Hetdal
der
Craddocks
Inschakelen psycholoog
als hulpverlener zinloos
Wierook en tranen
Medewerkster huisartseninstituut
Speciaal morgen
Bekroond hoorspel op radio
I RADIO-EN TELEVISIEPROGRAMMAS
Radio vandaag
TV vandaag
ZATERDAG 30 APRIL 1977
RADIO EN TELEVISIE
O
TV-COMMENTAAR
door Ton Hydra
O
et zit erin. dat vooral veel jongeren
morgenavond tullen kijken naar
Wierook enTranenDit televisiespel
van BRT en NCRV is immers
ontleend aan de gelijknamige
roman van Ward Ruyslinck. een
boek dat voorie ni middelbare
scholleren verplichte literatuur is
Een enorme bestseller waarvan al
ruim 400 000 exemplaren in omloop
zijn.
Ruyslinck (pseudoniem voor
Retmond de Belser) loopt er niet van
naast zijn schoenen. Integendeel, hij
lijkt er een beetje onder gebukt te
gaan. Door zijn popularieit Is deze
Vlaamse slchrijver vaak het doelwit
van journalisten.
Toen ik hem na de voorvertoning zei
geen mtervieuw in de zin te hebben,
vertrouwde hij me opgelucht toe ,'t
Is zo vervelend om steeds hetzelfde
te moeten vertellen". Het verfilmen
van een zeer bekend beok is riskant
Veel mensen vinden het pas goed
wanneer het filmverhaal tot in
details klopt met de beelden die zij
Vergeten wordt dan dat schrijven en
filmen twee verschillende
expressie-middelen zijn. die aan
eigen normen hebben te voldoen.
Voor een poëtische beschrijving van
zijn oorlogsherinneringen als kind.
liet hij de negenjarige Waldo zijn
evenbeeld dus het verhaal
vertellen. In een film echter moet de
vertelling komen van de beelden.
Dat dit ook in Wierook en Tranen
gebeurt, is derhalve geen
eigenzinnige ingreep van bewerker
Rlents Slippens. maar een
consequentie van het medium.
Wel is er bij het maken van de film
voortdurend naar gestreefd, de
kijkers het gevoel t c ceven dat de
gebeurtenissen in de eerste
oorlogsdagen zijn waargenomen op
..ooghoogte" van het kind. niet
alleen lichamelijk maar ook naar de
geest. Dat daardoor toch een
poëtisch element naar buiten komt.
mag een opmerkelijk succes worden
genoemd van regisseur Ruud Keers
en cameraman Reinders Richters.
Wierook en Tranen geeft visueel
veel te genieten. De schitterende
natuuropnamen in het lieflijk
gestoffeerde Poperinge bij de
Franse grens, ondersteunen vaak
heel boeiend de argeloosheid van
Waldo en zijn buurmeisje Vera in
een vtjandioger
kvljandiger wordende wereld.
Hierin kan de kijker het best Ward
Ruyslinck onderstroomse bedoeling
waarnemen: de overal opduikende
tegenstelling tussen goed en kwaad.
De oorlog verhevigt dit contrast.
Waldo en Vera behoren tot de
duizenden vluchtelingen die de
oprukkende Duitsers proberen te
ontwijken. Nederlandse kijkers
dienen zich te realiseren dat de
situatie destijds anders was dan bij
ons. Veel Belgen herinnerden zich
maar alte goed de inval en de
bezetting van de Duitsers tijdens de
eerste wereldoorlog. Mensen die in
de frontlinies woonden kregen dan
ook van de eigen overheid de
opdracht, hun huizen te verlaten. De
wegen vulden zich met eindeloze
karavanen. Voor mijn gevoel
trekken de vluchtelingen in de film
te langzaam aan de camera voorbij.
Ruyslinck roept 2elf het beeld op
van verwarring en gejaagdheid. Hij
heeft het over „een kudde wilde
beesten" en dat klopt meer met de
•realiteit dan de stoet sjokkende
figuranten.
Iets vertragend zit er eveneens in
het bewegen van de jeugdige
hoofdrolspelers: Daan Brouwers (de
enige Nederlander) en de Gentse
Katlijne Verbeke. Anderzijds wil ik
graag mijn bewondering uitspreken
voor wat Ruud Keers deze kinderen
heeft laten presteren. Dat hij
gebruik heeft gemaakt van hun
natuurlijke eigenschappen, heb ik
kunnen afleiden uit de spontane
reacties van dit leuke koppel dat bij
de voorvertoning aanwezig was.
Sommige collega's vonden dat erin
de film wel erg veel wordt geknield
Ik heb mij er niet aan gestoten, want
het lijkt mij wel zeker dat in het
vooroorlogse België veel devotie
heeft bestaan. Het knielen bij een
aandachtsbeeld langs de weg was
voor katholieken even
vanzelfsprekend als de catechisatie
voor protestanten.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Een grootscheepse inschakeling van psychologen
als hulpverleners In de eerstelijns gezondheidszorg is momenteel
niet zinvol en niet haalbaar. Dat schrijft de psychologe Jozien
Bensing, werkzaam bij het Nederlands huisartseninstituut, naar
aanleiding van de bij psychologen gebleken behoefte, nauwer te
gaan samenwerken met huisartsen.
Mensen hebben niet alleen wonden
en kwalen, ze hebben ook proble
men. aldus mevrouw Nensing in Me
disch Contact. Met alle drie komen
ze nogal eens op het spreekuur van
de hulsarts terecht, maar die heeft
voor die problemen te weinig tijd. En
hij is voor het (helpeni oplossen van
die problemen ook niet of nauwelijks
opgeleid
De schrijfster ontwikkelt de stelling
dat die beide bezwaren net zo goed
voor de psycholoog gelden. Hij is
niet opgeleid voor psychologische
hulpverlening in de eerste lijn: zijn
opleiding is in de eerste plaats we
tenschappelijk en niet vakgericht
Wat hij er op eigen initiatief bij leert
is therapieën doen van drie kwartier
of een uur. die pas op lange termijn
misschien resultaat opleveren.
De enkele psychologen die op expe
rimentele basis in de eerste lijn
(naast de huisartsen) werken, behan
delen elk gemiddeld ongeveer 150
patiënten per jaar Gegeven het feit
dat ongeveer de helft van de mensen
op het spreekuur van de huisarts
met (onder andere) sociale of psy
chologische problemen zit, is het
duidelijk dat het inzetten van psy
chologen op deze manier geen zoden
aan de dijk kan zetten, en overigens
wel onbetaalbaar wordt
Het is beter, vindt mevrouw Ben
sing. om de huidige hulpverleners,
en met name de huisarts, zodanig te
trainen en op te lelden dat zij aange
boden sociaal-psychologische pro
blemen kunnen onderkennen en op
hun ernst beoordelen. De niet-
ernstige kunnen dan door hemzelf
behandeld of. liever nog. naar de'
paUët terugverwezen worden. Ern
stige problemen kunnen zij dan voor
gespecialiseerde hulpverlening door
verwijzen. Daarvoor is dan wel ver
eist dat „de vaak dichtgeslibde ka
nalen naar de tweedelijns instellin
gen voor ambulante geestelijke ge
zondheidszorg worden schoonge
maakt"
Kennis verzamelen
Psychologen kunnen erg nuttig werk
doen voor de eerstelijns zorg, aldus
mevrouw Bensing. Maar dan niet als
therapeut, maar voor de opleiding,
bij- en nascholing van de hulpverle
ners die daar al werken. En in de
allereerste plaats door systematisch
kennis te verzamelen over onder an
dere ziekte- en probleemgedrag. Er
zou speciale aandacht moeten wor
den besteed aan de ontwikkeling
van hulpverleningsstrategieën die
zijn afgestemd op de behoefte van de
eerste lijn.
Speciaal vandaag
De NOS verzorgt de reportage
van het défilé voor de Koningin.
Ned. 1 10.30
Het Amsterdams Volkstoneel
van Beppie Nooy geeft een voor
stelling van Het kind van de
buurvrouw.
Ned. I I 19.50 en 21.S0
Na de derde aflevering van Mi
chel Strogoff (20.25) volgt het
NCRV-programma Hint.
Ned. 2 21.20
De TROS presenteert een in
1972 gefilmd jazzfestival in New
York met o.a. Ella Fitzgerald,
Count Basie, Dave Brubeck, Ben
ny Goodman, Teddy Wilson en Diz
zy Gillispie.
Ned. 1 22.20
Onderwerpen, in Hier en Nu: de
Amsterdamse politie/gesprek met
burgemeester Samkalden. het be
volkingsvraagstuk, de fraude bij de
Rotterdamse soeiale dienst en de
manier waarop nieuwe levensmid
delen aangeprezen worden.
Ned. 2 I 22.05
Muziek aan het hof van Oranje
Nassau is te beluisteren in het
AVRO-programma.
Hilv. 4 I 14.30
Sjaak, wat maak je me nou? is
een NOS-programma over konin
ginnedag.
Hilv. 1 20.00
Ds. Paul Oskamp leidt de vesper
viering in de Taborkerk te Purmer-
end.
Ned. 1 I 17.00
In de zelden toegankelijke
parktuin van Buckingham Palace
mocht Swan Productions de loop
der seizoenen verfilmen.
Ned. 1 I 19.05
De NCRV vertoont de tv-film
Wierook en tranen naar het gelijk
namige boek van Ward Ruyslinck.
Ned. 1 20.30
Na Ander Nieuws over terug
lopend kerkbezoek (22.15) volgt
een film over westerse aanslagen
op de cultuur van Peruaanse Indi
anen.
Ned. 1 I 22.50
O Het Concertgebouworkest speelt
Mozart en Brahms. Solist is de
pianist Emil Gilels.
Hilv. 4 14.02
Hein Hof bespeelt het orgel van
de Grote of St. Bonifatiuskerk in
Medemblik.
Hilv. 1 I 19.25
Handigheidjes is een luisterspel
van Franco Ruffini over mensen
die door een woud hun eigen le
vensweg moeten ontdekken.
Hilv. 2 21.45
HILVERSUM - De NOS-radto
zendt zondagavond de Nederlandse
versie uit van het Italiaanse
hoorspel „Handigheidjes" dat vorig
jaar tijdens het radio- en televisie
concours om de Prix Italia in Bolog
na werd bekroond. Auteur is Franko
Ruffini. docent in de theatergeschie
denis te Rome. Hij schreef diverse
novellen, hoorspelen en essays. De
HILVERSUM I ON n n FM-kaaalrai.
VARA 7 00 Nieuws 7 02 (S) 2 O VARA
Zatrrdagochtcndahuw (7 30 Nieuw». 7,41
Dingen van de dag 9.30 Nieuw» 8 )6 Gym
nastiek voor de huisvrouw 8 45 (S) t O
VARA's zaterdagochtendshow 10.30
Nieuws. 10 33 (Sl T I. muziek en informatie
12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw
12 30 Nieuw» 12 41 (S) In de Rooie Haan
14 3d (S) Orkest en zang. 15 00 (Si Het zout in
de pap. (15 30 Nieuws 17 00 (S) Zing zo
maar simpel een melodie 17 30 Nieuws
17 32 (S) Dingen van de dag 1930 Nieuws
15 41 (S) Proeflokaal 10 30 (S) Lichte gram
mofoonmuziek NOS 20 00 (S) Sjaak. wat
maak je me nou? Bespiegelingen over Ko
ninginnedag (22.30-22.40 Nieuws.) 23.55
24 00 Nieuws
HILVERSUM II (462 en PM-kaaalem
TROS 7.00 Nieuws 7 11 Och lend gymnas
tiek 7 20 Rustg bijkomen. 8 00 Nieuws 8.11
Aktua 8 45 Kom er maar eens bij 10.00 Tien
om kindershow 10 30 Aktua-sportcafé
(1100 Nieuw») 1130 Hartje Leeuwarden
OVERHEIDSVOORLICHTING 1249
Werk en welzijn TROS 13 00 Nieuws 13.11
Aktua 13 30 Met een vlag, een wimpel en
een toeter amusementsprogramma 14 30
Met een knipoog naar het theater 15-10 De
een net het zus en de ander zo 15^90 TROS
orgelbokaal 1978-1977 18 00 Nieuws. 1603
De Europarade. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Aktua. P.P.: 18.20 Anti Revo
lutionaire Partij. TROS. 18.30 (S) Toerak-
tua 19.00 Tross-Country. 20.00 Nieuws.
20 05 (S) Concert a la Carte: klassiek wen-
sprofrsmma 2130 (S) Woorden in de
avond. E O 22.00 (S) Laat ons de rustdag
wijden. 22.45 (S) Reflector 23.00 'Sl PosUu-
dium klassieke muziek. 23 45 (S) Goed
nieuws 23 55-24 00 Ni'uws
HILVERSUM TlI (445 a en FM-keaateaL
NCRV 7.05 (S) Hilversum drie-werf hoera
Feestelijk programma over koninginnedag
op Ameland 12 03 (S) Lost vast. 14 03 (S) Bij
Barend 16.03 (5) Sportshow. NOS 18 03 (S)
De Rock en roUmethode NCRV 19.02 (S)
Pers Ver». 20.02 (S) After eight (na het eten)
22 02 (S) Sportshow 23 02 (S) Strictly
country style 23 30 (S) Late date. 2.02 (S)
Nichtexpress. 6 45-7.00 Zondagmorgen
HILVERSUM IV (FM-kanaleol. AVRO
7 00 Nieuws 7.02 (S) Reveille, klassieke mu
ziek 9 00 Nieuws 9.02 Koninklijk concert
van Coupenn 9.40 AVRO-thema: Zo hoot
je nog eens wat. 10.00 (S) Nederlandse com
ponisten 12.00 (S) Pistache. (14.00 Nieuws).
14.30 (S) Muziek aan het hof van Oranje
Nassau 16 00 't Is historisch. 18.20 (S) Odes
aan vorstelijke personen (gr.pL) 16.02-17.00
Radiojournaal en Weekoverzicht Beur
splein 5
I
10.25 NOS: Felicitatie door de m.n«stef-president
10.30 Deflté paleis Soestf>|k
18.30 Journaal
15.32 KRO: Studio vn). programma over
14 20 (Oassewerk, kwte
17.20 De avonturen van Konny en zijn vnenden.
tv-serie
17.45 IKON: Lied van de week
18.15 TELEAC: Parlement en Poktiek. les 10
(hem
18.45 NOS: Bereboot
10.55 NOS: Journaal
19.04 TROS: Wij hebben allemaal wel eens
19.50 Het kind van de buurvrouw, (y-apel
21-36 NOS: Journaal
71-50 TROS: Hel kind ven de buwvrouw. vervolg
Radio morgen
HILVERSUM I <m m ra FM kanalen
VARA 8 00 Nieuws 8 10 Weer of geen weer
(9 00 Sportmededelingen) 9 30 Humams
j»ch Verbond IKON 10 00 (Sl Korte
kerkdienst met kinderen uit de Paaskerk te
Amstelveen 10 45 Wilde ganzen 10 50 (S) De
andere wereld van zondagmorgen. Infor
matie en muziek AVRO 12 00 (S) Muzikaal
Onthaal Muzikale show 13 00 Nieuws 13 10
De toestand in de wereld 13 19 Radiojour
naai 13 30 Delta, commentaar en muzikale
illustraties KRO 14 00 Kruispunt 14 30 (Si
Zin m muziek Muziek door amateurs 15 00
(S) De hutsgeklutste kinderspelen 15 20 (S)
Springplank 15 50 Schrijver» op zondag
18.00 (S) Aan de lijn Over eten en drinken
gesproken 16 45 Hoe gaat het Programma
voor zieken IKON 17 00 Kerkdienst van'de
gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) Ooster
meen the te Steeawijk 17 58 Wilde ganzen
18 00 (8) Van klok en klepel 18 15 Mensen
NCRV 18 30 Nieuws 18 40 (S) Zondag
avondzang 19 10 Er valt voor recht te stnj
den Zondagavondlezing 19 25 (S) Kerkor
gel concert 20 05 Music a Sacra Klassieke
koor/ang AVRO 20 30 (Sl In d« kaart ge
spreid Klassiek wen icon eert 22 30 Nieuw»
22 40 Radiojournaal 23 00 Vanavond laat
sport 23 55-24 00 Nieuws
HILVERSUM II 1462 m en FM kaaalesil
KRO 8 00 Nieuws rt 10 Overweging 8.15
Badinerie klassieke muziek 9 00 Nieuws
9 10 Waterstanden 9 IS Lawdate oude
kerkmuziek 10 00 Eucharirtwviering 1100
Da Capo klassieke liederen voor sopraan
rn piano II 50 Buitenlands commentaar
12 00 Nieuws 12 19 Echo NOS 1120 Voor
reportages.
en rond 1 n
de Surinaamse Nederlanders. 13.20 Pro
gramma voor de buitenlandse werknemers
VARA 17 00 Klassiek (S) Radio Kamer Or
kest moderne muziek. 17.30 (S) 1 met 1977
commentaren en muziek over
mei 17 55 Mededelingen 18 00
Journaal 18 15 (S) 1-mei 1977 (vervolg).
NOS 20 00 (Sl Promenade Orkest amuse
mentsmuziek 20 30 Gastcollege Is er spra
ke van klassejustitie in Nederland? 21.10
Het blijft natuurlijk knokken geblazen (III)
documentaire serie over lichamelijk gehan
dicapten 2145 Handigheidjes, hoorspel
22-25 (S) Over musici gesproken 2255 (S)
1 25 iS) NOS Jazz
HILVERSUM III (445
AVRO 7.02 (S) Ko de boswachtershow 8 02
(S) Postbus 1965 verzoekplaten voor de
9.02 <S)
dag. MMMM .1
AVRO s Sport panorama VARA U 30 (S)
Tekst en muziek cabaretprogramma 12.02
(Si Klink Klaar 13 02 (S) Muziek uit Studio
1 NOS 14 00 (S) Langs de lijn sport en
muziek 18.02 (S) NOS-Jazz de jaren 1935-
1955 KRO 18 30 (S) Souvenirs 19 02 (S)
Tombola, (t 20.55 Omroeppastoraat) 23.02
CS) Voer voor Vogels (I) 0.02 Voer voor
Vogel» (II). oftewel meer muziek l 02-7 00
(S) De week in mei Theo Stokkink en Vin
cent van Engelen
HILVERSUM IV (FM-4aaalcak VOO 8 00
Nieuw» 8 02 (S) Veronica klassiek NOS
9 00 (S) Vroeg klassiek 10 05 (S) Musica
Religioaa 11 00 (S) Fur Elise 13 00 (Sl Zon
dagmiddagouverture operamuziek 14 00
Nieuws 14 02 (Sl Concertgebouworkest en
solist klassieke muziek In de pauze (i
15 00-1518 a Sport in het kort b Pralen
over muziek 1600-17 00 (S) Musica Nova
11.00 KPO/RKK: Eucharistieviering
1)30 TELEAC: Wij en hat wear (hedi 9)
23 55 24 00 '6 60 Wetenschap m bawagmg II (17)
1430 ParfementanPoMaM'1)
1539 Durts (herh 4)
1530 Dtomvwrorgtog (10)
19.55 Andra4 Crouch and the Disciples,
gospelgroep
20.30 Wierook en tranen. tv-speefl»lm
2136 Oe natuur en de maestro
22.15 Andernieuws
22.50 HUMANISTISCH VERBOND: Ze zeggen
dat we ons moeten beschaven
1637 Voieytal
1436 Voettai en toto unaiagen
17.00 KON: Vesper in Purmerend
1730 WVde Ganzen
17.22 NOR: W K. Bandstoten
16.15 Engel» voor beginners (29)
16 55 NOS: Bartwpap..
1630 NOS: TV-inlormaiie voor Turken
18.35 PoDy in Spanje, jeugdserie (4)
19.00 Van Gewest tot gewest
19.16 Studio Spon
2030 VARA: 1 me< tapenkomsl Part* van de
20.50 VARA's Internationale
De erkende boskabouter duwde Ka-
reltje Knetter het pas omgehakte
denneboompje in de' hand en wan
delde er toen met bijltje en lan
taarntje opgewekt vandoor. Hij
zong er een vrolijk liedje bij en hij
was kennelijk héél tevreden met de
goede daad. die hij zojuist verricht
had. Schor galmde zijn gebarsten
oude-mannetj es-stem door het
woud en ondanks de dikke sneeuw
laag kon Kareltje Knetter duidelijk
horen dat de tekst van het liedje
over drie soorten boskabouters
ging:
„Een boskabouter zonder sik.
Da's gqen erkende zoals ik.
Een boskabouter zonder knevelt,
Die is constant door drank bene
veld,
Maar een boskabouter met een
baard,
Die is wel duizend anderen waardV'
Kareltje Knetter kon deze
hoogstaande rijmelarij woord voor
woord verstaan en hij vond het zó
mooi. dat het betreffende liedje in
zijn ogen wel een plaatsje waard e
in de verheffende zangprogram
Jes van de radio. Kareltje besloc J<
kleine Ko Boltje te volgen. Deze^
immers wel in staat zijn hem de
te wijzen naar het dorp Rijkhuj
Moeizaam zijn mooi denneboon as
torsend liep Kareltje achter de o
ne Ko aan en het duurde niet lafljic
hij had hem bijna ingehaald. J|c
op dót ogenblik verdween Bolto
de eeuwenoude holle boom, die Ir'
tot woning diende
jury kende hem de Prix Italia toe
omdat zij vond dat het hoorspel
inhoudelijk de andere inzendingen
ver overtrof. Bovendien vond de ju
ry het van belang dat in dit spel
nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden
voor het hoorspel worden gepresen
teerd.
In het stuk wordt het lev?n vergele
ken met een jacht op een schat.
22.20 AH Star Swing Festival, jazzmuziek
23.15 TROS: Sport
2335 NOS: Journaal
23.40 Wereldkampioenschappen ijshockey Groep
A en Wereldkampioenschappen bandstolen
NEDERLAND II
17.30 NOS: Wereldkampioenschappen biljarten
15.15 Samenvatting van het défilé op SoeekSjk
19.45 TV-inkxmatte voor Marokkanen
19.55 NOS: Journaal
19.04 NCRV: Bolkede beer
19.14 Tweekamp
20.00 NOS: Journaal
20.25 NCRV: Michel StrogoM. tv-sene
21.20 Hint
22.05 Hier en nu - actualiteiten
2235 Hier en nu - studio sport
23.10 Betsy Smd m Nederland, gesprek
2335 NOS: Journaal.
2236 VARA: Weggewerkt, pottwk theater
19 05 NCRV. inde han ven Hare Maiestert
- 162 -
„Doe je dat zo graag?" vroeg Paul en
keek hem strak aan. John antwoord
de: „Eh, nee .eigenlijk niet,
maar
„Doe dan niet zo gek op je trouw
dag. Die driehonderd pond kan ik
best missen je verdient ze en je
krijgt ze. basta. Ik heb bepaalde
plannen voor het komende jaar
waarvan jij deel uitmaakt, en zon
der jou zou het niet plezierig zijn
hier. Je bent de beste vriend die ik
ooit heb gehad, en ook de eer
lijkste."
„Dank Je. t^este kerel", zei John ern
stig. „Je had niets beters kunnen
zeggen om me tot kalmte te bren
gen." Hij hief zijn glas op en voegde
eraan toe: „Er zal nbg heel wat non
sens worden uitgekraamd voor de
dag om is. Daarom breng ik nu een
toast op je uit, Paul. op jou en op je
plannen met het landgoed."
Hij goot de drank achterin zijn keel,
kuchte even. greep zijn hoed en
handschoenen en liep naar de oprij
laan, waar Chivers hem op de bok
hielp alsof hij chronisch invalide
was.
Op de wei was een grote tent opge
zet, waar 's middags alle gasten bij
eenkwamen, meer dan zestig geno
digden in getale en nog vele andere
belangstellen. Alle pachters waren
met hun gezinnen en personeel aan
wezig, evenals de meeste arbeiders
en vissers uit de Vallelbaai. Toen het
pasgetrouwde paar zou wegrijden
naar het station, om daar de trein te
nemen naar een onbekende bestem
ming voor de wittebroodsweken,
dromden alle mensen het bin
nenplein op om hen uit te zwaaien.
Er was toen al heel wat bier in de
dorstige kelen gevloeid en de gasten
waren dus tamelijk uitgelaten. John
ging op de bok van het rijtuig staan
en sprak de aanwezigen toe. Vervol
gens verhief de bejaarde Floss Tim-
berlake, die vermoedelijk de oudste
aanwezige was, haar stem en sprak
een heilwens uit op bruidegom en
bruid, die minstens drie generaties
oud was en allang in onbruik was
geraakt.
„Dof de haan door de hen flink mag
worde bemind en datteze-em treje
laat as et em zint."
Dëze versregels ontlokten een ver
schrikt „Ssst!" aan haar familiele
den en aan Henry Pitts een onbe
daarlijke lach. Hij stikte er haast in.
Plotseling vertrok het rijtuig, met
alle eraan vastgebonden oude blik
ken en schoenen. Eerst reed het
naar Johns huis. waar Claire. Rose
en Paul met de bagage wachtten.
„Zo. John", riep Paul hem toe. we
zullem de dag van vandaag niet
gauw vergeten. Veel geluk, jullie
beiden."
R. F. Delderfleld
Maureen boo zich naar hem over,
duwde de beleefde toegestoken
hand opzij en gaf hem een stevige
pakkerd, waarna ze Claire haar
bruiksboeket toewierp. Deze ving
het zo handig op dat Paul hen er half
en half van verdacht, het tevoren te
hebben afgesproken. Toen legde
Chivers zijn zweep over de paarde-
ruggen en reed met gematigde snel
heid de weg op langs de rivier.
Even later had Paul een kort ge
sprekje met Rose Derwent.
„Ik heb de indruk dat Claire het een
erg leuke dag heeft gevonden", zei
Rose. „Ze is er helemaal mee ver
zoend, dat ze niet in de kerk trouwt
en dat alles veel rustiger zal toe
gaan. Maar weet je, Paul, er is iets
wat je vandaag zou kunnen doen,
want ik geloof dat dit verstandig zou
zijn. Vader heeft namelijk een paar
stevige borrels op. Als je eens pro
beerde ik bedoelals je nu
eens aan hem ging uitleggen hoe het
tussen jou en Claire staat? Vader is
erg ouderwets van opvatting. Claire
en ik hebben het nog niet durven
zeggen, ofschoon hij natuurlijk niet
doof is gebleven voor allerlei klets
praatjes die o<rer jullie de ronde
doen."'
„O, ik vind het niet erg het hem te
vertellen", zei Paul. „Maar zou het
niet beter zijn, te wachten tot ik
weer vrij man ben?"
„Nee", zei Rose, „beslist niet. Beter
een woord van jou dan tien van
buitenstaanders. Ik zou het meteen
doen als ik jou was. Claire zal bar
opgelucht zijn als het achter de rug
is."
Paul richtte zijn schreden naar Ed
ward Derwent en vroeg, met een
glas champagne in de hand: „Zou ik
even een woordje met u mogen wis
selen. mr Derwent?"
Ze gingen naar de studeerkamer, en
Paul merkte dat de pachter enigs
zins geschrokken keek.
„Het gaat over Claire", zei Paul.
„Het zou goed zijn als ik u precies
vertel wat u aan ons beiden hebt.
met het oog op de kletspraatjes die
op het ogenblik de ronde doen. Hebt
u eigenlijk gehoord dat ik scheiden
ga?" Hij keek Derwent aan en krt
medelijden met hem. Daarom vo
de hij er nog aan toe: „Het zal u tc
wel ter ore gekomen zijn dat Cla
en ik trouwen zodra lk weer vrij m
ben?"
„En of", gromde Derwent. „En o
et heb gehoord. Wie niet? Nou. z
drieëntwintig jare, en zeis altoos
eige weg gegaan. Maar toch bei
der dinge die een vader hiet zom
met ze kind laat gebeure. Al ber
honderdmaal eigenaar van me la
toch laat ik Claires naam niet dooi
slijk hale assu voor de rechtbi
komt. Eerder zou ik u alle vier
hoeke van de hel late zien!'
Zijn openhartige houding deed P
goed, maar kennelijk hadden de
ruchten, die de man ter ore wai
gekomen, een minder prettige
vang aangenomen. Rustig bn
Paul naar voren: „Geen sprake
Derwent. Ik ben de eisende pi
niet mijn vrouw. Claires naam k(
er niet aan te pas. Er is alleen ei
tijd mee gemoeid. Dat gaat nu
maal altijd zo bij dit soort kwesl
Daarom wil ik Claire op staande
trouwen zodra ik weer vrij man
Hebt u er iets op tegen?"
Derwent fronste zijn voorhoofd
beet op zijn-snor.
„Nee, sir," zei hij tenslotte. „Ik
jelui niet in de weg. Der is een
geweest dat ik et niet goed heb
vonde, dat een van me meissies zi
an een man van uw stand zou bint
Maar et is uw schuld niet dat n»
Craddock zulleke gekke capriole
haalt en me hebbe et heel erreg vo
u gevonde. As Claire gek op u is, 1
ik der haar heus niet op ankijke
„Gelukkig," zei Paul, „dan kan
gerust zijn Als Claire het nu oo
maar zo voelt, want ze kijkt heel e
tegen u op en ze zal u zeker om i
zegen vragen. Zou u haar die wiflt
geven?"
Een blos verfde Derwents wang*
Hij dacht na. „Ja," zei hij. „Ik gelo
dat ik het zal doen. sir. Ik heb
hele tijd niet al te best over u g
dacht, maar bij de schipbreuk heb
motte inzien dat ik me eige hi
vergist. Of u me meissie nou wel
niet zult trouwe, toch zal ik achter
staan, mr Craddock."
Zo'n bekentenis van een geslotf
koppig man als Edward Derwe
was iets heel bijzonders, besef
Paul. Het trof hem dieper dan
trouw die mannen als Henry Pis
hem betoonden, dan de dank t«
een Evelelgh voor alles wat Ps
voor hem had gedaan. Hij strek'
zijn hand uit en greep die van Dtf
went, die hij nu als bondgenoot ko
beschouwen, nog afgezien van dier
schoonvaderschap; als een vrien
met een grote invloed in de Valte
Wordt vervoll