Kinderen maken reportages D Het dal der Craddocks Aardbevingen Op bezoek bij Leger des Heils, in een klooster en in de gevangenis H am a oa WOENSDAG 16 MAART 1977 RADIO EN TELEVISIE TV-COMMENTAAR O door Ton Hydra AJ L O Met films over kankerpatiënten, verslaafde asfalt jeugd en aardbevingen staat ons voor straks geen onbezorgde tv-avond te wachten Er is niet een vrolijk alternatief, want wij worden op beide netten tegelijk met sombere aspecten van het leven geconfronteerd. De enige mogelijkheid om er aan te ontsnappen is niet kijken, maar tot deze ..onthechting" zal slechts een minderheid in staat zijn. Niet weinig mensen willen per sé trieste beelden zien Ik probeer er wel eens achter te komen wat hen drijft. Vaak een zucht naar sensatie en soms een behoefte aan zelfkwelling Anderen proberen in tragische gebeurtenissen waarschuwingen te ontdekken. Seinen die onmiddellijk van nut kunnen zijn voorde eigen situatie, of signalen van een naderende eindtijd, waarbij de gehele mensheid en het universum in het geding zijn Inzonderheid bij de EO wordt men gebiologeerd door laatstgenoemde signalen De gedachte aan een op handen zijnde eindtijd loopt als een alarmdraad door tal van programma's heen. Vanavond kunt u dit waarnemen in een documentaire over aardbevingen Met de wijze waarop feitelijke gegevens omtrent natuurverschijnselen werden gekoppeld aan bijbelteksten, had ik bij de voorvertoning moeite. Ik schrijf hier in de verleden tijd omdat zich na afloop een discussie ontspon, die waarschijnlijk enige veranderingen in het slot van de film tot gevolg zal hebben Of ik met de gewijzigde versie van harte kan Instemmen weet ik op dit moment dus nog niet. Echter, ook indien ik met samensteller Leo Slingerland van mening blijf verschillen, zal ik niet gaan twijfelen aan de oprechtheid van zijn bedoelingen. Ik ken Slingerland als een integer man Voor hem is het een opdracht, via bepaalde programma's te wijzen op het naderen van de eindtijd. Voor mij staat daar een enorm vraagteken, want vele generaties hebben hun episode voor de laatste gehouden. Een ander probleem is de manier waarop men de kijkers ermee in aanraking brengt De kans is namelijk groot dat de vreemdeling in dit „Jeruzalem" zal reageren met: „Ze proberen mij tot geloof te brengen door me bang te maken." Op deze lijn doorredenerend kan de oningewijde in verwarring raken. Hij zal zich bestormd voelen door allerlei vragen waarop hij via de televisie niet direct het antwoord verneemt. Hij kan na afloop gaan bellen en om antwoord vragen, maar doet die in verwarring gebrachte mens dat ook? Het grootste deel van de EO-documentaire bestaat uit een door Riet Diemer BUSSUM Daar moet je nu een kind voor zijn om onbevan gen aan iemand in de gevange nis de vraag te stellen: „Heeft uw moeder nou nooit eens ge zegd: houd ermee op?" Voor tien IKON-programma's voor de televisie op de vroege woensdagavond hebben kinde ren in de leeftijd van twaalf tot veertien jaar een aantal repor tages gemaakt onder het op schrift „Van onze speciale ver slaggevers." Ze interviewden thuislozen in een Leger des Heils-huis, een ontwikkelings werker. kinderen in een inter naat, kloosterlingen, mensen die een krant maken en bewa kers en gevangenen. Vanavond brengen Anouk. Jaqueli- ne en Richard een bezoek aan het Leger des Heils-huis voor thuislozen m Rotterdam. Uitzending om 19.04 uur op Nederland 2. De „reisleiders" van de ongewone schoolreisjes zijn door de hele serie heen Vvonnen Doets en Wim Neijman. In iedere aflevering mogen steeds drie andere kinderen de reportages samenstellen. Ze zijn „ontdekt" dank zij de medewerking van de hoofden van hun scholen. Wim Neij man en Yvonne doets hebben scho len in verschillende delen van het land opgebeld om geschikte kinde ren op te sporen. De jongelui, die een team vormen, hebben elkaar voor die tijd nooit eerder gezien. In gesprekken die vooraf met hen werden gehouden werd nagegaan of ze met elkaar kon den opschieten en of het onderwerp hen interesseerde. Veel van de on derwerpen werden door kinderen in het land bedacht. Maar voor een IKON-serie waren projecten als de brandweer of Schiphol minder ge schikt. Limonade Achter een glaasje limonade, zo ver telt Wim Neijman, werden de vragen bedacht. Vragen, zoals de volgende die aan thuislozen werden gesteld. Of de baas het moeilijk vindt om voor de mannen te zorgen? (De baas is dan de majoor van het Leger des Heils-red.) Heeft u zelf een mooi huis? Gaan ze op vakantie0 Hebben ze iets helemaal voor zich alleen: een huisdier? De kloosterlingen moesten zich be raden over het volgende: Bent u bang op straat? Heeft u wel eens ruzie? Heeft u zin om te trouwen? Krijgt u wel eens straf? Hoe bent u ertoe gekomen in het klooster te gaan? Bent u door uw vader en moe der gestuurd0 Volwassenen moeten zich dan toch maar door jonge verslaggevertjes la ten ondervragen Uit de antwoorden blijkt, dat de ondervraagden de kin- Verslaggeefstertjes interviewen een „thuisloze". deren hoogst serieus nemen en dat de oudste inwoner van het Leger des Heils-tehuis net zo goed wil antwoor den waarom hij daar zit als de man in de gevangenis. Aan de laatste werd gevraagd: Hoe komt het dat u hier terecht bent gekomen en bent u het ermee eens? Antwoord van de bewaker in de ge vangenis op de vraag: is het nu hoog seizoen? „Het is hier altijd hoogsei zoen. De belangstelling van het trio Marleen, Petra en Koen gaat ernaar uit of de spijlen van de ramen iedere dag worden gecontroleerd. Kan ie mand zijn haar laten knippeh? Wat gebeurt er als iemand vreselijk heim wee krijgt? Wat gebeurt er als een gevangene er niet meer tegen kan? (De observatiecel wordt gedemon streerd. Reactie van een kind: Je zou hier nog gekker worden). Van de bewaker willen de kinderen weten of hij ermee bekend is wat de gevangenen hebben gedaan. Hij zegt: „Dat weet ik niet, want'dat hoef ik niet te weten. Dat is de beste manier om met iemand om te gaan. Of iemand een oud vrouwtje een klap op haar hoofd heeft gegeven, kan ik beter niet weten." Zo reageert helaas niet iedere bewaker. Soepeler Speciaal vandaag Na de eerste aflevering van de jeugdserie Van onze speciale ver- laggevers (19.04), volgt Kenmerk. ONDERWERP: Het Anti-racisme- programma van de Britse vakbewe ging. Ned. 2/19.29 De NOS vertoont de franse film Een dag als alle andere. Jeanne die met grote inzet kankerpatiënten verpleegt, moet onder ogen zien dat zij aan dezelfde ziekte lijdt. Ned. 1/20.00 Het kruis in de asfaltjungle is een evangelisatiefilm. Pat Bonne speelt de rol van ds. David Wilker- son die met zijn organisatie Teen Challenge verslaafden ging op vangen. Ned. 2/20.30 De NCRV zendt het concert uit dat Albert de Klerk vorig jaar heeft gegeven op het Flentroporgel in het Bruckncrhaus te Linz, Oosten rijk. Hilv. 4/10.00 In het VAR A-programma kan men luisteren naar Verdi's opera Falstaff, uitgevoerd o.l.v. Tosca- En de maan scheen op Kylcna- moe is een hoorspelbewerking van het gelijknamige toneelstuk van de Ierse schrijver Sean O'Casey. Hilv. 1/23.00 Radio vandaag HILVERSUM I <798 m en FM.kanalen) TROS 7 00 Nieuws 7 02 <S) Rust.* bijko men. 7 30 Nieuws 7.41 Aktua-ochtendcdiUe 8 30 Nieuws 6.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8 45 (S) Kom er maar eens bij. gesprek en klassieke muziek. 10 00 (S) Een oude hit tn nieuwe snit 10 30 Nieuws 10 33 Nieuws 10.33 (SI Toerjatoernee Streek-in. 11 45 (S) Cafe-chantant 12 26 Mededelingen voor land- en tuinbouw 12-30 Nieuws. 12.41 Aktua II 13 00 (S) Gaarne uw mening com mentaren van luisteraars en de artiest zelf. op zijahaar nieuwste LP 13.30 (S) Sport n.i port sportmagazine voor jongeren. 1400 »Sl Specialiteiten a la carte, muzikaal wens- programma 15 00 (S) AU dat zou kupnen. v erzoekplatenprogram/na (15 30 Nieuws) 16 30 (Si Kernpunt OVERHEIDSVOOR LICHTING 17 20 Uitzending van DT56 TROS 17 30 Nieuws. 17 32 «SI Aktua- rtirtgazine 1830 Nu-uws 18 41 (SI De een ziet he' 7u> on d«-ander zo 19 00 iS> Mu/iektrip- nek van zeven tot tien <19 00 (Si Jazz sir .0 00 Eight o'clock special 21.00 (S> Kruis i n mol» .'2 00 (Si Een mondje Frans 22 30 Nieuws 22 40 Aktua III 23 00 tS) En de maan «chcen op Kytrnamoe. hoorspel 23 40 Si Grammofoonplaten 23 55-24 00 Nieuws HILVERSUM II 402 m en EM-kanalen» VA KA 7 00 Nieuws 7 II Ochtendgymnastiek 7 20 in de Roode Cirkel nieuwsprogramma «S 00 Nieuws 9 35 Waterstanden n 40 hooJradio 10 00 Radww-rekblad II 00 Nieuws 1103 Johan van Minnen - orv budeman II 05 Even Terug* draaien oude grammofoonplaten 12'KI Biddinghuizen - Centraal gesprekken 13 00 Nieuws 13 11 Dingen van de dag. 1330 Een middagje Stoomradio, programma vol goede herinne ringen 16 00 Nieuws 16 03 Nathalie, hoorspelserie 16 45 Lichte grammofoonmu- /sek 17 00(S) Uit het mimekalbum van Paul Godwin RVU 17.35 Wetenschap in bewe ging. 17.55 Mededelingen. SOS-en politiebe richten 18 00 Nieuws. 18 11 Dingen van de dag P P 16.20 Uitzending van D.S.'70 VA RA 18 30 Tussen start en finish: sport en muziek 19 30 (Si Brassband Magazine 20 00 Nieuws 20 05 (S) Arturo Toscanini XV (1867-1957). 22-15 Gesprek. NOS 22.30 Gam ma van Alpha en Bèta nieuws uit de wereld van de wetenschap 23 00 (Si Met het oog op morgen met om 23 05 Aktualiteilenover- zicht; 23 20 Den Haag vandaag; 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan yoga 23 55 - 24 00 Nieuws. HILVERSUM III (445 en FM-kanaleni K RO 7 02 <S» Drie op je boterham 9 03 iS) Pep op drie II 03(Si Drie draait op verzoek Je kunt me nog meer vertellen Verzoekver l.aten 1158 Bericht Vastenaktie 12.03 (Si Drie tussen de middag om de kro kiesschijf 14.03 (S) Popkontakt met in het ir uur een special over Bnd Company 16 03 (Si De Hit meester NOS 18 03 De vacature bank. 18.10 (Si NOS-maal 19 30 (S) Langs dc lijn, spoil «*n muziek. 23 02 (S) NOS-Ja// n 02 (S) Metro's Midnight Music 102 (S» Take it earv 2 02 (S: Da» wordt weer nachtwerk 4 02-7 00 (Si De achternacht HILVERSUM IV (FM-kanalen) NCRV 7 00 Nieuws 7 02 Het levende woord 7 08 (Si Te Deum Laudamus gewijde muziek 7 30 (S) Preludium klassieke muziek 9 00 Nieuws 9 02 (S) Onder schooltijd 10.00 (S) Internati onaal Bruckner Festival, Linz. 1976 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek 12.30 (S) Zangersportret. 13.00 (S) In de schaduw van dc meesters werken van Konradin Kreutzncr 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Een uur natuur 15.00 (S) In kleine bezetting: compo sities van Joseph Haydn. 16.00-17 00 (S)Pro- fiel werken van Luigi Dallapiccola. TV vandaag NEDERLAND I 10 00 NOS/NOT: Schooltelevisie 15 00 TELEAC: Oierenverzorgzig. les 3 (herh) 15.30 VARA: De Mm van Ome Willem 16 00 Taarten. kinderprogramma 16.15Van ot>jffOto»e nlormatiefprogramma 16 37 Mijnen gevaar1 Mm 18 15 TELEAC. Moderne Elektronica, 'es 23 18 45 Bemboot 18 55 NOS: Journaal 19 04 NOS: Van Gewest tot gewest boeiende belichting van het verschijnsel aardbeving en indrukwekkende informatie over de catastrofale punten in de bevingsgordels. Opmerkelijk zijn de meningsverschillen die aan het licht treden in de uitleg van twee wetenschapsmensen: dr A. R. Ritsema van het KNMI en van Chriet Titulaer. De eerste acht een groot effect van kernproeven en het onttrekken van olie en gas niet waarschijnlijk. Titulaer stelt daarentegen dat het niet bewezen is dat deze menselijke ingrepen geen effect hebben. Laatstgenoemde zegt dat de mens niets leert. Na de verwoestende beving In Califomië in 1906 is San Francisco herbouwd rondom de beruchte San Andreas-breuk. Het rampencentrum van waaruit de miljoenenbevolking bij een volgende catastrofe moet worden gedirigeerd, zal als eerste verdwijnen, want het staat precies boven de kloof. 145: Zo gezegd, zo gedaan. De twee pikzwarte en verfomfaaide versteke lingen bleven in de kajuit verborgen zitten tot het helemaal donker was. „Ik sta al de hele tijd doodsangsten uit." zei Karei. „Ik verwacht ieder ogenblik de komst van een of andere matroos, die hier thuishoort en die graag vroeg naar kooi wil. Jonge, jonge, jonge, als zo'n kwibus ons hier vindt, dan bent we d'r bij!" „Misschien heb je gelijk," zei briga dier Piet. „Het is nu donker genoeg. Laten we maar eens voorzichtig naar dek gaan om daar poolshoogte te nemen." Nu, de twee versteke lingen hadden werkelijk geen mi nuut later moeten zijn, want nauwe lijks waren ze aan dek beland, of daar hoorden ze al iemand aanko men. Snel verborgen ze zich achter een kaapstander, een omgekeerde sloep en wat touwwerk. En daarmee waren ze maar juist op tijd ook, want daar kwam de zwaar naderbij bonkende persoon al in zicht. Het was een nors uitziende, grote en sterk gebouwde matroos, die de trapjes naar de kajuit begon af te dalen. „Goeie help, de kajuit was van hèm!" fluisterde Piet en hij werd zowaar een tikkeltje bleek on der de zwarte laag van kolenstof. „Ik ben al lang blij, dat die kerel ons niet in zijn herculische handen heeft gekregen", gaf Karei geschrokken te kennen en intussen voer de grote boot maar door. Hij voer een van die grote Italiaanse meren op om ver volgens zijn weg te kiezen naar een brede rivier.- Op de oevers waren de lichtjes van dorpen en steden te zien en de bleke maan goot een kil schijnsel over het niet minder kille water. Ja, zeker, het werd kil. want de boot voer al maar verder naar het Noorden en kwam zodoende hoe langer hoe dichter in de buurt van het Alpengebied met zijn eeuwige sneeuw „Laten we maar eens voorzichtig op de brug gaan kijken, Karei," fluisterde brigadier Piet. En zie, daar slopen die twee donkere en verfomfaaide gestalten al het trapje van de commandobrug op. in een IN HA n Den een esteinc rcose htend Wim Neijman: „Het ging ons erom aan kinderen te laten zien dat gevan genen geen mensen zijn in streepjes pakken, met een bal aan hun voet. De IKON-serie „Van onze speciale verslaggevers" houdt zich bezig met de menselijke verhoudingen. Meer weten betekent beter begrijpen en daardoor zouden mensen, onder wie natuurlijk ook kinderen ertoe kun nen komen wat soepeler met elkaar om te gaan." Hij tekent er nog bij aan, dat de serie door volwassen verslaggevers „be ter" en „sneller" gemaakt had kun nen worden. Maar het motief om de reportages door kinderen te laten maken is dat volwassenen al veel te veel weten of denken te weten. De onbevangen nieuwsgierigheid van dertien jarigen geeft aan de afleve ringen van deze serie een wat onge wone invalshoek. „Van onze verslag gevers" is evenals voorgaande series als „Jouw beurt" en „Ik spreek jou nog wel" bedoeld als gezinsserie. ROTTERDAM Het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft zijn eerste internationale grammo foonplaten onderscheiding gekre gen. De plaat „Frederica von Stade zingt opera-aria's van Rossini en Mozart", die in november 1976 ver scheen, werd vorige week in Parijs onderscheiden met de Grand Prix van de Académie Charles Gros. 19.50 P.P. Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie 20.00 NOS: Een dag als alle andere film 21.35 NOS: Journaal 21.50 Oen Haag Vandaag 22.05 Panorarmek 22.35 Sludio Sport 23.00 Sprekershoek 23.15 Journaal NEDERLAND II 18.45 Staatsloterij 18.55 NOS: Journaal 19.04 IKON: Van onze speciale verslaggevers, reportage 19.29 Kenmerk 20.00 NOS: Journaal 20.25 SOCUTERA: FJm van net Nationaal Rheumalonds 20 30EO: Het kruis tn de as!alt|ungle. tv-hlm 22.00Aardbevmgen. informatief programma 22 50 NOS: Journaal 123 „Die avond toen je ons liet weten- dat je bij Grenfell zou blijven slapen." „Je hebt er in alle talen over gezwe gen. Waarom eigenlijk?" „Waarom? O, ik kreeg de kans niet het je te vertellen. Bovendien was ik bang dat je verkeerde gevolgtrek kingen zou maken. Net als nu." „Is dat dan zo vreemd?" „Ik vind van wel." Ze scheen hem belachelijk te vin den. Hij wilde geen ruzie maken, maar hij las iets in haar onbewogen ogen dat er niet was: achterbaks heid. Kortaf zei hij: „Je kunt je misschien voorstellen dat ik een ge voel kreeg voor de gek te zijn gehou den, toen ik in de herberg zat te eten en iemand me iets kwam vertellen over mijn eigen vrouw Het doet je kennelijk niets. Je vindt het blijk baar helemaal niet erg dat ik te genover de buitenwereld net moet doen of ik het schitterend vind dat mijn vrouw hier door de omgeving zwalkt in gezelschap van een idioot die een auto heeft." Ze keek hem medelijdend aan, maar hij was te boos om het te zien. „Toch wel, Paul" zei ze. „Ik vind het wel degelijk erg. Wil je het me niet kwalijk nemen, dat ik je er niets over heb verteld? Laten we nu liever naar binnen gaan." In de biblio theek aangeland, vroeg hij bijna smekend: „Wat is er dan eigenlijk gebeurd. Grace? Hebben jullie bij Roddy's vriend overnacht? John zei zoiets." Ze voelde zich nu wel verplicht hem de gehele waarheid op te dissen. „Eerlijk gezegd strandden we tussen die vriend en Shallowford, en moes ten we onder de blote hemel sla pen," zei ze. „Jijen Roddy?" Zijn stem begaf het bijna van woede. „Wat zeg je me daar, onder de blote hemel? Hoe kon je dat goedvinden? Waarom heb je dat goedgevonden?" „Het was niet de schuld van Rod dy." zei ze vermoeid. „We kregen pech. meer niet. We zaten kilome ters van de bewoonde wereld met die auto en er kwam geen hulp. We probeerden het bij een paar boeren, maar die deden het niet. We hadden geen keus." „Hebben jullie de hele nacht in die auto gezeten?" „Niet in de auto, PauL Daar zaten we niet gemakkelijk. We hebben een beter onderkomen gevonden." Hij greep haar zo bruut bij de arm dat ze uitriep: „Gedraag je, Paul", en zich losworstelde. „Moeten we heus zo doorgaan? Wou je alles tot op de laatste draad uitrafelen?" „Ja. natuurlijk," brulde hij haar toe. „Welke man zou dat niet doen?" „O. nou, goed dan. Er was een R. F. Delderfleld „De Boekerij, Baarn" jachtschuilhut vlakbij, waar wé vuur hebben gemaakt en zijn geble ven tot het licht werd. Toen kwam er een man met een paard langs, die ons naar de hoofdweg heeft ge sleept. Op een heuvel slaagde Rod dy erin de motor te starten. We waren op tijd thuis om te ontbijten. Maar zo romantisch als het klinkt was het in geen geval. Zoiets kan iedere reiziger overkomen. Ten minste, zo dacht ik er achteraf over." „Is dat alles?" „Roddy heeft niets met me uitge voerd. Toen niet en nooit. Maar als je dat niet kunt geloven valt er voor mij niets meer te zeggen. Het spijt me, Paul." Ze liep langs hem heen de kamer uit. Hij bleef achter en vervloekte zowel haar als zichzelf. Het leed voor hem geen twijfel dat er niets onbehoor lijks was voorgevallen, maar het had haar wel in opspraak kunnen bren gen. Bovendien stak het hem dat die leeghoofd van een Roddy haar zo in beslag had genomen vanaf het ogenblik dat hij de oprijlaan op- hotste tot zijn vertrek, terwijl het hemzelf niet was gelukt als mens in volkomen harmonie met haar te le ven. In bed, in huis en in de tuin was zij zijn vrouw, maar buiten deze kleine wereld hadden zij niets ge meen. Andere mannen zouden dit misschien genoeg vinden, maar hij niet. Het voorval met Roddy was er de oorzaak van dat de kloof tussen hen beiden onoverkomelijk scheen te worden. Hij trachtte uit alle macht een samenleven op te bou wen dat hen beiden zou kunnen ver vullen; zij scheen hem in stilte daar in tegen te werken. „Als dat zo door gaat worden we allebei 'nodonge- lukkig," dacht hij. „Al breng ik al het geduld van de wereld voor haar op, het leidt tot niets. Ik vertik het, ik zal niet toegeeflijk meer zijn. Dat kan ik me niet langer permitteren." Hij wierp zich letterlijk in zijn kan toortje op het werk dat wachtte. Het bracht hem tot op zekere hoogte tot kalmte. Om een uur of elf ging hij naar boven en vond haar met een boek in bed. Ze legde het terzijde toen hij binnenkwam, keek hem vriendelijk aan en zei: „Het was ver keerd van me het je eerst te hebben willen verzwijgen, Paul. Toe, geloof me, het spijt me." Opnieuw voelde hij dat bet initiatief hem uit handen genomen was. ondi Wordt vervolgd Horizontaal. 1. werktuig, 5. flink, 10. gekheid, 12. vette vloeistof, 13. rondhout, 14. lange nekharen van dieren, 17. muzieknoot, 18. priem, 20. paard. 21. latwerk, 22. afnemend ge tij, 24. oud Egyptysche Zonnegod, 25. levenslucht, 26. sloom, 28. boom, 30. pers.- voornaamw. 32. zangstem, 34. waterkering, 36. baan voor balspel, 38. voorvoegsel, 39. muziek instrument. 41. landbouw werktuig. 42. slot, 44. einde, 46 huisgoden. 47. stengel. Verticaal. 1. vis, 2. lengtemaat (sp.), 3. oude lengtemaat, 4. water in Utrecht, 6. houten vat. 7. aardrijkskundige aanduiding, 8. Ier land, 9. serie. 11. lipharen, 15. voer tuig, 16. bouwland, 19. zetel, 21. vuurpijl, 23. vruchtje, 24. teken in de dierenriem, 27. boom, 29. brilslang, 31. spijker, 33. zangstuk, 34. titel (alk.), 35. pers. voornaamw. 37. toe spraak. 39. loflied, 40. Europeaan, 43. nummer (afk), 45. scheik. element. Oplossing vorige puzzel. 1 pret-terp, 2. ante-Etna, 3. roem-moer, 4. koor- rook. 5. idem-demi, 6. Edom-mode, 7. tema-meta. PARKIET ia; Iet is c indsk ian dl en me enoeQ ilantd e zefti :inder oe Jeu male an gi ie 21s n het n joni inder loogst chole ste i ijk. E le aar ften e\ leze j iet eei >e Kc I0UIDD lig un ,t>oorn ■er ste

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4