Kerk kan niet blijven wachten op staatsgeld Werkgroep Israël klaagt Kerk loopt in debat kernenergie achter Over de IKON en het alcoholgebruik Voorzitter predikantenbond: 8e STUDIEDAG „BIJBEL EN ECONOMIE" Afwijzing onder kerkelijke verantwoordelijkheid gelaakt Oostduitse kerk praat met staat over onderwijs Kerk en kernsplitsing (I) VAN DA AC VOORBIJGANG) DINSDAG 19 APRIL 1977 KERK Trouw/Kwartet UTRECHT De voorzitter van de bond van Nederlandse predikanten, ds. H W. Colstee. verwacht, dat de financiële situatie van de hervormde predikanten over twintig jaar slecht zal zijn Hij zei dit gisteren in zijn jaarrede op de ledenvergadering van de predi kantenbond. Ds. Colstee zei zich te realiseren, met hervormde zaken be zig te zijn. maar. zo voegde hij daar aan toe ik heb sterk de indruk, dat verschillende kerken met dezelfde problemen te maken hebben. Daar om kunnen eventuele ..hervormde oplossingen ook elders van beteke nis zijn." Dit met uitzondering van de doopsgezinde dominees, die een veilige regeling voor hun pensioen voorziening hebben gevonden in de aansluiting bij het PGGM 'pensioen tonds voor de gezondheid, geestelij ke en maatschappelijke belangen* Zowel het hoofdbestuur van de pre dikantenbond. als de hervormde pensioenraad zouden voor de predi kanten in de hervormde kerk graag dezelfde oplossing zien Maar voor de vereiste kapitaalsdekking zal de her vormde kerk dan op de een of andere wijze tweehonderd miljoen op tafel moeten leggen In en buiten predi- kantskrtngen vraagt men zich af. of de afkoop van de rijkstraktementen en njkspensioenen in dit verband iets kan gaan betekenen. Over een eventuele alkoop van deze en andere historische rechten, die een aantal kerken ten opzichte van de overheid heeft, wordt al tientallen jaren gepraat. Sinds 1954 is van een aanpassing van de rijkspensioenen geen sprake geweest, aldus ds Colstee Ook zou de overheid op een te schrale afkoop aansturen. Weinig steun Er is in politieke kringen weinig steun voor de belangen van de kerk. meent ds Colstee: ..Maar wij hopen. dat in politieke kringen het inzicht zal ontwaken, dat voor het welzijn van ons volk het kerkelijk leven bij na net zo belangrijk is als voetballen en andere schone kunsten. Dat niet iedereen de waarde van het godsdienstig leven inziet, mag geen reden vormen om voor de kerken financieel niets te doen Want tal van Nederlanders betalen belasting die besteed wordt aan zaken, waarvoor zijn niet de minste sympatie hebben Kardinaal Conway, geestelijk leider van de drie-en-ee»-half miljoen roornt-katholieke leren, is op «-jarige leeftijd overleden. In de veertien jaar. dat hij primaat van Ierland was, be toonde hij rich een krachtig voorstan der van vrede in Noord-leriand, waar om hij herhaaldelijk aangevallen werd, rowel door rooms-katholieke als door protestantse extremisten. Helder Camara In tegenstelling tot eerdere berich ten viert de bekende Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara zater dag zijn zilveren bisschopsjubileum niet in de Pieterskerk te Leiden, maar in de Leidse Petruskerk aan de Lammerschans. 's middags om vijf uur OE STICHTING TOT BEVOROE- RING VAN BIJBELGETROUWE WETENSCHAP belegt DV ZATERDAG 23 APRIL A.S. in de ..Kandelaarkerk" Heiligerbergerweg te AMERSFOORT een studiedag gewijd aan het onder werp Drs A. Keizer bespreekt de schrif tuurlijke motieven en beginselen van de economie Drs C. P. van Dijk spreekt over zi|n ervaringen t.a.v de ontwikkelings hulp. Na de lunchpauze wordt een film vertoond over de betekenis van ADAM SMITH en de opkomst van de industne in het begin van de 19e eeuw Aanvang 10 00 uur Toegangsprijs 12.50 aan de zaal te voldoen (lunchpakket, koffie, thee. frisdrank inbegrepen). brieven op pagina 9 AMSTERDAM De Werkgroep Israël heeft zijn teleurstelling geuit over de afwijzing door de Bedrijfs- en Schooljeugd (BSJ) van het lidmaatschap van deze organisatie. De BSJ werkt formeel onder verantwoordelijkheid van de hervormde gemeen te en organiseert onderwijsprojecten in en om de hoofdstad. De BSJ heeft een tiental actiegroepen als lid en de werkgroep Israël zou daar gaarne ook toe behoren. De werkgroep heeft tweemaal het lidmaatschap gevraagd, maar werd na een stemming door de actiegroe pen afgewezen. Zij achtten in meer derheid samenwerking met de werkgroep Israël niet mogelijk en onwenselijk op politieke gronden De werkgroep Israël stelt zich ten doel voorlichting in ons land te ge ven over het voortbestaan van Iaraël als joodse naast een Palestijnse staat, welke laatste als kerngebied de nu nog door Israël bezette Jordaa- noever zou moeten omvatten De werkgroep beschouwt het zionisme als nationale bevrijdingsbeweging. De actiegroepen die in de BSJ tegen de werkgroep hebben gestemd be strijden dit Zij achten het zionisme veel meer een instrument van het kapitalisme en imperialisme. Hun verwijt aan de werkgroep Israël is dat deze slechts streeft naar bevesti ging van de status quo. namelijk het handhaven van de racistische en on derdrukkende staat Israël Verrast De werkgroep Israël betoont zich in zijn brief aan de hervormde gemeen te pijnlijk door deze houding verrast en noemt het besluit van de BSJ een teken van intolerantie. „Een cri- tische democratische groep, die strijd voor het recht op zelfbeschik king van zowel het joodse als Pales tijnse volk. wordt op deze manier het spreken op scholen bemoeilijkt". meent de werkgroep Israël. „Net zo goed als het Palestina-comité via de BSJ zijn mening kan spuien, moet dit ook aan de werkgroep Israël toe gestaan worden. De evenwichtigheid zou daar beslist bij gebaat zijn", al dus de werkgroep De werkgroep vraagt de centrale kerkeraad van de hervormde ge meente de handelwijze van de BSJ openlijk af te wijzen en zijn ralatie met de BSJ opnieuw te overwegen, tenzij de BSJ verklaart achter het bestaansrecht van Israël te staan. De werkgroep Israël heeft intussen het plan opgevat een alternatieve BSJ op te richten en vraagt van de centrale kerkeraad daarvoor steun. De werkgroep heeft zich met een zelfde soort brief tot de rectoren van alle Amsterdamse scholen gestuurd, waarin gevraagd wordt bij het uitno digen van sprekers uit de hoek van de BSJ niet de werkgroep Israël te vergeten, die zijn inspanning op het gebied van onderwijs zal intensi veren. Volgens de werkgroep Israël hebben binnen de BSJ het Chili-comité, het Palestina-comité. Venceremos en Geweldloze Weerbaarheid tegen het lidmaatschap van de werkgroep Is raël gestemd. De WDM, het Surina- me-comité, het Clat, Dolle Mina. Amnesty International en de BSJ zelf onthielden zich van stemming of stemden blanco. door A. J. Klei Ook buiten onze rubriek „Uit brieven van lezers" woedt de discussie over IKON en (her vormde) snynode nog in alle hevigheid voort. Thans wordt in het confessionele Her vormd Weekblad scriba dr A H. van deif Heuvel achter de broek gezeten. Dit geschiedt door ds J. P. van Roon, die zich baseert op het synode verslag in onze krant, waarbo ven de opmerking van dr Van den Heuvel stond, dat de meeste kritiek op de IKON komt van mensen die er 't minst naar kijken. Ds Van Roon vindt „het nogal lo gisch dat kritiek komt van de men sen die het minst kijken. Waar komt kritiek op alcoholgebruik vandaan? Toch van mensen, die zelf weinig of geen alcohol gebrui ken?!" Aldus ds Van Roon. Ik meen dat hij zakelijk gelijk heeft, maar die vergelijking met het nuttigen van alcohol lijkt ner gens op. Iemand die geen of weinig alcohol gebruikt, doe dat niet. om dat hij 't niet lekker vindt. Hij zal best een borrel of een glas wijn lusten, maar hij wil met zijn sober heid anderen, die geen maat weten, helpen van de fles af te blijven. Natuurlijk verdenkt ds Van Roon IKON-afnemers er niet van. dat ze vrijdagsavonds laat lallend langs de straat slieren, het gaat alleen om het punt van vergelijking. Welnu, ds Van Roon gelooft toch niet dat IKON-critici eigenlijk tuk op Ken merk zijn. maar zich met het oog op de daaraan verbonden gevaren er van onthouden? 't Zou overigens wel een grappige gedachte zijn: de beleidsombuigers zouden dolgraag es een keertje PPR stemmen of in een actiegroep zitten, maar om zichzelf en anderen niet aan deze linkse verleidingen bloot te stellen, keuren zij de IKON geen blik waar dig.. Maar we weten beter, en de vergelijking van ds Van Roon gaat niet op. Mensen die uiterst zuinig gebruik maken van wat de IKON biedt, lusten de IKON gewoon niet. Inderdaad, logisch dat ze niet of weinig emaar kijken. Nu heeft, als ik goed ben ingelicht, logica niet het laatste woord in de kerk. zeker niet bij confesionelen. De eigenlijke vraag is of het aan gaat de IKON te bestrijden als je amper kennis neemt van zijn uit zendingen. Ik dacht van wel. Om een voorbeeld te geven, ik ben wei nig gesteld op en heb ook bezwaren tegen, wat ik noem. Youth for Christ-achtige preken (waaróm doet er nu niet toe). Moet ik. alvo rens lucht te mogen geven aan mijn kritiek, zondag aan zondag achter preken van die snit aanhollen? Nee toch zeker, ik weet heus wel waaro ver ik het heb. De IKON-criticus kan mijnentwege volstaan met heel af en toe de knop in te druk ken Neemt hij dan Barend de Ron den waar in gezelschap van een zwart persoon of richt ds R. J. van der Veen juist een bestraffend woord tot de kijkers. och. dan heeft hij geen verdere getuigen, of liever, uitzendingen van node 't Is immers nog van het-zelfde linkse laken een pak. nietwaar? Het wordt me intussen te machtig als ds Van Roon het zo voorstelt, dat vooral „de kerkelijk medele vende gemeenteleden, trouwe kerkgangers" de IKON beu zijn. Ik hoor dat geluid vaker en er wordt mee gesuggereerd dat IKON- alnemers er kerkelijk de kantjes van aflopen. Waar komt dit denkbeeld vandaan: zijn daar gege vens over? Je kunt net zo goed zeggen, en ik doe dat hardop, dat uitgerekend liberale, weinig kerkse vrijzinnigen de IKON de rug toeke ren. kijk maar naar de strevers naar een nieuwe vrijzinnige omroep Ds Van Roon verzucht ook dat je bij de IKON zo weinig van je eigen kerk terugvindt. Daargelaten of de IKON dient ter zelfbevrediging, het is met mij zo dat wat ik van de IKON meemaak, meestal wonder lijk goed aansluit op wat ik zon dags in de kerk hoor. Maar misschien zit ik in de verkeerde kerk. BERLIJN Vandaag loopt de syno de ten einde, die de evangelische kerk van Berlijn Brandenburg in Berlijn houdt Tijdens de synode is bekendgemaakt dat er in begin mei een gesprek te verwachten is tussen de leiding van de evangelische kerk in de DDR en de staatsautoriteiten over de problemen die christelijke jongeren ondervinden van de kant van het staatsonderwijs. In het gesprek zal het gaan over de eisen die de staat aan het onderwijs stelt en de grondwettelijk gegaran deerde vrijheid van geloof en geweten. De synode van de evangelische kerk van Berlijn-Brandenburg heeft op geroepen tot een nieuwe christelijke strijdbaarheid in het licht van atheïstische ideologische druk van de staat, afnemend kerkbezoek en een dringend tekort aan zielzorgers ten plattelande. door Aldert Schipper Komende zaterdag is er een landelijke demonstratie in Utrecht, waar een van de eisen zal zijn, na te denken vooraleer klakkeloos wordt aanvaard dat er in ons land een stuk of zeven kerncentrales bijkomen De kerken zullen in Utrecht vertegenwoordigd zijn door een afgevaardigde uit de consultatiegroep kernenergie van de raad van kerken. Deze consultatiegroep werkt al ge ruime tijd aan een stuk dat het na denken over kernenergie ook binnen de kerken wil bevorderen. Mogelijk verschijnt dit document nog dit voorjaar. Het gesprek verloopt nogal moeizaam, omdat in de groep voor- en tegenstanders van kernenergie vertegenwoordigd zijn. Een duidelij ke keuze voor of tegen moet men dan ook niet van het stuk verwachten Het kan hoogstens leiden tot een latere uitspraak van de kerken De Nederlandse kerken zijn nogal laat met dit debat. Op heel wat pun ten zijn zij haantje-de-voorste (ho mofilie. kernwapens, nieuwe le vensstijl). maar onze kerken leggen het ditmaal af vergeleken bij vele actiegroepen en bij buitenlandse kerken Ook gemeenteleden trachten de ker ken te activeren. Zo heeft de her vormde synode de laatste tijd brie ven over deze materie gekregen uit verschillende gemeentes en uit de classis Heerenveen Een groep her vormde kerkleden in Assen schreef aan de synode een zeer bezorgde brief ..Het is voor ons duidelijk, dat de'keuze voor kernsplijtingsenergie een grote bedreiging vormt voor het leven", het men van Assen uit weten Ais het om een grote bedreiging voor het leven gaat. mag de kerk niet ontbreken bij de verdediging er van Speciale man In de evangelische kerk in West Duitsland is een speciale man belast met het stimuleren van het denken over kernenergie en de leiding van de kerk heeft zich herhaaldelijk over de ernst van de beslissing voor of tegen kernenergie uitgelaten. Hoe belangrijk de stem van de kerk in Duitsland wordt gevonden bleek uit een brief die drie politici uit de drie grote partijen aan alle dominees en priesters hebben gezonden. De brief bevatte een pleidooi voor kernener gie en een vragenlijst. De kerkelijke stimulator van het gesprek over kernenergie, ds. Kurt Oeser. vreest dat door deze actie het gevaar voor splitsing in de kerk wordt vergroot. Kerksplitsing door kernsplitsing? Dit lijkt een woordspel, maar het is het helaas niet. Bij demonstraties tegen kernenergiecentrales in de Bondsrepubliek hebben enkele ma len dominees in toga meegedemon- streerd. daarmee de ergernis wek kend bij aanzienlijke delen van het kerkvolk, dat behalve in Christus ook heilig gelooft in voortgezette economische groei. Wereldraad Een vooraanstaande rol In het ge sprek over kernenergie speelt de af daling kerk en maatschappij van de wereldraad van kerken In juni 1974 liet de conferentie over wetenschap en technologie ten dienste van de menselijke ontwikke ling. die de wereldraad van kerken m Boekarest organiseerde weten dat het nog een vraag is of het voor onze maatschappij wenselijk is dat er een wijd verspreid net van keme nergiecentrales zou komen Het centrale comité van de wereldraad liet in hetzelfde jaar als reactie op Boekarest horen dat er een onder zoek zou moeten komen naar de risico's en mogelijkheden van een verdere spreiding van kernenergie. De wereldraad organiseerde daarom een jaar later een openbare hearing over kernenergie in het Zweedse Sigtuna. waar enkele Nederlanders aanwezig waren, die later terug te zien waren in de consultatiegroep kernenergie van de raad van kerken. In Sigtuna waren mensen, die kern energie aanvaard hadden, broeder lijk bijeen met uitgesproken te genstanders. Deze mannen en vrou wen kwamen er dus niet uit. Maar voor zover ik mij deze bijeenkomst herinner, was de overheersende me ning. dat kernenergie niet tegen te houden zou zijn en dat het maar beter was dat de kerkeenzich vooral werpen op het veiligheidsvraagstuk. Het rapport van Sigtuna trok sterk de aandacht in de wereld en was snel uitverkocht. Het is opnieuw uit gegeven in een enigszins uitgebreide editie waarin alle teksten zijn opgenomen, die als voorbereidings materiaal dienden en met de ideeën, die de deskundigen van verschillen de soorten er hebben uitgesproken. Het is samengesteld door de twee secretarissen van de hearing, de En gelsman John Francis en Paul Ab- recht. de secretaris van de we reldraadafdeling voor kerk en sa menleving Erkenning Abrecht is door het Internationaal Bureau voor Atoomenergie uitgeno digd. de wereldconferentie over ker nenergie in mei in het Oostenrijkse Salzburg (tel delei voor te zitten Een aardige erkenning van het werk van de wereldraad op dit terrein. Wetenschapsmensen en politici heb ben naar het schijnt minder moeite met het schatten van de waarde van dit oecumenisch werk dan de ker ken. Naar aanleiding van het Sigtu- na-rapport vroeg de Schotse kerk aan de Britse raad van kerken, een eigen hearing in Engeland te hou den. maar deze hearing voegde wei- DE FIETS I Het ls natuurlijk niet voor nD2 er in Rotterdam een tentooi is met in het centrum van al kunstuitingen: de onvolpri Ik denk dat teen teken aan wand is. om eens een origim uitdrukking te bezigen. De fjjC weliswaar naast de auto, mef gevaren van dien in de stad. hier staat de fiets als een altt tegenover de auto. Het is me^ aarzeling dat ik er m'n mon* open doe Ik rijd zelf al vele een auto rond en meen die voorlopig niet kwijt te kunni Desgewenst willen anderen bevestigen. Toch bevredigt nauwelijks. Er zit iets in van spanning waarin we verkerei Wanneer ik zelf in staat zou de stad te fietsen zou ik geloi niets liever doen. want in dé uiteraard de lol van het auti er wel vanaf. Het brengt iets licht van de veranderingen waarvoor wij staan. Het dat de auto teruggedrongen worden, althans in zijn bedn expansie-zucht beperkt. All» een overspannen brein kan opkomen om de maatregelei overheid daartoe neemt autootje-pesten te noemen, vertegenwoordigt iets van hep! technocratisch geweld waari lijden. Ik denk dat we in die 2 wel wat meer overheidsbepaf kunnen verwerken. Het is b.v® te zien waarom nog steeds vaF immens grote en benzine- verslindende wagens geïmi moeten worden. In het uniloi tot kleinere modellen zou al winst gelegen kunnen zijn. Méj kan fietsen doet verstandig e|e spoedig mogelijk mee te begifc het zo lang mogelijk vol te hofci De fiets is in opmars. En straljf daar weer de echte onvervalsft fietsenmaker zijn Ook daarin fiets een teken, nl. van de a kleinschaligheid waarmee weft overheersing van de giganteiw in te kunnen binden a igen t is dirj ngen f, ViaHra Aan de synode namen ruim honderd kerkelijke vertegenwoordigers uit Oost-Berlijn en het omringende ge bied in de DDR deel. Bisschop Albrecht Schönherr zei: „De kerk kan in tegenstelling tot een reclamebureau haar waar niet onverplicht aanbieden. Bijbels ge zegd moet zij uitgaan en haar kostbare parels aan de man bren gen". In een synoderapport staat dat de staat voortdurend tegen gelo vigen discrimineert, vooral op het gebied van het onderwijs Nog steeds is de zelfmoord van de Oostduitse dominee Oskar Brüse- witz aanleiding tot voortgaande dis cussie over het stille offensief van de staat tegen de kerk. nig nieuws toe Zijn er dan nieuwe gezichtspunten? Deze vraag stel ik graag in een volgend stuk aan de orde Faring up (o Nuclear Power, edited by John Francis and Paul Abrecht. The Saint Andrew- Press. Edinburgh. 244 pagina's, prijs 1,50. Dit is het eerste artikel van een serie van drie. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Daarle: M. van W vic. te Papendrecht: te Kin# H. Koudstaal te Ridderkerk?: se (toez.J: P C. 't Hooft te Eml« Kapelle: C. J. Baart te Vaas Alphen a d. Rijn (toez.J: W. P ke te Rotterdam-Kralingen f Bedankt voor Schoonhoven I) Bennekom: E. M. Bakker t(l werkerk a.d. IJssel; voor Vit' gen: J. P. van Roon te Zei# Wekerom (toez.J: J. Jongerf Harderwijk; voor Wierden Jh Koppenbol te Huizen <NH(f Broek op Langedijk: S G verts te Nieuw Vennep li GEREF. KERKEN s Beroepen te Grijpskerk (GRJ) Kuipers te Roodeschool; tq drs W. H. Duker te Berkumj Aangenomen naar Gorredi Gerkema te Schoondijke; nai mer: H. Vollmuller te Andij^ Ridderkerk: L. J Bouma kamp; naar Ter Apel en Vfc mond; C. R. E. Mulder. k$ Amsterdam. Bedankt voor Rotterdam-Cfc dr. J Vlaardingerbroek te Le« den-West; voor Ve$ Wildervank; H Eendebak te D GEREF. KERKEN (VRIJG.)' Beroepen te Frieschi Wijnjewoudc en te Haulerw van Houdt kand. te Zwijndr«|| Harlingen H. J de Vries te dam-Zuidwest Beroepbaar: A. M. van Lel Weerdsingel O Z 58. Utrecht CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Lisse: J. Dol te voor Drogeham: A. Bijkerk ten; voor Westzaan: J. Ki Ermelo. Beroepen te Putten: G. Bi Bennekom. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hellevoetsluis: tenberg te Terwolde; voor G« den. J. Mol te Rijssen. Gert en Hermien 1 Gert en Hermien Timmerm dit weekend met hun drie lu, naar Israël vertrokken, waai nieuw leven willen opbouwe het reisbureau ISRA toi Amsterdam en de stichtin gaan zij toeristen rondleidt gens „De Telegraaf' hebben naam veranderd In Gerret mona en heten hun k Sandra. Sheila en Gert junio aan Sara, Shula en Chain Timmerman ziet niets meer derland. Hij is met name t< steld in de kerken, die hem n open armen ontvangen heb zijn bekering. Men wilde h evangelische liederen laten maar hij mocht niet preken, heeft hij (nog altijd volgens graaf) ons land ook verlaten hij de belastingen hier te hoo Gerret en Germona Nahke dat is voortaan hun achterni betekent timmerman) blijvt showbusiness Zij zijn van p evangelische liederen, die zi derland gezongen hebben, in gels op de plaat op te nemei poging de Amerikaanse m veroveren. r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2