Wat zullen we nou Deelgemeenten blijven overgangsbepaling Hervormde synode voor 2 procent Lekker taartje op ver j aars visite mag 'Nairobi' werkt door bij hervormden ^in'n koer Werkloos,.., die Verboet" z'n tijcf met qktiecroepen, necjer/^ntjse tal lessen qzn &st- Jrfreicjeró, tecnnisc/i onderwijs aah 5>Mnn^Trier5, Soqeteit Merk,' burenhulp, en zo..:,. VANDAAG D! Van der Stoel: geen goede informatie over Georgi Vins VOORBUGANGE I WOENSDAG 30 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet NOEN door A. J. Klei Wat zullen we nou hebben?, dacht Ik. toen ik in de krant van afgelopen maandag las dat ir. J. van der Graaf, de strijdvaardige algemeen secretaris van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. de periode van vlak na de oorlog m kerkelijk opzicht een „gouden tijd" noemt Ik wreef m n ogen uit. maar t stond er heus: ir Van der Graaf herinnert aan de „gouden tijd" van vlak na de oorlog Ik heb tot dusver nimmer de indruk ontvangen dat gereformeerde bonders dat zo n mooie tijd vinden. Ik heb hen meermalen opgetogen horen gewagen van de zeventiende eeuw. van de Dordtse synode en van wat daarna is gekomen: de zogenaamde nadere reformatie met haar nadruk op de praktijk der godzaligheid en de heiliging des levens. In dat verband werden dan met eerbied de namen genoemd van mannen als Lodensteijn. Teellinck en Voetius. Een dergelijke eerbied nam ik nooit waar als het ging om mensen uit de „gouden tijd". Om er weer drie te noemen: over Kraemer. Banning en Gravemeijer werd hoofdschuddend.en weinig waarderend gesproken Goed. dr. Gravemeijer kleurde later wat bij tot genoegen der bonders, maar toen was de „gouden tijd" al verstreken Wat iktne uit die periode herinner, is een uiterst geringe geestdrift bij de gereformeerde bonders voor de gang van zaken in hun kerk, die her en der aan 't vernieuwen was. Kerk en Wereld kwam overeind, je kon geen stap verzetten zonder het woord „apostolaat" te horen en er werd. tot tevredenheid van de PvdA. druk doorgebroken. De bonders keken dit met gramschap aan. ze hebben zelfs nog meegedaan aan een proces tegen de (wijze van invoering van de) nieuwe kerkorde. Maar ik wil geen ouwe koeien uit de sloot halen, ik vraag slechts, als ik ir. Van der Graaf enthousiast zie doen over die tijd: wat zullen we nou hebben? Nu zal de heer Van der Graaf mij bestraffend op de schouder tikken en zeggen: je moet vérder lezen. Dat doe ik en ik merk dat ir. Van der Graaf speciaal het oog heeft op het feit dat destijds „diep en breed en op niveau het kerkelijk vraagstuk werd besproken, met name ook als het ging om het belijden der kerk". Hij vindt dat tegenwoordig de discussies opgeborgen worden in commissies. ..waar weinig meer uitkomt" Dat laatste zal waar wezen, maar wat ls er uit die diepe en brede gesprekken van de „gouden tijd" gekomen? Als je 't mij vraagt, zijn de enige vruchten daarvan slechtverkochte uitgaafjes van het Boekencentrum, waar niemand meer naar omkijkt In mijn fleurigste momenten denk ik wel eens: we beleven nü een gouden (zilveren mag ook) tijd. Weliswaar worden de belijdenisgeschriften niet erg krachtig omhelsd (vroeger was overigens de genegenheid er voor ook veelal louter theoretisch), maar ik bespeur in het ijveren van kerkelijke actiegroepen een praktijk der godzaligheid, en wie het vertikt om achter alles aan te draven wat onze consumptiemaatschappij biedt, doet aan heiliging des levens. Vroeger lieten mensen op zondag hun fiets staan. Nu. dat is gemakkelijker dan om een nieuwe stereo-installatie, waar je zin in, en 't geld voor hebt. te laten staan. En lekker bijkomen onder een fraaie preek is gerieflijker dan almaar je mede-kerkgangers opporren. Over I'* van der Graaf dit soort zaken wordt vaak gepraat, dat merk ik, en beslist niet alleen in commissies. En voor deze conversaties ben ik geneigd meer te geven dan voor de brede, diepe en hoge gesprekken van weleer. Van een van onze verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft een hernieuwd beroep gedaan op de gemeenten, mee te doen aan de „2%". Onder deze term wordt het gebruik verstaan dat in honderden hervormde gemeenten reeds enkele jaren bestaat, om van de kerkelijke begroting 2% te bestemmen voo- ontwikkelings samenwerking Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft gisteren een nieuwe regeling voor de „buitenge wone wijkgemeenten in wording" aanvaard. Maar de synode besloot tevens, dat deze regeling blijft staan in de zogenaamde ..overgangsbepalingen" van de kerkorde. Daarmee is onderstreept, dat de synode nog steeds vindt, dat het om een noodvoorziening gaat. Wel krijgt de buitengewone wijkge- meente in wording een vriendelijker naam. Voortaan zal ze deelgemeente heten. De buitengewone wijkgemeente in wording is destijds gecreëerd als noodoplossing voor plaatselijke min derheidsgroepen. die behoefte heb ben aan een modaliteit van predi king en katechese. die de plaatselij ke hervormde kerkeraad niet geven wil. Er zijn thans 38 plaatsen, waar de kerkeraad alleen gereformeerde- bondsprediking wil hebben. De commissie voor kerkordelijke aangelegenheden gaf er de voorkeur aan. de nieuwe regeling om reden van systematiek gewoon in de kerkorde op te nemen, maar reikte de synode ook als alternatief een plaats in de overgangsbepalingen Met name van de zijde van de gere formeerde bond verzette men zich sterk tegen gewone opname in de kerkorde. Daar had men ook bezwaar tegen het woord „deelgemeente". Ds. H. Binnekamp uit Maarssen zag in het woord deel een federatieve kerkop vatting. die hij bijbels gezien een monstrum noemde Ds. D. D. Lucas uit Waardenburg vond ..verdeelgemeenten" een bete re naam. „Voor we het weten, sancti oneren wij de hotelkerk. De kerk mag nooit tot haar orde rekenen, wat in Gods orde ontbreekt." meen de hij. hotelkerk of federatieve kerk. Dr. Bartels zei. dat aan het begrip „over gangsbepalingen" sentimenten ge hecht werden, die er helemaal niet bijhoorden. Bekering Maar prof. dr. A. J Bronkhorst hield een emotievol betoog, om de deelge meenten (een benaming, waar hij overigens ook niet zo gelukkig was) in de overgangsbepalingen te laten. Tegenover degenen, die alle hoop op toenadering in de betrokken situa ties in feite hadden laten varen, zei hij, nog altijd te blijven geloven in de mogelijkheid van bekering („al weet ik, dat het een wonder zal zijh"). De zaak gaat nu naar het grondvlak van de kerk voor verdere bespre king. In het verder beraad zullen ook de gereformeerde kerken be trokken worden. De gereformeerde synodepraeses ds. C. Mak. die de bespreking gisteren meemaakte, zei. dat dit voor de gereformeerden een belangrijke zaak is. „Ik denk, dat u met de aanvaarding van de deelge meenten over een bepaalde wissel gaat. die consequenties kan hebben voor ons samen-op-weg-gaan." Daarom vroeg hij bij het verder be raad ook de gereformeerden te be trekken. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN In de hervormde kerk zal de komende jaren de nadruk gelegd worden op een omvattende aanpak van zending en evangelisatie, een verdieping van de notie van de betekenis en gestalte van de kerkelijke eenheid, en werk aan de mensenrechten. Daar heeft de synode gisteren in Driebergen toe besloten als reactie op de tweehonderd aanbevelingen aan de leden-kerken die gedaan zijn door de assemblee van de We reldraad in mei 1975 in Nairobi. Belijden Anderen voerden daartegenin, dat er een wettige veelvormigheid is. Uitdrukkelijk wordt in de regeling gezegd, dat het gaat om minderhe den. die zich bewegen binnen de grenzen van het belijden der kerk. Ds P. Kloek uit Soest onderstreep te. dat men de zaak nu ook weer niet moest overtrekken. Tenslotte zijn er in de hele hervormde kerk maar 38 gemeenten, waar men elkaar niet heeft kunnen vinden. En ds. A. J. Bijl uit Haren stelde voor. in zulke situaties beide partijen „deelge meenten" te noemen en aan gelijke bepalingen te onderwerpen. Vanuit de commissie pleitten met name dr R J Mooi ertdr H Bartels voor een vaste plaats in de kerkorde. Wanneer een kerkeraad op grond van zijn geweten weigert een min derheid te erkennen, waarom moe ten wij dan van nood en noodvoor ziening blijven spreken, vroeg dr. Mooi. Hij vond. dat men het had te accepteren, dat het kerkelijke leven vele aspecten heeft. Dat is nog geen Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DE>I HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Aansluitend op de wereld- zendingsconferentie in Bangkok stelde Nairobi vast. dat in het apos tolaat woord en daad. verkondiging en humanisatie, onverbrekelijk bij een horen. Er bestaan tegenwoordig vele verschillende opvattingen van wat zending nu eigenlijk is. Er is bovendien veel onhelderheid over de verhouding van zending, werelddia- konaat en ontwikkelingssamenwer king. Oecumenisten en evangelica- len beschuldigen elkaar over en weer. Daardoor is in de kerk verwar ring ontstaan, die ertoe heeft bijge dragen. dat het zendingswerk in het buitenland, maar nog veel meer het apostolaat in het eigen land in dis- crediet zijn geraakt. Vooral het her vormd evangelisatorisch beraad. „Kerk en Wereld" en de raad voor de zending proberen hier iets aan te doen. De synode heeft gisteren be sloten hierbij aan te sluiten. Eenheid Nairobi heeft ook verder gewerkt aan de kerkelijke eenheid, de oudste uitdaging in de oecumenische bewe ging. De assemblee heeft echter voorzichtig over de eenheid gespro ken. Zij legde daarbij vooral de na druk op de concilariteit Daaronder wordt verstaan het samenleven van de kerken (en het samenleven bin nen iedere kerk) alsol reeds een per manent concilie bestond, waarbin nen gezamenlijke viering, gezamen lijke informatieverwerking (en dat is van groot belang), gezamenlijke be slissingsbereidheid, bekendmaking van wat gezamenlijk geloofd wordt en voortgaand beraad over wat ons blijft verdelen, allemaal zijn plaats vindt. In de Nederlandse verhoudingen wordt met de conciliariteit al geëx perimenteerd op verschillend ni veau. De Nederlandse raad van ker ken en de kerkenconferenties zijn vormen van conciliariteit. Veel vor mingscentra maken het mogelijk, dat christenen uit verschillende ker ken samen spreken over wat de ker ken te doen staat. En ook binnen de kerken zijn conciliaire processen op gang. waarbij men kan denken aan het pastoraal overleg in de rooms- katholieke kerk en in de algemene kerkvergadering in de Nederlandse hervormde kerk. Op het gemeente- Van deze 2wordt een kwart ge bruikt voor mentaliteitsbeïnvloe- dend werk in het eigen land en de rest gaat naar de commissie voor ontwikkelingswerk van de we reldraad van kerken. Bij de bepaling van het gebruik van dit geld hebben de geldgevers geen bepaalde in spraak. De acties vanuit de staf van de syno de hebben kennelijk hier en daar irritatie gewekt. De algemene kerk- voogdijraad liet tenminste in een brief weten dat veel kerkvoogden verbitterd zijn over het voortdurend beroep dat op hen gedaan wordt aan de 2% mee te doen. En tussen het moderamen van de synode en de generale financiële raad (G.F.R.) was een meningsverschil gerezen over de vraag of de 2% ook geheven moet worden over de algemene middelen van de kerk. De G.F.R. wil daar niet aan. De voorzitter van de G.F-.R., J. M. Baron van Tuyll van Serooskerken, verde digde ter synode met succes zijn opvatting dat de algemene middelen niet behoren tot de eigen inkomsten van de kerk. De kas wordt immers gevoed uit indirecte inkomsten (af drachten van de gemeenten). Waardering In de synode werd overigens met veel waardering gesproken over het rapport dat de raad voor zaken van overheid en samenleving (R.O.S.) over de 2?f had geschreven en vooral ook over het boekje „Wat gebeurd er met de 2%" dat door het staflid drs L. J. Hogebrink is geschreven. Het Haarlemse synodelid dr K. Blei meende dat in de kerk vaak zo veel gevoel van machteloosheid bestaat, waar het gaat, over de kloof tussen rijk en arm in de wereld en hij merkte op dat de 27c, omdat zo'n ingreep in het budget de hele ge meente aangaat, de gemeente over dat gevoel kan heen tillen. Dr Th. C. Frederikse uit Wassenaar noen- Je het stuk van de R.O.S. „een heerlijk rapport". Hij waarschuwde ervoor dat er niet een wettische toon tegen die gemeenten zouden worden aangeheven die de 2% afwijzen. Om dat in talrijke gemeenten de predi- kantstractementen de hoogste uit gavenpost zijn, zou volgens dr Frede rikse overwogen moeten worden de ze salarispost niet te sparen, wan neer de gemeente besluit aan de 2% mee te doen. De'2kreeg steun uit de hoek van de zending en van het wereld- diaconaat. Ds T. van Weelie, de se cretaris van het hervormd wereld- diaconaat, zei dat hij niet graag zou zien, dat de gemeenten inplaats van de 2% zouden besluiten hun bijdrage aan het wereld-diaconaat te ver hogen. Voorbeeld Cartoon van Arend van Dam uit de nieuwe Nieuwe Levensstijl. .Injektie" van de werkgroep Drs L. J. Hogebrink, een van stafle den van de R.O.S., lichtte met een voorbeeld toe dat werk aan de basis in de rijke landen wel degelijk ten goede kan komen aan de armste mensen in de derde wereld. Hij noemde de acties van Zwitserse groepen tegen de agressieve ver kooptechniek van Nestlé babyvoed- sel in zwart Afrika, die duidelijk in het voordeel waren van de moeders en hun kinderen die nu weer gewoon aan de borst worden genomen. De synode besloot ten slotte in meer derheid door te gaan met de 2%, maar deze niet uit de centrale kas, maar alleen uit de plaatselijke in komsten te halen. niveau krijgt het conciliaire proces de vorm van gemeenteberaden of gemeente-avonden, waar de ambten zich verantwoorden tegenover het geheel van de gemeente en waar gezamenlijk overlegd kan worden over het werk dat de gemeente te doen staat. In de hervormde synode vergadering bleek bij sommigen ver zet te bestaan tegen de nadruk die het moderamen wil leggen op de mensenrechten. Ouderling R. A. van Oosten uit Zelhem vond dat de men senrechten te ver van de gemeenten afstaan. Bovendien, zo zei hij. doen allerlei andere organisaties al aan de rechten van de mens. Liever zou hij zien. dat de kerk zich zou storten op verzet tegen de militarisering van onze samenleving, en aan de man/vrouw-verhoudlng. Het voor stel-Van Oosten werd echter door de synode weggestemd. Het voorstel ten aanzien van de man-vrouw-verhoudlng krijgt zowat geen stemmen nadat mevrouw nar. L. M. Vroom uit Middelie had gezegd dat de vrouwen eerst nog enige tijd nodig hebben met de verdere ont wikkeling van de feministische the ologie. Voor een inzet tegen de militarisatie van de samenleving kreeg ouderling Van Oosten meer aanhang maar het was niet voldoende (13 voorstem mers). De steun van de B. C. Bouwen uit Barendrecht mocht niet baten. Dit synodelid betoonde zich zo be zorgd over de militaire macht, dat hij zei: „We praten aldoor maar over Schrift en belijdenis, maar ik ben bang dat de hele zaak er straks aangaat, met Schrift en belijdenis in de hand." Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN In de hervormde synode die gisteren besloot door te gaan met de actie Nieuwe Levensstijl, waren niettemin enkele stemmen te beluisteren van mensen die waarschuwden tegen een te royaal optimisme bij het werken aan een nieuwe levensstijl. Aanleiding tot deze opwekkingen tot realisme was de behandeling van het rapport van de commissie Nieuwe Levensstijl van de raad van kerken. Deze commissie ls druk in de weer geweest sinds de Nederlandse kerken ruim 2'A jaar geleden in Lun- teren besloten tot een herwaardering van onze manier van leven. Er zijn sindsdien honderden groepen aan de gang gegaan, waarin duizenden Ne derlanders zich hebben gebogen over een andere manier van omgaan met geld, goederen, de aarde, hun medemensen en met hun tijd. Teleurstelling Een nieuw begin. Voor 25 jaar en ouder. 8—13 april. De Drieklank. Pa- terswolde (tel 05907-2700). Paasgastendagen voor op- zichzelfstaanden. 9—11 april. Kerk en Wereld te Driebergen. Inl. en opg. tel. 033-43244 (ADB) De Hilversumse ouderling J. Mor- reau vond dit alles wel mooi, maar hij wees op de teleurstelling nadat in 1938 de Oxford-groep het had gehad over een „nieuw Nederland dat van stapel zou lopen". Als het over Nieu we levensstijl gaat, zou de heer Mor- reau dan ook maar iets voorzichtiger over een andere levensstijl willen praten. HIJ kreeg hierin bijval van de scriba van de synode, dr A. H. van den Heuvel, die het woord Nieuwe le vensstijl stelselmatig niet meer ge bruikt. Dr Van den Heuvel bleek een beetje teleurgesteld over de reacties uit de hoek van de gereformeerde bond en de confessionelen, die heel koel bleken te staan tegenover de gedachte van de commissie Nieuwe levensstijl. Volgens dr Van den Heu vel hadden deze groepen in de rech terflank van de hervormde kerk de Nieuwe levensstijl wat meer moeten herkennen als een op hen toege schreven programma dat de veran dering van de mens op het oog heeft Vooruitgrijpen Wie ouderling J. Haeck uit Hoevela ken beluisterde, kon daar moeilijk enige begeestering voor de nieuwe levensstijl in ontdekken. Vernieu wing van de levensstijl kan in zijn ogen alleen in Christus en dat heeft dan ook vanzelf gevolgen voor de manier waarop we met ons geld en onze tijd omgaan. Maar vernieuwing kan alleen in de naam van God die zegt: Zie, ik maak alle dingen nieuw. Hij vond de actie voor een nieuwe levensstijl dan ook een vooruitgrij pen op het Koninkrijk. De paradij selijke toestanden die de commissie Nieuwe Levensstijl op het oog heeft, moeten naar het oordeel van ouder ling Haeck wachten totdat God deze oude bedeling heeft doen voorbij gaan. In plaats van het anders om gaan met geld en dergelijke, propa geerde deze ouderling bekering. Dan volgt de nieuwe levensstijl vanzell uit dankbaarheid aan God. Uitgangspunt Ds H. Binnekamp uit Maarssen vond het uitgangspunt van de actie Nieuwe Levensstijl niet juist. Die moet niet liggen in de grondstof- fenschaarste en de milieuproblema tiek. maar in de terugkeer tot God. de verborgen omgang en het bidden en bijbellezen. Dat is de kern van een aantal concentrische cirkels, zo zette hij uiteen, waar omheen ver schillende ringen zitten, zoals de re latie tot Israël, de dankbaarheid voor het dagelijks brood, aandacht voor de verre naaste in nood en ten slotte de milieuvragen en de uitput ting van de energiebronnen en der gelijke noties. Lekker taartje Ds W. Ph. E. van Kooten uit Schoorl waarschuwde tegen een nieuw mo ralisme en hij riep uit dat hij graag een lekker taartje at op een ver- 30C1 caMr in CRISIS bir Wij hebben ons tot nu toe op d plek in de krant niet laten ho wb u over dat wat ons allemaal de vor J week zo heeft beziggehouden: 'V® kabinetscrisis. Of daarmee de ec _k actualiteit in gévaar gekomen P. b Verder stonden toch alle kranten v alle „media" bol van deze crii a k Waarschijnlijk is ons zwijgen ve niet eens opgevallen. Sommij 'e verwachten hier alleen stichteli woorden van troost, maar we hi u, ben al eens uitgelegd hoezeer 1 p.v troostend kan zijn als bepaalde si aties becritiseerd en dus niet ge men worden. Is het evangelie zjrldl dèèrom niet troostend omdat da in bepaalde zaken niet genom iver worden? Zegt Jezus niet zelf datzf*1^ komst een crisis in de wereld be kent? Wie dat allemaal tot het in n"™! vidu beperkt, doet datzelfde evan 5,r°g lie geweld aan. Ik denk dat wat ve~ ruim een week geleden gebeurd mg wel degelijk iets te maken heeft n ^r01}: het evangelie. Verder ga ik niet üe mijn concretisering. Een kind k Pr°g5 begrijpen dat het bij het bepalf1 van de vraag: van wie is de grond.i wat moet er gebeuren als de meenschap die grond nodig heeft, belangrijke zaken aan de orde 1 men. Zaken die een principiële 1 slissing vragen. En dat laatste bel kent voor christenen: een beslissi die op de een of andere manier menhangt met het geloof dat ze a; hangen. En daar zit mijn moeilij heid. Direct na de val van het ka! net werd ook van de zijde van „christelijke politiek" gesproken.: hoorde daarin twee dingen. Ti eerste' hoe deze crisis voor een b langrijk deel samenhing met allerl irritaties van de laatste tijd. En t< tweede haastte men zich uit te spi ken dat hiermee de samenwerkii niet definitief afgebroken diende worden. Dit laatste kon ik waan ren. Het eerste sloeg m.i. niet deze crisis. En daarmee bleven vel met mij in de mist. We hoorden nl. geen enkel opzicht waarom het ging en waarom er een met het chri telijk geloof samenhangende besli sing genomen moest worden die t< de val van dit kabinet leidde. Di den mei dit was jammer. En roept meer vragt op. Van DE! met Juli DEN HAAG Minister Van der Stoel heeft in antwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid Kruis in ga (CHU) meegedeeld, geen be trouwbare gegevens te hebben over een Russisch aanbod aan de in ge vangenschap verkerende dominee Georgi Vins. Vins is een van de leiders van de initiatiefbaptisten in de Sowjet- Unie. Kruisinga zei in zijn vragen, dat de Russische autoriteiten bij herhaling lieten weten, dat zij ds. Vins zouden vrijlaten, als hij zijn consequent christelijke houding zou laten varen. In zijn antwoord herhaalde de be windsman, dat de eerbiediging van de rechten van de mens en van de fundamentele vrijheden bij voort during de aandacht van de Neder landse regering hebben. De regering laat niet na, bij elke zich daartoe voordoende gelegenheid te doen blijken van haar bezorgdheid over het lot van al diegenen, die zulks uit het oogpunt van menselijke, politie ke en godsdienstige vrijheden be hoeven, aldus minister Van der Stoel. Volgens een recent uit de Sowjet- Unie ontvangen bericht is de ge zondheid van Vins de laatste tijd slecht als gevolg van het slecht eten en gebrek aan vitamine. Vrienden, zowel in als buiten de Sowjet-Unie, zenden hem pakjes met vitaminen, maar de gevangenisleiding geeft hem deze pakjes niet door. jaarsvisite bij zijn gemeenteleden. Te weinig wordt hij op dergelijke verrassingen vergast, Juist bij de rij kere leden van zijn gemeente en hij prees de feestelijke levensstijl die hij vaak bij minder bedeelden te genkomt. Hoeveel gezinnen gaan te genwoordig niet stuk, doordat de mensen de kunst van het feestvieren zijn verleerd? Drs Jan van Veen, de secretaris van de werkgroep Nieuwe Levensstijl, stemde geheel in met de feestelijke woorden van zijn collega uit Schoorl. Hij pleitte voor „feestelijk leven in plaats van milieuverwoes ting." NED. HERV. KERK Beroepen te De Bilt: D. van Boven Amersfoort; te Uithuizermeeden: C. van Dam te Maasdam en laarshoek. Aangenomen naar Berkel en Ri rijs: A. Jonkman te Harkei Opeinde, die bedankte voor Sassï heim; naar Ingen: H. Bossenbroek Kruiningen. Bedankt voor Beverwi Heemskerk: J. de Jong Eindhoven. GEREF. KERKEN Beroepen te Willemstad: J. Wildschut, kand. te Amsterdam, dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Musselkanai Valthermond, Franeker-Sexbierui en Beilen-Hooghalem; J. Poutsma, kand. te Nijega. Beroepbaar: D. F. Ensing, Groen straat 44, Kampen en P. J. Trimi Bovennieuwstraat 74, Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Westzaan: J. Kiev'i Ermelo. Mozes „Mozes de wetgever" is een co produktie van de Italiaanse en df onafhankelijke Engelse televisie maatschappij ITC, die in de jarei 1975 en '76 op het scherm werd ge bracht. De auteur van deze geschie denis-van-Mozes in romanvorm Thomas Keneally en uitgeven Becht in Amsterdam brengt nu eet Nederlandse vertaling van het boel „Mozes de wetgever" op de markt een royale uitgave, voorzien van flink aantal kleurenfoto's uit film(s) en voor de prijs van 29,5 De vertaling is van Annemarie Hot wink ten Cate. Inge Lievaert „Gekozen" is de titel van het belij denisgeschenk, dat het Boeken centrum in Den Haag uitgeeft. He: is een bundel gedichten van Ingf Lievaert en de 25 in „Gekozen" op genomen gedichten richten zich dui delijk tot het jonge kerklid, dat ge- kozen heeft „voor Hem die het ge zicht is van God", zoals in het eerst* gedicht staat. Het boek is geülu» treerd door Kees de Bruine (knip seis; één ervan drukken we hierbi; af) en Klaas Meijer (tekeningen Het boekje kost 9.90. Het bev* een los vel. waarin ingevuld kaï worden wanneer, ter gelegenheid waarvan, door wie en aan wie het wordt aangeboden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2