Paolo Freire leert Sao Tomé méér dan het abc Hervormde best-sellers" komen uit Driebergen Augustinus-woordenboek 'waar monnikenwerk' Bijbelweek voor mensen die wel en die niet in de bijbel lezen Relatie evangelischen" en joden verbeteren is Bijscholingscursus voor onderwijzers Ruim een miljoen uit de zendingsbus Amerikaanse Tijdschriften Hierbij 5.000.- VANDAAG j VOORBIJGANG^/ nÜD. VRIJDAG 18 MAART 1977 KERK Trouw/KwartetEudj door C. Michael de Vries Je verwacht eigenlijk dat hij jiddisch zal spreken zozeer lijkt hij op het gangbare beeld van een wijze Oosteuropese rebbe. Maar hij spreekt Engels, omdat ik zijn moedertaal, Portugees, niet ken. Hij doet dat behoedzaam, herhaaldelijk zichzelf verbeterend als hem een betere term te binnen schiet. Paolo Freire (35», Braziliaan-in- ballingschap. heeft zich een we reldnaam verworden als pedagoog der onderdrukten. Van Jongs af aan geïnteresseerd in taal. kwam hij via de taaifilosofie en de communicatie- leer terecht in het gebied waar hij nu als een der grote autoriteiten geldt het onderwijs ..Autoriteit" is overi gens een begrip dat hij verafschuw t, en onderwijs" is bij hem ondubbel- zinning politiek geladen. De kern ervan is wat Freire noemt „consclën- Usatie" (..bewustmaking"). Ook toen ik professor was in de de nis en de filosofie van het onderwijs, aan de universiteit van Recife, heb ik het praktische werk met de ongeletterde arbeiders en boeren altijd voortgezet Ik heb veel van hen geleerd, en alleen op basis van die ervaring en uitwisseling heb ik mijn theorie van het onderwijs (hij gebruikt steeds het woord ..educa tie". letterlijk „uit leiding", nl. uit et-n toestand van onbewustheid CMdeV) kunnen ontwikkelen. Leren lezen en schrijven kan nooit doel-op- zichzelf zijn, het gaat er uiteindelijk om. te Ieren de werkelijkheid om ons heen te lezen en te analyseren. En vervolgens, natuurlijk, dat be wustzijn om te zetten in daden B«-n je marxist? ..Ik ben geen expert op het gebied van de marxistische filosofie. Maar ik heb er niets op tegen, marxist genoemd te worden in dc zin. dat mijn benadering van de werkelijk heid ..dialectisch" is Dat is inder daad een karakteristiek van het marxisme Scholen zijn niet los te denken van het systeem, waarbin nen ze functioneren. Met andere woorden hei gaal mij om de doelstelling van de scholen. Waartoe leiden ze op? Wat is hun politieke en ideologische uitgangspunt? Waarom ben je in 1964 je land uit gezet? „Omdat mijn pedagogische ideeën in praktijk werden gebracht. De Bra ziliaanse autoriteiten zagen dat met lede ogen maar ik ben er gelukkig mee." Er wordt gezegd, dat je revolutionai ren kweekt door de mensen te leren, ..de werkelijkheid te lezen". Daar ben ik blij mee. Natuurlijk: door degenen dié erop uit zijn. hun macht te handhaven omdat ze daar van leven, tegen de belangen van de meerderheid in, moet mijn methode wel als subversief ervaren worden. Je hebt in verschillende werelddelen gewerkt, maar de laatste tijd vooral in Afrika Ja. met name sinds de tweede helft van 1975. Toen zijn de Wereldraadaf delingen voor Onderwijs en voor de Participatie van de kerken in het ontwikkelingswerk, plus het IDAC (Instituut voor culturele actie, een onafhankelijke, in Genevè gevestig de organisatie CMdeV» gaan sa menwerken met het Ministerie van Onderwijs in Guinea-Bissao. In Juni 1976 ben ik voor het eerst naar Sao Tomé en Principe, de kleine eilanden voor de kust van Westafrika, gegaan. Op grond van de daaruit voortge vloeide overeenkomst tussen de ge noemde instanties en de regering van dat gebied hebben we in decem ber van het vorig jaar op Sao Tomé gedurende 18 dagen een „seminar" geleid. (Ik zeg „we", omdat mijn Elsa meegaat niet omdat ze mijn vrouw is, maar omdat ze meewerkt in de projecten). Daar is toen het eerste nationale team van Sao Tomé t bekend gemaakt met de technieken van het volwassenen-onderwijs aan ongeletterden. Het is de mooiste er varing geweest, die we ooit gehad hebben: een optimaal evenwicht van theorie en praktijk. Wal is de praktijk? Om te beginnen doen we ter plaatse, dus in de streek waar de deelnemers vandaan komen, een eenvoudig maar serieus onderzoek naar de woorden die van lundamenteel be lang zijn in de dagelijkse onderlinge communicatie. Daaruit maken we een keus waarbij we natuurlijk bepaalde taalkundige normen aan leggen, naar gelang van de karakte ristieke moeilijkheden van een be paalde taal. Maar behalve dat Is er ook een politiek criterium: we trach ten de woorden te vinden die het beste uitgangspunt leveren voor de discussie met de deelnemers betref fende de werkelijkheid waarin ze leven. Ik zal je een voorbeeld geven: in Sao Tomé was het eerste van de zestien, zeventien woorden, waar mee we gewerkt hebben, het woord „bonitu". In het portugees betekent dat „mooi". Maar het is ook de naam van een vis. Taalkundig was het een erg geschikt woord, omdat het uit drie lettergrepen bestaat: bo-ni-tu, vanwaaruit je vijftien verschillende klanken kunt leren: ba-be-bi-bo-bu. na-ne-ni-no-nu en ta-te-ti-to-tu. Met die lettergrepen kan je weer allerlei combinaties maken, dertig, vijfen dertig verschillende woorden soms. Maar al pratende over de situatie, waarin het woord bonitu gebruikt wordt, konden we met de ongeletter de deelnemers tal van problemen bespreken bv. de wederopbouw van hun land na het koloniale regi me en zo begonnen de mensen allerlei samenhangen te ontdekken, waarvan ze zich voordien niet be wust waren. Gebruik je ook visuele hulpmid delen? Nee als je daaronder verstaat een middel waarmee de leraar zijn „leer stof" toegankelijker probeert te ma ken. Ja. als je daaronder verstaat een middel waarmee „de onderwij zer" en de „leerlingen" samen een kritische analyse maken van het on derwerp. Anders gezegd: een voor stelling van een bepaalde dimensie van de werkelijkheid waarin de mensen leven. In Sao Tomé tekende een jonge man, een deelnemer, een stuk strand, vissersboten die de kust naderden, een paar mensen op het strand, kokospalmen en een huis. en een man met een vis zeer juist: een bonitu! in zijn handen. Kortom: aspecten van de werkelijk heid die de mensen dagelijks erva ren. Wij noemen dat „codificatie", en die codificatie is een uitdaging om zowel de „onderwijzer" als de Paolo Freire is stafmedewerker van de eenheid voor vorming en vernieuwing van de wereldraad van kerken. „leerlingen", om die kritisch te ana lyseren. Wat was er nu zo uniek aan je werk in Sao Tomé? De voorbereiding, het eigenlijke se minar. en de follow-up. We hadden van te voren de plannen gecoördi neerd met de ministers van Onder wijs, van Landbouw en van Gezond heid. Geen geïsoleerde projecten dus, maar van meet af aan de groot st mogelijke integratie. De mensen was eerst gevraagd of ze als „leerlin gen" mee wilden werken aan het project: de vorming van het eerste nationale team dat de volwassen ongeletterden van het eiland zou gaan leren lezen en schrijven en een bijdrage te leveren aan de wederop bouw. van het land. Het seminar zelf gaf ons dagelijks de gelegenheid, urenlang met de toekomstige „on derwijzers" aan de hand van de ge zamenlijk ervaren praktijk de theo rie uit te werken. En aan het eind is er met de deelnemers een plan opge steld voor de voortzetting en uitbrei ding van dit werk. Dat plan is, voor zien van de handtekeningen van de ministers, ter subsidiëring voorge legd aan een Canadese instantie. Dat geld zal er wel komen. Politiek gezien zijn de omstandigheden in Sao Tomé vrijwel ideaal: 75.000 in woners dat kan een prachtige democratie opleveren, „face to face"! DEN HAAG De Centrale voor vormingswerk-Hervormde vrouwendienst te Driebergen verkocht in de laatste vier jaar (1973 t m 1976i ongeveer 150.000 brochures Werd in 1973 vooreen bedrag van 25 645 gulden verkocht, in 1976 steeg dit bedrag tot ruim 125.000 gulden. Onder de uitgaven waren best-sellers als „Apartheid hebben wij er part aan?"; „Te gek om 'los' te lopen", een uitgave van het Toerustingscentrum van de gerefor meerde kerken en de centrale in verband met de in 1976 gehouden gecombineerde vergadering van de generale synodes van beide kerken, en „Naar een verantwoord beleid", over de samenwerking van kerkvoogdij en diakonie in de gemeenten DEN HAAO - Volgend Jaar begin nen de eerste cursussen voor de bijscholing van kleuterleidsters en onderwijzers zonder hoofdacte. Het is de bedoeling dat al deze leerkrachten voor 1983 zo'n cursus kunnen volgen. Als dan In dat jaar de nieuwe wet op het basisonderwijs in werking treedt, zullen alle leerkrachten In dezelfde sala risschaal vallen De betrokkenen gaan er ongeveer tweehonderd gul den per maand op vooruit. De bijscholing is nodig omdat kleu ter- en lager onderwijs te zijner tijd worden samengevoegd in de nieuwe basisschool voor vier tot twaalf Jaar. Dat is althans de strekking van het wetsontwerp dat minister Van Ke- menade gereed heeft liggen. Als die nieuwe basisschool er komt. zullen alle leerkrachten volgens één schaal gesalarieerd worden. De op leidingsscholen voor kleuter leidsters en onderwijzers zullen wor den samengevoegd Wel komt er binnen die ene opleiding een moge lijkheid tot specialisatie (voor oude re en jongere kinderen). In de overgangssituatie zullen er nog leerkrachten zijn met oude be voegdheden die alleen gelden voor óf kleuteronderwijs of lager onder wijs. Door bijscholingscursussen kunnen deze leerkrachten zich reeds bekwamen voor een nieuwe be voegdheid Kleuterleidsters krijgen hun salarisverhoging pas als de nieuwe wet in werking treedt. On derwijzers zonder hoofdacte die op een lagere school les geven krijgen de verhoging zodra ze de cursus vol tooid hebben De Centrale voor vormingswerk geeft voorrang aan het verschaffen van schriftelijk materiaal voor de toerusting van gemeenteleden. In het jaarverslag, dat maandag 28 maart op de voorjaarssynode van de hervormde kerk in bespreking zal komen, worden twee taken van de kerkelijke gemeente welke in el- kaars verlengde liggen genoemd: de toerusting en vorming van gemeen teleden. bijv. voor het werk dat bin nen de gemeente gedaan moet wor den. zoals o.a. training van ambtsdragers voor huisbezoek; én de toerusting en vorming van ge meenteleden voor hun taak in de samenleving, zoals bijv. in de organi saties. die zich met opvoeding en vorming bezighouden. Daarbij zal onderzocht moeten worden in hoe verre het mogelijk en wenselijk is^ dat kerkelijke gemeenten deelne men in plaatselijk vormingswerk, zo dat zij al bij de totstandkoming van een plan een duidelijke inbreng hebben. Vrouwendienst In het jaarverslag wordt er aan her innerd dat het nu vijf jaar geleden is. dat de Centrale voor vormingswerk fuseerde met de Hervormde vrou wendienst (HVDi. Wel kan er nog steeds van twee „werkvelden" ge sproken worden; het terrein van de vorming en toerusting van ambtsdragers en gemeenteleden en daarnaast het terrein van de vor ming en toerusting van vooral vrou welijke gemeenteleden en ambtsdra gers. Maar juist het bestaan van deze twee werkvelden heeft allerlei moge lijkheden van wederzijdse positieve beïnvloeding en stimulering, het geen ook op de samenwerking van beide functionarissen, mevr. M. A. de Vlieger en dr C. van Gelder een gunstige invloed heeft. Hier en daar dagen toenemende activiteiten van HVD-commissies mannelijke groe peringen uit tot een grotere betrok kenheid bij vorming, training en toe rusting. Een voortgaande integratie van mannen- en vrouwenarbeid is vooral daar waarneembaar waar steeds meer vrouwen zitting hebben in kerkeraden en zij het in minde re mate in meerdere vergaderin gen en daar zeer actief zijn. OEGSTGEEST In veel her vormde kerkgebouwen staat of hangt een bus voor het werk van de zending. Daarmee is er voor de kerkgangers yekelijks eenisenvou- dige ge^ Snheid een bernl? voor dit werk te staan. Het gaat hierbij meestal om kleine bedragen, aldus de hervormde raad voor de zending te Oegstgeest, „maarvele kleintjes maken één grote!". Dat bleek ook voor 1976 te gelden. Een telling wees uit. dat vorig jaar voor de eerste keer meer dan een miljoen gulden uit de bus(sen) is gekomen, n.l. 1.001.653.59 AMSTERDAM „Bijbel, een boek om te vieren" is het thema van de Bijbelweek die dit jaar voor het eerst zal worden gehouden. Dat is van 9 tot en met 15 oktober. Deze week is een initiatief van de RCOB, de raad voor contact en overleg betref fende de bijbel. Daarin zijn veertien kerken en geloofsge meenschappen en een aantal bijbelorganisaties, zoals het Neder lands Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting, ver tegenwoordigd. Ze hebben zich alle achter deze Bijbelweek gesteld. WASHINGTON Een hoofdartikel in het befaamde ..Evangelical" tijd schrift „Christianity today" (chris tendom vandaag) bepleit de onmis kenbare „wazigheid" te halen uit de betrekkingen tussen „Evangelicals" (evangelischen) en joden. In het redactionele stuk onder het opschrift „Laten we de wazigheid ophelderen en toch vrienden blij ven" wordt gezegd dat de joden en in het bijzonder Israël van de kant van de evangelischen veel steun hebben gekregen voor hun zaak. Evange lischen hebben toerisme naar Israë bevorderd, zich sinds de stichting uitgesproken ten gunste van verde diging van Israël tegen agressie van buitenaf, zij hebben hun naam laten gebruiken voor joodse druk voor maatschappelijk recht in de Sovjet- Unie en hebben joden geholpen die van Rusland naar Israël wilden emi greren. Maar. aldus Christianity Today, „niet weinig evangelischen verwar ren de politieke staat Israël met het geestelijke Israel Het blad spreekt de hoop uit „dat vele Israëli's Jezus zullen leren ken nen als hun Heiland...' en „de evan gelische zouden van jun Joodse vrienden moeten houden en de Jood se zaak steunen zonder te suggere ren dat zij Jodendom beschouwen als een geloof, voldoende om verlos sing te verkrijgen".Daar wordt aan teogevoegd„Onze Joodse vrienden zullen moeten leven met onze over tuiging. zoals wij hun recht erkennen om bekeerlingen onder de niet-joden te maken" De RCOB dringt er bij de plaatselij ke kerken en parochies op aan, reeds nu voorbereidingen te treffen. Deze Bijbelweek zal voortaan ieder jaar in oktober worden georganiseerd door de RCOB. Het is niet de bedoeling dat alleen in de zondagse ere diensten aandacht geschonken wordt aan het thema, maar dat dit het gespreksonderwerp zal zijn voor alle catechisaties, bijbelkringen, ge spreksgroepen en gemeenteavonden die in die week worden belegd. Uiter aard kunnen deze activiteiten ook gezamenlijk worden ondernomen, bijvoorbeeld in het kader van een plaatselijke raad van kerken. Deze bijbelweek wordt georgani seerd om de leden van de kerken bij vernieuwing te bepalen bij de waar de van het boek dat hen vanuit de eeuwen is overgeleverd. Zij gaan misschien dagelijks met de bijbel om, maar zullen toch behoefte heb ben om eraan herinnerd te worden (ADVERTENTIE) voor Nieuwe Testamenten in Brazilië wow TCSTANÜ.T Het is gemakkelijk geven, wanneer we zien wat de Heere óns geeft. Aldus S. te R. Giro 901.000 t.n.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp, met verm. „N.T.-en Braz." Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Van een onzer verslaggevers EINDHOVEN „Tolle. lege" (neem en lees), het Latijnse kinderversje, dat zo'n be langrijke rol heeft gespeeld bij de bekering van de kerkvader Augustinus. heeft nieuwe ac tualiteit gekregen. Dezer da gen is in Eindhoven het eerste deel verschenen van een speci aal Augustinus-woordenboek. De oplaag bedraagt slechts zeshon derd exemplaren In totaal zal dit woordenboek (de Catalogus Verbo- rutn s »ncti Augustini) circa dertig c! -i tellen W:i.ie-er het woordenboek eenmaal compleet is zullen daarin letterlijk alle woorden uit alle 122 werken van Augustinus gecatalogiseerd zijn. met als enige uitzondering het woordje 'et' (en). Het initiatief tot deze uitgave werd tien jaar geleden genomen door onder andere pater dr. J. Wilderbeek van het Augustij nenklooster Mariënhage te Eindhoven. Men is uitgegaan van de nieuwe uitgave van de complete werken van Augustinus. die verzorgd wordt door de Belgische firma Breepols Tel kens als daar een nieuw deel ver schijnt. worden alle bladzijden gefo tokopieerd. Van elke pagina worden dan net zoveel afdrukken gemaakt, als er woorden op staan. Elk afzon derlijk woord wordt daarna boven aan de kopie geschreven Deze fi ches worden vervolgens per deel al fabetisch gerangschikt, waarna er een kaartsysteem ontstaat, aan de TOUL LIG E 7DUXLCGE Het wapen van de paters augustij nen. De tekenen van de bisschoppe lijke waardigheid rusten met kruis en doorboord hart (zinnebeeld van de door genade getroffen Augustinus) op een boek. Er onder: Tolle lege. hand waarvan het woordenboek op het betreffende deel kan worden sa mengesteld Het nu verschenen eerste deel van het woordenboek behandelt zo Au gustinus' commentaar op het evan gelie van Johannes. Met behulp van het woordenboek kan dan snel wor den nagegaan, op welke bladzijden een bepaald woord voorkomt. Om het zoeken te vergemakkelijken, geeft het woordenboek ook nog aan op welke regel het woord staat. Het samenstellen is een waar mon nikenwerk. volgens pater Wilder beek. De augustijnen krijgen daar bij de medewerking van de gemeen te Eindhoven. De Ergon-bedrijven (de sociale werkplaats) van de ge meente zorgen voor het drukken Vier werknemers van de Ergon- bedrijven zorgen ook voor het foto- copiëren van de bladzijden Op het ogenblik is de heruitgave Onder de antwoorden die prof Van Ruller in zijn boek „Wai zou ik naar de kerk gaan?" gal ik ook dit; Om weer op toontx te komen. Ik haal het boek er bij. Ik weet niet meer wat hij van zegt. Ik wil er zelf eens even nadenken. Op toonhoogte, wa dat kunnen betekenen? Het met de muziek van ons leve maken. Wat is dat voor muziek gaat niet over de melodie, ook over het ritme. Het gaat ove toonhoogte. Als je zingt, en v als je zonder begeleiding kot zitten, dan loop je de kans te ken. Natuurlijk zijn er geoel zangers die daar geen last van ben, maar huis-tuin-en-kei zangers zakken een halve toi meer. En als dan het orgel piano de melodie overneemt, merk je het. 't Is geen gehoor, gen we soms. Vooral als er wel leiding was en je zakte toch. J« met je levensmuziek, want mens geeft toch zoiets als muzi Van zakken in toon. Je verliest de h< ning. waarop je begon. Het dreigt mislukking te worden. Wat zo en fris begon kan gemakkelijl chain flater worden. Je gaat naar de wetso om die toonhoogte weer op te i Zingen ze daar dan zo goed? kan best, maar hoeft niet. Mai het goed is, is daar wel de abs et w toon te horen. Ik verlaat het maar een beetje, daar is wel d< de melodie te horen. De muzie|6eme( van je verwacht mag worden, je welluidend bent. Ik kan ra antwoord steeds beter indenki bent gezakt. Waardoor? Dat van alles zijn. Je was zo druk Je werd door allerlei andere geabsorbeerd. Of. je was werl met iets heel goeds bezig. Je ha ook in de kerk gehoord en mee men. Maar toen kwamen d leurstellingen. Je kan er niet tegen op. In je werk, in je actie, gezin, op school. Dat rijtje dat ger in de kerk altijd genoemd als een teken dat niemand i denken dat hij er niet bijhoordi iedereen kan er weer de hoogt« gen die bij hem past. Misschi dat wel de bedoeling. En missi kunnen wij de toonhoogte niet den zonder eikaars begeleidin In c kabi ken 197 basis voork jaar I 197 aan g tegen sontv tegen 197 197 'har van d wat die bijbel ook voor mensen van vandaag kan betekenen en hoe zij ermee moeten omgaan. Tevens is het de bedoeling in die week wegen te vinden om ook mensen die de bijbel niet lezen en vaak totaal niet kennen dit „boek, om te vieren" in handen te geven. Voor deze eerste Bijbelweek hebben werkgroepen van de raad werkmate riaal verzameld rondom het bijbelge deelte Nehemia 8 vers: 1-13. In die tekst wordt verteld hoe Ezra de wet voorleest, vertaalt en verklaart aan de mensen die uit de Babylonische gevangenschap zijn teruggekeerd. Voor predikanten en ambtsdragers wordt een werkboekje gereedge maakt met materiaal dat op tal van manieren in het kerkelijke werk kan worden gebruikt. Teleac bereidt op dit moment een serie van veertien programma's over de bijbel voor. Deze televisiecursus is speciaal bedoeld als een eerste kennismaking met het boek. De Evangelische Omroep begint in mei met een serie van vijftig pro gramma's gewijd aan de bijbel. Het zal minstens vijf jaar duren om deze serie op het scherm te brengen. In de eerste programma's zal vooral aan dacht geschonken worden aan de ontstaansgeschiedenis van de bijbel. De IKON begint op 16 oktober met een televisieserie waarin de vraag wordt behandeld hoe bijbelverhalen aan kinderen kunnen worden ver teld, hetzij op school, hetzij in het gezin. Beroepingswerk NED HERV KERK Aangenomen naar Herwijnen B. Gijsbertsen kand. te Lunl het beroep van de gen.syn. tot| voor buiteng. werkz. .landmacht): H. Stam, ka Amersfoort; naar Zwarteb Terschuur: H. Roseboom, kan Barneveld. die bedankte voor! kensgraaf. Haaften. Jaarsvekj merik, Molenaarsgraaf, Lekkerland, Oosterwolde Poederooijen, Schoonrewoerd,U lendam, Wekerom en Zegveld| Afscheid op 20 maart van Den| (zendingspred. te Tomohon, r sië): drs S. Runia, wegens 1 ming tot wetenschap, medevj aan de theol. faculteit aan cf niversiteit te Utrecht; van rom; A. Beens ber. te Sommef van Stolwijk: J.M. de Raad, IJsselmuiden. Intrede te Nijkerk: J. Vos uit P te Ballum/Hollum: kand. A. T( te Arnhem. ene Mï\\ tod kant rtetl kar roor! irsveld if. Ni 1de woerdLw egveldl ledevl tad, h (Vervol n de BI gei GEREF.KERKEN Beroepen te Luxemburg (Nei L^e die t den i wet* gemeenschap) dr P.K. Piloij®^ bonden geweest aan de The geschool te Ujungpandang. Iiikf,]iT, sië; te Sellingen: kand. C. Ki A hoven aldaar, die dit beroep. de aangenomen. ,beid Intrede te Rozendaal: H. Rod dit Valkenburg (ZH); te Leimuid^et de A.M. Los. kand. te Kampen. ntal j -gegaa D J A 1 de ber. te Haarlemmermeer Oo^ var GEREF.KERKEN VRIJG. mmeI Beroepen te Bunschoten: okvaa GEREF.KERKEN VRIJG.B Afscheid van Assen: Cnossen te Hoogkerk; te R.T. Urban te Goes-Brouwen zich ltaat van de werken van Augustinus ge vorderd tot ongeveer een derde. Van dit gedeelte hebben zij al twee en een half miljoen fiches gemaakt. Wanneer alle boeken van Augusti nus op deze wijze in woordenboeken verwerkt zijn. komt er als laatste deel van de Catalogus Verborum een lexicon over alle delen samen. Op deze wijze kan men ook nagaan welke verschuivingen in het gebruik van en de betekenis van een bepaald woord in de loop der jaren in het denken van Augustinus zijn opge treden. Het eerste deel kost zestig gulden en is te bestellen bij het klooster Ma- riënhage. Augustijnendreef 15. Eindhoven B APT.GEMEENTEN Intrede te Den Helder: C. Mdr. uit Makkum. naclr GEREF.GEMEENTEN J P"1 Intrede op 23 maart te Melifc Th. van Stuyvenberg uit tee" lGnoi Ds. G. Boer boren' DEN HAAG - Ds G. Boer telpositi' meer is door het breed modOg vai van de hervormde kerk perfbond benoemd tot predikant ten in vol van de contacten met de ïlizelf kerkelijke groeperingen. Dirt". Hi was van 1971 tot en met lb afk< zendingspredikant van dfhts si vormde kerk predikant vanferenpt lukse protestantse kerk te I en als docent verbonden aai ologische hogeschool van Deze benoeming houdt om nen een informatieve opdrj teneinde te onderzoeken oj wijze de hervormde kerk de groeperingen en de Nederli menleving van dienst kan zi hoopt en verwacht dat uit formatieve opdracht een del zal voortvloeien. Ds Boer za| predikant voor buitel werkzaamheden verbonden] kerk in haar geheel woi roepen Agt het k van »■-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2