'Mijne vrouw is Roomsch en ik ben Catholiek' tik ZATERDAG 16 APRIL 1977 KERK Trouw/Kwartet door Antonie Wessels Een kwam een bedelmonnik de win kel van 'Attar binnenlopen. Hij vroeg hem om een aalmoes. 'Attar deed of hij hem mei z,ag en zei niets. De bedelaar vroeg: „Hoe denkt u dan te sterven?" „Zoals jij," antwoordde 'Attar ver wonderd De bedelmonnik boog zich neer op de grond, legde zijn hoofd op zijn bedelnap en gaf de geest. Dit verhaal van de bekering van iemand die later de beroemde moslimse mysticus 'At tar werd. kan misschien als een kennisma king dienen metde wereld van de islam". Deze is voor vele Nederlanders de laatste jaren heel wat dichterbij gekomen. Na tuurlijk waren er altijd wel contacten met het moslimse Indonesië en de moslims ln Suriname, maar dat bleef toch meestal beperkt tot de wetenschappelijke Lei den bijvoorbeeld of missionaire belang stelling Tegenwoordig komt de moslim op de Ne derlander al in de figuur van de gastarbei der. Maar het resultaat is vaak dat door taal- en cultuur- barrières een diepere ken nismaking moeilijk tot stand komt Het gevaar bestaat ook dat velen de islam daardoor al dennen te kunnen doen als een „derde-wereld"-verschljnsel. In de zin dat ae godsdienst wel even onderontwikkeld zal zijn als de gastarbeider die men ..ont moet". nu Ja. ..ziet", in de Nederlandse stationsrestauraties. Festival Daar heeft men in Engeland iets aan willen doen door de organisatie vorig Jaar van "Het wereld van de Islam festival". In een aantal Britse musea vooral in Londen werden allerlei briljante facet ten van de moslimse kunst, calligrafie, prachtige koranuitgaven, cultuur en kunstnijverheid, het Engelse publiek ten toongesteld. Een anglicaans bisschop die zich nogal bezig houdt met de ontmoeting tussen christenen en moslims ln Engeland, vergel - de mij dat dit festival wat Engeland be treft een nong-event was geweest, dus ei genlijk niet had plaatsgevonden Het was de doorsnee Engelsman voorbijgegaan Het blijkt telkens weer hoe gereserveerd op zijn zachtst gezegd de doorsnee Euro peaan tegenover de islam blijft staan, deze grootste godsdienst na het christendom Om hier Iets aan te veranderen zal het belangrijk zijn of er een bereidheid aanwe- De moskee op een dominerend punt in het Londense Regent's Park nadert zijn voltooiing. De moskee is uitgerust met een koepel en een 46 meter hoge mina ret, een bibliotheek, een sociaal centrum, kantoorruimte en een gebedshal voor 4.500 personen. zlg Is. zoals die omgekeerd bij de beroemde Arabische filosoof Al-Kindl gevonden werd, toen deze zei: „Wij moeten ons niet schamen waarheid te erkennen uit welke bron die ook komt, zelfs als deze ons wordt aangereikt door vroegere geslachten en de volken." Prachtig Hoe dan ook. aan deze onbekendheid die zo vaak onbcmlndheld met zich mee heeft gebracht, wordt ln de uitgave De wereld van de Islam onder redactie van de beken de oriëntalist Bernard Lewis lets gedaan. Dit werk dat ten tijde van het bovenge noemde festival verscheen, is ongetwijfeld een van de prachtigste uitgegeven platen- werken die er over de Islamitische godsdienst en cultuur recent zijn ver schenen. Niet alleen staan er Instructieve teksten bij de prachtige reprodukties heel vele ln kleuren maar ook een dertiental Informatieve bijdragen, geschreven door op hun terrein zeer bekend staande geleer den. Deze omvatten onderwerpen als: het geloof van de moslim, het mystieke pad, de moslimse literatuur, kunst, architectuur en wetenschap. Aan enkele moslimse landen wordt speci aal aandacht besteed zoals het moorse Spanje, het ottomaanse rijk (met Turkije als centrum), het moslimse India en Perziè. Zoals zo vaak ln dergelijke werken ont breekt Indonesië, een land dat wat inwo nertal betreft tot een van de grootste Isla mitische landen behoort. Het ls bepaald geen doorsnee platenboek zoals er nu al enkele ook in Nederland verschenen zijn. Zowel de tekst als de reprodukties zijn van hoge kwaliteit (De vertaling uit het Engels bevat onnauwkeu righeden. Het ls Jammer dat islamitisch met Mohammedaans wordt vertaald.) Belang Het belang van dit werk is dat het op allerlei manier door woord en beeld de lezer en de kijkert!) de Islamitische wereld dichterbij brengt. Zo is er een prachtige afbeelding van de Ontmoeting van de vo gels naar het allegorische gedicht van de aan het begin genoemde 'Attar (1221). De vogels gaan op bedevaart naar het hof van hun koning, Simurgh. Dertig onder hen houden tot het einde toe vol. Ten slotte ontdekken zij dat zij zelf Simurgh zijn. (Simurgh betekent namelijk 'dertig vo gels'). Op de Islamitische kunst hebben ook an dere etnische en religieuze minderheden een belangrijke Invloed gehad. Hoe trou wens ln de Islamitische beschaving multi nationale en multl-rellgieuze factoren heb ben meegewerkt, moge blijken uit de uit spraak van de leden van een filosofisch gezelschap uit de negende eeuw. „De ideale en moreel volmaakte mens moet van Oostperzlsche afkomst zijn. Ara bisch in zijn geloof, met een Iraakse opvoe ding, met Hebreeuwse schranderheid en discipel van Christus in zijn gedrag, vroom als een Qrieksemonnlk en met een Griekse zin voor wetenschap en Indiër in de uitleg van mysteriën, maar ten slotte in heel zijn geestelijk leven een mysticus (soefie)". Onvruchtbaar In onze tijd gaan er gelukkig heel wat stemmen op die pleiten voor een meer open en meer respectvoller houding ten opzichte van de andere godsdiensten, ook de islam. Helaas is die geschiedenis van de verhouding tussen christenen en moslims getekend door veel bloed en gekenmerkt door veel misverstand. De heilige oorlog werd beantwoord met een kruistocht. En dat schijnt als men naar bepaalde landen vandaag kijkt, nog geen voltooid verleden tijd te zien. Als men niet met elkaar vocht of vecht dan is het wel een pennestrijd geweest en vaak nog. Hoe onvruchtbaar dat is, kan geïllus treerd worden aan het voorbeeld van de Spaanse moslim uit de middeleeuwen, Ibn Hazm. Hij bestreed zowel joden als christe nen hevig en venijnig. Van deze aanvankelijk vooral als literator bekend staande auteur wordt gezegd, „ver bitterd door hevige theologische en juri dische twisten, vervreemd van alles en iedereen, bracht hij zijn laatste levensja ren door in het provincieplaatsje waar zijn familie vandaan kwam. Hij bleef nog schrijven, maar nu, in de bittere bewoor dingen van Ibn Hayyan, reikten zijn boe ken niet verder dan de drempel van zijn deur." (pas. 241). Er komt een afbeelding in dit boek voor van een christen en een'moslim die schaak spelen. Het ls afkomstig uit een christelijk manuscript uit de dertiende eeuw, de tijd toen moslimse macht snel en catastrofaal afnam in Spanje. „Er schuilt iets symbo lisch ln het spel tussen de twee tegenstan ders," zo luidt de begeleidende tekst. „Ie der respecteert en leert van de ander, maar wordt onvermijdelijk naar de laatste en absolute confrontatie gedreven." (pas. 245) Dat is inderdaad in Spanje geschied. De wezenlijke vraag voor christenen en mos lims vandaag, ln het Midden-Oosteh, Su dan, Egypte, Ethiopië en de Phllippijnen en Indonesië ls of dat onvermijdelijk is. Een dergelijke confrontatie kan mede voorkomen worden als men elkaar beter leert kennen en waarderen, waartoe dit boek een goede bijdrage kan bieden. Dr. A. Wessels is wetenschappelijk hoofdmedewerker voor Islam aan het instituut voor godsdienstwetenschap aan de Vrije Universiteit te Amster dam. „De wereld van de islam" is een uitgave van het Mercatorfonds in Antwerpen (voor Nederland: J. Richt, Vught). Omvang 360 pas.; prijs 130 gulden. door A.J.Klei Mijn Journalistieke loopbaan ben ik begonnen ln Kampen Samen met m'n bloknoot verkeerde lk er in de beste gereformeerde en libe rale kringen. De gereformeerden hadden hun theologische schoolda gen met bussen vol gelovigen, de liberalen hun Nutsavonden met zaaltjes vol notabelen. De eersten kwamen voor godsdienstige ver handelingen en lulde samenzang, de laatsten voor strijkkwartetten of een Interessante lezing. Hoewel van huls uit duidelijker aangewezen op de kerk dan op de Maatschappij tot 't Nut van 't Alge meen. denk ik met grote genegen heid terug aan de door mij meege maakte Kamper Nutsbijeen- komsten Er heerste een, naar 't hartelijke neigende wellevendheid en de toon was van een zeer gemoe delijke deftigheid, welke ver uit de buurt bleef van kleinsteedse stijf heid. Ik word op het moment daaraan krachtig herinnerd, nu de tekst voor me ligt van de lezing die onge veer honderd Jaar geleden voor het Departement van 't Nut In Kam pen is gehouden door ds. F U. van Hengel Hierin tref lk het enigszins oubolllg-ajieke aan. hetwelk de Kamper beau monde, getuige mijn ervaringen op het verslagge versstoeltje. door twee wereldoor logen met zich meevoerde Ds Van Hengel was ln 1872 ln Kampen ko men wonen, na zijn pensionering als predikant van de protestantse kerk ln Nederlands-Indlë Een ..In dische" dominee dus. méér man van de wereld dan degenen die slechts vaderlandse kansels be klommen Hoe hij er uitgezien heeft, weet ik niet. Ik stel me hem voor als een ln slordig, maar duur pak gestoken heer. met losse en onafhankelijke gebaren en met het ln de Oost zorgvuldig bewaarde, ln de Leidse studententijd verworven accent. Hij ls vrijzinnig, hij houdt er geen nachtschuitdenkbeelden op na. stel Je voor. Trouwens, dan had het Nut hem stellig niet uitgenodigd. Hij maakt er zelf een grapje over. Hij zag er eerst erg tegenop, een voordracht voor 't Nut te houden; als ze hem nu voor een preek ge vraagd haddenofschoon ik zou vreezen. dat menigeen ontsticht de kerk zou verlaten en ln zijne wo ning wedergekeerd zeer veront waardigd tot zijne huisgenooten zeggen: Is me dat een Domlné! Men kan wel zien dat hij tot de Ugte troepen behoort. Hij laat Je maar zoo met schoenen en kouzen den hemel ln gaan!" De lezing van ds Van Hengel heet te „Mijne reis naar Benkoelen". Hij verhaalt over de pastorale dienst reis die hij ln 1857 vanuit Batavia moest maken naar Benkoelen (nu: Bengkulu) aan Sumatra's zuid westkust. waar ze ln geen negen Jaar „een leeraar" gezien hadden. Het verhaal staat nu in een uitgave van het Hendrik Kraemer-lnstltuut te Oegstgeest, getiteld: „Een pasto rale bezoekrets ln het oude Indiê." Ik kreeg het toegestuurd door de hervormde zendingsman en kerkhistoricus dr. I. H Enklaar Dr. Enklaar ontving indertijd het manuscript van een kleindochter van ds Van Hengel. Hij voorzag de lezing van ds. Van Hengel van een inleiding en van verklarende voet noten en maakte van het geheel het al vermelde boekje, dat verkrijg baar Ls door 6.70 (porto Inbegre pen) te storten op giro 11 901 67 ten name van dr I. H Enklaar. Oegstgeest Ik heb het gretig door gebladerd en vastgesteld dat. met of zonder boekenweek, de meest begerenswaardige werkjes nooit gewoon ln de etalage liggen. Urenlang duurde zo'n voordracht, en waarom ook niet? Niemand hoefde zich te haasten voor het late Journaal. Ik geniet mateloos van deze meeslepende breedsprakerig- held. Als ds. Van Hengel, na een zeer uitvoerige inleiding, eindelijk op de boot naar Benkoelen zit. ver telt hij zijn luisteraars wat hij niet zal vertellen: „Zal lk er van gewa gen. hoe men zich elders dik werf den bulk vasthoudt van het lagchen. wanneer men bij een on verwachte ruk van het vaartuig, een heer of dame met een tien mlJLs vaart ln de kooy van een ander ziet terecht komen? Maar gij kent Im mers die verhalen, of gij zijt wel licht zelve meermalen op zee ge weest „De Inlanders zijn lui en onver schillig en moeljelljk te regeeren," brengt ds. Van Hengel zijn gehoor onder de aandacht, maar gelukkig Is zijn gastheer een ..zeer hupsch" mens. Ds. Van Hengel op zijn beurt verhaalt op niet zozeer verontruste als wel hupst toon over de kerkelij ke toestanden welke hij ln Benkoe len aantrof: ..Zoo kwam lk in de woning van een gehuwd paar Daar lk niet wist welken godsdienst zij beleden, vroeg Ik den man. zijt gij Protes- tantsch? waarop ik tot antwoord ontving. Neen. Domlnë. Zoo zelde lk. dan zijt gij zeker Roomsch? Ook niet Domlnë Maar wat zijt gij dan. vroeg lk weder Wel was het antwoord, mijne vrouw ls Roomsch en lk ben Catholiek „Het mooist van alles was echter Iets wat lk uit den mond van een ander ouderling vernam Er was vveiuvredan Wf/lemskerk De voorname Willemskerk in Ba tavia. Hier heeft ds. F. U. Van Hen- (el regelmatig gepreekt en in deze kerk werd dr. I. H. Enklaar veertig jaar geleden bevestigd tot predikant van de protestantse kerk in Neder-1 lands-lndié. 4 mij namelijk bij een huisbezoek verzocht, om twee kinderen te doo pen waarvan de vader niet bekend was Die doopsbedlenlng zou des zondags na de godsdienstoefening plaatsnebben. Nu kwam de ouder ling. waarvan lk daareven sprak, des zaterdags bij mij, en wel om te vragen, of het waar was, dat lk die kinderen zou doopen? Op mij be vestigend antwoord zelde hij. Maar Domlnë dat kan Immers niet? En waarom kan dat niet? was mijn vraag. Wel. Domlnë, als u de kinde ren doopt, dan zegt u Immers, lk doop u in den naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes en u kent den vader niet!" "Bij dit laatste tekent dr. Enklaar aan: „Tot het begin der 20ste eeuw was het gebruikelijk, kinderen uit wettige huwelijken ln de eredienst te dopen, maar natuurlijke kin deren eerst na afloop daarvan, als een povere vertoning van kerkelij ke tucht." Dit ls tevens mijn laatste citaai us. van Hengel verlaat al snel het kerkelijk pad en hoe het hem ln de wildernis en in stormge- bruts vergaat, staat allemaal In dit door dr Enklaar bezorgde, koste lijke boekje opgetekend Beloken Pasen Morgen is het beloken Pasen. Beloken kan betekenen, het ei het geloken zijn van de paastij< Naar de eerste woorden van de intochtstekst heet deze zond! Quasimodo genlti, als nieuw geboren kinderen.(1 Ptrus Maar er zijn meer namen: wit zondag (de dopelingen van Pi droegen tot op deze dag hun kleren), nieuwe zondag, St. Thomaszondag, kinderzondag! In ieder geval wilde de kerk no| zonder de paasvreugde. Een (acht dagen) gal een extra ge' aan de verklankende blijdscl pas geboren kinderen van 1 P< moeten verlangen naar de red) onvervalste melk om daardoor wassen tot zaligheld. Er moet voortgang ln zittea Pasen is geboortefeest, groter dan Kerst Een nieuwe geboorte, beslissen opzichte van zonde en dood, mc richting van de zaligheid, het ri, Daarom moet er voortgang zijn Reeds de eerste zondag na Pase worden we gemaand verder te trekken met de levende Heer. Jt maar kan dat? Wij hebben Hem gezien. Ons ls Hij niet verscheni We leven in een gesloten wereld TF valt niet meer om alleen met eei ;n verhaal te leven, ook al ts dat verhaal boeiend genoeg. Maardfve Heer komt in het evangelie van^ft zondag door gesloten deuren, situatie ls wat d at betreft niet Er is ln een gesloten wereld voorzien. Ook in een samenlevii die zich vergaapt aan eigen prestaties kunnen deuren openi en mensen elkaar ontmoeten, pas geboren kinderen die verdi gaan. op weg gezet door de Le< zelf. En ln eikaars richting en blijdschap verschijnt Hij hun al r opnieuw. Het verhaal wordt werkelijkheid. De Heer gaat va ons uit. In het volgen zien wij en horen wij Hem en zijn we n alleen gelaten. De witte kleren mogen uit. Ook in die andere kiel van werk en moeite en lijden is! Of bij ons. Mogen wij te herkennen aan het gebeuren waar wij vand komen. d< Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Monster: H. v. d. Po Bergambacht. Bedankt voor Dordrecht: E|gs: Bakker te Nieuwerkerk a.d. GEREF. KERKEN fe H Intrede te Delft-Abtswoude: Buuren uit Nijkerk (reet.) Beroepen te Gorredijk: G. Gef( te Schoondijke c.a. Bedankt voor Uden: F. J. Bil teL... hoevedorp. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Nijverdal: A. van Ho t kand. te Zwijndrecht. te Hee si Wapenveld: P. J. Trimp. kandjm Kampen. Bedankt voor Ommen: R. T. Ur|st te Goes-Brouwershaven. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor IJmulden: P. Bfi; huis te Noordeloos. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoogvliet: F. Hart te Den Haag Z.; te Nieuwertf*11 (Zld): R. Boogaard te Leiden; Wolphaartsdijk: drs A. Vergum?*1 Veen. Bedankt voor Kalamazoo (VS)|J( Moerkerken te Nieuw Beijerlam Rectificatie: J. Mol te Rijssen isi beroepen te Nunspeet. AMStEROAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haas Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tet. 05200-17030 boekennieuw Prol. Or. W.M. Vetofna CHRISTEN ZIJN IN DEZE WERELD 2e druk.166blz.n7.90 Duidelijk, m een boeiende sli|l en voor tweeerlei uitleg vatbaar geeft de auteur 2iin visie oo diverse brandend actuele onderwerpen, zoals. De nieuwe seruele moraal, abortus, euihanant. geesteh/ke milieuhygiëne. enz Waltac Trobisch LEEN MIJ JE OGEN 2e druk. 80 blz f7,90 Bmnen enkele maanden een 2e druk van dn boekte dal aaat over een gelukkig* leven met jezelf en met de ander Geen naastenliefde zonder eigen liefde en boa ie het gevoel van de zmloosheid van bidden en b'ibeMezen ie boven km* komen. Ds. W. van Gofsal EEN GOO VAN EEUWIG HEIL 80 blz 79 2S Medidanes over de heilsleiten Persoon 5k gerichte kanttekeningen, opvallend oor diepgang en duidelijkheid. "We wensen het in veler handen Koop W leesl". aldus het Reformatorisch Dat blad Ralph Havnan OE KUNST OM ALS CHRISTEN TE LEVEN 4e druk176 blz /12 SO Een leven, beheerst door het geloot, s een nik en gezond leven "ten ittr waardevol boek Schal hel u aan ol geel het cadeau", aldus Hervormd Amsteh verkrgabaar m de boekhandel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2