Dickey Betts erft Van Ailman Bros lÜÉi^ POPOP DE PLAAT Eerste impuls was toch de beste Tragedie voor Vlastimil Hort iwniiRi r Weckendpnzzel Lu mm mm r i nu— riufy liüJj: postzegels :Ti PRELUDE TOT EEN GOEDE AANKOOP Nieuwe boeken s 1.1 4 0 d ■p 0 9 e b 1 9 ©1 i 1 0 h m 9 9 9 9 9 EROAG 30 APRIL 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet 25 Che Ailman Brothers Band, ooit kampioen van de zogeheten 'southern rock', bestaat dus niet peer. Niet lang na het verschijnen van de prachtplaat Broters Sisters in de zomer van 1973 begon een onaangename periode vol conflicten, die uiteindelijk tot een dergelijk diepe depressie leidde, dat met een zeer vertraagd prijsgegeven 'follow-up' (september 1975, de elpee Win Lose Or Draw: een complete mislukking) nog maar net van de persen de pijp met een zucht jran verlichting aan Maarten werd overhandigd. Het verlies van deze goede en origi nele band werd aanvankelijk nau welijks gecompenseerd. Eerder be reikte gitarist Richard 'Dickey* Betts met zijn uitzonderlijke mat- n te, nu overigens weer goekoop te n verkrijgen soloprodukt Highway Call, dat vooralsnog als enige de Stilte doorbrak, het absolute tegen deel. Diezelfde Betts echter heeft, terwijl ook de anderen weer actief Zijn (The Gregg Ailman Band, Sea Level- een afsplitsing onder leiding van toetsenman Chuck Leavell). >r het afgelopen jaar een groep gefor- e jmeerd die, als de voortekenen, dat wil zeggen een debuutelpee onder [het motto Dickey Betts Great IBouthers (Arista 4123), niet bedrie- met ruim gemak het leeuwe- jdeel van de muzikale erfenis van de i Ailman Bros. Band kan gaan incas seren. De voorwaarden daartoe lijken (ruimschoots aanwezig. Allereerst werkt Great Southern in een iden tieke bezetting (twee gitaren, twee keer slagwerk, bas en toetsen) en is de gevolgde aanpak die van het gebruik van de specifieke mogelijk heden van een dergelijke combina tie zoals die binnen de Allman Bros. Band mede door Betts zijn ontwikkeld: de 'twee-gitaar- harmonieén', de vooral steunende toetsen en een ritmische afdeling, waarin de ene drummer de basispa tronen legt en de ander daar min of meer voor de vuist weg tussendoor timmert. De bedrevenheid van de door Betts bijeengebracnte muzi kanten is daarbij van dien aard, dat een zo mogelijk nog voller en hechter geluid dan in Allman- dagen werd verkregen. Daarnaast, en belangrijker misschien nog, is het materiaal op een enkele uitzondering na (het nogal lijzige Bougalnvillea) we derom ouderwets, heeft Betts, die het merendeel van de composities voor zijn rekening nam. het gezeur van Highway Call mijlenver achter zich gelaten en is hij teruggekeerd bij zijn vertrouwde schrijfstijl, waarin ietwat klagelijke, 'country'- beïnvloede stukken hand in hand gaan met zompige 'rock' van het bekende zuidelijke signatuur. Voeg door Willem Jan Martin daarbij als speciale attractie het herhaalde opsieren van het geheel met huiveringwekkende 'slide'-soli van de besnorde meester zelf en het resultaat is een elpee, die zich zon der meer kan meten met het beste van de Allman Bros. Prima hoor. Stevig Positieve geluiden ook met betrek king tot Poco en de elpee Indian Summer (ABC Records 28794 XOT), waarop een geslaagde po ging tot ontsnapping wordt gedaan uit de eigen reeds eerder tot sterili teit vervallen 'country'- activiteiten. Nu en dan misschien iets aan de obligate kant (enige maten 'reggae' en 'funk'), bereikt men over de hele linie toch een gezond en stevig geluid, waarin een aangenaam omvangrijke plaats is ingeruimd voor de potente stem en dito gitaarlijnen van Paul Cotton (prima op dreef in het titelnummer, Twenty Years. Win Or Lose en Li ving In The Band). Tim Schmit is vanouds present om tegen dit ge weld wat rustiger klanken aan te zetten (stay, Find Out In Time), maar ook hij heeft niet aan enige 'modernisering' kunnen ontkomen, stopt hier althans meer zeggings kracht in zijn nummers dan ooit op vijf elpees bij elkaar. De composities van Rusty Young blijven even slecht als altijd, maar dat is toegestaan: al zou het maar zijn om alle instrumentale pracht die Young met bakken tegelijk uit zijn gevarieerde verzameling sna ren te voorschijn haalt. Verder met Dave Mason en de el pee Let It Flow (CBS 81984). Een beetje moeilijk produkt. Wie mocht verwachten dat een en ander de met Split Coconut ingezette en vla de dubbel-elpee Certified Live op magistrale wijze verder ontwikkel de. energieke lijn zou doorzetten, komt redelijk bedrogen uit. Dave lijkt een werkstuk te hebben willen afleveren, dat in brede kring accep tatie moest ontmoeten. Wellicht ook heeft hij zijn 'co-producer' (Ron Nevlson) niet geheel in de hand kunnen houden, bei valt niet precies te zeggen. Punt is in elk geval, dat de direktheid van weleer, na een goeie start (So High, We Just' disagree) 'knock-out' gaat tegen een nu en dan al te ruim geserveer de hoeveelheid verpakkingsmateri aal: blazers, strijkers, elektronische geluiden. Met name voor kant twee betekent een en ander een zekere dood, mooi verzorgd maar futloos wikkelt de zaak zich af. Jammer, jammer, al is een halve goeie plaat natuurlijk altijd nog te verkiezen boven een hele slechte (een slechte hele?). Mis Zoals Thunderbyrd (CBS 81883) van Roger McGulnn en begeleiders (een nieuw gezelschap: Rick Vito, Greg Thomas en Charlie Harrison). Een onbegrijpelijke blunder na de in veel opzichten voortreffelijke voorganger Cardiff Rose. Alles wat ook maar enigszins mis kan gaan, lijkt zich op deze plaat te hebben verenigd. Het materiaal is uiterst zwak, de 'producing' rammelt aan alle kanten, de kersverse begelei ders kunnen het nauwelijks bijbe nen en waar tenslotte McGuinns karakteristieke vocale aanpak der gelijke onvolkomenheden nog wel eens wilde gladstrijken, vertoont hij hier een huilerigheid en een onvastheid als nooit tevoren. He meltergend is het alles bij elkaar Dan Cat Stevens, vandaag present met Izltso (Island Stereo 28824 XOT). 'Kleine' bespiegelingen over Het Leven in het algemeen en dat van de persoon Stevens in het bij zonder (Bonfire, I Never Wanted To Be A Star), verpakt in een beheerst gedoseerde instrumentatie, waarin een belangrijke rol is weggelegd Richard 'Dickey' Betts voor allerhande elektronica (be diend door Stevens zelf en Jean Roussel, die ook wel met Elton John heeft gewerkt). Sfeervolle, warmbloedige muziek. Voor nog geen twintig piek. Voorts pop van eigen bodem in de gedaante van de elpee Street (Bubble Records 28 711 XOT) door Herman Brood His Wild Ro mance. Een werkstuk met duide lijk constateerbare R B- kwalltelten (Street, maar vooral ook Turn It On), dat evenwel strandt op het wispelturige (plano) talent Brood zelf. De muziek moet nogal eens wat (woord) grappen verwerken, terwijl het genre ook niet constant wordt volgehouden. Verder zijn Broods vocale capaci teiten beperkt. Niettemin wordt toch voldoende duidelijk gemaakt, dat men met een beetje goeie wil tot een uitstekend stuk muziek in staat is. Misschien kan een volgen de elpee dat (nog) overtuigender bewijzen. Waarna tot besluit de restanten. Dit betreft Say No More door Les Dudek, Rough Diamond (idem). Muscles (idem), The Brecker Bros met Don't Stop The Music en Gar den Shed van de formatie England. Zie maar. Hort en Spasski hebben in Reykja vik een lange, harde strijd geleverd, die pas na verlengingen beslist werd. In de vijftiende partij overschreed Hort in een gewonnen stelling de bedenktijd.' Hij sprak van „de zwartste dag van zijn leven". Zelden heeft een tijdsoverschrijding zo'n i tragisch gevolg gehad: afscheid van de kandidatuur! Echter Hort had nog zes zetten te doen! Dame-Indisch. SPASSKI-HORT. 1. d4-Pf6,2. c4-e6,3. Pf3-b6,4. e3-Lb7. 5. Ld3-d5, 6. 0-0, Pbd7. Beter zou volgens mij c5 met Pc6 zijn. 7. b3- Le7, 8. Lb2 0-0, 9. Pc3-c5.10. De2-Tc8 (beter dan Pe4, 11. Tacl-Pc3:. 12. Tc3:!), 11. Tfdl (sterk in aanmerking komt 11. Tadl-Dc7,12. Pe5!) Dc7,12. Tacl-Tfe8! (Na Tfd8 zou 13. Pe5! mo gelijk zijn: 13 dc 14. bc-Pe5:. 15. de-De5 16. Pd5-Dd6. 17. Le5!). 13. cd5-ed5. 14. Lf5. Na 14. La6 was c4! sterk. 14 g6. 15. Lh3-Tcd8, 16. Pa4-Pe4. Nu is het spel volkomen gelijk. 17. dc5-bc5, 18. Ld7:-Dd7:, 19. Pe5-Dc7. 20. f3-Pf6, 21. Pd3-c4 22. Pdc5-Lc6, 23. Ld4-Lb5. 24. Df2-Pd7. 25. Pd7:-Ld7:, 26. Pc3-Lf5, 27. e4. An ders zou Ld3 volgen. 27 de4, 28. Pe4:-Le4 29 fe4-c3! Op 30. Tc3:? volgt Dc3:! Plotseling staat zwart nu goed 30. Tfl-Lb4, 31. La7:? En dit moest zelfs tot verlies leiden. Misschien heeft Spasski zich hier verlaten op Horts tijdnood. 31 Td2. 32. De3-Ta8, 33. Lb6-Dd7, 34. SCHAKEN a4-c2 (nu dreigt La3 en na 35. Tf2 volgt Tc8). Stelling na 35. LcS. "■I 1. Pf3-Pf6, 2. g3-b3, 3. Lg2-Lb7, 4. 0-0 e6. 5. d3-d5. 6. Pbd2-Pbd7, 7. Tel (7. Del! met 8. e4), Lc5! 8. c4 (8. e4-de, 9. de-Pg4) 0-0,9. cd5-ed5,10. Pb3?. Hier moest 10. e3 met b3 gebeuren. 10. Lb4, 11. Ld2-a5. 12. Pbd4-Te8, 13. Tcl-c5, 14 Pf5-Pf8, 15. d4? Zwart stond al goed, maar na 15. a3 had er toch niet veel meer in gezeten. 15.Pe4!, 16. dc-Pd2:, 17. Pd2: Dg5. 18. Pd6 (18. Pe3-Te3:!), Ld2: 19. Pb7:-Lel:, 20. Del:-Te2:! 21. De2: (of 21. Ddl-bc, 22. Tc5:-Tb2:. Op 22. Pc5: volgt Tc8), Dcl:t, 22. Dfl-Dd2, 23. cb6-Tc8. Opgegeven. In de volgende rubriek meer over dit Interessante toernooi in Moskou. OPLOSSING PROBLEEM: 1. Te5-el! Zoals u ziet, falen de ande re torenzetten: 1. Te4?-Kd5. 1. Te3?- Kd5 1. Te2?-Pc5! ADVERTENTIE snds1887 Even komen kijken in onze grolc toonzalen. Waar u alle topmerken piano's, vleugels en orgels kunt zien, beluisteren en bespelen. Waar u wordt geadviseerd door ervaren vakmensen. En waar u meteen alle informatie krijgt over kopen en huren cn over onze eigen servicediensl. Komt u eens langs. Dal verplicht u tot niets. 35. Lc5 en zwart overschreed de tijd. Twee wegen leiden direct tot winst: A. 35. Dg4. 36. Tf2-Tdl!, 37. Tfl- Tcl:, 38. Tcl:-Ddlt. Of hier 36. g3- Dh3. 37. Tf2-Tdlt. B. 35.Lc5:. 36. Dc5:-Dg4. Moeilijke keuze. Dit is een geliefd thema voor pro blemen: bij dit probleem is het na een kort onderzoek direct duidelijk, dat een pionzet niet tot mat in twee zetten kan leiden. Een van de zes witte stukken moet zich dus ver plaatsen. Maar waarheen? Slechts één zet van dat stuk leidt tot succes, alle andere worden weerlegd! B. SOMMER. Teplitz-Schönauer Anzeiger, 1921. LUDEK PACHMAN. Mat in twee zetten. Karpov zegerijk in Moskou. Als deelnemer aan de Europese lan- denwedstrijd in Moskou was ik er getuige van. hoe de steeds actieve wereldkampioen vijf partijen met zware tegenstanders achter elkaar won. In de volgende partij maakt hij met een van de laatste vier kandida ten in 23 zetten korte metten! Réti-Systeem. PORTISCH-KARPOV. ,,Die gesatnmelte Partien von Robert J. Fisher" door ChrisUaan M. Bijl. Uitf. Vermande Zonen te Umuiden. 462 blz. Prijs 59.50. In dit in het Duits geschreven schaakboek heeft de Haarlemse schaker Christlaan Bijl alle partijen verzameld, die hij van het Ameri kaanse schaakgenie Bobby Fisher heeft kunnen vinden. Het resultaat van die speurtocht mag er zijn: van de 848 partijen waarvan vaststaat dat Fisher ze heeft gespeeld, heeft Bijl er 748 boven water gekregen. 46 van deze partijen zijn van commen taar voorzien door O. Sosonko. B. Spassky, J. Timman, H. Kramer en 8. H. Postma. De partijenverzameling la ongetwij feld de meest volledige die ooit te boek is gesteld. Fiahers carrière is op de voet te volgen: vanaf zijn 20ste plaats op het Amerikaanse Jeugdkampioenschap in 1955 hij was toen 12 Jaar tot aan zijn verovering van het wereldkampi oenschap op 8passky. Het boek be vat overigens geen levensbeschrij ving van Fisher. Alle aandacht is gericht op het genie Fisher zoals hij zich achter het schaakbord manifes teerde. Behalve de al genoemde par- tlj-notitles en analyses bevat het boek ook de notities van enkele tien tallen simultaanpartljen en vlug gertjes. „Die gesammmelte Partien von Robert J. Fisher' zal ongetwij feld zijn weg naar de schaakblbllo- fiel wel vinden. E. Horizontaal. 1. loon. 4. bid (Lat.), 6. kleurstof, 9. lidwoord (Fr.), 10. landbouwvork, 12. schaapkaraeel, 14. en personne (afk.), 16. verbond, 18. toonladder, 20. ik ontken (Lat.), 22. bedekte spot, 24. verwonding, 26. water in Friesland, 27. afvaardiging, 30. Chinese lengtemaat, 31. voorzet- sel, 32. telwoord, 33. tennisterm, 35. vallei, 36. dwaling, 38. water doorla tend, 40. werkplaats (afk.), 41. vogel bek, 42. wolvlokje, 43. huisdier, 44. snljwerktuig, 46. boszanger, 48. ver tragingstoestel, 50. steensoort, 52. roem. 53. elektrisch geladen atoom, 55. boom, 57. opbrengst, 60. pers. voornaamw. 61. uitgestrekte gras vlakte in Rusland, 63. tas, 65. glij- voertulg, 66. taai twijgje. 69. vreem de munt, 70. familielid, 71. rekening, 73. beschermgeest, 75. schelk. ele ment, 76. vaste brandstof, 77. ont kenning, 78. droogoven Verticaal. 1. soort, 2. schuifbout, 3. voedsel, 4. rivier in Rusland, 5. bergweide, 6. voorzetsel, 7. getand muurwerk, 8. voorschrift, 9. kinder doek, 11. insektenetend zoogdier, 13. koemestvocht, 15. verzekerings- brief, 17. in oprichting (afk-), 19. schraal, 21. bouwland, 23. Europe aan, 25. vordering, 28. ontzag, 29. onbekend, 31. lijst, 34. sein, 35. wa terkering, 36. Jongensnaam, 37. paard. 39. toiletartikel, 45 slang, 47. stap, 48. omwenteling, 49. oliehou dend zaad, 51. boom, 53. Intendant (afk 54 pasgang van een paard. 56. strak, 58. vogelverblljf, 59. plaats in Italië, 60. gemeentewelde, 62. voor voegsel, 64. familielid, 67. herders god, 68. plaats in Oelderland, 72. onder anderen (afk.), 74. muziek noot Oplossing per briefkaart Lm woensdag a.s. zenden naar Dagblad Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amster dam. Linksboven vermelden: week endpuzzel. Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. mank, 5. kaam, 9. Lassa, 14. odeon, 16. raam, 18. star, 19. latoen, 21. maat, 22. ale, 23. em, 24. rein, 26. nn. 27. tros, 29. paard, 31. keen, 32. tel 34. 8rt, 35. eren. 37 paria, 39. raster, 41. la, 42. aak, 43. gel, 45. Est, 46 dar, 47. R.K., 48. bengel. 50. aroma, 52. léns, 53. vel. 55. ala, 56. meet, 57. manie, 60. roek, 61. do. 62. eelt. 64. na. 65. een. 66 park. 68 dartel, 70. Edda, 72. meel, 74 noest, 75 leest 76. lias. 77 meta Vert. 1. molen, 2. Adam, 3. net, 4. koor, 6. ar, 7. aam, 8. maand, 10. as. 11. staren, 12. salon, 13 Ares, 15. neep, 17. man, 20. Nlas, 25. narrig, 27. teer, 28. merk. 30. Rla, 31. Kreta, 32. taak. 33.11, 35. ets. 36. para, 37. part, 38. agent, 40. 8elene, 41. lama, 44. Ens, 46. dole, 48. beek, 49. Eva, 51. ra, 52. Leende, 54. lied, 56 moede, 57. morel, 58. elan, 59. Malta, 60. reel, 61. dam, 63. trom, 64. nest 67. kei, 69. TEE. 71 as. 73. la. Prijswinnaars zijn: de heer M. H. de Wildt, Dilgtweg 24. Haren (Gr.); i vrouw B. Winter-Kabboord, Ohm straat 7", Amsterdam; mevrouw J. M. Bol-Nieuwenhout, De Schutse k. 35, Hemsterhuisstraat 123, Amsterdam. De vorige week heb ik u verlaten in bijgaande diagramstand, die is ont staan in de partij Hermelink-Drost na zwarts 24e zet 9x20. Op de vraag wie er hier beter staat, is moeilijk een antwoord te geven. Het is voor zwart zaak het centrum onder controle te houden en wit moet er zorg voor dragen, dat hij zwart niet uit de hekstelling laat ontsnappen, omdat dan het tempo- en het centrumvoordeel van doorslagge vende betekenis kunnen zijn. Wan neer wit er in zou slagen het zwarte centrum verder uit te hollen en door middel van combinaties een even tuele aanvulling van het centrum verder te verhinderen, dan zou de balans doorslaan in ztvarts nadeel. Met deze kennis gewapend gaan we bekijken hoe het verder gaat. 25. 49-44 8-13 26. 45-40 3-9 27. 44-39 9-14 28. 37-32. Deze zet is vrijwel aange wezen, aangezien anders 23-28 op de duur erg vervelend zal worden. Zwart kan dan uit de opsluiting ont snappen en het initiatief tot zich trekken. 28. 20-25 29. 41-37 13-19 30. 39-34. Nu zou zwart kunnen ontsnappen met 23-29 31. 34x23 18x29 (dubbel slaan is beslist niet beter) 32. 27x18 12x23. Maar na 33. 43-39 heeft wit veel beter spel. Vooral na 25-30 34, 50-45 en wit wint. Na bv. 7-12 krijgt zwart ook problemen met zijn op bouw. Natuurlijk is het allemaal niet verlorep, maar plezierig is het allerminst. 302-8 31.43-39. Wit begint, nu de stellingen naar elkaar toe gekropen zijn, enig vat op zwarts stelling te krijgen. Dit komt vooral door venij nige zetjes, die zwart parten gaan spelen. Weliswaar is 33-28 met daar na de dammetjes nu nog niet goed. maar na bv. 19-24 zou de verraderlij ke dam door 34-30 (in plaats van 33-28) 24x33; 38x29 23x34; 32-28 22x33; 27-21 wel heel gevaarlijk voor zwart worden. Vandaar dat ik be sloot tot 31. .8-13 32.40-35 19-24 33. 39-33 (zie diagram 2.). 0 0 In mijn voorgaande berekeningen had ik er steeds rekening mee ge houden, dat wit zou kiezen voor het plan met in plaats van 40-35, 50-45? Met schijf 35 op 40 en 50 op 45 zou ik dan nu het heft in handen hebben genomen met 16-21, 23-28. 22-27, 17x39. Pas op dit ogenblik ontdekte ik het kleine verschil. De genoemde actie gaat nu niet meer op en objec tief gezien zijn de kansen nu duide lijk aan Hermelink. Naarstig zocht ik nog naar mogelijkheden, maar iets anders dan 33. 14-20 restte mij niet meer. De thans ontstane positie is erg inte ressant. Zo Zijn zowel 50-45 als 48-43 verloren voor wit door 16-21,23-28 en vervolgens 22-27. Er rest wit dus niets anders dan 34. 33-29 24x33 35. 38x29. Eindelijk wordt zwart in de gelegen-, heid gesteld met 22-28 uit de opslui ting te ontsnappen en dat is ook in dit geval goed. Zowel Hermelink als ik verkeerden hier echter al in hevi ge tijdnood en op het moment, dat ik had besloten de gok met 22-28 te nemen, ik zeg gok, omdat de tijd om de gevolgen te berekenen mij ont brak, herinnerde in mij de woorden van Ton Sijbrands in zijn voorbe schouwing op dit kampioenschap van Nederland. Hij gaf mij daarin wel een kansje op een hoge klasse ring, maar ik zou er dan wel om moeten denken mijn impulsiviteit te onderdrukken en voorrang te ver lenen aan de koele berekening Daarom besloot ik maar tot een vereenvoudigende variant, die uit eindelijk mijn ondergang zou worden. Wat er na 22-28 gebeurd zou zijn, laat zich niet gemakkelijk raden. Zo is 36. 42-38 direct verloren door 28- 33, want een combinatie is niet aan wezig. Het beste voor wit is 34-30 of eerst 48-43 en vervolgens 34-30. Mo gelijk zou echter oók 36. 35-30 13-19 37 48-37 17-22 38. 43-38 19-24! 39. 30X19 23X14 40. 32x23 25-3041 34x25 22-28 42 23x32 18-22 43. 27x18 12x43 met winst voor zwart geweest zijn. Deze combinatie hadden wij geen van beiden gezien, maar is dan ook erg verrassend. Wanneer wit geen 38. 43-39 zou spelen, maar b v. 38. 50-45 11-17, zou hij zich voor het zelfde probleem geplaatst zien. want ook nu volgt op 43-39 of op 45-40 het hierboven aangegeven zetje. En om dat er geen andere mogelijkheden meer zijn zou zwart hebben ge wonnen. Partijverloop: 35 20-24 36. 29x20 25x14 37 42-38 13-19 38. 34-30 14*20 39. 30-25. Hier besloot ik maar naar „de remise" af te wikkelen met 39. 19-24 40. 25x14 24-30 41. 35x24 23*28 42. 32x23 18x9 43. 27x18 12x23 44. 37-32 17-22 tna 7-12, 31-27 komt zwart rechts nooit meer los) 45. 48-43 7-12 46. 31-27 22x31 47. 36X27 Ik verdedig mij hier beslist niet op de besU' manier. Wie zin heeft in een puzzel- uurtje. kan in het verloop beslist wel enige remise brengende voortzettin gen ontdekken. 47 23-28 48. 32x23 12-17 49. 26-21 17x26 50. 23-19 11-17 51. 38-32 16-21 52. 27x16 17-22 53. 50-45 26-31 54 32-27 tdaar gaat het laatste schijfje; ver lies is onherroepelijk) 31-37 55. 27x18 37-41 56. 19-13 9-14 57. 13-8 41-47 58. 8-2 en zwart geeft zich gewonnen. De witte schijf op 18 kan niet worden aangevallen en wit heeft ook nog de beschikking over 16-11, 18-12 zodat zwart niets actiefs kan doen. Een Instructieve partij! Frank Drost Deze maand zijn in Frankrijk de volgende bijzondere zegels uitgege ven: in de reeks grootformaatzegels, gewijd aan kunst, een reproduktie van een „figuratief" van de Hongaar Vasarely. die al sinds 1930 in Parijs werkt; in de serie met afbeeldingen van de „régions" van Frankrijk deze keer een afbeelding van de streek Champagne-Ardenne; voorts op 25 april de jaarlijkse twee Europa zegels met landschappen van een dorpje in de Provence en van een Bretonse haven; als laatste een ze gel van fr 1.70 met een fraai boeket bloemen, naar aanleiding van het 150-jarig bestaan van de nationale vereniging voor tuincultuur in Frankrijk. In de Ver. Staten kwam een blokje van vier zegels op de markt, met afbeeldingen van door Pueblo indianen in de Jaren 1880-1920 ver vaardigde ceramiek-produkten. Aan het door de Wereld Gezondheid Organisatie (WHO) van de Ver Na ties uitgeroepen Jaar van de reuma 1977" wijdde Portugal deze maand een serie van drie zegels, onder het motto: „voorkomen van de reuma ziekte". Een tweetal zegels van de Italiaanse posterijen herinnert de burgers aan art. 53 van de Italiaanse Grondwet met de (vrijvertaalde) tekst „Iede reen moet naar vermogen belasting betalen." F.U80PA 77 ISAN MARINO 2QQ Als Europazegels 1977 verschenen in San Marino twee zegels met ty pische gezichten op de republiek naar schilderijen van Ohirlandalo (15e eeuw) en Guercina (16e eeuw). In verband met wijzigingen van de posttarieven in S. Marino is een zes tal zegels van de serie „burgerlijke deugden", uitgegeven in maart 1976 opnieuw verschenen in afwijkende kleur en aangepaste waarden. Reeds voor de dertigste keer na de tweede wereldoorlog organiseert men in Oost-Europa de internatio nale vredeswielerwedstnjd over een afstand van 1700 km van Warschau vla Berlijn naar Praag Voor deze gelegenheid verscheen in de DDR een stripje van drie zegels met opna men uit zo'n wedstrijd. Ter ere van de wiskundige Carl Fr. Gauss (1777-1855), die 200 Jaar gele den werd geboren, gaf de DDR een portretzegel uit waarop tevens enke le wiskundige elementen zijn te zien. De Israèl verzamelaars wijs ik op drie emissies, die deze maand aldaar zijn uitgekomen. Een serie van drie zegels toont antieke muziekinstru menten. die In het museum van Hai fa worden bewaard. Ter gelegenheid van de jaarlijkse herdenkingsdag voor de gevallen soldaten kwam een zegel in omloop met het monument voor de omgeko men parachutisten in de nabijheid van Tel Avlv. De derde zegel staat in het teken van Exodus 31:16. waarin het onderhouden van de sabbath aan de orde is. Op de zegel een afbeelding van een oude doek, die de sabbathbroden bedekte. Tot slot nog nieuws van de repu bliek Suriname. Op 27 april werd daar een begin gemaakt met de uit gifte van een nieuwe reeks luchtpostzcgels, met afbeeldingen van inlandse vogels. Voorshands verschenen er zes; de rest volgt In de loop van dit Jaar. De overeenkomsti ge waarden van de reeks luchtpostzegels uit 1972 (vlinders) worden tegelijk Ingetrokken J. J. M. Ki((en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 25