'De kunst gaat verloren zodra het ik naar voren treedt' Feest m Spaarrentetot Gesloten op vrijdag 13 mei. Nina Ricci in Nederland evoluon ~rr?r PROBLEEM OOK HET ONZE Orgelbouwer Jan Leendert van den Heuvel: MAANDAG 9 MEI 1977 VARIA Trouw/Kwartet door Fred Lammers DORDRECHT „Men zegt tegenwoor dig meteen: grote kunstwerken zoals vroeger tot stand werden gebracht kun nen we niet meer maken. Men zou dat best kunnen maar men ziet er geen nood zaak meer in het te doen, men is er te egoïstisch voor. Het eigen ik staat tegen woordig te veel op de voorgrond en de kunst gaat verloren zodra het ik naar voren treedt". Het is een uitspraak die aan duidelijkheid niets te raden over laat. Orgelbouwer Jan Leendert van den Heuvel in Dordrecht maakt van zijn hart geen moordkuil. Dat heeft Jan, die er in zijn smetteloze donkerblauwe kostuum met wit overhemd en stropdas onder uitziet dan de dertig jaar die hij telt. naast vrienden ook de nodige vijanden opgeleverd, want niet iedereen is ervan gediend mensen te ontmoeten die zeggen wat ze denken. Tien jaar geleden werd Jan officieel orgelbouwer en nu heeft hij een reeks instrumenten op zijn naam staan waar je u tegen zegt. „Het is eigen lijk allemaal begonnen met het oude harmonium dat na het overlijden van mijn grootouders bij ons in huis kwam. Op dat moment schakelde ik van de piano, waarop ik sinds mijn tiende Jaar les had gekregen, meteen over op het orgel. Aan dat pianospelen had ik nooit veel aardigheid gehad Met orgelspelen was het precies ander som Ik gmg me niet alleen voor de muzikale kant interesseren maar ook voor de technische. Toen ik een jaar of vijftien was repareerde ik voor kennissen al orgels die defect waren en ik kocht ook oude harmoniums op. sleutelde daar dan een hele schoolvakantie aan om ze vervol gens te verkopen. Zo kwam ik aan een extra zakcentje." Roddelcampagnes Eenmaal van de mulo combineerde Jan al zijn hobbies in het orgelbouwen Na bij Flentrop het vak te hebben geleerd werd Jan Leendert eigen baas. zich weinig aantrekkend van schampere opmerkingen die in vakkringen over dat besluit werden gemaakt. De kritiek laaide ook nadien vaak hoog op en leidde zelfs tot roddelcam pagnes. vooral toen het Jan als orgelbouwer voor de wind ging en jaloezie een woordje ging mee spreken. Dat zo n snotaap zulke mooie opdrach ten kreeg konden veel oude rotten in het vak niet zetten. Het gaf Jan een goed, zij het niet zo n plezierig, kijkje achter de schermen. „Het is ben rommeltje bij de orgelbouw. Er is een vreselijk felle concurrentie. Veel orgeladviseurs pakken grote bedragen aan van orgelbouwers en stellen dan als tegenprestatie alles in het werk kerkbe sturen- te bewegen de opdracht voor de bouw of restauratie van een orgel aan de firma te gunnen, waarmee zij in relatie staan. Veel orgels worden daardoor extra duur Het is droevig te zien hoe er met het geld dat kerkmensen met moeite door middel van acties en door jarenlang oude kran ten te sparen bijeenbrengen, wordt omgespron gen. Daar wil ik niet aan meedoen", zegt Jan van den Heuvel. Een van de gevolgen daarvan was dat toen Piet van Egmond enige tijd geleden een radioconcert zou geven op het orgel in de Singel kerk van Ridderkerk, dat kenners nog steeds het visitekaartje van de jonge orgelbouwer noemen, vlak voor het concert bleek dat het instrument door sabotage onklaar was gemaakt. Alles kwam met kunst en vliegwerk nog tijdig voor elkaar maar het zijn verdrietige ervaringen, waarvan buitenstaanders geen weet hebben. Het orgel in Ridderkerk zit sindsdien op slot. Slechts een paar mensen hebben er een sleutel van. onder wie Jan van den Heuvel. „Je blijft met zo'n instrument, waarmee Je intensief bezig bent geweest, een band houden. Dat heb ik heel sterk met dat orgel in Ridderkerk. Toen ik daartoe zeven Jaar geleden opdracht kreeg, was dat een grote kans Ais dit instrument niet goed was geworden had ik de orgelbouw verder wel kunnen vergeten. Ik wil niet beweren dat het na Ridderkerk halleluja was. maar ik had toen iets wat ik kon laten zien. Al heb ik dat orgel in Ridderkerk eigenlijk op mijn eentje gemaakt, het kerkbestuur en de andere mensen die erbij waren betrokken hebben zo met de bouw er van meegeleefd dat we het met elkaar hebben ge bouwd. Dat is aan het resultaat te zien De mensen voor wie je werkt bepalen uiteindelijk mede de kwaliteit van een orgel". JAN LEENDERT VAN DEN HEUVEL wat niet echt is houdt geen stand De orgels die Jan Leendert van den Heuvel bouwt zijn uitsluitend mechanisch. Van elektronische orgels moet hij niets hebben. „Die zijn kunstmatig, daarom verveelt een elektro nisch orgel iedereen, die een paar jaar zo'n instrument in huis heeft. Het slechtste kerkorgel is altijd nog beter dan een elektronisch orgel.' Vandaar dat steeds meer mensen weer belangs telling krijgen voor die ouderwetse harmoniums, die in de Jaren zestig bij honderden aan de vuilnisman zijn meegegeven. Harmoniums zijn zuivere instrumenten. Het is geen surrogaat. Daarom zie ik collega's die elektronische orgels bouwen niet als concurrenten. Waar zij mee bezig zijn is totaal iets anders Revius Jan Leendert gooit een houtblok in het open haardvuur en vervolgt: „Alles wat niet echt is houdt geen stand. Dat is een doodeenvoudige formule, die overal op van toepassing is. Je ziet het soms bij toporganisten. Ze krijgen geen publiek en worden dan kwaad. De oorzaak is dat zij te veel in zichzelf gekeerd zijn. Predikanten klagen over lege kerken, maar als een dominee echt als dienaar naar de mensen komt zit het stampvol. Ik kom tijdens mijn werk in de diverse kerken erg veel mensen tegen die zichzelf reuze belangrijk vinden. De kleinste mens raast het meest. Er is een gedicht van Revius waarin hij zegt dat wat men met de voeten treedt in de praktijk van het leven vaak een basis is waar alles op steunt. Mensen, aan wie anderen voorbij gaan en op wie anderen neerkijken zijn meestal juist heel echte mensen, van wie Je veel kunt leren, omdat ze bijzaken weten te scheiden van de dingen waarop het uiteindelijk aankomt. In dit Arak heb Je ook veel blaaskaken die zeggen: ik ben degene die het weet. Een goede am bachtsman heeft geen bravoure. Of je nu bakker, kruidenier, organist of orgelbouwer bent. dat maakt niets uit. Je moet alles doen naar beste kunnen. Dat alleen is belangrijk en dan dien je de mensen". Vanuit dit standpunt werk Jan Leendert. „Ik zie mezelf niet als een kunstenaar. Ik ben een am bachtsman. die dankbaar is voor elk orgel dat hij mag bouten Je mag als orgelbouwer blij zijn om elk orgel dat klaar is. maar niet trots. Je moet niet zeggen: wat ben ik toch geweldig dat ik dit heb gepresteerd. Een orgel bouwen is dienen vanuit een achtergrond en die achtergrond is voor mij dat ik God wil dienen en mijn mede mensen helpen". Jan Leendert bouwt zijn orgels in de veertien meter hoge. aan de buitenkant enigszins op een kerkje lijkende werkplaats, naast zijn ouderlijke woning aan de Amstelwijckweg. Daar gaan ook de orgels naar toe die hij restaureert, momenteel het orgel van de hervormde kerk in Vreeswijk. Binnenkort zal daar waarschijnlijk een heel bij zonder orgel bijkomen, dat van de Temple des Billettes in Parijs, dat behalve gerestaureerd ook moet worden uitgebreid. Als Jan die opdracht krijgt heeft hij dat te danken aan de contacten die hij heeft met wereldberoemde Franse organisten als Daniel Roth van de Sacre Coeur en Michelle Leclerc. Ze zijn beiden in Ridderkerk zijn orgel komen bespelen en waren zo onder de indruk van dit instrument dat zij na afloop van het kerkconcert opnieuw op het bankje plaats namen en voor eigen plezier tot het middernachtelijk uur bleven spelen. Over orgelrestauraties heeft J an Leendert zo zijn eigen opvattingen. „Het komt er bij een restau ratie op aan je te verplaatsen in de denkwereld van de man die het instrument heeft gebouwd. Niet wat ik er zelf van vind is belangriik. Je bent er bij zo'n restauratie ten dienste van. Het is een dienen van de kunst in het ambacht." Vlijmscherp door Mink van Rijsdijk Toen ze die ochtend voor de spiegel stond was ze tevreden. Ze zag er prima uit. was lekker fit en had zin in de dag. Wat fijn, dacht ze, dat vrouwen van mijn leeftijd niet meer zoals vroeger in plechtstatige, donkere japonnen naar een feestje hoeven, maar dat ze nog een beetje jolig kunnen zijn, zonder betutte lend commentaar of meesmuilende blikken. Ze was 63 jaar en ze voelde zich fijn. Oud? So what. Vol zorg maakte ze zich op en mijmerde nog even door over bejaard zijn. Ze dacht in haar moedertaal Engels. Door haar huwelijk was ze Nederlandse geworden en ze sprak de taal van haar tweede vaderland perfect. Alleen de w en de r waren niet vlekkeloos, wat ze zelf heimelijk uitstekend vond. De kleinkinderen hadden haar overleden man opa ge noemd, tegen haar zeiden ze granny. Haar dochter vond dat het woord granny naar lavendel rook. Lieve, malle meid, dacht ze vertederd, terwijl ze haar wimpers met mascara bewerkte. Beneden zat haar zevenjarige kleindochter en naam genote Pam zoet kralen te rijgen. Ze had een paar heerlijke dagen met het kind gehad en zou het nu weer bij de ouders afzetten voordat ze naar het feest van haar goede vrienden ging. Haar autotje gleed door de mooie morgen. Oude en jonge Pam haddep het best. Het meisje zat op de achterbank en vroeg na eindeloos gebabbel: „Zullen wc zingen, granny?" Dat gebeurde. Een half uur achter elkaar werd het ene - kinderliedje na het andere door hen beiden aangeheven. Toen opperde Pam junior: ,,Nu ik eens alleen. Even denken hoor ja, ik weet er een." ,,Er gaat door alle landen, een trouwe kindervriend", zong ze. De grootmoeder ontroerde. Hoe kende het kind dit versje? De ouders gingen niet meer naar de kerk, een christelijke school vonden ze onzin. Hun houding deed haar verdriet, maar discussie erover was allang niet meer mogelijk. „Geen oog kan Hem aanschouwen," zong de kleine Pam vol overgave. Granny had zichzelf niet meer in de hand, ze zat zomaar te huilen. „Mooi lied hè?" vroeg het meisje tenslotte. „Heel mooi, honey," antwoordde granny, onder tussen driftig de waterlanders wegpoetsend. Ze zuchtte eens diep en had daarna zichzelf weer onder controle. Met huilogen Pam afleveren kon natuurlijk niet. daarom werd ter camouflage een zonnebril opgezet. De list lukte, ze kreeg zelfs een complimentje voor de modieuze zonwering. Eenmaal weer alleen in de auto was het de grootmoeder vreemd te moede. Waarom had het zingen haar zo geëmotioneerd? Vreugde, wist ze. omdat haar dochter en schoonzoon kennelijk toch niet alles hadden afgeschreven en hun kind met een versje uit de oude doos iets wilden bijbrengen van ja, waarvan eigenlijk? Nu niet verder piekeren, hield ze zich voor. „Er gaat door alle landen." neuriede ze zacht. De uitgelaten stemming, waarmee ze de dag was begonnen, keerde weer. Het was al met al iets later geworden dan gepland was, gelukkig vond ze in het kleine stadje snel een parkeerplaatsje. Op een drafje ging ze naar binnen, haalde en passant nog even een kam door het haar. Ze kuste de jubilerende vriend en vriendin hartelijk en wenste hen veel geluk. Het ontging haar dat er nogal verbaasd naar haar werd gekeken. Eer ze besefte wat er gebeurde, was ze al door de vriendin meegetroond naar de garderobe. Voor de tweede keer die dag stond ze voor de spiegel, waar ze een clownsgezicht ontdekte vol zwarte strepen van door tranen uitgelopen mascara. Niet zomaar wat vlek kerig, maar volledig ontoonbaar was ze. „Pamela, hoe kan dat, jij ziet er altijd even correct uit en nu ben je net een schoorsteenveger," merkte de vriendin ontdaan op. „Heb je gehuild? Is er iets ergs?" „Eerste vraag: ja. Tweede vraag: nee. Ga jij maar naar binnen, je hoort het later nog weieens." Ze restaureerde haar make up en dacht: Dit zou een keurig in het zwart geklede grootmoeder van vroeger nooit zijn overkomen. Mij wel en ik vind het voortref felijk zo. Het is ïeest vandaag. Veel orgels zijn naar Jan stelt bij restauraties onherkenbaar veranderd en zelfs verknoeid, vooral in de neo-barokperiode, (de jaren 1950- 1970). „Orgels met een brede en milde klank zijn toen vlijmscherp gemaakt." Geen orgel dat de werkplaats van Jan van den Heuvel verlaat is gelijk aan een eerder afgeleverd instrument. „Het is een uitdaging al mijn orgels verschillend te bouwen, ze zelfs in moderne kerkgebouwen, waar de akoestiek vaak bedroevend slecht is toch goed te laten klinken. Als een orgel niet voldoet kun je dat nooit op de akoestiek schui ven. Dan ligt het aan de orgelbouwer. Een orgel moet leven, er moet warmte vanuit gaan. De gevoelselementen van het leven hier beneden moeten in een orgel aanwezig zijn." In Van den Heuvel-orgels worden alleen degelij ke materialen verwerkt. Plastic of nylon komen er bij Jan niet aan te pas. „Aan de andere kant deel ik niet de opvatting dat je alles per se moet maken zoals het vroeger was. Je mag ook machi nes gebruiken, maar het moeten hulpmiddelen blijven." Jan Leendert heeft zijn weg gevonden. HIJ heeft het echter niet cadeau gekregen. "Het heeft veel strijd gekost. Je moet een hoop dingen zelf leiden. Als Je kansen ziet moet Je ze grijpen. Veel mensen doen dat niet. Die lopen tien keer ergens aan voorbij, voordat ze kansen zien. Als je een bepaalde weg gaat waarvan je meent dat die goed is moet je die blijven volgen, want als het erop aankomt laat ledereen Je in de kou staan. Dat moet je overal incalculeren." Jan Leendert werkt het liefst in de rust van zijn werkplaats. Bij de ingebruikneming van een orgel kan ik me er niet aan onttrekken in het voorgestoelte te zitten. Het liefst kroop ik dan achter de orgelkast. Daar hoor je alles zonder dat je al die ogen in Je nek voelt priemen." Officiële toespraken gaan bij zo'n gebeurtenis aan Jan voorbij. Hoe de gewone mensen reage ren dat interesseert hem. „Als ik zie dat een orgel hen aanspreekt weet ik dat het doel is bereikt. Dat is altijd zijn mooiste beloning, want ik bouw die orgels voor het publiek, niet voor mezelf." A De rente die wij vergoeden op spaargelden, loopt van 4% voor dagelijks opvraagbare tegoeden, tot-8'/ï% voor onze Vaste Termijn Spaarrekening (6 jaar vast). Vraag bij een van onze kantoren ook eens naar ons spaarpapier aan toonder dat, afhankelijk van de gekozen looptijd, een rente geeft tot 8V4%. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK In 1880 begon Nina Ricci, een van de Parijse Haute Couture fenomenen, haar roemrijke carrière met het maken van bloesjes. Haar parfums werden bekend over de hele wereld, vooral l'Air du Temps en niet zo lang geleden het nieuwe Farouche. In Nederland kende men Nina Ricci aanvankelijk uitsluitend door haar parfums. Bij enkele exclusieve modehulzen, zoals Theresia in de Amsterdamse P. C. Hooftstraat, Maison Kuiper in Zeist en Hans Dechering, is de couture en de boutique collectie te koop. De Parijse modehuizen kunnen tegenwoordig niet meer bestaan van alleen Haute Couture, bij Nina Ricci is de onderverdeling als volgt: de weekend collectie met bonnetrie, de accessoires en de parfums, de boutique, de couture en ten slotte de Haute Couture. In Parijs werd onlangs naast het luxueuze hotel George V een indrukwekkende boutique van het huis Ricci geopend, die ook vanuit het hotel bereikbaar is. Het grote modehuis zelf is nog steeds gevestigd aan de rue Capuclnes. Na haar dood volgde de zoon van Nina haar op en ook de kleinzoon zit in dit familiebedrijf. Waarom nu dit hele verhaal? Sinds januari heeft Nina Ricci een vertegenwoordiging in Nederland, die op exclusieve basis aan enkele hulzen de accessoires levert. De accessoires bestaan hoofdzakelijk uit natuurlijk de parfums in kristallen flacons, versierd met beeldschone vogels, heerlijk geurende en decoratieve zeepjes, soepele leren tassen in reptiel en ottoman, ceintuurs, grote zijden shawls en mannendassen die allemaal ontworpen zijn door Jaques le Brignant. Alles is voorzien van monogrammen en initialen. De dessins van de grote zijden shawls zijn wonderschoon en ze zijn in verschillende verlopende tinten verkrijgbaar. In de byoux zijn half edelstenen verwerkt zoals jade, barnsteen en ivoor; de schakels van de ceintuurs en kettingen zijn van 18 karaats goudplaqué of van zilver. Noord Brabantlaan, direkt aan de rondweg, Eindhoven. VRAGEN uitsluitend in envelop sturen nssr postbus S07, Voorburg. Per vrssg een gulden in postzegels, het liefst in wssrden vtn 55 en 45 ets. bijvoegen, en beslist niet ssn de buitenksnt opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkssrten worden terzijde gelegd. ..OPHITSEND GESCHRIFT". Dil is de naam vsn het boek, waarin de historie van het illegale dagblad Trouw- staat beschreven. Helaas is de oplage uitverkocht en toch willen wij proberen aan dc vraag van enkele abonnees te voldoen. Mocht u een exemplaar kunnen missen, dan kunt u het renden aan de heer K. Pieters, hoofd afdeling propaganda van Trouw, postbus 859 Amsterdam. On der dankzegging zal hij gaarne de portikosten vergoeden. VRAAG: Bestaat er een boek over Junghuhn1 ANTWOORD: Waar over kinacul tuur geschreven wordt, vindt men de naam van Franz Junghuhn Als jong arts belandde Aij na een duel in een militaire gevangenis, zag kans Duitsland te ontvluchten naar het vreemdelingenlegioen, kwam als mi litair arts In Ned Indië terecht, be zocht op zijn ontdekkingsreizen vooral de Bataklanden en was de grote bevorderaar van de kinacul tuur Behalve als botanicus, was hij bekend als geoloog en vulcanoloog Zijn graf was in Lembang iboven Bandungi Het zal er nu nog welzijn, want de inheemse bevoling heeft steeds offers gebracht bij de graven van grote mensen Er is geen reden le veronderstellen dat dat nu niet meer zo is In het Kon Inst, v d tropen heeft men in voldoende mate literatuur OVER Junghuhn en een scriptie over deze bijzondere man kan zeer veel omvattend zijn Een aardig boek ter oriëntatie is in elk geval het werkje van dr C.W. Wormser over F J. Oude „Oostgan- gers" zullen het met blijde herken ning lezen. VRAAG: Zou u me kunnen vertellen uit welk muziekstuk de tune van de Eurovisieuitzendingen is genomen? ANTWOORD: Uit het Te Deum voor soli, koor en orkest van Charpentler. VERZOEK namens Postbus 51: Nu men reeds verschillende brieven om Inlichtingen in verband met het „wetje van Boers ma"' van onze abonnees ontvangen heeft, verzoekt men ons erop te wijzen: a dat men zich niet onnodig ongerust moet ma ken over de voorzieningen van de WWV. aangezien automatisch hienn voorzien wordt; b dat de ambtenaar Soc Zaken op de gemeentekantoren deze vragen direct kan be antwoorden. VRAAG: Wat is dit voor een beestje? Wat doet men er tegen? ANTWOORD: Daar kwam zowaar weer een levend keldertorretje, wild van de honger, uit een brief rennen. Het wordt voor andere mensen ver velend als we dit telkens moeten herhalen: Geen levend gedierte ver zenden. Met een watje, waarop een paar druppels ether of alcohol in een klein buisje of flesje en goed afgeslo ten. dat is de methode Vindt u een eenzaam beest in uw huis, zet het dan In uw tuin. Is er een invasie, dan kan men één exemplaar op de bo venvermelde manier naar ons zen den Dit diertje woont in vochtige kelderruimten onder kisten en in rottend hout en groen teresten. Soms komen ze ineens in groten getale door spleten en kieren opzet ten Het middel: Grote schoonmaak ook ln de gedeelten van het huls onder de vloer. Controleer de luchtgaten Een goede ventilatie kan nooit kwaad en het wordt nu toch gauw zomer. Spulten of strooi en met insecticiden heeft weinig zin. Komt er een invasie, dan legt men een oude vochtige lap of een dwell in de buurt en schudt die uit in de tuin bij een bergje compost. Nu we toch aan het ventileren zijn. kijken we ook eens naar die gootsteenafvoer, die door de kelder loopt en die steeds maar nat Is. Als er lekkage is. is dat natuurlijk de oorzaak. Is het echter slechts een zaak van vochtige warmte en condens tegen een vrij koude metalen buis, dan moet er beter geventileerd worden. VRAAG: Als lk op reis ben en in het buitenland op de plaats van bestem ming ben aangekomen, krijg lk al tijd maag- en darmstoornissen tot ik weer thuis ben. Verandering van temperatuur zal wel de oorzaak zijn, maar hoe kan ik die ongemakken de baas worden? ANTWOORD: U kunt daar nog wel een paar oorzaken aan toevoegen: na een tijd van ingespannen voorbe reiden, waarin alles nog gauw gauw gewassen en gestreken moet worden of hoe dan ook klaar en netjes moet zijn, zit u op uw vakantieplaats voor het eerst weer eens heel rustig te niksen en daar kunnen sommige mensen beslist niet tegen. Andere mensen, die buiten hun werk niet veel van de buitenwereld zien, zijn door de emoties van de tocht naar het vakantieverblijf, het zien van allerlei bijzondere dingen, bergen. meren. enz. enz., al zo onderstebo ven, dat acclimatisering noodzake lijk is (uw dokter geeft u in dit laatste geval dezelfde raad, die mijn dokter mij gaf: Laat die reis nu maar interessant zijn, voor u Is het beter ln die trein of in dat vliegtuig of op die boot wat onderuit te gaan en een beetje te slapen). Wat nu al dat buitenlandse eten betreft en het an dere water dat men drinkt: Wie thuis zijn calorieën pijnlijk natelt en zelf alle ongekookte spijzen nauw keurig uitzoekt en wast, raakt in zuidelijke streken eerder van streek dan iemand, die in Nederland bij de Chinees. Spanjaard of Turk zich te goed gaat doen. Tenzij men zelf zijn potje verzorgt (en welke huisvrouw laat dat nu eens niet verschrikkelijk graag aan een ander over), komt er niets terecht van een dieetvoor- schrift (zelfs dan soms nog niet). De dokter zal u dan misschien ook wel aanraden wat dichter bij huis te blijven, waar ook heel wat valt te genieten op allerlei gebied en u er gezond bij blijft. VRAAG: Wie heeft de film If geregis seerd? Wie zijn de hoofdrolspelers? Bestaat het boek waarop de film gebaseerd is nog? Wie schreef het en komt die film nog wel eens terug. Waar kan ik dat navragen? ANTWOORD: (met dank aan me vrouw W. Wielek-Berg): IF. 1968 ge regisseerd door Lindsay Anderson, naar een origineel scenario, dus niet gebaseerd op een boek. Hoofdrollen Malcolm Mc Dowell, David Wood, Richard Warwick, Christine Noo- man. Misschien wordt deze film nog wel eens hervertoond maar niemand weet of en wanneer. De enige moge lijkheid om dat te weten te komen is het volgen van de wekelijkse bios coopagenda en de rubriek „Prolon gaties en reprises". VRAAG: Een varkensblaas kap van een schemerlamp is krakend droog. Valt daar nog iets aan te doen? ANTWOORD: De structuur is veran derd en er is niet veel kans dat u de kap nog goed krijgt. Proberen: aar binnen- en buitenkant in heel klein hoeveelheid met zachte doek goed witte was opbrengen en voorzichtij uitwrijven. In dergelijke kappe! nooit te warme lampen schroeven VRAAG: Gaame het adres van ee: groep jongeren in Utrecht, die zid bezighoudt met het bijeenbrenga van nog heel goed bruikbare meube len en kleren. ANTWOORD: Het adres dat u 2 is: de Emmauscommunittit, straat 14, Haarzuilens, 03407-1540. Ook in de buurt Utrecht (Hilversum o.a.) haalt r goederen op. Graag van te varen e telefoontje, o.a. over hoeveelheid e{ formaat. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 6