Kun je als christen alle kanten uit? geeuweens... Uit brieven van lezers Toenadering onder Sowjet-kerken Voor haar geen priesterambt DDR eist voetnoot bij bijbeltekst Hindoes en Moslims in uw straat..." Amerikanen actief in zending Anglicaanse wereld volgend jaar bijeen VANDAAG VOORBIJGANGERS DINSDAG 15 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet DEN BOSCH De spanning tussen mys tiek en politiek, tussen het sacraai- liturglsch handelen van de kerk en het christelijk bezig zijn met de wereld, be heerste voor een groot deel de discussies op de derde nationale bijeenkomst van de landelijke beweging Open Kerk* in Den Bosch. 'Kun je als christen alle kan ten uit?' was het thema van deze verga dering, waaraan zo'n tweehonderd men sen deelnamen, met name uit Limburg, waar deze beweging vijf Jaar geleden is ontstaan als (kritische) reactie op de be noeming van bisschop Gijsen. De socioloog L. Laeyendecker destilleerde uit de groepsgesprekken als voornaamste punt de vraag of de traditionele' kerkelijke vormen zoals de wekelijkse eucharisUeviering. wel het meest geëigend zijn om concrete maatschappelijke be trokkenheid te wekken. De Woorddienst leent zich daartoe wel, maar daarna zakt vaak de spanning. De riten en symbolen van de dienst van de viering noemde hij te abstract om concreet handelen te stimuleren. Hij pleitte voor een heroriëntatie van de oude symbolen van het breken en delen van het brood, maar een Jonge deelnemer, die verklaarde dat voor hem Juist bij het breken en delen van het brood die betrok kenheid op de menselijke samenleving voelbaar werd, kreeg applaus. Minder aan bod De godsdienstpsycholoog dr W. Berger, wees op de ervaring van velen dat, hoe fraaier en hoog- kerkelijkcr de liturgie is. des te minder het christelijk handelen In de wereld aan bod komt en omgekeerd. Zijn vrees hiervoor was door de groepsgesprekken op deze dag niet weggeno men. Een van de deelneemsters echter verzeker de, dat de onmacht om sacraal-liturgisch hande len en maatschappelijke betrokkenheid harmo nisch met elkaar te verbinden, wel degelijk door velen wordt gevolgd en ter sprake wordt ge bracht. Mevrouw Liebje Hoekendijk wees erop dat de christenen in het westen wel gevormd zijn tot verantwoordelijkheid voor zichzelf, voor de men sen om zich heen en voor de dingen die de ^ir IJ samenleving van hen vraagt, maar niet voor de negatieve gevolgen van het goed functioneren van die samenleving. Dat laatste gaat namelijk vaak ten koste van andere mensen in de wereld, met name in de ontwikkelingslanden. Zorgen Ter sprake kwam ook de veelvormige priesterop leiding In de katholieke kerk in Nederland. Een van de deelneemsters maakte zich daarover zor gen en vroeg zich af wat de toekomst voor deze jonge mensen zal brengen en wat dat gaat bete kenen voor het kerkvolk. Forumleider Rogier van Rossum, zelf rector van de hogeschool voor theologie en pastoraat in Heerlen, kon haar geruststellen met de verzekering dat hij met die veelvormigheid goed uit de voeten kon. De geslo ten en de open priesteropleiding zal men aan hun vruchten moeten beoordelen. Korte duidelijk geschreven, hefst aan één kant getyple. bneven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. 8i| publikatie wordt de naam van de schri|ver vermeld EO-Swapo (1) Het artikel „Swapo door EO onjuist beschuldigd" heeft mij niet over tuigd van de onjuistheid van deze beschuldiging. Het anti- racismefonds van de Wereldraad zou er borg voor staan dat de gelde lijke steun aan de Swapo uitsluitend gebruikt zal worden voor humani taire doeleinden. De Wereldraad verleent steun aan bevrijdingsbewe gingen. hoewel mij niet duidelijk is wie, hpe en waartoe bevrijd wordt. Waarom strijd de Swapo in Angola met de Cubanen en de MPLA ge steund door Rusland in de vorm van de modernste wapens? Is het waar dat de president van de Swapo. Nu- joma een geheime bankrekening heeft in Zwitserland die de volledige financiële steun geniet van de Sow- jet-Unie? Oelooft nog één welden kend mens dat Rusland deze steun verleent om de zwarte Afrikaan te bevrijden? Dc meeste Afrikaanse staten zijn dictaturen met een on menselijk schrikbewind, waar blij ven dan onze kerkelijke actiegroe pen en kerken? Uden U. Visscher Dekker EO-SWAPO (2) De Swapo zou door de EO vals be schuldigd zijn. Een woordvoerder van het Algemeen Dlakbnaal Bu reau zegt dat de betrokken gelden niet In Afrika voor militaire doelein den gebruikt zouden zijn of op privé- rekeningen zijn gestort De EO moet volgens hem nu maar eens met ..har de bewijzen komen". Het vermoe den wordt uitgesproken dat de Zuid- afrikaanse regering achter de EO- uitspraken zit. Het uitspreken van zo'n vermoeden lijkt me van onzin delijk denken getuigen: wie van een ander bewijzen vraagt moet die zelf ook geven of zijn mond houden. Ook ik heb mijn bedenkingen tegen de EO maar dit gaat toch wel ver. prijs aan Chiara Lubbich. Zelf heb ik het genoegen gehad enige jaren geleden deze beweging te ontdek ken. Het viel mij bij de eerste ont moeting op dat er bij de mensen van deze beweging een enorme openheid heerste en dat een echt evangelisch leven daar de achtergrond van was. Daarna heb ik vernomen dat het een zeer oecumenische beweging is met naast r.k.- en ook anglikanen, luthe ranen. Grieks-orthodoxen en gere formeerden. En dat al deze mensen als doel hebben te streven naar de eenheid volgens de weg die Jezus ons heeft voorgeleefd en geboden toen hij ons het gebod van de liefde gaf: heb elkaar lief zoals Ik u heb liefgehad. Door deze levenshouding hebben ze ook veel vrienden gekre gen onder andere godsdiensten en zo zijn ze echt oecumenisch bezig met de verwezenlijking van een nieuwe wereld, waarin men respect voor elkaar heeft. Ik heb ervaren, dat door het In praktijk brengen van dit evangelische leven, heel veel din gen opgelost worden. En dat ge meenschap van goederen bij hen echt gerealiseerd wordt. Vorige maand ben ik in Loppiano geweest een modelstadje vlak bij Florence van hen. Wat mij daar diep trof was dat daar heel veel Jongeren uit aller lei delen van de wereld in zeer goede harmonie samenwerkten en zo wer kelijk een voorbeeld geven hoe de samenleving er uit kan zien. H. Lanting Delft J. Mol Chiara Lubbich Blij verrast was ik met uw bericht over de uitreiking van de Templeton Van een onzer redacteuren Door de komst van 140.000 Surinamers la ons land in korte tijd 65.000 moslims en hindoes rijker geworden. Zij nemen een andere plaats in dan buitenlandse arbeiders, want Surinamers zijn Nederjanders Zij spreken meestal onze taal en delen ln de Nederlandse cultuur. Maar zij zijn toch apart en hebben een eigen identiteit. Die mogen de „Europese" Nederlanders niet van ze afnemen. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Hun godsdienst hoort tot die identi teit Hoe kun je iemands godsdienst respecteren, wanneer Je geen sikke pit van al weet, zoals dat voor de meeste Nederlanders het geval ls met de islam en het hindoeïsme? Er is heel wat over deze godsdiensten geschreven en er verscheen hier ook wel eens Iets dat door aanhangers ervan werd geschreven, maar door gaans waren die geschriften niet be stemd voor een bredere lezerskring. Om de kennis over de Surinaamse moslims en hindoes voor doorsnee Nederlanders wat te vergroten, heeft voorzitter S. Harinandansingh van de stichting Lalla Rookh Nederland ln het bestek van dertig bladzijden een korte uiteenzetting laten ver schijnen. getiteld „Het verre vreem de dtcht bi) huis" met als ondertitel: „Hindoes en Moslims ln uw straat, een nieuwe cultuurgroep in Neder land" De Surinamers vormen een kwetsba re groep, doordat zij uit een platte- landssamenJeving zo maar Ineens te- AMSTERDAM Van de naar schatting 55.000 protestantse zen dingsarbeiders over de hele wereld komen er 37.000 uit de Verenigde Staten of Canada. Dat blijkt uit de zojuist verschenen nieuwe uitgave van het Amerikaan se Zendingshandboek, dat uitgege ven wordt door World Vision Inter national. Duidelijk wordt uit dit boek. dat de Amerikaanse steun aan de zending nog steeds sterk toe neemt. Duidelij k wordt ook, dat zen ding in Amerika steeds meer een zaak van de evangelische kerken en groepen. In 1975 bedroegen de inkomsten van de 620 protestantse zendingsorgani saties in de Verenigde Staten en Canada samen 1.630 miljoen gulden tegen 980 miljoen in 1972. waarmee men de inflatie ruim is voorge bleven De organisatie die de meeste zende lingen heeft uitgezonden, zijn de Wycliffe bijbelvertalers met 2693. Zij worden op de voet gevolgd door de zuidelijke baptisten (2667). Daar na komen de zevende-dags adventisten (1.360). de discipelen van Christus (1.296) en de pinkster- groep gemeenten Gods (1.081). Genoemde kerken springen er ook uit, als het op geld geven voor de zending aankomt: de zuidelijke bap tisten brachten in 1975 129 miljoen voor de zending bij elkaar, dezeven- de-dags-adventisten 62 miljoen en de gemeenten Gods 55 miljoen. Opvallend ls ook de groeiende inte resse van Jongeren om kortere of langere tijd „in de zending" te wer ken. Sommige organisaties hebben speciale programma's om jongelui de gelegenheid te geven, een korte periode actief zendingswerk te doen. zoals ..Youth with a mission" en Operatie Mobilisatie. LONDEN De volgende Lam beth Conferentie komt volgende zo mer bijeen. Er zullen 400 anglicaanse bisschoppen aan meedoen. De confe rentie komt om de tien Jaar bijeen en wordt georganiseerd door de aarts bisschop van Canterbury. Er zal vol gens verwachting gesproken worden over de toelating van vrouwen tot het priesterambt. AMSTERDAM School en Evangelie steunt de Arabische school in Amsterdam, die niet door het ministerie geholpen wordt. De school is bestemd voor kinderen van buitenlandse werknemers en is ge richt op hun integratie in de Neder landse samenleving. SAO PAULO Justitie et Pax Sao Paulo heeft in een boek de Bra ziliaanse politie beschuldigd ver antwoordelijk te zijn voor de moor den en andere misdaden die ge pleegd worden door het eskader des doods. CAIRO Voor het eerst in de Egyptische geschiedenis heeft er een officiële ontmoeting plaatsgevonden tussen de vertegenwoordigers van de kopten en van de Islam onder leiding van de president van het land. Na mens de moslims sprak directeur Abdoel Halim Mahmoed van al- Azhar universiteit met eerbied over Jezus en Maria en paus SJenoeda, de leider van de christenen stelde voor dat christenen en moslims samen publicaties zouden doen over het ge loof ln één God. De president verwel komde deze voorstellen. DEN HAAG De actie van het centraal missie commissariaat om geld bij elkaar te krijgen voor pensi oenen van missionarissen heeft tot nu toe bijna anderhalf miljoen gul den opgebracht. Dat is ruim tien percent meer dan vorig Jaar. OEG8TGEEST - De vertaling van het nieuwe testament ln het Balinees is onlangs gereed gekomen. Een groep van vier vertalers op Bali, onder leiding Van ds. Tjatra Puspi- tha, heeft deze vertaling in de korte tijd van twee jaar tot stand ge bracht. Dit was mogelijk dankzij het feit, dat in vroegere jaren vertalers van het Nederlands bijbelge nootschap ook reeds veel werk heb ben verricht. DELFT Ook in Delft zijn ver ontruste gereformeerden bezig met de stichting van een noodgemeente. Hun bezwaren richten zich niet zo zeer op de situatie ter plaatse, alswel op het landelijke beeld van de gere formeerde kerken. Er zijn momen teel noodgemeenten in Ede, Den Haag en Leiden. WDvi TtSTAffOil (ADVERTENTIE) „Hlerbll 1.000,- voor N.T. en Brazllit. Ais er met voldoende binnenkomt, wil ik wel méér geven voor dit mooie f doel. Probeer de kerken op te wekken tot publieke en volhardende z smeekbeden voor dit prachtige doel. Het gaat immers om een irL heel kontinent met een zeer jeugdige bevolking. Sta op. roep tot uw God1" Aldus W te U Giro 901 000 t.n.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp. met verm.: „N T. Braz." Nieuwe Testamenten schoolkinderen Brazilië MOSKOU In de Sowjet-Unie valt een tendens te bespeuren naar grotere wederzijdse aanvaarding van de verschillende ker ken. Dit blijkt uit een bericht over de bijeenkomst van de unieraad van de christen-baptisten, die ruim een maand geleden in Moskou werd gehouden en dat thans is bekend geworden in het westen. In de Sowjet-Unie bestaat geen oe cumenisch overkoepelend orgaan waar de kerken van het land lid van zijn. De Russische baptisten zitten echter wel broederlijk naast de geregistreerde baptisten, de 'Stun- dlsten' en 'darbisten'. Deze laatste twee groepen hebben nauwelijks een nationale organisatie. De Stundisten komen voort uit de traditie van de orthodoxen in de vergaderingen van, Wolga-Dultsers en de darbisten vor- de wereldraad van kerken. Er is nu een groeiend bewustzijn te constate ren bij de baptisten voor het feit dat zij in de orthodoxen, de rooms ka tholieken en lutheranen in het land broeders hebben. Daarnaast is er een groeiende toena dering tussen de officieel erkende baptisten en de initlativniki, de niet men een groep, die dateert van voor de revolutie. Er zijn in de Sowjet-Unie ongeveer 5000 baptistengemeenten met onge veer een half miljoen leden bij de unie aangesloten. Onder deze ge meenten zitten ook pinkstergToepen en doopsgezinden. (ADVERTENTIE) /tl ij Inderdaad. Met schrale, gesprongen lippen 64aA- kan geeuwen zéér doen. Labello houdt uw lippen zacht en soepel. Labfllo, AA y ia„n i.eaa-wy^=»p. de stick die verzorgt. nglOV W~jiiX± verzacht en beschermt. H ij I /lAal wwllw jj Zomer Winter. BH ASLMMJLJdlr (Met Labellet als ondergrond, blijft lipstick langer mooi.) door mr. E. M. Vos de Waal-Smulders recht gekomen zijn ln een moderne Industriële grote-stadsmaat- schappl). Dat schept problemen. Ha rinandansingh geeft enkele voor beelden van gezinnen die in geeste lijke nood zijn gekomen te verkeren. Daarbij ontbreekt het vaak aan be geleiding van eigen geestelijken, om dat die er niet voldoende zijn. Hari nandansingh pleit dan ook voor een vliegende brigade van eigen geeste lijken die zich bezig houden met Individuele hulp buiten de Rand stad. Voorts is er behoefte aan eigen religieuze ruimtes zowel voor de hin does als voor de moslims. Lalla Rookh ls een door de Surina mers zelf opgerichte stichting, die zich ln de eerste plaats richt op het welzijn van de Surinamers bulten de gebieden, waar de grote organisaties werkzaam zijn. Het boekje „Het verre vreemde dicht bij huis" is gratis en kan besteld wor den bij Lalla Rookh. Wijde Begijne straat 25A. Utrecht. Rooms-katholleke vrouwen worden nooit ambtelijk priester, maar heb ben volop deel aan het koninklijk priesterschap. Daarom steekt het mij, en denkelijk de meesten, geenszins dat de ambtsdragers man nen zijn. Het ambt is belangrijk, de drager niet. Waar een priester puur ambtelijk optreedt, doen diens per soonlijke hoedanigheden niet terza ke; hij stelt Jezus tegenwoordig, de Man Gods. Hier passen dan ook naar veler gevoelen stem en gestalte van een man; aan het abstractiever mogen van gelovigen zouden anders overspannen eisen worden gesteld. (Brood en wijn worden immers ook niet vervangen door andere spijs en drank.) Maar tevens zijn priesters de herders bij uitstek, wat formeel gezag mee brengt en macht: het spreken van een beslissend woord, het stellen van daden, die in volle zin symbool zijn, d.i. teken en „samenballing", van een door vele factoren bepaald heilsgebeuren. Priesterlijke macht is dan ook dienst, Inspelend op andere diensten. Vaticanum II wees op de van ouds bestaande mogelijkheid voor leken, vrouwen en mannen, te worden aangesteld in kerkelijke funkties (Lumen Gentium 33). Deze bedieningen zijn niet Inhoudelijk vastgelegd, tekenen niemand voor het leven en kunnen telkens creatief worden afgestemd op wisselende noden. Dit eist een soepelheid, die aan vrou wen wellicht meer ls gegeven dan het rechtlijnig volgen van een vast pro ject. Principieel zijn de diverse gele dingen der kerk bedoeld voor wissel werking als van woord en weder woord op voet van volkomen gelijk waardigheid. Helaas stelt de prak tijk wel eens teleur en dit mag ver klaren, waarom toch sommige vrou wen het ambt wensen, zo niet voor zichzelf dan voor de vrouw ln het algemeen. Zij en een aantal man nen met haar voelen de voorwaar de, dat de wijdeling man moet zijn, ais discriminatie. Meeste mannen niet Nu gelden voor het priesterschap meer voorwaarden en vervulling van alle voorwaarden geeft nog geen recht op wijding. Verreweg de mees te mannen kunnen dus evenmin priester worden. Dit wordt vaak ver geten. Zo ontving eens de diocesane synode van Basel een „Votum" van een psychologe, die verklaarde als leidster van een vormingscentrum veel met mensen te bidden en „biechtgesprekken" te houden. In derdaad kan zo'n vrouw in een sfeer van liefdevoile aanvaarding menig proces begeleiden van inkeer, be wustwording en berouw. Blij dat er zulke psychologen zijn, kan ik mij toch niet aansluiten bij haar klacht zelf de sacramentele absolutie niet te kunnen geven. Dat kunnen haar mannelijke collega's doorgaans evenmin, want vaktheologen zijn zel den priesters. Mij spreekt juist aan. dat werkelijke bevrijding plaats vindt in de zondaar zelf, al of niet door anderen geholpen, waarop tenslotte het sacrament duidelijk uitstijgt boven alle tussenmenselij ke intimiteit en onafhankelijk daar van geldt: Gods vergeving komt van boven. Wanneer een vrouw gelukkig is met het haar geschonken aandeel ln de heilszending en formele, evenzeer ge schonken, macht gaarne gunt aan die enkele mannen, betekent dit heus niet dat zij Immuun is voor gevoelens van naijver, wèl dat deze wezenlijk vreemd zijn aan haar ge loofshouding. Zij weet, dat het ambt stoelt op uitverkiezing, onverplicht gegeven, onverdiend ontvangen en nooit te verklaren in termen van „Waarom niet?" Twee soorten? Voorstanders van priesterwijding voor vrouwen voeren als argument haar geschiktheid en voortreffelijk heid aan. Geloven zij dan in een kerk met twee soorten christenen: een beter soort dat wèl en een min der soort dat niet goed genoeg is voor het ambt? Dit lijkt niet bijbels. Menselijkerwijs vormden „de twaalf" geen elite. In de Hof van Olijven lieten ze het allen afweten; Petrus, al eens „kleingelovige" ge noemd, verloochende zijn Heer; van Judas nog gezwegen. Moest niet de kracht in zwakheid tot voltooiing komen en zou het in onze dagen anders moeten? Vanzelfsprekend worden aan de priesterkandidaat zekere eisen ge steld, maar deze zijn secundair en we keren de orde om, wanneer we de handoplegging beschouwen als een soort diploma. De kerk ls anders: in haar zullen laatsten de eersten en de grootsten aller dienaar zijn; kleinen verstaan wat aan bijbelgeleerden ontgaat. Iedere zichtbare, funktio- nele hiërarchie wordt er doorkruist door een onzichtbare van heiligheid en genade. „Onderdanig" is in het Nieuwe Testament dan ook geenszins synoniem met slaafs. Lu- kas vermeldt Jezus' onderdanigheid aan Zijn ouders; Paulus vermaande de Efesiêrs elkander onderdanig te zijn in de vreze van Christus. Te vaak Niettemin werkt te vaak ook onder christenen de zwaartekracht van het burgerlijk waardesysteem en al licht heeft dit gedreven tot acties RUST Diep vercadigd en nooit genoeg is dit bestaan in een werkelijkheid vol mislukking verdriet en angst en een overvloed van licht uitdagend en hoopvol. Maar nooit kan dit het zijn waarop ik mij neerleg in een laatste rust. Dat is Hij die God van mensen is en die hier en daar en overal zal doen gelukken wat Hij eens met mensen afsprak. BERLIJN' De bijbeltekst „De goddelozen hebben geen vrede" geldt in Oost-Duitsland niet voor communisten. Genoemde tekst (ontleend aan Jesaja) komt voor in het bekende jaarlijkse dagtekstenboekje van de Herrnhutter broedergemeente. Het maandblad „Vuur" ontleent aan het Westberlijnse „Berliner Sonntagsblatt", dat het Oostduitse staatsbureau voor literatuur alleen toestemming voor de versprei ding van het boekje wilde geven, wanneer bij de uitspraak van Jesaja een voetnoot zou worden geplaatst. In de noot staat, dat de tekst „De goddelozen hebben geen vrede" geen betrekking heeft op leden van de SED (de Oostduitse communistische partij), maar alleen een oproep is aan de christelijke gemeente om boete te doen. om het bijzonder priesterschap ook open te stellen voor vrouwen. Zij zouden de correctie vormen op een eenzijdig mannelijk patroon van ambtsbediening. Inderdaad kan dit een taak van vrouwen zijn, maar moeten dezen daarvoor zelf in het ambt staan? Leert niet de ervaring, dat een correctie meer stimuleert wanneer degene die haar krijgt ln zijn eigen waarde wordt gelaten dan wanneer hem teugels uit handen worden genomen? Wie een minder gelukkig optreden van priesters al leen aan hen zelf wijt, onderschat de invloed ten goede of ten kwade van vrouwen in de kerk, die reëel nooit louter mannenkerk is geweest. Thans komt deze invloed dermate aan het daglicht dat de kerk het wel openlijk moet erkennen. Niet alleen vrouwen zelf, ook haar mannen, va ders, zoons, broers en vrienden zou den anders de kerk uitlopen. Toch kan binnen de hiërarchie de vrouw geen stem krijgen, want daar is zij niet. Evenmin kan zij worden verte genwoordigd door enkel religieuzen, wier aantal immers te gering en wier leefwijze te uitzonderlijk is. De vrouw ernstig nemen betekent dus de leek ernstig nemen. Uitsluiting van alle vrouwen buiten de hiër archie werpt een enorme dam op tegen klerikalisme en dwingt ons de betekenis van het hiërarchisch ge raamte, hoe belangrijk ook, te relati veren. Definitief Intussen heeft Rome gesproken en de uitspraak is definitief bedoeld: geen vrouw wordt priester. De Congregatie voor de Geloofsleer weerlegt in een lange „Verklaring" de argumenten van andere zijde. Haar overwegingen kloppen met mijn leke-overpeInzing en verwach ting, maar het deert mij niet minder, dat dit stuk, waarnaar ik overigens gaarne verwijs, voor een groep me degelovigen negatief luidt. De ambtsvraag is grondig uitge diept, maar een andere vraag, waar op het antwoord positief zou klin ken, bleef liggen: welk aandeel in de heilszending der kerk valt bij uitstek toe aan de vrouw? Toch lijkt uitstel van een officieel antwoord op deze laatste vraag psychologisch juist. Waar uitsluiting van het priesterambt nog als leed ervaren en niet van harte aanvaard wordt, blij ven pogingen tot compensatie vnichteloos. Eerst zullen wonden moeten helen, terwijl het zaad van een andere vernieuwing evengoed ontkiemt. Mevrouw mr. E. M. Vos de Waal- Smulders (r.k.) is juriste en publi ciste te Utrecht. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ridderkerk: G. H. van Kooten te Delft; te Zwijndrecht: H. W. van den Toorn te Delft; te Buurse (toez.): J. H. Israël te Coevorden; te Heemse: J. Kok. laatstelijk pred. te Doetinchem, leraar godsdienst chr. scholengem. Jan van Arkel te Har- denberg. Aangenomen naar Voorthuizen (toez.): B. M. Meijndert te Lunteren; naar Rotterdam-Kralingen: O. J. van der Ploeg, kand. te Rotterdam, die bedankte voor Puttershoek en Klaaswaal. Bedankt voor Den Haag: G. A. Cnos- sen te Nijverdal. GEREF. KERKEN Beroepen te Maasland: J. Huize-, bosch te Woubrugge. Aangenomen naar Drachten: drs. N. H. Heiner te Alblasserdam: naar Maarssen: R. Oranje te Oldenzaal. Bedankt voor Delft: L. R. Krol te Vlaardlngen; voor Scheveningen: H. J. Hasper te Halfweg/Zwanenburg. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te 's-Hertogenbosch: W. Scherff te Marum. GEREF. KERKEN (VRIJG. B V.) Aangenomen de benoeming tot Ie- I gerpredikant in lang verband J (standplaats Bussum): P. Dekker te| Zaanstreek C. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Nunspeet: J. van 1 Amstel te Enschede W.: voorl Rijnsburg: W. van Sorge te J Schiedam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Nieuwerkerk (Zld): A. Moerkerken te Nieuw Beijerland; I voor Klaaswaal: M. Mondria te I Waardenburg; voor Ouddorp (ZH): J. Mijnders te Ridderkerk. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Emmen: K. Corporaal te Leeuwarden. Abbé Pierre De stichter en leider van de Em- maus-broederschap, de Franse Abbé Pierre, is voorgedragen voor de No belprijs voor de vrede. De Emmaus- broeders, die zeventig afdelingen i de hele wereld hebben, vormen een sociaal geëngageerde lekenge meenschap. Abbé Pierre is voorge dragen door de vroegere burgemees-jle v ter van Florence, prof. Giorgio la Pira, en de president van de Italiaai se r.k. lekenvereniging Pro Deo. Vi- tallano Rovigatti. Pater van Straaten Pater Amatus van Straaten, tot vc kort directeur van het r.k. vormingsfeze centrum Vinea Domini te Witmaren sum, is per 1 april benoemd tot voo zitter van de regionale welzijnssticl ting Sudergoa te Sneek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2