Kees Franse en zijn 'kippenhokkenstijl' Nationale Peugeot Presentatie in Hoge Veluwe sfeer MI alle Peugeot dealers. Nogt/m30apr Instructieve kijkboeken over tapijten en hout Jochum terug bij Concertgebouworkest 'Het verhaal van dt vuist' verfrissend kritisch toneel Bouw van Belgische kerncentrale wekt Limburgs protest DINSDAG 19 APRIL 1977 Trouw/Kwartet r door Jac. Lelsz ARNHEM De Rotterdamse kunstenaar Kees Franse zaagt de laatste tijd van dik hout planken, ch houdt hij niet van zwaarwichtigheid, van ingewikkelde betogen, van duistere explicaties die nota bene ook nog ten doel hebben de kunst „dichterbij" te brengen. De actiegroepen die in de BSJ tegen de werkSpeciaal wat zijn meest recente manier van werken betreft, zegt Kees Franse dat hij timmert in de kippenhokkenstijl. In het Gemeentemuseum te Arnhem laat hij er op het ogenblik iets van zien. Kees Franse (geboren In 1924 en thans leraar aan de Academie voor Beeldende Kunst te Rotterdam) be gon na 1945 o a met stadsgezichten Kees Franse: Appelboom met appels 1975, reliëf, 149 x 123 cm. te schilderen, ongeveer in de trant van de Franse schilder Pierre Bon- nard. Rond 1960 sloeg hij een andere weg ln. Door de tijd aangeslagen voorwerpen gingen hem bezig hou den: oud huisraad, op de markt ge vonden fotootjes, door kinderen af gedankt speelgoed, ledepoppen. Ze inspireerden hem tot schilderijen. Soms monteerde hij de koppen als zodanig ln een voorstelling, en dat was het begin van series reliëfs ln hout Dan zijn het vruchten, die Kees Franse gaan intrigeren, vooral ap pels. Er ontstaan constructies, waar bij vruchten van hout in reliëfs wor den verwerkt Daarbij speelt de structuur van het hout ook mee. In weelderige appelbomen hangen de appels tussen de bladeren die be staan uit aan elkaar geplakte schijf jes hout. waarvan de naden als ner ven overkomen. Even simpele als inventieve werkstukken. En met een eigen, heel aparte schoonheid. In Arnhem vindt men er een aantal voorbeelden van. Hierna volgt het meest recente werk. De zogenaamde schllderljenlijsten. In het meest extreme geval een mon- nlkenkarwei. Dat is Kees Franses Multiple-lijst van 1977. Twintig de zelfde lijsten naast en boven elkaar. Alleen voor de rechte kanten moes ten vierduizend stukjes hout ge zaagd worden en zesUenhonderd voor de verstekhoekjes. Vurehout want dat vind hij „het meest houtachUge hout". Tegenover Pierre Janssen van het Arnhemse museum heeft Kees Fran se verklaard dat hij niet kan timme ren als een timmerman. Daarom heeft hij een stijl van timmeren ont- door R. N. Degens Het is al vaker gezegd: één plaatje kan soms meer duidelijk maken dan duizend woorden. En dat geldt dan weer in bijzonde re mate voor de twee magnifieke kijkboeken die onder de titel „Het houtboek" en „oosterse tapijtkunst" zojuist zijn versche nen. Je zou er eigenlijk een hele pagina met illustraties uit moeten overnemen om een indruk te geven hoe boeiend in beide boeken deze onderwerpen zijn behandeld. Dat geldt vooral voor „Het hout- boek", dat zeer uitgebreid laat zien welke rol het hout door de eeuwen heen ln de beschavingsgeschiedenis heeft gespeeld. Ondanks de verdrin ging door diverse soorten kunststof fen blijft het toch een onmisbaar en onvervangbaar natuurlijk materiaal. Aan de Nederlandse vertaling en be werking van de oorspronkelijke En gelse uitgave heeft een veertiental deskundigen veel zorg besteed. Dat betrof in hoofdzaak de tekst die. al neemt ze dan op de 276 bladzijden minder ruimte ln beslag dan de ruim duizend LllustraUes, toch zeker even belangrijk is Er worden beknopte en goed gedocumenteerde Informaties i gegeven die onmisbare „aanvul lingen" op de veelal in fraaie kleuren uitgevoerde platen zijn. De veelheid en verscheidenheid van onderwer pen kan enigermate worden aange geven met een zeer korte selectie daaruit: Oroel en structuur van bo men, Leven met hout (meubels, Inte rieurkunst). Hout ln de bouwkunst. Hout ln het vervoer. Interieurkunst). Hout ln de bouwkunst. Hout ln het vervoer (wiel. wagenmakerij, vlieg tuigbouw), Hout ln de techniek. 8cheepsbouw. Kunstenaarschap in hout, enz. Diverse technieken van hout be- en verwerking worden behandeld, en er Illustratie uit „Het houtboek". ls een uitgebreid encyclopedisch ge deelte waarin een overzicht van de meest bekende en gebruikte hout soorten wordt gegeven door middel van afbeeldingen van kleuren en structuren, met beschrijving van el- genschappen en mogelijkheden. door Jac. Kort AMSTERDAM Eugen Jochum een goede bekende voor het Concertgebouw-publiek is voor het geven van een tweetal concerten in de hoofdstad weergekeerd. Op het eerste concert, dat zondag middag onder zijn leiding werd gege ven. speelde het Concertgebouwor kest Symfonische metamorfosen van thema's van Carl Maria von We ber van Paul Hindemith. Deze laatste componist gebruikt voor zijn vierdelige suite thema's uit voorna melijk de pianomuziek van Weber. Charmante, veelal eenvoudige melo dietjes Biedermeier-achUg, die meer' dan eens min of meer bedolven wor den onder het geweld van Hinde- mith's compositorische vak manschap op het gebied van de contrapuntiek en instrumentatie kunst. hetgeen een indruk nalaat van onevenwichtigheid en overla- denhetd Te veel leven om zulke on schuldige wijsjes De solist van deze middag was de 35-jarige Italiaanse violist. Saivatore Arcardo Hij speelde de solopartij in Mendelssohn s Vioolconcert Het us niet gemakkelijk om in dit veelge speelde werk tot opvallende presta ties te komen De een speelt het een beetje gaver, de ander ietwat virtuo- zer dan de ander Daar blijft het meestal bij Wanneer ik beweer, dat Saivatore Accardo een nieuw licht op dit werk heeft geworpen, dan be doel ik daarmee, dat hij erin is ge slaagd. alle geroutineerdheid van zich af te schudden, alle Ingeroeste maniertjes te negeren om de muziek opnieuw, van haar eigen merites uit. te doen klinken. Voor mij was deze Mendelssohn (na misschien honderd keer) een ontdekking, een belevenis. Niet zozeer door de knappe vlolis- Usche vertolking dat ook! als wel door de authentieke manier, waarop ieder dynamisch en agogisch detail tot zijn recht kwam. Elgar Al is eindelijk na dne kwart eeuw het raadsel opgelost, dat achter Elgar's Enigma-variaties schuilt. on2e landgenoot Theo van Houten schijnt het antwoord gevonden te hebben Het kan niets meer toevoegen aan mijn waardering voor dit stuk. Een goedklinkend laat-romantisch or kestwerk. waarbij ik altijd een bee tje naar de finale zit te verlangen Eugen Jochum bleef het tot het laatste toe met even grote bekwaam heid als geestdrift dirigeren, evenals dat bij Hlndemith's metamorfosen het geval was Minder omvangrijk, maar voor de liefhebbers zeker niet minder bege renswaardig, is het boek over Ooster se tapijtkunst van Nathaniel Harris. Zo'n boek moet het uiteraard ook hebben van de kwaliteit en de kleur- natuurgetrouwheid van de afbeel dingen van de „perzen". Die zijn beide prima. Het is. evenals het Houtboek, bedoeld voor de belang stellende leek die weieens wegwijs wil worden ln de vaak verwarrende gelijkenis die uiteenlopende soorten oosterse tapijten vertonen. Uitput tend ln dit opzicht ls zo'n boek na tuurlijk niet, maar men kan er heel wat uit leren. En bovendien ls het „een lust voor het oog". Er zijn ook hoofdstukken in opgeno- men die de technieken van het kno pen behandelen en die de meest ge bruikte patronen, tekens en versie ringen duidelijk op een rijtje zetten. Dat deze uitgave ook aardig actueel is. bewijst een hoofdstuk waarin de ln Pakistan gemaakte „perzen" wor den behandeld: die zijn dan wel niet „echt" maar wel goed en goedkoop. Jammer dat de vertaling van enkele hoofdstukken tot op het onbegrijpe lijke toe slordig ls. Serie Dit tapljtenboek ls het eerste van een serie die door de uitgever uit het Engelse Hamlyn-fonds ln het Neder lands wordt uitgebracht Oezlen de grote keuze die dit fonds aan popu- lalr-lnstructleve boeken bevat, kan het een interessante serie worden Het houtboek. Diverse auteurs Uit het Engels vertaald en bewerkt Uitg. Zomer en Keuningen. Wage- ningen 276 blz prijs tot 1 januari 1978 99,50 (daarna 117.50) Nathaniel Harris: Oosterse tapijt kunst. Uit het Engels vertaald. Ultg. Meulenhoff Bruna BV Amsterdam 24.75 g Kees Franse: Lijst IV 1976, reliëf, 154 x 144 cm. wikkeld, die hij de kippenhok kenstijl noemt. Hoe is hij tot die lijsten gekomen? Dat is zo gegaan. Kees Franse maakte, als gezegd, houten reliëfs, bijna altijd appels (hele, halve, uitgeholde, liggende, hangende enz. een onbeperkt aantal vormen). Om ergens op te houden, wilde hij er lijsten omheen bouwen. HIJ begon met de lijsten, en toen die klaar waren, vond hij het al goed. Er kwam niets in. de lijsten werden zelfstandige objecten. Soms van een kleurtje voorzien, maar meestal naturel. Kees Franse heeft niet het gevoel dat de appeltjes voor de dorst en de lijsten met niets erin, het laatste zijn. Hij méékt waar hij lust ln heeft (het „onbenullige" desnoods). Denkt nu aan het nabouwen van schilderij en in reliëf. Bijvoorbeeld „manden met bloemen, als versiering op clave- clmbels en dergelijke." Wie een luchtige, onvertogen en mooie tentoonstelling kan waarde ren, moet het werk van Kees Franse beslist gaan bekijken. Het kan toten met 8 mei. Van een verslaggever MAASTRICHT Het Limburgse Energiecomité heeft ln een petitie geprotesteerd tegen de plannen om ln het Belgische plaatsje Oupeye een kerncentrale te bouwen. Zuid- Limburg ligt vlak bij Oupeye. de grensgemeente Eijsden op amper vijf kilometer en Maastricht op vijf tien kilometer. Om die reden hebben ook het actie comité „Schone Maasvallei" en an dere actiegroepen het protest onder steund. De petitie is gestuurd naar de Nederlandse regering, de Tweede Kamer, de gouverneur van de Bel gische provincie Luik en het ge meentebestuur van Eijsden. Ook de bevolking van Oupeye is fel gekant tegen de bouw van een kerncentrale. Er bestaan plannen om een protest optocht te houden met zowel Bel gische als Nederlandse demon stranten. door Dirkje Houtman „Het verhaal van de vuist", dat de toneelgroep Fact onder leiding van Leo Hoogeboom momenteel speelt, begint ln de jaren zestig en eindigt ln deze tijd, dat wil zeggen toont de resultaten van die opstandige Jaren. Bij het betreden van de zaal wordt het publiek meteen geconfronteerd met muziek uit de zestiger Jaren. Het verhaal bestaat uit een aantal korte scènes die op basis van Improvisatie tot stand zijn gekomen. De groep heeft de ondertitel „maatschappij kritisch" laten vallen maar de mede werkers hebben gegevens verwerkt, „waarvan ze de maatschappijkri tische zin of betekenis aan het oor deel van de toeschouwer willen over laten", aldus een begeleidend schrijven. Dit klinkt nogal keuzeloos, want met zo'n opmerking kun Je alle kanten op en dek je Je in tegen kritiek. Boven dien wordt er wel degelijk gepro beerd kiassetegenstellingen duide lijk te maken. En dit in de gedaantes van twee broers, die op dezelfde ka mer wonen. De ene is Joost, die hoe wel bijna afgestudeerd, voor het eerst op kamers woont en actief be gint te worden in de studentenbewe ging. De andere. Joop, werkt overdag op het instituut van Joost als schoonmaker, samen met ome Arie, die hem enthousiast maakt voor het boksen. Als er op het instituut een lector ontslagen wordt, weigeren de twee arbeiders mee te staken. Ze maken Joost duidelijk dat hij niets van arbeiders begrijpt: „Arbeiders staken en studenten spijbelen". De verwijdering tussen de broers op gang gebracht door Els, een meisje weggelopen van huis, dat bij hen Intrekt en verliefd wordt op Joop komt tot een breuk. Joop's bokscar- rière gaat niettemin ln stijgende lijn. Ottevanger, de brallerige huisbaas en het prototype van „Mr. Dollar" ziet wel geld in dat boksen. Hij zorgt ervoor dat Joop professional wordt, met ome Arie als trainer. Het eindigt allemaal zoals het eindigen moet. Joost krijgt een baan aan e'en bui- Aat Ceelen, Wilbert Hausdörfer in „Het verllgg', vuist". tenlandse universiteit, knock-out geslagen, bokshandschoenen wel c met ome Arie weer gaj Ottevanger trekt zijn t hen af. Letterlijk en figuti gen door de vuist van ht f Een rond verhaal waarP.P een stuk bewustwording1111] Een problematiek die niP°' ,maar op verfrissende wij1 wordt. Hoewel improwul doeltreffend middel is tuurlijk spel te komen, lu 1 altijd. In aanzet aanwer vanzelfsprekendheid in iar stelling soms te ver en P- een nonchalance die mirT waardig was. Geloofwa daarentegen wel ome 1° peerd door zijn Berini," volkswijsheid, zijn enP{ voor de buurt, de operette^ en het boksen, weet hij"" karikatuur uit te stijgen AE te ontroeren. Voor hem k« aan het slot naar mijn® hardst aan. De spelers zijn Aat CeeleP; ker, Wilbert Gieske, Hanuo, fer en Mieke Visscher. D°d' ling is ln de maand april f9 in diverse steden te zien)£ lis Peugeot biedt u «Vrij Entree" voor het Nationale Park de Hoge Veluwe en het rijksmuseum Kröller-Müller. Deze moond voor't lootst. Kom dus nu noor de feestelijke presentatie die bij olie Peugeot dealers wordt gehouden. Iedere serieuze maker von een proefrit wordt bezitter von het frooie boek ..Vrii Entree", waor de Neder landse pers ol zoveel lovends over heeft geschreven. Met tolloze wetenswaardigheden over de Hoge Veluwe. Met honderden foto's. En mét een GRATIS JAARKAART (voor auto en bestuurder], die u in de gelegenheid stelt nog dit hele jaar naar hartelust rond te dwalen in dit unieke natuurgebied met z'n rijke wildstand, z'n kunstschatten, en vooral: z'n stilte. Met welke Peugeot u er ook heengaat, wij raden u aan om in de Hoge Veluwe de auto de auto te laten. En het gebied te voet te verkennen. Of per fiets. (Van 1 opril lol 1 oktober staan er gratis fietsen tot uw beschikking.) In welke Peugeot will u de proefrit maken? Kiest u maar uit. want er staat een collectie kwaliteit. i comfort en veiligheid van grote klasse bij elkaar. De nieuwe uitgebreide Peugeot 104-serie stool er. Met z'n jonge, robuuste lijn. Met z'n prachtige nieuwe kleuren. En met z'n grote Se deur, v.a. f 11.095.-. De vernieuwde 304-serie (ook in diesel- en break uitvoering) v.a. f 13.995.-. De fameuze 504, die in maar liefst 42 verschillende ve( is te leveren, w.o. break, familiale, diesel en automaat,v.a. f l! En natuurlijk de onvolprezen Peugeot 604 met z'n felle V6-molor. Une grande voilure in alle opzichten. Kom in de Hoge Veluwe sfeer. Bij de Peugeot dealer. PEU( MD wood* 'r«|jen mclukief BTW of Ulrechl Importer Gebr Neikem N V. Aioomweg 68 (Industrieterrein log® Wetdel. Antwoordnummer 204. Utrecht Tel 030-449711 Ook leovrU

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 12