Dr. Potter: Godsdienstvrijheid verbonden met andere rechten E vangelisatiebladen gaan fusie aan Meer vraag naar oudeliedboeken Kerkelijk beroep op regering van VS VANDAAG li OPEN DEVR Goede tijding Kerken vergelijken Zuid-Afrika met Nazi-Duitsland Ego vraagt stappen tegen de IKON Vredesweek over militarisme WAAR VERKRIJGBAAR?? GRATIS PROEFNUMMER!! BON. Stuur mij gratis proefnummer van Beestenspul Kerken doen FBI proces aan VOORBUGANGEI 51 r; WOENSOAG 23 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Tijdens het internationale congres over godsdienstvrijheid, dat van daag in Amsterdam wordt be sloten. heeft de secretaris gene raal van de wereldraad van ker ken. dr. Philip Potter gisteren er de nadruk op gelegd dat je godsdienstvrijheid niet kunt scheiden van andere mensen rechten. Dr Potter sprak samen met de toe komstige Nederlandse directeur van de VN-commissle voor de mensen rechten. BI) het overzien van de godsdienstvrijheid in de wereld den ken velen aan de gevallen waarin bepaalde soorten eredienst en godsdienstonderwijs beperkt wor den, waar het volgen van voorge schreven rituelen of oude gebruiken bedreigd wordt. Dr. Van Boven noemde deze soorten van schending van de godsdienstvrijheid onaan vaardbaar. Maar hij voegde er aan toe dat in veel landen met zoge naamde christelijke tradiUe en met machthebbers die het christelijk ge loof aanhangen het christendom met zijn politieke en sociale uitwerking ernstig bedreigd wordt. De Neder lander noemde landen in Zuid- Amerika, Zuidelijk-Afrika en Oost- Azië, waar tegen christenen die wer ken aan maatschappelijke gerech tigheid. die optreden als verdedigers van de onderdrukten en de ver volgden helpen vaak streng wordt opgetreden. „Zij riskeren hun leven en vrijheid. Velen van hen worden gearresteerd en gemarteld. Zij kun nen het land uitgezet worden of ver dwijnen en vermoord worden." Dr. Van Boven merkte op dat de machthebbers in zulke landen vaak graag de steun genieten van de kerk als verdediger van de bestaande or de. maar zij nemen maatregelen te gen diegenen die zich losmaken van de kerk en kriUek hebben op het regime en het oproepen tot maat schappelijke gerechtigheid. Brazilië Secretaris-generaal dr Potter sprak over hetzelfde onderwerp. Hij noem de als concreet voorbeeld het lot van de Braziliaanse en Zuldkoreaanse christenen en dat van aartsbisschop Luwum in Oeganda. Hij weer erop dat men licht geneigd is ln de eerste plaats de schending van godsdienstvrijheid en andere men senrechten aan de kaak te stellen ln andere landen dan het eigen land. Dr Potter zette uiteen dat de oecu menische beweging steeds meer gaat Inzien dat het haar taak is niet slechts oproepen aan de autoritei ten te rechten voor godsdienstvrij heid, maar zelf op te staan voor het opeisen van vrijheid en gerechtig heid voor alle leden van de maat schappij. afgezien van ras. geslacht of godsdienst. „Deze uitoefening van vrijheid in Christus, deze be trokkenheid terwille van gerechtig heid leidt heden ten dage niet zelden regelrecht naar het kruis." Dr Potter hekelde wat hij noemde de benadering van „wat-is-er-elders- niet-ln-orde". In het begin kwamen de leden van de wereldraad in meer derheid uit de westerse, geïndustria liseerde wereld. De raad is nu echter een organisatie waar ongeveer 290 kerken uit de hele wereld lid van zijn en de kerken leren daardoor meer zelfkritiek te oefenen. Illusie De wereldraadsecretaris noemde het een illusie te menen dat men de rechten van de mens individueel kan beleven. Hij zei: „Christus heeft ons niet bevrijd om in individueel isolement te leven, maar hij wil ons vereniging ln zijn dienst aan de ar me, de verdrukte, aan de gevangene, aan hen die honger en dorst lijden omwille van de gerechtigheid." Het internationale congres over godsdienstvrijheid heeft ongeveer 300 deelnemers, die voor een derde uit de Verenigde Staten afkomstig zijn. De organisatoren komen daar ook vandaan. Het is de international religious liberty association, een groep, die krachtig gesteund wordt vanuit de zevende-dags adventisten en zuidelijke baptisten in de V.S. In Nederland bestaat sinds enige tijd ook een afdeling. Het is de stichting ter verdediging van godsdienstvrij heid met een secretariaat ln Bosch en Duin. Prijzen De sprekers tijdens het congres kwamen uit 30 verschillende landen. Gisteravond kwamen de deelne mers in een besloten zitting bij el kaar om speciale gevallen van de schending van godsdienstvrijheid te bespreken. Vanavond komen de deelnemers aan een banket bijeen, dat net als de rest van het congres, gehouden wordt ln het Hilton-hotel. Tijdens dit banket zullen twee prij zen gegeven worden, een posthuum aan een persoon en de andere aan een organisatie, die zich bijzonder voor de realisering van godsdienstvrijheid hebben inge spannen. De man die de internatio nale prijs toegewezen heeft gekre gen Is de enkele weken geleden over leden vroegere minister van buiten landse zaken van Spanje, dr. Fer nando Maiz, die zich volgens de or ganisatoren van het congres zeer verdienstelijk heeft gemaakt voor de religieuze vrijheid. VOLMAAKTHEID Voor veel mensen is het begrip „vol maaktheid" in de eerste plaats eenfan 01 negatief begrip. Volmaakt betekent M„T voor hen: alles wat verkeerd is, b- chamelijk en moreel, ontbreekt. Eenilbeda volmaakte wereld is een wereld zon-ian he der aardbevingen en andere rampenjestaai en ook zonder zonde. Een volmaakt^ ka mens is iemand zonder pijn en ziek-,. !hil Vi g di was ind: issen oo rz jl van itste 1 de be jhappij die Dr. Philip Potter DRIEBERGEN De evangeli satiebladen „Open Deur" en „De Goede Tijding" gaan in septembe- samen. Vanaf die maand gaat „Open deur/Goede tijding" verschijnen, een oecu menisch maandblad met een evangeliserend karakter. -* s JOHANNESBURG - De Zuidafri kaanse raad van kerken vindt dat de regering in Pretoria met de voorge nomen beperking van de per*vrij heid de kant opgaat van nazi- Duiisland De pers is in Zuid-Afrika tot duiver een bolwerk geweest te gen de opdringende tirannie van de regering. Zij is voor de kerken on misbaar in haar strijd voor gerech tigheid Aantasting van de persvrij heid zou volgens de raad van kerken aantasting zijn van de godsdienstvrijheid. De raad verwijt aan de regering dat tl) de steeds moeilijker wordende militaire situa tie voor de publieke opinie wil ver bergen. De redacties en uitgevers kwamen de laatste jaren steeds vaker tot de ontdekking, dat hun bladen erg veel op elkaar leken. De keuze van the ma's en schrijvers bleek soms de zelfde. de inhoud kwam nogal eens op hetzelfde neer. Daarbij kwam. dat in het plaatselij ke evangelisatiewerk steeds meer sa mengewerkt wordt door mensen uit verschillende kerken. Vandaar dat regelmatig door de verspreiders van de beide bladen gevraagd werd. of er geen einde kon komen aan het naast elkaar verschijnen. Ook landelijk groeit de samenwerking, zoals tus sen het gereformeerd Evangelisatie- centrum te Leusden en de afdeling Evangelisatorisch werk van de her vormde stichting Kerk en Wereld te Driebergen. Samen willen deze belde instanties de verspreiders intensief gaan begeleiden. Kosten Een hard argument voor de fusie was ook. dat de uitgevers (Boeken centrum. Den Haag/Kerk en Wereld voor Open Deur en Meinema, Delft voor De Goede Tijding) in de toe komst financiële problemen zagen komen. Als voorproefje zal het paasnummer al gemeenschappelijk zijn. Met in gang van september verschijnt ..Open deur/Goede tijding" elke maand met zestien pagina's. Elk nummer stelt een thema zo breed mogelijk aan de orde. Daarnaast zul len er vaste rubrieken zijn: een kort verhaal, een kinderpagina, boeken nieuws. een gedicht of gebed. In een brief aan de medewerkers en ver spreiders van beide bladen zeggen de redacties, dat de nieuwe redactie zich er voortdurend op zal toeleggen, de blijde boodschap te vertalen voor mensen van vandaag, in zo eenvou dig mogelijke taal. Kerk en Wereld en gedrukt door Mei nema. Het administratie- en bestel adres wordt postbus 5176 te Den Haag. De Goede Tijding, nu bezig met de 55e jaargang, is ontstaan ln gerefor meerde kring en vindt vooral ook daar de plaatselijke verspreiders. De andere fusiepartner is in 1934 als plaatselijk evangelisatieblaadje ln Deventer begonnen en het werd al gauw een landelijke uitgave. Sinds 1942 werd de redactie gevoerd door ds. G. P. Klijn, hervormd predikant, na zijn dood opgevolgd door Jac. Roos. In 1948 had Kerk en Wereld de verantwoordelijkheid voor Open Deur overgenomen. In 1959 besloot de Lutherse kerk medeverantwoor delijkheid te dragen. In 1967 bracht de gereformeerde stichting Lectuur- arbeld te Harderwijk haar blad On derweg ln bij de Open Deur en kwa men er ook gereformeerde redacteu ren. In 1969 werden ook rooms- katholieke redacteuren aangetrok ken. SCHIEDAM Het Oud Strijders Legioen (OSL), waar P.J.GA Ego voorzitter van is, heeft ln een brief aan de minister van CRM om stappen gevraagd tegen de IKON, de kerkelijke zendgemachigde. Vol gens de door de heer Ego onderte kende brief kenmerken de uitzen dingen van de IKON zich door een onverhuld marxistische inslag. In de behoefte aan dit soort uitzendingen wordt door de VARA en de VPRO reeds voorzien, zodat de IKON op dit punt een doublure vormt. Boven dien vindt het OSL dat deze uitzen dingen niet kerkelijk zijn. De oud- strii Iers menen dat de minister met twee maten meet en bijvoorbeeld de Tros aan haar toekomende zendtijd onthoudt. De heer Ego is op dit ogenblik voor een oriëntatiereis in Zuid-Afrika. Rectificatie De eerste alinea van de brief van prof. I. A. Diepenhorst in de krant van dinsdag bevatte een storende fout. Prof. Diepenhorst be doelde, dat de oorzaak van de door hem gesignaleerde misverstanden niet in de laatste plaats bij leidende instanties te zoeken is. AMSTERDAM Liederen, mystiek en eigen historisch verleden zijn de drie tonen, die de muziek maken in de wereld van het theologische boek. Dit constateert de Amsterdamse antiquair Ton Bolland, die vol gende week weer theologische werken veilt. Bolland is de enige antiquair, die twee keer in het jaar in protestants- kerkelijk Nederland uitsluitend the ologische werken in veiling brengt. Die boeken komen hoofdzakelijk uit domineesbibliotheken: boekenver zamelingen van overleden hoogle raars en predikanten. Ook ziet Bol land kans boeken uit kloosters ln Frankrijk en Duitsland te vellen. Bolland meent de herleefde belang stelling vooral voor de vijftiende en zestiende eeuwse psalm- en ge zangboeken te kunnen verklaren uit de invloed van de liturgische bewe ging. Er is een hang zo zegt hij naar de zuivere en oorspronkelijke zeggingskracht van'de liederen, die in woelige tijden geboren zijn. Bevinding (ADVERTENTIE) Informatiedag Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westbtaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN. Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 Komende zaterdag wordt op Kerk en Wereld te Driebergen een landelij ke Informatiedag gehouden voor de medewerkers en verspreiders van beide bladen. Met hetzelfde doel worden in april en mei zeven regio nale informaUeavonden gehouden. Het nieuwe blad wordt uitgegeven door de combinatie Boekencentrum/ DEN HAAG - Het Interkerkelijk Vredesberaad vraagt in de vredes week van dit Jaar speciale aandacht voor het militarisme-vraagstuk, toe gespitst op de kernwapens en de vermilitarisering van de eigen sa menleving. Het IKV maakt dit be kend ln het zojuist verschenen num mer van IKV-berichten. Door het thema militarisme' heen wordt de kwestie van de selectieve veront waardiging aan de orde gesteld. De jaarlijkse vredeskrant zal wat 'gerichter* zijn dan vorig Jaar en bovendien wat minder omvangrijk. Naast de vredeskrant werkt het IKV aan enkele mini-brochures over se lectieve verontwaardiging, (tac tische) kernwapens, sociale verdedi ging en kernenergie Verder is een cahier ln voorbereiding met artike len over 'de kern van de bewape ning*. 'Vrede, een weg vol hindernis sen'. een project voor het onderwijs over vooroordelen, wordt herdrukt en er komt tenslotte nog een infqr- maUeblad voor het zelf opzetten van onderwijsprojecten. Aan het begin van de Vredesweek wordt de kerken ter gelegenheid van het tienjarig be staan van het IKV een bundel arti kelen aangeboden, die ln de afgelo pen periode verschenen zijn. BEESTENSPUL Het maandblad voor Dierenvrienden, 72 pagina's dik en vol informatie. Fijne verhalen en prachtige foto's, waarvan veel in kleur. Een blad voor het hele gezin. Beestenspul Is overal los verkrijgbaar voor 3,- of per postabonnement 33,- per jaar. Wilt U kennismaken met dit fijne dierenblad, vul dan onderstaande bon duidelijk in en doe deze samen met een postzegel van 0,55 in een enveloppe, die U stuurt naar: BEESTENSPUL, POSTBUS 285, ZOETERMEER. NAAM ADRES WOONPLAATS Deze bon met postzegel van 0,55 in enveloppe sluiten en zenden aan Beestenspul, Postbus 285, Zoetermeer. Ook bespeurt de Amsterdamse anti quair een groeiende vraag naar mys tiek en bevinding, zowel in de kringen van de charismatische be weging als onder reformatorische christenen. Werken van de Nadere Reformatie (17e en 18e eeuw) en van Kohlbrugge zijn momenteel veel ge vraagd. Misschien als reactie op de oecume nische beweging is er ook een groei ende belangstelling voor perioden als Reformatie en Afscheiding (res pectievelijk 16 en 19e eeuw) waar te nemen. Bollands veilingcatalogussen leve ren ook veel bestellingen op uit Zuid- Afrika en Noord-Amerika. De kerken daar van Nederlandse afkomst zijn behoudender dan in het moederland en kopen vaak de werken op, die in het progressievere Nederland min der gangbaar zijn geworden. WASHINGTON - Verschillende kerken en kerkelijke groeperingen in de Verenigde Staten hebben een proces aangespannen tegen de FBI. teneinde deze geheime dienst te dwingen zijn dossiers over de activi teiten van kerkelijke personen af te geven. De Amerikaanse minister van justi tie heeft de FBI daartoe al uitdruk kelijk opdracht gegeven, maar de FBI heeft hieraan slechts zeer be perkt gevolg gegeven. Uit een onder zoek van de senaat is gebleken, dat de FBI vooral de laatste tien jaar kerkelijke groeperingen scherp in het oog heeft gehouden. Vooral die kerken en groeperingen, die zich be zighielden met de strijd voor de bur gerrechten. met protesten tegen de oorlog in Vietnam en met de strijd voor sociale gerechtigheid. te en ook zonder ongerechtigheid.] Zo menen zij het 't beste te kunnei omschrijven. In veel mystieke g< schriften kunnen we de gedacfr tegenkomen dat we daarnaar mi ten streven. Natuurlijk zet men d: al gauw die lichamelijke volmaak) heid tussen haakjes (behalve Chris tian Science). Maar is dat andei dan wel bereikbaar? Iedereen die di bijbel een beetje kent, herinnei zich hier al gauw het woord vi Jezus: Gij dan zult volmaakt zijl gelijk uw hemelse Vader volmaakt is (Mattheus 5, vers 48). Maar het!: woordje „volmaakt" betekent hier: allerminst een toppunt van zedelij-L J?' ke perfectie. Jezus was geen perfec tionist. Het woord „volmaakt" zieLw a,| op wat eraan voorafgaat. Zoals d«r, Vader steeds maar verder gaat mer zijn liefde, zo moeten wij dat oolfc. doen. Volmaakt betekent hierzoiettLi als: geheel, niet gedeeld. Vlak hieK aan vooraf gaat het woord over het groeten: indien gij alleen uw broe ders groet, wat doet ge dan m^et dan het gewone? We moeten verdei gaan dan wat gebruikelijk is. Gev_ frt bruikelijk is misschien alleen j£eten vrienden lief te hebben, op een goe-r,_a_ de manier te behandelen. Maar Go< doet zijn zon schijnen over bozen ei f ..b goeden. Zo is de hemelse Vader. Nie karig met het goede. Hij trekt nleLru:t„, voor. Er is bij Hem geen aanzien dec?., persoons. Hij laat geen mensen valT: bij lea Nu, dat is al heel wat, als er dair J' staat: wees op die manier zoals j^D^E hemelse Vader. Dus geen streven*'* *- naar iets dat boven de wolki zweeft en wat we ons nauwelijl kunnen voorstellen, maar iets dal heel dichtbij is. Dit is één van dii woorden die niet d&érom moeilijl zijn (moeilijke teksten!) omdat ze zwaar zijn om uit te leggen, ma; omdat ze iets concreets van ons gen. We weten precies waarom gaat. Dat kan het moeilijke zijn. Beroepingswerk NED. HERV. KERK {N HA. Beroepen. Te Strijen: M. Verduin teni,e]e Brakel; te Holten (toez.) J. R. Smi te Harlingen. Aangenomen naar Harderwijk' (bi teng.wijkgem.; toez.): H. Zwiers Leeuwarden. Bedankt voor Wezep (buiteni. wijkgem. in wording; toez.; nadei beslissing); G. Zonneberg te Heerd voor Roodeschool (toez.): S. Jansf kand. te Hilversum. Beroepbaar: J. Muis, Van Limbi Stirumstraat 3. Utrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Gorinchem: K.D. vj Kampen te Abcoude: te Veendai Wildervank: H. Eendebak Dalfsen; te Zwaagwesteinde drs C. de Bildt aldaar, die dit berol heeft aangenomen te Monster: J. Kievit te Stellendam en Ouddorp; Steenwijk: J. Huizebosch te Wo brugge; te Ridderkerk: L. J. Boun te Zoutkamp; te Klazienaveen: J. Sonneveld te Scheemda. Beroepbaar: drs A C. de Bildt Zwaagwesteinde; J. J. A. Doolaaqj! Randweg 9 a te Ens. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Eindhoven: M. Brani te Ermelo; te Groningen-N. J. man te Dalfsen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Middelburg: Mondria te Waardenburg. Jerleden ze cris >rden. itatie d opsteli ken. ItndT n, maa k in rui op h mmige m rond ntjes, voi ir zorgd" de D die de g 'Jfcpeld, i door PvdA. breuk i indier doen, 1 „dond verklaa Irukkel >inet ui ongen zaken ?k tas trderhe de lijn en zij tiek dei tdoek NEW YORK In een vergade ring van een 80-tal An erikaan- se en Zuidafrikaanse kerklei ders zijn de „toenen ende wreedheid en de duivelse on- derdrukkingsn ethoden, die blanke racistische minderhe den de grote zwarte n eerder heid in Zuidelijk Afrika aan doen" veroordeeld. De kerkelijke autoriteiten vroegen de Amerikaanse regering om hulp aan M ozan bique en Angola. De con ferentie werd gehouden onder ver antwoordelijkheid van de Aneri- kaanse raad van kerken en de rooms katholieke conferentie. Onder de aanwezigen waren de anglicaanse bisschop van Lesotho, Desn ond Tu tu, de nieuwe secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse raad van ker ken. John F. Thome, ds E. T. S Buti sr., de voorzitter van de zwarte Ne derduits gereformeerde kerk, aarts bisschop Dos Santos van VI aputo en de methodistische bisschop van An gola En ilio de Carvalho. Verder was aanwezig Sally Motlana, de Zuidafri kaanse n edewerkster van de missie van kerken van geheel Afi Volgens de conferentiegangers ben de VS nog de n ogelijkheii handen, mee te werken aan het stel van de n enselijke waardigi in Zuidelijk Afrika. Zij dienen grenzen open te stellen voor Z\ afrikaanse ballingen en een emba te leggen op de verkoop van wai en militaire uitrusting aan Zi Afrika. De Verenigde Staten n voorts verhinderen dat Amerikaa burgers als huurling ln dienst in het Rhodesische leger. mier E eringsvi onkelijk ndpoliti kabint id gehe Sngsplar februa itie de i het we Iner zou Den U minis ti lnetsbei 'erp vi •r niet rde Vai üd te 2 •ntwer digen. van De :elijkhe< r samei - woon voor zo £fdbaar c echter De bijeenkomst werd toegespi door de An erikaanse ondem van buitenlandse zaken, Willi an Ednonson, die hen uiteenzette de Amerikaanse regering neul staat tegenover investeringei Zuid-Afrika, maar afwijzend tegenover investeringen in Nan De Amerikaanse regering oi zoekt op het ogenblik of het wel is dat Amerikaanse bedrijven ln n iblê belastingfaciliteiten vangen. ^oop «lotte hi •tsmei de p: een vc Uyl, dat lar het bevre 'eede Dat be: ing zo wetsoi nteigeni de gebn te vorr r0 Inet! lini r nfen b s*TVei 1 Da

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2