De eeuwen in de rug Politiek in moeizame overgangsfase ZATERDAG 2. APRIL 1977 .ft M jfe IH D I»l SU Rl mi SS ffi iffl .K» fl I"! 'PlW Rfó ffi. 28 )t M M m P® Ë9 R1 TROUW/KWARfET 3& Een eeuwenoude Ja panse mythe ver haalt, hoe de godde lijke voorouders van de keizer eens zijn neergedaald op de in Kjoesjoe meest oos telijk gelegen hoge berg Takachiho. Wilde de keizer met suk- ses ten strijde trekken, dan moest hij ervoor zor gen dat hij de zon. van wie deze voorouders zou den afstammen, en de voorouders zelf in de rug had. d.w.z. dat hij alleen maar naar het westen toe volkeren kon over winnen en beheersen. De mythe vertelt verder dat elke oorlog tegen vijanden in hot oosten slechts kon resul teren in een nederlaag. De Japanse geschiedenis heeft zich tamelijk goed gehouden aan dit verhaal, dat naar men vermoedt aan Chine se of Koreaanse bronnen is ontleend. Japan heeft twee maal voor een oostelijke vij and Amerika gecapituleerd in 1853 toen Amerikaanse oorlogsschepen o l.v. Matthew Perry dit land dwongen zijn havens te ope nen en in 1945 als gevolg van twee atoombommen en de materiële overmacht van dp vijand uit het oosten Naar het westen toe zich „oriënterend", had het meer sukses. Het nabije westen: Korea en China gaven het zijn kuituur en veel van zijn religies, het kontakt met hel verre westen, ons westen, heelt ertoe geleid, dat Japan I is uitgegroeid tot de voor naamste concurrent van de westerse hoog geïndustriali seerde staten In de Japanse geschiedenis I werden perioden van inten sief kultureel en religieus kontakt gevolgd door tijden van isolatie, bezinning en verwerking van alles wat in de voorbije Jaren het land was binnengestroomd een aantal spiraalbewegingen dus. die de Japanse geschie denis een rijk geschakeerd en zich nauwelijks herhalend gebeuren laat zijn. Naar onze tijd toe zijn drie van die spi raalbewegingen te signa leren. Spiralen De spiraal kwam op gang tn de vierde eeuw van onze jaar telling, ongeveer duizend jaar na het tiJdsUp. dat door de nationalistische mytholo gie van voor 1945 was vastge legd. In die tijd slaagde er een aantal clans onder lei ding van de zogenaamde kel- zerclan erin met behulp van een nieuw wapen -v- het paard een groot gedeelte van het land aan zich te on derwerpen. Deze mensen be zaten nog niet veel aan kui tuur door de Chinezen van die tijd worden zij beschre ven als barbaars en primitief. Zij zouden bestuurd worden door een tovenares Pimlko. die het volk behekste. Men zag god in alles wat indruk wekkend was: vooral in hoge bergen, grillige rotsen, maar ook In bomen en dieren, de vossen bijv. Ook mensen konden god <d.w.z. komt) zijn. Onder hen rekende men de keizer, en de sjamanen, vrou wen en mannen, die in tran cetoestand allerlei besluiten van de goden overbrachten aan het volk Japan was voor hen en dat is het nu voor velen nog het land van de acht miljard goden. Veroveringen Dit primitieve land was nau welijks tot eenheid gebracht of men stuurde al een expedi- tieleger naar Korea, om Tae- gaya. vorst van een ko ninkrijkje op de Koreaanse zuidkust, te helpen tegen zijn andere Koreaanse rivalen. Het Japanse leger vestigde zich op de zuidkust en wist de nieuwe kolonie aanmerkelijk uit te breiden. Deze verover ingsoorlog had voor de verde re geschiedenis van de Ja panse cultuur en de religie verstrekkende gevolgen. In het veroverde gebied wa ren verschillende kolonies van hoogontwikkelde Chine zen. die in die tijd het nog primitieve Korea op een heel wat hoger peil hadden ge bracht dan Japan. Zij be heersten allerlei irrigatie technieken. nodig voor de rijstbouw. Zij beheersten het Chinese schrift en de Chinese klassieken. Onderhen bevon den zich heelmeesters, bouw- deskundigen. sterrenwiche laars. kalenderdeskundigen, uitstekende timmerlui, be kwaam in het snijden van houten paardenzadels. maar ook van (Boeddha)beelden. Even gretig als nu ten aan zien van de westerse technie ken wilden de Japanse inval lers zich met hun kennis ver rijken. Rondom 400 werden 127 dor pen met deze mensen naar Japan overgebracht. In het jaar 562 telde Japan 7.500 ne derzettingen met meer dan 37 500 Chinese immigranten Men heeft koortsachtig met deze mensen samengewerkt om het land tot cultuur te brengen. De confucianis- tische politicologen onder hen gaven aan het land in 645 een grondwet, een ambtena ren- en een rangensysteem. Chinees schrift Ofschoon het Japans totaal verschilt van het Chinees, werd toch het Chinese schrift voor het Japans gebruikt, ook al moest men al spoedig nog twee andere lettergre- penschriften hieruit ontwik kelen om het eigene van de Japanse taal toch tot zijn recht te laten komen. Al aan het begin van de ze vende eeuw werden de. staatskronieken gebundeld en vastgelegd en verschenen de eerste bundels met verha len. Op religieus gebied brachten deze Chlnees- Koreaanse ontwikkelingshel pers in hun bagage taoïsme en boeddhisme naar Japan. Ondanks enige aanvankelij ke tegenstand slaagde men erin om aan het begin van de zevende eeuw de keizer en zijn adel hiervoor te interes seren Het boeddhisme werd even belangrijk als de oude overgeleverde religieuze ge bruiken. Deze periode van intensief verkeer met het westen werd gevolgd door eeuwen van strijd, van bezinning en van bedreigingen. Wat sinds de vijfde eeuw en masse Japan was binnengekomen, moest nu inheems gemaakt worden. De Initiatieven in de beelden de en de bouw-kunst werden van nu af aan door Japanners overgenomen. De Chinese kenmerken ervan gingen plaats maken voor de Japan se: eenvoud en nog grotere verbondenheid met de na tuur. misschien ook wat meer eenzijdigheid en radicalisme. Die laatste twee kenmerken gaan zeker op voor de ver schillende boeddhistische groeperingen, die in Japan zelf begonnen te ontstaan. Als gevolg van taolstische en confucianistische concurren tie in China was het boeddhisme op zijn weg naar Japan al behoorlijk Intole rant geworden tegenover ei gen en andere geloven. Maar deze intolerantie bereikte haar top in de monniken van de bergen Kova en Hiei. die van tijd tot tijd niet alleen elkaar maar ook de burgers in de laagvlakte met hun zwaarden te lijf gingen en bij tientallen afslachtten. Uit reactie hiertegen ontston den in de 13e eeuw nieuwe boeddhistische secten. een voudiger en soms ook be- krompener van structuur, meer op de leken afgestemd eh meestal vervuld met le vendige verwachtingen van de eindtijd, waarvan men in het toen onder de druk van de mongoleninvasie gebukt gaande Japanse volk dacht dat zij met ver meer af was. Secten als de Jodo en de Ni- chlren. die deze gedachten het meest ontwikkeld heb ben. bezitten ook vandaag nog onder paupers en thuis lozen een enorme aanhang. Wat Japan bezat aan Inheem se religie, vaak aangeduid met de term shlnto, werd niet alleen verrijkt met taois- tische en confucianistische elementen, maar ook met het volksgeloof der Chinese Im migranten hun geloof in rijstgoden en in de bescher mers van de rijst, de vossen. Men trachtte zelfs op gelijke voet te komen met de boeddhisten, door shinto- goden uit te roepen tot Ja panse Incarnaties van Indis che Boeddhas. Daarmee werd het shlnto een Japanse concrete vorm van het meer abstracte boeddhis me. Van de andere kant za gen vele boeddhisten het shlnto als een tussenweg naar Boeddha. Shinto-goden waren Immers nog niet vol maakt en er moest nog heel wat afgebeden worden, opdat ook zij de verlichting zouden bereiken. Ondanks al die we derzijdse spitsvondigheden hebben de meeste Japanners zich altijd laten normeren door zowel Shlnto als Boeddhisme. Men zorgde er daarbij wel voor dat dit alles niet gebeur de zonder de officiële toe stemming van de volksgo den Voor ons is volksgeloof bijgeloof en is dit on denkbaar Voor de Japanner is het volksgeloof de norm voor alle andere vormen van geloof. Men zal bijvoorbeeld niet naar een shlntolstische of boeddhistische tempel op bedevaart gaan of een tempel bouwen zonder de dorpsgod eerst te raadplegen en in ken nis te stellen van de plannen en van de afloop ervan. Die dorpsgod meestal een vooroudergod werd via priesters of priesteressen óf Ai' i kk cföi>Oukt direct gevraagd. Ook hier blijft de mythe, die ik aan het begin van dit artikel noemde, vaste norm. Leven is alleen maar mogelijk met steun van de vooroudergod. Als gevolg hiervan bleef de dorpsge meenschap het gedrag van ieder individu controleren. Men kijkt er tegen het indivi du aan als tegen een spijker in een plank, waar hij eruit contacten kwamen niet tot stanë als gevolg van Japanse veroveringsoorlogen, maar puur toevallig toen in 1543 een taifoen een aantal Portu gezen deed uitwijken naar Tanegashima in Zuid Japan Het eerste Europese cul- tuurprodukt. waarmee men in dat jaar kennis maakte, bestond in schietgeweren, die steekt, moet hij er weer in geslagen worden. Het is de Japanse manier van nivelle ren: wie rijk is moet door middel van feesten de hele groep ook mee laten genie ten: zelf wordt hij daardoor weer tot normale proporties teruggebracht. De ge meenschap normeert het ge drag van teder afzonderlijk: zijn huwelijk, zijn werk en zijn geloof. Het boeddhisme en het shlnto kunnen zich daar best mee verenigen, het christendom echter niet: het legitimeert de dorpsgod niet en weigert zich door hem te laten legitimeren. Dat blijkt ook uit de volgende spiraal beweging in de Japanse ge schiedenis. Toeval Deze tweede beweging was klein in omvang, maar wel belangrijk. Nu waren het con tacten met het „verTe" wes ten. die het tijdperk van de vereenvoudiging van de geïmporteerde Chinese cul tuur onderbraken. De eerste de bijnaam kregen van Tene- gashlma. In 1549 landde Franclscus Xaverius in Ka- goshima. Hij bleef twee Jaar in Japan als missionaris, maar ook als Portugese on derkoning. Die vermenging van rollen bij vele missiona rissen is fataal geweest voor het snel ontluikende Chris tendom. In 1611 werd het verboden. Missionarissen moesten het land uit. Vele christenen gin gen ondergronds, zij bleven uiterlijk het boeddhisme en het shlnto belijden en ver sierden in hun huizen de al taartjes van deze religies, maar In eigen kring memori seerden zij latljnse gebeden en litanieën en vereerden zij de In de hoeken van hun slaapkamers verborgen heili genbeelden. Later ver mengde dit christendom zich met shinto en boeddhisme, zodat door hen Maria en Kannon (de boeddhistische godin van barmhartigheid) en Jezus en kaml met elkaar vereenzelvigd werden. De komst van de Hollanders naar Japan in 1609 en vooral hun verblijf in Decima, toen een eilandje in de baai van Nagasaki, nu een stadswijk van die stad. hebben de hui dige verwestersing van Ja pan voorbereid. Zoals be kend. mochten alleen de Hol landers vla dit eiland nog handelscontacten onderhou den met Japan. Het bleef niet bij han delskontakten. ook de wes terse wetenschappen kwa men alleen nog via Decima Japan binnen. De meeste boeken waren in het Neder lands geschreven. Wilde men dus zich verdiepen in deze wetenschappen, dan kon dat alleen maar vla het Neder lands. Rangaku d.w.d. Hol landse wetenschap (ran is een afkorting van Oranda, Holland) omvatte: de studie van de volgende vakken: Ne derlandse taal. medicijnen, botanica, astronomie, aardrijkskunde, krijgskunde en van de menswetenschap pen. Als gevolg van de wetten van 1636 was Japan een sako- ku: een voor de buitenwereld afgesloten land. Alleen vla Decima. onbereikbaar ver van de hoofdstad Kyoto ver wijderd druppelde nog wat westerse cultuur en we tenschap het land binnen. Rangaku heeft het land lang zaam opengemaakt voor het westen. In de eerste helft van de 19e eeuw waren het vooral de beoefenaars van de ranga ku. die het tegen de conserva tieve confucianistische poli ticologen durfden op te ne men. Toen al werden lokale besturen, 'geplaagd' door rampeki, 'Hollandse waan zin', gedwongen westerse be stuursvormen te introduce ren. Bezinning en verzet te gen de eerste contacten met Europa hadden de laatste spiraalbeweging voorbereid. Techniek Van binnen uit geprest door de beoefenaars van de ranga ku. van buiten door het machtsvertoon van de kolo niale machten, moest Japan verwestersen. Toch bleef het land zichzelf. Verwestersing was een noodzaak, door het hof uit angst bevorderd. Terwille van de keizer moest Japan zichzelf blijven. Om zichzelf te kunnen blijven moest het verwesterst wor den. In deze schizofrenie is het land tot ln onze tijd blij ven steken: het heeft ener zijds zich radicaal verwes terst. De technische ontwik keling van het land bleef niet achter bij het westen: in 1868 kwam het hele land weer on der het bestuur van de keizer, in 1869 was er al telegrafisch contact tussen Tokio en Yo kohama. in 1871 werden de posterijen een feit. In 1872 reed de eerste trein tussen Tokio en Yokohama (18 mijl in 1896 al 2.492 mijl). In dat zelfde jaar werd de leerplicht ingevoerd. In 1895 begonnen de trams de jiriksjas te ver vangen. in 1910 had Japan zijn eerste vliegtuig. In die zelfde tijd nam het land met een scheepstonnage van 6 miljoen de derde plaats in op de wereldranglijst. In 1928 had ook Japan zijn luchtvaartmaatschappij. Concluderend moet men van de hele technische bescha ving zeggen, dat ze evenzeer Japans als westers is. Anderzijds is het land zichzelf gebleven. De keizer moest immers blijven! Tot aan 1945 keek men tegen hem aan als een kami. een god. maar ook na 1945 is hij niet verdwenen iedere best seller in het westen is dat. ook in Japan, alleen het christen dom werd geen bestseller. Ik verbeeld me niet daarvan alle redenen te kunnen aangeven. Er zijn er nogal wat. Afgezien van al die kerkstrukturen. waarvan men niets begrijpt is er ook in de steden, ofschoon wat verfijnder al tijd nog die dorpsgod, die van de leiders van de families re kenschap vraagt. Lawaai In de steden hebben vele nieuwe boeddhistische en shintoïstlsche religies die taak van de dorpsgod overge nomen. Zij zijn wel bestsel lers geworden. Tussen vele andere redenen is er ook nog de Japanse geest, waar mee ik deze bijdrage wil be sluiten: men wil over het la waai van de vernieuwing heen de stilte en nadenken over het niets en de leegte. Het christendom maakt te veel lawaai als godsdienst van het woord, dat steeds omvangrijker wordt, naar mate de twijfel toeneemt en van de nauwkeurig ingevulde begrippen. Men gelooft eer der de oude Lao-tsu. die eens neerschreef: „Zij die weten, spreken niet. zij die spreken, weten niet," Prof. dr. Kamstra is hoogle raar aan de universiteit van Amsterdam in de geschiede nis van de niet-westerse godsdiensten. I'cl De algemene verkiezin gen die vorig Jaar decem ber In Japan gehouden werden, hebben een nieuw tijdperk Ingeluid In de Japanse politiek. Aan de macht van de Li beraal Democratische Partij (LDP), die ruim 20 Jaar met de arrogantie van de absolute meer derheid had kunnen re geren. Is een eind ge maakt. Tevens is er defi nitief een eind gekomen aan de voor de econo mische expansie zo noodzakelijke stabiliteit In het binnenlandse poli tieke gebeuren. Het was immers vooral de Libe raal Democratische rege ring. die samen met het bureaucratische appa raat en de managers van de grote ondernemingen de motor is geweest ach ter de vrijwel alles bepa lende economische groei ln Japan. Dat daarbij het welzijn wel eens op de achtergrond raakte Is door de oppositie meer malen betoogd, maar de hopeloos verdeelde op positie heeft ln de Japan se politiek vrijwel niets ln te brengen gehad. Maar na de storm van het Lockheed schandaal, waar belangrijke leiders van de LDP bij betrokken waren (te- gen oud premier Tanaka Is nog steeds een proces aan de gangi en de daarop volgende verkiezingsnederlaag van de regerende partij, liggen de kaarten anders op tafel. Concessies Weliswaar ls de LDP aan de regering gebleven, maar zij kan niet zonder de steun van een aantal onafhankelijke parlementariërs. Verder heeft zij de meerderheid ver loren in de belangrijke begro tingscommissie van de Diet (Japanse tweede kamer), zo dat zij voor het eerst reke ning moet houden met ande re dan LDP-mensen bij het opstellen van begrotingen. Een voorbeeld hiervan ls de belastingverlaging De rege ring onder premier Takeo Foekoeda wilde niet verder gaan dan een verlaging met ongeveer 3.3 miljard gulden. De vijf oppositiepartijen: de Japanse Socialistische Partij (JSP), de Democratisch So cialistische Partij (DSP), de Komeito (een rechts van het midden staande seml- rellgleuze partij), de Japanse Communistische Partij (JCP) en de Nieuwe Liberale Club (NLC) die kort voor dé verkie zingen uit de LDP stapte, wa ren overeengekomen dat de belastingverlaging ongeveer 9 miljard zou moeten bedra gen. En de LDP-regertng kon deze keer niet anders dan concessies doen. Men heeft elkaar nu gevon den op ruim zes miljard gul den. Afgezien van het feit dat het wat vreemd aandoet dat socialisten en communisten verregaande belastingverla ging eisen, geeft de concessie van de LDP-regering aan dat er verandering gekomen ls ln de binnenlandse politiek van Japan. Tot voor kort was men niet gewend aan conces sies en het zoeken naar een compromis De LDP voerde een beleid en Joeg er wetsvoorstellen door zonder zich Iets te hoeven aantrek ken van de meestal ook verre van realistische eisen van de verdeelde oppositie. Het functioneren van de Japanse parlementaire democratie het op zijn zachtst gezegd enigszins te wensen over. Loyale oppositie bestond er eigenlijk niet. Je zat ln de oppositie en dus was Je tegen elk voorstel van de regering. Met de nieuwe machtsver houdingen ln het parlement ls dat veranderd. De opposi tie ls, zoals dat dan heet „ver- antwoordelljker en realis tischer" geworden. Het ls ook te zien aan de eisen van de Japanse vakbonden, die nauw gelieerd zijn aan de so cialistische partijen. Zij tre den veel gematigder op en stellen zeker ln vergelijking met vroeger, redelijke en haalbare eisen. Met andere woorden, de Japanse opposi tie ruikt regeringsver antwoordelijkheid. Tekenen hiervan deden zich vorig Jaar al voor toen de socialisten zich akkoord verklaarden met het Japans Amerikaanse veiligheidsverdrag en zelfs de communisten niet meer zo hard tegen bleken te zijn. In navolging va* hun Italiaanse en Franse collega's schrap ten de Japanse communisten eveneens ..de dictatuur van het proletariaat" uit hun dog matische Jargon. Hogerhuis Deze zomer worden er verkie zingen gehouden voor het Ja panse Hogerhuis. (De leden van het Hogerhuis worden voor zes jaar gekozen. Iedere drie jaar zijn er verkiezingen voor de helft van de 252 ze tels. Momenteel heeft de LDP met haar 130 zetels nog de meerderheid, imaar ln Ja pan ls men ervan overtuigd dat de neergaande lijn van de regeringspartij zich ook bij deze verkiezingen zal handhaven. De populariteit van de LDP en de regering Foekoeda Ls lager dan ooit. In februari liet een opiniepeiling (waar de Japanners gek op zijn) zien dat slechts 28 pro cent van de bevolking achter de nieuwe regering stond, het laagste percentage uit de ge schiedenis van de LDP. Com mentatoren ln Japan wijten dit aan de wrevel en te leurstelling bij het Japanse volk over het Lockheedschandaal, de In terne strijd tussen de klieken (habatsoe) binnen de LDP. waaraan de populaire en „schone" premier Takeo Miki ten onder ls gegaan, en aan het „big-business"-karakter van dit kabinet. Hoe dan ook, de mogelijkheid dat de LDP haar meerderheid ln het Ho gerhuis bij de komende ver kiezingen zal verliezen is sterk aanwezig. Om althans één punt van kritiek uit de wereld te helpen en één ver kiezingsbelofte (gedaan bij de algemene verkiezingen van vorig Jaar) gestand te doen. heeft premier Foekoe da zijn eigen Yokakal-kliek binnen de LDP formeel ont bonden. Ook die van LDP- secretaris-generaal Masayos- hi Ohlra, en de habatsoe van oudpremier Tanaka (de grootste binnen de LDP) heb ben zich, althans formeel, op geheven Vervolg op pagina 37 'I'i'i lift Ml? )t -k M M lil n M SU RI «W* fö 'lli ifu Ut i"i l"l 'iv; '"1. i'w lift M M fc k M III n D>! 1*1 Rl 8S 'IE ïflj fë

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 14