jt kunnen wij doen voor Oost-Ti mor? laffer i iTijd ïTijd iTijd eTijd [eTijd Uit brieven van lezers cTHotieven vóór en tegen de zorj... de Bijenkorf^g Isoleren. V00'leven van i Aantjes Ie steun voor fc irte Pijlen lens' vrouwen ner Kunze lezuiverd [eekblad Reactie op artikel van dr. J. Verkuyl en dr. H. G. Schulte Nordholt op 14 april. BSSI y 21 APRIL 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet 11 >td3 wan.j j „,w r-* i i i t tt i tADVERTENTIE Liasid°nesië oep Leiden. (ovenstaande titel geven jgleraren aan de VU, dr. J. dr. H. G. Schulte i visie op de gebeurte- st-Timor en de toe- (Ctieven voor dat land. twee heren aan het over dit onderwerp, mo- l evenwichtige en steek- jlteenzetting verwachten, jarenlange ervaring en pinis juist op het gebied tië. (Dr. Schulte Nordholt zij het Indonesisch fenlang antropologisch jdaan.) Het is daarom des j dat in het onderhavige evenwichtigheid en heid allerminst sprake iet stelselmatige verdoe- t aan het licht gekomen wreedheden op Oost- onverhulde keuze voor aette gedwongen „inte- land met Indonesië. f zij de heer James Dunn, iche diplomaat, die door uchtelingen in Portugal [en, de Indonesische wan- iet licht bracht, voor dit ken. We willen deze stel- t met argumenten toe- noorden uit- angrijk punt betreft de belafden zelf. Hoe veel slacht er gevallen, wie waren ze zijn ze omgebracht? Het W0I"dt vaak genoemd, OP het verslag van Dunn sprekken met de genoem- tingen. (Dit verslag is in vertaling apart uitgege- tt Komitee Zuidelijk Afri- euwi titel De situatie op Oost- iendis bij het komitee te be- jnn legt zich op dit getal Brnbi vast. Hij zegt in zijn ver- (en ijk: e[®nie leiders van de vluchte- ■P.® (enschap of het denkbaar £30.000 mensen op Oost- >od zouden zijn. Allen zet elaantal geloofwaardig was jfs- wijdverspreide moordpar- ande berggebieden, en gezien zodBnbardementen. Mei- van j éénzesde van de bevol- lin9 d zou zijn zijn onmogelijk ird te maken, laat staan am i te bewijzen, maar het feit V. te ADVERTENTIE dacteur Rob Vermaas ikorrtf „Willem Aantjes de 0 apibeschrijving van een uens eerste politieke eit was: plakken voor in Bleskensgraaf. het fan zijn streng tatorische jeugd. Een ublikatie. v re staan het door het I -, in gesteunde leger van I etoe en de door het i ilok gedrilde opstandige Si irmes ..Zwarte Pijlen" §p enover elkaar. Een ak re confrontatie van de dmachten in Afrika Een etuigeverslag dat dergelijke meldingen de ronde blijven doen geeft een inzicht in de omvang van de tragedie op Timor.'r Dit is wel wat anders dan de bewe ring dat die 100.000 „een slag in de lucht" is, zoals de heren Ver- kuyl/Schulte Nordholt het zeggen. Gegoochel met oncontroleerbare cij fers mag ons niet het belangrijkste feit uit het oog doen verliezen: Er zijn op Timor massamoorden op bur gers gepleegd in een omvang die maar weinig parallellen kent. En dat is gedaan door Indonesische solda ten. De wreedheden die in de burger oorlog voor de invasie zijn begaan, door beide partijen, waren betrekke lijk klein van omvang. Dunn beves tigt dit in De Groene van 13 april, en hij was toen zelf op Oost-Timor als vertegenwoordiger van de Australi an Council for Overseas Aid. De mas sale afslachting van burgers is be gonnen op de dag van de Indone sische invasie ook uit het verslag van Dunn is dat heel duidelijk te lezen. Doordat ze dit feit consequent wegtoveren, geven de heren Verkuyl en Schulte Nordholt een fundamen teel valse voorstelling van zaken. Politieke status 2. De politieke status van Oost- Timor. De twee hoogleraren gaan er zonder meer vanuit dat Oost-Timor als een onafhankelijke staat econo misch niet levensvatbaar zou zijn. Dit oordeel wordt echter aangevoch ten, niet alleen (uiteraard) door het Fretilin, het bevrijdingsfront van Oost-Timor, maar ook door Austra lische deskundigen. Het zou volgens dezen mogelijk zijn een behoorlijke landbouw en veehouderij op te bou wen; klappers en rubberbomen kan men daar kweken, en er zijn sterke vermoedens dat er koper, mangaan, olie en goud onder de grond zit. Het belangrijkste exportprodukt tot nu toe is koffie geweest (90% van de uitvoer). Deze koffieplantages groei en dicht bij Dili en zijn nu in Indone- rouwen doen Rubens ht Zou het met aan onze >rie liggen, aan onze s. waarvan we ons op een afschrikwekkende manier iren te ontdoen?" Een rek met de Antwerpse ns-biograaf Baudoin tu zoals het in de krant lof hoe het in werkelijkheid vroeg een arbeider Kunze i. Kan het mooier? vraagt Jn Ros in zijn bijdrage over !%ar het Westen uitgeweken A-auteur. En de germanist JW Bakx vertaalde een W van zijn gedichten. "voor proefabonnement itn de Tijd voor 5 gulden postzegel renden aan de T.td (Mfdnummer 6. Amsterdam fcng na ontvangst van acceplgtro te koop 2 25 >n»mentfn l«l 020 23 39 14 sische handen. Door de fantastische stijging van de koffieprijzen op de wereldmarkt het laatste Jaar zou juist deze export in deze fase een belangrijke steunpilaar kunnen zijn voor de verdere economische ont wikkeling als de hiervoor gekre gen valuta voor een onafhankelijke en sociaal bewuste Oosttimorese re gering ter beschikking zou zijn. In plaats daarvan wordt deze valuta nu door het Indonesische leger ge bruikt voor oorlogsmaterieel, te ge bruiken tegen de Oosttimorese be volking zelf. Dat is grondstoffenroof in zijn zuiverste vorm. Aarzeling 3. In het verhaal van Verkuyl en Schulte Nordholt nemen de Indone sische generaais een merkwaardige positie in. Ze staan maandenlang te aarzelen tegenover de ontwikkelin gen op Oost-Timor, en besluiten dan na de onafhankelijkheidsverklaring van het Fretilin in te grijpen. Soe- harto was helemaal niet tot zo'n avontuur geneigd, krijgen we te ho ren, maar: „De burgeroorlog, echter, die in Oost-Timor woedde, heeft zijn adviseurs bewogen tot een snelle en' onvoorbereide invasie." Ook deze voorstelling van zaken is geheel in strijd met zo langzamer hand welbekende feiten. Ook Dunn heeft er op gewezen (in de Haagse Post) dat het besluit tot een invasie al een Jaar van tevoren in principe was getroffen door de adviseurs van Soeharto, ook al zou hij er persoon lijk „niet happig op" geweest zijn. Wel hebben zij er lang mee gewacht, en in plaats ervan toevlucht geno men tot intriges en druk achter de schermen. Dunn zegt ook „De bur geroorlog (tussen Fretilin en UDT) is in belangrijke mate het gevolg ge weest van Indonesische druk." Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schnjver vermeld. CDA-toespraken In zijn toespraak voor christen democratische jongeren in Utrecht wil Steenkamp het opkomen voor het ongeboren leven, het opkomen voor minderheidsgroepen, de veilig heid van de democratieën in West- Europa en de ontwikkelingssamen werking rangschikken in de sfeer van het geestelijk réveil. In het opko men voor de rechten van hen die daar zelf onvoldoende voor kunnen opkomen lag volgens hem het groot ste verschil tussen CDA enerzijds en PvdA en WD anderzijds. Het opkomen voor het ongeboren leven prachtig. Maar wat doet men met het geboren leven? Met name op het gebied van de atoom bewapening, kernenergie Almelo, Brazilië. Je hoort het CDA nauwe lijks in de discussie over Almelo (be halve Lubbers dan, niet bepaald op „geestelijke" gronden echter maar uitsluitend op materiële). Waar is het ethisch réveil dan gebleven? Opko men voor de veiligheid in West- Europa betekent dit een pleidooi voor defensie? Ook in dat geval is een beroep op geestelijke gronden met evangelische inspiratie ver te zoeken. Men gaat gewoon in op het zeer wereldse geloof in geweld. Nu president Carter met bedenkingen komt, wil met name Van Houwelin- gen (AR) ook bijsturen. Westervoort B. A. W. Thomas-Korvinus Voetnoot Op eerste paasdag was er een televi sie-uitzending uit Rome, waar paus Paulus de hostie uitreikte. En daar hebt u goed kunnen zien dat het verschil nog levensgroot bestaat. De naast hem staande kerkelijke man, hield steeds zijn hand onder de kin van diegene aan wie de hostie uitge reikt werd, opdat maar geen kruim op de grond zou vallen van datgene wat in hun ogen het werkelijke li chaam van Christus is. Daar in Ro me wordt bepaald wat de leer is en niet door allerlei pastoors, die di kwijls vrijzinniger zijn dan de meest linkse vrijzinnigen vroeger waren. Rotterdam W. Kruithof Ikon Weet u, wat ik jammer vind van de heer Klei ik zou zijn bijdragen niet gaarne willen missen dat hij heus wel weet waar de eigenlijke schoen wringt, namelijk dat ik en hopelijk velen met mij de Dcon heb leren kennen als een zoge naamde kerkelijke omroep, die ge leid wordt door links-doordrammige programmamakers. Als bet waar is, dat de Ikon een kerkelijke omroep wil zijn, moet dit in de programma's waargemaakt worden, niet eenzijdig maar meerzijdig. Ik blijft het uiter mate gevaarlijk vinden, dat de Ikon halfslachtelijke programma's in de huiskamers brengt en daarbij maar rustig blijft vergeten, dat er behalve tutti fruttl ook nog zo iets bestaat ais boerenkool met worst Summa Summarum: naar mijn mening dient de Ikon zo snel mogelijk gereo- ganiseerd te worden en van de over matige linkse Invloeden gezuiverd! Utrecht D. C. J. Oostinf juist in stand houdt. In de tweede 'principiële vraag' probeert de domi nee ons duidelijk te maken dat het niet geoorloofd is een kind van eigen aard te vervreemden, te verwesteren en daarmee ten diepste te overrom pelen. Ik ben er volstrekt van over tuigd dat geen enkel geadopteerd buitenlands kind, dat als 0- tot 4- jarige in een Nederlands gezin werd opgenomen, op latere leeftijd gebukt gaat onder het feit dat het nu een gewoon Nederlands kind van Neder landse ouders is geworden, tenzij het is opgevoed zoals ds. Van Kampen het wil, namelijk vanuit de 'eigen' achtergrond (b.v. als Hindoestaantje met Indiase cultuur). Intussen wacht ik met spanning op het tweede arti kel van ds. Van Kampen, waarin ons richtlijnen worden gegeven over het verbeteren van de wereldsamenle ving. Emmen Pieter van der Wielen Paasgroet (3) Mijn stadgenoot, G. Goossens, gaat de Paasgroet van dr. Beyers Naudé te lijf met termen, regelrecht ont leend aan de Heldelbergse Catechis mus. Zelfs het woord „plaatsvervan gend" mocht niet ontbreken. Maar hoe moeten-we in de visie van Goos sens de andere groeperingen en per sonen in Zuid-Afrika dan plaatsen langs en in de lijdensweg van Chris tus? Zoals: De overpriesters en schriftgeleerden van de nederduitse gereformeerde kerk, die dr. Beyers Naudé hebben uitgestoten. De machthebbers in Zuid-Afrika, die bij het handhaven van „wet en or de" zo'n verschrikkelijke minach ting aan de dag leggen voor de waar de van het mensenleven. De gevangenen op Robbeneiland, de gemartelden in de politiegevan- genissen. De mensen, die daar tot zelfmoord gedreven worden. De monddood gemaakten. De ont heemden. De ontwortelden. De schare, die de wet niet kent. Wie worden er eigenlijk in Zuid- Afrika naar de slachtbank gedreven als schapen, die stom zijn voor hun scheerder? En wie zijn de drijvers en wie zijn de scheerders? Doesburg B. J. Zwier» Ontzuiling Adoptie (4) In een artikel, getiteld 'vragen rond adoptie', verpakt dominee Van Kampen zijn ideeën over adoptie in twee 'principiële vragen'. In de eerste 'principiële vraag' ontkent de dominee zijn eigen christelijke ach tergrond door te suggereren dat di recte hulp aan medemensen de structuren die tot de nood leiden In Trouw van 16 april geeft de heer Van Kemenade aan hoe men het beste de ontzuiling kan aanpakken van het CDA door het accent te leggen op de christelijke inspiratie binnen de PvdA. Even daarvoor schrijft hij dat Van Agt zich zou moeten realiseren dat wanneer hij, zoals onlangs is gebeurd, een verkie- zingsspeech eindigt met de woor den: „Met een goed programma, met voortreffelijke mensen en met het evangelie als richtsnoer, gaan we de verkiezingen in," niet alleen mensen kwetst, maar ook het evangelie kwetsbaar maakt. Niet de heer Van Agt, meneer Van Kemenade, maar u maakt het evangelie kwetsbaar, Ja nog erger, u wenst het binnen uw partij te gebruiken als trekpleister voor christenen en als vlag die de lading moet dekken. Ik hoop dat christenen niet ontvankelijk zijn voor uw soort christelijke inspiratie. Het evangelie van Jezus Christus heeft toch geen boodschap voor het socialisme! Het socialisme steunt enkel op menselijke inspiratie en heeft God daar niet bij nodig. Per soonlijk veroordeel ik ieder isme. ook wanneer het op christelijke grondslag stoelt. Ommen J.H.Jansen Maar de militaire bemoeienis van Indonesië is niet begonnen op 7 de cember. zoals de twee hoogleraren beweren, en ook niet tijdens de bur geroorlog, maar juist in de tijd daar tussen, in de periode dat het Fretilin als overwinnaar uit de burgeroorlog het heft in handen had en probeerde een regeling te treffen met Portugal voor een vreedzame en geleidelijk dekolonisatie. Toen heeft Indonesië steeds grootscheepsere militaire operaties ondernomen, weliswaar zonder het toe te geven waarbij o.a. vijf Australische journalisten gedood zijn. „Integratie" 4. De situatie op Oost-Timor. Dat Indonesië 20 tot 25 van het grondgebied beheerst, betekent in derdaad niet dat de andere 75 tot 80% automatisch Fretilin-gebied is. Wel is het zo, dat het Fretilin sterk genoeg is om elke gebiedsuitbrei ding aan de kant van de Indonesiërs tegen te houden, en dat het aantal slachtoffers aan de Indonesische kant zo hoog is dat berichten over gesneuvelde soldaten door de Indo nesische regering strikt geheim worden. 5. De „Integratie" met Indonesië. De heren Verkuyl en Schulte Nordholt zien dit als de enige oplos sing voor Oost-Timor. Hier weer schrijven zij Dunn een mening toe dié in strijd is met alles wat hij er over gezegd heeft Als er iets uit zijn verslag en zijn interviews blijkt, dan is het dat er onder de bevolking van Oost-Timor geen enkele basis meer is voor „integratie" met Indonesië. Vele UDT-ers hebben zich van Indo nesië afgewend, sommigen zijn in Portugal terechtgekomen, anderen bij het Fretilin. Het is daarom een lachertje als Verkuyl/Schulte Nordholt schrijven dat het UDT nu „constructief meewerkt aan de orde ning en Integratie van het gehele gebied in de republiek" (Indonesië). De in Dili achtergebleven UDT-ers hebben nauwelijks een andere keus. De conclusie moet helaas zijn dat de twee hoogleraren stelselmatig de kwalijke rol van Indonesië in Oost- Timor goedpraten door verewij gin gen en verdraaiingen van feiten. Over het Fretilin zeggen ze nauwe lijks meer dan dat er „radicalis- tlsche ideëen" in leefden geen woord over wat die ideëen dan wel waren. Het Fretilin was de enige Isoleren en ventileren van vertrekken waar gas- apparaten staan is een belangrijke zaak. Soms één van levensbelang. Voelt u zich onzeker, kom dan gerust eens bij ons langs. Uw Gas- of Energiebedrijf (ook voor advies en documentatie) partij die een concreet ontwikke lingsplan voor Oost-Timor opge steld had en er ook in de praktijk een begin mee had gemaakt. Het valt moeilijk te geloven dat uitgere kend Indonesië deze draad weer zal opvatten zelfs met alle mogelijke buitenlandse steun. Het econo mische beleid in Indonesië zelf spreekt wat dat betreft boekdelen. Tenslotte willen we even op de vraag in de titel terug komen: Wij kunnen veel doen voor Oost-Timor Maar dan moeten we uitgaan van het zelfbeschikkingsrecht van het Oosttimorese volk. Dat betekent dat de zwaarst mogelijke druk op Indonesië uitgeoefend moet worden, teneinde een algehele terugtrekking van de Indonesische troepen te be werkstelligen. Het betekent verder dat we het Fretilin moreel en mate rieel moeten steunen. En ook de oppositie tegen de Timor-operatie in Indonesië zelf. Het genoemde rap port van de Indonesische priesters laat zien dat die oppositie wel dege lijk bestaat. Voor de laatste maal halen we Duim aan (uit de Haagse Post): „Er zijn in Indonesië ook veel men sen die tegen de Timor-operatie wa ren. Maar ze kregen geen steun ui andere landen, en dat is erg belang rijk. Indonesiërs hebben me verteld Wij keuren de gang van zaken op Timor ook niet goed, maar de gene raals plachten te zeggen, waar kla gen Jullie over? De Verenigde Staten klagen niet, Australië klaagt niet, de ASEAN-landen vinden het niet erg. en Japan ook niet. Dat maakt de positie van die mensen erg zwak". Bijenkorf Best sn Baltex rolgordijnen van blanke houten roetjes, in bijna elke breedte of lengte te bestellen. Uit voorraad in vier breedtes t/m 200 cm. Hoogte 170 cm V.a. 75.- We hebben 20 rollen (180 of 200 cm breed) speciaal geprepareerd doek om uw eigen rolgordijnen te maken. P.m. 46.- Mooi effen bruin rolgordijn, u krijgt er alles bij om het eenvoudig op te hangen. Vijf breedtes, 90 f/m 180 cm Hoog ca. 175 cm. V.a. 51.50 Of wilt u liever een groot gestyleerd bloemdessin? U krijgt uw zin. 180 cm breed. V.a. 52.- Kant-en-klaar, dit bruin-wit gestreept rolgordijn. In vijf breedtes van 90 t/m 180 cm, Incl. onderdelen Hoog ca. 175 CfflV.1. «2.50 Dif prachtige dessin is als van een houtsnede gedrukt. Donkerbruin op naturel. Maximale breedte 350 cm. hoogte ca. 175 cm Incl. alle onderdelen v.a. 62.50 Als u wolken wilt blijven zien komt u maar! U krijgt ze op vijf breedtes van ons mee. tussen 90 en 180 cm. Hoog ca. 175 cm. V.a. 62.50 Wilt u een bamboe rol gordijn? We hebben drie verschillende typen Voor binnen en buiten. Vier breedtes, 100 t/m 160 cm Hoog ca. 180 cm. V.a. 25.75 Voorbeeld van een Sunway rolgordijn De complete collectie (100 mogelijkhe den) te zien in de Bijenkorf. Als u wilt gratis opgemeten en op elke maat geleverd Diagonaalstreep in de kleurencombinatie rood. wit, zwart en oranje. Eenvoudig op te hangen Breedte 90 t/m 180 cm. Hoog ca. 175 cm V.a. 62.50 We hebben prachtige rolgordijnen die de zon aardig weten te temperen. Van o.a. hout. bamboe, of stof in allerlei kleuren en dessins. Geen raam of deur te gek. En veelal kant-en-klaar om direct aan te brengen. Of alles om ze zelf te maken. Enkele voorbeelden: we hebban 24 verschillende dessins, in vier maten, gereed om op te hangen. Of 20 dessins - met losse stokken van 60 tot 300 cm - om zelf te maken. Compleet aanwezig: de Sunway collectie. rolgordijnen' (een paar van onze mooiste) Als u een beetje gek bent van de zon vindt u in de Bijenkorf prachtige strandlakens waarop het heerlijk zonnen is. O.a. Oosterse dessins, waarvan enkele met een bijpassende badjas. Voor hem en haar. Het materiaal: bijna altijd velours/badstof, zó zacht dat de zon het liefst naast u zou komen liggen witgoed' In bruin of marineblauw. ff 90x150 cm. 34.95 /i In fwee dessins, beige met écru, 75x140 cm. 27.95 In diverse dessins en kleuren. In zwart met groen. 100x160 cm. 47.95 115x183 cm, 69.-Bijpassende jas 139.- In diverse bloemdessms. kS 90x175 cm. Reken-maar-Reeks-priJs 30.-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11