Berkhof ziet in kerken
zes Israël-visies
Het malle petje van Van Agt
Waarom gereformeerde
bond naar Zuid-Afrika?
Portugese zendelingen
naar Frankrijk gezonden
Pax Christi: geen
onderzeeërs voor
Indonesië
Kerkelijke
delegaties
Indonesië
Gezinsavondmaal
Europees
congres van
doopsgezinden
Adolfo Esquivel
gearresteerd
Huizenactie Nes Ammim: 576.000 gulden
naar
VANDAAG
R
VOORBUGANGEI
DINSDAG 10 MEI 1977
KERK
Trouw/Kwartel
door A. J. Klei
Blijkens onze krant van gisteren heeft dr. Anne van der Meiden op een conferentie van de
hervormde diakonale raad opgemerkt dat. ook al zou dominee Van den Heuvel, de secretaris
generaal van de hervormde kerk. iets .rechts" beweren, er altijd mensen zullen zijn die vinden
dat hij iets „links" gezegd heeft.
Bij het lezen van deze woorden
bedacht lk dat je in plaats van de
naam van dr. Van den Heuvel heel
goed die van onze krant zou kun
nen zetten Want het gebeurt nogal
eens dat één en t zelfde artikel in
dit blad door de éne lezer knorrig
als .rechts" verworpen wordt en
door een ander misprijzend tot
Jinks" wordt verklaard. Soms is
een foto al voldoende aanleiding
tot uiteenlopende soorten opwin
ding. Hiervan heb ik een treffend
voorbeeld.
Onlangs stond ln Trouw een afbeel
ding van de heer Van Agt met een
mal petje op. dat hem op een of
andere verkiezingsbijeenkomst
aangesmeerd was Eerst belde mij
een gereformeerd predikant uiteen
niet onaanzienlijke stad in het wes
ten des lands op. Hij had zich geër
gerd aan dat plaatje van Van Agt.
Waarom? Omdat wij. naar hij op
droeve toon verklaarde, aardig op
weg waren een braaf CDA-blaadje
te worden met aldoor de lijsttrek
ker er in en ditmaal zelfs voorzien
van een pet met een leus er op en
of ik wel begreep dat-ie daarvoor
onze krant niet in huis haalde.
Later op de ochtend meldde zich
per telefoon een hervormde domi
nee uit een vriendelijk dorp in het
oosten des lands HIJ had zich geér-
gerd aan dat plaatje van Van Agt.
Waarom moesten wij nu zo nodig
zo'n gekke foto van die man in de
krant zetten? Net alsof er geen be
tere afbeeldingen van de lijsttrek
ker voorhanden zijn, maar ja, daar
hadden wij zeker nooit van ge
hoord! Maar hij snapte het wel. wij
wilden het CDA weer eens een hak
zetten. Nou. hij wou geen lelijke
woorden gebruiken, maar ik snapte
zeker wel dat. als wij zo doorgin
gen. wij alle CDA-ers op onze buik
konden schrijven.
Ik teken hierbij aan dat deze con
versaties plaats vonden nog vóór
dat dr. Okke Jager een pen op
papier had gezet met betrekking
tot het CDA. Diens artikelen heb
ben daarna voor de lezers aanlei
ding gevormd, onze krant van de
éne hoek naar de andere te slinge
ren. Letterlijk en figuurlijk.
Het ls. dat merk ik. voor veel men
sen nog steeds moeilijk te verteren
dat de eigen kerk en de eigen krant
(om me nu maar tot deze twee te
beperken) zich niet voor de volle
honderd procent en luidkeels ach
ter één bepaalde partij scharen. Ze
wantrouwen de dominee als hij op
wekt tot een verantwoorde keus en
nalaat te vertellen wèt dat dan
precies voor een keus is. Ze wan
trouwen de krant, als die niet
voortdurend op de knieën ligt voor
één bepaalde groepering en
volstaat met het aandragen van
informatie en materiaal voor dis
cussie.
Het ontgaat veel lezers (en nu ben ik
weer bij de krant alléén terug), dat
betrokkenheid bij een zekere partij
of groepering vandaag meebrengt
dat je zo n partij of groep extra op
de hielen zit. Het is Immers je eigen
club? Als via bijdragen van dr Jager
doorgepraat kan worden over wat
het CDA nu precies voorstelt en wil.
geschiedt dat enkel en alleen omdat
het CDA zo erg dicht bij huis ligt.
Zelfs bij het huis van degenen die,
zacht gezegd, enige moeite hebben
met het CDA.
In „Voorloper", het blad van de her
vormden in de Amsterdamse Bijl
mer. merkt dr J. van Slageren op dat
de kerken geen stemadvies geven.
Christenen weten vaak van elkaar
niet. wat ze stemmen. Dominee Van
Slagteren vindt dit jammer, je zou
er ronduit met elkaar over moeten
praten. Hij vindt ook dat het evan
gelie voldoende perspectief en kri
tisch inzicht biedt in wat politieke
partijen doen met vrede, recht en
gerechtigheid. Hij eindigt met zijn
gemeenteleden op te wekken vooral
zeil na te denken, te studeren en
misschien ook te twijfelen tot het
einde, en ook na de verkiezingen. In
„Ons Orgaan", het officiële blad van
de vrije evangelischen. wordt op de
zelfde wijze over de politieke keus
van de christenen gepraat Je
schrijft niets (meer) voor. maar je
wijst wel met nadruk op de ver
antwoordelijkheid van ieder ge-
meentelld.
Weer terug naar Trouw. We kregen
ter publikatie een brief van de her
vormde dominee J. Kroeze te Krim
pen aan den IJJsel over het onder
werp: Trouw en politiek. Ik citeer
daar tot slot het volgende uit. want
daarin staat mi.i. aardig wat wij hier
zo'n beetje aan het doen zijn. Domi
nee Kroeze:
Jn onze kerken lopen de meningen
over de weg naar een rechtvaardiger
wereld uiteen, weet ik als predikant
in een gemengde hervormde/gere
formeerde nieuwbouwgemeente.
Men stemt in onze kringen zowel op
de progressieven als op het midden
en gematigd rechts. Christenen ver
schillen blijkbaar van mening over
de te volgen politieke koers naar het
doel. Laat Trouw daarom doorgaan
met haar berichtgeving over wat er
binnen en buiten de kerken gedacht
wordt, zonder zich te vereenzelvigen
met welke partij dan ook. Als mon
dige mensen zullen we zelf wel onze
politieke keus bepalen. Natuurlijk
zal niemand voor 100% goed kiezen.
maar een echte keuze ls wel noodza-
'kelijk, want niet alle beslissingen
zijn gelijkwaardig. Daarover moe
ten we discussiëren. Maar laten we
nu Trouw buiten onze politieke nie-
renproeverij laten. Trouw oriënteert
ons terecht links en rechts. Een
dagblad dat ons goed voorlicht over
de wereld van de kerken en het
christendom en over de ethische be
slissingen waarvoor wij staan en dat
dan nog bovendien van onze eigen
politieke signatuur zou zijn is finan
cieel onhaalbaar en misschien ook
wel ongewenst."
Tot zover dominee Kroeze. En wat
dat petje betreft, dat vonden we
gewoon een leuke foto.
FRANKFORT De Duitse afde
ling van de r.k. vredesbeweging Pax
Christi heeft krachtig geprotesteerd
tegen het besluit van de Westdultse
bondsregering, om de verkoop van
twee onderzeeërs aan Indonesië toe
te staan en daarvoor een krediet van
250 miljoen mark te verlenen. Vol
gens Pax Christi wijkt de bondsre
gering hiermee van haar eigen be
ginsel af. geen wapenen te leveren
aan spanningsgebleden. Pax Chris
tie wijst erop. dat Indonesië Oost-
Tlmor heeft bezet en zich in oor
logstoestand bevindt met de onaf
hankelijkheidsbeweging daar. Indo
nesië heeft tegen het eiland een zee
blokkade ingesteld.
Ds. M. Magagant rn dv J. C. Adonis, (wee zwarte predikanten uit Zuid-Afrika,
die momenteel aan de Vrije Universiteit te Amsterdam theologie studeren,
schrijven ons:
Een delegatie van de gereformeerde
bond in de hervormde kerk gaat bin
nenkort naar Zuid-Afrika op uitnodi
ging van de blank N O Kerk, de blan
ke Oeref Kerk en de Nederduits-
hervormde kerk van Zuid-Afrika. Dit
bericht wekt bij ons zwarte leden
van die kerken grote weerstanden
op
In de eerste plaats omdat het zenden
van deze delegatie het officiële en
praktische beleid van de Nederlands
hervormde kerk ernstig doorkruist.
Dat officiële beleid is een voortdu
rende poging om de dne blanke ker
ken in Zuid-Afrika te vermanen om
zich af te keren van de Ideologie en
de praxis van de apartheid. De offi
ciële vertegenwoordiger van de Ne
derlands hervormde kerk. dr A. H.
van de Heuvel ontvangt om die re
den geen visum van de regering
Vorster en geen uitnodigingen van
de drie bovengenoemde kerken.
Naar ons oordeel is de gang van de
..aparte delegatie van de gerefor
meerde bond in de hervormde kerk
een poging om het beleid van die
Nederlandse kerken die bij de we
reldraad aangesloten zijn te onder
mijnen en te saboteren.
In de tweede plaats verbaast en irri
teert het ons m hoge mate, dat zelfs
de Nederduits hervormde kerk van
Zuid-Afnka als gastheer aanvaard
wordt Weinigen in Nederland weten
dat de Nederduits hervormde kerk in
haar ..Kerkwet" officieel tot op de
huidige dag het volgende artikel
heeft (art III) ..Tot die Nederduitse
Hervormde Kerk van Afrika behoort
slegs blanke persone"!
Nog nooit in de kerkgeschiedenis
heeft een kerk zo'n artikel durven
opnemen in de K O Zo'n artikel heb
ben zelfs de N O Kerk en de gerei
kerk niet officieel durven opnemen.
De Nederduitse hervormde kerk
handhaaft dat artikel nog steeds en
de voorzitter Dr J P. Oberholzer
vertelde nog dit jaar in West-
Duitsland de aperte leugen dat de
leden van de zwarte Nederduits her
vormde kerk om handhaving van
dat artikel hebben gevraagd (Zie: Die
Hervormder van maart 1977).
Dezelfde prof. Oberholzer was het
ook. die de gereformeerde bond
kwam uitnodigen.
Mede onder invloed van de principi-
ëe houding van de Amerikaanse pre
sident Carter en ambassadeur
Andrew Young wordt momenteel de
druk op Zuid-Afrika om het
apartheidssysteem los te laten ver
groot. De kelken hier moeten nu
alles op alles zetten om hun morele
druk op de kerken in Zuid-Afrika te
versterken
Wij beschouwen het zenden van de
delegatie van de gereformeerde
bond als een poging om de suppor
ters van het apartheidssysteem te
steunen.
Dat lijkt veel op het verraad van de
Zoon des Mensen met een kus in de
Hof der Olijven.
Een van de kleinste en meest
gefotografeerde legers ter we
reld viert zijn 450-jarig bestaan.
Het is de Zwitserse garde, in
1527 door paus Paulus II opge
richt ter bescherming van per
soon en paleizen van de paus.
Nog altijd zijn deze bewakings
troepen van het Vaticaan Zwit
sers van geboorte en dragen zij
een veelkleurig gestreept uni
form. Bij geestelijke gelegenhe
den zijn zij uitgerust met ijze
ren kuras, helm en hellebaard,
zoals op de foto, waar een nieu
we soldaat de eed van trouw aan
de paus aflegt.
LISSABON De Portugese bap
tisten hebben ds. Antonio Tiago
naar Frankrijk gezonden om daar te
werken onder de meer dan één mil
joen Portugese arbeiders. Tiago
heeft lange tijd gewerkt in Angola,
maar kreeg geen toestemming naar
dat land terug te keren.
NOTTINGHAM - Vanuit het
noorden van Angola heeft de zen
ding van de baptisten berichten ont
vangen over massale doopplechtig-
heden, waar honderden bekeerlin
gen werden gedoopt.
TOKIO In Zuid-Korea zijn
minstens 42 ondertekenaars van het
handvest tot redding van de demo
cratie en van de natie gevangen ge
zet. Onder de arrestanten zijn leden
van de Zuldkoreaanse raad van ker
ken, theologische studenten en le
den van de arbeidersbeweging onder
wie predikanten van de arbeiderse-
vangelisatle. Twaalf kerkelijke ver
tegenwoordigers uit de VS hebben
aan president Carter gevraagd zich
voor de rechten van de mens in Zuid-
Korea in te zetten.
LOBBECKE Dr. Helmut Bege-
mann uit Lübbecke. lid van de
kerkleiding van Westfalen, heeft het
presisium van de „Gemeindetag un-
ter dem Wort", die van 17 tot 19 mei
in Dortmund gehouden wordt, opge
roepen zijn uitspraak over de onver
enigbaarheid van Gemeindetag en
Kirchentag te herroepen. „U heeft
het goed recht en de plicht verkeerde
ontwikkelingen en dwaalleringen te
onthullen, maar u heeft niet het
recht voor de Gemeindetag het ware
evangelie in bezit te nemen en het
aan de Kirchentag te ontzeggen."
ISTANBOEL De anglicaanse
primaat dr. Coggan en de orthodoxe
ereprimaat Dimitrios zijn het niet
eens kunnen worden over de pries
terwijding van vrouwen, die voor de
ruim 200 miljoen orthodoxen onaan
vaardbaar blijft. Dr. Coggan heeft de
orthodoxen gevraagd om begrip
voor zijn standpunt. Ook de paus
heeft de vrouw in het ambt een „re
cente en ernstige hinderpaal"
genoemd.
NUENEN De reformatorische ge
meente te Nuenen, een samenwer
kingsverband van de hervormden
en gereformeerden ter plaatse, heeft
besloten de avondmaalsvieringen
ook open te stellen voor kinderen in
gezinsverband.
De katechetische voorbereiding op
deze tot nu toe ongebruikelijke deel
name ook door jongere kerkgangers
die nog geen belijdenis des geloofs
hebben afgelegd, zal op de katechi-
satie worden gegeven.
ELSPEET Ruim 350 doopsgezin
den uit zes Europese landen komen
van Hemelvaartsdag 19 tot en met
zondag 22 mei in het doopsgezind
broederschapshuis te Elspeet bijeen
voor de tweede doopsgezinde Euro
pese conferentie. (MERK-11).
Het thema is „Het Koninkrijk van
God in een veranderende wereld,"
dat ook thema zal zijn op het tiende
doopsgezind wereldcongres, juli
1978 In Wichita (VS). De eerste Euro
pese bijeenkomst werd in 1975 bij
Bazel in Zwitserland gehouden.
MERK-II is voorbereid door een in
ternationale commissie onder lei
ding van dr. Heinold Fast te Emden.
Van Nederlandse zijde namen onder
meer ds. J. P. Jacobszoon, Haarlem
en dr. S. L. Verheus. Amsterdam
hieraan deel. De openingspreek
wordt gehouden door ds. B. K. Ho-
man, Koog aan de Zaan. De confe
rentie wordt besloten met een
avondmaaldienst, waarin zal voor
gaan ds. C. F. Brüsewitz, voorzitter
van de algemene doopsgezinde so
ciëteit. Ter conferentie zullen de ver
schillende broederschapsinstellin
gen (jeugdwerk, zending, ontwikke
lingssamenwerking e.a.) zich presen
teren.
De conferentie is belangrijk voor het
onderlinge gesprek van de Europese
doopsgezinden, die zowel in geloofs-
als in culturele opvattingen aanzien
lijke verschillen tonen. Enerzijds de
Nederlanders en Noordduitsers, an
derzijds de Zuidduitsers. Zwitsers
en Fransen, een verschil als tussen
IKON en EO.
Nederland heeft ongeveer 25.000
doopsgezinden, West-Duitsland on
geveer tienduizend, Zwitserland
drieduizend en Frankrijk
twaalfhonderd. In België. Luxem
burg en Italië bevinden zich zeer
kleine groepjes. Daarnaast zijn de
laatste jaren ongeveer vierduizend
doopsgezinden uit de Sowjetunie in
West-Duitsland gearriveerd. Zes van
hen zullen aan de conferentie deel
nemen.
Van een onzer redacteuren
AMERSFOORT - Kerk en Vrede
heeft bekendgemaakt, dat in Bue
nos Aires de Argentijn Adolfo Es
quivel is gearresteerd. Vermoed
wordt, dat zijn betrokkenheid bij de
internationale campagne voor de
rechten van de mens aanleiding is
tot deze arrestatie.
Esquivel nam in 1975 het initiatief
tot deze campagne, die haar hoogte
punt krijgt in december 1978. Hij is
coördinator van Servicio. een coör
dinerend orgaan van een groot aan
tal Latijnsamerikaanse basisgroe
pen. Ook is Esquivel betrokken bij
de organisatie van de conferentie
over geweldloze actie, die in juli in
Mexico zal worden gehouden. Vorig
jaar mei was Esquivel in Nederland
op uitnodiging van Kerk en Vrede.
Deze organisatie heeft protesttele
grammen en -brieven gestuurd naar
de Argentijnse president Videla en
naar de Argentijnse ambassadeur in
Nederland Vazquez.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraal 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Wesltrtaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Posibus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel. 05200-17030
LEUSDEN Ds P G. van Berge
van de gereformeerde zending en ds.
P Bons van de hervormde zending
zullen de Jaarlijkse vergadering van
het centrale comité van de Indone
sische raad van kerken bijwonen.
Deze wordt van 16 tot 23 mei gehou
den. ditmaal niet in Sukabumi op
Java. waar het conferentie-oord van
de raad van kerken staat, maar in
het pas geopende centrum van de
kerk op Bali, in Kuta De afvaardi
ging van de Europese partnerkerken
gebéurt via de ..Eukumindo". de in
stantie waarin de Europese kerken,
die door zendingswerk met Indone
sië verbonden zijn. bij elkaar
komen
Vanaf 25 mei zal ds. Van Berge sa
men met de heer J. 8. H. Wierenga.
penningmeester van de sectie Oos
telijk Indonesië van de gereformeer
de zending en dr ir N. C Keulemans.
staflid van het gereformeerd alge
meen diakonaal bureau, een bezoek
brengen aan Soemba Zij zullen
daar onder meer spreken over de
consequenties van het vijfjarenplan
van de kerk op Soemba. waardoor
vanaf dit jaar de kerk op Soemba
zelf alle kosten voor de evangelie
verkondiging onder nlet-christenen
moet dragen Ook komt de toe
komst van het christelijk onderwijs
ter sprake, nu het subsidiebeleid
van de Indonesische regering voor
het bijzonder onderwijs er niet rui
mer op lijkt te worden
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Zes éénge
zinswoningen, drie paviljoens
elk voor vier alleenstaanden,
een crèche en een schuilkelder
kunnen ln de christelijke ne
derzetting Nes Ammim in Gali-
lea gerealiseerd worden van
het geld dat via een huizenac
tie in ons land is bijeenge
bracht.
Het eindbedrag van ruim 576.000
gulden (Inclusief een grote gift van
het algemeen diakonaal bureau van
de gereformeerde kerken) werd in
Utrecht tijdens een goed bezochte
Nes Ammim-dag symbolisch over
handigd aan één van de bewoners
van het dorp. rozenkweker Cees van
Egmond.
Eerder op de dag had de Leidae
theologie-hoogleraar dr H. Berkhof
de huizenactie al ln een breder kader
geplaatst Prof Berkhof noemde Is
raël verleden, heden en toekomst
voor de christelijke kerk Verleden,
omdat je Christus niet kunt verstaan
dan vanuit het Oude Testament, de
geschiedenis van Israël Toekomst,
omdat in Romeinen 11 staat dat
gans Israël gered zal worden (.Dat
bijbelgedeelte wordt pas moeilijk als
je er vanuit gaat dat niet bedoeld is
wat er staat
Film
Bij Israël als heden blijkt in de ker
ken aan minstens zes verschillende
soorten Israël gedacht te worden
Allereerst zijn er aldus nog steeds
prof Berkhof degenen die Israël
zien als een film. waarin heel het
elndUjdgebeuren zich voltrekt Een
tweede groep ziet in Israël slechts
een boek. de ..tenach" (het Oude
Testament) die het eigenlijke evan
gelie zou zijn. een visie die wel het
onderscheid maar niet de eenheid
der testamenten onderkent.
Dan is er de IsraëJ-visie die naar
Israël slechts ideologisch kan kijken.
Een van de paviljoens voor alleenstaanden, die als resultaat van de actie in Nes Ammim gebouwd
worden.
daarbij uitgaande van b.v de profe
tie van Amos. De Palestijnen zijn
dan de onderdrukten en Israël staat
gelijk aan onderdrukking, uitbui
ting. racisme en imperialisme, daar
bij voorbij ziend aan het feit dat
vanuit de landbelofte het zionis
me het jood-zijn zélf is. Prof Berkhof
zei in dit verband te hopen dat de
Amsterdamse hervormde Centrale
Kerkeraad aan de Herv. Jeugdraad
duidelijk zal maken wat gelovigen
wél en niet te zeggen hebben.
Talmoes
Een vierde groep christenen denkt
bij Israël aan de joodse wijsgerige
traditie (Talmoed). die naar
Berkhofs oordeel een christen
slechts hinderen en niet helpen kan
Vervolgens noemde hij de christenen
die. in navolging van Leo Baeck tot
Ernst Bloch, de joodse traditie wil
len vermengen met westers gesecu
lariseerd denken, waarbij liberaal
joodse invloeden steeds meer door
humanistische en marxistische ten
densen overheerst worden. Tenslotte
zijn er de mensen die bij Israël aan
de staat denken. „Er zijn christenen
die geen goed woord van de demissi
onaire Nederlandse en tegelijk geen
kwaad woord van de demissionaire
Israëlische regering willen horen."
De hoogleraar wees de zes door hem
geschetste visies af. „Deze uiteenlo
pende beelden, de onverwerkte
schuldgevoelens t.o.v. Israël en onze-1
kerheid over de eigen identiteit van
het christelijk geloof maken dat we
maar niet te snel van de „dialoog
met Israël" moeten spreken" aldus
prof. Berkhof Hij voegde daaraan
toe dat de meest bevrijdende dialoog
het gesprek met die ene jood. Jezus
Christus, is
Samen dragen
Over Nes Ammim: „Daar ontmoet ik
telkens de meest hoopvolle kijk op
Israël: deelhebben aan het Israël van
Er zijn omstandigheden waarin je
door nadere informatie soms op je
oordeel moet terugkomen. Niet
iedereen heeft dat fijne gevoel van
doorgronding op het eerste gezicht
en heeft dan ervaren hoe hij zich bi
een eerste indruk van iemand
deerlijk vergist heeft. Maar goed.e
is een nieuwe kans. De nadere
kennismaking geeft meer licht en
verdiept de kennis. Ook met zaken
kan zich dat voordoen. Je hebt een
visie op een bepaalde stand van
zaken. Die is in je oog goed of
kwaad. Maar nadere informatie
brengt wijziging in je oordeel. Som
ten gunste van de zaak. Het was ni
zo erg als je dacht. Er zitten toch
ook nog andere kanten aan die
affaire, die Je niet overwogen hade
die bij nadere bezinning je mening
wijzigen en soms doen omslaan. ft
andere geval kan ook voorkomen.,
mening wordt versterkt. Ik wist nie
dat 't zo erg was. zeg je dan. De heli
was me nog niet aangezegd. Zoiet*
overkwam me de vorige week toen
ik las hoe iemand even exact had
nagegaan hoeveel zendtijd
verschillende omroepen hadden. B
had dat vooral gedaan ten opzicht
van de STER. De gegevens waren
verbluffend. Gedurende het vierde
kwartaal van 1976 was de STER
ruim 55 uur voor de buis. tegenova
de EO en de VPRO ieder ruim 38 ui
en de kerken samen 30 uur. Al die
paar minuutjes tellen toch nog leli
op. Ik heb, meen ik, eens gehoord,
dat er iets aan gedaan zou worden
Dit soort milieubederf kan toch nh
doorgaan. En als er dan van de
revenuen andere goede zaken
betaald moeten worden, is het dai
niet mogelijk die reklame b.v.
helemaal aan het eind van het
avondprogramma te plaatsen. Dan
kan het wat mij betreft ook nog va
uitlopen. Laten we zeggen, na
twaalven, dan mogen ze van mij w
100 uur per kwartaal uitzenden. Di
kan dan voor niemand kwaad en
misschien is de werkgelegenheid af
nog mee gediend. Nadere i
kan je soms bevestigen i
ere informal!
a in je afkeer
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Veenendaal (toez.): J.
W. Koppenhol te Huizen (N.-H.)
Thoien: M. van Campen vic. te P
pendrecht; te Broek op Langedij
Chr. van Andel te Heteren; te Wie
den: J. Bogaards te Rotterdam
Delf shaven.
Benoemd tot bijstand in het psstc-
raat te Ermelo (zendingskerks T
C. Frederikse te Wassenaar.
Aangenomen naar Lisse (toez.): P. 3
't Hooft te Emmen.
Bedankt voor Monster: H. van dl
Post te Bergambacht: voor Kinde
dijk: H. Koudstaal te Ridderkerl.
voor Kapelle (Zld.): C. J. Baart j
Vaassen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Klazienaveen: S. B vr
der Molen te Maasdijk: te Dend«
leeuw: O. K. Geerds te Keulen d
dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen naar Oenkerk: J.
Kuipers te Roodeschool die ti
dankte voor Orijpskerk en Gerki
klooster-Stroobos; naar Leiden (pi
tor voor een aantal bejaardentehi
zen): A. Verdoorn te Heerlen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Harllngen: H.
de Vries te Amsterdam-Z.W.. na
Rozenburg: A. v. Houdt kand.
Zwijndrecht. die bedankte vo
Avereest, Dronten, Haulerwij
Marknesse-Nagele. Nijverdal. 0
nen, Opende-Surhuisterveen, Schi
dam-Pemis. Frieschepale
Wijnjewoude en Zuidwolde (Dr.).
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te IJmuiden: A. Bijkerki
Aalten.
Bedankt voor Amersfoort: J. Pla
tinga te Dronten; voor Putten:
Bilkes te Bennekom.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Haarlem: M. Mondt
te Waardenburg.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Harlingen: B.
Homan te Koog-Zaandijk.
VRIJE EV. GEM.
beroepen te Kampen: J. A. Hi
te Wormerveer.
Lamont
vlees en bloed; het samen geleefde
leven en het samen gedragen lot.
Een joodse vriend zei me eens:
waarom maken Jullie Je zo druk over
zending of dialoog? Ken je één jood
die bij zoiets vreemds als Nes Am
mim niet onmiddellijk vragen gaat
stellen?"
De geslaagde huizen bouwactie
noemde de spreker dan ook een wel
kome uitbreiding van de mogelijkhe
den om christenen op een goede wij-'
ze met Israël te confronteren
Dat die christenen niet alleen uit
Nederland (moeten) komen onder
streepten nog eens Fritz Lehmann
uit Zwitserland en prof dr Heinz Kre-
mers uit Duitsland. Zij wezen op de
activiteiten en de eigen problemen
van de Nes Ammim-verenigingen in
hun land Onder de bewoners van de
nederzetting zijn weliswaar de Hol
landers ruim in de meerderheid,
maar de 12.000 bezoekers die ln 1976
Nes Ammim aandeden, vormen een
bont internationaal gezelschap
De uit Rhodesië gezette
bisschop Donal Lamont zal sam
met president Carter op 22 mei
eredoctoraat krijgen aan de Jezi
tenuniversiteit Notre Dame in In
anapolls (VS).