De PSP moet de straat op KUNST Onverflauwde belangstelling voor Puccini's La Bohème Druk? Rake voorstelling een sterke Heijermans In afwa:hting van eei linkse meerdetieid Juwelier gewond bij roofoverval hg te koud Al miljoen binnen voor actie Geuldal Eén hoofdagent Amsterdam nog in voorarrest MAANDAG 9 MEI 377 BINNENLAND Trouw/Kwartet door Leo (leyn Hoewel Branvan der Lek, lijsttrekker van de PSP een „erg goed verhaal" hetf gehouden, zoals de na hem komende spreker getuigt, blijkhij zich niet duidelijk genoeg te hebben uitgelaten over de midclen die de partij ten dienste staan om het gestelde Na deze uitspiak maakt Bram van der Lek geen jnstalten de daad bij het woord 1 voegen. Ook de sandwichmanm die zich eerder op de avond in nog drukke winkel straten van Uversum hebben ge waagd, houdi het voorlopig voor gezien. De G»ise afdelingen van de PSP, die in et Hilversumse hotel Het hof van blland een bescheiden zaal hebben ïhuurd, laten de barri caden nog en links liggen. Elders in hehotel hebben de PvdA en de PPR en gezamenlijke bijeen komst bele(i. Behalve toespraken stellen die prtijen de bezoekers ook een cabaretin let vooruitzicht. Het enige vertie da; de PSP te bieden heeft, it eei kot filmpje waarin de vier hoogst geroteerde kandidaten voor de Tveedt Kamer het pacifis tisch socialsmi aanprijzen. De PSP, !0 :ert een spandoek, streeft „een wrkelijk socialistische politiek" na. U een bandrecorder klinkt een stei die deze woorden met tussenpoai van een minuut of vijf onderstreet. In die tussenpozen worden verw<penen der aarde en rebelse meide, parels in de klassen strijd, bezong! Terwijl de zaal vol loopt, slijten nkele parels, die zich achter een nrktkraam verschanst hebben, zogelten scholingsmappen en snuisterin, zoals („iets voor moederdag?"een speeldoos van mi nimale afmengen die De Internati onale ten geore brengt. Bedroefd Nadat Branvan der Lek het woord genomen heft, laat het kennelijk onzorgvuld.' aan de muur bevestig de spandoe langzaam los. „Nu kie zen linksemensen PSP voor een werkelijk ;ocialistische politiek", luidt de viledige tekst op het lin nen. Aavankelijk verdwijnen slechts deinkse mensen uit het vi zier, rnaaria verloop van tijd stort ook de scialistische politiek ter aarde. De ontheating mag symbolisch he ten. Wan Bram van der Lek mag dan, aan et slot van zijn toespraak, gewagen 'an zijn hoop dat er een „massabtfeging" zal ontstaan, er van ove:ulgd dat het ooit zover komt, lijt hij niet helemaal. Zijn redevoeng mist bezieling. Hij opent geen aembenemend perspectief, maar costateert slechts mismoedig dat er va structurele veranderingen iri de afflopen vier jaar nog niets is terechtgkomen. Hoewel>rins Bemhard daarover zo zijn eign ideeën zal hebben, is Bram van dr Lek waarschijnlijk het zachtmedigste Kamerlid dat het Nederladse volk heeft voortge- bracht.Hij schuwt het heftige ge baar, èt onbezonnen woord. Een volkstpuun zal hij nooit worden. Dtmapgie is hem vreemd. Ofschon menigeen aan zijn rechter- zi;de c door hem nagestreefde idea len al extreem wenst te kwalifice ren, Ikt hij doortrokken van rede- lijkhel, zij het niet die waarop D'66 aarspiak maakt. Welfczijn communistische collega Marts Bakker de schijn boos te zijn op b kabinet-Den Uyl, Bram van der De is alleen maar bedroefd. „In 1973 ek het allemaal zo mooi," zegt hij. .laar wat is ervan terechtgeko- menls er in die vier jaar iets veran derd Een links kabinet is er niet gekoen." Hij betoogt dat zeg genaap over bijvoorbeeld investe- ringlannen van ondernemingen nogteeds ver te zoeken is, dat in de defsienota de uitgaven niet ver- mirerd, maar verschoven werden, datie „anti-kapitalistische struc- tuumbuigingen" zijn uitgebleven. Orunks tien jaar Kamerlidmaat- sclp «preekt Bram van der Lek, bioog van origine, nog steeds als de dont die hij ooit was. Geduldig leghij uit waaraan het onder het Bram van der Lek: Is er iets veranderd? bewind van de sociaal-democraat Den Uyl allemaal geschort heeft. Maar zo zachtmoedig is hij niet, of zijn eindoordeel is wel vernietigend. Het program dat deze regering heeft uitgevoerd, acht hij identiek aan „het verlanglijstje van de negen topondernemers dat begin vorig Jaar als een open brief aan de Neder landse regering, en dus ook aan het Nederlandse volk, werd gestuurd." Een drie voor gedrag, dus. Moedeloosheid Wie Bram van der Lek goed beluis tert, loopt het gevaar door een grote moedeloosheid te worden overval len. Heeft wellicht de lijsttrekker zelf de moed al enigszins opgege ven? Hij spreekt van „socialistische omwentelingen", van „socialistische hervormingen", maar het klinkt al lemaal wat mat, alsof hij er zelf nog maar half in gelooft. Het is alsof hij beseft over vier jaar, of eerder, een soortgelijke grafrede te moeten uit spreken. Sociaal-democraten veran deren nooit en veranderen, mogen we de PSP geloven, niets. Een van de toehoorders is het met dat laatste niet eens. Hij werpt te gen dat Den Uyl en de zijnen toch wel enige, door hem genoemde, ver beteringen tot stand hebben ge bracht. Van der Lek antwoordt dat hij dat niet wil bestrijden, maar dat die verbeteringen nog zozeer de wer kelijke tegenstelling tussen kapitaal en arbeid versluieren, dat hij niet van veranderingen kan spreken. Hij knoopt er de opmerking aan vast dat hij niet begrijpt waarom een kabinet met de WD en het CDA altijd als een schrikbeeld wordt af geschilderd. Volgens hem hebben het kabinet-Biesheuvel en het kabi net-De Jong het er, gelet op de socia le verbeteringen, niet veel slechter afgebracht dan het kabinet-Den Uyl. Werkelijke veranderingen, vindt Van der Lek, kunnen slechts door doel te bereiken. Tijdens de discussie zegt een toehoorster die er met het klimmen van de jaren niet minder strijdbaar op is geworden, dat je niets opschiet met „dat pietepeuterige in een kamertje zitten te kletsen." De lijsttrekker geeft zich onmiddel lijk gewonnen. „U hebt helemaal gelijk," zegt hij. „We moeten de straat op, misschien vanavond nog." derheid er niet is." De aanwezigen stemmen er stilzwijgend mee in. Zij dromen van bredere marges dan de smalle waarover Den Uyl het ooit had. Pacifisme Leo Platvoet, een jonge regionale politicus, door de Gooise afdelingen van de PSP kandidaat gesteld voor de Tweede Kamer, is al daadwerke lijk doende die marges te veroveren. De voorzitter laat weten dat hij be kendheid geniet vanwege zijn acties voor het behoud van een streekzie kenhuis en tegen de milieubelas ting. Zijn verkiezingstoespraak heeft daar ook voornamelijk betrek king op. Het „verhaal" van Bram van der Lek mag hij dan „erg goed" vinden, zelf weet hij pas voluit de indruk te wekken dat de PSP niet tegen de bierkaai vecht. Wellicht ontleent de partij toch meer haar kracht aan de daad dan aan het woord. En misschien moet daarom de PSP in derdaad maar de straat op. Op deze avond in Hilversum komt het er niet meer van. Behalve de toehoorster die voor een groot scheepsere aanpak van de zaak pleitte en de opposant die het voor Den Uyl opnam, meldt zich nog een meisje dat laat weten een beetje ln d'r maag te zitten „met dat pacifis me van jullie:" Bram van der Lek stelt haar tevreden met het antwoord dat de PSP dat pacifisme niet aan bevrijdingsbewegingen wil opleggen. Wanneer de voorzitter alle aanwe zigen voor hun komst heeft be dankt, blijken de eerder zo drukke winkelstraten uitgestorven te zijn. Ook de sandwichmannen laten zich niet meer zien. Zelfs bij de bioscoop die de film „Pas op of we slaan d'r op" vertoont, is er op straat geen PSP'er te bekennen. Catherine Malfitano en Neil Shicoff als Mimi en Rodolfo in „La Bohème", een linkse meerderheidsregering tot stand worden gebracht. „En de PSP is van mening dat de WD het maar moet doen, zolang die linkse meer- ADVERTENTIE Als u gelijktijdig op meer plaatsen warm water tapt en er treedt drukverlies op, dan ligt dat aan uw warmwaterapparaat. Wij adviseren u graag en gratis bij het oplossen van zo'n probleem. Uw Gas- of Energiebedrijf (ook voor advies en documentatie) door R. N. Degens AMSTERDAM Puccini's „La Bohème", oftewel Mimi met de koude handjes, is een van de betrouwbaarste kassuc cessen van het operabedrijf. Het uit 1895 daterende stuk behoort tot het zogeheten „ijzeren repertoire" dat een groot aantal gerenommeerde meesterwerken bevat waar geen operadirectie omheen kan vanwege de publieke belangs telling en de daarmee samen hangende financiële consequ enties. Als je vooruitstrevend wil doen in muzikale aangelegenheden, moet je dat ijzeren repertoire als oud roest beschouwen en het een sta-in-de-weg vinden voor de informatie over het eigentijdse, of vergeten historische, repertoire. Dat is het in vele gevallen ook wel, want het „echte operapu- bliek", dat in elke generatie als een soort ijzeren voorraad aanwezig blijkt te zijn, blijft een uitgesproken voorkeur voor een beperkt aantal onverbiddelijke bestsellers als bij voorbeeld „La Bohème" tonen. Te gen de achtergrond waarvan de meeste van de nieuwe muziekdrama tische werken slechts een kortston dig leven beschoren is. Onsterfelijk Gelijk Mimi met de koude handjes in het verhaal van „La Bohème" dat ontleend is aan de roman van Henri de Murger „Scènes de la vie de bohè me". waarin het artiestenleven in Parijs met zijn lief en leed wordt beschreven. Maar Mimi werd door Puccini als operafiguur onsterfelijk, evenals andere vrouwenfiguren uit zijn opera's; Manon, Butterfly, Ros ea, Turandot. In „La Bohème", waarvan de Neder landse Operastichting met het Amsterdams Philharmonisch Or kest vrijdag een reeks voorstellingen begon, komt Mimi, die aan tering lijdt, met een uitgedoofde kaars in de hand plotseling in het leven van de dichter Rodolfo die met drie ar- I KraCHtig tiestenvrienden een zolderkamer be woont in hetzelfde pand waar Mimi haar kamertje heeft. Zij vraagt haar kaars aan die van Rodolfo te mogen aansteken. Als die dan door de tocht even daarna weer uitgaat, blijkt ze bovendien de sleutel van haar kamer te hebben laten vallen, die Rodolfo ongemerkt heeft opgeraapt. Enfin, van het één komt natuurlijk het an der. En in minder dan geen tijd hoewel dat in een opera altijd nog heel wat is bezingt Rodolfo de mooie koude handjes van Mimi, die bij haar entree ook nog van kou en uitputting was flauwgevallen. Een magnifiek en ontroerend ivoor wie daar gevoelig voor is) liefdesduet heeft de kenners van deze opera dan alweer op het tragische einde voor bereid. Want na de vele contrastrijke scènes waarin Puccini met veel mu zikale verve het wisselvallige arties tenleven schildert, keert het thema van dit liefdesduet bij het sterfbed van Mimi aan het eind van de opera terug. Verslagenhèid alom. maar laaiend enthousiasme nog geen mi nuut daarna, wanneer het publiek zijn bewondering voor het stuk en de uitvoering laat blijken. Van een verslaggever AMSTERDAM De roofoverval op de vijftigjarige Amsterdamse juwe lier A. Boermans was gisteravond nog niet opgelost. „Het onderzoek verloopt moeizaam, maar we heb ben wel enig spoor," zei een, re cherchewoordvoerder gisteren. Bij de overval werd de heer Boermans ernstig aan het hoofd gewond. Met botbreuken en verwondingen aan de ogen is hij in een ziekenhuis opge nomen. Een klant vond de neergeslagen ju welier in zijn kantoortje achter de winkel. Hij lag voor een trap; zijn vrouw had hem ruim een uur tevo ren nog gesproken. Volgens de re cherche was er voor tienduizenden guldens aan sieraden verdwenen. De politie heeft inmiddels wel twee ge tuigen, maar hun verklaringen ge ven weinig houvast. Eén man werd aangehouden, maar die bleek met de zaak niets te maken te hebben. Beschuit met muisjes door André Rutten DEN HAAG Jules Royaards heeft bij de Haagse Comedie een ^ake voorstelling gemaakt van Herman Heijermans' „Beschuit met muis jes", die van schrijver de ondertitel meegekregen heeft van „een familie gebeurtenis in drie bedrijven". Het is ook een spijkerharde voorstel ling: de figuren worden in het acte ren aangescherpt, zodat hun bijzon der onaangename kanten overduide lijk tevoorschijn komen, alhoewel zij herhaaldelijk in hun bekrompenheid komisch werken. Het is een stuk vol gallige humor, waarmee een voos KT WEER door Hans de Jong Dlente kan zich nog steeds niet v<p uitleven. Na een patente za- teag met uitstekend fietsweer, aJans het grootste deel van de d; is het weer gisteren plaatselijk vitoord door depressiebuien, wrbij ook hagel is gevallen en wruit het onweerde. Terwijl men ode ene plaats in de zon zat. goot h op een andere en... Ja KNMI... alers dan zondagavond in het radi- cerpraatje werd gezegd, donder- chet in Friesland zondag tussen tf twaalf 's middags en half vijf 's ands hier en daar. bral de temperatuur bleef achter I het door de weerkundigen uitge ste schema; het bleef te koud met ;estal dertien en op een enkele lats veertien graden. Maar wie n nu ook precies de grillen en verwachte wendingen van een de- essie doorgronden? Hetzelfde mi- mum dat vorige week woensdag t noordoosten van Nederland met merlucht verraste, zat ons nu met mdere lucht dwars. et verhaal is als volgt: eerst trok e depressie van Zuid-Duitsland lar de Noordzee om vervolgens bij fhotland een tijdje te gaan uitbla- Voor een stad als Aberdeen betekende dat vrijdag langdurige regen: 21 millimeter in twaalf uur. Na nog wat getreuzel, werd het mini mum opgepikt door een sturende noordwest-zuidoost gerichte hoog testroming. De depressie keerde daardoor op haar schreden terug en kwam via Oost-Engeland en de Noordzee opnieuw dichterbij Neder land. Hij trok over het zuidwesten van ons land in de richting van Duitsland met de boven beschreven onstandvastige en koele uitwerking. Gelukkig was de activiteit ervan niet erg groot, althans de wind liet het feitelijk volkomen afweten. De voorbereidende kou-inval in de hogere lagen had zaterdag in de late namiddag en vooravond al de eerste buien uitgelokt die ondermeer over Zuid-Friesland met onweer en ster ke windstoten passeerden maar die landelijk bekeken over het alge meen toch niet meer dan twee zes millimeter regen in het laatje brach ten. Dat die depressie uit Schotland ons weer is komen opzoeken, is geen al te hoopvol teken. Het wijst er op dat de koude krachten in het hoge noorden nog «teeds niet aan het eind van hun Latijn zijn De luchtdruk is hoog geworden (1030- millibar boven Oost-Groenland met uitlopers over IJsland en Scandina vië. Tegea die barrière kon het Schotse minimum niet op. Het zit er een beetje ln, dat de IJsheiligen zich al min of meer gaan voorbereiden op een klein bezoekje. Ook vorig jaar lieten deze „gestrenge heren" zich de kans van een kou-Inval niet ont nemen en die was toen erg gevoelig. Naar tropische temperaturen (tot 32 graden op 10 mei in Gemert) duikel de de thermometer op 13 mei. althans op mijn station in Gorre- dijk, naar een middagniveau van twaalf graden. Het eerste hittegolf je van de zomer van 1976, die zo lang en heet zou worden, was voorbij. De eerstvolgende zomerse dagen waren geprogrammeerd op 17 en 18 mei. Nog een paar bijzonderheden over de IJsheiligen. De volksmond zei ervan „Pankraas (12 mei), Servaas (13 mei) en Bonifaas (14 mei) zij geven vorst helaas". En „Voor nachtvorst zijt gij niet beschermd, dat Servatius zich ontfermt". Ook valt de uitspraak „Vóór Servatius geen zomer, na Servatius geen vorst". Het is echter raadzaam daar niet te veel op te vertrouwen. Beter is uit te gaan. en men doet dit in veel geval len ook, van 21 juni, de langste dag, als overgangsdatum tussen winter en zomer. Maar in werkelijkheid kan het ook in de zomermaanden nog wel eens een keer tot grondvorst komen. Ook juli heeft die naam, hoewel het dan zeldzame gevallen betreft. Dat was zo op 9 juli 1971. Van Juli, de hooimaand werd wel gezegd „Maar het kan ook koud zijn in de morgenvroegte en het gebeurt, dat het lj^van overafgekoelde dauw rammelt voor de zeis". Dit citaat is te vinden in het boek „Oud Achter hoeks boerenleven" van Hendrik Willem Heuvel. Ook augustus is niet in alle gevallen brandschoon zoals ook bleek in de nacht van 21 op 22 augustus 1973 toen de bloelende dahlia's het moesten ontgelden. hoogwater dinsdag 10 mei: Vlissingen 8.14-20 43. Haringvlletslulzen 8 22 20 55, Rotter dam 10 28-22 41. Schevenlngen 9.15-2) 53. IJ- mulden 10 04-22 42. Den Helder 0 4> 13 26, Har Ungen 3 28-15.55, Delfzijl 6.03-18 09 burgermansfatsoen genadeloos wordt doorgeprikt. Hoe? De familie van Prosper Bien-Aimé die een pension houdt maar door zijn onbehouwen optreden de gasten in de kortste keren op de vlucht drijft Is eerst verrast geweest door de onverwachte terugkeer van een broer, die zevenendertig Jaar niets van zich had laten horen, en vrijwel tegelijkertijd door zijn plotselinge dood tijdens een spelletje kaart. De consternatie slaat om in vreugde, als zij ontdekken dat hij ruim een ton achterlaat, waarvan zij verwachten dat die hen zla toevallen. Vervolgens ervaren zij, dat hij een week geleden getrouwd was en dat zijn vróuw Pol- lie al in hun vestibule zit. Dan begint de grote ontmaskering pas goed, vooral door hun houding tegenover Pollie, die Heijermans meesterlijk uitwerkt door telkens hun hoop op de erfenis weer te doen herleven en vervolgens opnieuw de bodem in te slaan. De laatste keer als Pollie in verwachting blijkt beschuit met muisjes in het verschiet. De centrale figuur is Prosper. uitste kend gespeeld door Wim van Rooij. Hij voelt en kleedt zich als een echte meneer, maar is in feite een barbaar se huistiran, die zich daardoor zelf financieel aan de grond gewerkt heeft en alleen nog aan geld kan denken, zoals ook de andere Bien- Aimées en aangetrouwden. De enige normaal-menselijken in het stuk zijn Pollie een opmerkelijke rol van Van een verslaggever DEN HAAG - De actie Geuldal heeft de eerste van de benodigde twee miljoen gulden binnen. De Stichting Behoud Limburgs landschap heeft dit meegedeeld. De actie begon zaterdag 19 maart. De opzet is vijftig hectare Limburgs landschap in het Geuldal in de ge meenten Wittem en Vaals te kopen. Het gaat om enkele graslandhellin gen met bronnen en beekjes en een vakwerkboerderij in het dal van de Cottesserbeek. Enny Meunier als Prspers schoon moeder, Anne-Marie Heyligers als diens vrouw Jeanne in „Beschuit met muisjes". Nanni Vermeer die van „mindere stand" is en Prospers gehandicapte zoon Charles, Hugo Maerten en iets menselijks is er overgebleven in Prospers vrouw Jeanne Anne- Marie Heyligers die vrijwel geheel onder de plak van haar man zit. De anderen tekent Heijermans ongena dig, en zo worden zij ook gespeeld, verbijsterend, ook als je er om moet lachen een lach die je trouwens vergaat bij het barse slot. Heijermans situeerde dit stuk (uit 1910) in Amsterdam, hetgeen Harry Wich in zijn decor benadrukt: boven het 19-eeuwse Hollandse burgerman sinterieur van de oude Amsterdmse binnenstad. Zo was het ook vrijdagavond weer in de Amsterdamse Stadsschouwburg waar Anton Kersjes zich had ge voegd bij de onoverzienbare stoet van dirigenten die. met Arturo Tos- canini als eerste, het publiek in de ban hebben gebracht van de onmis kenbare expressieve kracht van deze veristische opera. Die in dit geval naar mijn smaak wat al te krachtig werd aangezet door de vertolker van de Rodolfo-rol, Neil Shicoff (die op zijn best is als hij heel hard en heel hoog mag zingen) en die ook in de overigens naar stem en voordracht bijzonder fraaie creatie van de Mimi- rol door Catherine Malfitano veel van de tederheid en intimiteit miste die niet te verwaarlozen aspecten van deze opera zijn. Maar ook met de door Nederlandse zangers goed tot uitstekend bezette overige rollen (John Bröcheler, Max van Weegberg, Hubert Waber, Tom Haenen, Cor de Wit, Frans Fiselier, Wim Huysman en Rudolf Vedder) met een vooral opmerkelijk geac teerde Musette-rol door Mary Wil- lems, werd het een voorstelling die de onverflauwde belangstelling en waardering voor dit werk begrijpe lijk maakt. AMSTERDAM Van de sinds 12 april gearresteerde acht Amster damse polltie-ambtenaren, die ver dacht' worden van het aannemen van steekpenningen van Chinese gokhuisexploltanten in de hoofd stad. zit alleen nog de hoofdagent T V. (31) in voorarrest. Hij was de eerste politieman die werd gearres teerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7