Internationaal beraad
over geweldloosheid
Geschiedenis middel tegen berusting
Opnieuw dominee na
herdoop geschorst
Iets meer animo
voor priesterambt
Bijbelgenootschap
Angola weer open
Graham op religieus
terrein invloedrijkst
Driekwart miljoen
voor christelijke
communicatie
Pools bisdom klaagt door dr 0kke Ja9er
over zondagwerk
Mobiel missiebureau
voor mgr. Gijsen
Politiek in Britse
raad van kerken
Cubaanse kerk mag
bijbels invoeren
VANDAAG(
VOORBIJGANGER
DONDERDAG 21 APRIL 1977
KERK
Trouw/Kwartet
DEN HAAG Zondag begint in het Noordierse Derry een vierdaags internationaal beraad om te
zoeken naar geweldloze alternatieven als oplossingen van misstanden Het besloten overleg is een
vervolg van de Helder Camara-conferentie. die in 1972 in Driebergen werd gehouden.
Onderwerpen van het overleg zijn de
beeldvorming van de geweldloos
heid het overbruggen van de kloof
tussen het wetenschappelijk vredes
onderzoek en de activiteiten aan de
basis en het oprichten van een we
reldwijd netwerk van geweldloze
krachten, het grote ideaal van Dom
Helder Camara
Op grond van de resultaten van Der
ry zal een tweede wereldconferentie
de macht van de vredeskrachten
worden voorbereid, als vervolg van
Driebergen 1972 Deze wordt ver
moedelijk. in 1979 gehouden
In Derry zullen voor eigen ver
antwoordelijkheid aanwezig zijn ver
tegenwoordigers van de wereldraad
van kerken, de pauselijke commissie
JustiUa et Pax, de internationale
commissie van juristen, het christe
lijk instituut voor zuidelijk Afrika,
de verenigde boeddhistische kerk.
de wereldconferentie voor religie en
vrede, de internationale vereniging
van verzetsstrijders, de oecume
nische kloostergemeenschap van
Taizé. de rk vredesbeweging Pax
Christi en andere bewegingen
Van een onzer verslaggevers
SIDDEBUREN Opnieuw is een gereformeerd predikant ge
schorst omdat hij zich heeft laten overdopen. Deze keer gaat het
om ds B H. Groot Enzerink te Siddeburen.
Ds Groot Enzerink (29» is pas een
jaar predikant Eind vorig jaar
kwam hij in aanraking met een
pinkstergroep in Zwaagwesteinde en
op 17 januari liet hij zich daar over
dopen Dit leidde ertoe, dat hij eerst
voorlopig geschorst werd voor zes
weken, welke schorsing later werd
gevolgd door een schorsing van drie
maanden In deze periode zal beke
ken worden, of ds Groot Enzerink
alleen maar losgemaakt zal worden
••an zijn gemeente Siddeburen en
elders beroepbaar zal worden ge
steld. of dat hij moet worden afgezet
Dat laatste is waarschijnlijk, want
ds Groot Enzennk Is niet van plan
toe te geven
De laatste jaren zijn in diverse ker
ken al heel wat predikanten buiten
hun ambt geraakt omdat zij zich
onder invloed van de pinksterbewe
ging lieten overdopen. in de gerefor
meerde kerken recent ds. C van der
Zanden te Middelburg en hulppredi
ker J Bolt te Eernewoude
Vorig jaar besloot de gereformeerde
synode de praktijk te handhaven,
dat kerkleden die de kinderdoop niet
aanvaarden, niet ambtsdrager kun-
HAARLEM Het bijbelge
nootschap van Angola, dat tijdens
de burgeroorlog en de Zuidafrikaan-
se invasie zijn poorten moest slui
ten. is weer open Het staat nu ge
heel onder Angolese leiding. In het
bestuur zitten vertegenwoordigers
van vier protestantse kerken De
bezittingen van het Angolese bijbel
genootschap waren voorheen in ei
gendom bij de wereldbond van bij
belgenootschappen Dat is nu niet
meer zo De wereldbond heeft alles
overgedragen en nieuwe steun be
loofd De vertegenwoordiger van de
wereldbond. Ato Mitlionen. heelt
nipuwe zendingen bijbels en nieuwe
testamenten overgedragen
nen zijn. Naar aanleiding daarvan
richtten dne theologische studenten
te Kampen een bnet aan de synode,
waarin zij stelden, dan geen dominee
in de gereformeerde kerken te kun
nen worden, omdat ook zij op bijbel
se gronden de kinderdoop niet meer
konden accepteren
Het is de bedoeling, dat de komende
generale synode van de gereformeer
de kerken deze materie in breder
verband zal gaan bespreken. De vori
ge synode aanvaardde namelijk een
initiatiefvoorstel van ds H van
Benthem uit Middelburg, om zich
diepgaand te gaan bezighouden met
de gehele problematiek rond de zo
genaamde charismatische beweging
WASHINGTON - Het Ameri
kaanse US News and World Report,
een van de belangrijkste bladen van
het land,-zegt dat Billy Graham de
meeste invloed heeft van Amerika's
religieuze leiders. Tweede man is de
voorzitter van de Amerikaanse
bisschoppenconferentie. aarts
bisschop Bernardin. Vervolgens ko
men pater TÏieodore Hersburgh. de
voorzitter van Notre Dame Universi
teit en ds. William Thompson, de
voorzitter van de Amerikaanse raad
van kerken. Nummer vijf is presi
dent Jimmy Carter Carter heeft de
vijfde plaats veroverd ten koste van
paus Paulus. die vorig jaar nog vijf
de was US World and News Report
vroeg aan 1 199 sleutelfiguren in het
politieke en zakenleven en uit de
hogere beroepsgroepen welke men
sen het meeste invloed hadden op
hun terrein
Onder de circa vijftig aanwezigen
zijn aartsbisschop Camara. minister
Trip, prof Harbans Singh uit India,
dr Cao Ngoc Phung uit Vietnam,
pastor Elias Chacour uit Israël, de
uit Rhodesië gezette bisschop La-
mont en de Franse generaal De Bol-
lardière. Verder zijn er vertegen
woordigers van vredesinstituten. on
der meer van de universiteit van
Groningen
Dr Beyers Naudé. die zelf Zuid-
Afnka niet kan verlaten, stuurt
plaatsvervangers Kardinaal Alfrink
heeft op medisch advies van deelna
me moeten afzien Na de internatio
nale bestuursraad van Pax Christi.
die hij in Dublin voorzit, zou het
overleg in Derry voor hem te ver
moeiend worden
Het overleg is voorbereid door onder
andere de r.k. bisschop van Derry en
door de heer C. ter Maat te Den
Haag, internationaal secretaris van
Pax Christi.
De geweldloosheid wordt wereldwijd
bekeken. Derry in Noord-Ierland is
gekozen vanwege de voor het onder
werp realistische omgeving en van
wege de geweldloze initiatieven en
activiteiten, die er worden onderno
men. De Noordierse kwestie als zoda
nig staat niet op de agenda
LEUSDEN De Wereld Associ
atie voor Christelijke Communica
tie (WACC) heeft van de kerken die
lid zijn van de Nederlandse Zen
dingsraad voor de komende drie
jaar honderdduizend dollar per jaar
toegezegd gekregen. Dit bedrag
komt voor de helft ten goede aan
lectuurwerk en voor de andere helft
aan radio- en televisiewerk.
De Nederlandse kerken hebben be
sloten hun steun aan het wereldwij
de werk van communicatie in het
vervolg langs de kanalen van de
WACC te laten lopen. In de jaren
1971 tot 1975 kreeg de voorganger
van de WACC. de ACLD reeds ge
middeld 45.000 dollar per jaar, ter
wijl ook de kerken in de Verenigde
Staten. WestrDuitsland en Enge
land belangrijk bijdroegen.
De Nederlanders hebben nu beslo
ten een garantie voor steun op lan
gere termijn te geven, omdat bij het
opzetten van christelijke uitgeverij
en in de derde wereld een meerja
renplanning nodig is. Christelijke
periodieken spelen in heel wat lan
den van de derde wereld een be
langrijke rol. In sommige gevallen
zijn zij de enige toegestane kritische
stem. In een enkel land, zoals Rho
desië. vallen christelijke kranten on
der een overheidsverbod op vrije
meningsuiting.
In Rome lijkt het voorjaar te zijn aangebroken, getuige de nonnetjes die als toerist de stad
verkennen.
AMSTERDAM Het lijkt dat er weer wat meer belangstelling
onder jongeren komt voor het priesterambt in de rooms-
katholieke kerk. In 1960 werden nog 360 priesters gewijd. Dat
aantal was in 1972 teruggelopen tot 27. In 1975 waren er 32
wijdingen. In 1974 verlieten 134 priesters het ambt. In 1975 waren
dat er 94.
(ADVERTENTIE)
Aan de vijf rooms-katholieke univer
siteiten en hogescholen studeren
1153 studenten. Velen van hen zijn
van plan te gaan werken als pasto
raal werker of als catecheet. Het
aantal dat kiest voor het cellbataire
priesterschap is nog vrij gering. Op
Rolduc, het traditionele seminarie in
het bisdom Roermond, studeren 46
studenten.
In een brief, die paus Paulus heeft
geschreven ter gelegenheid van roe
pingenzondag, 24 april, wijt de paus
de crisis in de roepingen vooral aan
de geloofscrisis, een crisis in de hou
ding van liefde en een angst zich op
te offeren.
Roepingenzondag wordt over de he
le wereld, dus ook in ons land ge
vierd. Het doel is op die dag speciaal
aandacht te vragen voor het kerke
lijk ambt en het religieuze leven.
Als voorzitter van de interdiocesane
stichting voor kerkelijke roeping
schrijft mgr. drs. Th. Zwartkruis aan
de pastores, dat de kerk niet zonder
leiders kan, die de gelovigen zo rond
woord en sacrament samenbrengen,
dat zij hun taak in de wereld kunnen
vervullen.
Wrevel
In enkele gedachten, die kardinaal
Willebrands de pastores van het
aartsbisdom toezond, staat: 'naden
ken over het eigene van de priester
roeping roept gemakkelijk de wre
vel op. dat dit „iets eigens" tegelijk
„iets meer" zou betekenen, en dat
mag niet de bedoeling zijn. Het mag
er niet om gaan dat de priester iets
meer zou zijn. Als de Heer mensen
roept, dan is het niet om ze een
erelintje op te spelden, maar om
gezonden te worden tot dienst'. En:
'In het recente verleden Werd de
priester vooral beleefd als de absolu
te leider, die mocht rekenen op de
volgzaamheid van de hem toe
vertrouwde kudde. In onze tijd zul
len priesters meer bindende figuren
moeten zijn'.
Mgr. dr. A. Simonis van Rotterdam
constateert in een brief over roepin
genzondag dat er in het huidige ver
heugende proces van bewustwor
ding en aktieve medewerking door
leken ook priesters nodig zijn. 'De
toenemende vergrijzing van de hui
dige priesters bemoeilijkt vaak het
kontakt met de jongere generatie
gelovigen, terwijl hun vervanging en
vernieuwing nog zo traag verlopen,
dat binnen niet lange tijd ook de
oudere generatie gelovigen gevaar
loopt verstoken te raken van pries
ters'.
KATOWICE (KNAl De leiders
van het Oppersilezische bisdom Ka
towice hebben in een brief aan de
Poolse partijleider Gierek afschaf
fing gevraagd van werk op zondag in
de kolenmijnen ZIJ spreken van
onverantwoorde arbeidsbelas
ting"
Een hogere beloning in het vooruit
zicht stellen voor werk op zondag
vinden de briefschrijvers immoreel
Veel arbeiders werken namelijk dne
zondagen per maand Daar zij ook
zaterdag nauwelijks vrij hebben,
komt het er op neer dat zij vaak pas
na 27 werkdagen éen vrije dag heb
ben om bij te komen
AMERSFOORT De delegatie
uit de raad van kerken, die de ge
sprekken met de AMRO-bank heeft
gevoerd, heeft nu ook een gesprek
gehad met de leiding van de Algeme
ne Bank Nederland naar aanleiding
van de correspondentie tussen de
ABN en de wereldraad van kerken
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
Na de val van het kabinet moest ik den
ken aan de Engelse generaal die. toen
zijn troepen een Duitse brug moesten
opblazen, de uitspraak deed: „Mannen,
of wij vandaag geschiedenis maken, weet
ik niet; maar het staat vast. dat wij
aardrijkskunde zullen maken." Gezien
de gevolgen die het uitblijven van een
nieuwe wet zal hebben voor de verdeling
van de grond, had Van Agt dit ook kun
nen zeggen.
De uitdrukking „geschiedenis maken" is onthul
lend voor onze visie op wat wél en wat niet tot
„de geschiedenis" behoort. Alle gebeurtenissen
wórden geschiedenis, maar niet alle mèken ge
schiedenis. Het geschiedenis-onderwijs beperkt
zich vaak tot wat geschiedenis gemaakt heeft
bv tot generaals en ministers. Er zijn ook wel
liefhebbers van het vak die graag snuffelen in
dagboeken en oude kerkbodes, op zoek naar
pikante details en anecdotes; maar ook dan
gaat het meestal om kleinigheden uit het leven
van gróte mannen
De kerkhistoricus dr Jelsma haalde in een radio-
causerie een klein voorval naar voren, dat allang
was weggezakt ln het drijfzand van de tijd Hij
vertelde over een onbekende vrouw uit Antwer
pen die, toen haar buren tegen haar wil haar
kind hadden laten dopen, in razernij over die
verstikkende bemoeizucht en over kerkelijke
autoriteiten die alles en iedereen tn hun greep
wilden houden, het heilig doopsel weer met-zalf-
en-al van het babyhoofdje afwaste en het zelf
resoluut overdoopte Die moeder heeft geen ge
schiedenis gemaakt Maar behoort niet iedereen
die tot de kerk behoorde, ook tot de kerkgeschie
denis? Ook het kleine in de historie verdient
aandacht, omdat het met het grote en belangrij
ke een levend geheel vormt
Boeiend
Juist doordat Jelsma steeds zo'n korte schets
van onbekende bijzonderheden gaf. hebben zijn
wekelijkse (nu gebundelde) terugblikken voor de
NCRV-microfoon velen geboeid. Zijn aandacht
voor details heeft niets te maken met de pietlut
tige detail-kleverij. waartoe de zucht naar Hol
landse degelijkheid en wetenschappelijk niveau
vele historici heeft verleid, zodat zij zelfs
„Herfsttij der Middeleeuwen van Huizinga geen
echte geschiedschrijving vonden dit was geen
bronnenwerk, maar populaire lectuur Helaas
heeft Huizinga ztch die kritiek van de vakwereld
nog aangetrokken ook hij werd bing voor de
kleurige verbeelding, waarmee hij vergeten we
relden weer tol leven wist te brengen
Dr A. J. Jelsma
Jelsma kent die angst niet. Hij probeert niet
krampachtig zijn vakmanschap te scheiden van
zijn beeldend literair vermogen. Dat dndere his
torici vaak zo benauwd zijn voor een vermenging
van zuivere wetenschap en fraaie letteren, doet
mij wel eens vermoeden dat zij onbewust vrezen
dat Monteil het gelijk heeft, die in zijn cynische
thriller over de Frankfurter Buchmesse op
merkt: „De geschiedenis is de kunst om dat wat
hardnekkig zwijgt, te doen spreken. Geschied
kundigen zijn mensen die de „feiten" op de
pijnbank leggen, en tegelijk zijn zij buikspreken
de oplichters De letteren zijn. wat dat betreft,
eerlijker, omdat ze de boel belazeren zonder
wetenschappelijk alibi. Geschiedenis, uitgelegd
door schoolfrikken, is eerder nog dan het
geloof opium van het volk." Maar Jelsma's
liefde voor details heeft niets van de pietepeute-
ngheid en langdradigheid, waarmee men zich zo
duidelijk mogelijk van een gevaarlijke (buik
sprekende' i creativiteit wil onderscheiden
Met de verkiezingen in zicht
een weekend-lange confrontatie
TUSSEN DROOM EN DAAD
Is de politiek de beste manier om
snel veranderingen in de
maatschappij te bereiken?
Of hebben de actie-groepen gelijk,
die zelf de handen uit de mouwen
steken?
En de mensen die actief zijn zonder
het kader van een partij of de
achtergrond van een actiegroep?
Al die modellen
tijdens een groot weekend-treffen
van vrijdagavond 6 tot
zondagmiddag 8 mei bij „Kerk en
Wereld"
in Driebergen.
Een markt van mogelijkheden,
workshops, „Proloog" en reflectie.
Voor 60 per persoon, inclusief eten
en slapen.
Aanmelding en informatie bij:
„Kerk en Wereld", Postbus 19
3970 AA Driebergen Rijsenburg.
Telefoon (03438) 2241
Vertellen
Niet voor niets gebruikte ik het woord „vertel
len": Jelsma komt met „verhaaltjes" en voor
dat men voor zo n popularisering van een vol
waardige. wellicht zelfs boven de theologie ver
heven wetenschap de neus ophaalt, moet men
bedenken hoe vaak Puchinger erop gewezen
heeft, dat de historicus allereerst een verteller
moet zijn. Jelsma's close-ups doen denken aan
de methode van P. J. Bouman, die de geschiede
nis beschreef met de technische procédés van de
filmkunst: schijnwerperlicht op knooppunten,
het bewegend camera-oog, de dynamiek van een
wisseling van scènes en de symbolische accentu
ering van het detail. De mening dat dit bij
voorbaat een tekort aan vakmanschap zou bete
kenen. wijst op een tekort dóór „vakmanschap"
Dat Jelsma filmtechnieken toepast, wil niet zeg
gen dat hij alleen maar aardige plaatjes schiet.
Hij is er de man niet naar, zich tot een min of
meer interessante verzameling van antiquiteiten
te beperken. Hij ziet de geschiedenis niet als
tijdverdrijf, maar als een middel tegen berus
ting. Wij kunnen aan de doem van de ene traditie
ontkomen met behulp van een andere. Door
gebruik te maken van het verre verleden kunnen
wij de tirannie van het recente verleden doorbre
ken. „Ik vraag Gisteren naar Morgen, nu Heden
mij te vaak in de steek laat. En als Gisteren
gemene zaak met Heden maakt, richt ik mij tot
Eergisteren Maar ik weiger te berusten in Van
daag Dat blijven geen mooie woorden. Het is
het protest tegen het heden, dat door al zijn
verwijzingen naar het verleden nieuwe kleur en
kracht krijgt. En dan natuurlijk niet volgens het
reeds door de Prediker afgewezen beginsel der
gemakzuchtige verontrusting: vroeger was alles
beter. Maar wel vanuit de brede visie dat er van
het verleden veel te leren valt.
De vaderen gaven kerkelijke steun aan verzets
organisaties. Zij hadden veel fiducie in jongeren:
de opstellers van de katechismus waren veertig
jaar jonger dan die van het nieuwste geloofsge
tuigenis. Zoals men vroeger in lutheranen alleen
duivelskinderen zag. kunnen wij het beeld van
de communisten vervormen. De harmonie
mensen van vandaag, die doodsbang zijn voor
polarisatie (alsof kleurloosheid niet veel erger
was!), zullen zoals Erasmus ontdekken, dat ook
hun weigering om te kiezen een keuze inhield, zij
het dan niet altijd de keuze van hun hart. En zij
zullen ontdekken dat een verstoorde kerkdienst
beter is dan een doodgepreekte. En de feminis
ten maar die zullen, Auke Jelsma kennende,
dit verrukkelijke boekje tóch wel lezen
Dr Auke Jelsma. Gisteren vragen naar morgen,
uitg. Boekencentrum. Den Haag. Prijs 14,25
(voor NCR V-leden 12,25.)
ROERMOND Het door bisschop
Gijsen nieuw gestichte missiebu
reau in het bisdom Roermond heeft
een mobiel bureau gekregen dat gis
teren zijn tournee door Limburg is
begonnen. Het 'casco-mobiel', dat
met een trailer verplaatst wordt,
staat in Weert. Er wordt een film van
een half uur vertoond en in persoon
lijke gesprekken kan men meer in
formatie krijgen, 's Avonds kan het
mobiele bureau gebruikt worden
voor gesprekken.
Het door mgr. Gijsen opgeheven Di-
vis Diocesaan instituut voor inter
nationale solidariteit) wertk verder
onder de naam BIS (bureau voor
internationale solidariteit). Ver
schillende missie-instanties blijven
het BIS steunen en kardinaal Wille
brands. die voorzitter is van de Ne
derlandse missieraad, is van plan de
kwestie aan de bisschoppen voor te
leggen.
LONDEN De Britse raad van ker
ken spreekt in zijn vergadering van
26 en 27 april onder meer over poli
tieke en maatschappelijke onder
werpen zoeüs de Britse energiepoli-
tiek, kernenergie, snelle kweek
reactors. wapenverkopen aan Zuid-
Afrika en verkiezingshervorming.
Bij de Britse raad zijn alle kerken
uit Groot-Brittannië, met uitzonde
ring van de rooms katholieke kerk.
aangesloten. De rooms-kathoheken
zenden waarnemers. Kardinaal
Hume opent de vergadering op 26
april.
HAVANA De Cubaanse regering
heeft opnieuw enkele stapjes ge
daan in de richting van de kerken.
Op een bijeenkomst van vertegen
woordigers van de dertien kerken op
het eiland is bekendgemaakt dat de
regering in Havana toestemming
heeft gegeven voor de invoer van
2500 bijbels en 2500 nieuwe testa
menten. De kerken mogen tien au
to's invoeren voor het kerkelijk
werk
De Cubaanse evangelische raad,
waar de dertien protestantse kerken
van Cuba bij aangesloten zijn, heeft
zijn naam veranderd in Cubaanse
oecumenische raad. De voorzitter is
de presbyteriaanse dominee Raul
Fernandez. Fernandez hoopt dat
ook de rooms katholieke kerk tot de
raad zal toetreden.
Naar schatting zijn er 200 000 pro
testanten op Cuba Meer dan twee
derde van de bevolking is rooms
katholiek.
I
HET GROTE W ANBELEID 51
m
Wie wel eens te maken krijgt m^e
zich verdiept in allerlei kwestie]
samenhangen met het bouw- eiP
woonbeleid van onze samenlev|d
stoot daarbij niet zelden op vrijiei
onverteerbare problemen. Er islri
stuk binnenstad van Amsterdaid
om maar een voorbeeld te nem^o
Dat stuk is al jaren lang eigendid'
v'an een bepaalde grote instantie
er af en toe wel eens iets mee gefe:
heeft en ook wel eens een plann)
gehad heeft en die het zelfs nietu
bedoeld heeft als speculatief ob"
maar het gevolg van alles is wela
het een deplorabel geheel gewot i
is. Na zestien jaar dan wel te
verstaan. Hier en daar wonen ts
mensen zonder huurcontract. oh-
faciliteit van dat wonen elk moft
ongedaan te kunnen maken en ti
verder staat alles gewoon te t
verloederen. Even verderop is epl
aantal huizen met een prima il*
gevelwand aan een van de grootj
straten van de stad mee in het d
project begrepen. Er gaat iets v$a
een koppelverkoop gebeuren. Ald
niemand het verhoedt worden i
binnenkort de huizen aan de m<F
gevelwand gesloopt om plaats tU
maken voor het zoveelste foeilef
kantoorpand, terwijl het compld
aan de aloude grachten de proojr
worden van ondernemingen die»i
een cleane boel van zullen makfc
„Moderne accommodaties" voo:
cultuur en vrijwel zeker d
onbetaalbare huizen, althans li
onbetaalbaar voor vijfennegenttf
procent van de bevolking en zek
voor hen die nu bij de buurt hone
Dit alles vindt plaats zonder data
buurt gehoord is. laat staan dat>
plannen zijn om met hun wenset
rekening te houden. In dit belei<
daarom dient het hartgrondig jL
verworpen en tegengestaan te
worden, overheerst de commerce
het pure winstmotief, met n
voorbijgaan aan de belangen va
mensen. De geldmakers die hien
achter zitten zullen het zeker ti
winnen, want daarop is onze c
samenleving afgestemd. Zij heb
daarom haast. Voordat er misset
toch nog eens verandering komfe
Maar van welke kant dan? h
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK n
Beroepen te Geldermalsen: P.n
Die te Wolphaartsdijk. e
Bedankt voor Veenendaal en
Oldebroek: J. Jongerden te Har.
wijk y
l
GEREF. KERKEN U
Beroepen te Doezum G AJ
steeg, kand. aldaar, die dit bei
heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN (VR1JG.)
Beroepen te Rotterdam-Noord: f_
Urban te Goes-Brouwershaven"
Zoetermeer: J. de Wolf te Winsi
ten; te Dronten en te Markne
Nagele: A. van Houdt, kand
Zwljndrecht.
Bedankt voor Blija-Holwerd: J.
mer te Zaandam
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Tricht: J Mijndeif
Ridderkerk A
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Nijkerk. H. L
debak te Dalfsen. die bedankt
Veendam-Wildervank
Gleb Jakoenin
De dissidente Russische ortho<
priester Gleb Jakoenin heeft in
verklaring, verstrekt aan de bu
landse correspondenten in Mos
de „atheïstische staat" verwetei
„godsdienstige wederopleving'
de Sowjetunie te willen verstik
In de verklaring protesteert d<
jarige Jakoenin tegen de besch
gingen, die de Literatoernaja G
ta vorige week tegen hem heeft i
bracht. Dit blad verweet de prie
in het westen leugenachtige d
menten te verspreiden, die een
lastering inhouden van de m
schappelijke orde in de Sowjeti
Jakoenin kan hiervoor een geva
nisstraf van jaren krijgen. In
verklaring zegt de dissidente p
ter, die met nog twee Russen
christelijk comité ter verdedi
van de rechten der gelovigen h
opgericht, dat de staat een nie
anti-godsdienstige campagne is
gonnen. maar volgens Jakoenin
men het geloof niet met ges
uitroeien
Ds H. F. Venema
De vereniging voor christelijk
derwijs in Enschede heeft ds l
Venema te Hardegarijp benen
voor de begeleiding van de ident
van het christelijk onderwijs aai
dertig scholen, die van de verenii
uitgaan. Voorzover bekend, is
voor het eerst, dat een schoo
stuur iemand met een dergel
taak heeft aangetrokken. Het i
bedoeling, dat ds. Venema cur
sen gaat geven voor de leerkracl
van de Enschedese protests
christelijke scholen. Daarnaast j
hij ook voor ongeveer de helft
zijn tijd bijstand in het pastoi
verlenen in de hervormde gemee
van Enschede, speciaal in het sti
deel Lonneker en in het jei
pastoraat De benoeming gaat in
1 september.