Meer dan
het gewone
Veel belangstelling
voor zendingsdagen
VANDAAG
Anglicaanse zending
beleeft dieptepunt
Het wonder
van de 50
Bona-kuipjes
Wereldconferentie
over vrede in 1979
ym ijl,
Gereformeerde
bond naar
Zuid-Afrika
VOORBIJGANGERS
UIT DE KERKBLADEN
Britse evangelicals vragen
meer politiek in de kerk
MAANDAG 2 MEI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door prof. dr. J. de Graaf
Boerwinkel, als auteur zeer bekend geworden door zijn publi-
katies ..Inclusief denken" en „Einde of nieuw begin", heeft ons
nu verrijkt met een studie over Jezus en zijn Bergrede. Hij gaf
dit boek de titel mee ..Meer dan het gewone". Die titel is
ontleend aan de Bergrede zelf. aan de bekende passage, waar
ter toelichting van het betrekken van de vijand binnen het
gebod van de naastenliefde deze woorden vallen: en indien gij
liefhebt, die u liefhebben en alleen uw broeders groet, waarin
doet gij meer dan het gewone? (Mattheus 5 vers 47)
Maar op het eind van het boek
wordt het duidelijk, dat de keuzen
van deze titel voor een boek over
Jezus en de Bergrede nog een
extra-lading krijgt met het oog op
de tijd waarin wij leven: „nu in
onze eeuw de collecUeve macht van
de mens plotseling is vergroot zo
wel ten goede als ten kwade door
het gebruik van de atoomenergie,
kan de gedragsnorm, die van gewo
ne menselijke wezens wordt ge
vraagd. niet lager zijn dan de norm
die in vroeger tijden door heiligen
werd bereikt Aan deze uitlating
van Arnold J. Toynbee en soortge
lijke uitingen van de filosoof Jas
pers aanknopend zegt Boerwinkel
..Onze Ujd. die meer dan het gewo
ne te zien geeft, zowel wat moge
lijkheden als wat gevaren betreft,
roept om een mentaliteit en een
wijze van handelen die van ons
mensen ook meer dan het gewone
vraagt. Zoals wij dat bijvoorbeeld
beschreven vonden in de Bergrede''
(Blz 104».
Het boek Is geen doorlopend com
mentaar op de tekst van de beken
de drie hoofdstukken in het evan
geile van Mattheus en de parallel
len daarvan in andere evangelleén
Wel worden heel wat teksten uit
voerig besproken, waarbij Boer
winkel zijn voordeel doet met het
werk van vele oude en hedendaag
se uitleggers, dat hij zorgvuldig af
weegt. Hij schrijft niet voor vak
mensen. maar hij is wel bij hen in
dc leer gegaan.
Kort bestek
Aan de bespreking van de voor
naamste teksten uit de Bergrede in
het tweede hoofdstuk van het boek
gaat een eerste hoofdstuk vooraf
over het leven en de roeping van
Dr. F. Boerwinkel
Mensen zijn geen duivels
We moeten nog even terugkomen op
dat verhaal uit Markus 3. over Jezus
die voor abnormaal en bezeten
wordt gehouden, over zijn woorden
daarna, dat op die manier een einde
aan de duivel zelf zou komen. Maar
dan komt er toch iets dat veel
mensen in de kerk op een
beklemmende wijze heeft bezig
gehouden. Het zijn deze woorden:
„Waarachtig, Ik zeg jullie
dat alles de mensenkinderen
vergeven zal worden,
delicten en godslasteringen
waarmee ze lasterlijk gesproken
hebben.
maar wie z'n lasteringen gericht
heeft
op de heilige geest.
die heeft geen vergeving in
eeuwigheid.
hij heeft eeuwige zonde.
Omdat ze zeiden:
Hij heeft een onreine geest
Dit is een van de plaatsen naar
aanleiding waarvan men ging
spreken van „de zonde tegen de
Heilige Geest". Een lange reeks van
wat men zich daarbij ingedacht
heeft zou op te stellen zijn. Ik denk
dat het een ernstige waarschuwing
is aan de schriftgeleerden en aan
allen die zo praten als zij. Als zou
Jezus bezeten zijn geweest, een
demon. Dat is t afschuwelijkste wat
mensen tegen Hem ln kunnen
brengen. Wie in die categorieën
denkt dat hij zelfs deze mens. deze
Mensen-zoon. afhankelijkheid van
de duivel in de schoenen schuift
ja. wil Jezus dat niet zeggen: dat
wordt werkelijk een hopeloos geval.
Voor zo'n blindheid is geen middel
Ik denk ook dat we uiterst
geschaard aan de kant van de Boze.
Ik denk ook dat we uiterst
vborzichtig moeten zijn hier meer in
te lezen. Hierin b.v de aanduiding te
zien van een mogelijkheid die bij
ons zelf of bij anderen gemakkelijk
aan te wijzen zou zijn. De aarde is
geen hel en mensen zijn geen
duivels.
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM/UTRECHT
Traditiegetrouw hield de rech
terflank van de gereformeerde
gezindte op Koninginnedag
haar zendingsdagen. In de Hil-
versumse Expohal waren een
kleine tienduizend mensen op
de zendingsdag van de Gere
formeerde gemeenten. In de
Utrechtse Jaarbeurs trok de
Mbuma-zendingsdag 7500 be
zoekers.
De Oereformeerde gemeenten heb
ben zendingswerk ln Weit-Irian, Ni
geria en Zuid-Afrika. Deze gemeen
ten bedrijven nog niet zo lang zen
ding. nog geen twlnUg Jaar. Maar de
liefde voor de zending is groot. De
penningmeester van zendlngsdepu-
taten. drs P Honkoop uit Kampen,
deelde zaterdag mee. dat de In
komsten tn 1978 weer met 24 procent
waren gestegen, zodat er 2 342.000
gulden was binnengekomen (voor
een kerkgemeenschap van 75.000 zie
len betekent dat 31 gulden per
hoofd. red.).
Helikopter-actie
Daarnaast is er de afgelopen maan
den nog een zg helikopter-actie ge
voerd. waarvan ds K. de Gier uit
Arnhem de opbrengst (verpakt in
een miniatuur helikopter» kon aan
bieden 539 000 gulden Van dit geld
zal de Missionary Aviation Fel
lowship een extra toestel op West-
Irian kunnen aanschaffen, speciaal
voor de zendingsposten van de Oere-
formeerde gemeenten
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
Jezus Men kan dat niet overslaan,
want het functioneert voortdurend
bij het lezen van de Bergrede ln het
tweede hoofdstuk Boerwinkel
slaagt er in een zeer kort bestek in
om de sociale, geestelijke, politieke
en economische achtergrond te
schetsen, waartegen zich het leven
van Jezus heeft afgespeeld en
waarbinnen de leergesprekken
moeten hebben plaatsgevonden,
die we samengevat in de Bergrede
terugvinden. Zo profileert hij het
unieke van Jezus bijvoorbeeld door
de overeenstemming èn het ver
schil van Jezus met de Farizeeën,
de Zeloten en de Essenen te be
schrijven.
Tegenover de Farizeeën valt op.
dat Jezus het opneemt voor de
schare die de wet niet kent. tegeno
ver de Zeloten, dat Jezus hun ge-
weldsmethoden verwerpt, tegeno
ver de Essenen. dat Jezus zich afzet
tegen hun isolationisme, ascetisme
en elitaire houding tegenover de
onrelnen. Boerwinkel laat ook die
genen aan het woord, die op de
overeenkomsten wijzen met de Fa
rizeeën (Asher Finkei), de Zeloten
(Brandon) en de Essenen (Leh-
mann).
Nieuwe orde
In navolging van Trocmé en Yoder
gaat Boerwinkel ook uitvoerig ln
op de verheldering die vele uitspra
ken en woorden ln de evangelieên
ontvangen, als men ln de aankondi
ging van het aangename jaar des
Heren ln de synagoge van Nazareth
de uitroeping van een jubeljaar, of
althans die van een Jubeljaarsitua
tie hoort meeklinken Het is de lijn
die loopt van Levitltus 25 vla Jesa-
ja 61 naar Lukas 4 vers 18 tot 20.
De collecten op deze dag brachten
74 000 gulden op Daar kwam dan
nog weer bij, dat rev W. Suyker uit
Rock Valley namens de zusterge-
meenten in de Verenigde Staten en
Canada niet alleen de groeten, maar
ook een cheque van 24.000 dollar
overgebracht.
Zendingspraktijk
Over de praktijk van het zendings
werk sprak zendingspredikant ds. C.
O. Vreugdenhil uit West-Irian. ter
wijl ook ds. P. Blok uit Dlrksland
vertelde over de ervaringen van zijn
visltaUereU naar West-Irian. vorig
jaar. Andere sprekers op deze dag
waren ds H. Rljksen uit Zoeter
meer, ds. C. van der Poel uit Yerse-
ke. de heer J. Moerland uit Goea en
ds A. Elshout uit 81ikkerveer
De stichting Mbuma zending vindt
haar mensen onder oud-gerefor
meerden. sommige hervormden en
in de Gereformeerde gemeenten in
Nederland en steunt het werk van
de Schotse vrije presbyteriaanse
kerk ln Rhodesië De 7500 aanwezi
gen ln Utrecht (onder wie opmerke
lijk veel kinderen, evenals trouwens
in Hilversum) deponeerden met el
kaar meer dan 113 000 gulden ln de
collectezakken Met andere aange
boden bedragen was de totale
opbrengst van deze dag ruim twee
ton.
Prediking
Voorzitter ds. C. 8mlts uit Gieseen
dam opende de dag met een over
denking van Christus' Woord „Mij ls
gegeven alle macht ln hemel en op
aarde". Het gaat in de zending om
de prediking van de vernederde en
opgestane Christus, zei hij. De
Schotse zendeling Donald Rosa uit
Rhodesië gaf vervolgens een indruk
van deze prediking ln een toespraak
over Johannes 6. vers 37 Er mogen
nuanceringen zijn. wezenlijk ver-
LONDEN In de afgelopen tien
jaar is het aantal zendelingen van de
anglicaanse kerk met meer dan «en
derde gedaald Er zijn er nu nog
minder dan vierhonderd over Dit ls
bekendgemaakt door kanunnik
Simon Barrington-Ward, de secre
taris van de anglicaanse zending
Hij noemt de terugval een crisis in
de kern vsn de zending
De snglicasnse zending kent op het
ogenblik 120 tot 150 vscstures voor
zendelingen De zending ziet echter
geen kans deze te vervullen.
De notie van een nieuwe orde van
samenleven, die ten onrechte uit
veel uitleggingen van de Bergrede
is weggevallen, komt op deze wijze
weer tot haar recht. Maar zij wordt
opgenomen ln de aankondiging
van een nieuw begonnen tijdperk
van Godsheerschappij op aarde, de
primaire betekenis van evangelie
als blijde boodschap.
Terecht plaatst Boerwinkel de
spreuken van de Bergrede ln het
kader van het joodse leergesprek.
Een van de kenmerken van dit
joodse leergesprek is. dat het op
het leven en de „levenswandel" be
trokken is. De voortdurende be
wustheid van de Joodse ach
tergrond van het evangelie wapent
tegen vergeestelijkende uitleg van
de bergrede.
Men denke aan de bekende slotge-
lijkenis van het huls op de rots.
Deze rots is het horen en doen van
de woorden van Jezus Nadat hij
verschillende christelijke uitleg
gers heeft geciteerd, vraagt Boer
winkel: „Vanwaar nu die
merkwaardige blindheid voor wat
er duidelijk staat: het huis blijft
schilt de prediking van deze kleine
Schotse kerk met de sterke nadruk
op de uitverkiezing niet van die ln
de Nederlandse gemeenten, die dit
zendingswerk steunen.
Andere sprekers op deze dag waren
ds J van Prooijen (Rhenen). da. 8.
de Jong (Ouddorp. hervormd), L. M
P Scholten (Krimpen), ds. W. Kamp
(Grafhorst) en ds. F. Mallen
(Rhenen).
„Het wonder van Vierhouten" staat
met vette letters te lezen in Opwek
king. het maandblad van volle-
evangelieprediker Ben Hoekendijk.
Daarboven, als met minder uitda
gende bovenkop „Kan de Heer. die
eens broden vermenigvuldigde, vijf
tig Bona-kuipjes met lijm vullen?"
Onderwijzeres Ans van Dongen ver
telt het volgende mirakel, dat zich
voordeed tijdens de massale vier
daagse pinksterconferentie, vorig
jaar in Vierhouten:
Iedere kinderwerker zou iets meene
men. Maar degene, die het behan
gersplaksel zou verzorgen was het
vergeten. Op de eerste Pinksterdag
zaten we daar. Voor vijftig groepen
moesten we een Bona-kuipje met
lijm vullen, zodat de kinderen hun
werkstukje konden maken. Maar de
winkels waren dicht, en met wat we
nog hadden, kon net een bodempje
lijm in de emmer worden aange
maakt. Ik zei: „Heer. U weet het. We
hebben geen lijm." Het klinkt haast
te gek. Ik weet het. En ik zou het ook
niet geloven als ik het niet zelf had
meegemaakt, maar de Heer deed
het Vijftig Bona-bakjes hebben we
met lijm gevuld En nog was de
emmer niet leeg. Er zat eerst maar
zo'n laagje in. Maar toen we de kuip
jes terug kregen en leeggooiden ln
de emmer was hij halfvol
Begrafenis
Ds L J Huisman brengt in het
Kerkblad van de hervormde ring
IJlst verslag uit van een vergadering
van de classis Sneek:
De hoofdmoot van de vergadering
werd een levindig voorgedragen on
derwerp. dat ook een geanimeerde
diskussie opriep: ..over begraven"
overeind als je doet wat ik zeg?"
(blz 90)
Helder
We gaan de inhoud van het boek
niet oververtellen. De enkele gre
pen, die we eruit deden mogen vol
doende zijn om de lezer aan te
moedigen dit boek aan te schaffen;
hij vindt er een heldere samenvat
ting van het beste wat er vooral in
de laatste tijd over de Bergrede is
gedacht en geschreven. Hij vindt er
een nergens opdringerige, maar wel
hem aansprekende oproep om zelf
de woorden van de Bergrede weer
ln zijn leven toe te laten ter veront
rusting en ter bemoediging. Hij
vindt er. denken wij. ook heel wat
hulp om over moeilijkheden met
bepaalde teksten („struikel-
teksten". noemt Boerwinkel ze)
heen te komen.
Men kan van mening verschillen.
Ik zou bijvoorbeeld de „armen van
geest" niet omschrijven als de „pre
tentielozen" (blz 76). maar als de
„culturele statuslozen"; ik zou bij
alle waardering voor de toelichting
op de term ..volmaakt" vanuit het
Hebreeuwse „tamiem" op één
DERRY Het internationaal over
leg over geweldloze alternatieven in
Derry. Noord-Ierland. heeft de plan
nen voor een wereldvredesconferen
tie ln 1979 goedgekeurd. Op deze
conferentie zullen wegen en midde
len worden gezocht om internatio
nale uitbreiding te geven aan een
Nederlands initiatief, namelijk een
onderzoek tn te stellen naar metho
den voor niet gewelddadige maat
schappelijke veranderingen en naar
de mogelijkheden, hiervoor steun te
krijgen van de Verenigde Naties. Mi
nister Trip had de conferentie van
Derry hierover geïnformeerd.
De conferentie zal worden voorbe
reid door een commissie van zes.
onder wie de Nederlander C. ter
Maat.
FOBDOMlNEfüf^;
Cartoon van de maand:
Len Munnik op de achterkant
van het aprilnummer van
het jongerenblad Weerwoord.
De predikanten A. van Ligen van
Molkwerum en R. Nieuwkoop van
Balk lichtten de klassis met papie
ren en toespraken in over het steeds
meer opdringende gebruik om een
begrafenis niet af te maken, maar de
kist boven het graf te laten staan.
Het feitelijke begraven wordt dan
verricht zonder aanwezigheid van
de familie. Het feit doet zich voor
dat sommige uitvaartverzorgers dit
gebruik stimuleren door het zelf ge
regeld voor te stellen als een betere
methode Het ligt voor de hand dat
de kerk dit onjuist vindt. Het is een
trekje van een culturele ontwikke
ling waarbij de dood meer en meer
wordt ontkend en verbloemd. Bij
een kerkelijke begrafenis is het pas
send om werkelijk te begraven, aar
de tot aarde, doordat men de kist in
de aarde laat neerdalen. Pastoraal
gezien kan ook het rouwproces beter
doel gericht) deze term toch meer
in het verband houden van de voor
afgaande verzen over God, die zijn
zon laat opgaan over goeden en
bozen: helemaal God voor alle
mensen en zo ook wij bedoeld als
helemaal mens voor alle medemen
sen. voortdurend bezig te vinden
met het invullen (vol maken van
wat liefde concreet betekent). Maar
dat zijn onbelangrijke details.
Het belangrijkste van dit zeer wel
kome boek is. dat het de vruchtba
re spanning terugbrengt in de
confrontatie van kerk en christen
dom en wereld vandaag met de
Bergrede, die zo vaak op non-actief
is gezet. En dat dit geschiedt op een
wijze manier die de gevaren van
een wettisch of activistisch chris
tendom vermijdt, maar ook aan de
vrijblijvendheid de pas afsnijdt.
Prof.dr.J.de Graaf, oud-hoogleraar
in de ethiek aan de rijksuniversiteit
te Utrecht, bespreekt: „Meer dan
het gewone" door Feitse Boerwin
kel. Uitg.Ambo, Baarn, 141 pag.,
prijs 12,50.
Volgens de evangelicals moet de
kerk haar leden beter toerusten voor
het dragen van politieke ver
antwoordelijkheid. De overheid is
Gods dienaresse en christenen zou
den daarom bereid moeten zijn zich
met haar bezig te houden. De evan
gelicals spraken zich uit voor een
evenredig kiesstelsel, meer zelfstan
digheid van de gewesten, kleinscha
ligheid. buurtraden en financiële
steun aan verantwoordelijke opposi
tiegroepen op terreinen zoals plan
ning.
De evangelicals pleitten voor verder
verlopen als men de confrontatie
met de dood en het graf niet uit de
weg gaat Bij de discussie werd wel
begrip getoond voor de gevoelens
van getroffenen, de naaste familie
zal uiteraard een beslissende stem
moeten houden, maar we dienen
toch te beseffen dat zij die geloven
in een gestorven, begraven en verre
zen Heer het verdriet niet uit de weg
kunnen gaan. maar op een gelovige
wijze verwerken moeten. De inlei
ders meldden dat wanneer de kist
toch niet gedaald ls predikant en
ouderling bij het graf kunnen blij
ven als getuigen van de feitelijke
teraardebestelling. Dat kan pasto
raal dienstig zijn voor de rouwver
werking van de nabestaanden. Een
van de aanwezigen merkte op dat
wij zelfs de dood van Christus vieren
aan het Heilig Avondmaal. Als Ge
meente van Christus hebben we de
dood niet alleen verwerkt, maar is
die zelfs opgenomen ln het geloof.
Waarom zouden we dan wijken voor
al te grote sentimentaliteiten? In
Workum is de teraardebestelling op
genomen in de kerkdienst, die wordt
besloten nadat men van het graf is
teruggekeerd. Elders wordt de
kerkdienst aan het graf besloten
door daar een laatste lied te zingen
en/of de zegen uit te spreken. Dat is
voor de kerk veel passender. Beslo
ten werd om de begrafenisverenigin
gen aan te schrijven en van het
standpunt van de kerk op de hoogte
te brengen, tevens om de provincia
le kerkvergadering in te lichten en
haar medewerking te vragen op pró-
vlnclaal niveau.
Doopsgezinden
Ds. H Bremer over de toekomst van
de doopsgezinde gemeenten ln het
Algemeen Doopsgezind Weekblad:
Mijn zorg is dat kleine gemeenten
naar binnen gekeerde, alleen in ei
gen welzijn geïnteresseerde groepjes
worden, ol dat vrijzinnigheid in de
zin van openheid verdampt tot vrij
blijvendheid. Als zulke gemeenten
HUIZEN Een delegatie van
de Gereformeerde Bond in de
Nederlandse Hervormde Kerk
zal van 24 oktober tot 14 no
vember een bezoek brengen
aan Zuid-Afrika. Dit gebeurt,
aldus ir J. van der Graaf, alge
meen secretaris van de bond.
op gezamenlijke uitnodiging
van de Nederduitse Gerefor
meerde, de Nederduitsch-
Hervormde en de Gereformeer
de (de „Dopper"-)kerken in
Zuid-Afrika.
De leden van de delegatie zullen zijn:
bondsvoorzitter ds W. L. Tukker te
Wassenaar, tweede voorzitter ds C.
den Boer te Wageningen, eerste pen
ningmeester Ir L. van der Waal te
Ridderkerk, ir Van der Graaf en prof.
dr C. Graafland te Utrecht, die hoog
leraar is vanwege de Gereformeerde
Bond.
Het is de bedoeling niet alleen leden
van de genoemde (blanke Afrikaner)
kerken te ontmoeten, maar ook
kleurlingen en zwarte leden van de
Zuidafrikaanse bevolking. Om zo
veel mogelijk contacten te kunnen
hebben zullen de leden van de dele
gatie veel twee aan twee door het
land reizen.
Het bezoek is mede voorbereid door
de Nederduitsch-Hervormde prof. J.
P. Oberholzer. oudtestamenticus
aan de universiteit van Pretoria, die
onlangs in ons land was. In „Die
Hervormer", het officiële blad van
zijn kerk. schrijft hij over de hartelij
ke ontmoeting, die hij had met enke
le leden van het hoofdbestuur van de
bond. „mensen die in theologisch
klimaat en levensvisie na aan ons
staan".
Prof. Oberholzer benadrukt, dat de
Zuidafrikanen niet alle hervormden
in Nederland over een kam moet
scheren. Er is verschil tussen de offi
ciële houding van de kerk en de
houding van groepen en individuen
in die kerk.
DEN HAAG Het landelijk
werkverband huisvestingsnood
(LWH) heeft de Nederlandse kerken
gevraagd om een duidelijke en door
tastende stellingname en actie inza
ke de woningnood. In een brief aan
de gereformeerde kerken, de her
vormde kerk en de rooms-
katholieke kerk verwijt het werkver
band de kerken, dat zij deze taak tot
op heden niet of klaarblijkelijk on
voldoende ter hand genomen heb
ben.
doorgevoerde industriële democra
tie met werkelijke inspraak voor de
werknemers op alle niveaus van be
sluitvorming.
De politieke uitspraken van het
congres van de evengelicals maak
ten deel uit van een stuk van 22
pagina's, met als kerN een versterkte
nadruk op het evangelische
boodschap. De evangelicals bleken
kritiek te hebben op de kerk zoals zij
reilt en zeilt met haar hiërarchische
structuur. Zij pleitten voor plaatse
lijke presbyters.
verdwijnen zal ik er niet om rouwen.
Mijn hoop is 1. dat onze kleine ge
meenschappen echte gemeenten
zijn waarin mensen warmte. broe
der/Zusterschap ervaren. 2. dat die
gemeenten weten dat zij behoren tot
dat ruime huis van de gemeente van
Christus, waar de doopsgezinde ka
mer met veel deuren verbonden is
met de andere kamers, natuurlijk
ook de zeer gewaardeerde her
vormde kamer. 3. dat die gemeenten
open staan naar „de wereld". De
gemeente in ruime en enge zin
is er niet voor zichzelf maar voor de
wereld. Ik geloof dat juist kleine
gemeenten (net als kleine politieke
partijen) kunnen inspireren. De
heel-kleine Quaker-gemeenschap is
voor mij een van de waardevolste
„kerken" in de wereld. Ten slotte:
geen enkele „kerk" zal eeuwig blij
ven bestaan, noch de rooms-
katholieke, noch de hervormde noch
de doopsgezinde. Alleen Christus,
het fundament blijft. Maar al zou de
doopsgezinde broederschap ver
dwijnen. veel van wat de dopers in
de hervormingstijd als eersten ont
dekten. is nu geestelijk bezit van
vele christenen. Alleen al als „histo
rische vredeskerk" hebben de do
pers geïnspireerd. Het zaad is ge
zaaid. misschien komt het op een
onverwachte plaats op.
Typisch
Prof. Sjef Donders, werkzaam aan
de universiteit van Nairobi. Kenia,
in BijEEN:
We zaten na een mis te praten. De
bezoeker uit Nederland, een antro
poloog uit Leiden, zei tegen één van
mijn Afrikaanse kollega's: „Waarom
dansen jullie niet tijdens de mis. dat
zou nu echt aangepast Afrikaans
zijn". De Afrikaan vroeg belangstel
lend: „Danst de Nederlanse jeugd
veel?" „O ja", antwoordde de bezoe
ker. „tijdens het weekend dansen ze
vaak de hele nacht door" „Waarom
dansen jullie dan niet tijdens de
mis", zei de Afrikaan, „dat zou me
dan typisch aangepast Nederlands
lijken
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zevenaar: G. Allers,
laatstelijk predikant te Lemeler-
veld, leraar Christelijk lyceum dr. W
A. Visser 't Hooft te Leiden, wonen
de te Oegstgeest; te Haaften: C. M.
van Campen. kand. te Papendrecht.
Bedankt voor Klaaswaal: M. Ver
duin te Brakel; voor Oosterwolde:
G. van de End te Papendrecht
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Rotterdam Noord: R.
T. Urban te Goes-Brouwershaven
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Woerden: B Bijleveld
te Bussum; te Nunspeet: J. Kievit te
Ermelo.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Wolphaartsdijk: drs A.
Vergunst te Veen.
VRIJE EVANG. GEM.
Benoemd tot leraar godsdienston
derwijs aan de Christelijke Mavo te
Winschoten: J. Schotanus aldaar.
die deze benoeming heeft aange
nomen.
Hoofdvlootpredikant
Ds H. van Beek neemt vrijdag 13
mei in een plechtigheid in de Kloos
terkerk te Den Haag afscheid als
hoofdvlootpredikant. wegens het
bereiken van de 55-jarige leeftijd. Ds
Van Beek is vlootpredikant geweest
sinds 1949. Sinds 1970 was hij hoofd
vlootpredikant. Hij wordt in deze
functie opgevolgd door ds F. L. van
der Bom (43 jaar en gereformeerd),
sedert 1963 vlootpredikant in Den
Helder.
CONFERENTIES
Het eigene van de christelijke or
ganisatie. Bezinningscongres. geor
ganiseerd door het centrum voor
reformatorische wijsbegeerte, zater
dag 7 mei van tien tot vijf uur in De
Ark. Duivenkamp 844. Maarssen-
broek Sprekers prof. dr. ir. E.
Schuurman, prof. dr. ir. H. van Ries-
sen, drs. A. Schouten. A. A. H. Mau
rice en A. Hordijk. Inf. en aan. tel
03465-7213.
Jezus de zoon. Weekendconfe-
rentie met prof. dr. H. Berkhof over
het gelijknamige hoofdstuk ln zijn
boek „Christelijk geloof", vrijdag
avond 13 mei zeven uur tot zater
dagmiddag 14 mei vier uur op Kerk
en Wereld te Driebergen (tel. 03438-
2241).
Oefenen in vrede, werkplaats van
hervgeref. en r.k jeugdorganisa
ties in Zuid-Holland, zaterdag 7 mei
vanaf tien uur in De Heuvel. Sint
Laurensplein 5, Rotterdam (o.a. vre
de in de liturgie, in werk met kinder
clubs. actiemodellen rond de vredes-
week). Inf. en opg. tel. 010-264500
G(e)roepen naar samenleving.
Over achtergronden, bewogenheid
en visioenen van basisgroepen en
kritische gemeenten. Ontmoetings
dag Open Kerkbeweging Zuid-
Holland. zaterdag 7 mei half elf tot
half vier. pedagogische academie
Thomas Morus, Stationssingel 80.
Rotterdam, m.m.v Fred Keesen
Inf en aanm. Tel. 070-909627
NOTTINGHAM De anglicaanse kerk zou meer tijd en geld
moeten steken in politieke vorming. Deze mening verkondigden
tweeduizend Britse evangelicals, die vorig weekeinde bijeen
waren voor hun tweede nationale congres in Nottingham.