Meer arrestaties onder
Roemeense baptisten
Dan maar liever
geen diaken
herberg
Kuyper in een taxi, Schilder in een
De kardinaal, de heks en de solidaire priesters
Interkerkelijke actie
voor Zuidelijk Afrika
Feministische theologen:
Ontmoetingsdag van
buitenverbanders
Zwarte dominee
gearresteerd
VANDAAG
VOORBIJGANGER
WOENSDAG 13 APflIL 1977
BINNENLAND
Trouw/Kwartet
door Koos Koster
In het Zuidamerikaanse land Columbia Is bezig
aan de basis een nieuwe kerkvorm te ontstaan.
Vorige maand werden in de badplaats Cartage
na drie priesters samen met een non van Oos
tenrijkse afkomst vrijgelaten, nadat zij in okto
ber in een radicale nachtelijke operatie door de
commandant van de marinebasis waren opge
sloten.
De priesters. Rafael Oeney. Everiardo Ramirez en Cesar
Augusto. en de non. Herlinda Molses. werden 72 uur
onafgebroken gefolterd en vervolgens vier maanden op
de marinebasla opgesloten De beschuldiging tegen hen
luidde wapensmokkel, verbindingscontacten met de
guerilla en subversief werk tegen de Columbiaanse
maatschappij
De marine werd door invloedrijke financiële kringen
getipt dat rebelse priesters de bevolking aan het organi
seren waren Tegen de vraatzucht van financiële krin
gen. die ter wille van de uitbreiding van het toerisme
tegen spotprijzen stukken grond opkopen van de boe
ren om die daarna tegen driedubbele prijzen door te
verkopen aan buitenlandse groepen, die in CARTAGE
NA hotels bouwen en stranden aanleggen.
SAL
Deze priesters maken deel uit van de SAL-beweging. de
priesters voor Latijns-Amerika die hun leven verbonden
hebben aan de bevrijding van de armen Een van hen
Pas als bisschoppen ontvoerd of gefolterd worden, zal
de kerk echt gaan protesteren. Zolang het priesters,
boeren of arbeiders betreft, geven de meeste bisschop
pen de voorkeur aan diplomatieke volzinnen
De SAL-groep komt steeds meer tot de ontdekking dat
het geen zin heeft voortdurend de kerkleiding aan te
vallen of de kardinaal te kritiseren De kerkvorsten
winnen door hun invloed en hun sociaal gewicht die
strijd bij voorbaat. De kardinaal is momenteel bezig en
via druk op de provincialen van de verschillende pries
terordes opstandige priesters naar afgelegen dorpen te
verplaatsen of hun vergunning om als priester te wer
ken. in te trekken De 8AL-groep denkt dat de enige
mogelijkheid om op dit moment de kerk van de armen
in COLUMBIA gestalte te geven, bestaat in het verster
ken van de basisarbeid met verschillende groepen in het
hele land. Minder bekvechten met de kerkleiding en
meer werk aan de basis, zeggen deze priesters In ge
sprekken.
De kardinaal, aarsbisschop Anibal Munoz Duque. voert
intussen een eigen show op In maart haalde hij de
voorpagina's met een uitspraak dat priesters in het
leger een zuiver evangelische en niet-politieke taak
hebben. De kardinaal is tegelijk brigade generaal van
het Columbiaanse leger Hij waarschuwde tegen marx
istische insluipingen in kerk en leger en zei tijdens een
bijeenkomst met dertig legeraalmoezeniers uit heel
Latijns-Amerika dat deze functionarissen er zijn om de
soldaten christelijke beginselen bij te brengen en zich
buiten de politiek te houden.
Identiteit
Zo'n 64 collega-bisschoppen hadden het eind november
vorig jaar nog bonter gemaakt. Deze ondertekenden
samen met de kardinaal een document; Christelijke
identiteit in de actie voor de gerechtigheid. Daarin
wordt de theologie van de bevrijding radicaal op de
mens gericht genoemd. De aanhangers ervan wordt een
hard horizontalisme in de schoenen geschoven. De
bisschoppen kritiseren verder de afwezigheid of de
Cardenal al alaque
Deze spotprent verscheen in een Columbiaanse krant,
nadat kardinaal Munoz Duque ten strijde was getrok
ken tegen de communistische insluiping in de kerk en
het leger.
karikatuur van het transcendentale en eschatologische
karakter van de verlossing van de mens door Christus.
die in deze theologie naar voren zou komen. Priesters
die achter deze theologie aanlopen, worden als slachtof
fers van de verwarring en de vermening van ideologieën
betiteld, die je niet als evangelisch en christelijk kunt
bestempelen, concluderen de bisschoppen. Degenen,
die de ideeën van de theologie van de bevrijding blijven
verspreiden, worden in het document met strenge straf
fen bedreigd.
De „heks"
Veel Columbianen. die met armoede, onwetendheid en
werkeloosheid te kampen hebben, zoeken hun heil eer
der bij andere instellingen dan bij de kerk van de
kardinaal. REGINA II. een magnetlseuse en hellgym-
nastiekster. slaagde er eind februari in de kathedraal
van BOGOTA tot aan de nok toe te vullen met arbei
dersvrouwen. dienstmeisjes. rondzwervende
straatschoffies, straatverkopers en kleine neringdoen
den. ..Ontspan je; steek je armen in de lucht; vergeet
alles om je heen; haal rustig adem en sluit je ogen." zei
de „heks" van BOGOTA tegen het armenproletariaat.
De mensen wilden niet weggaan totdat REGINA II de
kansel opklom en de menigte met zachte drang ver
maanden het kerkgebouw te verlaten. De aanwezigen
waren zo onder de indruk van REGINA's show dat ze
hun laatste centjes neertelden in de collecte, die REGI
NA in haar eigen zak stopte (ongeveer 17.000 gulden).
Deze magnetlseuse. die cursussen in magnetisme en
mentalisme geeft onder de titel: Leer gelukkig leven,
heeft een organisatie achter zich van ongeveer 130 000
leden, voornamelijk uit de laagste volksklassen. Ik wil
niet met de kerk noch met de politici concurreren, zegt
REGINA ln een gesprek. Ik breng de mensen de eerste
beginselen van magnetische energie bij en leer hen die
te gebruiken en op die manier het geluk hier op aarde te
bereiken. „De kerk van de kardinaal heeft het geval
REGINA II in beraad en denkt er over haar uit de
gemeenschap van de kerk te stoten."
In het Zuidamerikaanse land Columbia is bezig
aan de basis een nieuwe kerkvorm te ontstaan.
Vorige maand werden in de badplaats Cartage
na drie priesters samen met een non van Oos
tenrijkse afkomst vrijgelaten, nadat zij in okto
ber in een radicale nachtelijke operatie door de
commandant van de marinebasis waren opge
sloten.
De priesters. Rafael Oeney. Everiardo Ramirez en Cesar
Auguato. en de non. Herlinda Molses. werden 72 uur
onafgebroken gefolterd en vervolgens vier maanden op
de marinebasla opgesloten De beschuldiging tegen hen
luidde wapensmokkel, verbindingscontacten met de
guerilla en subversief werk tegen de Columbiaanse
maatschappij.
De marine werd door invloedrijke financiële kringen
getipt dat rebelse priesters de bevolking aan het organi
seren waren Tegen de vraatzucht van financiële krin
gen. die ter wille van de uitbreiding van het toerisme
tegen spotprijzen stukken grond opkopen van de boe
ren om die daarna tegen driedubbele prijzen door te
verkopen aan buitenlandse groepen, die in CARTAGE
NA hotels bouwen en stranden aanleggen.
SAL
Deze priesters maken deel uit van de SAL-beweging. de
priesters voor Latijns-Amerika die hun leven verbonden
hebben aan de bevrijding van de armen Een van hen
Pas als bisschoppen ontvoerd of gefolterd worden, zal
de kerk echt gaan protesteren. Zolang het priesters,
boeren of arbeiders betreft, geven de meeste bisschop
pen de voorkeur aan diplomatieke volzinnen
vla druk
terordes i
verplaats
ken. in t
mogelijki
in COLU1
ken van c
hele lanc
meer wei
sprekken
De kardir
intussen
voorpagir
leger een
hebben. 1
het Colur
istische i
bijeenkor
Latijns-A
soldaten
buiten de
ii
Identit
Zo'n 64 c<
vorig jaa
samen m
identiteit
wordt de
mens geri
hard hor
bisschopp
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De interuniversi
taire werkgroep ..Feminisme
en Theologie" heeft de rk.
bisschoppen gevraagd, voorlo
pig maar af te zien van het
permanent diakonaat voor Ne
derland.
De kaderwet, waarbinnen Rome aan
de Nederlandse kerkprovincie toe
stemming heeft gegeven, diakenen
te wijden en aan te stellen, ia volgens
d* werkgroep discriminerend voor
vrouwelijke kerkleden en leken. De
bisschoppen zouden er volgens de
werkgroep beter aan doen. alle ener
gie te besteden aan het oproepen en
vormen van pastorale werksters en
werkers De werkgroep schrijft dit in
een brief aan de bisschoppen
In dc kaderwet, zoals die vorig jaar
tot stand kwam na jarenlang touw-
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Zaterdag 16 april
wordt in De Meerpaal te Dronten een
landelijke ontmoetingsdag gehou
den voor leden van de gereformeerde
kerken (vrijgemaakt; buiten ver
band).
In de morgenbijeenkomst, die om
half elf begint, zullen drie korte toe
spraken worden gehouden over
christen zijn in het gezin idrs. G J
Vrtjmoeth). in de gemeente (C. Hui-
zinga) en in de wereld (ds H. Stolki
Een wezenlijk deel van de dag is de
middagpau2e, die twee err een half
uur duurt om maximale gelegenheid
te geven voor ontmoeting en infor
matie over tal van activiteiten in de
kring der buitenverbanders In de
middagsamenkomst zal onder meer
bijzonder aandacht worden gegeven
aan het kinderevangelisatiewerk
van de gemeente te Eindhoven Prof.
C Veenhof zal het slotwoord
spreken.
Omdat het een dag wordt voor het
hele rezin, worden er voor kinderen
speciale activiteiten georganiseerd.
Ook zal er veel gelegenheid zijn om
te zingen en naar zang te luisteren
De organisatoren verwachten vier
duizend mensen Deze dag zou eerst
in de Veluwehal te Bameveld wor
den gehouden, die onlangs is afge
brand
ROSMALEN - De 23 Neder
landse missionarissen in Rhodesiê
zijn voorlopig niet van plan. het land
te verlaten uit vrees voor guerrilla
strijders. Wel hebben zij van hun
besturen de vrijheid gekregen om te
handelen naar omstandigheden
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Westbiaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
trekken tussen Rome en de Neder
landse kerkprovincie staat niet meer
wat de Nederlandse samenstellers
eigenlijk wilden met de herinvoering
van het permanente diakonaat,
schrijft de Interuniversitaire
werkgroep. Rome verhinderde de
mogelijkheid, dat vrouwen diaken
zouden kunnen worden en verbood
aan getrouwde diakenen een tweede
huwelijk na het overlijden van zijn
eerste vrouw. Ook werd een mini
mum-leeftijd van 35 jaar voor diake
nen gesteld.
Heel de kaderwet legt er volgens de
werkgroep de nadruk op. dat de kerk
een hiërarchische structuur heeft,
waarbij de leken ais leden onderge
waardeerd worden. Het Ujkt alsof de
samenstellers van de kaderwet wil
len. dat taken, die de laatste tijd
door leken vervuld worden, nu over
gedragen worden aan diakenen, die
op de laagste sport van de hiër
archische ladder staan
Het verbod op het tweede huwelijk
zegt, dat het celibaat toch voortreffe
lijker is dan het huwelijk. De vrouw
wordt blijkbaar slechts geaccep
teerd voorzover zij geen belemme
ring vormt voor de uitoefening van
het ambt van haar man Van haar
wordt ln de kaderwet gevraagd, dat
zij met hart en ziel achter het dia
kenschap van haar man staat. Het Is
zelfs wenselijk, dat zij een deel van
zijn studiedagen meemaakt De ge
zinssituatie Is mede bepalend voor
de geschiktheid van haar man als
diaken Als zij echter sterft, wordt er
niet meer gekeken naar de situatie
van het gezin, maar wordt haar man
verplicht celibatair te leven Op
grond van deze bepaling zou volgens
de werkgroep geen enkele vrouw
haar man toestemming moeten ge
ven om diaken te worden.
door A. J Klei
Gisteren heeft Rudolf van Reest
zijn tachtigste verjaardag gevierd.
Ik heb geen idee hoeveel lezers van
deze krant hem (nogi kennen
Rudolf van Reest ls de schuilnaam
van de vrijgemaakte heer K C van
Spronsen. die de geschiedenis van
de vrijgemaakte gereformeerde
kerken te boek heeft gesteld. Voor
mij is hij de man van de romans
over de „zwaren". over mensen in
de uiterst rechtse hoek van de
gereformeerde gezindte, voor wie
twijfel 2o ongeveer de hoogste
vorm van geloven is och. mocht
het nog eens komen staan te
gebeuren Verder schreef Rudolf
van Reest de levensroman van
Colijn. die er bij „onze mensen"
inging ais koek.
Ik zal een jaar of zestien, zeventien
geweest zijn. toen ik. op zoek naar
vakantielectuur. uit de kast van
mijn vader een in grijs-linnen band
gestoken boek nam. dat
„Gebondenen" heette Is dat
mooi7, vroeg ik Niet in de gewone
zin. antwoordde mijn vader, en ik
vernam dat mijn ouders bij 't
verhuizen naar een dorp met veel
„zwaren", van een kennis het
advies gekregen hadden, de boeken
van Rudolf van Reest te lezen Dat
waren ..Schapen zonder herder
„Die van verre staan" en
„Gebondenen".
Ik heb deze boeken gretig gelezen
en herlezen, ik discussieerde erover
met een klasgenoot, die uit een
„zwaar" gezin kwam en twee
oudere zussen had. van wie ëën
„bekeerd" was en de andere „nog
niks kon vertellen". Orote
JOHANNESBURG Naar eerst
thans bekend is geworden is op 20
maart de zwarte lutherse deken van
Vendaland in T.S, Farisani Zuid-
Frika op weg naar de kerkdienst
gearresteerd door mannen van de
veiligheidsdient. Farisani was voor
dat hij deken werd voorzitter van de
conventie van zwarte mensen.
BERLIJN - In de kerken in de
DDR is een groot gebrek aan orgels.
Dit is des te treffender daar het land
veel orgels exporteert. De kerklei
dingen willen nu kleinere orgels tra-
chen te krijgen of oude orgels op
lappen.
KEVELAER - Het Maria
bedevaartsoord Kevelaer in West-
Duitsland trok in 1976 ruim een half
miljoen pelgrims, ongeveer tien pro
cent meer dan het Jaar daarvoor.
Opvallend groot was het aantal
pelgrims, dat de reis naar Kevelaer
te voet aflegde: twaalfduizend.
theologische belangstelling heb ik
nooit gehad, maar er was lets in
deze drie romans, dat me pakte. We
hadden thuis nóg een boek van
Rudolf van Reest. „Elly". maar
daarvan herinner ik me alleen dat
de hoofdpersoon een werelds ding
was. dat flirtte op een boot.
Nu heeft de Kamper professor J.
Kamphuls ln De Reformatie, het
weekblad der vrijgemaakten, een
uitvoerig Interview met Rudolf van
Reest gepubliceerd en daarin
vertelt de jubilaris over het
ontstaan van die romans. Als jonge
man kwam Van Reest (Ik blijf die
naam maar gebruiken) in
Sommelsdijk te wonen Hij werd
lid van de gereformeerde
jongelingsvereniging aldaar, die
..zwaar mystiek" was. De
vereniging was niet aangesloten bij
de landelijke bond van
jongelingsverenigingen op
gereformeerde grondslag, waarvan
dominee J Vonkenberg de
invloedrijke leidsman was.
Vonkenberg stuurt de jeugd met
een ingebeelde hemel naar de hel,
zeiden ze in 6ommelsdijk.
Rudolf van Reest. zeer belezen en
wel ter tale, kreeg de zaak óm. de
vereniging sloot zich aan bij de
bond en ging het Jongelingsblad
lezen, zeer tot misnoegen van de
plaatselijke predikant en de
kerkeraad De vereniging mocht
niet meer vergaderen in de
consistoriekamer van de kerk.
méér deuren gingen trouwens dicht
en toen kwamen ze bij elkaar
tussen de verfbussen van de
schilderswinkel van één der
verenlgtngsleden. „Vervolging om
des geloofswille ln 1921" zette
Vonkenberg. die blijkbaar ook niet
voor een journalistiek kleintje
Van een onzer redacteuren
Behalve de Roemeense baptis
tendominee Josif Ton. wiens
arrestatie enkele dagen gele
den bekend werd. zijn nog vijf
andere baptisten door de auto
riteiten gevangengenomen.
Zij waren allen betrokken bij het
opstellen en de ondertekening van
een twintig pagina's tellend stuk dat
opriep tot eerbiediging van de men
senrechten van de baptisten in Roe
menië.
Het stuk was reeds vorige maand in
het westen aanwezig, maar het werd
vervaard was. boven het verslag
dat Rudolf van Reest van deze
gebeurtenissen voor het bondsblad
had gemaakt. Het werd een
kerkelijke rel, die door de
aarzelende houding van de classis
Brielle onbeslist bleef. Rudolf van
Reest voelde zich in een impasse en
is toén. op sterke aandrang van zijn
vrouw, gaan schrijven (hij had al
een kerstboekje, een novelle en een
paar korte verhalen op zijn naam
staar»). Waarom schrijf lk geen
tendens-roman over de mystiek in
deze streek?, vroeg Van Reest zich
af. - en zo kwam „Schapen zonder
herder" tot stand, en later de
andere romans
Het ls een prachtig verhaal wat in
De Reformatie over Rudolf van
Reest staat. Hij kwam uit een
behoeftig gezin, dóórleren was er
niet bij Hij ging naar een
avondcursus, maar omdat hij een
baan had bij een expeditie van
groente waarvoor hij 's morgens
om drie uur moest opstaan, viel hij
vaak ln slaap op les. Hij mocht niet
meer komen We ontvangen,
kortom, een zeer gaaf beeld van een
zelfbewuste gereformeerde
doordouwer, die ook tijdens een
lang ziekbed niet 's ligt te niksen,
maar alle werken van Kuyper leest.
Ik zou jokken wanneer lk
beweerde, erg op zulke typen
gesteld te zijn en niemand hoort
me zeggen dat Rudolf van Reest
zo'n aardige baasis. maar we
hebben wel te maken met een niet
weg te vlakken persoonlijkheid
Een prachtig verhaal, zei ik. Rudolf
van Reest was als Jongeman lid van
de jongellngsvereniging De Zaaier
ln Kralingen, welke zich grondig
op verzoek van de opstellers niet
gepubliceerd Nu zij echter door de
geheime politie gearresteerd zijn. is
de inhoud bekend geworden.
Joslf Ton. baptistenpredikant uit
Ploesti, werd gearresteerd tijdens
zijn preek in de baptistenkerk in Iasl
ln het noorden van Roemenië De
geheime politie nam hem voor ver
hoor mee naar het gebouw van de
veiligheidspolitie. De andere arres
tanten, Pavel Niculescu. Aurel Po-
pescu. Radu Dumitrescu. Constan-
tin Caraman en dr. Silviu Cioata
werden allen de volgende morgen
aangehouden.
In het document herinneren de
opstellers aan de slotakte van de
conferentie van Helsinki en zij zeg
gen: De grootheid van de huidige
tijd is gelegen in het ontwaken van
de hele mensheid om de menselijke
waarde en zijn fundamentele rech
ten en vrijheden te bevestigen en te
handhaven. De opstellers vinden dat
de slotakte van Helsinki in Roeme
nië een armzalig lot beschoren is en
citeren president Ceausescu, die ge
zegd heeft dat de geschiedenis de
ondertekenaars van de slotakte niet
aan hun woorden maar aan hun da
den zal meten
Acuter
Voor evangelische gelovigen is het
probleem van de mensenrechten in
Roemenië sinds de ondertekening
van de slotakte volgens de opstellers
van het document echter acuter ge
worden. Zij noemen drie manieren
waarop de rechten van gelovigen
worden gehinderd. In het document
staat een lijst van plaatsen, waar
baptisten, pinkstergroepen. adven
tisten en broedergemeentes zwaar
beboet zijn wegens het houden van
huisbijeenkomsten. De opstellers
van het document zijn vooral veront
waardigd dat de oplegging van deze
verdiepte in de leidraden van de
jongelingsbond voor alle terreinen
des levens. Deze werden in secties
bestudeerd. Rudolf van Reest
vertelt hoe dat ging:
„Op zondagmorgen gingen we naar
de kerk; en hadden om half één
sectievergadering, die altijd een
uur duurde. Dan gauw naar huis
om te eten. Om drie uur een andere
sectievergadering, tot vier uur en
om vijf uur kerk en 's avonds om
acht uur vereniging. Zo ben ik
opgegroeid."
Toen De Zaaier vijfentwintig jaar
bestond, wilde de vereniging een
feestredenaar van de bovenste
plank Rudolf van Reest:
„Het moest Abraham Kuyper
wezen, toen 78 jaar. We hebben een
audiëntie aangevraagd,
toegestaan, en schriftelijk zou hij
zijn beslissing meedelen. We
kregen die brief en we hadden al
plannen gemaakt om de grootste
zaal te huren van Rotterdam. Daar
konden een paar duizend mensen
in. We zouden een gulden entree
heffen en dan zouden we van de
winst on2e bibliotheek opbouwen!
Toen kregen we een brief van
Kuyper: hij nam het aan. wenste
geen honorarium, moest afgehaald
worden met een taxi van het
station aan het Hofplein (hij
woonde ln Den Haag), hij zou
precies een uur spreken en om
negen uur moest hij weer
teruggebracht worden met een taxi
naar het station, want hij moest
diezelfde avond nog de
drukproeven van De Heraut
corrigeren (78 jaar!). En dan de klap
op de vuurpijl; het moest gebeuren
in de kleinste kerk ln Kralingen en
boetes plaatsheeft op grond van een
wet. die bedoeld ls om straatschen
ders. nietsnutten, leeglopers en zwer
vers te straffen.
De opsteliers.van het document ge
ven vervolgens een lijst van vijftig
gevallen waarin christenen de
laatste vier jaar verwijderd zijn van
verantwoordelijke posten. Zij bewe
ren dat dit gevallen zijn van discri
minatie op basis van geloof, omdat
het in alle gevallen mensen betrof
die duidelijk betrokken waren in het
kerkewerk. De meesten zijn nu als
arbeiders aangesteld. De opstellers
van het document menen dat deze
gevallen duiden op het weloverwo
gen streven van de regeerders, chris
tenen naar de laagste regionen van
de maatschappij te verbannen.
Jeugd
Het meeste nadruk leggen de opstel
lers van het document op discrimi
natie tegen jongeren. Er volgt een
lijst van scholen, waar leerlingen on
der deze discriminatie hebben gele
den op basis van hun geloof of we
gens dat van hun ouders. Zij openba
ren een geheime regeling van de
staat die duidelijk maakt dat de
godsdienstige gegevens van kinde
ren de laatste twee jaar uit hun per
soonlijke leggers zijn gelicht tenein
de deze jongeren te weren uit de unie
van jonge communisten. Wie geen
lid van deze organisatie is, kan geen
toegang krijgen tot zes faculteiten
aan de universiteiten. Volgens het
document zullen deze herfst alle fa
culteiten voor deze groep worden
gesloten.
Het document meldt dat de discrimi
natie tegen protestanten sinds Hel
sinki is toegenomen. In een eerder
verschenen stuk zeggen de opstellers
dat het te lang zo geweest is dat
godsdienstvervolgingen religieuze
vrijheid werd genoemd. Nu ls het tijd
om openlijk te spreken.
er mochten alleen tegenwoordig
zijn de leden van de vereniging met
evt. verloofdes, de ouders en
begunstigers van de vereniging.
Geen verder publiek."
Rudolf van Reest had later veel
contact met professor dr K.
Schilder, die hem van zijn
kuyperianisme genas. Toen Van
Reest ln Sommelsdijk zat. heeft hij
Schilder, destijds predikant in
Delfshaven, uitgenodigd om voor
de omstreden Jongellngsvereniging
(J.V.) van Sommelsdijk te spreken.
Rudolf van Reest:
„Hij heeft een keer toegezegd om
voor onze J.V. te komen spreken.
wat een daad van moed was. omdat
de kerkeraad daar fel tégen onze
J.V. was. Toen ben ik met de
voorzitter van onze J.V. een keer bij
hem geweest. Een heel hoge trap op
en toen we halverwege de trap
waren zei hij: ik weet wat je kcmt
doen. Wat is dat dan. dominee? Hij
zei: je krijgt geen kerk. je krijgt
geen zaal. Dat klopte precies. Hij
zei; het kan mij niet schelen, het
kan ook in een herberg hoor. Als ik
gelegenheid heb: kom ik. Toen
hebben we een lokaal gehuurd van
een koffiehuis en daar heeft hij
toen gesproken tot onze J.V. over:
'De les van Thyatlra'."
In hét interview trekt Rudolf van
Reest nogal van leer tegen de
vooroorlogse gereformeerde
zelfvoldaanheid. Best, maar lk vind
't een beetje flauw dat hij niet de
hand in eigen boezem steekt en
zwijgt over zijn boek over Colijn.
waaruit een welhaast verstikkende
wierookgeur opsteeg, die mij als
argeloze scholier al danig
kopschuw maakte. Maar voor 't
overige: leest allen De Reformatie
van 2 april!
MENSELIJKER
Een paar dagen voor pasen hoorn
ik het door de radio. In de haven
van Rotterdam is er kritiek op de E
gang van zaken met het vele I
overwerk dat veel werknemers in j
de haven verrichten. Het gaat om S
overwerk en zondagswerk. Men d
redeneert in mijn ogen bijzonder n
zinnig, als men beweert dat dit v
van de opgelegde kansen ls om aa c
meer mensen werk te geven. LaUt r
anderen datgene doen waaraan ni t
allerlei werknemers weliswaar léU J
meer verdienen, maar ook kunneo
bedenken dat ze er later fysiek nie j1
beter van worden. Hier doet zich J
iets voor om de werkloosheid.
althans op dit gebied, te lijf te
gaan. Toch rijst er dan een vraag i 1
bij de argeloze luisteraar. Waaróm12
moeten nu de werknemers zelf en 1
hun bonden weer op die gedachte 1
komen? Ons wordt altijd verzekwi c
dat de werkgevers in 't bijzonder
begaan zijn met de zorg voor de
werkgelegenheid. Deze praktijk 1
ondersteunt die verzekering echt< J
niet. Wel vraagt men steeds om
grotere kansen voor investeringen
En een kind kan begrijpen dat 1
nieuwe investeringen
mogelijkheden bieden voor een
ruimere werkgelegenheid, maar
dan moet de wil wel aanwezig zijn 1
om die nieuwe investeringsgeldeu 1
hoe ze dan ook op tafel komen, op
die manier te gebruiken dat we de
opnieuw groeiende werkloosheid
kunnen bestrijden. Dat het hier
vaak ontbreekt aan vertrouwen tr
aanzien van de investeerders is
mede gezien de gesignaleerde
praktijk in de havens niet zo 1
vreemd. Waarom wacht men toch
altijd net zolang tot er weereen
conflict uitbreekt en de verruimit
voor de situatie van de werkneme
afgedwongen moet worden? 't Kaï
gemakkelijk anders. En 'tzou ook
zoveel menselijker zijn.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Rotterdl
Pernis: C. van Wijngaarden
Makkum.
Bedankt voor Delft (to62.>: J.
Wuister te Schevenlngen.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Vlaardingen*
D van Kampen te Abcoude.
Aangenomen naar 8chiedam: J
Kievit te Stellendam, die bedank
voor Monster.
Bedankt voor Gorinchem: K. D. vc
Kampen te Abcoude.
GEREF KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Gorkum
Langerak; J.J. Poutsma. kand.
Nijega (Smi; te Rozenburg en
Opende: A. van Houdt. kand.
Zwijndrecht.
Bedankt voor Eindhoven: M. Brt
des te Ermelo.
Aangenomen naar Rouveen: I
Scholte te Rotterdam-Zuid.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Amersfoort en RotUi
dam-Zuid: J. Plantlnga te DronU
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Amsterdam-Centrui
J. Koster te Bameveld.
Bedankt voor Beekbergen: E. Vefl
ma te Drachten.
Helder Camara
Zaterdag 23 april wordt de Brazi
aanse aartsbisschop Dom Heldi
Camara een dag in Nederland ve
wacht. Hij zal die dag in Leidt
deelnemen aan een eucharistievi
ring op initiatief van een internat!
naai comité, waarin bisschop Bluj
sen Nederland vertegenwoordlj
Deze viering is ter gelegenheid vi
het feit. dat het op 19 april 25 J»
geleden is. dat Dom Helder Cama
bisschop gewijd werd. Het doel vi
deze samenkomst is ultsluiter
danken en bidden en Dom Held
omringen met een hartelijk meel
ven. Op zondag 24 april zal ln
Westerkerk in Amsterdam et
dankdienst en een bidstond wordt
gehouden, van tien uur tot kwi
voor elf. die geleid wordt door dr
J. Buskes. Deze dienst zal doon
IKON worden uitgezonden. Na de!
dienst vliegen de Wilde Ganzen vtf
het werk van Dom Helder Camtf
Os. J. Hovlus
Te Dordrecht ls op 71-Jarige leeftt
overleden de hervormde emerits
predikant ds. J. Hovius. Ds. Hovi-
was van 1933 tot zijn emeritaat:
1971 predikant achtereenvolgens
Jaarsveld. Ouddorp (Z.H.), Hoof
veen en Dordrecht. Te Dordredl
was hij ook werkzaam als schipp^
en ziekenhuispredikant. De beprsk
nis ls zaterdag om half 12 op
algemene begraafplaats
Dordrecht na een rouwdienst In
Pauluskerk.
M
Van een onzer redacteuren
NIJMEGEN De kerken in de
Nijmeegse wijk Dukenburg
houden deze en volgende
maand een aantal gezamenlij
ke bijeenkomsten, onder het
thema Zuidelijk Afrika.
Het doel van de actie is in eigen
omgeving begrip te kweken voor de
positie van de zwarten en gekleur-
den in Zuidelijk Afrika en na te gaan
of de eigen wijk iets voor deze men
sen ver weg kan betekenen Aan de
actie doen de rooms-katholieke pa
rochie. de kerkeraad van de geza
menlijke hervormde'gereformeerde
wijkgemeente. het pastoresteam Du
kenburg en de werkgroep groepspas-
toraat mee. Dukenburg is een nieuw
bouwwijk van Nijmegen. De actie
vindt grotendeels plaats in het wijk
centrum. Het initiatief is genomen
door de werkgroep nieuwe le-'
vensstijl.
De actie duurt zes weken en ook de
basis- en middelbare scholen doen er
aan mee Het thema Zuidelijk Afrika
wordt bovendien in de kerkdiensten
aan de orde gesteld. Van 25 april tot
6 mei komen er een aantal film- en
discussieavonden en op vrijdag 29
april komt een Zuidafrikaanse zang
en dansgroep naar Dukenburg. De
laatste dag van de actie is 14 mei.
Dan wordt een Informatiemarkt ge
organiseerd met film. muziek, pop
penkast en kinderspelen De dag
wordt afgesloten met een politiek
café met gasten uit Zuid Afrika en
Namibië.
De kerken in de wijk willen het Ille
gale vakverbond van Zuid-Afrika, de
Sactu. steunen en geld inzamelen
voor de naar Botswana gevluchte
scholleren uit Soweto.