpunt zou zijn waarop het CDA zich van tevoren het zij ln socialistische, hetzij ln liberale zin zou moeten uitlaten of dat dit de funda mentele keus ln de politiek zou zijn: tussen sociale gerechtigheid en sociale on gerechtigheid. Dat zegt natuurlijk nie mand van zichzelf dat hij sociale ónge- ■rechtigheld voorstaat. Dat zijn begrippen die Je moet vullen en dan wordt het heel gecompliceerd, dan kun Je voor keuzen komen te staan die heel paradoxaal zijn Je moet bijvoorbeeld soms Inkomensonge lijkheid bevorderen om de werkloosheid te bestrijden. Is dat dan öngerechtlgheid? Er zijn trouwens nog andere, heel belangrijke verschillen, bv: vind Je dat we de kernbe wapening wel of niet kunnen missen? Hans de Boer zegt van wel, die is dus „links", maar op het punt van de zedelijk heidswetgeving staat hij weer uiterst rechts, of om een beter woord te gebrui ken: is hij orthodox. Ik heb dat zelf trou wens ook. Op sociaal-economisch gebied kun je mij misschien progressief noemen, maar op een ander terrein ben ik dat bepaald niet. TROUW: Mag je zeggen dat er bij Jager helmwee naar de zelfstandige ARP leeft? JAGER: In elk geval hoop ik dat het een CDA van Aantjes wordt een CDAantjes, zeggen ze wel eens. VERMAAT: Die hoop heb Ut ook. Ik denk wel eens: voor de Nederlandse politiek zou het goed zijn als én de WD, èn de PvdA èn het CDA doormidden zouden gaan: zodat Je aan de ene kant diegenen zou krijgen die gericht zijn op de problemen en hoe die op te lossen en aan de andere kant de Ideolo gen en dogmatici de uiterst rechtse mensen uit de WD, de drammers uit de PvdA en ook uit het CDA diegenen die willen behouden wat er is. JAGER: U had het er over dat lk ten onrechte Van Agt zie als vertegenwoordi ger van het huidige stelseL Nu heb Ik dat veel genuanceerder gezegd, maar goed u vindt het kwalijk om dat zo te zeggen. VERMAAT: Ja, want het suggereert dat het typerend voor Van Agt zou zijn dat hij het bestaande stelsel en met name de fundamenten daarvan zou willen houden zoals het is. Dat is niet waar. want ook Van Agt heeft zijn handtekening gezet onder wetsontwerpen die veranderingen van dat stelsel zij het marginale Inhielden. Het meningsverschil over de grondpolitiek had niks te maken met het bestaande stelsel; dat ging om de goede prijs van de grond, rekenen we 7,90 of 8,10. Veel mensen hebben dat niet begrepen. JAGER: Ik heb het wel begrepen. Maar wat bedoelt u nu met het verwerpen van het huidige stelsel? VERMAAT: Waar het omgaat is dat Van Agt het stelsel wil veranderen, maar niet zo snel dat de zaak uit de rails zou lopen; hij wil veranderen, maar alleen op een bepaalde manier en met een bepaalde re delijke snelheid. Van Agt is dus helemaal niet exponent van het huidige stelsel, evenmin wil hij eigenlijk terug naar het verleden zoals sommige roole weekbladen dat zo heel treffend kunnen beschrijven. JAGER: De keuze is of je het huidige stelsel aanvaardt of verwerpt; het gaat niet om een indicatie van het tempo. Van belang ls nu de grondkeuze, niet het hoe. En die grondkeuze is. vind ik het bestaan de stelsel goed of verwerp lk het Dan is volgens de Indeling die lk heb gemaakt, iedereen die het stelsel verwerpt, links. Dan is Van Agt links en u ook. VERMA T: Dat Interesseert me eerlijk gezegd et zoveel. Mijn vraag is: kun Je dat wel maken om zo'n grondkeuze toe te passen jp de Nederlandse situatie van 1977. Je kunt in het bestaande stelsel fou ten opsporen en verbeteren. Maar als je het hele stelsel verwerpt heb Je dus een ander nodig, want anders ls er niks. Wie wil veranderen of verbeteren moet zich altijd de vraag stellen: Ja, maar hoe dan? DAt vind lk realistische ethiek! JAOER: Ik ben het eens met Buskes die zegt dat Je een onderscheid kunt maken tussen verbeteren en veranderen. Als Je constateert: er zitten fouten ln, dan moet er verbeterd worden. Als Je constateert: het ls fout, dan moet het veranderd wor den. En er hoeft niet te worden geëist dat men al een volledig uitgewerkt alternatief heeft voordat men mag zeggen dat men het bestaande verwerpt. VERMAAT: Je moet er dan ook bij zeggen of de mensen in het andere stelsel verande ren dan wel of zij blijven zoals ze nu zijn. Als de mensen blijven zoals ze zijn, kan het stelsel wel verbeterd, maar niet veranderd worden. JAGER: Dat ben lk met u eens Jazeker, veranderingen van structuren en van de mentaliteit van mensen moeten samen gaan die dingen kunnen we niet uit elkaar halen. U schreef: „ls het elders ln de wereld zoveel beter, is er elders een beter stelsel?" Nee dat zeg lk niet, lk zeg alleen dat dit niet deugt. VERMAAT: Akkoord, maar zolang je nog geen notie hebt van dat andere vind ik dat Je zo bescheiden moet zijn om over verbe tering en niet over verandering te praten. JAGER: Er is een onderscheid tussen de politicus en de ethicus. Natuurlijk heeft een politicus beleidsmodellen nodig, hij moet met alternatieven komen, maar een ethicus hoeft niet te zwijgen zolang hij nog geen uitgewerkte alternatieven kan aan bieden. VERMAAT: De ethicus kan makkelijk in zijn studeerkamer mooie verhalen schrij ven als hij geen rekening houdt met de weerbarstigheid van de materie en van de mensen. Als Jager nou bedoelt dat de politicus er weet van moet hebben dat het niet goed ls zoals het ls, dat het anders moet „gij geheel anders", staat er in de Bijbel en dat de politicus daar onrustig van wordt, Ja dan zeg lk: prima, theologen zouden zich veel vaker met de politiek moeten bemoeien. Maar als er gezegd wordt: ach, die politici sleutelen wat ln de marge, verbeteren misschien wel wat. maar ze zouden het heel anders moeten doen en als dan de suggestie wordt gewekt: het ligt ora de hoek, kijk maar en pak het maar. nou dan vind ik dat goedkoop. Dan lijkt het voor de lezers alsof politici allemaal: Den Uyl, Aantjes, Andriessen, Van Agt worden aangeklaagd, alsof ze Iets verkeerds doen. op de verkeerde weg zitten. JAGER: Ik bedoel niet dat het om de hoek ligt. Het woordt „weg" is precies het juiste woord. De ethicus zegt tegen de politicus: u loopt op de verkeerde weg, u moet op die andere weg zien te komen. De ethicus beseft dan natuurlijk heel goed dat die andere weg stap voor stap moet worden afgelegd. VERMAAT: Maar voor mijn gevoel ligt er tussen het punt waar we nu staan en daar waar die weg begint een ravijn, en de vraag is. hoe komen we er overheen? Hoe krijg je de structuren op zo korte termijn anders, hoe kun het tntemationaal-politiek gezien inbedden en vooral: hoe krijg Je de mensen op zo korte termijn anders? De regering moet het op de mensen over kunnen brengen, zij moet de mensen er warm voor kunnen maken, maar ook: hen onder het juk kunnen laten doorgaan, want zo voe len de mensen het. De regering kan wel iets harder lopen dan het gros van de mensen, maar moet altijd oppassen dat ze niet afhaken, zoals des tijds bij de benzinedistributie. Toen zeiden we ook: het wordt en het moet helemaal anders, maar na twee Jaar denken de men sen: wat is er eigenlijk gebeurd? De grote klap is helemaal niet gekomen en zie de autoverkopen rijzen de pan uit. Met de kernenergie gaat het precies zo De men sen zitten nu nog in een schrikreactie maar als over twee drie Jaar er weer geen klap is gevallen, dan denkt iedereen: ach. het valt wel mee. dan worden ze niet koud of warm van al die ethische verhalen. Je moet dus niet alleen het goede verhaal vertellen, maar ook nog de goede dosis kiezen het is allemaal ijselijk moelUjk, ook voor ethici. JAGER: Ik zou toch de mensen niet willen onderschatten. De mensen zijn mondig genoeg, ais wij nou maar niet ons „nee" tegen het bestaande verdoezelen door het woord „veranderen" te vervangen door „verbeteren",. Ik kies voor het woord „ver anderen" omdat we anders te gauw tevre den worden. VERMAAT: Ik probeer een beetje beschei den te zijn: je kunt de mensen pas echt hard confronteren met fouten als je weet hoe het anders moet. JAOER: Ik zou zeggen: één van de fouten waarvan we nu al heel hard kunnen zeggen dat het anders moet, ls volgens mij dat het CDA niet met de WD in zee moet gaan. Wanneer het dat wel zou doen. zie ik aan komen dan binnen korte tijd het kabinet toch weer uit elkaar valt en dan zullen die CDA-ers denken: hadden we maar geluis terd naar de waarschuwingen van mensen die we misschien absolutistisch, simplis tisch en onfatsoenlijk vonden, maar die het blijkbaar toch goed met ons voor hadden. VERMAAT: Het is jammer dat het niet bij wijze van experiment kan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 21