Heel hartelijk dank en lachen blijven hoor! Russische pinkstermensen vragen hulp aan Carter 1 Uit brieven van lezers Youth for Christ: breder en dieper Geef de Z. Am. schoolklederen Oecumenische hulp vraagt geld voor Roemenië Conferenties Kerk houdt beraad Bisschop over Islam gedeporteerd uit Rhodesië Epidemie van hemelse boodschappen VANDAAG SO' VOORBIJGANGERS b Congres godsdienstvrijheid richt zich tot vredesberaad VRIJDAG 25 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet Zeer onlangs gal Uc op deze plek de fraaie voorbeelden door van puntenverdelingen van preken, welke dominee J. Wilschut te Dordrecht uit zijn eigen prekenverzamellng had opgediept en ln ..Credo", het blad van het confessioneel gereformeerd beraad, tot lering en vermaak publiceerde. Dit leverde een aantal reacties op, waardoor lk dusda nig geïnspireerd werd dat mijn stukje van vandaag ook verdeeld la ln punten, (die niets met elkaar te maken hebben). Lezers, lk schrijf u achtereenvolgens over: 1. een onderscheid. 2. een bescheid, en 3. een afscheid Wst het onderscheid betreft, dat wordt nog steeds gemaakt tussen een ln punten ver deelde preek en een preek die als los zand aan elkaar hangt Dit laatste hoeft natuur lijk niet van elke punten-loae preek te gel den. maar de ware preekllefhebber kiest toch. zo begreep lk uit de post. voor een preek-ln-punten „Daar houd ik van. omdat ik hem dan altijd kan onthouden", schreef iemand, maar hij Jokte, want hij deelde me tevens mee dat hij van dominee J. Keizer eens een preek gehoord had. waarvan hij nu alleen nog de puntenverdeling wist Dit mo ge mijn correspondent echter vergeven wor den, omdat de bewuste preek op z*n minst een kleine tien Jaar oud moet zijn Dominee Keizer, thans gereformeerd emeritus te Zle- nkzee, hield hem namelijk toen hij vrijge maakt predikant te Brouwershaven was. en dat was hij tot 1968. De preek ging over Daniël en zijn vrienden aan het hof van Koning Darius en de prediker behandelde achtereenvolgens: door A. J. Klei L wat tij moesten eten. 2. seat tij moesten «reten, en 1 hoe tij moesten heten. De Vlissingense hervormde dominee Y. van der Schoot stuurt me een preekschets, waarin hij de vijf boeken van Mozes als volgt typeert: 1. uitleiding, 2. doorleiding. 3. opleiding, 4. handleiding, en 5. inleiding. Eerlijk gezegd, heb lk 2e 20 mooi onder elkaar gezet, en niet dominee Van der Schoot; die had deze volzin: „ult-leldlng uit het dodenland Egypte, door-leiding door het doodswater Rode Zee. op-leldlng onderweg door de steppen van Slnal, de tien geboden van het verbond als hand-leiding, en in leiding tot het leven ln het beloofde land- van-God-voor-de-mensen Thans ben lk tot mijn tweede punt gena derd en dat gaat over een bescheid, te weten het antwoord (maar dat woord paste niet ln mijn puntenverdeling) dat een gereformeer de domineesvrouw van een hervormde melkslljtersvrouw ontving. Het is me als ..een waar verhaal" door een Zwollenaar verteld, aan wie „Samen op weg" niet ls ontgaan. In mei 1930 werd dominee J. B. van der Sijs predikant van de gereformeerde kerk te Steen wijk. De eerste de beste dag werd er 's morgens vroeg aan de pastorie gebeld. Mevrouw Van der Sijs deed open. De vrouw van een melkboer stond met haar wagentje voor de deur en zij kreeg prompt de nieuwe domineesvrouw als klant. Maar binnen de kortste keren werd mevrouw Van der Sijs te verstaan gegeven, dat ze de verkeerde te pakken had: ze had een her vormde melkleverancler genomen en ze moest de klandizie gunnen aan een huisge noot des geloofs. Omdat ln die Jaren de pastoriebewoners hun kerkeraden nog onderdanig waren, ge- hoorzaamde mevrouw Van der Sijs en nam een gereformeerde melkboer. Korte ÜJd la ter kreeg ze onverwacht gasten. Er bleek geen melk in huls te zijn en daarom stapte mevrouw Van der Sijs even naar de dichtstbijzijnde melkslijterij en dat was die van de vrouw, die de eerste ochtend bij haar aan de deur geweest was. Graag een liter melk, bestelde de domlnese, maar de vrouw achter de toonbank schudde van nee en zei: het spijt me, mevrouw, we hebben alleen hervormde koelen en die geven geen gere formeerde melk. Tenslotte: een afscheid. Een poosje terug nam pastoor Hein Buskermolen afscheid van Heiloo en hij schreef in een kort af scheidswoord dit pastoraal advies:Je moet de mensen opzoeken waar ze zijn en niet waar Jij ze wilt hebben!" En de slotzin van pastoor Buskermolen maak ik tot de mijne: „Heel hartelijk dank, en lachen blijven hoor!" Die dank slaat op de mij aangereikte stof en aan de opwekking om te blijven lachen kan desgewenst een ernstig calvinis tisch ondertoontje verleend worden, daar zal de voormalige pastoor van Heiloo geen bezwaar tegen hebben. Korte du»deii(k geschreven, liefst aan één kant getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij puNifiatie wordt de naam van de schnjver vermeld Kabinetscrisis (1) In een woord triest Dat ls naar mijn mening de val van het kabinet Den Uyl En weer is het de KVP die kans ziet de samenwerking PvdA ener zijds en christelijke partijen ander zijds op zeep te helpen. Want het is natuurlijk duidelijk dat de echte eenheid in het CDA niet echt be waard gebleven is. Daarom is dit gebeuren zo onwaarachtig. Daarom moet dit gebeuren er wel toe lelden dat progressief levende christenen geen enkele vrijmoedigheid meer kunnen hebben op het CDA te stem men. Echte gerechtigheid en waar achtigheid worden wel met de mond maar helaas minder met de daad door het CDA beleden. Kabinetscrisis (4) Toen de rampzalige nacht van Van Agt door de radio werd omgeroepen, dacht lk onmiddellijk terug aan de rampzalige nacht van 8chmelzer (14 oktober 1966), toen het kabinet-C als ten val werd gebracht. Ala de geschiedenis zich herhaalt, zal het CDA (een „reus" op lemen voeten) een klinkende nederlaag te gemoet gaan, hetgeen nog de enige mogelijkheid zal zijn dat we als AR onze vrijheid weer terugkrijgen, en aldus ons eeuwfeest vieren. „Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf ver deeld ls, gaat ten onder, en geen stad of huls, tegen zichzelf verdeeld, zal standhouden." aldus Mattheus 12 vers 25. Arnhem J.vaa Leeuwen Rotterdam Mr.W. Brak. Kabinetscrisis (2) Wie dinsdagavond het kamerdebat heeft gevolgd zal zeker als AR met enkele vragen zijn blijven zitten. 1. Hoe is de raadselachtige omme zwaai van minister Van Agt te ver klaren. die volgent dra Den Uyl midden februari zijn eigen wets ontwerp verloochent? 2. Wat ls er waar van de beschuldiging van Ria Beckers, dat vooral uit de kring van de KVP de belangen van grondspe- culanten en beleggingsmaatschap pijen voorrang kregen? 3. Had Van Thijn ongelijk, toen hij stelde, dat boeren, pachters en huurders bij dit wetsontwerp belang hadden? Met spanning zag ik uit naar de verdedi ging van het CDA. Maar mr. Aantjes ging op deze vragen niet in. Hij zocht het conflict vooral in de sfeer, die verslechterd was. Ik vraag me af. waarom hij de beschuldiging niet ontzenuwde en Van Thljns argu menten weerlegde. Daar had toch het kiezersvolk recht op. Is dit ern stig politiek conflict werkelijk om een term uit Ons Program te gebrui ken .jonvolk ten baat"? Hier moet m.L zo spoedig mogelijk klaarheid worden geschapen, we kunnen niet in bet duister van Van Agt blijven utten. De geloofwaardigheid van iet CDA staat op het spel! Kabinetscrisis (5) Eén ding is duidelijk voor wie een langere memorie heeft dan een week: meneer Van Agt ls een weer galoze rookbom in de vaderlandse politiek. Vriend en vijand gingen de ogen daarbij tranen. Wat heeft die man een onevenredige energie en' tijd gekost aan regering en parle ment, zonder dat er ooit echt klaar heid kwam over wat hij deed of net niet deed. Men mag werkelijk hopen dat Van Agt weer ergens ln de juris terij onderduikt. In dat milieu kan hij ongetwijfeld verdienstelijk uit de voeten. En dan ls ledereen. hijzelf Incluis, één stuk politieke weerzin kwijt. Stolwijk A. Hoeksema Kabinetscrisis (6) Twijfels over de basis voor de een heid van het CDA worden op dit moment tot zekerheden dat deze basis ontbreekt. Mijn vertrouwen ln de AR-voormannen ls ernstig ge schaad doordat lk tot de conclusie moet komen dat zij vinden dat deze schokkend* on onnodig* kabi netscrisis deze twijfelachtige een heid waard is. schuwt Het wordt nog bedenkelij ker dat deze zogenaamde bevrij dingsbeweging gesteund wordt met geld en wapens uit Rusland. Uitge rekend door dit land, dat met haar satellietstaten miljoenen mensen telt voor wie vrijheid een vreemd begrip is. Uden M. Visscher Dekker Kerk Professor Kultert (Trouw 19 maart) luistert naar een sociologe, die als vakspecialist ln de kerk een organi satie ziet Zijn artikel gaat heel ver ln op het operationeel maken van de „doeleinden" van de kerk. De zake lijkheid van dit standpunt (het zijn inderdaad de bekende termen die men in de handboeken van efflclen- cybureaus aantreft ter doorlichting van bedrijven) ls voor professor Kul tert een verademing. Aan het uit gangspunt, dat de kerk een organisa tie ls wordt door professor Kultert niet getornd. Integendeel, volgens hem moeten we nog verder gaan met organiseren en ook vleugels van de kerk op poten zetten. Nu stond al in het vragenboekje van Hellenbroek anno 1705, dat er een zichtbare en een onzichtbare kerk ls. Kennelijk was de laatste geen organisatie. Deze schrijver had dus blijkbaar al door zien (hetgeen niet alleen bij de ker ken, maar ook bij bijvoorbeeld de communistische partijen te zien ls) dat de organisatie Juist het gevolg heeft dat de zuiverheid van het uit gangspunt verloren gaat. Iets wat werkelijk echt ls heeft ln die zin geen organisatie nodig. Integendeel van veel wat zich als christelijke organi satie aandient slaat de onzuiverheid er duimendik vanaf. Arnhem M.Goote Delft Wolter Nu ls Kabinetscrisis (3) Deze crisis was niet te vermijden De uitgangspunten waren te ongelijk. De communist Marcus Bakker raak te in het Kamerdebat de kern van de zaak. toen hij opmerkte dat de een. het CDA, het voor de kleine boeren en tuinders opnam, terwijl de ander, de PvdA. de grondspeculanten als projectontwikkelaars e.d. te lijf wil de gaan. Dat zijn de ongelijksoorti ge zaken die Je niet in één wet kunt vangen. Ala Je in een mand een appel hebt en een sinaasappel, kun Je er niet op een gegeven moment een rooie tomaat uit toveren. Dat laatste nationalisatie van de grond wilden de heren Den Uyl ca. en daarom mogen we de heren Van Agt en Van der 8tee dankbaar zijn dat ze daar een stokje voor hebben gestoken! Zutdlarrn A.vao den Berg Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wïbautstraa! 131 Tel. 020-913456 Teles 13006 ROTTE ROAM/DORDRECHT Postbus 948 WestWaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Osn Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwo»e Tel. 05200-17030 GPV en CDA Hoe kan de lijsttrekker van het GPV nu felle kritiek oefenen op het CDA. Persoonlijk heb tk er ook geen roem voor over. Maar als een nieuwe par tij niet sterk staat, wordt zij niet sterk door kritiek. Als het GPV nu eens fungeerde als het zoutend zout. en mee optrekt, dienst doet als lijm voor samenbundeling, wie weet wat zo'n bijbels gefundeerde partij er niet aan zou kunnen verbeteren! HIJ pleit voor een program van nationa le inspanning. (Trouw 21 maart) Maar als we zien op de afzijdigheid van het OPV en tevens op de kerke lijke verdeeldheid, die men toch laat zien. dan geeft ze geen goed voor beeld Stel u voor dat we ln Neder land zestig zulke partijen hadden als het GPV die allemaal actief wa ren. maar toch om de een of andere reden niet willen samengaan Dan gaat het er mee als met een kabel bestaande uit zestig koorden, die niet deskundig samengevlochten zijn. Als het er op aankomt knappen ze stuk voor stuk en blijft de vracht staan Laten we luisteren naar hun woorden: „Nationale inspanning", gewaarschuwd door het voorbeeld dat ze geven. Dan kunnen ze zeer nuttig zijn! Vroomshoop MOSKOU Ruim duizend leden van Russische pinkstergemeenten hebben een beroep op president Car ter van de VS gedaan hen te helpen bij emigratie uit de Sowjet-Unle. Dit is gisteren door een van hun leiders, Nikolai Gorotol, bekendgemaakt in een persverklaring. In februari vroegen ruim 500 pinkstermensen een uitreisvisum. Thans hebben zich 484 gemeentele den uit Nachodka in het verre oosten van de Sowjet-Unie bij hen gevoegd omdat zij onderdrukt en gehinderd worden. Voorganger Gorotol deed een beroep op Carter, „onze broeder in Chris tus". gelovigen te helpen bij het uit oefenen van het recht, de Sowjet- Unie te verlaten, op grond van de internationale verdragen, die door de Sowjet-Unie mede-ondertekend zijn en de universele verklaring van :de rechten van de mens. Gorotol zei dat de leden van de pinkstergemeen te voortdurend door de overheid worden gehinderd en daardoor hun geloof niet kunnen belijden. Sam Wolgemuth Van een onzer medewerkers DRIEBERGEN „Van de tien Jon ge mensen hebben er negen geen idee van God", aldus dr Sam Wolge muth, de president van Youth for Christ-International die hierbij een onlangs ln Engeland gehouden Gal- lup-opinleonderzoek citeerde. „We hebben dan ook in Youth for Christ meer medewerkers nodig om het zelfde aantal Jonge mensen te berei ken dan voorheen." Dr Wolgemuth, die dezer dagen een bezoek bracht aan ons land, merkte tijdens een bijeenkomst ln Drieber gen op, dat het werk van Youth for Christ een periode van verbreding en verdieping doormaakt: verbreding in de zin dat meer verschillende groepen Jonge mensen worden be reikt. Dqze verdieping heeft te ma ken met het feit dat de levensvor ming ook in evangelisatiewerk een belangrijke rol gaat spelen. Dr Wolgemuth: „In tegenstelling tot het protest van de jaren zestig heb ben Jonge mensen van onze tijd de neiging om hun problemen voor zich te houden. Ze zijn naar binnen ge keerd. Daarom moet Youth for Christ meer dan vroeger de nadruk leggen op langdurige en kostbare contacten, het maken en onderhou den van vriendschappen en persoon lijke gesprekken." (AOVERTENTIE) An sterdam M. Lindhove J. Boes sen kool EO en Swapo (slot) Ik ben het eens met de heer Wes te- rink. dat de zwarte Afrikaan onze steun moet hebben In zijn streven naar zelfstandigheid. Of dit streven bij de meerderheid van de bevolking wel zo spontaan aanwezig ls vraag ik te twijfelen Het ls misleidend dat vele actiegroepen onder kerkelijke vlag varen en spreken van rassenge- rechtigheld. terwijl hun politieke keuze bepaalt wie en wat zij steu nen Het is toch een vreemde zaak. dat de Swapo gesteund wordt ln welke vorm ook door kerkelijke in stellingen. terwijl deze organisatie moord en terreur op rasgenoten niet Kerk en School (3) Ds. Wiegeraad heeft nogal wat kri tiek op het nlet-klezen door de her vormde raad voor kerk en school tussen openbaar en christelijk on derwijs. Wij. kerkleden, moeten kie zen. als wij schoolgaande kinderen hebben, en de meeste meelevende hervormden kiezen voor het christe lijk onderwijs. Ook ik hoor daar bij. Maar mogen wij van de kerk ver wachten, dat zij onze persoonlijke keus volgt? MoetzlJ hervormde voor standers van het openbaar onderwijs diskwalificeren? ZIJ wil, dat alle kin deren van ons volk worden benaderd met het Evangelie. Een keus zou haar vervreemden van een van de twee schooltypen. Trouwens, het hervormde Ideaal, een christelijke overheidaschool, is in de praktijk uit elkaar getrokken tot een christelijke school en een overheldsschool. En moet de Kerk dan kiezen? De kerkle den moeten hun houding bepalen, maar de kerk. en dus ook haar raad voor kerk en school, mag zich geen keus laten. H.I. Ambacht P. Kors Hondenslager Ik zie ln gedachten een schare histo risch geïnteresseerde Trouw-lezers. naar aanleiding van het artikeltje ..Hond eet alle synodestukken op" (van A. J. Kiel) naar mijn geboorte stad St. Maartensdijk trekken te neinde op de galerij van de Herv. Kerk ter plaatse een hondenslager ln levenden UJve aan te treffen. Nu be staat die galerij al sinds de restaura tie van de kerk ln 1965 niet meer. terwijl vóór die tijd de functie van hondenslager al was opgeheven. Wel in de oude koster nog ln leven, die niet op de galerij dienst deed, maar achter de kansel een wakend oog hield op de „kinderbanken" en die, zeker naar analogie van zijn collega op de galerij, óók wel „hondensla ger" werd genoemd. U zult begrijpen dat het woord .hondenslager" ln het Zeeuws was verbasterd tot ,,'onde(r>- slager", zodat wij als kinderen van mening waren dat deze man was aangesteld om ons bij wangedrag ln de kerk „van onderen" een pak slaag te geven. Dat gebeurde echter nooit. Hoogstens werd de vinger waarschu wend opgeheven en wie het erg bont maakte werd weieens bij de arm gepakt. Wij bij Aalburg alvast de melk van het Nieuwe Testament voor slechts 1.87 per stuk. Dat kan toch zeker van onze welvaart af? Giro 901.000 Ln.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp, met verm. „N.T. Braz." BOEKAREST In Roemenië zijn na de aardbevingsramp 500 kerken tijdelijk gesloten omdat ze gevaar opleveren voor de kerkgangers. Aan in totaal 1200 kerkgebouwen moe ten herstelwerkzaamheden worden verricht. De lutherse seminaries ln Buzan en Craiova zijn grotendeels verwoest en de theologische facul teit in Boekarest ligt volledig ln puin. De wereldraad van kerken con centreert zijn hulp voorlopig op het herstel van poliklinische ziekenzorg in Boekarest. Verder wil de we reldraad meehelpen bij het herstel van kerkelijke gebouwen. Voorlopig heeft de wereldraad aan de leden- kerken gevraagd twee miljoen dol lar bijeen te brengen. Voor Neder land zamelt de stichting Oecume nische hulp aan kerken en vluchte lingen in Utrecht bijdragen ln, die voor Roemenië bestemd zijn. Het gironummer van 80H ls 5261. De bevinding. Jaarlijkse confe rentie contactorgaan gereformeerde gezindte (COGG), vrijdag 1 april tien uur tot half vijf, De Blije Werelt te Lunteren. Referent dr. T. Brienen. Opg. tel. 03410-16047. Maatschappelijk actief in de sa menleving. Voor gemeenteleden, die actief zijn in welzijnsorganisaties, zaterdag 26 maart half elf tot-half vijf m.m.v. drs. G. J. Hazekamp. Toerustingscentrum. Leusden (tel. 033-43244, toest. 123). Cursussen klinisch pastorale vor ming, te beginnen ln april, hervormd psych. centrum Schakenbosch, Leldschendam. Inl. tel. 070-209252. De evangeliserende gemeente. Jaarvergadering herv. bond voor iinw. zending, zaterdagmiddag 26 maart, kwart voor twee, De Schakel te Nljkerk, m.m.v. drs. I. Kok. Inf. tel. 033-11949. OENfcVE De conferentie van Eu ropese kerken heeft het plan begin volgend Jaar een informatieve bij eenkomst te organiseren over de is lam ln Europa. In Frankrijk wonen reeds twee maal zoveel moslims als protestatnten en ln Rome wordt een grote moskee gebouwd. Binnenkort wordt vlakbij het oecumenisch centrum ln Genève een Islamitisch cultuurcentrum en moskee Inge wijd. Het percentage moslims neemt ln West-Europa voortdurend toe en wordt tot een zelfde belangrij ke factor als het reeds eeuwen in de landen van Oost-Europa ls. Het doel van de conferentie van de Europese kerken ls hun informatie te verstrekken over de islam en hen W. van Goreel te helpen een nieuwe relatie tot de Hervormd predikant moslim-wereld te vinden. SALISBURY Onder boe-geroep en toejuichingen ls de r.k. bisschop Donal Lamont woensdagavond uit Rhodesië gedeporteerd. De 65-Jarige leider van het bisdom Umtall is van zijn burgerschap beroofd en tot on gewenst bezoeker van Rhodesië ver klaard. In oktober vorig Jaar werd hij tot tien Jaar gevangenisstraf ver oordeeld omdat hij de aanwezigheid van guerrillastrijders niet aan de autoriteiten had gemeld. Later werd zijn straf tot vier Jaar verminderd. De minister van openbare orde maakte toen bekend dat de bisschop uitgewezen zou worden om te voorkomen dat hij een marte- laarsrol te spelen zou krijgen. DEN BOSCH Er heerst op het ogenblik bijna een epidemie van he melse boodschappen. Aan de lopen de band staan zieners en ziens te rs overal in de wereld op. Gevoelig voor deze epidemie zijn vooral tradi tionalistische rooms-katholleken, die gefrustreerd zijn door de ver nieuwing. Dr. P. A. van der Wey waarschuwt er tegen in het Bossche bisdomblad. In Nederland, aldus pater Van der Wey, houdt vooral pater drs. E. Kre- kelberg zich ermee bezig. Zonder enige kritische zin publiceert deze allerlei verhalen in zijn blad Maria van Nazareth. Als bar en boos voorbeeld van dit soort verhalen vermeldt pater Van der Wey „de pauselijke dubbelgan ger". Het verhaal van de dubbelgan ger ls ln de wereld gebracht door de Amerikaanse „zieneres" Veronica Lueken. Volgens haar hebben de „vrijmetselaar" kardinaal Villot en diens medewerkers op het staatsse cretariaat in het Vaticaan de paus vergif ln de aderen gespoten en la ten zij nu een dubbelganger optre den. Veroordelingen van de traditio nalistische bisschop Lefèbvre heb ben dan ook volgens de Amerikaan se zieneres geen enkele waarde. Pater Van der Wey merkt op, dat de verhalen vaak „krankjorum" zijn, maar dat hij toch mensen ontmoet, die er in geloven. HIJ waarschuwt voor de ellende, die dergelijke „he melse" boodschappen te weeg kun nen brengen. Vooral voor onkri tische vromen is het ongezonde en gevaarlijke lectuur, schrijft hij. VRIJDAG Nog twee weken en het is „goedêfeEN vrijdag". In de oude kerk was iedereen, vrijdag een dag van herinnering aanura het stervan van de Heer. net zoals* iedere zondag een soort opstan dingsdag was. Nog heel lang zijn eri.De h speciale kerkdiensten op vrijdag ge houden en nog gebeurt dat hier en :ing 2 i ijsttn daar. Wij denken daar niet meerde aan. Wij zijn die diepte uit de dagen^ard' bijna kwijt Nog even en we weten ook niet veel meer van het kerkelijk ^>°ei jaar. Soms zeggen mensen dat je zulke dingen maar nemen moet. De ontwikkeling is nu eenmaal in die richting. We desacraliseren in aller lei opzicht. Je kimt toch niet terug. Ik denk dat dit laatste waar is. Je kunt niet in de tijd terug. Maar je kunt Je natuurlijk wel af en toe eens ^kelè afvragen of het allemaal winst is alLrtijb die dingen kwijt te raken. De dagen) verliezen hun diepte en kleur. Het worden grauwe dagen met als enig decor: een horizon met fabriekspij pen. Daar zou misschien best iets Iran' t aan te doen zijn. Op een nieuwe manier. Ik pleit niet voor meer kerkdiensten in de week, maar een betere vulling van onze dagen met het oog op die ene geschiedenis W waarin onze levensgeschiedenis z'nle *^1 plaats gevonden heeft, zou geen v kwaad kunnen. We spreken tegen woordig veel over het lijden. We worden er ook dagelijks mee ge confronteerd. Maar soms treedt er een verharding op. Het wordt teveel PT") om te verwerken. We gooien ons hoofd en ons leven er tegen in. Je,^ kunt 't toch niet allemaal bijhouden, en er iets aan doen. Heeft het daar om misschien zin weer uit te zien naar een zekere ordening van ons leven en van onze aandacht? Vrij dag, dag van het lijden van de Heer. Dag van het lijden in de wereld ei aan de wereld. Die dingen hangei samen. Dat is vaak te diep om dat ii een kolom uit te leggen. Maar we zouden ermee bezig kunnen zijn. en da eval ionair [et is raag p de iet d< imerv anuit lerst t raarm fspra og te et-De treep an oi Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Dordrecht: E. M. Bakker te Nieuwerkerk a.d. IJssel; door de gen. syn. tot zendingspred. (docent St. Paul's theological college te Li- mhru): DRS W. Vijfwinkel, kand. te Va Utrecht. Afscheid op 27 maart van Den Haag (zlekenhulspred. Bronovo): A. Th. Stegenga wegens emeritaat; van^^J JTRE tuur xame enaa: en do en a rieve jsttri lak i idde i een :steld ■ondp< Poederooijen: A. C. v. d. Sluijs ber. Veenendaal; van Monster: B. Haver, kamp ber. te Kesteren; van Gelse-ot"êen laar: W. Kruidenier ber. te Wieringerhoever meer. :ittcr Intrede te IJsselmonde: J. M. daaderin Raad uit Stolwijk; te Adorp: drs T K ooms tra, kand. te Groningen; 2 april te Sommelsdijk: A. Beens uit Wekerom. Bevestiging te Amersfoort (le- gerpred. in zogenaamd lang ver band): kand. H. Stam te Amersfoort, die in dezelfde dienst afscheid zal nemen van de Bergkerkgemeente, waar hij sinds 1 sept. 1974 heeft gediend als jongerenpastor. GEREF. KERKEN Afsc eid van Leiden (arbeid onder de studerenden): dr J. M. Vlijm wegen* benoeming tot wetensch. hoofd ambtenaar aan de theol. fac. van d« VU; van Aalsmeer: drs J. Végh ber. te Scheveningen; van Rotterdam- Heyplaat: L. Eringa ber. te Amster dam (verpleegtehuis De Poort). Intrede te Sellingen: drs C. Kuyven- hoven, kand. te Kampen. Bevestiging te Heemstede (geest verz. Stichting Meer en Bosch en Cruquiushoeve): L. J. Wolthuis uil Drachten. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Maassluis: P. Roos te Harderwijk. Afscheid op 1 april van Nieue Amsterdam: J. W. de Bruin wegens vervroegd emeritaat om ge zondheidsredenen. DOOPS. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Zaanstreek N.: A Timm, laatstelijk docent aan de Bie nenburg te Bazel. Afscheid van Leeuwarden: R. Gaai kema ber. te Haarlem. BAPT. GEM. Intrede te Zwolle: C. van Wier uit Emmen. A. S. Herman Het verbond van liberaal religieuzi joden heeft rabbijn A. S. Hermar aangesteld als pastoraal werker. Hi, zal zich vooral bezighouden me] geestelijke problemen van joods* oorlogsslachtoffers, ongeacht of zt lid zijn van een van de joodst kerkgenootschappen. Voorlopig zal hij spreekuur houden in Amsterdam en Den Haag in de kantoren van dt liberale joodse gemeente. Zijn aan stelling is mogelijk geworden dool een subsidie van het ministerie vai CRM. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het ln Amster dam gehouden congres over godsdienstvrijheid heeft ln zijn slot- resolutle een oproep gedaan, op de komende vredesconferentie in Mos kou (6-19 Juni) de vrijheid van godsdienst te onderstrepen als een belangrijke factor voor vrede tussen mensen en volkea In de resolutie wordt verder aange drongen op de vorming van een bre de commissie bestaande uit godsdienstige en niet-godsdiensti| vertegenwoordigers met al opdracht de stand van zaken te aanzien van de godsdienstvrijhei ln de wereld te Inventariseren e aanbevelingen te doen voor de o] lossing van knelpunten. Men wil de aandacht van regering* vestigen op het belang van d godsdienstvrijheid en hen oproepe dat zij er aan meewerken dat e Verenigde Naties een verklarifl aanvaardt waarin godsdienstige if tolerantie wordt veroordeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2