3
Mijlpaal filmhistorie bij VPRO
Het dal
der
Craddocks
De Ikon en
Molenaar
Debuut van Visconti
samen verantwoordelijk voor
het inkomensbeleid
stemCDAl vanagt
DONDERDAG 12 MEI 1977
RADIO EN TELEVISIE
Trouw/Kwartet
TV-COMMENTAAR
ASTERIX IN HISPANIA
De IKON. vaak op de bres voor
minder bedeelden, weet ook aardige
dingen te doen met schatrijke
mensen Is het eigenlijk ooit een
omroep gelukt om een miljonair
voor de camera's over zijn bezit aan
de praat te krijgen'» Daarin slaagde
de kleine kerkelijke
zendgemachtigde met medewerking
van drie kinderen, die Kees
Molenaar parmantig ..uitholden".
Zij vroegen de leider van een
Zaandams grootwinkelbedrijf en
geldschieter van de voetbalclub AZ
'67 het hemd van zijn in armoede
geboren lijf
Het was gisteravond nogal
onthullend, wat die speciale
verslaggevertjes aan de weet
kwamen Kees Molenaar, de laatste
van tien kinderen, schaamt zich niet
voor zijn eenvoudige afkomst Met
een zekere trots voerde hij zijn jonge
gasten naar het geboortehuis, zo
piepklein dat hem werd gevraagd, ol
ze soms op stapelbedden hadden
geslapen Maar die bettonden toen
nog niet.
Molenaar praat een beetje lijzig en
dat doet niet vermoeden dat hij
watervlug is in het „centjes
verdienen" om met Peppie en
Kokkie te spreken. Hij wilde wèl
kwijt hoe dat nou gaat: „Geld
verdienen moet Je ln de toppen van
je vingers hebben Is deze
eigenschap aanwezig dan gaat de
rest vanzelf. Je koopt je buurlui weg.
zodat je telkens op de belendende
percelen de zaak kunt uitbreiden.
Mensen die zich hebben afgevraagd,
waarom zij niet zo rijk kunnen
worden, moeten hebben gemerkt,
waar 'm de kneep kan zitten.
Omdat de heer Molenaar armoede
heeft gekend, kent hij nog altijd de
waarde van het geld. Daarom geen
dolle uitgaven, geen leesten aan oe
lopende band en met Sinterklaas
een limiet van vijftig gulden per
persoon voor de cadeautjes Je
wordt pas miljonair, als je op de
dubbeltjes weet te letten.
Hij had nog een ander advies: geld
aan de zaak onttrekken is niet leep.
„want dan zit je op 75 procent
belasting en dat is zonde" De in de
vergaderzaal van het bedrijf en in de
kasteelachtige woning van de heer
Molenaar „rondturende" camera,
liet ons weten dat deze miljonair een
romantisch mens moet zijn. De
schilderijen van bekende meesters
bewijzen het.
Overschakelend naar „Van Gewest
tot Gewest" kwam ik opnieuw in
een kasteel terecht Het vermaarde
Huis Amerongen Is overgedragen
aan de stichting „Utrechtse
Kastelen". Daarmee is voorlopig
een einde gekomen aan een
jarenlange dreiging tot
boedelscheiding, zo werd
meegedeeld. Hoe dat precies in
elkaar zit. kregen wij echter niet te
horen. Ik had wel willen vernemen,
of die boedelscheiding iets
uitstaande heeft met de destijds
geruchtmakende „Bentinckse
successie"
In 1673 zag de toenmalige bewoner
Godard Adriaan van Reede,
ambassadeur van de Republiek, hoe
de Franse troepen zijn
middeleeuwse slot in brand staken.
Drie jaar later liet hij een begin
maken met de bouw van het huidige
kasteel, naar ontwerp van Maurits
Post. zoon van de beroemde
bouwmeester Pieter Post.
Ook deze laatste informatie ontbrak
in de reportage Er werd verteld, dat
in het kasteel het bezit van families
uit drie eeuwen nog bijeen is. maar
niet welke relatie er bestaat tussen
de verschillende geslachten.
Ter aanvullingjiet volgende: de
fervente Oranjeklant
Willem-Gustaaf Bentinck
(1762-1835) was gehuwd met
Ottoline van Reede. Na haar dood in
1799 kreeg de graaf drie zoons bij
een boerenmeisje, dat hij pas in 1816
trouwde. Dit leidde tot een proces
over zijn bezittingen, dat zich
voortsleepte tot ver voorbij zijn
dood. De verslaggever in „Van
Gewest tot Gewest" informeerde
niet, of deze affaire iets te maken
heeft met de boedelscheiding die in
het begin van dit jaar door de
overdracht van het Kasteel
Amerongen is geblokkeerd.
door W. Wielek-Berg
Toen Luchino Visconti, de Ita
liaanse opera-toneel- en filmre
gisseur die vorig jaar op 69-
jarige leeftijd overleed zijn
speelfilmdebuut „Ossessione"
(„Bezeten") maakte, was het
1942: oorlogstijd, fascisten tijd.
In films werd heldendom en
chauvinisme gepropageerd en
wie daaraan niet wilde mee
doen vervaardigde vrijblijven
de komedies, gesitueerd in een
luxe-milieu.
Geen wonder dat Vlsconti's debuut
door de officiële instanties niet met
vreugde werd ontvangen, want het
hield zich bezig met gewone, wan
kele mensen die verstrikt raken ln
zonde en schuld en zelfs het Italiaan
se landschap, per traditie blakend
van zon. was gedegradeerd: de film
speelt zich al m de schrale, eentonige
Po-delta. Vittorio Mussolini, zoon
van de Duce en redacteur van het
filmblad „Cinema" verklaarde dan
ook „Dit is Italië niet!" en de film
werd door de censuur eerst verminkt
en toen verboden.
Neo-realisme
Toch verwierf hij bij kenners onder
grondse faam en bij de discussies
rondom ..Ossessione" viel voor het
eerst het woord ..neo-realisme". de
naam van de stroming die na de
oorlog zo beroemd werd door het
werk van regisseurs als De Sica, de
Santis. Rossellini, Blasetti en niet te
vergeten de theoreticus en scenario
schrijver Cesare Zavatüni. die een
zeer groot aandeel in de bloei van het
genre had Ovengens heeft Visconti
zich later van het neo-realisme ver
wijderd. ol het begrip op zijn wijze
uitgebreid, al naar men het neemt.
Hij keerde toen steeds meer tot
'zlchzelve ln en bracht in zijn films de
tweestrijdigheid over die zijn eigen
leven beheerst moet hebben hij was
zowel lid van de hoge adel (hertog
van Modrone) als overtuigd marxist
Zijn thema wordt, altijd opnieuw,
het vastlopen van de mens in
omstandigheden, die sociaal en his
torisch zijn gegroeid en ook in zijn
eigen gevoelens. Zijn heiden falen
omdat de tijd voor hen is afgelopen
Scène uit 'Ossessione' met links Clara Galamai en rechts Massino Girotti
of omdat ze de tijd nog niet begrij
pen. Maar soms verschaft de misluk
king hen een nieuw inzicht in leven
en realiteit, een geloot dat de wereld
veranderen moet en veranderen zal.
„Ossessione" is gebaseerd op een be
roemde Amerikaanse thriller uit de
„zwarte serie" „The Postman always
rings twice" (De postbode belt altijd
tweemaal) van James Cain, doch dit
boek was voor Visconti slechts een
aanleiding om het alledaagse Ita
liaanse leven te schilderen. Giovan-
na en haar veel oudere man Bragan-
da drijven in de Po-delta een klei
café en een benzinestation. Op een
dag neemt Braganda een zwervende
vrijbuiter. Gino ln dienst. Gino
wordt verliefd op Giovanna, zij wei
gert haar veilige bestaan op te geven
om met hem weg te trekken, geza
menlijk besluiten zij tenslotte de
echtgenoot te vermoorden. Na de
misdaad krijgen ze ruzie, ze verzoe
nen zich weer. doch Giovanna komt
bij een auto-ongeluk om het leven en
Gino wordt wegens moord door de
politie gearresteerd (de titel van de
roman betekent zoveel als: de wet
laat zich niet afschepen).
Wars van clichés
Deze thriller gaf Visconti de gelegen
heid om tragiek en noodlot te schil
deren in de stijl van het sombere
Franse voor-oorlogse realisme (hij
leerde het handwerk van Jean Re
noir). Doch daarachter breidt zich
een panorama uit van het Italiaanse
leven in de provincie. Voor de eerste
maal werd een onvertroebelde film-
blik geworpen op een eigentijdse Ita
liaanse werkelijkheid, die wars van
alle clichés, in al zijn trieste bekrom
penheid werd geopenbaard. Visconti
koos het decor van vervallen huizen,
eenzame landwegen, volksfeesten,
de pleinen van Ancona en Ferrara,
de zandbanken en lijnrechte rivier
dijken niet alleen als pittoreske ach
tergrond. hij vervlocht milieu en na
tuur met de persoonlijkheid van zijn
figuren, die hard en ruw zijn als het
Noorditaliaanse landschap.
(AD&RT£NTlEl
Een rechtvaardige verdeling van
welvaart Dat wil het CDA. Dit is
mogelijk als velen zich matigen, maar
de laagste inkomens worden ontzien.
Als inkomens openbaar zijn en de
loonkostenstijging wordt beperkt. Als
inflatie wordt teruggedrongen
Het CDA is daarnaast voor een vorm
van vermogensaanwasdeling. Zo komt
een meer rechtvaardige verdeling van
welvaart dichterbij en worden mensen
écht geholpen. Kies bewust voor een
rechtvaardig inkomensbeleid!
Speciaal vandaag
ln Nader bekeken van de EO:
interview met de voormalige
„Black Panter" Eldridge Clea
ver. Verder aandacht voor acties
ten bate van vervolgde chris
tenen.
Ned. 1 20.45
De VPRO vertoont Luchino
Visconti's in de oorlog verfilmde
kritiek op het fascisme: Osses
sione.
Ned. 1/21.50
Onderwerpen in Brandpunt
lijn: Verkiezingen in Israël.
Gas- en oliewinning op Noord
zee en de milieu-aspecten, en
het afscheid van Bas de Gaay
Fortman als leider van de PPR.
Ned. 2/22.05
ln de rubriek Heel de Mens
praat Han Peekei met mevrouw
Maartje van Tijn. Haar weinig
rooskleurige ervaringen be
schreef zij in het boekje „Ik leef
nog".
Ned. 2 22.45
Deel zes van Liever geen be
zoek. gaat over rouw na het
pensioen.
Hilv. 1/21.00
In Spraakmaken van de
NCRV gaat mr. Van Agt in op
vragen die zijn binnengekomen
na de in de ochtend (09.15). uit
gezonden verkiezingsspecial.
Hilv. 1/21.45
Radio vandaag
HILVERSUM I <298 bi rn FM kanaleni
NCRV 7 00 Nieuw» 7 02 Het levende
woord 7 OU tSi Te Deum Laudamu* Ifewij
de m a;iek 7 30 Nieuws 7 41 (Sl Vandaag
donderdag, gevarieerd programma. (7 41
Hier en nu l 0 24 Werk Woord 830 Nieuw»
8 30 G> mn isliek voor de huisvrouw 8 43 (S)
Onder de hooftcion 10 30 Nieuws, klasje
he muziek 9 15 tS> Verkiezingsspecial 9 45
iSi Onder de Iv-ogtezon. 10 30 Nieuws. 10.33
iStln tnlver 13 00 (S> De Kilima Hawaians
Sh. w 12 IS Boer en tuinder 12 26 Medede
lingen voor land rn tuinbouw 12 30
Nieuws 1241 Hi-ren nu 12 S3 «S» Middag
p.iuz«~iien»t 11 13 (Sl Metropol» Orkest
13 30 <S> Globa.il gevarieerd programma
115.30 Ntcu*si I" 30 Nieuws 17 32 Hier en
nu 18.00 De kerk vandaag, informatie over
kerk en samenleving. P P 18 19 Uitzending
van de Boeren Partij. 18 30 Nieuws. NCRV'
18 41 W'creldpanorama 18 5.3 Zojuist ver
schenen, nieuwe boeken 19 00 (S) Leger des
Heilskwartier 19 15 (S) De wereld ringt
Gods lof. verzoekprogramma van gewijde
muziek 30 00 iS> Goed gestemd, zang 20 40
Een. twee. uit de maat. over onderwij» en
opvoeding 21 00 Liever geen bezoek, geen
bloemen maar daarna documentaire se
rie 21 20 (Sl Kerkorgel-concert 21 45 iSl
Spraakmaken 22 25 Avondoverdenking
22 30 Nieuws 22 40 Hier «n nu Aansluitend
Politiek weekoverzicht 23 00 (Sl Rondom
het woord 23 23 (S) Jazztime *555.24 00
HILVERSUM II (402 m rn FM kanaleni
AVRO 7 00 Nieuws 78 Ochtendgymnas
tiek 7 20 Op blote voeten (9.00 Nieuws 511
Radiojournaal) 8.50 Morgenwijding 900
Op het einde van de rit gesprek mei de
heer Van A*t- 9 33 Waterstanden. 9.40
Schoolradio 10 00 Radio Lawaai papegaai
10 10 Arbeidsvitaminen, verzoekplatenpro-
gramma (I! 00 Nieuws 11 03-11 03 Radio
journaal) 11 30 Rondom twaalf een uur
allerlei voor iedereen 12 30 Hersengymnas
tiek 13 00 Nieuws 13 11 Radiojournaal.
13.25 Beursplein S. 13 30 'n Middagje
AVRO muziek, informatie en service (16 00
Nieuws 16 03 Radiojournaal). 17 00 (S)
13-Speciaai. jongerenprogramma. OVER
HEIDSVOORLICHTING 17 40 Den Haag
aan de lijn. IKON 18.30 Kleur Informatie
en commentaar over zaken van kerk en
samenleving AVRO 19 00 AVRO's
Sportpanorama 20.00 Nieuws 20 03 (S) Hol
lands Glorie, hoorspelsene (10) 20 35 (S)
Alert Op het vlak van muziek en maat
schappij 21 20 (S) Nederlands KoorfesUva!
1977 21 50 (S) Omroep Orkest klassieke
muziek 22 20 Aspecten, kunstrubriek.
NOS 23 00 Met het oog op morgen met om
23 05 Actuahteitenoverzicht. 23 20 Den
Haag vandaag en 23.52 Even ontspannen
TV vandaag
NEOCRIANOI
10 4$ Scnooas**
15 00 EO VantM
10 «5 TCLEAC
t0 49 NOS Oart
10 SS Joomaa»
.«9 Ope«
19 04 EO O* Kaderkrant
19-30 NetkNewhtM
>0 20 WeufvacM 10
20 4$ Nade»
71.25 Adoptie, slotwoord
21 35 NOS: Journaal
21 50 VPRO Ossessione.
23 40 P P IMzendmgvan
70
£23.50 NOS: Journaal
NEDERLAND 0
H 35 NOS Toeost.scnet'ps
'atiscne Sooahsten 70
10.40 P.P. Uitzending van
14.55 NOS: Journaal
19.05 KRO: Torn 0 Jerry
1010 Repp-e« Kokh.
19.25 Daar vraag ie me wal
20.00 NOS: Journaal
20 25 KRO: ESeryOueen
21.1$ Voor een bnelkaan op de eerste rang
22.05 Brandpunt
22.4$ Heel de mens
23.1$ NOS: Den Haag vandaag
23 30 Journaal
ocfi* e>ui«c
siosN «jwa am
evcnzvAzursiesj
te KKÓEM <5A
je mee
As-reRi*
KABELTJE KNETTER EN DE TOVERBUBBEL
25: Egerick van Ysselsteyn van Wel-
lemonde was een knap schaatser.
Met een achteloos gebaar sneed hij
een aantal pijlsnelle cirkels en ellip
sen op het harde ijs. Toen danste hij
als het ware een aantal zwierige fi
guren en hij liet ze samenvloeien tot
een werveling van beheerste li
chaamsbewegingen Toen dat ge
beurd was liet hij ook nog eens even
zien. dat-ie héél goed wist wat
hardrijden was. Met de vaart van
een gestroomlijnde biiksemtrein
gleed hij over het ijs. enkele malen
de vijver rond. Daarna remde hij
vlak voor Kareltje's verbouwereerde
neusje zó sterk af. dat de afgeslepen
ijskristallen wegspetterden als
gensters onder de smidshamer. „Zie
zo. prolleke zei Egerick tevreden
„Aerdig, hè? Héél aerdig. Ja. ja. wij
zijn het nog niet verleerd sinds vorig
jaar. En de as is niet eens van onze
sigaret gevallen, wat bewijst, dat
onze slag nog niets heeft ingeboet
aan soepelheid en beheerste
techniek. Toen keek hij Kareltje
Knetter eens goed aan. „Parbleu!"
riep hij uit. „Ons prolleke staat zo
waar nog op dezelfde plaaU
straks! En zijn houding toont
duidelijk aan, dat hij van
schaatsenrijden nog geen flitti
kaas gegeten heeft. Komaan,
tje! Wij zullen u de eerste begini
van deze mooie sport wel even
brengen!" Energiek greep Ege
de kleine Kareltje beet, zette hei
positie en gaf toen een ferme i
En nu is het aan twijfel onderh
of dit wel de juiste methode i
i^jnand schaatsen te leren, fl
eventjes later bonkte Kareltje
pijnlijke wijze tegen het ijs
De film is niet alleen belangrijk als
eersteling van een groot regisseur,
hij vormt ook een mijlpaal in de
geschiedenis van de cinematografie.
De VPRO zendt hem vanavond om
21.50 uit op Hilversum I.
voor het slapen gaan yoga. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM-Kanalen)
TROS 7 02 (S) Vaak 's ochtends 9 03 (Si De
Hugo van Gelderen Show 11.03 (S) Ver
zoekplaten 12 03 (S) Boter. Klaas en prijzen
14 03 (S) Polderpopparade 16 03 (S) Euro
parade NOS 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S) NOS-maal TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02
(S) Soul Show 22 02 (S) Sesjun jazz en
blues live 23 02 (S) Close up 0 02 (S) De
Hugo van Gelderen show. 1 02-7 00 (S) De
nachtwacht.
HILVERSUM IV (FM-kanalen). KRO 7 00
Nieuws 7.02 (S) Badinerie 9 00 Nieuws. 9 02
(S) Aan woorden voorbij. 9 10 (Sl Piano-
rectital. 9 30 Ik sta hier met voor de banken
te praten 10 00 (S) Aubade: moderne mu
ziek 12 00 (Si Rondom Offenbach (V) 14 00
Nieuws 14 02 Hoogachtend 13 00-17.00
(S) Kollage - van alledaags en zeldzaam
- 172 -
Maar Paul gunde
het de arme duivels, die zich in win
kels, fabrieken en kantoren moesten
uitsloven, van harte. „Tja", zei hij.
„Het geld moet tenslotte toch er
gens vandaan komen. En uw partij
is tenslotte ook erg dol op bewape
ning, lord Gilroy."
„Inderdaad," zei Gilroy beminne
lijk. „Maar er zijn ook nog andere
dingen die ik me afvraag. Hoe kan
Iemand, die zo van rust en stilte op
het platteland houdt als u. zich ach
ter een partij scharen die algemene
industrialisatie voorstaat?"
„Ik ben niet tegen verandering ik
meen dat men dit hier ook wel
weet," zei Paul. „Ik ben inderdaad
zelfs enigszins behoudend, en men
sen zoals Grenfell vinden me ouder
wets. Maar ik ben persoonlijk van
mening, dat het oude stelsel zal
moeten buigen als het niet wil bre
ken. Dat laatste is iets wat ik liever
niet zie gebeuren, en ik vermoed dat
daarom Liberaal ben."
„Grappig," zei Gilroy. „Ik ben van
mening dat ons stelsel niet erop
berekend is te moeten buigen. Als
het te zwaar belast wordt, zou het
inderdaad kunnen breken, tot ieders
waarschuwing Hij stond op en
stak zijn hand uit. „Hoe het ook zij.
Craddock, ik respecteer je
standpunt. Ik zal hard tegen jullie
knokken tijdens de verkiezingen.
Toch hoop ik dat je me niet als een
persoonlijke vijand zult beschou
wen of me met mijn partij zult ver
eenzelvigen. Er zal flink met modder
worden gegooid, zie je. dat is niet te
vermijden."
„Prettig dat je even aan kwam
lopen." zei Paul en hij meende het
want hij had de vete met de oude
lord Gilroy een kleinzielige toestand
gevonden. „Vertel je medestanders
maar, dat dit afgedwaalde schaap
het veel te prettig vindt, afgedwaald
te blijven."
„Zeker," zei Gilroy. „en lk zal er nog
pret om hebben ook. Craddock."
^oen de glimmende blauwe auto
van Gilroy om de hoek verdween,
dacht Paul: „Wat een aardige kerel,
ik mag hem. Maar als hij zo conser
vatief is. moet hij dan werkelijk in
zo'n stinkding rondrijden dat de
lucht in de Vallei verpest?"
Op dat ogenblik liep Claire naar
hem toe met de mededeling dat de
tweelingen hun eerste woordjes
brabbelden. „Andy zegt al twee
woorden hij is voor bij Steve
Over een paar weken loopt hij. Paul.
dat zul je zien. Simon zit bij ze, in de
kinderkamer Hij is schattig met ze
en ze zijn echt dol op hem
Haar gebabbel over de kinderen
maakte dat hij Gilroy vergat. Ze is
heel anders dan Grace, en veel ande
re echtgenoten zouden misschien
gauw genoeg van haar krijgen, maar
ik niet, dacht hij Fluitend liep hij
R. F. Delderfleld
„De Boekerij. Baarn"
naar Chivers en droeg hem op de
merrie te zadelen, want hij wilde in
Paxtonbury zaaigraan gaan kopen.
Alsof men hem over Gilroys bezoek
had getelegrafeerd, zond Grenfell de
volgende dag bericht, dat hij de
zelfde week nog op bezoek zou ko
men. Paul haalde hem van het stati
on. Grenfell was een beetje stil. Hij
scheen blij te zijn op het platteland
een paar dagen te kunnen uitrusten
en Paul deelgenoot te maken van de
angst en vreze waarmee hij de ver
kiezingscampagne tegemoetzag
„Het zal een dobber worden", zei hij.
Paul vertelde hem dat Gilroy was
geweest en wat hij hem had gezegd.
Grenfeli slaakte een zucht van op
luchting. „Dat doet me genoegen.
Paul. Ik was bang. dat je door die
nieuwe belastingvoorstellen op het
grondbezit je van ons zou af keren.
Ik zou het je eigenlijk niet eens
kunnen aanrekenen, weet je dat?"
„Ik ben er niet op uit mijn kapitaal
te vergroten zoals de anderen. Als lk
dat wilde zou ik het ook niet j
bate van de Valleibevolking invq
ren. Ik gun alle hardwerkende a
drommels met liefde een dik:
stuk koek dan ze nu hebben, i
alleen uit liefdadigheid. Nee. op$
gegeven ogenblik zullen ze die k
toch eisen: krijgen ze het niet (1
maken ze er zich meester van Da
wat Gilroy en zijn mensen niet ii
resseert. Ze denken dat ze alle vt
delen van het oude feodale ste
kunnen behouden en bovendien:
munt kunnen slaan uit de ine
trie".
Grenfell was zo in zichzelf geket
dat hij niet antwoordde. Ze wai
intussen al bij de rivier gekom
Paul hield de teugels in en vn
glimlachend: „Wat is er Jam
Heeft het te maken met de vrouw
beweging?" „Inderdaad, dat het
goed gezien." zei Grenfell. „Ik d(
dat ik de suffragettes in de herfst
steunen. Vermoedelijk doordat il
vrouw goed ken, belandde ik opi
goede dag in het hol van de leeu»
konden ze me niet overtuigen
meningen over de vrouwenbeweg
zijn uiterst verdeeld. Veel pa
mentsleden zijn van mening
vrouwen beslist stemrecht mof
hebben, anderen proberen het
lang mogelijk uit te stellen Maar
regering is wel erg bevooroorde
Er komen in de gevangenissen i
standen voor, die niet toelaat!)
zijn. Ze dwingen de gevangenge
men vrouwen zich kunstmatig
laten voeden."
Wordt verv
Horizontaal. 1. opbrengst, 8. bevel. 9.
hoekbalkon, 10. koning van Basan.
12. sneeuwschaats, 13. teken in de
dierenriem. 15. zeepwater. 17. ieder.
19. ik (Lat.), 21. vervoermiddel. 23.
noorse goden. 24. landbouw
werktuig. 25. alvorens, 26. Eerwaar
de Heer (afkXat), 27 oevergewas,
29. vogel, 31. buitendijks land, 32.
bevel, 34. geneesmiddel, 35. aantal.
37. ontkenning. 39. voegwoord, 41
een nummer trekken, 43.
Rijksgrens, 44. herhaling.
Verticaal. I. rondhout, 2. deel van de
hals. 3. telwoord. 4 maanstand, 5.
kenteken. 6. tijdperk, 7 meisjes
naam. 8. sterrenhemel. 11. funda
ment, 12. graafwerktuig. 14 snij-
werktuig. 16. luidruchtig feest. 18.
schoenvorm, 20. gereedschap. 22.
dof, 23. behoeftig, 28. Europeaan. 30.
plaats in Gelderland, 32. water in
Zeeland, 33 riviertje op Sumatra.
36. berg. 38. loot, 40 nummer (afk.i.
42. geheel de uwe (afk.Lat 43.
zieknoot.
Oplossing vorige puzzel.
Hor 1. rodeo. 5. era. 8. edel. 9 R
10. mos. 11. merel. 12 leven. 11
16. ar. 18. tiran. 20 garoe, 22. tip|
eter, 25. meer. 26 lak. 27 serrti
Vert. 1. rem. 2. odol. 3 desem. 4.1
eer, 6. reek, 7. atlas. 9 ben, 11
14. nagel. 15. kater. 17. rata. lil
19. nier, 21. rek, 23. pré. 25. O*