Flora herschapen in een Walt-Disneyland lain Delon politiefilm "Echte wandelaars nemen de trein. Eagles verkiezen kreukvrije aanpak Charlotte Kohier, klank en weerklank Jongaties reprises Toneelprijzen voor Christine Ewert en Carol Linssen Kinks hoofdact tijdens achtste Pinkpopfestival Drie uitvoeringen van Monteverdi's Maria Vespers Concertgebouworkest naar Japan en Korea Invloed Walsh nauwelijks aanwezig Griekse tragedies op toneel ART^ MEI 1977 KUNST FILM Trouw/Kwartet11 iRouge. Prachtige film van Cassenti over een ver- k in de oorlog, waarbij ver- I heden vloeiend in elkaar T/m 15 mei Filmhuis, 13 mei Filmhuis 15 mei Filmhuis Bever- los te lopen. Schokkende rende documentaire over nieren om geesteszieken leren in de maatschappij, door een Italiaans collec- oei in Inpoet, Heerlen, lezin van O. Perfecte „ze- die" van Eric Rohmer, ge- •p een novelle van Heinrich it. De gehele week in Bijou, iaar de Galg. Documentaire inlands gesproken com- uit 1959 over de oor- ladlgersprocessen van Neu- i De gehele week in Studio «rdam. I el l'Assasin. Meesterlijke 1 Gemard Tavernier, waarin lie onrecht wordt gedemon- kan de figuur van een Franse laar uit het eind van de vori- De gehele week in Studio, k Somber en cynisch portret fct Parijs, geschilderd door Losey, met Alain Delon in thtige rol van een man die ptiteit verliest. De gehele Studio. Maastricht. II. Grandioos epos van Ber- pertolucci over Italiaans m tussen 1900 en 1945, met td socialisme en fascisme. iSaskia, Arnhem; Luxor 2, Baskia, Eindhoven, thrikkelijke man uit Saffie. Kelijke politiefilm met so- btergrond van de Zweed Bo ig, gebaseerd op een der kan het echtpaar Sjöwall en De gehele week in Luxor, Ik; Koning van Engeland, Roxy, Bergen op Zoom. it der Aarde. Zeer sociaal Amerikaanse film uit de ftig over een staking in New van Herbert Biberman. 16 raeboeg, Hilversum. Fète. Tati's charmante i-debuut uit 1947 in een handgekleurde versie. De *ek in City 3, Amsterdam. i Fellini's nieuwste film, Ie beroemde vrouwenverlei- tedt als seksmachine tegen r van onvoorstelbaar bizar- de. De gehele week in Sas- iterdam; Asta, Den Haag, ïilversum; Lumière I, Gro- Het Amsterdamse „Flora" is getransformeerd tot kinderbios coop en te dien einde aan de buitenkant voorzien van bonte torens, tinnen, kantelen en andersoortige romantische uitsteek sels. Ook de binnenkant is ferm aange past: aangezien er alleen Disney- films zullen worden vertoond zijn de muren van de zaal verfraaid met florescerende Dlsney-figuren, terwijl die ook in levende lijve (om het zo maar eens uit te drukken) door het pand zullen blijven waren. In hal en foyer zijn knusse holletjes op klnder- nivcau, er is een rotspartij met (wat anders?) Disney-artikelen en elke za terdag zal de „Mickey Mouse Ver jaardagclub" Jarige kinderen, die dan automatisch lid worden van de „Mickey Mouse Club", op het toneel in het zonnetje zetten. Woensdagmiddag 11» mei werd het allemaal geopend met een daverend feest, waarbij onder andere de film „Merlijn" werd vertoond, die deze week in Flora doorloopt. Men hoeft er zich niet over te verbazen dat het theater er is gekomen, verwondering achteraf dat het zo lang op zich liet wachten is eerder op zijn plaats. Er groeien telkens nieuwe generaties kinderen op, de Disney-stal gaat on vermoeid voort met het opnieuw uitbrengen van oude en het produce ren van verse films, kortom niets staat de verwachting in de weg dat Flora tot in lengte van dagen een trekpleister zal blijven. Voor ouders en kinderen op verjaardagen, feestdagen en zo maar een regenach tige dag in de week. HAARLEM De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdi recties in Nederland heeft de to neelprijzen voor het afgelopen sei zoen in twee gevallen toegekend aan acteurs in het toneelstuk „Witte Nachten" van Dostojewski. Op voordracht van de jury is de Theo d'Or toegekend aan Christine Ewert voor haar rol van Nastjenka en de Louis d'Or aan Carol Linssen voor zijn rol van Nicolaj. De Colom- bina gaat naar Henny Orri voor haar rol van mevrouw Veenstra in „Deu ren" van J. Bernlef. Deze beide to neelstukken worden op het podium gebracht door de Theaterunie. De jonge koning Arthur in Walt Disney's „Merlijn" Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Pinkstermaandag 30 mei zal in het Geleense Burge meester Damensportpark voor de achtste keer het Pinkpopfestival worden gehouden. De belangrijkste attracties zijn die Jaar de Ameri kaanse gitarist Nils Lofgren, Manfred Maan's Earthband en The Kinks. Daarnaast zullen eerder op de dag Tom Petty and The Heart- breakers, Racing Cars, Golden Ear ring en de Bothy Band muzikale bijdragen leveren. Hoewel het verschijnsel popfestival, enkele uitzonderingen in Amerika en Engeland daargelaten, langza merhand tot het verleden is gaan behoren, blijft het gebeuren in het zuiden van Limburg steeds meer pu bliek trekken. Toen Pinkpop in 1970 voor het eerste werd gehouden be volkten zo'n 10.000 popminnenden de grasmat van het sportpark, in middels is die menigte uitgegroeid tot 40.000 (vorig Jaar). Debet aan deze ontwikkeling is niet alleen het sterke aanbod van groe pen, maar ook de uitzonderlijke lage toegangsprijs: vijftien gulden in de voorverkoop (onder meer alle VW-theaterbespreekbureaus) en twintig gulden aan de kassa. De voorverkoop is inmiddels begonnen en duurt tot en met 28 mei. Mensen die al op zondag in Geleen arriveren kunnen daar op de markt en in het Jongerencentrum De Boer derij van gratis evenementen genie ten. Overnachten kan men van zon dag op maandag in de sleep-inn bij het sportpark. Voor de volledigheid hier nog het officiële programma: Tom Petty (10.30-11.00); Racing Cars (11.30-12.30); Golden Earring (13.00-14.00); Bothy Band (14.30-15.30); Nils Lofgren (16.00-17.00); Manfred Mann's Earthband (17.30-18.30) en The Kinks (19.00-20.00). De presentatie van Pinkpop is in handen van Rikki Farr. Pauzemuziek en informatie worden verzorgd door de Hilversum 3 discjockeys Theo Stokking en Vin cent van Engelen. De KRO-radio zendt op woensdag middag 1 Juni van twee tot zes uur een reportage uit over Pinkpop. (ADVERTENTIE) NS heeft 25 schitterende wandel tochten uitgezet. Met steeds een station als begin- en eindpunt. En daartussen de duinen. Of de bossen. Of de hei.'t Strand. Of de vennen. Elke route heeft z'n eigen NS- wandelkaartje. D.w.z.een 2e klas retour naar 't station van de wandelroute,een routebeschrijving, eventueel tocgangs- kaarten tot Duinreservaat of Kroondo mein, plus een welverdiende consumptie. Alle tochten vindt u in de folder "Wandelen en fietsen met NS" Loop d'r even uw station voor binnen. 4 UTRECHT In Utrecht, Den Haag en Amsterdam worden achtereen volgens op 21, 22 en 23 mei uitvoe ringen gegeven van de „Maria Ves pers" van Claudio Monteverdi. De integrale uitvoeringen, die onder auspiciën van de stichting Jonker Jacob van Eyck en de Nederlandse Bachvereniging zijn georganiseerd, worden gegeven in de Utrechtse Ja- cobikerk, de Haagse Nieuwe Kerk en de Amsterdamse Westerkerk. Al le beginnen om 20.15 uur. Uitvoerenden zijn leden van het koor van de Nederlandse Bachver eniging, het Utrechts Studenten Gregoriaans Koor o.l.v. Jan Boo- gaarts, The Michael Lair Sackbut and Comett Ensemble. Amsterdam Slnfonletta, de organisten Gerard en Wil Dekker, de lultist Robert Spencer en de blokfluitspelers Baldrlck Deerenberg en Roberto Cagni. Vocale solisten zijn Marjanne Kweksllber (sopraan). Alfred Deller (counter tenor), Marius van Altena (tenor), Rob Sturkenboom (tenor) en Max van Egmond (bariton). De uit voeringen zullen worden geleid door Mark Deller die samen met Felix de Nobel Met koor heeft Ingestudeerd. Het gaat hier om integrale uitvoe ringen van dit zelden in het open baar ten gehore gebrachte werk, waarbij zoveel als mogelijk is ge streefd naar authenticiteit. AMSTERDAM Gisteravond om half tien is het Concertgebouworkest van Schiphol naar Tokio vertrokken voor zijn vierde concertreis door Ja pan. De concerten, waarvan de vier in Tokio nu al uitverkocht zijn, staan onder leiding van Bernard Haitink. Het laatste concert in de Japanse hoofdstad is op donderdag 19 mei. Prinses Beatrix en prins Claus en leden van de Japanse keizerlijke fa milie zullen daarbij aanwezig zijn. De andere concerten worden gege ven in Kobe, Kyoto, Osaka en Na- goya. Na de Japanse tournee wordt voor de eerste maal opgetreden in Seoel in Zuld-Korea. Er worden daar twee concerten gegeven waaraan de ook in ons land bekende Koreaanse violiste Kyung Wha Chung als solis te meewerkt. In Japan zingt de Ja panse sopraan Takako Okawa de solopartij In Mahler's Vierde Symfo nie; Tibor de Machula speelt de cel lo-solo in Don Quixote van Richard Strauss. Op het programma in Tokio staat ook het speciaal voor het or kest door de Poolse componist Wl- told Lutoslawski gecomponeerde „Mi parti." Op 29 mei wordt het orkest op Schiphol terugverwacht. er V. Wielek-Berg air Alain Delon om de vijf minuten zijn beroemde iei). .vertoont (de ogen doen niet mee, die blijven ijkoud) kun pi op innemen dat de film waarin hij speelt niet veel Na de opnamen van Jacques Deray's „Le Gang" moet jeruime tijd last hebben gehad van kramp in de kaken, Berd de mond vertrokken. Dus. rit in 1975 de uitstekende „Flic Story" gemaakt, met Delon als producent plspeler, en hij dacht zeker -tment van ongeïnspireerd- laat ik het eens dunne- len." Met het gevolg dat een slap aftreksel werd irbeeld. 1 dezelfde tijd de grauwe je oorlog) maar terwijl die "Kory" wel degelijk een ;bben (en niet alleen als |t het in de nieuwe film bij *71 mikken op de nostalgie- «4 het publiek. is een bende rovers van jjlopende pluimage (de een jet verzet, de ander van de jom maar eens wat te noe- i allerhande onwettige ca- jlthaalt en veel geld ver gaart. Robert of Pierrot (Alain De lon) is de bijkans legendarische aan voerder, die met de politie speelt en uit alle vallen weet te ontsnappen. Tot hij roekeloos wordt en gaat knoeien en moorden. Dan is het ein de nabij; hij sterft door een kogel üit zijn eigen revolver en wordt door de kameraden clandestien begraven. Het meisje met wie hij een goedlo pende verhouding had is er nooit in geslaagd echt een lid van „Le Gang" te worden en bij de begrafenis staat ze dan ook moederziel alleen, terwijl de wrange tranen haar over de wan gen biggelen. Soms is het sfeertje wel aardig (op zo'n feest bij een oude boef, bij voor beeld) maar de film in zijn geheel is zo waterig dat Je hem na zeer korte tijd geheel en al vergeet. Hij gaat het ene oog in en het andere uit. Amsterdam-Calypso; Apollo, 18 jr. Den Haag- Alain Delon in„Le Gang" door Willem-Jan Martin ROTTERDAM In het kielzog van het gigantische succes van hun laatste elpee Hotel California, als bekend moeiteloos de prijsplaat van het afgelopen jaar, voltrok zich woensdag in de Rotterdamse Ahoy (inhoud; 7000 man) het eerste optreden uit een serie van drie door de Amerikaanse formatie The Eagles. Drie optredens overigens, waarvoor de kaarten, volgens de berichten, reeds lang te voren in plusminus evenzovele uren waren uitverkocht, hetgeen een duidelijke aanwijzing genoemd mag worden voor de uitzonderlijke populariteit van het ge zelschap. Met betrekking tot de aard van het vertoonde viel reeds bij voorbaat weinig te vrezen. Eerder al (een keer in Rotterdam, Juni 1975; daarvóór nog tijdens het Popgala te Voorburg plus de „nasleep" daarvan in Amsterdam, dit alles nu zo'n vier Jaar terug) hadden The Eagles zich doen kennen als een groep, die de plaatperfectie óók op de planken volledig weet waar te maken, zodat het er voor deze gelegenheid uitein delijk „slechts" om ging te zien hoe de betrekkelijk recente komst van de gitaar „beul" Joe Walsh op het „live"-geluid van het geheel zou uit werken. Of de op zijn minst voor Hotel California geldende tendens richting stevige „rock" zich met te rugwerkende kracht over de wat lichter getinte rest van het Eaglesre- pertoire zou uitstrekken. Keurig Dit kwam er aanvankelijk echter nauwelijks van. Tweederde van het vertoonde werd afgewerkt aan de veilige kant van de streep, ofwel: geen onvertogen noot, geen opzien barende gitaargevechten tussen Walsh en Don Felder zoals die vol gens de verhalen tijdens het optre den van de groep in Londen herhaal delijk het gehoor moet hebben „ge teisterd", maar keurig, voor wat het oudere repertoire betreft vrijwel ner gens afwijkend van de eerdere optre dens. Zodat men zich evengoed bij een concert van de oude Eagles (zon der Walsh, mèt Bernie Leadon) kon wanen. Na een tiental nummers evenwel (o.m. Doolln' Dalton, Desperado, Ly- in' Eyes, Take It To The Limit, New Kid In Town en Victim Of Love) begon de conjunctuur enigszins aan te trekken en werd via songs als One Of These Nights. Already Gone, Life In The Fast Lane en het aloude Witchy Woman duidelijk gemaakt, dat de heren, als het even wil. de gestampte noot niet uit de weg hoe ven gaan. Joe Walsh* compositie Turn To Stone, waarin hijzelf en Don Felder eindelijk eens goed „loos" gingen, vormde daarvan de meest sprekende illustratie, zij het wel een rijkelijk late: Inmiddels hadden we zoveel vertrouwds achter de rug, dat zelfs de dolle pret van Oh Carol (een van de vier moeiteloos verkregen toegiften) de ambivalente gevoelens niet vermocht weg te nemen. Ambi valentie in die zin, dat alle pracht (want mooi was het natuurlijk alle maal wel) voortdurend gehinderd werd door het besef, dat in elk geval voor de betreffende avond te na drukkelijk gekozen was voor een kreukvrije aanpak. Jammer. door Ber Husling Charlotte Kohier vroeg Ferd. Sterneberg of hij een boek over haar kunst, en niet over haar privé-leven wilde schrijven. Zelf was zij daar nooit goed uitgekomen. Sterneberg lukte het wel. Hij is bijna even lang als zij met ons toneel verbonden, met hart en ziel. Hij kent Lotje al een halve eeuw, hij volgde haar, hij zag en beoordeelde bijna al haar rollen en de voorstellin gen die zij alleen gaf. Hij weet van de omstandigheden, de moeilijkheden, de opvattingen en de ontwikkelin gen van het vak. Hij kan er met begrip, en begrijpelijk, over schrij ven. Hij had terecht Charlotte Köh- lers vertrouwen. Toch nam hij niet aldoor zelf het woord. Hij koos ook veel uit wat anderen critici, interviewers, be wonderaars over haar schreven. Zodat het boek niet alleen gaat over wat Charlotte Köhler deed. en hoe, maar ook over de vele, diepe, indruk ken die zij maakte op haar publiek. En daar haar kunst grotendeels haar leven was staat er ook. bescheiden, genoeg in over Lotje privé. Eens een hoedenmaakstertje dat, wist zij toen veel, werd gedreven naar het toneel. en daar dan zo'n vijftig rollen speel de, van Miebetje en Sprotje tot Ba- deloch, St. Joan, Medea, Elektra. Eigen weg Maar het overkwam haar toch ook dat zij geen rol, en zelfs geen engage ment, kon krijgen, zodat zij haar eigen weg. en Inkomsten, zocht. In voordrachtsprogramma's die uitgroeiden, stegen, tot eenpersoons toneelgebeurtenissen, als De Zachtmoedige, Stervend Europa, Marathondans. Frasquita, Lady L, Bijbelvoordrachten, In het Ravijn (de laatste, van Tsjechov) om maar enkele van de achtentwintig te noe men. Alleen Charlotte Köhler kon dat zo verbazend goed. Onvergete lijk, zolang er nog mensen zijn die het meemaakten. En daarna is dit boek er dan nog. Charlotte Köhler door Ferd. Sterne berg, 135 blz, 9 foto's, uitg. De Wal burg Pers, Zutphen, 18.50 UTRECHT Aan de Utrechtse Uni versiteit promoveerde donderdag de heer A. C. Haak (geb. 1928) op het proefschrift „Melpomene en het Ne derlands toneel" tot doctor in de letteren. Promotor was prof. dr. H. H. J. de Leeuwe, gewoon hoogleraar in de theaterwetenschap. In de disser tatie wordt nagegaan hoe het Griek se drama in Nederland tussen 1885 en 1975 is ontvangen. Daartoe zijn de opvoeringen die Nederlandse toneel gezelschappen in die periode ervan gaven onderzocht op hun stijl. Daar bij is duidelijk geworden dat maar een enkele keer een poging werd gedaan om een reconstructie van een antieke opvoering te verwezen lijken. Bijna alle antieke tragedies zijn op gevoerd met de bedoeling te verwij zen naar een eigentijdse problema tiek. Dat bracht roet zich mee dat de drama's werden gemoderniseerd. Aanvankelijk vond die vernieuwing plaats in uiterlijke vormen: decor, kleding en requisieten. Later werd ook de tekst door de vertaler aange past aan hedendaagse opvattingen. ADVERTENTIE Tijdelijk bij aankoop van aan katje8-zonnabrll aan unieke LP voor 7,—

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11