Ds. Maris verwerpt
beschuldigingen
ISn
i
„Meeste kritiek op
IKON van mensen,
die 't minst kijken"
P-JS
Dr N. J. van Eikema
Hommes overleden
Hervormde relatie met doopsgezinden
Niet zomaar neerploffen om een taartje te eten
F
Interview met
Wim Aantjes
V
Del ft se Bijbel voor de Koningin
Paaswake niet
vóór 21 uur
Aandacht voor
Surinamers
op synode
Geen beslissing over hulppredikers
VANDAAG
VOORBIJGANGERS
ld
cl
H
w
V
DONDERDAG 31 MAART 1977
KERK
Trouw/Kwartet Zlnnut
door A. J. Klei
Op de hervormde synode Is het groene licht
gegeven voor het nuttigen van taartjes op
T,aar:svi&jUeN ik moet bekennen dat ik wel
even in spanning heb gezeten of dit er uit zou
r omen Al.% het de tiereiormevrde synode be
trol.waj» ik niet benauwd geweest, omdat
gereformeerden alle consumptieve activitei
ten toestaan met een beroep op hun grote
leider Kuyper die heb heeft bevolen, hun
lerdagen te vieren Bi) de hervormden kon t
vriezen of dooien, want Hocdemaker heeft
zich op dit punt nimmer uitgelaten
Nogmaals, ik hield m n hart vast Tijdens de
hele synodale discussie over de nieuwe le
vensstijl verscheen zelfs nog geen Maria-
kaakje aan de horizon, maar tenslotte kon
dommee W Ph. E van Kooien uit Schoorl het
niet langer meer houden. Dapper nep hij uit
dat hij zo graag een lekker taartje at bij een
jarig gemeentelid. Hij sprak hierover zó mees
lepend dat drs Jan van Veen. die ons voor
gaat op het doornig pad van de nieuwe le
vensstijl. door de knieën ging
Nu dienen we goed in het oog te houiden dat
de hervormde synode niet heeft uitgesproken
dat we ons in 't wilde weg mogen overgeven
aa het genot van het verorberen van taartjes
Ik zou met name de vrouwelijke lidmaten
hierop willen wijzen Het is me meermalen
overkomen dat ik in een lunchroom een
hrvormde zuster waarnam, die het
boodschappendoen afrondde met het eten
van een taartje Ik heb dat altijd laten gaan,
ik knikte zo n mens zelfs wel eens vriendelijk
toe. ik wist niet beter
Thans weten we dat we niet zomaar mogen
neerploffen om een taartje te eten We moten
wachten tot er weer iemand Jarig is. hoera Of.
ruimer genomen (en er zijn modaliteiten in de
hervormde kerk. die het ruimer nemen): tot er
weer een feestelijke gelegenheid is. Nu rijst
terstond de vraag: wat mogen we ais een
feestelijke gelegenheid beschouwen1* Kan een
vrouwelijk lid van onze vaderlandse Kerk. die
zojuist een uiterst voordelig japonnetje op de
kop heeft getikt, dit met een gerust geweten
vieren met een taartje bij de koffie? Ik zou 't
niet weten, ik zou, alvorens een bestelling te
doen, de wijkdominee opbellen en om advies
vragen. Dat is een heel werk. dat stem ik toe,
zo'n man is vaak niet thuis, maar ik ben ervan
overtuigd dat een toegestaan taartje ons be
ter bekomt dan eentje dat we in twijfel tot
ons nemen.
Over de hervormde broeders kan ik kort zijn.
Welnu, tot mijn misnoegen neemt het gebruik
handoverhand toe, om op verjaardagen met
van die kleine dingen aan te komen, die ze
petits-fours (ik hoop dat ik het goed schrijf»
noemen.
Wil je een petit-fourtje?. vraagt de
gastvrouw minzaam. Graag, zeg je beleefd, en
dan pak Je iets aan, dat met één hap verzwol
gen is. Ik kan me niet voorstellen dat dominee
Van Kooten hiervoor in de bres gesprongen is.
hij had het over echte taartjes.
Mannen in het algemeen en hervormde man
nen in 't bijzonder tref ik buiten verjaarsvLsi- Nu bestaan er mensen, ook hervormde men-
tes nooit taartjes etend aan^ openbare sen die bij geen enkele gelegenheid taartjes
leven bepalen zij zich tor het trekken van een te eten We behoeven dit heus niet
kroket of het happen in een stuk worst bij de jUjChen als een hoge vorm van onthechting.
Hema, en dit is door de kerk nog allemaal 6
vrijgelaten.
Zij laten de taartjes niet staan vanwege de
nieuwe stijl van hun leven, maar vanwege de
Maar er is nog iets, waar ik even bij stil mot Ujn Van hun lichaam. In hun hart leeft soms
staan. De hervormde synode heeft het duide- een vurige begeerte naar een taartje, en dat is
lijk over taartjes Dominee van Kooten sprak wej beschouwd net zo erg als er werkelijk
zelfs nadrukkelijk over een lékker taartje, eentje eten
DRIEBERGEN Het is voor de mensen van de IKON irritant,
dat de grootste kritiek steeds weer komt van mensen, die de
minste kennis hebben van de programma's. De kritiek betreft
altijd details. Nog nooit is er fundamentele kritiek geleverd op
het totale programmapakket. Dit zei dr A. H. van den Heuvel,
secretaris-generaal van de hervormde kerk en tevens IKON-
bestuurslid, gisteren in de hervormde synode.
Dr A. H. van den Heuvel
Ingaande op de kritiek van enkele
synodeleden, zette dr Van den Heu
vel nog eens uiteen, dat de IKON
met zijn beperkte zenddtljd een be-
Van een ohzer verslaggevers
UTRECHT Op een gisteren
door hem belegde persconfe
rentie heeft ICCC-secretaris ds.
J. C. Maris met kracht de be
schuldiging afgewezen, als zou
den er in zijn organisatie finan
ciële onregelmatigheden zijn
gepleegd
Sinds 1973 heeft het secretariaat in
Nederland 126000 gulden ter be
schikking gesteld aan de internatio
nale voorzitter dr. Carl Mclntyre in
Amerika. Dit geld was bestemd voor
de organisatie, voor de onkosten van
de Internationale ICCC-congressen
in Cape May (1973) en Nairobi (1975)
en voor enkele projecten.
Verder is in deze periode een totaal
bedrag van 229.600 gulden geleend
aan dr. Mclntyre. Ds. Maris zei, dat
hij er geen enkele twijfel over heeft,
dat dr. Mclntyre dit geld uitsluitend
heeft gebruikt voor ICCC-
doeletnden. (Het is namelijk bekend,
dat Mclntyre in zijn andere activitei
ten. zoals zijn seminarie en zijn con
ferentieoord. regelmatig in ernstige
financiële zorgen verkeert
Ook iel ds Marls er 2eker van te
zijn. dat het geleende geld snel te
rugbetaald kan worden, wanneer
zien daartoe in Nederland de nood
zaak zou voordoen Die noodzaak
zag hij op het moment niet. Hij be
streed de mening van de accountant
van de commissie-Kok. dat het se
cretariaat in Nederland 2lch in Itqui-
diteitsmoeilijkheden zou bevinden
De ICCC-secretaris verklaarde cate
gorisch. dat het geld. dat aan de
organisatie in Amerika is gegeven,
respectievelijk geleend. uiUluitend
is gekomen uit de algemene midde
len. Er is geen cent naar de VS ge
gaan uit enig bestemmln»t»fonds (zo
als de actie 'putten voor India')
Arbeidsconflict
Ds Marls, die tijdens de persconfe
rentie werd bijgestaan door zijn ad
vocaat mr L J H de Vink. stelde,
dat aan de negatieve publikaties
over de ICCC een arbeidsconflict ten
grondslag ligt met drie bureaumede
werkers. die medio vorig jaar weiger
den hun werkzaamheden te continu
eren en beschuldigingen uitten over
de financiële basis en werkwijze van
de ICCC
Een op verzoek van ds Maris Inge
steld accountantsonderzoek van het
kantoor Klynveld Kraayenhof en
Co wees uit, dat er van geen enkele
fraude sprake was Wel was de finan
ciële administraUe onoverzichtelijk,
maar dat was juist de schuld van de
betrokken bureaumedewerkers, die
bovendien bleken misbruik te heb
ben gemaakt van bevoegdheid door
geldopnamen ten eigen gunste (zo
als voorschotten op salarissen) Zij
zijn daarop ontslagen.
Het accountantskantoor had wel
kritiek op de organisatievorm van
het ICCC-serretariaat en deed een
aantal voorstellen tot reorganisatie
'Ondergrondse kerk'
Wat bet relt het verwijt, dat de ICCC
tip (JjpuiKt# Mie gebruik ZOU te»b-
rn gen jakCCan g'-lden. die Ingiva
\et(T zijn tw Brtiwvr fgn dé „on
npontisc kerk" (de organisatie
fcichard Wurmbrand). overhan-
ds Marts een verklaring van
de Zwitserse accountant H. Zürcher.
die de boeken van de „ondergrondse
kerk" elk jaar controleert en de be
schuldigingen aan het adres van
„onze broeder Maris" ongegrond
noemt.
De beschuldiging, dat ds. Maris er
een privé-fonds in Zwitserland op na
zou houden, beantwoordde hij met
een verklaring van dezelfde Zwitser
se accountant. Deze Zürcher (die
zelf bestuurslid is van de internatio
nale organisatie „ondergrondse
kerk") verklaart daarin, dat de „on
dergrondse kerk" voor ds. Maris als
gratificatie voor al het werk, dat hij
al jarenlang geheel pro deo voor
deze organisatie verricht, een be
scheiden fonds opbouwt voor een
bijdrage aan ds. Maris' oude
dagsvoorziening. Ds. Maris heeft dit
geaccepteerd onder het voorbe
houd. dat hij van dit fonds alleen
gebruik zal maken, als dat nodig is.
Deze gelden zijn niet in Nederland
ingezameld, maar afkomstig van de
Amerikaanse afdeling.
Toekomst
Over de toekomst zei ds. Maris, dat
tijdens besprekingen met het be
stuur van de Stichting ICCC-
Nederland op 16 en 24 maart nog
eens uitdrukkelijk geconstateerd is,
dat de Integriteit van het bestuur
van de ICCC Internationaal, c.q.-de
persoon van ds. Maris vaststaat. Wel
werd tevens vastgesteld, dat er een
reorganisatie moet komen. Het
overleg hierover zal op de kortst
mogelijke termijn worden afgerond
en daarvan zal nadere openheid aan
de pers worden geboden. Daarbij zal
dan ook dr Mclntyre aanwezig zijn.
(ADVERTENTIE)
Hervormd
Nederland
Oeze week m Hervormd Nederland
o.a
Wat betekent
een stem op het CDA
Moet overheid de goede zeden
handhaven''
De vrouw m de rooms-katholieke
'kerk
Was Hesse een groot of een slecht
schr^ver"»
Zaire siechtoftef van dictator
Mobutu
m«| op HN vraag een
proefnummer
Naam
Straat
Plaats
Tet n»
Ab prqs I 3' - per halfjaar
Zonde- postzegel verzenden «an
Antwoordnummer 1Oen Haag
Bellen kan ook 070 - SI 2111
HN it ook in de loeee verkoop ver
krijgbaar
wuste keus gemaakt heeft. „De
IKON houdt niet de microfoon of de
camera voor de kerk zoals die is. Hij
stelt zich bewust niet ten doel. de
kerk met al haar reilen en zeilen te
tonen. De IKON wil geen public rela-
tlons-orgaan van de kerken zijn. Wat
wij proberen, is in de geest van de
oecumene het evangelie aan te rei
ken bij de modeme mens."
De IKON neemt in het omroepbestel
een plaats in naast omroepen als
NRCV. KRO en EO. Bewust heeft
het bestuur gekozen voor de oecu
menische beweging, omdat de EO
daartegen is en de NCRV er weinig
aandacht aan geeft Gegeven deze
situatie noemde dr Van den Heuvel
het normaal dat de IKON zich van
uit dat segment van het christelijk
leven meldt
Neerbuigend
t
if
j
i
- ly'
Koningin Juliana heeft gisteren op paleis Soestdijk een exemplaar van de herdruk van de Delftse
Bijbel ontvangen uit handen van de heer P. C. Elfferich, voorzitter van het werkcomité herdenking
Delftse Bijbel. In het midden prof. dr. C. C. de Bruin, de initiatiefnemer tot de herdenking.
Dr Van den Heuvel wees er daarbij
op. dat de IKON desondanks een
groot deel van zijn zendtijd gebruikt
voor kerkdiensten, hoewel hij per
soonlijk niet gelooft in de overdraag
baarheid van kerkdiensten in de
ether en hij de vraag naar
kerkdiensten ter wille van zieken en
bejaarden ook wel wat neerbuigend
voor deze groepen achtte.
Hij toonde zich vooral geïrriteerd
door de vraag van synodelid ds J.
Pronk uit Rijsoord, of er bij de IKON
soms een Berufsverbot geldt voor
mensen met wat rechtse signatuur
(en bij sommigen ben je al gauw
rechts, aldus de Rijsoordse predi
kant). Geen medium heeft het kwa
lijke van het Westdultse Berufsver
bot zo aan de kaak gesteld als juist
de IKON. Zij, die bij de IKON sollici
teren, zijn mensen, die de IKON ken
nen en zich er al van tevoren in
thuisvoelen. Daar is weinig rechts
volk bij. aldus dr Van den Heuvel.
Van een onzer redacteuren
ROTTERDAM Op 73-jarige leeftijd is overleden dr. N. J. van
Eikema Hommes, emeritus-predikant van de gereformeerde
kerk te Rotterdam-Hillegersberg.
UTRECHT Begin de Paaswa
ke niet vóór negen uur 's a-
vonds, is het advies van de (r.k.)
nationale raad voor liturgie.
Het is de raad de laatste jaren
opgevallen, dat de Paaswake in
veel plaatsen steeds vroeger in
de avond plaatsvindt. Soms valt
hij zelfs samen met de gebrui
kelijke eucharistieviering op za
terdagavond.
De raad voor liturgie vindt dit
geen winst, omdat de litur
gische symboliek in de Paaswa
ke juist gebouwd is op de duis
ternis. Bovendien moet beleen
wake aijn.
Nu het ook nog door de invoe
ring van de zomertijd 's avonds
een uur langer licht zal zijn. is
het volgens de raad niet ver
antwoord. om al voor negenen
met de Paaswake te beginnen.
Dr. van Eikema Hommes (vroeger dr
Hommes, pas later deed hij de naam
van zijn moeder aan de zijne vooraf
gaan) was een zeer opmerkelijk man
in de gereformeerde kring. Er was
vrijwel geen discussie, waarin hij zijn
stem niet liet horen, hij gaf in boe
ken, brochures en referaten uiting
aan zijn overtuiging en hij deed dit
met een zwierige welsprekendheid
welke zijn lezers en hoorders, onge
acht of zij zijn visie konden delen,
steeds pakte. Hij was gul met cita
ten. soms te gul. en deze dienden
zowel ter versteviging als ter verle
vendiging van zijn betoog.
Zijn optreden had hierdoor iets on
hollands. Nu was hij ook sterk inter
national georiënteerd, wat blijken
kan uit het feit dat hij na de voltooi
ing van zijn theologische studie aan
de Vrije Universiteit te Amsterdam
nog colleges liep in Rome, Berlijn en
Parijs. Hij beheerste vooral het
Frans goed. hetgeen hem te stade
kwam bij zijn, naar ons voorkomt,
meest geliefde acUvlteit, nl. als voor
zitterschap èn als propagandist van
de stichting Vrienden van Paron
(waar de christelijke school voor kin
deren van naar Frankrijk geëmi
greerde Nederlanders staat). Hij was
ook mede-oprichter van Thacir (the
ologische. archeologische culturele
Israël-reizen) en de veelzijdigheid
van deze nieuwtestamenticus (hij
promoveerde in 1935 met lof bij wij
len prof. dr F. W. Grosheide) komt
ook naar voren in zijn lidmaatschap
van het gezelschap van christelijke
historici en van het Zeeuws ge
nootschap der wetenschappen (hij
stond, voordat hij naar Rotterdam
kwam. te IJlst en te Middelburg).
Dr Hommes publiceerde over de ver
houding tot Rome, over het al dan
niet toetreden tot de wereldraad van
kerken, over de plaats van de vrouw
in de kerk .en geen actuele discus
sie, waar hij buiten bleef. Zeer on
langs verscheen va hem een „open
brief" aan dr H. Wiersinga en in de
jaren vijftig werd hij middelpunt
van een debat over de aard van de
christelijke politiek naar aanleiding
van zijn, in een brochure neergeleg
de vraag, of hij nog wel anti
revolutionair kon blijven? Zijn
standpuntbepaling bracht mee, dat
men hem als behoudend beschouw
de. maar hij was niet star en ook best
bereid, zijn mening te herzien.
BAD BOLL De synode van de
evangelische broedergemeenten
heeft de Westduitse predikant Hel
mut Reichel tot bisschop gekozen
naast de drie bisschoppen, die de
gemeenten reeds hebben. De 54 sy
nodeleden, afkomstig uit Neder
land, Scandinavië, Zwitserland,
West- en Oost-Duitsland, hielden
zich in het Westduitse Bad Boll een
week bezig met het thema „zending
en evangelisatie".
Veel aandacht gaf de synode aan de
situatie van de Surinamers in Ne
derland. Van de ongeveer 145.000 in
ons land levende Surinamers beho
ren er zo'n veertigduizend tot de
evangelische broedergemeenten, die
in totaal ongeveer een hall miljoen
leden hebben, van wie nog geen
kwart blank is. Van de zeventien
afgevaardigden uit Nederland wa
ren negen Surinamer.
Belangrijk probleem voor de evan
gelische broedergemeenten is het
gebrek aan predikanten. Op het se
minarie in Zeist is een aantal Suri
namers in opleiding, die echter niet
voor Nederland, maar voor Surina
me zijn bestemd.
kers of hulppredikers.
DRIEBERGEN De Hervormde
synode kon nog geen beslissing ne
men over een voorstel om de huidige
hulppredikers per 1 juli '78 toe te
laten tot het ambt van dienaar des
Woords en om de huidige opleiding
voor het hulppredikerschap te slui
ten. Aan de orde kwam namelijk een
amendement op dit voorstel waarin
werd voorgesteld de kerkorde te wij
zigen, waarin dan zou staan dat de
dienaren des Woords worden onder
scheiden in predikanten, zendings
predikanten, predikant-
evangelisten en pastorale medewer-
Besloten werd om op grond van deze
beide voorstellen de commissie van
ontwerp en de commissie van rap
port, die het laatste voorstel had
ingediend, de opdracht te geven een
nieuw voorstel te formuleren. Dit zal
dan in de Juni-synode aan de orde
komen. De synode had reeds eerder
besloten dat de hulppredikers de
bevoegdheid tot sacramentsbedie
ning zouden moeten krijgen, maar
was het toen nog niet eens over de
wijze waarop.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De hervormde kerk heeft besloten bijzondere
betrekkingen aan te gaan met de doopsgezinde broederschap.
Hierdoor wordt nauwe plaatselijke samenwerking (zoals inzake
het gezamenlijk beroepen van een predikant) mogelijk.
De hervormde kerk kent reeds een
dergelijke relatie met de gerefor
meerde kerken, de evangelisch lu
therse kerk en de remonstrantse
broederschap
Ten aanzien van de doopsgezinden
was er een principieel en praktisch
probleem, namelijk de erkenning
van de hervormde kinderdoop In de
leefregels, die gisteren door de her
vormde synode bekrachtigd werden,
is bepaald. dat in geval van plaatse
lijke samenwerking dr beide ge
meenten eikaars dooppraktijk zul
len respecterea Maar wat te doen.
als een herv ormde wil overgaan naar
de doopsgezinde gemeenten en daar
bij (opnieuw) gedoopt wil worden?
Afgesproken is. dat wanneer het een
dooplid betreft (dat dus nog geen
belijdenis gedaan heeft), deze wens
geëerbiedigd zal worden. Belijdende
leden kunnen overgaan door het
overleggen van een attestatie.
Enkele synodeleden spraken giste
ren de vrees uit. dat de hervormde
kerk hierdoor in feite de herdoop zou
erkennen, wat vergaande consequ
enties zou kunnen hebben. Daarte
genover werd gesteld, dat de doop in
20'n geval gebeurt in een dienst on
der verantwoordelijkheid van de
doopsgezinde gemeente door een
doopsgezinde predikant, zodat de
hervormde gemeente voor de doop
geen enkele verantwoordelijkheid
draagt. Het "eerbiedigen" van het
verlangen van zo'n voormalig her
vormd dooplid betekent derhalve
niet anders, dan dat deze overgang
de samenwerking niet in de weg
hoeft te staan.
Herkend
Dr. C. P. van Andel onderstreepte,
dat men in de besprekingen met de
doopsgezinden elkaar in het ge
meentezijn had herkend en de
doopsgezinde prof. dr H. B. Kossen
zei tot de synodeleden, dat bij de
doopsgezinden ook de gedachte
leeft, dat hervormden en doopsge
zinden bij elkaar horen, „al zijn wij
er nog niet aan toe. om als een classis
MOET DAT?
De vorige week kwam een nogal
opgewonden heer ons voor de televi
sie vertellen hoever de sportontwik
keling nu wel was gekomen. Hij was
bestuurslid van de één of andere
bond van motorrenners en deelde
het Nederlandse volk mee dat er nu
en daar kregen we dan ook enige
enge beelden van ook voor jon
gens (waarom niet meteen ook meis
jes) gelegenheid geschapen was om
op de een of andere daarvoor speci
aal gemaakte motorraces te houden
En ja hoor. daar zag je ze rennen.
Onmiddellijk volgde de informatie
dat dit evenement niet beperkt zou
worden tot wat we gezien hadden,
maar dat over heel ons land binnen
kort de gelegenheid zou komen om
deze jongens te laten rennen en te
zien rennen. Dan hebben we er dus
weer een kijksport bij. Want hel
aantal jongens dat hieraan mee zal
kunnen (en willen) doen zal wel be
perkt zijn. Maar veel belangrijker is
of wij op die weg moeten verder
gaan Moeten daaraan nog meer
kostbare stukken land en bos opge
offerd worden? Moeten nog meer
mensen, en in dit geval jonge men
sen, aan de gevaren van de race-
sport worden blootgesteld? Is er nog
niet voldoende leergeld betaald? En
wat is de zin ervan? Waarom moeten
mensen tot steeds groter snelheden
komen die ze in het echte verkeer
dan weer zo spoedig mogelijk moe
ten vergeten? Wat velen slecht lukt
gezien het meer dan gevaarlijke rij
den van sommigen op onze grote
wegen. Wat zit hier achter? Ik begin
te denken aan een onverantwoord
verlangen om nog meer motoren te
verkopen. Waaraan doet er dan niet
meer toe. Het zal m i. wijs zijn dit
voorlopig aan volwassenen over te
laten. Die moeten dan zelf maar
weten wat ze zichzelf willen aan
doen. Ook al kan men zich afvragen
hoever dat „zelf weten" reikt.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Tholen: J. Jongerden te
Harderwijk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dinteloord: kand. K. E.
Bras te Amsterdam, die dit beroep
heeft aangenomen; te Rotterdam-
Charlois: dr J. Vlaardingerbroek te
Leeuwarden;
TEK
de
ove:
een
Pal
Luite
rijksj
gistel
schri,
volto
avon
Een i
rijksj
Nede
maai
vlieg
catie
semc
nu c
stolfi
tiona
den
De f
Ve
AM!
ANI
rife
ting
zek(
len
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Franeker-Sexbierui
i.c.m. Arum: J. J. Poutsma kand. t(
Nljega (verb. ber.).
Bedankt voor Den Bosch: W. Scherfl
te Marum-Korbhorn.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Middelharnis: R. Boog
aard te Leiden.
Ds. C. Zwaan
Op 67-jarige leeftijd is te Raalte
overleden de hervormde emeritus
predikant C. Zwaan. Ds. Zwaan be
gon zijn loopbaan als zendeling
leraar in het voormalige Neder-
lands-Oost-Indië. Na zijn repatrië
ring is hij eerst enige tijd in ons land
actief geweest voor de zending: hij
trad veelvuldig als spreker op bij
zendingsbijeenkomsten. Nadien
werd hij predikant van de her
vormde gemeente te Makkum. Van
daar vertrok hij naar Ulrum, waar
hij in '74 met emeritaat ging.
David Stanley
De Canadese Jezuiet professor dr.
David Stanley mag dit jaar geen
college meer geven aan de pauselij'
ke Oregoriana-universiteit te Rome.
Aanleiding is het feit dat pater Stan
ley eind Januari ontslag nam als lid
van de pauselijke bijbelcommissie
vanwege de verklaring van de Ro
meinse congregatie voor de ge
loofsleer, waarin de priesterwijding
van de vrouw wordt uitgesloten. In
een advies aan de congregatie had
de bijbelcommissie eenstemming
gesteld dat de bijbel geen argumen
ten biedt tegen de wijding van dt
vrouw. Met 12 tegen 5 stemmen hac
de commissie zich uitgesproken
voor toelating van de vrouw tot het
priesterambt. Volgens de jezuiet is
het moeizame, geduldige, we
tenschappelijke en eerlijke werk
van de commissie onder tafel ge
veegd om daar te worden vergetea
Het Vatikaan negeert zijn eigen des
kundigen. zo schreef pater 8tanley
in zijn ontslagbrief.
bij u in te gaan wonen, zoals dr Van
Andel onlangs voorstelde".
Inmiddels is er een gesprek begon
nen tussen de calvinistische en de
doperse traditie Hieraan wordt deel
genomen door vertegenwoordigers
van de doopsgezinde broederschap
en de unie van baptistengemeenten
enerzijds en anderzijds van de her
vormde kerk, de gereformeerde ker
ken. de christelijke gereformeerde
kerken, de remonstrantse broe
derschap en de vrije evangelische
gemeenten.
Het synodeverslag van gisteren over
de deelgemeenten bevatte een sto
rende zetfout Er zijn thans 38 bui
tengewone wijkgemeenten in wor
ding Hiervan zijn er 32 in plaatsen,
waar de gewone hervormde gemeen
te van de modaliteit van de gerefor
meerde bond is.
Van
ASJ
titie
ziet
te c
de
arcl
hert
cier
huy
ged
Ver
sen
toir
hen
uitc
Mui
nin|
van
(wa;
sprs
droi
uitc
nen
hoe
sarr
leug
mr.
ken
woc
in 2
voll
van
mor
zijn
er v
dier
reel
In
geei
doo
zijn
wijs
Am:
Ven
klac
hij
olfic
ma;
ope:
krei
pen
geh;
bert
van
ninj
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibaulstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
ii