en Amerikaans sprookje van De dictatuur de kijkdichtheid Elke maand weer die nota's, premies, gas, licht, huur... Wij helpen. i ABN Bank i Edele Duitse soldaten jlcience-fiction in Wild-Westpak 'S r Mislukte rampenkomedie Prolongaties en reprises I1 locky IETWORK WELCOME TO BLOOD CITY SR HE BIG BUS THE EAGLE HAS LANDED ■jlOAG 8 APRIL 1977 FILM Trouw/Kwartet 11 I Faye Dunaway in Network Het levenslot van Sylvester Stallone en dat van Rocky, de hoofdpersoon uit de gelijknamige film die door hem wordt speeld, vertoont een ster ke gelijkenis: allebei brengen ze het van niets tot veel. Toen Stallone zijn Rockey-scenarlo ter verfilming aanbood was hij een ukken. Doch daar ligt de dochter van drandfiguui uit de wereld van de televisie met schulden en een zwan gere vrouw, maar fcoch weigerde hij het script te verkopen als hij niet zelf de hoofdrol mocht spelen. Hij kreeg zijn zin. Rocky werd een enorm suc ces en verwierf drie Oscars. Dit succes is des te frappanter, om dat films over boksers het in Ameri ka steeds slecht hebben gedaan. Zelfs klassieken als „The Set Up" en „Fat City" kongen geen genade vin den in de ogen van het publiek. Waa rom is het met „Rocky" toch een echte bokserfilm. anders? Wel. het is heel goed mogelijk dat in Amerika het getij gaat keren en men zich, in het vaarwater van president Carter, gaat bezinnen op de Ameri kaanse droom. En een van de be langrijkste bestanddelen van die droom is het geloof in de onbe grensde mogelijkheden van het indi vidu: iedereen kan alles bereiken als hij zijn best maar doet. Rocky is de belichaming van die droom. Hij is een goedaardige krachtpatser, die voor zijn brood een Mafiaman helpt om uitstaande gel den te innen (het lichamelijk geweld etwork" kreeg vier Oscars (dat gt niet veel) en heeft nogal wat itici op zijn hand (dat zegt meer). is gemaakt door bekwame ;den, die hun sporen hebben ver end: regisseur Sidney Lumet met a „Twelve angry Men" en (kortge- jen) ..Dog Day Afternoon", scena- oschrijver Paddy Chayevsky met iru Watty" en keur van acteurs (de onlangs jjd, rerïeden Peter Finch, Faye Du- I .way. William Holden. Robert Du- Jcorfi! stond hen terzijde en. last but (JqU it least, het onderwerp (de corrum- lam renc*e macht van de televisie) is je v Lcressant genoeg om er met be- ïgstelling kennis van te nemen. toch mag ik die film niet. rdd ij zit vrij ingewikkeld in elkaar. Jaar daar gaat het niet om. Een ider wordende en verbitterde tele- sie-nieuwslezer (Peter Finch), eens lieveling van het publiek, valt niet eer in de smaak. De kijkcijfers ■^len, hij wordt ontslagen. In zijn atste uitzending spuwt hij al zijn )1 uit en verdwijnt daarna wijselijk por een achterdeur. laar een bijzonder ambitieuze da- Ie (Faye Dunaway). een der zetba zinnen van de multi-national die de hele hap wil overnemen, ruikt een stunt en haalt hem terug: in het vervolg m&g hij niet alleen woedend zijn, nee, hij moet. Zwaar aan de drank en half krankzinnig als hij is raast hij en tiert hij dat de honden er geen brood van lusten, maar de kij kers wel: hij verwoordt hun machte loze woede. Ondertussen heeft de doortastende dame een liefdesver houding aangeknoopt met het hoofd van de nieuwsdienst (William Hol den). hetgeen haar niet belet ook hem eruit te werken. De nieuwslezer, geheel tot waanzin vervallen, gaat profetische taal uitkramen waar de kijkers geen boodschap aan hebben, doch de hoogste baas spant hem voor zijn karretje: hij wordt geïndoctrineerd en predikt in het vervolg de goeder tieren macht van de multinationals. Maar omdat het programma door hem kapot dreigt te gaan wordt hij na een ingewikkelde machinatie tij dens de uitzending, onder het oog van miljoenen kijkers, doodgescho ten. Nu is het Amerikaanse commer ciële televisie-systeem, met mede werkers die voortdurend worden op gejaagd door sponsors tot ze tot ro bots gedegradeerd zijn, wel het ergste van het ergste. Desondanks kan ik de zwaarte niet pruimen alsof het een natuurgebeu ren is. waartegen niemand iets kan ondernemen, maar het is toch men senwerk. Wie zich de scène uit Coppola's Peet vader II herinnert, waarin de Maffia bazen in minder dan geen tijd door Fidel Castro en zijn handjevol ge trouwen uit Havana worden ver jaagd, weet dat het getij ook kan keren. Dat hoeft niet door een revo lutie te gebeuren, er tekenen zich in onze maatschappij ook zachte krachten af die zich resoluut tegen de dolgedraaide commercie en de macht van de multi-nationals keren. Maar in ..Network" gaat het soms zo, van dik hout zaagt men planken, dat Je meent met een parodie te maken te hebben. Niets daarvan: daarvoor wordt er veel te fraai gesproken. In afgeronde volzinnen.literair vol strekt verantwoord, maar als dialoog een crime. Zo praten mensen niet, vooral niet als ze ruzie hebben. Ze plegen dan te vervallen in hakkelig geschreeuw. Amsterdam Alhambra I en Nöggerath; Den Haag-Camera en Metrocele; Groningen- Cinema, 14 jr. n q et di durl i tie nst uil tij ll it jesl e v u ie )uwelijks is een bepaald filmgenre iccesvol gebleken, of de epigonen en aanhinken om een hapje mee graaien. Daarom is het ook niet •onderlijk, dat op „West World" ..Future World" (tijdreizen in de ekomst naar het Wilde Westen) 'elcome to Blood City" volgt. groepje verdwaalden zonder ge- ugen vindt elkaar in een woestijn, weten niet wie ze zijn. waar ze daan komen en waar ze naar toe n. Maar het doel van hun reis temt na korte tijd op: een Wild- est-Stadje waar de legendarische ibuten alleen dienen als decor ir een middeleeuws aandoende rreur. vee ro el; ïTn M I lat esli Het recht van de sterkste heerst er in letterlijke zin: nieuwkomers kunnen zich alleen aan de slavernij ont worstelen, door een oud ingezetene te doden en zijn plaats in te nemen. Een lid van het groepje blijkt alras uit te munten in stoutmoedigheid en vindingrijkheid. Maar door wie wordt hij begluurd? Wie zijn die mannen en een vrouw in witte jassen, die telkens het verhaal van ..Blood City" onderbreken om geleerd te palaveren over de regels van het spel en het doel van het experiment? Wat ze nu precies aan het doen zijn Amsterdam, city s, is jr. Big Bus", waarover de titel reekt. is een enorme, met kerne- fergie aangedreven en van de meest ptueuze gemakken voorziene bus. t geacht wordt non stop en met n rotgang van New York naar Den- r te rijden Doch wat gebeurt er in jfn klucht alles loopt in de soep. is zeker te beginnen heeft de bijrijder |st van black-outs en verder worden bizarre passagiers onderworpen allerlei bizarre gebeurtenissen, f dan niet veroorzaakt door de ma- naties van twee Maffia-achtige concurrenten. Dat er een bom ontploft is nog tot daar aan toe. maar een truck die het monster ramt wordt de gehele reis als uitsteeksel meegevoerd en tenslotte hangt het ding boven een ravijn en moet de keuken volge pompt worden met frisdranken om een ieder aan de wisse dood te ont rukken Doch daar ligt de dochter van de uitvinder bewusteloos op de grond Enfin zo gaat het maar door. Het is helemaal niet zo'n slecht idee om na al die rampendrama's nu eens door W. Wielek-Berg dat daarbij wordt vereist weet hij te omzeilen) en ook nog bokst. Hij is geen uitblinker, hij haalt niet eens de middelmaat en de verwen singen en vernederingen van zijn trainer laat hij dan ook schuldbe wust en deemoedig over zich heen gaan. Maar dan komt het toeval hem te hulp: de wereldkampioen (een ne ger. geheel gemodelleerd naar het portret van de grote Mohammed Ali) heeft ter gelegenheid van het twee honderdjarig bestaan van Amerika zijn zinnen gezet op een showwed strijd met een blanke underdog en hij kiest Rocky. Die traint verbeten (onder andere in de koelruimte van een abattoir, waar hij halve koeien te lijf gaat) en slaagt erin vijftien ronden lang op de been te blijven, iets wat niemand voor hem heeft gepresteerd. „Rocky" is een eenvoudige film. vol sentiment en simpele levenswijshe den, maar kitschig en vals, zoals „Lo ve Story". Regisseur John G. Avid- sen (ook al een bijna onbekende) heeft zich laten inspireren door de stijl van Martin Scorsese en weet de trieste asfalt- en neonwereld van Philadelphia met zijn bewegelijke camera effectief af te tasten zonder de glans van het sprookje aan te tasten. De onbeholpen liefdesscène tussen Rocky en het lelijke eendje uit de dierenwinkel (Talia Shire. de zuster van regisseur Francis Ford Coppola), dat door aandacht en genegenheid een mooie zwaan wordt, zijn naïef en teder. Zoals de hele film eigenlijk, ondanks het harde gevecht aan het slot: er komt geen slecht mens in voor. Stal lone ziet eruit als een bokser, be weegt zich als een bokser en praat als een bokser, hetgeen de autentici- teit natuurlijk ten goede komt. Om kort te gaan. dat „Rocky" de Oscar heeft gekregen voor de beste film is óf te wijten aan overmatige vertedering van de Jury, óf aan het lage peil van de Amerikaanse cine ma. maar onsympathiek is hij zeker niet. Amsterdam-Tusehinaki I; Den Haag- Metropole; Rotterdam-Thalia, 14 jr. Sylvester Stallone en Thalia Shire in Rocky I'Alfkhe Rouce. PrachUg* film van Prank CaaaenU waarin heden en verleden (de ar- restaUe van een verzetsgroep in de tweede wereldoorlog) geraffineerd In elkaar overlo pen en de muziek een grote rol speelt De gehele week In ClnetoL Amsterdam; 12 en 13 april Theater 't Hoogt, Utrecht Le Joge et l'A*»af*ia Briljante film van Bertrand Tavenler. waarin aan een Franse moordenaar uit het eind van de vorige eeuw het sociale onrecht wordt gedemonstreerd. De gehele week in Studio K. Amsterdam. Mr Klein. Bittere sfeertekening van bezet Parijs ln een film van Joseph Losey, waarin Alaln Delon de rol speelt van een man die zijn tdenUteit verliest De gehele week ln City 2, Hilversum. Jour da file. Met de hand Ingekleurde versie van Tatl's eerste, allercharmantste film uit 1947. De gehele week ln Saskia, Amsterdam en Lumltre 2. Rotterdam Rocto en sijn broer*. Klassieke film van VlsconU over het lot van een Immigranten familie uit het Zuiden van Italië De gehele week ln Krlterton, Amsterdam. The third Man. Evergreen van Carol Reeo uit 1050 naar een scenario van Oraham Oreene met Orson Welles en Joseph Cotton ln de hoofdrollen. De gehele week ln City 4 Amsterdam. ïooo. Schitterend nos van Bertoluccl over het Italiaanse landleven van 1900 tot 1945 met opkomend socialisme en fascisme Deel I: Mabi. Maastricht. Deel II: Mabi, Maastricht; Roxy, Haarlem Camera. Tilburg. Vrouw in het Zand. Surrealistisch meester werk van de Japanse regisseur Hlroshi Tes- hlgahera. Vrijdag- en zaterdagnacht Studio K. Amsterdam. La Règle du Jeu 8ociaai kritische comedle uit 1939 van Jean Renoir, die niet door de tand des tljds ls aangetast 8 en 9 apri. Filmhuis Nijmegen. Hat Evangelie volgen* Mattheu* Ontroeren de film van Pier Paolo Pasollni. waarin religieus gevoel en revoluUonalr sentiment gemengd zijn. 8 april Filmhuis Uilenstede Je zou zo zeggen dat de oorlog behal ve bloed, zweet, tranen, modder en gruwelen de nodige spectaculaire ontsnappingen en bizarre ontvoerin gen heeft opgeleverd om tot ln lengte van tijden filmstof te leveren. Toch was de waarheid vanaf het begin scenarioschrijvers en regis seurs blijkbaar niet genoeg: reeds in Michael Caine, Donald Sutherland en Jean Marsh in The Eagle has landed 1941 maakte Cavalcanti een film over een imaginaire Duitse invasie in een slaperig Engels dorpje („Went the day well?"). In „The Eagle has landed" (geba seerd op het boek van Jack Higgins) wordt ook zo'n verzinsel uitgewerkt. Aangespoord door het succes van Skorzeny en zijn mannen die Musso- .lini bevrijdden, besluiten Hitier en ■Hlmmler in 1943 Churchill te ont voeren. Een beroemde vechtjas van de para troepen is de aangewezen man om het huzarenstukje te volvoeren, maar door zijn edele inborst (hij poogt een joods meisje uit handen van de Gestapo te redden) is hij helaas in een concentratiekamp beland. Doch nood breekt wet: tezamen met zijn trouwe trawanten en een fliere- fluiterige Ierse nationalist die Enge land graag een hak wil zetten, wordt hij overgezet naar het door de Duit sers bezette Kanaaleiland Alderney, de basis van de operatie. Hij komt van een koude kermis thuis, dat is intussen aan een ieder bekend. Maar voor het zover is, heeft het Duitse contingent zich laten ken nen als een Gideonsbende van dap pere mannen die het hart op de rech te plaats hebben en hun succes in de waagschaal stellen om een kind te redden. De Amerikanen die hen moeten overmeesteren, komen er daarente gen bekaaid af zij sukkelen en blun deren dat het ten hemel schreit Geen wonder, zij worden aangevoera' door een uit de moerassen van Ten nessee getrokken krankzinnige. De film zou. indien hij vertoond werd voor een vereniging van Duitse oor logsveteranen. waarschijnlijk en thousiast applaus oogsten, en ook zou er hier en daar tersluiks een traan worden weggepinkt. Want in het brein van schrijver, scriptwriter en regisseur is blijkbaar de gedachte niet opgekomen, dat het Duitse leger de gruwelen van SS en Gestapo door zijn gevechtskracht mogelijk heeft gemaakt. Ja, als men deze film vergelijkt met die van Cavalcanti ziet men. hoezeer de tijden veranderd zijn, maar regis seur John Sturges niet Die is be kend geworden in het Western-vak en heeft zijn simpele Ideeën overge bracht op hetoorlogswerk. Vandaar. Een hele zwerm beroemde acteurs (Michael Caine, Donald Sutherland, Robert Duvall, Donald Pleasance, Anthony Quayle) heeft hij meeges leurd in zijn waan. Amsterdam Cineac Damrak en Rembrandtpl.Enschede - Alhambra; Den Haag - Passage; Leiden - Lido; Utrecht - Rembrandt; Rotterdam Ci neac A.D., 14 jr. wordt niet recht duidelijk, doch dat ze vuig misbruik maken van mense lijke geesten staat vast. „Blood City" bestaat alleen in de nachtmerries van proefpersonen, die worden ge test op hun vecht- en moordcapaci- teiten. Zodoende. Het geheel heeft een schijn van maatschappijkritiek, die alleen maar belachelijk is omdat gebrek aan logica en regelrechte onzin het wrakke staketsel overwoekeren. Pe ter Sasdy heeft het zaakje geregis seerd, Keir Dullea, Jack Palance en Samantha Eggar spelen de hoofd rollen. een rampenkomedie te maken, maar met tweederangsmaterialen is het slecht werken De paar aardige grap pen die erin zitten krijgen door het slechte, overmatig chaotische scena rio niet voldoende opbouw om effect te sorteren en de tweedeplans ac teurs schmieren dat het echt niet leuk meer is. Zodat de conclusie moet luiden dat regisseur James Trawley een aardige kans voorbij heeft laten gaan Amilerdii» - Du MMi ca Cinema Intrrnalia- nal. Den Haag Melrapale Ratlrrrfam Otcar: Tilburg - Cbieaga. 14 jr Met een ABN Salarisrekening wordt het betalen een eenvoudige zaak. U laat er uw inkomsten op storten en u kunt thuis rustig uw betalingsopdrachten invullen. Nóg gemakkelijker is het om regelmatig terugkerende betalingen, zoals gas, huur en licht, automatisch te laten verrichten. Bovendien kunt u als ABN Salaris rekeninghouder van Eurocheques gebruik maken en van nog talrijke andere diensten, zoals lenen, sparen, verzekeren en vakanties. Inderdaad, een klant van de ABN wordt het zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. U kunt mij helpen door informatie tc sturen over de voordelen van een rekening bij de ABN. DhryMevryMej.: Straat: Plaars:Tel.: Heeft reeds een rekening bij de ABN: ja/neen. Zo ja, bij ABN-kantoor; ln ongefrankeerde envelop zenden aan: Algemene Bank Nederland, Afd. O.D.5Ö, Antwoordnummer 1555, Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11