Kinderen maken reportages
D
Het dal
der
Craddocks
Aardbevingen
Op bezoek bij Leger des Heils, in een klooster en in de gevangenis
H am a oa
WOENSDAG 16 MAART 1977
RADIO EN TELEVISIE
TV-COMMENTAAR
O
door Ton Hydra
AJ L
O
Met films over kankerpatiënten,
verslaafde asfalt jeugd en
aardbevingen staat ons voor straks
geen onbezorgde tv-avond te
wachten Er is niet een vrolijk
alternatief, want wij worden op
beide netten tegelijk met sombere
aspecten van het leven
geconfronteerd. De enige
mogelijkheid om er aan te
ontsnappen is niet kijken, maar tot
deze ..onthechting" zal slechts een
minderheid in staat zijn.
Niet weinig mensen willen per sé
trieste beelden zien Ik probeer er
wel eens achter te komen wat hen
drijft. Vaak een zucht naar sensatie
en soms een behoefte aan
zelfkwelling Anderen proberen in
tragische gebeurtenissen
waarschuwingen te ontdekken.
Seinen die onmiddellijk van nut
kunnen zijn voorde eigen situatie,
of signalen van een naderende
eindtijd, waarbij de gehele
mensheid en het universum in het
geding zijn
Inzonderheid bij de EO wordt men
gebiologeerd door laatstgenoemde
signalen De gedachte aan een op
handen zijnde eindtijd loopt als een
alarmdraad door tal van
programma's heen. Vanavond kunt
u dit waarnemen in een
documentaire over aardbevingen
Met de wijze waarop feitelijke
gegevens omtrent
natuurverschijnselen werden
gekoppeld aan bijbelteksten, had ik
bij de voorvertoning moeite. Ik
schrijf hier in de verleden tijd omdat
zich na afloop een discussie
ontspon, die waarschijnlijk enige
veranderingen in het slot van de
film tot gevolg zal hebben
Of ik met de gewijzigde versie van
harte kan Instemmen weet ik op dit
moment dus nog niet. Echter, ook
indien ik met samensteller Leo
Slingerland van mening blijf
verschillen, zal ik niet gaan twijfelen
aan de oprechtheid van zijn
bedoelingen.
Ik ken Slingerland als een integer
man Voor hem is het een opdracht,
via bepaalde programma's te wijzen
op het naderen van de eindtijd. Voor
mij staat daar een enorm
vraagteken, want vele generaties
hebben hun episode voor de laatste
gehouden. Een ander probleem is de
manier waarop men de kijkers
ermee in aanraking brengt De kans
is namelijk groot dat de
vreemdeling in dit „Jeruzalem" zal
reageren met: „Ze proberen mij tot
geloof te brengen door me bang te
maken."
Op deze lijn doorredenerend kan de
oningewijde in verwarring raken.
Hij zal zich bestormd voelen door
allerlei vragen waarop hij via de
televisie niet direct het antwoord
verneemt. Hij kan na afloop gaan
bellen en om antwoord vragen, maar
doet die in verwarring gebrachte
mens dat ook?
Het grootste deel van de
EO-documentaire bestaat uit een
door Riet Diemer
BUSSUM Daar moet je nu
een kind voor zijn om onbevan
gen aan iemand in de gevange
nis de vraag te stellen: „Heeft
uw moeder nou nooit eens ge
zegd: houd ermee op?" Voor
tien IKON-programma's voor
de televisie op de vroege
woensdagavond hebben kinde
ren in de leeftijd van twaalf tot
veertien jaar een aantal repor
tages gemaakt onder het op
schrift „Van onze speciale ver
slaggevers." Ze interviewden
thuislozen in een Leger des
Heils-huis, een ontwikkelings
werker. kinderen in een inter
naat, kloosterlingen, mensen
die een krant maken en bewa
kers en gevangenen.
Vanavond brengen Anouk. Jaqueli-
ne en Richard een bezoek aan het
Leger des Heils-huis voor thuislozen
m Rotterdam. Uitzending om 19.04
uur op Nederland 2. De „reisleiders"
van de ongewone schoolreisjes zijn
door de hele serie heen Vvonnen
Doets en Wim Neijman.
In iedere aflevering mogen steeds
drie andere kinderen de reportages
samenstellen. Ze zijn „ontdekt"
dank zij de medewerking van de
hoofden van hun scholen. Wim Neij
man en Yvonne doets hebben scho
len in verschillende delen van het
land opgebeld om geschikte kinde
ren op te sporen.
De jongelui, die een team vormen,
hebben elkaar voor die tijd nooit
eerder gezien. In gesprekken die
vooraf met hen werden gehouden
werd nagegaan of ze met elkaar kon
den opschieten en of het onderwerp
hen interesseerde. Veel van de on
derwerpen werden door kinderen in
het land bedacht. Maar voor een
IKON-serie waren projecten als de
brandweer of Schiphol minder ge
schikt.
Limonade
Achter een glaasje limonade, zo ver
telt Wim Neijman, werden de vragen
bedacht. Vragen, zoals de volgende
die aan thuislozen werden gesteld.
Of de baas het moeilijk vindt om
voor de mannen te zorgen? (De baas
is dan de majoor van het Leger des
Heils-red.) Heeft u zelf een mooi
huis? Gaan ze op vakantie0 Hebben
ze iets helemaal voor zich alleen: een
huisdier?
De kloosterlingen moesten zich be
raden over het volgende: Bent u
bang op straat? Heeft u wel eens
ruzie? Heeft u zin om te trouwen?
Krijgt u wel eens straf? Hoe bent u
ertoe gekomen in het klooster te
gaan? Bent u door uw vader en moe
der gestuurd0
Volwassenen moeten zich dan toch
maar door jonge verslaggevertjes la
ten ondervragen Uit de antwoorden
blijkt, dat de ondervraagden de kin-
Verslaggeefstertjes interviewen een „thuisloze".
deren hoogst serieus nemen en dat
de oudste inwoner van het Leger des
Heils-tehuis net zo goed wil antwoor
den waarom hij daar zit als de man
in de gevangenis. Aan de laatste
werd gevraagd: Hoe komt het dat u
hier terecht bent gekomen en bent u
het ermee eens?
Antwoord van de bewaker in de ge
vangenis op de vraag: is het nu hoog
seizoen? „Het is hier altijd hoogsei
zoen. De belangstelling van het trio
Marleen, Petra en Koen gaat ernaar
uit of de spijlen van de ramen iedere
dag worden gecontroleerd. Kan ie
mand zijn haar laten knippeh? Wat
gebeurt er als iemand vreselijk heim
wee krijgt? Wat gebeurt er als een
gevangene er niet meer tegen kan?
(De observatiecel wordt gedemon
streerd. Reactie van een kind: Je zou
hier nog gekker worden).
Van de bewaker willen de kinderen
weten of hij ermee bekend is wat de
gevangenen hebben gedaan. Hij
zegt: „Dat weet ik niet, want'dat hoef
ik niet te weten. Dat is de beste
manier om met iemand om te gaan.
Of iemand een oud vrouwtje een
klap op haar hoofd heeft gegeven,
kan ik beter niet weten." Zo reageert
helaas niet iedere bewaker.
Soepeler
Speciaal vandaag
Na de eerste aflevering van de
jeugdserie Van onze speciale ver-
laggevers (19.04), volgt Kenmerk.
ONDERWERP: Het Anti-racisme-
programma van de Britse vakbewe
ging.
Ned. 2/19.29
De NOS vertoont de franse film
Een dag als alle andere. Jeanne die
met grote inzet kankerpatiënten
verpleegt, moet onder ogen zien
dat zij aan dezelfde ziekte lijdt.
Ned. 1/20.00
Het kruis in de asfaltjungle is
een evangelisatiefilm. Pat Bonne
speelt de rol van ds. David Wilker-
son die met zijn organisatie Teen
Challenge verslaafden ging op
vangen.
Ned. 2/20.30
De NCRV zendt het concert uit
dat Albert de Klerk vorig jaar heeft
gegeven op het Flentroporgel in
het Bruckncrhaus te Linz, Oosten
rijk.
Hilv. 4/10.00
In het VAR A-programma kan
men luisteren naar Verdi's opera
Falstaff, uitgevoerd o.l.v. Tosca-
En de maan scheen op Kylcna-
moe is een hoorspelbewerking van
het gelijknamige toneelstuk van de
Ierse schrijver Sean O'Casey.
Hilv. 1/23.00
Radio vandaag
HILVERSUM I <798 m en FM.kanalen)
TROS 7 00 Nieuws 7 02 <S) Rust.* bijko
men. 7 30 Nieuws 7.41 Aktua-ochtendcdiUe
8 30 Nieuws 6.36 Gymnastiek voor de
huisvrouw. 8 45 (S) Kom er maar eens bij.
gesprek en klassieke muziek. 10 00 (S) Een
oude hit tn nieuwe snit 10 30 Nieuws 10 33
Nieuws 10.33 (SI Toerjatoernee Streek-in.
11 45 (S) Cafe-chantant 12 26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw 12-30 Nieuws. 12.41
Aktua II 13 00 (S) Gaarne uw mening com
mentaren van luisteraars en de artiest zelf.
op zijahaar nieuwste LP 13.30 (S) Sport n.i
port sportmagazine voor jongeren. 1400
»Sl Specialiteiten a la carte, muzikaal wens-
programma 15 00 (S) AU dat zou kupnen.
v erzoekplatenprogram/na (15 30 Nieuws)
16 30 (Si Kernpunt OVERHEIDSVOOR
LICHTING 17 20 Uitzending van DT56
TROS 17 30 Nieuws. 17 32 «SI Aktua-
rtirtgazine 1830 Nu-uws 18 41 (SI De een ziet
he' 7u> on d«-ander zo 19 00 iS> Mu/iektrip-
nek van zeven tot tien <19 00 (Si Jazz sir
.0 00 Eight o'clock special 21.00 (S> Kruis
i n mol» .'2 00 (Si Een mondje Frans 22 30
Nieuws 22 40 Aktua III 23 00 tS) En de
maan «chcen op Kytrnamoe. hoorspel 23 40
Si Grammofoonplaten 23 55-24 00 Nieuws
HILVERSUM II 402 m en EM-kanalen» VA
KA 7 00 Nieuws 7 II Ochtendgymnastiek
7 20 in de Roode Cirkel nieuwsprogramma
«S 00 Nieuws 9 35 Waterstanden n 40
hooJradio 10 00 Radww-rekblad II 00
Nieuws 1103 Johan van Minnen - orv
budeman II 05 Even Terug* draaien oude
grammofoonplaten 12'KI Biddinghuizen -
Centraal gesprekken 13 00 Nieuws 13 11
Dingen van de dag. 1330 Een middagje
Stoomradio, programma vol goede herinne
ringen 16 00 Nieuws 16 03 Nathalie,
hoorspelserie 16 45 Lichte grammofoonmu-
/sek 17 00(S) Uit het mimekalbum van Paul
Godwin RVU 17.35 Wetenschap in bewe
ging. 17.55 Mededelingen. SOS-en politiebe
richten 18 00 Nieuws. 18 11 Dingen van de
dag P P 16.20 Uitzending van D.S.'70 VA
RA 18 30 Tussen start en finish: sport en
muziek 19 30 (Si Brassband Magazine 20 00
Nieuws 20 05 (S) Arturo Toscanini XV
(1867-1957). 22-15 Gesprek. NOS 22.30 Gam
ma van Alpha en Bèta nieuws uit de wereld
van de wetenschap 23 00 (Si Met het oog op
morgen met om 23 05 Aktualiteilenover-
zicht; 23 20 Den Haag vandaag; 23.52 Even
ontspannen voor het slapen gaan yoga
23 55 - 24 00 Nieuws.
HILVERSUM III (445 en FM-kanaleni
K RO 7 02 <S» Drie op je boterham 9 03 iS)
Pep op drie II 03(Si Drie draait op verzoek
Je kunt me nog meer vertellen Verzoekver
l.aten 1158 Bericht Vastenaktie 12.03 (Si
Drie tussen de middag om de kro
kiesschijf 14.03 (S) Popkontakt met in het
ir uur een special over Bnd Company 16 03
(Si De Hit meester NOS 18 03 De vacature
bank. 18.10 (Si NOS-maal 19 30 (S) Langs dc
lijn, spoil «*n muziek. 23 02 (S) NOS-Ja//
n 02 (S) Metro's Midnight Music 102 (S»
Take it earv 2 02 (S: Da» wordt weer
nachtwerk 4 02-7 00 (Si De achternacht
HILVERSUM IV (FM-kanalen) NCRV 7 00
Nieuws 7 02 Het levende woord 7 08 (Si Te
Deum Laudamus gewijde muziek 7 30 (S)
Preludium klassieke muziek 9 00 Nieuws
9 02 (S) Onder schooltijd 10.00 (S) Internati
onaal Bruckner Festival, Linz. 1976 12.00
(S) Pianowerken uit de Romantiek 12.30 (S)
Zangersportret. 13.00 (S) In de schaduw van
dc meesters werken van Konradin
Kreutzncr 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Een uur
natuur 15.00 (S) In kleine bezetting: compo
sities van Joseph Haydn. 16.00-17 00 (S)Pro-
fiel werken van Luigi Dallapiccola.
TV vandaag
NEDERLAND I
10 00 NOS/NOT: Schooltelevisie
15 00 TELEAC: Oierenverzorgzig. les 3 (herh)
15.30 VARA: De Mm van Ome Willem
16 00 Taarten. kinderprogramma
16.15Van ot>jffOto»e nlormatiefprogramma
16 37 Mijnen gevaar1 Mm
18 15 TELEAC. Moderne Elektronica, 'es 23
18 45 Bemboot
18 55 NOS: Journaal
19 04 NOS: Van Gewest tot gewest
boeiende belichting van het
verschijnsel aardbeving en
indrukwekkende informatie over de
catastrofale punten in de
bevingsgordels. Opmerkelijk zijn de
meningsverschillen die aan het licht
treden in de uitleg van twee
wetenschapsmensen: dr A. R.
Ritsema van het KNMI en van
Chriet Titulaer. De eerste acht een
groot effect van kernproeven en het
onttrekken van olie en gas niet
waarschijnlijk. Titulaer stelt
daarentegen dat het niet bewezen is
dat deze menselijke ingrepen geen
effect hebben. Laatstgenoemde zegt
dat de mens niets leert. Na de
verwoestende beving In Califomië in
1906 is San Francisco herbouwd
rondom de beruchte San
Andreas-breuk. Het
rampencentrum van waaruit de
miljoenenbevolking bij een
volgende catastrofe moet worden
gedirigeerd, zal als eerste
verdwijnen, want het staat precies
boven de kloof.
145: Zo gezegd, zo gedaan. De twee
pikzwarte en verfomfaaide versteke
lingen bleven in de kajuit verborgen
zitten tot het helemaal donker was.
„Ik sta al de hele tijd doodsangsten
uit." zei Karei. „Ik verwacht ieder
ogenblik de komst van een of andere
matroos, die hier thuishoort en die
graag vroeg naar kooi wil. Jonge,
jonge, jonge, als zo'n kwibus ons
hier vindt, dan bent we d'r bij!"
„Misschien heb je gelijk," zei briga
dier Piet. „Het is nu donker genoeg.
Laten we maar eens voorzichtig
naar dek gaan om daar poolshoogte
te nemen." Nu, de twee versteke
lingen hadden werkelijk geen mi
nuut later moeten zijn, want nauwe
lijks waren ze aan dek beland, of
daar hoorden ze al iemand aanko
men. Snel verborgen ze zich achter
een kaapstander, een omgekeerde
sloep en wat touwwerk. En daarmee
waren ze maar juist op tijd ook,
want daar kwam de zwaar naderbij
bonkende persoon al in zicht. Het
was een nors uitziende, grote en
sterk gebouwde matroos, die de
trapjes naar de kajuit begon af te
dalen. „Goeie help, de kajuit was
van hèm!" fluisterde Piet en hij
werd zowaar een tikkeltje bleek on
der de zwarte laag van kolenstof.
„Ik ben al lang blij, dat die kerel ons
niet in zijn herculische handen heeft
gekregen", gaf Karei geschrokken te
kennen en intussen voer de grote
boot maar door. Hij voer een van die
grote Italiaanse meren op om ver
volgens zijn weg te kiezen naar een
brede rivier.- Op de oevers waren de
lichtjes van dorpen en steden te zien
en de bleke maan goot een kil
schijnsel over het niet minder kille
water. Ja, zeker, het werd kil. want
de boot voer al maar verder naar het
Noorden en kwam zodoende hoe
langer hoe dichter in de buurt van
het Alpengebied met zijn eeuwige
sneeuw „Laten we maar eens
voorzichtig op de brug gaan kijken,
Karei," fluisterde brigadier Piet. En
zie, daar slopen die twee donkere en
verfomfaaide gestalten al het trapje
van de commandobrug op.
in een
IN HA
n Den
een
esteinc
rcose
htend
Wim Neijman: „Het ging ons erom
aan kinderen te laten zien dat gevan
genen geen mensen zijn in streepjes
pakken, met een bal aan hun voet.
De IKON-serie „Van onze speciale
verslaggevers" houdt zich bezig met
de menselijke verhoudingen. Meer
weten betekent beter begrijpen en
daardoor zouden mensen, onder wie
natuurlijk ook kinderen ertoe kun
nen komen wat soepeler met elkaar
om te gaan."
Hij tekent er nog bij aan, dat de serie
door volwassen verslaggevers „be
ter" en „sneller" gemaakt had kun
nen worden. Maar het motief om de
reportages door kinderen te laten
maken is dat volwassenen al veel te
veel weten of denken te weten. De
onbevangen nieuwsgierigheid van
dertien jarigen geeft aan de afleve
ringen van deze serie een wat onge
wone invalshoek. „Van onze verslag
gevers" is evenals voorgaande series
als „Jouw beurt" en „Ik spreek jou
nog wel" bedoeld als gezinsserie.
ROTTERDAM Het Rotterdams
Philharmonisch Orkest heeft zijn
eerste internationale grammo
foonplaten onderscheiding gekre
gen. De plaat „Frederica von Stade
zingt opera-aria's van Rossini en
Mozart", die in november 1976 ver
scheen, werd vorige week in Parijs
onderscheiden met de Grand Prix
van de Académie Charles Gros.
19.50 P.P. Uitzending van de Volkspartij voor
Vrijheid en Democratie
20.00 NOS: Een dag als alle andere film
21.35 NOS: Journaal
21.50 Oen Haag Vandaag
22.05 Panorarmek
22.35 Sludio Sport
23.00 Sprekershoek
23.15 Journaal
NEDERLAND II
18.45 Staatsloterij
18.55 NOS: Journaal
19.04 IKON: Van onze speciale verslaggevers,
reportage
19.29 Kenmerk
20.00 NOS: Journaal
20.25 SOCUTERA: FJm van net Nationaal
Rheumalonds
20 30EO: Het kruis tn de as!alt|ungle. tv-hlm
22.00Aardbevmgen. informatief programma
22 50 NOS: Journaal
123
„Die avond toen je ons liet weten-
dat je bij Grenfell zou blijven
slapen."
„Je hebt er in alle talen over gezwe
gen. Waarom eigenlijk?"
„Waarom? O, ik kreeg de kans niet
het je te vertellen. Bovendien was ik
bang dat je verkeerde gevolgtrek
kingen zou maken. Net als nu."
„Is dat dan zo vreemd?"
„Ik vind van wel."
Ze scheen hem belachelijk te vin
den. Hij wilde geen ruzie maken,
maar hij las iets in haar onbewogen
ogen dat er niet was: achterbaks
heid. Kortaf zei hij: „Je kunt je
misschien voorstellen dat ik een ge
voel kreeg voor de gek te zijn gehou
den, toen ik in de herberg zat te eten
en iemand me iets kwam vertellen
over mijn eigen vrouw Het doet
je kennelijk niets. Je vindt het blijk
baar helemaal niet erg dat ik te
genover de buitenwereld net moet
doen of ik het schitterend vind dat
mijn vrouw hier door de omgeving
zwalkt in gezelschap van een idioot
die een auto heeft."
Ze keek hem medelijdend aan, maar
hij was te boos om het te zien.
„Toch wel, Paul" zei ze. „Ik vind het
wel degelijk erg. Wil je het me niet
kwalijk nemen, dat ik je er niets
over heb verteld? Laten we nu liever
naar binnen gaan." In de biblio
theek aangeland, vroeg hij bijna
smekend: „Wat is er dan eigenlijk
gebeurd. Grace? Hebben jullie bij
Roddy's vriend overnacht? John zei
zoiets."
Ze voelde zich nu wel verplicht hem
de gehele waarheid op te dissen.
„Eerlijk gezegd strandden we tussen
die vriend en Shallowford, en moes
ten we onder de blote hemel sla
pen," zei ze.
„Jijen Roddy?" Zijn stem begaf
het bijna van woede. „Wat zeg je me
daar, onder de blote hemel? Hoe kon
je dat goedvinden? Waarom heb je
dat goedgevonden?"
„Het was niet de schuld van Rod
dy." zei ze vermoeid. „We kregen
pech. meer niet. We zaten kilome
ters van de bewoonde wereld met
die auto en er kwam geen hulp. We
probeerden het bij een paar boeren,
maar die deden het niet. We hadden
geen keus."
„Hebben jullie de hele nacht in die
auto gezeten?"
„Niet in de auto, PauL Daar zaten
we niet gemakkelijk. We hebben een
beter onderkomen gevonden."
Hij greep haar zo bruut bij de arm
dat ze uitriep: „Gedraag je, Paul",
en zich losworstelde. „Moeten we
heus zo doorgaan? Wou je alles tot
op de laatste draad uitrafelen?"
„Ja. natuurlijk," brulde hij haar toe.
„Welke man zou dat niet doen?"
„O. nou, goed dan. Er was een
R. F. Delderfleld
„De Boekerij, Baarn"
jachtschuilhut vlakbij, waar wé
vuur hebben gemaakt en zijn geble
ven tot het licht werd. Toen kwam er
een man met een paard langs, die
ons naar de hoofdweg heeft ge
sleept. Op een heuvel slaagde Rod
dy erin de motor te starten. We
waren op tijd thuis om te ontbijten.
Maar zo romantisch als het klinkt
was het in geen geval. Zoiets kan
iedere reiziger overkomen. Ten
minste, zo dacht ik er achteraf
over."
„Is dat alles?"
„Roddy heeft niets met me uitge
voerd. Toen niet en nooit. Maar als
je dat niet kunt geloven valt er voor
mij niets meer te zeggen. Het spijt
me, Paul." Ze liep langs hem heen de
kamer uit.
Hij bleef achter en vervloekte zowel
haar als zichzelf. Het leed voor hem
geen twijfel dat er niets onbehoor
lijks was voorgevallen, maar het had
haar wel in opspraak kunnen bren
gen. Bovendien stak het hem dat die
leeghoofd van een Roddy haar zo in
beslag had genomen vanaf het
ogenblik dat hij de oprijlaan op-
hotste tot zijn vertrek, terwijl het
hemzelf niet was gelukt als mens in
volkomen harmonie met haar te le
ven. In bed, in huis en in de tuin was
zij zijn vrouw, maar buiten deze
kleine wereld hadden zij niets ge
meen. Andere mannen zouden dit
misschien genoeg vinden, maar hij
niet. Het voorval met Roddy was er
de oorzaak van dat de kloof tussen
hen beiden onoverkomelijk scheen
te worden. Hij trachtte uit alle
macht een samenleven op te bou
wen dat hen beiden zou kunnen ver
vullen; zij scheen hem in stilte daar
in tegen te werken. „Als dat zo door
gaat worden we allebei 'nodonge-
lukkig," dacht hij. „Al breng ik al
het geduld van de wereld voor haar
op, het leidt tot niets. Ik vertik het,
ik zal niet toegeeflijk meer zijn. Dat
kan ik me niet langer permitteren."
Hij wierp zich letterlijk in zijn kan
toortje op het werk dat wachtte. Het
bracht hem tot op zekere hoogte tot
kalmte. Om een uur of elf ging hij
naar boven en vond haar met een
boek in bed. Ze legde het terzijde
toen hij binnenkwam, keek hem
vriendelijk aan en zei: „Het was ver
keerd van me het je eerst te hebben
willen verzwijgen, Paul. Toe, geloof
me, het spijt me."
Opnieuw voelde hij dat bet initiatief
hem uit handen genomen was.
ondi
Wordt vervolgd
Horizontaal. 1. werktuig, 5. flink, 10.
gekheid, 12. vette vloeistof, 13.
rondhout, 14. lange nekharen van
dieren, 17. muzieknoot, 18. priem, 20.
paard. 21. latwerk, 22. afnemend ge
tij, 24. oud Egyptysche Zonnegod,
25. levenslucht, 26. sloom, 28. boom,
30. pers.- voornaamw. 32. zangstem,
34. waterkering, 36. baan voor
balspel, 38. voorvoegsel, 39. muziek
instrument. 41. landbouw werktuig.
42. slot, 44. einde, 46 huisgoden. 47.
stengel.
Verticaal. 1. vis, 2. lengtemaat (sp.),
3. oude lengtemaat, 4. water in
Utrecht, 6. houten vat. 7.
aardrijkskundige aanduiding, 8. Ier
land, 9. serie. 11. lipharen, 15. voer
tuig, 16. bouwland, 19. zetel, 21.
vuurpijl, 23. vruchtje, 24. teken in de
dierenriem, 27. boom, 29. brilslang,
31. spijker, 33. zangstuk, 34. titel
(alk.), 35. pers. voornaamw. 37. toe
spraak. 39. loflied, 40. Europeaan,
43. nummer (afk), 45. scheik.
element.
Oplossing vorige puzzel. 1 pret-terp,
2. ante-Etna, 3. roem-moer, 4. koor-
rook. 5. idem-demi, 6. Edom-mode,
7. tema-meta. PARKIET
ia;
Iet is
c indsk
ian dl
en me
enoeQ
ilantd
e zefti
:inder
oe Jeu
male
an gi
ie 21s
n het
n joni
inder
loogst
chole
ste i
ijk. E
le aar
ften e\
leze j
iet eei
>e Kc
I0UIDD
lig un
,t>oorn
■er ste