Over de betekenis van K. en W. Lutheranen krijgen jurist als secretaris De kleine man met de grote gebaren Voor 't eerst ouderling in moderamen synode Pax Christi komt met verkiezingspamflet Zendingsfolder „samen gezonden" Ds Mak weer praeses Weinig latijnse missen meer in r.-k. kerken Jubileum doopsgezinde vrouwen VANDAAG VOORBUGANGEI Geen tijd voor terugdraaien abortuswet De nieuwe arabische mens WOENSDAG 11 MEI 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Wanneer iemand mij vraagt wat K. en W betekent, antwoord tk zonder dralen: kunsten en wetenschappen. Want dit weet ik al van Jongsaf. Vroeger had Je een minister van Onderwijs. Kunsten en We tenschappen. en van die mondvol is altijd O K. en W. gemaakt Om dat het beroep van mijn vader mee bracht. dat deze bewindsman meermalen in de huiselijk conver satie ter sprake kwam. heb ik nim mer moeite gehad met de afkorting K en W Eenmaal tot wasdom gekomen, heb ik talloze uren in gebouwen voor K. en W. doorgebracht. Ik zat voor mijn broodwinning bij verga deringen van vrijzinnige zon dagsschoolleidsters. van her vormd-gereformeerde mannen en van wat er nog meer te koop is op ons rijk geschakeerde kerkelijk erf. Ik stem toe dat het meeste van hetgeen ik meemaakte, niets met kunsten en weinig met we tenschappen van doen had Doch soms zong er een koor of hield een dominee een erg moeilijk referaat en aldus kende ik toch momenten, waarop zo'n gebouw enigszins aan zijn oorspronkelijke bestemming beantwoordde. Kortom.K. en W. is Dr. H. Wiersinga voor mij de vertrouwde aanduiding v n kunsten en wetenschappen. Ik heb nu ontdekt, dat K. en W. nog een andere betekenis kan hebben. In het aprilnummer van „Credo", maandblad van het confessioneel gereformeerd beraad, staat een vrpgenrubriek. Ik nam die adem loos door. je wilt tenslotte ook wel eens weten waar we aan toe zijn. en plotsklaps stuitte ik op deze vraag: „Moeten de plaatselijke kerken niet uitspreken dat zij K. en W. niet willen toelaten, ambtelijke hande lingen te verrichten binnen hun ressort?" Na enig denkwerk had ik door. dat K. en W. hier niet kon staan voor: kunsten en wetenschappen. Waar voor dan wel? Ik vloog op het antwoord van dominee M. P. van Dijk af in de hoop dat dit licht zou verschaffen.Het luidde: „Volkomen mee eens. Als de mening van W volgens de synode „ontoelaatbaar" is. kunnen wij niet „toelaten" dat hij in de gemeente optreedt. Dit is grievend voor de persoon in kwes tie. maar wie is meer, W. of de gemeente?" Uit dit korte, maar voor wat W. betreft, duidelijke bescheid be greep ik. dat W. niemand anders kon zijn dan dr. H. Wiersinga, de Amsterdamse studentendominee. Merkwaardigerwijs laat dominee Van Dijk ondanks zijn volledige instemming met de vragensteller, de ambtelijke verrichtingen van K. geheel in het midden. Toch houd ik het er op. dat met K. bedoeld wordt de hoogleraar dr. H. M. Kuitert van de Vrije Universiteit in Amster dam. Deze komt namelijk in de voorgaande vraag in 't vizier: „Moet Kuitert doorgaan met predi- Prof. dr. H. M. Kuitert kanten op te leiden?" Het antwoord van dominee Van Dijk hierop is aanzienlijk minder kloek, hij heeft het over een werkgroep die er is en een „praat papier" dat komt. en daarmee uit. Maar goed, inmiddels is duidelijk geworden dat bij de confessionele beraders K. en W. eerst en vooral betekent: Kuitert en Wiersinga. Ik bespeur hierin het begin van een verblijdende ontwikkeling. We zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld. Terwijl de wereld voortgaat met Jan en alleman vrijmoedig bij de vóórnaam te noemen, beperkt de kerk zich in eerbiedige tof kwa de. dat kan ook) afstand tot initia len. En met het verwarrend effect, dat dit teweeg kan brengen, is de antithese gediend. Als kerkelijke tegenstanders van de abortus het over V. en D. hebben, bedoelen ze niet een warenhuis van roomse ko maf. maar (prof. dr. W. H.) Velema en (prof. dr. J.) Douma. Als ijve- raars voor een echte vrijzinnige omroep H. S. zeggen, denken ze niet aan een station in Den Haag, maar aan (ds. A. D. H.) Huysman en (mr. J.) Schuttevaer. Als gerefor meerde bonders vertellen dat ze graag naar C. en A. gaan. koesteren ze niet het voornemen zich kleding aan te schaüen, maar geven ze te kennen dat zij zich met genoegen zetten onder het gehoor van de predikanten (J. H.) Cirkel en (H. G.) Abma. Als confessionelen gewagen van K.I., zijn ze niet in de buurt van de huidige seksuele vraagstukken, maar staan hun (ds. S.) Kooistra en (prof. dr. G. P.) van Itterzon voor ogen. Alsnou ja, ik kan wel steeds doorgaan, maar ik word er veel te opgewonden van. Boven dien verschaft de vragenrubriek van „Credo" me nog stof voor een andere overdenking; deze bewaar ik echter voor de krant van za terdag. OEGSTGEEST/LEUSDEN - Bij gelegenheid van de pinksterzen- dingscollecte, eind deze maand, hebben de zending van de gerefor meerde kerken en de hervormde kerk samen een folder voor kerkgan gers uitgegeven. Het thema van col lecte en folder is „Samen gezonden; verweg en dichtbij". In totaal wordt begroot, dat in 1977 voor de gerefor meerde zending 13,2 miljoen gulden nodig is en 13,5 miljoen voor de zending vanuit de hervormde kerk, te weten 9,3 miljoen voor de her vormde raad voor de zending en 4.2 miljoen voor de gereformeerde zen- dingsbond in de hervormde kerk. Italiaanse bisschoppen bezorgd over eigen land ROME In de Italiaanse bisschop penvergadering heeft voorzitter An tonio Poma kardinaal van Bologna ernstig gewaarschuwd tegen abor tus en echtscheiding, tegen geweld en tegen het „overlopen" van vele katholieken naar de communis tische partij. De goedkeuring van abortus noem de Poma een ramp voor Italië. Hij zei dat huwelijk en gezin te lijden hebben onder de aanvaarde echtscheidingswet. Hij toonde zich zeer bezorgd over de sociale, politie ke en economische crisis waarin Ita lië verkeert en klaagde over het toe nemend politieke en crimineel ge weld in het land. ZWOLLE Ds. Cas Mak uit Henge lo is opnieuw gekozen tot voorzitter van de gereformeerde synode Dit is gebeurd tijdens de eerste synode vergadering. gisteren in Zwolle. De synode zal als gebruikelijk twee Jaar duren en heet naar de plaats waar de eerste vergadering werd gehou den. Zwolle. In het dagelijks bestuur van de sy node (moderamen) zijn verder geko zen: ds. H. van Benthem uit Middel burg. ds. A. C. Hofland uit Delft en ouderling M. H. L. Weststrate uit Vlaardingen. Het is voor het eerst in de geschie denis van de gereformeerde kerken, dat een nlet-predikant gekozen werd tot lid van het moderamen. De heer Weststrate is wethouder van Vlaardingen geweest en begon zijn loopbaan bij de Rotterdammer bladen. Namens de roepende kerk van Zwol le werden de synodeleden welkom geheten door ds J. H Kappers, die vaststelde dat de synode wederom vele agendapunten heeft, die ver band houden met de belijdenisvra gen. Hij herinnerde er aan dat er* onder de Zwolse predikanten zorg bestaat of deze discussie over de belijdenis wel „landt" bij het grondvlak, dat in een stad als Zwolle voor 45 procent bestaat uit jongeren. Hij wees er op dat de begeleiding van gemengde huwelijken voor deze ca tegorie gemeenteleden tot de urgen te zaken behoort en hij toonde dankbaarheid dat de raad van ker ken het pastoraat onder gemengd gehuwden nu ter hand wil nemen. In de gereformeerde kerk van Zwolle waren vorig jaar 67 huwelijken waar een of meer gereformeerde als partner bij betrokken waren. In 18 gevallen trouwde een gereformeerde met een buitenkerkelijke, in dertien gevallen met een hervormde, in ze ven met een rooms-katholiek en in vier gevallen met een andere christe lijke partner Van die 67 huwelijken werden er 15 niet kerkelijk ingeze gend Steun studerenden De gereformeerde kerk van Zwolle stelt met voldoening vast dat gere formeerde kerken uit de landelijke kassen steun krijgen bij de begelei ding van studerenden Maar ook middelgrote steden zoals Zwolle hebben talrijke kamerbewoners, die studeren. Ds Kappers zou graag zien Weet je eetje. Over een andere manier van eten praten (met o.m. Pieter Boxman, het natuurartsen- echtpaar Huyge en ds. Van Veen van „Nieuwe Levensstijl") en ook doen: bakken, koken en eten van gezond voedsel, 14 en 15 mei op Jongeren- vormingscentrum de Olde Vechte. Ommen (inf. en aanm. tel. 05291- im dat ook hiervoor op steun gerekend zou kunnen worden De gereformeerde synode zal ook ditmaal weer kunnen gebruikmaken van de zeer deskundige adviezen van pre-adviseur prof. dr J. Plomp uit Kampen. In een brief aan de synode stelt hij voor na zijn emeritaat, per 1 februari 1978, nog enkele jaren als buitengewoon hoogleraar aan de theologische hogeschool in Kampen aan te blijven. M. H. L. Weststrate Van een onzer verslaggevers Den Haag De synode van de evangelisch-lutherse kerk heeft gisteren mr. T. R. Selnstra uit Purmerend gekozen tot eerste secretaris van de synodale commissie. Hij volgt ds. Joh. Gronloh op, die ln januari onverwacht overleed. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwo4e Tel. 05200-17030 Van een onzer redacteuren UTRECHT Van de zesduizend missen die elk weekeinde ln de rooms-katholieke parochiekerken worden gevierd zijn er 21 geheel in het latljn. Voor deze latijnse mis zijn internationaal vastgestelde normen. Volgens deze maatstaf is een latijn se mis er een waarin alle gebeden en gezangen in het latijn gesteld zijn. Een viering waarin^Lleen de gezan gen ln het latijn zijn is dus geen latijnse mis. De vereniging voor latijnse liturgie, die dit bekend maakt, bestaat zater dag 21 mei tien Jaar en viert dit jubileum met een geheel latijnse viering in de kathedrale basiliek van Sint Jan in Den Bosch De vereniging Is niet tegen de ver nieuwingen. die het Tweede Vati caans concilie heeft tot stand ge bracht, maar wil de schat aan latijn se gebeden en gezangen levendig houden. De Nederlandse bisschop pen zijn het met dit streven eens en zouden het liefst in elk dekenaat elke zondag een latijnse misviering willen hebben. Zover is het echter bij lange na niet. Er is ook in het geheel geen gevaar dat de latijnse vieringen die in de volkstaai zouden verdringen. 81echts 0,33 percent van alle vieringen wordt ln het latijn gehouden. HAARLEM - Met een koffietafel heeft de Nederlandse pinkster jeugdbeweging haar 25-jarig be staan gevierd. Besloten werd deze ontmoeting van veteranen van het eerste uur en de huidige generatie Jeugdleiders elk Jaar te herhalen. De NPJB is een samenwerkingsver band van Jeugdgroepen van pinkster en volle evangelie gemeen ten. actief in training van jeugdlei ders en een Jaarlijkse landdag op Hemelvaartsdag BAARN De christelijke radio- organlsetle Trans World Radio over weegt. het zendvermogen van haar stations op Cyprus en ln Swaziland zo op te voeren, dat zij samen heel Afrika kunnen bestrijken. Zo zou de leemte kunnen worden opgevuld, ontstaan doordat de lutherse zender ..Voice of the Gospel" ln Addis Abe ba door de Ethiopische regering ln beslag is genomen Het wordt niet uitgesloten geacht, dat ook radio Cordac in Boeroendi zal moeten stoppen met de evangelieverkondi ging Het is voor het eerst, dat de lutherse kerk een niet-theoloog in deze functie heeft gekozen. Mr. Seinstra (36) is directeur van de directie be stuurszaken van de (burgerlijke) ge meente Purmerend. Het secretariaat van de lutherse kerk zal voor hem geheel vrije-tijds-werk zijn. BIJ de verkiezing van mr. Seinstra heeft meegespeeld, zo zei synodepre sident ds. Blelj, dat het steeds moei lijker wordt, predikanten met dit soort werk te belasten naast hun gemeentewerk. Ook werd in de top van de lutherse kerk de laatste tijd in steeds sterker mate de Inbreng van een jurist nodig geacht. Ds. W. Bleij uit Amstelveen werd gisteren opnieuw gekozen als presi dent van de synode. In de plaats van ds. A. Burghoorn, die zich wegens drukke werkzaamheden niet op nieuw beschikbaar had gesteld, werd dr. A. Johannes, predikant-directeur van de lutherse diaconesseninrich- ting in Amsterdam, gekozen tot pre- dikant-vice-presldent. Mevrouw E. de Mooy-Wallien werd herkozen als nlet-predikant vice-president. Tot tweede secretaris werd ds. H. Mudde uit Zwolle gekozen, daar ds. J. A. Roskam zich niet meer beschikbaar had gesteld. Van een onzer verslaggevers APELDOORN Gisteren heeft de landelijke federatie van doopsgezin de zusters haar 25-jarig bestaan ge vierd. Vijftienhonderd dames uit 122 kringen maakten de jubileumvie ring in Apeldoorn mee. Zusterkringen bestaan in de meeste doopsgezinde gemeenten al veel lan ger dan 25 jaar. In veel gevallen zijn deze vrouwengroepen omstreeks de eeuwwisseling opgezet. Maar in 1952 was de tijd rijp voor een groter verband. In haar openingswoord onder scheidde voorzitster mevrouw L. A. Laurense - van der Meulen uit Sap- pemeer drie jaren in de afgelopen 25 jaar: eerst tien jaar van aaneenslui ting en elkaar opzoeken, daarna tien jaar van vorming en toerusting, ter wijl de laatste vijf jaar de doopsge zinde vrouwen zich vooral met oecu mene en maatschappij hebben be ziggehouden. Ds. M. C. de Wilde - Mulder hield vervolgens een preek over Pauius' woord in Efeze 3 „ge worteld en gegrond in de liefde". Ter gelegenheid van het jubileum heeft de heer A. J. Koejemans in opdracht van de federatie een boek je geschreven over doopsgezinden in verleden en heden, getiteld „Men- nistMerkwaardig?!". Met dit boekje wordt tegemoet gekomen aan de behoefte aan gespreksstof voor kringen over wat doopsgezind •zijn inhoudt. De eerste exemplaren |werden gisteren aangeboden, onder andere aan de voorzitter van de Al gemene Doopsgezinde Sociëteit, Ds. C. F. Brüsewitz. Aan mevrouw Lydia Bahler werd symbolisch ruim 7500 gulden over handigd, het resultaat van de jubi leumactie, bestemd voor de leproze rie op West-Irian, waar mevrouw B&hler met haar zuster twintig jaar heeft gewerkt. Ds. Brüsewitz wees er in zijn ge lukwens aan de federatie op. dat de vrouw in de doopsgezinde gemeen ten de positie teruggekregen heeft, die zij vroeger had. Want in het begin van de doopsgezinde bewe ging, ln de zestiende eeuw. nam de vrouw een belangrijke plaats in. Ds. L. Laurense sprekend namens de zending, benadrukte de nauwe band, die er vanouds tussen de zus terkringen en de zending geweest is. 's Middags was er in het recreatie centrum De Scherpenhof in Terwol- de een programma met voor drachtskunstenares Nel Kars. Van een onzer redacteuren DEN HAAG De rooms katholieke vredesbeweging Pax Christi geeft ter gelegenheid van de verkiezingen, evenals vorige malen, een verkiezingspamflet uit met een aantal aanbevelingen inzake onze veiligheidsproblematiek. Pax Christi wil dat deze een rol spe len bij de verkiezingsstrijd en bij de vorming van een nieuwe regering. De belangrijkste aanbevelingen van vier jaar geleden vindt men ook nu weer terug, maar de erkenning van de DDR en de strijd tegen de dicta turen in Portugal en Griekenland zijn nu weggevallen. Ditmaal krijgt Zuidelijk Afrika veel aandacht. Pax Christi roept in na volging van de Verenigde Naties op tot verbreking van de economische banden met Zuid-Afrika en tot voortzetting van de regeringshulp aan de bevrijdingsbewegingen van Namibië en Rhodesië. Nederland dient in de VN actief te pleiten voor een wapenembargo tegen Zuid- Afrika en het cultureel accoord met dat land moet volgens Pax Christi worden verbroken. Pax Christi pleit voor politiek asiel voor Zuidafri- kaanse dienstweigeraars en voor hulp aan vluchtelingen voor het apartheidsregime. Pax Christi geeft veel aandacht aan de internationale veiligheidsproble matiek. Het huidige afschrikkings systeem acht Pax Christi immoreel. Het voldoet ook niet doordat het steeds gevaarlijker wordt en tot een wereldgrote bedreiging is ontaard. Pax Christi bepleit een eigen rol voor Nederland als gidsland. Het verkie zingspamflet van Pax Christi is on derverdeeld in vijf hoofdstukjes: vei ligheidspolitiek, ontwikkelingssa menwerking, rechten van de mens. brandhaarden en vredesopvoeding. Het telt 24 pagina's en is verkrijg baar bij Pax Christi, Celebesstraat 60, Den Haag. De illustratie is afkomstig uit het aan gekondigde pamflet. door dr. C. Rijnsdorp Bij de jubileumviering van Dom Helder Camara, zaterdag 23 april ln de Petruskerk te Leiden, trof mij de merkwaardige gelijktijdigheid van plechtige clericaliteit èn de bewogenheid van het pleidooi, uit de mond van de kleine man met de grote gebaren, voor de armen en rechtelozen. Je voelde de spanning tussen het op Rome en Byzantium teruggaande decorum, de kerkelijke autoriteit, het statisch-liturgische element enerzijds en de dynamiek (of moet ik zeggen het dynamiet?) van een nieuw kerkelijk denken aan de ande re kant. Met daar tussen in het kerkvolk, opgevoed bij de oude liturgie, het volk dat veel minder dan de bui tenstaander gewaar wordt dat er fundamenteel nog niet zo veel veran derd is Hier is een teken des tijds. Onlangs schreef Ik voor R O het maandblad Reünisten Organisatie SSR. over de noodzakelijkheid van het elkaar we derzijds doordringen van evange lisch denken en evangelisch hande len; het denken over de toekomst moet tot strategie worden Het Boe kencentrum bv te 's-Gravenhage pu bliceert een uitleg van de Tien Gebo den van ds. W R van der Zee. onder de titel Tien klinkende woorden (112 blz., 14 25) en Amboboeken. Baam. komt met het ln onze krant al uitvoe rig besproken boek van dr Feltse Boerwinkel over Jezus en zijn bergrede: Meer dan het gewone (141 blz., 12.50). Ds. Van der Zee had trouwens zelf ook al over de bergrede geschreven (Uit de Bergrede, uitg. Boeken centrum). Je voelt: er zit Iets ln de lucht. Wie goed luisterde vernam échter de ouderwetse retoriek van de kleine Braziliaan een geest die, als hij algemeen werd, het aloude kerk- instltuut op zijn grondvesten zou doen trillen. En dit geldt, zij het minder dramatisch, ook voor de pro testantse kerken. Men kan dit alles herleiden tot de vraag: „Wat moet ik doen om mee kerk te zijn?" Ds. Van der Zee wil de wet van de gecalligrafeerde lettertekens op het kerkebord tot opnieuw levende woorden in de gemeente maken. Hij doet dit ongeveer in de vorm van een moderne catechese en hij zegt op die manier aardige dingen. De tien gebo den zijn niet los verkrijgbaar (blz 11). „De tien plagen van Egypte wa ren Gods tegen-slagen tegen de go den van Egypte" (17). Hij constateert dat er in onze wereld een stevige beeldenstorm woedt (31). Er zijn nog steeds mensen voor wie de zondag de vrije dag is van het kwade geweten (43). En zo is er meer; ik kan het hele boek niet weergeven. Dr. Boerwinkel, na een Ter Inlei ding, schrijft een uitvoerig hoofd stuk over het leven en de roeping van Jezus, vervolgens in een tweede kapittel over de bergrede zelf. waar na een derde hoofdstuk volgt over de bergrede in onze tijd. Het boek wordt besloten met een epiloog, aantekeningen (die niet mogen wor den overgeslagen) en een register van bijbelteksten. In zijn Epiloog wijst dr Boerwinkel op de ongeveer gelijktijdige ver schijning van zijn boek met dat van ds Van der Zee over de bergrede, en op de pennevrucht van Huub Oos terhuis, Mensen voor dag en dauw. waarin het onder meer óók over de bergrede gaat. „Daaruit blijkt een besef, dat een teruggaan naar deze samenvatting van Jezus' boodschap in onze tijd meer dan ooit aan de orde is." Om tot wezenlijke veran deringen te kunnen komen en ram pen af te wenden, is gelukkig geen meerderheid nodig. Tien rechtvaar digen hadden de ondergang van So dom en Gomorrha kunnen voorko- HET EINDE NADERDE In het grote huis voor bejaarde mensen had zij een kamer op de zevende verdieping. De laatste kes dat ik haar bezocht had woonde z« nog in een benedenhuis in één van onze 19de eeuwse stadswijken. He- was een hele verandering. Ze wasn tegen de tachtig. De kleine kamer ademde diezelfde smaakvolle sfeei die me ook al in het benedenhuis was opgevallen. Nu zag ik ook ineens het grote schilderij, waarop een bijzonder elegant geschilderd negermeisje het haar opmaakte va een vrouw uit een land waar voruwen nog sluiers dragen. De ebbenhouten kleur van het meisje paste wonderwel bij de teer geschilderde kleding van de vrouw Het was een boeiend geheel. Omda ik niet zeker was vroeg ik wie het geschilderd had. Ik keek nog eens goed en het was zoals ze zeihaar vader had het gemaakt. Hij was in Zuid-Amerika geweest, in Parijs ei in Italië, maar hier had hij nooit naam gemaakt. Ik dacht: ten onrechte. Ze leefde op bij deze belangstelling. Haar moeder was een Italiaanse geweest, vertelde zt me nu. We gingen weer bij het raan zitten. Ze voelde zich erg gespanne de laatste tijd. Het einde naderdee dat wilde ze ook, maar tegelijk zag ze er tegen op, want ze hield ook va het leven. Ze besprak met mij de vraag of het wel nodig was dat ik b; haar crematie zou zijn. Er zou toch niemand komen. Haar familie was feitelijk uitgestorven. Ze zei het nii eens dramatisch. Ze klaagde data wel bad, maar geen antwoord kreeg En toen raakten we pas goed in gesprek. Ik probeerde al luisterend en antwoordend iets te zeggen. Zoi het niet zo kunnen zijn dat ze op deze manier antwoord kreeg? Dat iemand bij haar kwam om met has daarover te praten? Tussen de gro; romantische doeken hebben we toen gebeden. Iets gezegd tegen Hem, van wie wij zijn en die ons leven kent en draagt. Bijna een m^ps zonder mens, maar dat laatss hangt dan van ons af. men. Maar ook al zouden die tien niet worden gehaald, de Schrift leert- ons dat we op één doel gericht moe ten zijn en dat dit meer dan het gewone als gevolg zal hebben. Aldus dr Boerwinkel. Nu heb ik drie dingen genoemd; het pleidooi voor daadwerkelijk chris tendom van Dom Helder Camara, de functie die de bergrede daarin kan vervullen en de Wet van de Tien Woorden, waarin dit alles wortelt. De samenhang is duidelijk. Dr Boer winkel is erg voorzichtig wwar het erover gaat of al dit geschrijf wel tot de gewenste veranderingen kan lei den. Men kan deze reserve zelfs uitbreiden tot het mogelijk effect van het internationaal optreden van de Braziliaanse aartsbisschop op zijn terrein. Ik wees reeds op de gelijktijdigheid, om niet te zeggen de tegenstelling tussen de dyna mische oproep tot handelen in de geest van de bergrede en de tien geboden enerzijds, en de in wezen onaangetaste kerkelijke hiërarchie aan de andere kant. Maar als ik meen een teken des tijds te zien. dan bedoel ik daarmee dat dwars door alles heen de Geest de Kerk leidt De tijd van de zelfgen oegzaamheid van de kerk is voor goed voorbij. Zij is geen heilig huis dat in zichzelf besloten is. maar ze is er ten dienste van de menselijke samenleving. En zo alleen kan ze overleven. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Daarle: M. van Can pen vic. te Ppendrecht. Aangenomen naar Waddinxveei (buiteng. wijkgem. in wording) Tl H. G. Hulst te Westzaan. GEREF. KERKEN Beroepen te Arnhem: A. v. d. Weijl U Papendrecht. GEREF. KERKEN VR1JG. Beroepen te Damwoude in combi natie met Driesum c.a.: K. D. Vai Dijk te Zwijndrecht-Groote Lindt CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Amsterdam Nieu West: J. H. Carlier te Leiden. OUD. GEREF. GEM. IN NED Beroepen te Urk: C. Smits te Ha: dinxveld-Giessendam LONDEN De Britse regerii heeft geweigerd extra parlementai tijd beschikbaar te stellen voor< behandeling van het wetsvoorst tot wijziging van de abortuswetf ving. Verwacht wordt, dat h wetsvoorstel niet kan worden afg werkt voor het einde van het pari mentaire jaar in de komende herd Het wetsvoorstel, ingediend do het conservatieve parlementsl William Benyon, kreeg in twea lezing een meerderheid van 1701 gen 132 stemmen in het Lagerhi achter zich. Benyons wetsvoorsti dat beoogt de huidige abortuswi geving, die van 1967 dateert, te 1 perken, heeft de steun van de ang caanse en de r.k. kerk. Zou ik soms homofiel zijn? Voo jongens en meisjes, mannen vrouwen, 14 en 15 mei, De Driebui te Driebergen (tel. 03438-3193). Maak mij een instrument van a vrede. Jaarvergadering Quakers, en 15 mei. Woudschoten. Zeist. I( tel. 070-649577. ADVERTENTIE nü in de boekhandel Dr. Antonie Wessels moslims en christenen in het arabische oosten van vandaag paperback 14,50 uitgave van Ten Have, Baam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2