Dus u wilt'n luxe Ogel Rekord met een gratis sdiuifdak? Dat kon. Mittertreiner gehuldigd KUNST Bitter Lemon, nieuw spel van Dimitri Frenkei Frank Ballet-carrière van veertig jaar Protest tegen misère bij mime- gezelschappen Franse prijzen voor Nederlanders Manifestatie in Amsterdam tegen CRM-bezuinigingen Twee kemphanen en één vrouw BINNENLAND Trouw/Kwartet door Hans W. Ledeboer ZATERDAG 19 MAART 1977 door André Rutten ROTTERDAM „Bitter Le- mon", het nieuwe spel van Di mitri Frenkei Frank, is de laatste vier weken al in ver schillende plaatsen in Neder land gespeeld, maar donderda gavond was de officiële premiè re ervan in het Hofpleinthea ter, waar het tot en met 27 maart blijft, waarna het tot eind november weer op vele plaatsen te zien is, in mei in het Nieuwe de la Mar in" Amsterdam. In het programma schrijft Dimitri Frenkei Frank dat hij dit spel voor Jenny Arean, heeft geschreven, om dat zij zoveel in haar mars heeft, zodat hij iets wilde maken waarin ze dat allemaal kwijt kon. In Carol van Herwijnen en Lou Landré gaf hij haar twee sterke karakterspelers als tegenspelers. Je zou het eenvoudiger kunnen zeggen: het is een spel voor een dame en twee heren, die alle drie op het toneel van wanten weten. Want het aardige van Dimitri Fren kei Frank vind ik, dat hij, niet van het begin af aan, maar op de duur wel vooral geïnteresseerd is in goed komediespelen, zodat voor h#m to neelschrijven allereerst is goede to neelspelers materiaal verschaffen, waar zij zich in kunnen uitleven. Merkwaardig Het merkwaardige is nu, dat hij in „Bitter Lemon" in feite Lou Landré en Carol van Herwijnen meer moge lijkheden aanbiedt dan Jenny Are an, die veel meer kan dan zij in deze vertoning kan laten zien. Want wat is zij daarin? Een rijk vrouwtje van even in de dertig, dat na een huwe lijk van zeven jaar met een bekakte echtgenoot (Carol van Herwijnen) nu eens uit een volkskroeg een pittige arbeider (Lou Landré) mee naar huls genomen heeft voor mogelijk opwin dend vervolg van een animerende eerste kennismaking. Er ontstaat dan een gevarieerd kemphanen-gevecht tussen echtge- AMSTERDAM Een groot deel van de Nederlandse mlme-spelers heeft donderdag voor het gebouw van het Nederlands Mlme-centrum aan de Blauwburgwal in Amsterdam gedemonstreerd voor het behoud van de mime-groep „Waste of time". Binnen het gebouw vergaderde de mime-commlssle van de Raad voor de Kunst. Deze commissie heeft kortgeleden minister Van Doorn geadviseerd „Waste of Time" in het komende seizoen geen zogenaamde ge zelschapssubsidie te geven. Dat scheelt de groep,tweederde van haar inkomsten. Dat vinden de Neder landse mime-spelers onaan vaardbaar. Het is volgens hen de doodsteek voor „Waste of Time" en een verwaarlozing van de toch al slechte mime-slstuatle in ons land. De vijf in ons land werkende mime- gezelschappen ontvangen per Jaar samen 2,3 miljoen gulden subsidie, op voorwaarde dat zij elk niet meer dan tien mensen in dienst hebben. In totaal worden zo niet meer dan dertig mlme-spelers gesubsidieerd. De helft daarvan verdient minder dan het minimumloon, volgens de kunstenaarsorganisatie NW. Onge veer 150 mlmespelers hebben geen werk, terwijl de mlmeschool in Amsterdam jaarlijks zes volwaardi ge mlme-spelers aflevert DEN HAAG Het Frans Ge nootschap voor Kunsten en Lette ren heeft zes Nederlanders onder schelden. Op 24 april worden de onderscheidingen tijdens de plechti ge jaarlijkse zitting van het ge nootschap in Parijs uitgereikt. Dirigent Jet 8omers uit Heerlen krijgt dan de medaille met de robij nen. De bariton Bernard Kruysen, perschef Theo Kroon van de ANWB en organist-componist Louis Toe bosch uit Tilburg krijgen de zilveren medaille. Muziekrecensent Wouter van Gooi uit Den Haag en G. van Voskuylen uit Wijhe worden onder schelden met bronzen medailles. AMSTERDAM Kunstenaars gaan vandaag in Amsterdam de straat op om er te protesteren tegen het bezuinigingsbeleid van het mi nisterie van CRM. Om half twee begint een demonstratieve optocht op de Westermarkt en men hoopt om vier uur bij de Jaap Edenhal te zijn, waar dan een manifestatie zal beginnen. Een groot aantal arties ten zal daar optreden. De kemphanen in „Bitter Landré noot en nieuwe vriend, die wel el- kaars tegenstellingen zijn, maar niettemin aan elkaar gewaagd wat het bekvechten betreft, ieder in het eigen Jargon. Een gevecht in ver schillende ronden met de vrouw als i": Carol van Herwijnen en Lou inzet. Alhoewel zij in feite het ge vecht leidt, er richting aan geeft en de uitslag bepaalt wat niet weg neemt dat het gevecht zelf spectacu lairder is en de kansen op komische effecten, die er al Inzitten, nog wor den vergroot door het eendrachtig dronken worden van de twee vech ters. Het wordt in de regie van de schrij ver zelf perfect gespeeld, maar voor mij ls het een soort opgeklopt diver tissement dat te lang aanhoudt. •RECI lgradc toten, igen z ons ng uit ag ech stblok Dit zi m (bi ■Utree fNed femati Belgr 1975 i cendei fnenwi it er s iprake 1 i de nege di.ssi ben heff >r de mini; ond il- en nspor Igens pbes ewerl r 2.7( n een N H7 ns Cl ChL Jap wore lijke i woi i. Prii soek g >raan: verte lands Dit gsdiei akt Als u snel genoeg bent, kunt u deze Opel Rekord, met 2 of 4 deuren, aanschaffen met een gratis schuifdak zonder daarvoor één cent bij te betalen. Dit Opel-Voor- jaarsaanbod is eenmalig en de serie beperkt. Op aie manier wil Opel alvast met u het voorjaar inluiden. Maar dan moet u wel snel zijn. Stap nu naar uw Opel-dealer en beslis. AMSTERDAM Een jubileum zoals dat van Johan Mittertreiner drukt de Nederlandse balletliefhebber onbarmhartig met de neus op de feiten. In zijn balletloopbaan van veertig jaar heeft Mittertreiner een totale danshistorie meegemaakt. Hij heeft er zelfs een integrerend deel van uitgemaakt. Die historie liep van het volstrekte niets via een begin waartegen vrijwel iedereen vreemd aankeek, tot een levende danskunst die ver buiten onze landsgrenzen een goede naam heeft. Het idee voor dit ballet is niet Nijtnsky heeft „Jeux" eerder maakt en Van Schayk geeft zelip dat hij als eerbetoon aan groeperingen van hem heeft gepast. Walter Gore maakte op zelfde Idee zijn „Streetgames". Maar er ls ln ons land geen histo rische ballettraditle. Er ls heel vroe ger wel zo'n traditie geweest: van de zeventiende tot de negentiende eeuw. In de loop van de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw is die van tafel geveegd, leegge bloed tot niets. Hard werken Mittertreiner ls 62 Jaar. Een Jubi leum van veertig Jaar betekent een begin op 22-Jarige leeftijd en dat ls heel laat voor een danscarrière. Het betekent dus, dat Mittertreiner zijn leven lang harder heeft moeten wer ken, tegen een heel wat onwilliger lichaam heeft moeten vechten dan anderen om dat lichaam om te vor men en te dwingen tot een goed instrument. Anderen immers zijn tien tot vijftien Jaar Jonger als zij definitief hun keus oepalen voor de danskunst en ln academies onder bekwame leiding hun harde training beginnen. Dat ls nog altijd regeL HIJ ls begonnen bij de groep van Yvonne Georgi, werkte na de oorlog bij het ballet der Lage Landen, kwam, na een korte tijd in het bui tenland bij het Nederlands Ballet, later bij het Nationale Ballet. Danste een groot aantal academische rollen Romeo en Julia, Het Zwanenmeer, Giselle en meer eigentijdse stuk ken. Werd echter vooral bekend als karakterdanser om zijn expressivi teit en zorgvuldigheid. 't Laatst Mittertreiner danst niet meer, maar maakt als leider van de interne orga nisatie nog altijd deel uit van de artistieke staf van het Nationale Bal let. Hij staat voor het laatst op het podium in het ballet „Jeux" dat Toer van Schayk speciaal voor zijn Jubi leum maakte op het „Poème dansé Jeux" van Claude Debussy. Met dat ballet ls Mittertreiner donderdaga vond in de Amsterdamse stadsschouwburg gehuldigd. Maar Van Schayk moest Iets aal voor Mittertreiner makea' werd een beetje nostalgisch wat sentimentele melodrama it ero be; ir dar svrouv vullen Wat weemoedig, geen juicl feestballet. Ook geen choree fisch meesterwerk maar dat kan v niet met zo'n „gelegenheldsbajldt dat altijd een stukje maakwer en niet kan worden geboren zenlijke gedrevenheid van de o graaf. De aandacht van toeschouwer wordt mooi op tertrelner gevestigd. „Jeux" kon en 24 maart terug ln Amsterdan maart ln Rotterdam en 31 m weer ln Amsterdam. uit n e elf1 wanr dit i word het de a: iand vrouv len en (of iwdag hing v de vn toe 1 rol in gene N HA lieuh; i het te fen eer- nenla rd c ngst koste akt v i'erktt een van atscc •2.0 liter motor»halogeen-kop lampen «halogeen-vèrstralers «van binnen uit verstelbare buitenspiegel «kaartentas in portier» vinyl-hoofdsteunen «bumper- rozetten vóór en achter«elektrische ruitesproeiermet intervalschakelaar zijstrippen met rubber inleg «schuifdak (met ventilatiestand)«2-deursf 19.120,- 4-deurs f19.720,-. Deze modellen zijn beperkt leverbaar. Prijzen incl. BTW, af General Motors. Scène uit „Jeux" met rechts de jubilerende 62-jarige Johan Mittertreiner allee zi deze so pre r gehi eproir onder behot n heet i met

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 10