Een man van de klok en van karakter Opperrabbinaat wil zuivere koffie Wees met hen, die geen plezier in hun werk hebben J l m Prof. dr W. H. van de Pol tachtig jaar VANDAAG VOORBUGANGERS P A a ZATERDAG 26 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 ZAT Toen ik die avond de knop van de radio indrukte, kreeg ik een dominee die aan het bidden was. Hij zei: wees met hen. die geen plezier in hun werk hebben Ik had. begreep ik. afgestemd op een uitzending van een biduur voor gewas en arbeid Er zijn inmiddels alweer een paar weken verstreken, maar die bede voor mensen, die elke dag met lood in de schoenen naar hun werk gaan. laat me eigenlijk niet los Mensen die geen plezier in hun werk hebben. dat moeten er nogal wat zijn. Je kunt het niet altijd van buiten aan ze zien. maar dokters en maatschappelijk werkers vertellen, dat hier een bron van kwalen en narigheden ligt En nu heb ik het idee dat wij in de kerk met ons driftige getoeter over vertrossing, over t klein en beschut houden van ons wereldje en zo. het deze mensen nog moeilijker maken Goed. je hebt nog een baan. maar vraag niet hoe. Jouw zaak moest fuseren meteen andere en om te beginnen moet je nu. terwijl je net een aardige woning in de buurt van je kantoor op de kop had getikt, een behoorlijk eind reizen naar je nieuwe kantoor. Vroeger weg. later thuis en je vrouw moest haar halve baan. waar ze zo gelukkig mee was. eraan geven, want zelf kun Je in 't gezin niks meer opvangen met die lange dagen En was het hierbij gebleven, och. dan ging het nog wel. maar je tegenwoordige werk ligt je toch niet helemaal, een promotie zit er niet meer in en er loopt steeds een zure chef om je heen. wiens kansen om hogerop te komen, eveneens verkeken zijn Tegen zevenen kom je miezerig en afgepeigerd thuis en hoe lang je 't volhoudt, weet je niet Enfin, maar niet aan denken Is er straks nog wat gezelligs op de televisie? Om t er maar meteen uit te gooien, deze man kijkt 's avonds, weggezakt in zijn stoel en met een pilsje binnen handbereik, liever naar Andre van Duin dan naar Barend de Ronden, en mag-t-ie alsjeblieft? Je hoeft hem met meer vertellen dat er rottigheid in de wereld is. hij heeft al genoeg aan z'n kop en daarom wil hij ook geen door A. J. Klei preek met politiek, geef hem maar een hartelijk woord en een bekend gezang dat je fijn mee kunt zingen, daar knapt een mens van op. Wij echter, met plezier in ons werk, spreken hem bestraffend toe en zeggen hem aan. dat hij zich afsluit van de noden der wereld en wegkruipt in z'n eigen knusse bedoeninkje. Kortom, hij is vertrost! Er zijn veel kerkmensen die blijken vertonen van wat wij misprijzend vertrossing zijn gaan noemen. Zij voeden het oud vertrouwen, en daarmee uit. En als ze zich dan nog maar lieten voeden door koekjes van eigen christelijk deeg, dan zou je nog kunnen redeneren over een naar jouw inzicht verkeerd soort geloofsbeleving. Maar deze mensen laten zich spijzen door alles, wat het bestaande overeind houdt en hen niet opschrikt. Daarbij gaat een liberale hap er ook graag in. In „Waarheid en Eenheid het blad van verontruste gereformeerden, staat de IKON er slecht op, maar worden EO en TROS gelijkelijk geprezen. Toen de gereformeerde professor Verkuyl voorde VARA was verschenen, werd er moord en brand geschreeuwd, maar nu de eveneens gereformeerde professor Diepenhorst een en andermaal zijn zegje op hetTROS-scherm komt doen. blijft het stil. De VARA. die hoe dan ook principiële omroep is, mag blijkbaar niet en de TROS, die alleen boodschap heeft aan de gunst der klanten, mag wel. Het evangelie is niet naar de mens. maar de dominees, de preken, de gezangen en de t v.-uitzendingen moeten het vooral wèl zijn. En toch: wees met hen, die geen plezier in hun werk hebben. Dat moet een hele schare zijn. Ik ben geen theoloog en mijn uitleg zal wel niet deugen, maar ik dacht dat Jezus om te beginnen de schare lekker in 't gras liet zitten en nog wat te eten gaf ook. Wij porren iedereen op, de actiegroep in en de bundel van Johannes de Heer uit. Maar als je dan ai een rotdag achter de rug hebt? Je zou de bede kunnen aanvullen: laat ze maar een beetje bijkomen, ze hoeven ook niet alles mee te sjouwen, maar bewaar ze voor de valse rust van een al dan niet christelijk getinte vertrossing. door dr G. J. van de Poll Volgende week vrijdag. 1 april, hoopt prof. dr Willem Hendrik van de Pol in Nijmegen zijn tachtigste verjaardag te vieren. Dat zou je niet zeggen, als je hem tegen komt. Nog de fünke tred en de boeiende verteltrant van weleer, nog dezelfde werklust. Hij heeft iets van de wijsgeer Kant. De dag is precies ingedeeld. Stoor hem niet tussen half één en drie uur, dan eet hij en is er tijd voor een siësta. Je behoeft de wekker er niet voor te zetten: alles gaat op de klok. Wee de student, die het in zijn jonge kop mocht halen om enkele minuten te laat te komen. Hij Is een man van karakter, die aandacht heeft voor de enkeling en voor de grote ontwikkelingen, die de huidige generatie heeft te verwer ken. met een sterk gefundeerde over tuiging en duidelijke visie op de we reldkerk' Als leraar aardrijkskunde nam hij zijn leerlingen van het Zeis ter christelijk lyceum mee naar vele landen. Als theoloog wist hij door te dringen in het geheim van de we reldgodsdiensten Als mens zocht hij naar de ontmoe ting met de God des levens. AI vroeg was er die honger om het Woord te verstaan Bijna elke zondag ging hij driemaal naar de kerk. Preken van Slotemaker de Bruïne in Nijmegen en Utrecht kan hij zich nog herinne ren Maar de redenaarskunst, hoe boelend en meeslepend ook. was hem niet genoeg In de lutherse en anglicaanse kerk trok hem de rust. de orde en vooral de zinvolle liturgie In de NCSV leidde hij menige bij belkring. Edinburgh 1937 Als lid van de ethische kring in ..Kerkopbouw werd hij als secun dus afgevaardigd naar de wereldcon ferentie in Edinburgh in 1937. Daar vond hij een veelheid van kerken, leerstellingen en vaste Ideeën. Wat hij daar niet vond was de bekommer nis over de verdeelde kerk. de echte beleving van de eenheid des geloofs Voor het eerst ondervond Van de Pol de grote verdeeldheid onder de chris tenen en hoe scherp de kerken tegen over elkaar stonden Men was ver leerd naar elkaar te luisteren Het ware oecumenisch gesprek en de vol heid van het kerkelijk geloof ont brak in Edinburgh Het bezorgde hem een hevige schok, de fundamen ten waren onder hem weggevallen Het was hem ook opgevallen, dat Rome ten onrechte buiten de discus sie werd gehouden. Niet, dat zijn belangstelling voor Rome al zo groot was Ook zijn dissertatie van een jaar daarvóór „De kerk in het leven en denken van Newman" had niet bijster veel te doen met een verlan gen naar de apostolische stoel Wèl bleef de vraag „hoe kon een uitne mende prediker als Newman rooms katholiek worden? Alleen, omdat de kerk van Engeland dood was? Toen Van de Pol enige Jaren later op het Willibrordfeest in Utrecht de pontificale hoogmis bezocht, kwam hij tot de ontdekking, dat de kerk van Willibrord het lichaam van Christus was Hij kreeg weer grond Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Prof. dr. W. H. van de Pol onder de voeten Pasen 1940 werd hij in de rooms-katholieke kerk opgeno men. Dèt was het begin van een geestelijke ontwikkeling! Calvijn in Nijmegen Acht jaar later werd Van de Pol professor te Nijmegen om aan de studenten het protestantisme en anglieanisme te doceren. Hij koos Calvijn. In het studium generale werden alle studenten van deze rooms-katholiekc universiteit ge confronteerd met één van de voor mannen van het protestantisme Van de theologische studenten ver langde hij, dat zij gTOte stukken van Calvijn's geschriften bestudeerden. Waarom Calvijn en niet Luther? De laatste wilde immers de kerk hervor men en hij deed dit op zijn spontane en emotionele wijze. Calvijn komt later, als de eigenlijke strijd al ge streden is en de fronten zich duide lijk aftekenen. Calvijn. de systemati cus. verliet Parijs om rechten te stu deren en dat opende de weg tot de talenstudie (Hebreeuws en Grieks), tot de bronnen. Calvijn was afkering van elk schisma en spande zich in om de eenheid van het protestantis me te bewerken, want in plaats van reformatie van de kerk. waren nieu we kerken ontstaan. De grote waarde van de Nijmeegse jubilaris is, dat hij het gesprek tussen reformatie en katholicisme heeft teruggevoerd tot het eigenlij ke waar het de hervormer om be gonnen was! Dat zag hij als zijn opdracht Eerst zo zuiver en duidelijk mogelijk de tegenstellingen bloot leggen, vóór een gesprek op hoog niveau mogelijk is Dat kan men de eerste fase van zijn geestelijke ontwikke ling noemen. Veranderd Het plan van kardinaal De Jong om in Nijmegen meer begrip voor het protestantisme te kweken wierp re sultaten af in de Jaren 1948 tot 1967 In 't laatste jaar was de situatie geheel veranderd voor de inmiddels zeventigjarige hoogleraar. In zijn af scheidsrede: „Op weg naar een ver antwoord Godsgeloof" zegt van de Pol: „Onder een modern mens ver sta ik een mens. die In leef- en denkwijze niet is blijven steken in een stadium van de cultuurontwik keling, dat definitief tot het verle den behoort, maar die bewust en volledig staat in de wereld van nu." En wat was er in die negentien jaren niet veel veranderd. Theologische figuren als Lehmann, Bultmann, Tillich, Macquarrie komen ter spra ke. „Wij beleven in onze tijd de ineenstorting van een pantheon van allerlei christelijke en kerkelijke af goden. Zo komt de weg opnieuw vrij voor de God van de bijbel" Ook in het boek: „Het einde van het conventioneel christendom" toont Van de Pol, dat zijn' denken in een nieuwe (tweede) fase is gekomen. Het gesprek Rome-Reformatie is niet meer het belangrijkste. De scheiding ligt niet meer tussen twee kerken, maar dwars door de kerken heen. Zijn wij in staat een antwoord te geven op de uitdaging van een totaal veranderd mens- en maat schappijbeeld én Godsbeeld? Ook met zijn „Het voortbestaan van Kerk en Christendom" heeft de oud-hoogleraar een geweldige be roering gewekt tot ver over onze grenzen. Vragen, die op ons afstor men en niet meer met rust laten. Merkwaardig, al als leraar aardrijkskunde sprak hij over deze zaken; zo herinner ik mij nog heel goed, dat wij het hadden over de terugval van de godsdienst (het woord was schaars. 1 Samuel 3. vers 1) en hij een periode van ernstige achteruitgang verwachtte. Derde fase In de tien jaren na 1967 valt de derde fase van de geestelijke ontwikkeling van Van de Pol. In de theologische studie in Utrecht was zijn hoofdvak geweest: de fenomenologie (ver schijningsvormen) van de gods diensten. Daarmee is hij nu weer bezig - en weer: een tijdsverschijn sel! De gesprekken tussen de we reldgodsdiensten zijn in volle gang De godsdiensten behoren niet meer tot een volk of continent alleen. Er is sprake van een confrontatie tussen het Boeddhisme en Christendom. Het loont de moeite de woorden van Boeddha te verstaan en dan met het Nieuwe Testament te vergelijken. Er Is nog veel sterkere mate geldt dit van de meditatie, die ons gebed kan zuiveren van al te menselijk ge praat Zijn we niet verleerd naar God te luisteren in een menselijk zwijgen? En weer komt de aardrijkskunde- man aan het woord, als hij zegt: „De openbaring is zo breed als de aardse werkelijkheid, waarin Christus wél uniek, maar niet exclusief is". Ko men er nog verdere ontwikkelings fases0 Bijvoorbeeld de Oosters- Orthodoxe bijdrage in het oecume nisch gesprek en de zo belangrijke stem van Israël? Op de verjaardag. 1 april, ls er 's - middags van half vijf tot zes uur een receptie in hotel „Valmonse" te Berg en Dal bij Nijmegen. Er zullen zeker veel vrienden daar naar toe gaan om een bescheiden mens en belangrijk theoloog te huldigen. Dr. G. J. van de Poll te Emmen was hervormd predikant en daarna docent aan de christelijke pedagogische aca demie in xijn woonplaats. Lezers die zich wat verder willen verdiepen in de aard van het werk van prof. dr. W. H. van de Pol verwijzen we naar het (aanstaande) april-nummer van het maandblad ..Streven" (uitg. Boom. Meppel), waarin dr. Van de Poll en prof. dr. H. A. M. Fiolet onder de titel ..De pelgrimage van W. H. van de Pol" hun gesprek over deze theoloog publiceren. VjQT- Zijne excellentie de opperrabbijn. Spotprent uit ..Jerusalem/Holy business as usual" van Shemuel Katz. uitg. Spotlight Publications Ltd., Tel Aviv. door Jac. B. Looijen Wat hebben Douwe Egberts en de weduwe Van Nelle met de godsdienst te maken? Meer dan je denkt. Want, zo verneem ik uit een publikatie van het Nederlandse Opperrabbinaat in het Nieuw Israëlitisch Weekblad, het gebruik van koffie en thee van deze firma's is geoorloofd tijdens Pesach, het joods paasfeest. Wat de afwasmiddelen betreft: vloeibaar Dreft, alsmede vijf andere merken zijn toegestaan. Als babyvoeding krijgt o.a. Nutricia een speciale vermelding, echter met uitzon dering van het door deze firma vervaardigde produkt Almiron Er staat nog veel meer in de lijst van wat je wel en niet mag gebrui ken tijdens Pesach. Het begint met een opsomming van 75 medica menten, die mogen worden ingeno men. Ik zie. dat Hygroton er op staat en dat is. zoals velen weten een middeltje tegen te hoge bloeddruk. Maar voor sommige mensen is hygroton niet zo goed en die moeten dan wat anders gebrui ken. bij voorbeeld moduretic. maar dat staat niet op de rabbinale lijst. Ik begeef me nu wat al te ver in de wetenschap der geneesheren en apothekers. Gelukkig hebben de rabbijnen ook wel degelijk in de ga ten dat ze moeten oppassen Want. zo delen ze mede, inzake niet ver melde geneesmiddelen, door dok toren voorgeschreven, wende men zich tot de ressortale Opperrab binaten. rabbijnen of leraren. Verboden De lijst registreert ook de „meest voorkomende artikelen, die voor het gebruik op Pesach verboden zijn". Hier wordt onderscheid ge maakt tussen artikelen, die opge borgen mogen worden en artikelen. (ADVERTENTIE) boekennieuws Or Okk» Jager BAAS BOVEN BUIS 1M bl<„ 22,50 De televisie in theorie en praktijk Eigenlek is e i boek van Okke Jager een daverend boek Als een trein gaat het doo» de nog pntie geschiedenis van de TV Wie het leest ondervindt het als een leerzame plezier* aldus Prlama-Lectuurlnformatle Prof. Or O. N. Lammens LITURGIE EN MASSAMEDIA 44 Mz., 10.25 ..Zo min mogelijk uitzendingen van gangbare kerkdiensten maar wel aan radio en televisie aangepaste liturgievieringen, aldus een op vallende conclusie van de auteur Pro». Or O. N. Lammen» e.a. VESPERS VIEREN 10« Wi12.50 De lekst en de toonzetting van zos televisie- vespers en een beschouwing over deze kleme Irturgievienngen Hana Bouma en Louis van Oljk ZOLANG JE ZINGT LEEF JE 60 bis.. 14.60 Liedbundel met 27 kederen van Hans Bouma De mjziek van loue van Oi|fc staat m de oorspronkelijke vierstemmige harmonisatie» Verkrijgbaar m da boekhandel KOK KAMPEN die helemaal niet in huis mogen zijn. Tot de laatste behoren, en ik doe zo maar een willekeurige greep: beschuit, drop. mosterd, peper munt en vermicelli. Nog tal van andere artikelen vermeldt de lijst en het gaat dan vooral om produk- ten waar gist aan te pas gekomen is. Want Pesach is het feest der ongezuurde broden. De rabbijnen zijn daarin uiterst nauwkeurig. Al les wat gegist is. moet het huis uit. De publicatie in het N.I.W. ver meldt dan ook onder punt 17 dat men met Pasen 's morgens voor tien uur de mond en eventuele ge bitten goed moet uitspoelen. Vismeel Als christenmens kijk je tegen al die voorschriften en verordeningen wat vreemd aan. Moet alles nu zo tot in de puntjes worden geregeld? Indertijd was ik betrokken bij de werkzaamheden van een christelij ke nederzetting in Galilea. Ameri kanen waren daar een fazanten fokkerij begonnen, maar dat be drijfje leverde meer verlies dan winst op. Ze besloten er mee op te houden en daartoe was een gunsti ge kans. omdat in Tel Aviv een Hilton-hotel werd geopend en de directie wilde dit heugelijke feit vieren met een banket, waarbij o.a. fazant zou worden geserveerd Nu was aan die nederzetting een joodse medewerker verbonden, die dat vernam en hij ging naar Tel Aviv. En jawel hoor. hij kon daar de fazanten tegen een heel aantrekke lijk prijsje verkopen aan de heren van Hilton. Echter, het toezicht op de bereiding der spijzen was toe vertrouwd aan het opperrabbinaat van de stad Daar krabde men zich wel even achter de oren toen het over de fazanten ging. Want fazan ten stonden niet in hun boekje Maar goed, het was gevogelte. De vraag was evenwel: hoe werden ze vetgemest? Onze joodse vriend zei met vismeel. En daar begon het gegooi in de glazen. Want was dat meel van geschubde of van onge schubde vissen en de laatsten zijn voor joden net zo onrein als een varken. Nu was die joodse koopman van de nederzetting afkomstig uit Scheve- ningen en hij kon het opperrabbi naat garanderen dat er geen onge schubde palingen in het vismeel verwerkt waren, want hij wist te vertellen, dat al die palingen vrij dags tijdens het wekelijkse vasten werden opgegeten door de katho lieke geestelijkheid en hun gelovi ge parochianen Dit maakte de week goed voor de gereformeerde vissers van Urk en Spakenburg, die ongetwijfeld tegenwoordig net zo goed als vele katholieken veront rust zullen zijn over het feit, dat alom in ons land het vasten op vrijdag in onbruik geraakt is en dat men gewoon een stukje vlees eet in plaats van een vette IJsselmeer- paling. Keuringsdienst Goed, dat er geen paling in het vismeel van het fazantenvoer kon zitten, begreep de opperrabbijn van Tel Aviv heel goed na deze verklaring. Maar, er zijn meer onge schubde vissen. Dus werd besloten het vismeel te laten analyseren door de keuringsdienst van waren in Israël. Die kwam tot de conclu sie, dat in het meel geen onge schubde vissen waren verwerkt. Dus ging het groene licht aan en de koks van Hilton in Tel Aviv konden de fazanten van de christelijke ne derzetting feestelijk opdissen bij de opening van het hotel. Intussen hoorde ik later van professor Werblowsky van de Hebreeuwse universiteit te Jeruzalem dat het verhaal over die fazanten zelfs de voorpagina van het gerenommeer de dagblad Jerusalem Post haalde En Werblowsky, zelf goed orthodox zijnde, moest er erg om lachen. Joden kennen een niet geringe zelfspot. Betekenis Maar wat moeten we nou beginnen met zo'n publikatie van het Neder landse Opperrabbinaat in het NIW, waarin voor de paastijd ten aan zien van de make-up voor vrouwen alle produkten van Helena Ru binstein geoorloofd zijn. echter met uitzondering van de crèmes. Als ik de seder, het paasmaal bij de jood se vrienden meemaakte, die maal tijd met zoveel bijzondere spijzen, die allemaal hun eigen bijbelse be tekenis hebben en waarbij dat alle maal aan de kinderen werd uitge legd, dacht ik: wat missen wij chris tenen toch veel. Wij hebben alleen maar gekleurde eieren en paasha zen van chocolade en dat is heel armzalig in vergelijking met wat de joodse jeugd aan de paastafel beleeft. Zie ik nu die lijst van de rabbijnen in het Nieuw Israëlietisch Weekblad dan gaat me dat ook weer boven de pet. Maar ik weet wel: geen rabbijn zal van me ver langen. dat ik die voorschriften en verordeningen zal begrijpen. Toch vermoed ik er wel iets in. Namelijk dat het van alles te maken heeft met het geheim dat Israël, ondanks alles wat de joden is aangedaan, door de eeuwen heen overeind hield als een afgezonderd volk. Er wordt Jezus een vraag voorge legd. nl. deze: de leerlingen van Jo hannes de Doper en van de farizeeën vasten, maar uw leerlingen doen dat niet. hoe zit dat? Nu kent het Oude Testament het vasten als een teken van boete en inkeer alleen op de Grote Verzoendag en enkele treur dagen. maar intussen hadden er al lerlei uitbreidingen van de vas tenpraktijk plaats gevonden. Het is zelfs niet onmogelijk dat de eerste gemeente op de vrijdag, de sterfdag van de Heer. gevast heeft. Daarom staat de vraag toch in een veld van vragen. De Heer geeft een antwoord dat z'n hoorders verbijsterd zal heb ben. Hij gaat duidelijk niet mee met die willekeurige uitbreidingen en natuurlijk helemaal niet als die als „verdienstelijke werken" worden ge zien. Hij spreekt van een brui loftsfeest. Dat is aan de gang. Waar? Met zijn komen in de wereld. Er wordt iets innigs beklonken, nl. de gemeenschap tussen God en men sen. En dan is er geen sprake van vasten. De bruidegom is bij de leer lingen en daarom kunnen zij niet vasten. Maar er is wel een vastentijd op komst. Dat is de tijd als „de bruidegom van hen weggenomen" zal worden. De kerk heeft hierin een aankondiging van het lijden en ster ven van de Heer gehoord. Er komt een interim van vasten. Een tussen-, tijd van boete en inkeer. Als de Heer weg is. Weg van het feest, om datge ne te doen dat het feest rechtvaar digt. Iets dat komt en op een vreem de wijze komen moet. Het gaat stuk lopen met deze man die nog zojuist een lamme jongen genas, die een melaatse z'n hoop teruggaf Zo gaat dat in onze wereld. Dat kan niet goed gaan. Daar komt iets ver schrikkelijks van, een uitbarsting van woede van onze kant. We zullen ons niet langer inhouden en dan wordt de bruidegom weggenomen. Maar dat hoort allemaal bij het nieuwe. Vasten krijgt een heel ande re belichting. Het komt te staan in de context van de vrede die God beoogt. Door deze Jezus. Daarom wordt vasten: bezig zijn met die vrede. (Markus 2. vers 18-22) beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen Te Boven-Hardinxveld, Wekerom (toez.) en te Veenendaal: J. Jongerden te Harderwijk Wierden J. L. W Koppenhol te Hui zen (NH) GEREF. KERKEN Beroepen te Honselersdijk: P. Pai lus te Scharendijke Benoemd tot legerpred. in lang ver band: F. van der Veen te Wartena. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Zuidwolde en Avereest- Dedemsvaart: A. van Hout kand. tt Zwijndrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Genemuiden J Mol te Rijssen. ui I Wl u m. ADVERTENTIES Een nieuw boek bi) een nieuwe uitgever „ROEST" door Wim de Bakker Een roman, waarin het milieu centraal staat. Het levensverhaal van de keurige heer K H. Witte- veen. Een satire Wim de Bakker is gereformeerd predikant in Middelburg. Prijs 15,90 ISBN 90 70174 01 4 bij iedere boekhandel verkrijgbaar Een uitgave van: FANOY BOEKEN MIDDELBURG Nieuwe Burg 26-28 en Walpiein, Postbus 170 Middelburg. Tel. 01180-12114. OP SPEURTOCHT MET DE BIJBEL EENS VOOR Al De brief aan de Hebreet s. vertaald m de omgangstaal Voorzien van enkele illustraties. Prijs, 3,10 ONOER OF ZONDER DE WET De brief van Paulus aan de christe nen m Gaiatie, vertaald in de om gangstaal Pr.)S 3,10 SELOVEN MET JE HANDEN* Een bijbelstudie over de brief van Jakobus, vertaald in de omgangs taal Met .verwerkingssuggesties Pnjs 1,75 WIE OVERWINT De Openbaring van Jonannes. ver taald in de omgangstaal Geïllustreerd met houtsneden van Lucas Cranach de Oudere Prijs: f 5,25 Prl/zan azclualal varzandkotlan Daza uitgavan zl/n voorzien van aan Inlawing, ragltlar an voetnoten Verkrijgbaar bi| de boekhandel en Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620. Haarlem Tel. 023-259501 .wefar,.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2