Synode wordt nog ouder en mannelijker Samenhang tussen geloof en geluk Uit brieven van lezers Recht op ruimte om eerlijk je zelf te zijn Twee Britse kerken spreken over eenheid Zuid-Afrika en de twee secretarissen- generaal Conferenties VANDAAG KERK IN DE WERELD Kerken tegen defensieloterij VOORBIJGANGERS Arrestatie in zendingspost DINSDAG 3 MEI 1977 KERK Trouw/Kwartet2 Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Veel nieuwe gezichten in de gereformeerde synode. Maar ondanks deze doorstroming kan men niet zeggen, dat er meer variatie in de samenstelling is gekomen. De gereformeerde synode is nog „ouder" en nog „mannelijker" geworden, dan zij al was. Dat is de Indruk, nu alle vijftien particuliere (regionale) synoden hun afgevaardigden gekozen hebben naar de generale synode, die op 10 mei In Zwolle begint. Eens in de twee Jaar wordt de gene rale synode van de gereformeerde kerken helemaal vernieuwd. De ver kiezing geschiedt trapsgewijs: de plaatselijke kerkeraad stuurt afge vaardigden naar de classis, de classis naar de particuliere synode (die meestal een provincie omvat) en de particuliere synode naar de generale synode. Loondienst Een grote handicap is, dat de werkwijze van de synode (zeven maal. gespreid over twee Jaar, een week vergaderen op een conferentie oord in Lunteren) bepaalde be roepsgroepen feitelijk uitgeschakelt. Voor mensen in loondienst is het praktisch onmogelijk synodelld te zijn. Bulten de predikanten kan men eigenlijk alleen terecht bij gepensio neerden. zelfstandigen of huisvrou wen die uit de kleine kinderen zijn. Vorig Jaar verrichtte het instituut voor praktische theologie aan de Vrije Universiteit een onderzoek on der de synodeleden. Het kwam tot de conclusie, dat er onvoldoende varia ties was wat betreft maatschappelij ke laag, leeftijd, beroepsgroep, reli gieuze opvattingen en kerkelijke ligging. Het lijkt, dat dit gebrek aan variatie wat de eerste drie factoren betreft nog versterkt is in de nieuwe sa menstelling. Leeftijd De gemiddelde leeftijd van de geko zen synodeleden is precies 54 Jaar. Dat is zes maanden hoger dan bij de synodeverkiezingen van twee Jaar geleden. Toen was de gemiddelde leeftijd van de gekozenen 53 Jaar en zes maanden. Van de 73 synodeleden zijn er slechts achttien Jonger dan 48 Jaar, van wie vijf beneden de 38. Dat HJn ds. E F. Alberts te Bentheim (Duitsland) (32). ds. W. A. Boer te Meerkerk (29). die voorheen ook al het Jongste synode lld was. ds. F. T Bos te Bolnes (52). mr. R. F. Rltzema te Haren (35. Juri disch medewerker rijksuniversiteit Groningen) en ds. P. Verschoor te Oss (32). Opmerkelijk is, dat onder de synode leden, die niet meer terugkeren, Juist enkele Jongeren zijn, die de afgelo pen twee Jaar regelmatig de aan dacht trokken, doordat zij nogal eens dwarslagen: de predikanten drs. H. Appers en drs. K. Dijk en ouderling D. M. van Elk. Hoewel er veel meer gereformeerde vrouwen dan mannen zijn (onder de belijdende leden 250.000 vrouwen te- Voordat hij van Rome doorreisde naar Istanboel voor een ontmoeting met de orthodoxe patriarch Dimitros, verwijlde de anglicaanse aartsbisschop van Canterbury, dr Donald Coggan, eerst nog een tijd in gebed verzonken voor de graftombe van paus Johannes XXIII. LONDEN In Birmingham is giste ren de synode begonnen van de ..ver enigde hervormde kerk" in Engeland en Wales, die moet beslissen over het voorstel tot samengaan met de „ver enigde kerken van Christus". Indien de synode Ja" zegt op het voorstel tot kerkelijke eenheid, moet voor 1 december ten minste tweeder de van de gemeenten van de verenig de kerken van Christus met het voor stel instemmen om dc verenigings procedure in gang te zetten. Er zou dan volgend Jaar een kerk ontstaan onder de naam Verenigde Her vormde Kerk in het Verenigd Ko ninkrijk. Ter voorbereiding van de sa mensmelting is drieëneenhalf Jaar vergaderd. De verenigde hervormde kerk telt 200.000 leden, de verenigde kerken van Christus hebben 5.000 leden. Het enige geschilpunt tussen de twee is nog de doop. In de verenig de hervormde kerk is men voor de kinderdoop, in de andere doopt men „op geloof". Kinderdoop In belde kerken ziet men de doop als Vier mei Op vier mei gaan wij de gesneuvel den weer herdenken, maar hoe? ZIJ gaven hun leven om ons de vrijheid terug te geven, waardoor wij de vre de kunnen uitdragen en verstevigen. Dus dan moeten wij de tegenstan ders vergeven en onze haat- of wraakgevoelens blokkeren. Herden ken in deze geest en met deze men taliteit is beter. Anders zullen wij. gelijk sterven (in de geest) met de nog in de cellen verblijvende oor logsgevangenen. Amsterdam A. M. Dellcmijn Links en Rechts (10) Dr. Jager schrijft, dat 8teenkamp had gezegd, dat de PPR nu eindelijk terecht kwam bij de communisten, waar ze thuis hoorde. Dit heeft de heer Steenkamp niet zo gezegd, maar als volgt: nu komt de PPR dan eindelijk terecht waar ze thuishoort: in de opposltiebank. bij de PSP en de CPN Dit is ro.i. Iets anders als Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 059 WOautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTE RO AM/DORDRECHT Postbus 940 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115500 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 een onderdeel van een ruimer proces van het opnemen van nieuwe leden in de kerkgemeenschap. Binnen dit proces wordt de doop op verschillen de momenten bediend. In het voor gestelde document, waarin deze doopbedlening wordt geregeld, wordt gezegd: „De verenigde her vormde kerk omvat leden die vinden dat de doop alleen maar op Juiste wijze kan worden bediend Jegens personen die geloven en mensen die menen dat de kinderdoop ook over eenkomstig de geest van Christus is. Beide overtuigingen worden in de kerk gerespecteerd en beide vormen van doopbedlening worden be schouwd als bruikbaar voor Ood voor de bouw van het geloof. Indien deze verschillende opvattingen bin nen de kerk mochten leiden tot ge wetensconflict dan zullen zij op pas torale wijze in wederzijds begrip en liefde moeten worden verzoend over eenkomstig de grondslag van de ker kelijke eenheid, in eerste Instantie door de plaatselijke vergadering van de ouderlingen en zo nodig door de meerdere vergaderingen van de kerk. Niemand zal verplicht worden een doopbedlening te aanvaarden, die Ingaat tegen zijn geweten." wat de heer Jager ervan maakt. Ver der kan ik me wel verenigen met de duidelijke voorkeur die de heer Ja ger uitspreekt voor een nieuw kabi net CDA-PvdA, maar aUeen de titel is voor mij onmogelijk, dé partij die zich op dit moment onmogelijk maakt is de PvdA. Ik zou deze partij de volgende raad mee willen geven: voer de verkiezingsstrijd op basis van het program en niet op basis van personen (zoals Vondeling en Kombrink dit doen.) Hoe komt het bijv. dat we vier Jaar geleden zoveel van Keerpunt hoorden en nu bijna niets van „Voorwaarts en niets ver geten"? Zouden de socialisten soms niet durven bekennen dat „Niet bij brood alleen" ongeveer even pro gressief als „Voorwaarts en niet ver geten" is? Rotterdam Nellie van Dam Adoptie Zaterdag 23 april was ln deze krant een reactie te lezen van dr A. J. G. Spoelstra op een artikel op de „Po dium-pagina" van ds K. D. van Kampen over adoptie van buiten landse kinderen. HIJ baseert zijn be toog op een der meest essentiële relaties in dit leven, een aspect dat hij herhaalde malen noemt, name lijk de ouder-kind relatie. Veel te veel gaat hij daarbij uit van de situ atie van de echtparen, hun emoües en hun standpunten. Daarmee zet hij met verbazingwek kend gemak de eigen individualiteit van het kind opzij. Veel meer over tuigend ia het artikel van mr. E. Ruppert, eveneens verschenen op voornoemde „Podium-pagina", naast dat van ds Van Kampen, welk betoog door dr Spoelstra merkwaar dig genoeg niet genoemd wordt. Zeer Jammer omdat mr Ruppert in dit zeer kernachtige betoog terecht steeds de eigen individualiteit van het kind vooropstelt en laten de mensen, die met deze adopties te. maken hebben, dit toch steeds weer als uitgangspunt nemen! Utrecht K. Aantjes gen 200.000 mannen) en ook onder de ambtsdragers het aantal dames toeneemt, blijkt het maar niet te lukken, de vrouwen een meer repre sentatief aandeel in de synode te geven. Onder de 73 synodeleden zijn slechts zes dames: twee ouderlingen en vier diakenen. Dat is minder dan de synodes van Haarlem (1973/74) en Maastricht (1975/76), die steeds acht vrouwelijke synodeleden kenden. De synodeleden zijn overwegend ou dere heren, die hun brood verdienen (of verdiend hebben) ln de vrije be roepen (meest als predikant) of als ambtenaar. Jongeren, vrouwen en arbeiders zijn niet of sterk onderver tegenwoordigd. Uiteraard kan men dit de gekozen synodeleden niet aanrekenen. Zij hebben het (soms zuchtende) op zich genomen, het karwei de komen de twee jaar weer te klaren, want er moet tenslotte een synode zijn. Probleem Het is ook de vraag, of er een andere werkwijze voor de synode te verzin nen is. waardoor het probleem kan worden opgelost. Je kunt b.v. ln die richting is wel eens gedacht het totale pakket aan agendastuk ken verdelen onder een groter aan tal mensen. Het synodelidmaat schap kost zo minder tijd (je hoeft er alleen maar te zijn als het over jouw portefeuille gaat) en bijkomend voordeel voor de synode is. dat de inbreng deskundiger wordt. Maar het grote bezwaar is, dat ieder dan specialist wordt ln zijn branche en het geheel van de vraagstukken niet meer kan overzien. Zo'n synode van steeds wisselende samenstelling zou een heel rare zlgzagkoers kunnen gaan varen. Wil de synode haar toonaangevende plaats in het kerkelijk leven herwin nen, dan lijkt de enige reële moge lijkheid, dat het synodelldmaat- schap net als het lidmaatschap van de Eerste en Tweede Kamer (men kan dan gezien de omvang van de werkzaamheden beter aan de Eerste, dan de Tweede Kamer den ken) een gehonoreerde functie wordt. Men zou om te beginnen sy nodeleden, die daarvoor in aanmer king komen, een financiële compen satie kunnen geven voor gederfd loon of andere inkomsten. Onder de 73 synodeleden, die nu gekozen zijn, zijn 46 nieuwelingen. Van de moderamenleden maken praeses ds. C. Mak en ds. H. van Benthem opnieuw deel van de syno de uit. De twee andere leden van het moderamen, ds. G. van Halsema en dr. B. Rietveld, zijn geen synodelid meer. Ds. P. B. Suurmond te Baarn schrijft ons: In de krant van 28 april vond Ik een weergave van mijn verhaal voor de conferentie van gereformeerde pre dikanten. Graag wil ik op dat verslag een m.L nogal essentiële aanvulling geven. Het verslag eindigt n.l. daar, waar het voor mezelf Juist begon, 'k Heb inderdaad recht op ruimte „ge claimd" voor predikanten om eerlijk zichzelf te kunnen zijn. Vervolgens vroeg lk: MAAR HOE? Ik vroeg toen aandacht voor de tijd waarin we leven de tijdgeest, als u wilt en waarin we.recht op ruimte" vragen. Dr Fentener van Vlisslngen schreef enkele Jaren geleden ln Wending dat een „eisende levenshouding" een van Een van de aandeelhouders van de Algemene Bank Nederland ontlokte vorige week vrijdag aan de aandeel houdersvergadering instemmend gemompel en applaus met een op roep niet langer bij te dragen aan de kerk, die „een hetze was begonnen tegen de banken". De uitspraak werd gedaan door de heer R. de Mey. een bar-eigenaar uit Monster, die eenzelfde appel al eens had gericht tot de aandeelhou dersvergadering van de Amro-bank. De heer De Mey was verontwaar digd over de succesvolle actie van de kerken tegen de leningen van de twee banken aan de regering van Zuid-Afrika. Door de interventie van de heer De Mey en de hoorbare instemming uit de zaal ontstond ondanks de deftig heid van de bijeenkomst even de opstandige sfeer, die meer bekend is van mensen die het heel wat minder in de wereld getroffen hebben en die zich door de kerk in de steek gelaten en bedrogen voelen. Doordat de voorzitter van de vergadering, presi dent-commissaris drs. P. L. Justman Jacob, de opmerking niet weersprak en niet protesteerde tegen het in- NEW YORK - Volgens het Ame rikaanse blad Redbook bestaat er een nauwe samenhang tussen het levensgeluk en de religiositeit van Amerikaanse vrouwen. Het blad ba seert zich hiervoor op de resultaten van een enquête onder 65.000 vrou wen. De vraag of zij zich gelukkig voelden, werd positiever beantwoord naarmate de invloed van de godsdienst in het leven van de vrouw groter was. Het blad typeert het te genwoordige vrouwelijke kerklid als „optimistisch, open. royaal, vol be grip en onafhankelijk." STUTTGART De gezamenlijke bijbelgenootschappen hebben een lijst gepubliceerd van landen, die de verspreidivg van de bijbel verbieden of ernstig beperken. Op deze lijst komen naast Oosteuropese landen en China de volgende landen voor: Afghnistan, Algerije, Angola, Cuba, Jemen, Libanon, Libië, Mauretanië, Saoedi-Arabië, Turkije en Vietnam. JAOENDE De evangelische, kerk van Kameroen heeft in een pe titie aan president Ahidjo geprotes teerd tegen de slechte behandeling van gevangenen in het land. De pre sident moet, zo vindt de kerk, ervoor zorgen, dat de gevangenen menswaardig behandeld worden. VUGHT De organisatie Kerk in Nood (voorheen Oostpriesterhulp) van pater Werenfried van Straaten Dr. A. Batenburg stemmend handengeklap, was het een pijnlijk moment. Een pijnlijk moment voor prof. W. Al bed a. lid van de sectie van de raad van kerken en als commissaris van de vennootschap gehouden tot stilzwijgen. De anti-kerkelijke op merkingen moeten ook pijnlijk zijn geweest voor de drie kerkelijke ver tegenwoordigers, die enkele vragen hadden naar aanleiding van de briefwisseling tussen de wereldraad van kerken en de ABN. Deze waren gekomen om van de heeft ln 1976 56 miljoen gulden ont vangen, 8,5 procent meer dan in- 1975. Driekwart van de inkomsten kwam van lezer van „Echo der lief de", het tweemaandelijks tijdschrift dat in zes talen verschijnt en gratis wordt toegezonden aan meer dan een half miljoen donateurs in dertien landen. Voor Nederland bedroegen de inkomsten in totaal ruim 3,5 mil joen gulden. In 96 landen werd r.k. kerkewerk gesteund, met als zwaar tepunten Oost-Europa en Latijns- Amerika. UTRECHT De Morgenlandzen ding is een financiële actie begonnen ten behoeve van de scholen van de Armeense protestantse kerk in Liba non. De (toch al onvoldoende) subsi die van de overheid is als gevolg van de burgeroorlog het laatste jaar niet of niet op tijd uitbetaald en school geld betalen is voor de meeste ou ders onmogelijk. KAAPSTAD De drie nederduitse gereformeerde kerken in Zuid- Afrika hebben zich verklaard tegen het regeringsvoornemen door mid del van een loterij geld bijeen te halen voor een verhoging van het defensiebudget. De loterij zou elke maand trekken en prijzen uitkeren tot een maximum van 50.000 rand ABN-lelding te weten te komen wat nu eigenlijk de betekenis is van het besluit van de bank, geen geld meer aan Pretoria te leveren. De bank had in een brief aan de wereldraad geschreven dat er eerst een „echte oplossing voor de huidige rassendis criminatie moet worden gevonden" voordat Zuid-Afrika weer geld kan lenen. In de aandeelhoudersverga dering wilde de voorzitter van de raad van bestuur, dr. A. Batenburg, niet zeggen wat hij zich onder een „echte oplossing" voorstelde. Wel zei hij dat de bank de beoordeling over wat zo n oplossing zou moeten inhouden niet aan anderen wil laten. Dat zullen wij zelf te zijner tijd wel vaststellen, daar kwam Batenburgs antwoord op neer. In zijn brief had dr. Batenburg ge zegd dat de bank zich in haar beslui ten niet alleen door het winstmotief laat leiden. De kerkelijke vertegen woordiger. ds. P B W Polvliet uit Zaandam was nieuwsgierig naar de ze andere motieven. Dr. Batenburg reageerde met een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk van het zaken doen. „Onze bank kijkt eerst of een crediet-nemer bij onze bank het ge leeden geld kan terugbetalen zonder zelf in moeilijkheden te komen. Wij beschermen particulieren tegen zichzelf." Een ander niet- commerciële drijfveer is de publieke opinie, die ook het denken bij de bankiers zelf beïnvloedt, „maar we kunnen ons beleid niet uit handen geven," voegde hij er waarschuwend aan toe. Risico Dr. Battnbure vond de gesprekken Welzijnswerk in de macht van pro ducenten en konsumenten? GSA- conferentle, vrijdag 13 mei vanaf twee uur in het Dienstencentrum te Leusden, m.m.v. mr dr A. W. Kist en mevrouw Hanny van Leeuwen. Inf. en aanm. bureau GSA, teL 033-43244. Homoseksualiteit en de kerken, vrijdagavond 13 mei acht uur tot zondagmiddag 15 mei twee uur op Oud Poelgeest te Oegstgeest. Inf. tel. 020-235742 ('s avonds). Recht Gods recht van de mens. ICCC-jeugdcontact vrijdagavond 13 mei tot maandagmorgen 16 mei in Sluipwijk, m.m.v. F. van Buren. Inf. en aanm. Bergsingel 229, Rotterdam. School en begeleiding. Voor onder wijsgevenden en belangstellenden, m.m.v. drs M. W. A. Baronner, 13-14 mei, Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). (circa 150.000 gulden). De kerken zijn tegen gokken en loten en heb ben tot dusver met succes publieke loterijen voor liefdadige doelen in Zuid-Afrika tegengehouden. De Zuidafrikaanse minister van defen sie heeft echter bekendgemaakt dat zijn plan voor een defensie-loterij doorgang zal vinden. door Aldert Schipper met de kerken, die het afgelopen jaar gevoerd zijn, niet zinloos. „Wij hebben kunnen vaststellen dat ons begrip voor de motieven van de ker ken is toegenomen en aan de andere kant krijgt men ook meer begrip voor onze positie." Wat is dan de positie van de banken? Dr. Baten burg heeft moeite met onderscheid te maken tussen Zuid-Afrika en an dere landen waar de mensenrechten worden geschonden. „De mensen die dit onderwerp aansnijden beper ken hun kritiek tot Zuid-Afrika. Wij hebben echter te maken met meer landen. Zij kunnen makkelijk zwart wit-denken, maar wij moeten beslis singen nemen." Dr. Batenburg ver telde dat de bank ook wel eens geld aan Oosteuropese regeringen heeft geleend, zij het dan voor graanaan- knnpn in hot Wacion In 1975 zag de ABN, aldus dr. Baten burg. in dat de bank „de pas tegeno ver Zuid-Afrika moest inhouden", omdat het risico dat het land verte genwoordigde niet langer aan vaardbaar was. Zodra Zuid-Afrika weer een aanvaardbaar risico wordt, kan de relatie hervat worden. Het oordeel over die aanvaardbaarheid behoudt de bank zichzelf voor, maar de bank wil wel rekening houden met de opvattingen in kerkelijke en niet-kerkelijke kring. Een aandeelhoudster zei hierop dat de bank het oordeel maar liever aan de secretaris-generaal moest overla ten. „Secretaris-generaal Potter van de wereldraad?." vroeg Justman Ja cob. „Nee, aan secretaris-generaal Luns van de Navo," antwoordde de vrouw onbevangen. Het was een goede gedachte van de mannen van de VARA om op zon dagavond in het Internationale pro gramma een aantal vluchtelingen bij ons binnen te laten komen. Het was 1 mei en het was zondag. Het hoorde goed bij elkaar. Wat kunnen we be ter doen dan ons laten aanspreken door deze mensen van wie sommigen alweer jaren in ons land vertoeven? Niet om met onszelf tevreden te constateren dat we toch zo'n gastvrij volk zijn. De klachten om onze koud heid en koelheid logen er niet om. De jonge vrouw uit Namibië vertolkte dat wel heel kernachtig in haar ver haal, hoe zij intens kon verlangen naar haar dorp waar je 's avonds niet ging slapen voor dat je iedereen even goede nacht had gewenst. En wat ze ook miste, was, dat niemand je hier maar zo maar even aanraakte. Ik denk dat ze gelijk had. Wij zijn vaak koud en zwijgzaam. In de lift staat iedereen naar z'n schoenen te kijken of naar het totaal niets uitstralende plafond. Zwijgend staan we in de rij. Bij de warme bakker alleen maar gespannen op de vraag of iemand niet toevallig voor zijn beurt gaat. Een harde conversatie vol vrees. Dat konden we dan aanhoren zondag avond en ons er op bezinnen. Maar verder bleven daar die vluchtelin gen. Met name werd ik opnieuw ge troffen door de verhalen uit Chili. En dan te bedenken dat je nog altijd zogenaamde christenen ontmoet, die vinden dat daar niets bijzonders aan de hand is. Ik denk dat dit soort mentaliteit zich in de oorlog best had thuis gevoeld bij die Amerika nen die het allemaal maar geldver- spillen vonden, om die huilende Eu ropeanen in hun strijd tegen dicta tuur van het fascisme te hulp te komen. Als je het kunt, moet je eens even gaan zitten en je afvragen hoe je leven er als vluchteling zou uit zien. Maar daar hebben we immers geen tijd voor. En verder is daar de vreemdelingenpolitie. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oldebroek: E. J. Schim mel te Harderwijk; te Katwijk aan Zee: J. P. van Roon te Zeist. Aangenomen naar Noordwijker- hout: W. A. Kalkman te Uithoorn. GEREF. KERKEN Beroepen te Uithuizen: C. Zeeman te Birdaard; te Oenkerk en te Ulrum: H. J. Mulder te Daarle. Beroepen te Utrecht-Noord: L. van der Veer te Oosterwolde (Fr.). Bedankt voor Leeuwarden-Huizum: S. v.d. Veen te Krimpen a.d. IJssel; voor Wirdum: M. J. v.d. Veen- Schenkeveld te Krimpen a.d. IJssel. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Damwoude: J. van Amstel te Enschede-West; voor Rot terdam-Zuid: J. Plantinga te Dronten. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Leerdam: J. Mol te Rijssen; voor Goudswaard: P. v.d. Bijl te Uddel J. L. Brenninkmeijer De Nederlandse pater J. L. Bren ninkmeijer, dominicaan, is be noemd tot bisschop van Kroonstad in de Orqnje-Vrijstaat (Zuid-Afrika). Pater Brenninkmeijer (46) werkt sinds 1958 in Zuid-Afrika. Hij volgt mgr. G. van Velsen op, die nu in Nederland met emeritaat is. Deze heeft het bisdom geleid van 1950 tot 1975 en zich met succes ingezet voor de vorming en opleiding van zwarte gehuwde diakenen. T. Kruijne Op het proefschrift „De pastor en zijn identiteit in het geding" is de heer T. Kruijne aan de rijksuniversi teit te Groningen gepromoveerd tot doctor in de godgeleerdheid. Promo tor was prof. dr. H. Faber uit Til burg. Dr. Kruijne (voorheen predi kant te Leimuiden. vlootpredikant en predikant van „Meer en Bosch te Heemstede) is sinds 1970 we tenschappelijk hoofdmedewerker pastorale psychologie aan de Gro ningse universiteit. WINDHOEK Vier medewerkers van een zendingshospitaal in het noorden van Namibië, in Ovambo- land, zijn gearresteerd, omdat zij een lid van de bevrijdingsbeweging Swa- po behandeld zouden hebben. Het Finse zendhospitaal werd 's nachts benaderd door drie mannen van wie er een aan vreselijke maagkrampen leed. De zieke werd opgenomen en vier uur later werd het hospitaal door gewapende politiemannen om singeld. Zij namen de zieke man mee en arresteerden de arts, dr. Thomas Ihuhwa, twee verpleegsters en de portier van het ziekenhuisje. De lei der van het zendingshospitaal in On- andjokwe, Ericson, meent dat het niet zeker is dat de maaglijder echt lid was van de guerrillabeweging en dat de gebeurtenis wel eens een po ging van de Zuidafrikaanse autori teiten kan zijn geweest om uit te vinden of het zendingshospitaal be reid is vrijheidsstrijders op te nemen. Kort» du.dei.,* geschreven, liefst aan één kam getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amstettlam. Bi| publikatie wordl do naam van de schnjver vermeld de kenmerken van onze huidige sa menleving Is. Hij gaf zijn artikel toen de titel: „Recht hebben óp als uitgangspunt van leven". We hebben recht op pijnloosheid. op frustratie loosheid. recht op geluk, op harmo nie enz. Hij signaleerde dat vaak de vanzelfsprekendheid waarmee men vandaag op die rechten stéót, óóok niet meer wijkt voor een beroep op verantwoordelijkheid. Verantwoor delijkheid voor een opdracht, voor elkaar, voor de samenleving. Dóórop aansluitend heb ik gezegd: Terécht moet de predikant recht op ruimte vragen om eerlijk zichzelf te kunnen zijn en blijven. Móór we zul len juist als pastores moeten besef fen dat we dat doen in een tijd waarin het „staan op je rechten" een samenleving verzieken kan. Het gaat m.i. om de smalle richel tussen: ruimte claimen voor een door niets omver te krijgen „recht" op een ruimte voor een liefst zo har monieus mogelijke storeloze zelfhandhavende zelfrealisering ten koste van opdracht en mede mens desnoods OF „recht" om jezélf te zijn, dat is: om als die unieke mens die jij bent, te dienen, d.wz. Gods bedoeling met jouw leven in kerk en samenleving tot ontplooiing te doen komen, ook als je daarmee haaks staat op die „tijdgeest" óók in, de kerk. Om daarmee bezig te zijn heeft de pastoriebewoner mét zijn gezin de ruimte nodig, die ik op de predikan tenconferentie probeerde te „claimen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2