De chaotische droom van een kleurloze Nederlander fill m Man o^rde vloe Het Gaudeamusconcours en onze onuitroeibare onderscheidingsdrift Brokken Borobudur in het Rijksmuseum Hf i Politiemannen schieter bankovervaller neer Uit elf landen 55 orkesten (Goed geklede) Baal speelt „Het Koninkrijk' Almelose NVV-leden willen spreekverbod voor bondssecreta I DONDERDAG 21 APRIL 1977 Trouw/Kwartet door André Rutten Jazzfestival Arrestant bekent meer berovingen HAARLEM De nieuwe produktie van de toneelgroep Baal, die „Het Koninkrijk" heet, zou je het best een muzikale show van geheel eigen makelij kunnen noemen. Muziek, liedjes, gedanste bewegingen zijn er belangrijker in dan het pure acteren en eigenlijk ook dan de teksten. De groep heeft, schrijft zij in haar programmablaadje, niet de pretentie met dit stuk dé geschiedenis van Nederland (van 1940 tot de restauratie en het ethisch reveil van nu) te vertellen. Maar de voornaamste gebeurtenissen uit die periode worden er wel in aangeduid, maar ook niet meer dan dat. In een proloog (die in de epiloog afgemaakt wordt) Is er een bijeen komst van enkele voorname politie ke dames en heren, bijeengekomen om te luisteren naar het advies van een reclame-specialist, die hen om stemmenwinst te behalen bij de ko mende verkiezingen de trefwoorden „restauratie" en „ethisch reveil" aanbiedt. Daarmee brengt hij zijn politieke hoorders in een soort euforie, die hen het Wilhelmus doet aanheffen. Waaronder de reclame- specialist langzaam in zwijm neer valt en om hulp roept. Dat voert hem in zijn herinnering terug naar 1941, toen hij als boeren zoon de oogst in de steek liet om in de stad een bestaan op te bouwen. En dan verschijnen de joden met hun ster, een echtpaar met wie hij bevriend is geraakt, en de NSB-ers, bij wie hij zijn hef je heeft zodat hij colporteur wordt van Volk en Vader land. Maar even later zijn de Engel sen al in Normandie geland, de NSB- ers trekken hun uniformen uit. De ..hij" van het stuk neemt deel aan de politiële acties in Indonesië, vindt, teruggekeerd in het vaderland een nieuw liefje binnen een communis tische groep, die wat later tevens een commune blijkt. Daar leert hij ook de directeur van een reclamebureau kennen, die hem in dienst neemt en die hij overvleugelt en dan zijn we langzamerhand bij het begin aanbe land, dat nu ook het slot wordt Fragment uit Het Koninkrijk van Baal. Deze draad zit er wel in, maar er is geen documentaire over de naoor logse periode aan opgehangen, eer der een ietwat chaotische droom vol fragmenten van herinneringen, die een doorsnee-Nederlander zou kun nen hebben. Wel iemand, die nooit echt geïnteresseerd is geweest in door R. N. Degens ROTTERDAM De trombonespeler Toyoji Peter Tomita is als beste van de „Vertolkers van muziek van onze tijd" aangewezen in het gelijknamige concours dat de afgelopen dagen voor de, veertiende maal door de stichting Gaudeamus werd georganiseerd. Het speelde zich af in De Doelen in Rotterdam waar, bij de derde en laatste ronde, in de kleine zaal dinsdagavond vijf uitvoerenden optraden die waren overgebleven van de ruim vijftig (uit zeventien landen) die voor het concours had den ingeschreven. Wat niet wil zeg gen dat er zoveel aan hadden deelge nomen; „grensoverschrijdingsmoei lijkheden" hadden een tiental ver hinderd Nederland te bereiken. Wat overbleef Is drie dagen lang door een jury (Johan van den Boogert, Jean- Piene Drouet. Claude Coppens, Fer nando Grillo en Karl-Bernard Se- bon) gehoord en geselecteerd, totdat de vijf elndcandidaten gevonden waren. Vanwege de Nederlands-fabrikaat, gedachte moest ten minste één werk van een Nederlands componist op ieders programma staan. Organisa torisch geeft dat nogal wat proble men. Niet de enige trouwens bij zo'n concours, waar de juryleden in het bijzonder voor de hachelijke taak staan om bijvoorbeeld de vertolking te beoordelen van stukken die zij nooit eerder gezien of gehoord heb ben en waarvan de notatie zoveel vrijheden laat dat de uitvoerenden er alle eigenbedachte kanten mee uit kunnen. Overtuigender Het heeft dan ook weinig zin hier naar voren te brengen dat bijvoor beeld naar mijn smaak de Duitse Annette Sachs op een electrisch ver sterkt clavichord een idioot stuk van Mauricio Kagel, getiteld „Recitati- varie für singende Klavichordistin" veel overtuigender realiseerde, dan Tomita met „Sequenza V" van Berio deed. Annette ging met de vijfde prijs 750.-) naar huis. De eerste 3.000) was dus voor Tomita, de tweede 2.00(f) voor de harpiste Eri- ka Waardenburg, de derde 1.500) voor de Amerikaanse pianist James Primrose en de vierde 1.000) voor de Engelse tubaspeler Melvyn Poore. Bij de als altijd in een soort vrije- improvisatie knullig verlopende prijsuitreiking was ook de winnares van het gelijktijdig gehouden Schönberg Piano Concours, de in Taiwan geboren Pi-Hsien Chen, be trokken. Uit het minimaal aantal belangstellenden voor dit concours (vijf!) was zij de enige die voor een prijs (maar dan ook meteen de eerste van 3.000 gulden) in aanmerking was gekomen. Voorafgaande aan de prijsuitreiking gaf Pi-Hsien Chen, die al meermalen met o.a. het Con certgebouworkest in ons land optrad) een klein Schönberg-recital. De dit Jaar iets minder bedroevend geringe publieke belangstelling voor dit slotconcert mag zeker niet als een teken van toegenomen interesse oor dit soort wedstrijden gezien wor den. Prijsuitreiker dr. John Danis- kas liet nog eens duidelijk blijken dat Jonge muziekstuderenden, zelfs met vergoeding van reis- en verblijf kosten als lokmiddel, met geen stok naar zo'n concours te krijgen zijn. Wat. dacht ik, een hoopvol teken genoemd zou kunnen worden. Ware het niet dat bijvoorbeeld de veelge smade harmonie- en fanfare- concoursen, de wedstrijdsport en de lintjesregen de onuitroelbaarheid van onze prestatie- en onderschei dingsdrift aantonen. AMSTERDAM Er worden dikwijls cijfers genoemd als het om bijzondere tentoonstellingen gaat, verzekeringsbedragen b.v., de inrichtingskosten, het vervoer en vooral ook de waarde van de voorwerpen. Bij de tentoonstelling „Borobudur— Kunst en religie in het oude Java", die gisteren ln het Rijksmuseum werd opengesteld en daar blijft tot 4 Juli kwam er nog wat bij: de expositie weegt meer dan 17.000 kilo. Daarbij komt dan nog het gewicht van de ongetwijfeld vele bezoekers van deze unieke tentoonstelling en daarom kwamen de deskundigen tot de conclusie dat de grote sculpturen ■teeds verspreid moesten staan over meer dan twee balken. Dat betekende dat de Inrichters niet helemaal vrij waren wat betreft de opstelling. Dat was trouwens toch al een enorm zorgvuldig karwei gezien de uitermate kwetsbare reliefs voor al, die meer dan duizend Jaar aan weer en wind blootgesteld waren en zeer broos zijn geworden. Je had verwacht dat lets als dit een Nederlands Initiatief zou zijn ge weest daar zijn de constructie- plannen namelijk gemaakt maar t waren onze Zuiderburen die met de eer gingen strijken. De ten- lelllng kwam tot stand ln bet kader van het Belgisch-Indonesisch culturele akkoord. Dat was een ge volg van het bezoek dat het Bel gische koningspaar ln oktober 1974 aan Indonesië bracht. En toen was er waarschijnlijk iemand ln het gevolg die op het lumineuze idee kwam de reliefs en beelden, die in verband met de rigoureuze restauratie (totale kosten ruim 12 miljoen dollar) toch verwijderd moesten worden, op een betere plaats tentoon te stellen dan onder de houten afdaken bij het bouwwerk. Vijf andere landen Indonesië stemde ermee ln, mits de expositie niet alleen ln Belgie, maar ook nog ln minstens vijf andere lan den te zien zou zijn. Dat gebeurt: na Amsterdam gaat ze naar Oostenrijk, dan naar Duitsland en daarna waarschijnlijk nog naar enkele Scan dinavische landen. De belangrijkste stukken zijn de der tien grote reliefs en beeldhouwwer ken van de Borobudur, waaronder vijf Boeddha's. Ze zijn hier omgeven door zo'n negentig kleinere objecten, ln steen, brons en goud, die in aparte vitrines staan opgesteld. Het over- Gewichtig karwei in Rijksmuseum grote deel ervan is afkomstig uit Javaanse museums in Jakarta, 8oe- rakarta, Jokjakarta en Prambanan. Dagelijks van 10-17 uur, op zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. De toegangsprijs is 3. ln de weekein den en op feestdagen 2, kinderen onder geleide tot 16 Jaar en houders van 65+-kaarten gratis. In de David Röellzaal wordt iedere dag vanaf 11 uur ieder heel uur (behalve 13 uur) de film „Borobudur" getoond. Niet op woensdagen want dan zal er om 14.30 uur een speciale voorstelling zijn zo als een gamelan-concert, een wa jangvoorstelling of een andere film. wat er gebeurde, maar zich mee liet drijven, plooibaar genoeg om zich nooit een echte buil te vallen, zodat hij automatisch bij de restauratie en het ethisch reveil uitkomt. Die droom van een kleurloze Neder lander is in het totaal-theater idioom van.Baal uitgewerkt. Met als aanzienlijk nadeel, dat het vrijwel uitsluitend hersenwerk is. Echte gein zit er niet in, je gevoel worat nergens geraakt, boosheid of erger nis nimmer gewekt. Je ziet ver trouwde spelers als Trudy de Jong (een heel eigen talent), Herman Na- ber, Elja Pelgrom, Els Ingeborg Smits, Elsje de Wijn, samen met nieuwkomers in de groep als Hidde Maas (de centrale figuur)'en Jack Vecht (hij deed me soms aan John Soer in diens jonge jaren denken) verbluffend knappe dingen doen aan de hand van teksten, die zij samen met de (ook nieuwe) drama turg Ruud Engelander en met hun regisseur Leonard Frank hebben gemaakt. Maar wat zij doen, veelal op de cho reografie van Bambi Uden, is niet meer dan versierwerk, waarvoor Paul Gallis een flexibele ruimte ont worpen heeft, het gaat nergens „le ven". Er doet zich nooit iets voor dat mijn eigen persoonlijke herinne ringen aan de bestreken periode van 1940-1977 raakt. Het blijft knap theatraal vuurwerk. Tot en met zaterdag in de To neelschuur Haarlem, vervolgens 25 april Meppel, 28 Winschoten, 29 en 30 Arnhem Theater aan de Rijn, 2 mei Apeldoorn, 3 t.m. 7 Rotterdam Piccolo, 10 t.m. 12 UtrechtHoogt, 24 mei t.m. 8 juni Amsterdam Shaffy. Oude-stijl Breda: BREDA Van 19 tot en met 22 mei wordt in Breda voor het zevende jaar het Internationale Oude-stijl Jazzfestival gehouden. Dit festival heeft zich ontwikkeld tot het be langrijkste en best bezochte oude stijl jazzfestival in Europa. Onge veer 17.000 mensen kunnen gedu rende het festival de binnenconcer-- ten volgen, terwijl voor tienduizen den andere liefhebbers tientallen buitenconcerten, jamsessions en street-parades gehouden worden. Dit jaar zijn 55 orkesten uit elf lan den gecontracteerd om de Jazzy ere naam voor Breda waar te maken: The hottest place in the South De festivalorganisatie heeft als doel de oude-stijl jazz onder een zo groot mogelijk publiek uit te dragen en stelt nadrukkelijk a-commercieel te zijn. Het hele jaar wordt research gepleegd om oude jazz-grootheden, die in de loop der jaren in de verge telheid zijn geraakt weer op te spo ren en wat even belangrijk is, de beste eigentijdse orkesten te ont dekken. Hierdoor lukte het steeds met opvallende primeurs te komen en is men niet aangewezen op het beperkte aantal orkesten en.soüsten dat ieder jaar Nederland op een tournee aandoet. De belangrijkste primeurs van dit jaar zijn: de „Falrview Baptist Church Christian Band" uit New Orleans, de „Sunset Music Compy" uit San Francisco, de beroemde gos pel zangeres Marion Williams, de Amerikaanse trompettist Doc Chea tham eir de Harlem Blues en Jazzband met de 81-jarige zangeres Viola Wells. Van een verslaggever ARNHEM De Arnhemse po litie heeft gisteren een 33-jarige in Duitsland wonende Neder lander neergschoten nadat die een overval gepleegd had op een filiaal van de RABO-bank aan de Klarendalseweg. Twee rechercheurs die de man wil den aanhouden, schoten ieder tweemaal gericht op hem om dat hij volgens de politie dreig de te zullen schieten, spoedoperatie De bankrover, die ongeveer 2800 gul den had buitgemaakt, werd in zijn rechterlong geraakt, maar na een spoedoperatie in het gemeentezie kenhuis bleek het levensgevaar ge weken. uit een eerste onderzoek is volgens inspecteur A. J. Henzen ge bleken dat de revolver van de ver dachte ongeladen was. De overvaller bekende niet alleen de overval van gisteren maar ook gaf hij toe dat hij dezelfde bank al eerder beroofd had. Ook beroofde hij twee maal het filiaal van de RABO-bank aan de Van Lawick van Pabststraat in Arnhem. In totaal had hij daar 31.000 gulden buitegemaakt. De man zei dat hij het geld nodig had voor zijn smederij in het Duitse plaatsje Kranenburg. Signalement Na de overval werden alle op de weg surveillerende politiewagens raeerd en werd een signa doorgegeven. De verdachte voet was ontkomen, was geki een donderblauwe tuinmanse De twee rechercheurs die m auto in de omgeving waren vi andere opdracht en via de n foon van het alarm hoorden, op de Vijverlaan een man lop aan het signalement voldeei van hen stapte uit en riep politie, wie bent u". De antwoordde: „Ik ben Janse greep daarbij naar een pakje, zichtbaar op zijn borst droeg „Bedreiging" De andere rechercheur voelt ernstige bedreiging voor zijn c en sprong uit de auto. Me dienstpistool schoot hij twee gericht op de verdachte. De holde weg, waarna ook de rechercheur twee maal scho< enkele tientallen meters kon d< valler die in een andere straat struiken was weggekropen, w aangehoude. Hij stak beide h omhoog en zie „Ik geef mij ov< is gebeurd, het kon zo ook nie ger doorgaan. Ik ben geraakt gewonde werd daarop met naar het ziekenhuis gebracht Volgens de politievoorlichter E Uyl is nog niet vastgesteld schot de overvaller heeft gei Volgens hem werd ten tweede op de vluchtende overvalle vuurd, omdat er nog steeds s was van een dreigende situatiï UTRECHT Een groep van 35 NW-leden, werkzaam bij het Ultra- centrifugeproject in Almelo, wil voorkomen dat bondssecretaris Ab Schravemade zaterdag bij de lande lijke manifestatie „Stop atoomplan nen in Utrecht" het woord zal voe ren. Volgens de Almelose NW-leden kan Schravemade in Utrecht niet spreken als bondssecretaris, omdat het energiebeleid nog niet met de leden is besproken. In een telegram vragen zij bondsvoorzitter Arie Groenevelt aan zijn secretaris een spreekverbod op te leggen. Tegen een eventueel particulier optreden van Schravemade hebben zij geen bezwaar. Schravemade heeft inmiddels laten weten dat hij wèl' het woor voeren op de landelijke demoi tie. „Beleidsorganen van de zullen wel beoordelen of ik dan niet buiten mijn boekje ga," z Op 3 mei zal Schravemade nai melo gaan om daar met de led praten over de discussies die ontstaan over de uitbreiding va ultracentrifugeproject. iedereen zegt: "Ja.., die man zit goed in 't pakj Daar gaat't ook mi. Aangepast aan het seizoen 't Kostuum wordt nu wat lichter van geivicht. (Maar niet lichter van f kivaliteit!) C&ólütbcA )ortde£lye\!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 8