Europese kerken roepen om ontwapening
Een club van twee man en een secretaresse
Hulp-konvooi naar
Turkije en Libanon
„Club van Tien"
heeft weinig succes
u
sxa
Seri
Nieuwe cursus aan
Zeister bijbelschool
Nieuwe opleiding
leraren zou niet
in Zwolle komen
Protest leerling-
verplegenden tegen
afschaffen salaris
UIT DE KERKBLADEN
,,De rest moet
maar openbaar
worden"
VANDAAG
VOORBIJGANGER! i8
KERK
Trouw/Kwartet
(MM
door Aldert Schipper
GALL-NEUKIRCHEN Wat stelt
zo'n beraad van Europese kerken
eigenlijk voor? Deze vraag heb Ik
mij gesteld, nu de consultatie van
de conferentie van Europese
kerken (KEK) bezig is met zijn
laatste besprekingen over Europa-
na-Helsinkl en de verhouding tot
de Derde Wereld.
Hoewel 108 kerken In Europa Ud
zijn van de KEK. Is het slechts een
kleine en machteloze club met twee
bestuurders en misschien één of
twee kantoorkrachten. In vergelij
king tot wereldse organisaties nau
welijks het noemen waard. En toch
heeft de KEK het klaar gespeeld,
vijftig geïnteresseerde en min of
meer deskundige kerkleden uit
Oost en West-Europa open voor
elkaar te laten praten over samen
delen, verzoening en versobering.
Uiteraard hebben deze mensen uit
verschillende maatschappelijke
systemen een stukje van hun Ideo
logische bagage meegenomen,
maar zij waren bereid deze bagage
niet mee te nemen ln de zaal waar
zij hun gesprek hadden.
Dat wil overigens niet zeggen dat
die gesprekken glad verliepen. In
Oosteuropese kring vreest men dat
de bewapeningswedloop door
West-Europa (en Amerika) wordt
aangezwengeld en dat bij ons heel
wat mensen geld verdienen aan de
vernietiging van hun naasten of
aan het dreigen daarmee. De west-
Europeanen denken vaak dat het
communisme streeft naar een mili
tair overwicht. Wanneer men ech
ter probeert zich los te maken van
Ideologische bijgeloof dan ziet men
dat de bewapening ln Oost en West
e$n eigen wetmatigheid heeft ge
kregen en dat het verschijnsel ons
gemeenschappelijk bedreigt.
Je hoeft geen christen te zijn om
dat ln te zien, maar het blijkt hier
bij zo'n beraad van de kerken uit
Oost en West toch wel van beteke
nis dat de deelnemers krachtens
hun geloof iets aanvoelen van wat
verzoening kan teweeg brengen.
Waar het gaat over samen delen
(ontwikkelingshulp) en versobering
lukt het ook over de grenzen van de
blokken heen een gemeenschappe
lijk platform te vinden, waar een
zinvol gesprek mogelijk is.
Er ls hier in Gall-Neukirchen ln drie
groepen vergaderd. Ik weet alleen
van mijn eigen gespreksgroep over
versobering en aanwending van
energie dat er een echte discussie ls
geweest In Oost- en West-Europa
zijn mensen die met optimisme de
vraag beantwoorden of er ln de
toekomst voorzien kan worden in
de steeds toenemende behoefte
aan energie om onze economie
draaiende te houden. Dat optimis
me komt voort uit de verwachtin
gen die men heeft uit de kerne
nergie.
Er zijn vooral in het Westen van
Europa mensen die twijfelen en
denken dat men zich op de kerne
nergie verkijkt De technologie ls
lastiger dan men dacht en de kern
energie maakt veiligheidsmaatre
gelen nodig die van onze maat
schappij een politiestaat maken.
Hier ln Gall-Neukirchen hebben
optimisten en pessimisten elkaar
niet weten te overtuigen, maar er is
een proces op gang gebracht. In
Oost-Europa is de discussie over de
maatschappelijke kosten van de
kernenergie nog lang niet zo ver als
in West-Europa en de Europese
kerken hebben tenminste een paar
vraagtekens gezet achter het Oost
europese optimisme.
Men moet de waarde van zo'n ge-
dachtenwlsseling niet onderschat
ten. De Oost-Europeanen hebben
hier uitstekende mensen heen ge
stuurd, onder wie twee leden van
de academies van wetenschappen
uit de Sowjet-Unie en uit Honga
rije. Mensen die weinig boodschap
hebben aan het christedom, maar
wel belangstelling hebben voor een
gesprek dat niet verziekt wordt
door ideologische vooroordelen.
Het gesprek ln Oall-Neuklrchen zal
in de geschiedenis geen plaats ver
werven als een doorbraak ln de
verhouding tussen Oost en West.
Toch is het één vande zeldzame
voorbeelden geweest van een kerk,
die iets vah betekenis bijdraagt
aan de wereld. De kerkleden zien
dat soms niet genoeg, maar de we
reld heeft het nu en dan wel begre
pen dat hier iets interessants ge
beurt. Zo heeft de Verenigde Naties
de Wereldraad van kerken ge
vraagd, het voorzitterschap te wil
len bekleden van de komende we
reldconferentie over water. Het zijn
kleine dingen, maar de oecume
nische beweging kan daar wel een
beetje trots op zijn.
door Aldert Schipper
GALLNEUKIRCHEN De
kerken moeten bevorderen dat
de landen van Europa ernstiger
streven naar ontwapening. Dit
is een van de aanbevelingen,
die gedaan zijn door het beraad
dat de conferentie van Europe
se kerken (KEK) vorige week in
het Oostenrijkse Gallneu-
kirchen heeft gehouden. Aan
het beraad deden deelnemers
uit bijna veertig kerken uit 19
landen van Europa mee. Het
beraad ging over de rol van
Europa tegenover de ontwikke
lingslanden sinds de landen
van Europa elkaar achttien
maanden geleden in Helsinki
plechtig beloofd hebben naar
ontspanning en samenwerking
te streven.
Om aan ontwapening te werken
moeten de kerken nauwer contact
houden met politici en de publieke
opinie trachten te winnen voor de
bereidheid met minder wapens toe
te kunnen.
Het beraad heeft de kerken voorts
gevraagd er bij hun regeringen op
aan te dringen plechtig te beloven
niet als eerste ooit kernwapens te
zullen gebruiken. Ook zouden de
kerken hun regeringen moeten vra
gen dat langs de grenzen tussen de
militaire blokken zones komen waar
geen tactische kernwapens liggen
opgestapeld. De regeringen moeten
streven naar de uitbanning van bij
zonder onmenselijke wapens, zo stel
den de deelnemers aan het gesprek.
Het geld dat vrijkomt doordat de
budgetten voor bewapening Omlaag
zouden gaan. dient gebruikt te wor
den voor verhoging van de steun aan
ontwikkelingslanden.
Indien de militaire uitgaven met tien
procent omlaag zouden gaan. dan
zou er 30 tot 40 percent meer be
schikbaar komen voor de ontwikke
lingslanden dan er nu voor hen op
tafel komt.
De groep die zich met ontwape-
nlngsvragen bezighield stelde vast
dat ontspanning zonder ontwape
ning niet duurzaam kan zijn en dat
de tot dusver bereikte ontspanning
ln Europa ln gevaar komt doordat er
onvoldoende gewerkt wordt aan
ontwapening. De groep meent dat er
een ernstig gevaar ls dat er een
kernoorlog komt, doordat nieuw
ontwikkelde wapens het voor een
kernmacht aantrekkelijk maken
een zo harde aanval te wagen dat de
tegenstander niets meer kan terug
doen. Bovendien komen er steeds
meer landen, die over kernwapens
beschikken.
De kerken zouden met wetenschap
pers ln gesprek moeten komen over
de ethische kant van hun inspan
ning voor wapenontwikkeling en bij
de bevolking het ten onrechte aan
wezige gevoel van veiligheid moeten
wegnemen.
In de werkgroep die zich met ont
wikkelingssamenwerking bezig
heeft gehouden werd sterk de na
druk gelegd op de bevordering van
maatschappelijke rechtvaardig
heid, volksdemocratie en zelfvoor
ziening in de landen van de Derde
Wereld. In de rijke landen zou on
derzoek gedaan moeten worden
naar technologie die speciaal ge-
UTRECHT Namens een aantal
hulp- en medefinancieringsorganisa
ties ln Nederland vertrekt dezer da
gen een konvooi met hulpgoederen
naar Turkije en Libanon. De afgelo
pen maanden ls er tussen deze orga
nisaties een zogenaamd Llbanon-
beraad gehouden om na te gaan, hoe
de slachtoffers van de aardbevingen
ln Turkije en het oorlogsgeweld ln
Libanon het meest doeltreffend kon
den worden geholpen. Vanuit het
hervormde werelddlakonaat ls onge
veer 45.000 gulden beschikbaar aan
bijdragen, die voor dit doel zijn
gegeven.
UTRECHT Het hervormde we
relddlakonaat ls ln 1976 toch nog
financieel rondgekomen. In het
laatste kwartaal van 1976 kwam on
geveer een miljoen meer binnen dan
ln dezelfde periode van 1975. Hier
door kon aan de verplichtingen ge
heel worden voldaan, kon enige
extra hulp worden verleend en bleef
zelfs nog 150.000 gulden als reserve
voor 1977 over.
ROTTERDAM - Het r.-k. bisdom
Rotterdam heeft een breed overleg-
145orgaan over de ambtsopleiding
gekregen. Om het overleg was ge
vraagd door de dekensvergadering
en de diocesane pastorale raad. toen
ln Januari bekend werd dat bisschop
Slmonls uit bestemmlngsgelden
twee ton beschikbaar had gesteld
aan het seminarie te Rolduc. De
bisschop en zijn belde vicarissen ne
men aan het overleg deel. Over enke
le weken vindt met het diocesaan
financieel beraad en de flnancléle
adviescommissie overleg plaats over
de manier, waarop opening van za-
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel. 05200-17030
ken moet worden gegeven over de
omstreden flnancléle transactie.
DE BILT De zangbundelcom
missie van de unie van baptistenge
meenten heeft besloten, niet tot se
lectie van de 150 psalmen over te
gaan. Op de laatste algemene verga
dering van de unie uitten verschil
lende gemeenten de wens, om de
beschikking te hebben over alle psal
men. om zelf de keus te kunnen
bepalen.
WASSENAAR De Parousla-
zendlng heeft het centrum ln Wasse
naar verkocht Op 2 april wordt er de
laatste Jaarvergadering-contactdag
gehouden. Dan wordt tevens het 25-
Jarig bestaan van Parousla herdacht
DRIEBEROEN - Blijkens adver
tenties zoekt de raad van deputaten
„Samen op Weg" een fulltime secre
taris. „die zich met overtuiging wil
Inzetten ter bevordering en ter bege
leiding van het proces van samen
werking en eenwording van de Ne
derlands/» hervormde kerk en de ge
reformeerde kerken." Voor de huidi
ge secretaris, dr C P. van Andel, was
het een deelfunctie.
HANNOVER De grote golf van
bedanken voor het lidmaatschap
van de protestantse kerken ln West-
Dultsland ls voorbij. In 1975 traden
168.000 uit de kerk. Dat was een
kwart minder dan het Jaar daarvoor.
Voor 1976 wordt nog weer een be
langrijk lager aantal verwacht. Een
ander statistisch gegeven is. dat
driekwart van alle kinderen, waar
van tenminste een der ouders protes
tant ls. gedoopt wordt „BIJ veel
mensen ls de religieuze oriëntering
dieper verankerd en constanter, dan
hun deelname aan het kerkelijk le
ven laat vermoeden," concludeert
het moderamen van de evangelische
kerk
DORTMUND De „gemeente
dag onder het Woord", die de
Westdultse belijdenisbeweging
„Oeen ander evangelie" nu elk Jaar
houdt, ls volgens voorzitter dominee
Rudolf Biumer geen „anti-
kerkdag", maar de eigenlijke kerke-
dag. De belijdenisbeweging roept
kerkeraden ln West-Dultsland op,
voortaan voor de gemeentedag te
collecteren en niet meer voor de ker-
kedag.
HELSINKI De lutherse
bisschoppen van Finland vinden,
dat ook kinderen, die nog niet gecon
firmeerd zijn (ln Finland gebeurt dat
op het vijftiende Jaar), moeten kun
nen deelnemen aan het avondmaal
samen met hun ouders Na hun ad
vies ls het vrijwel zeker, dat de syno
de van de Finse lutherse kerk, die ln
mei gehouden wordt, hiertoe zal be
sluiten.
schikt ls voor de omstandigheden ln
de Derde Wereld.
Werkgroep drie ging over energie
vragen. Gezien de beperkte voorra
den aan minerale energie en
grondstoffen, riep deze groep op tot
het zoeken naar een nieuwe ethiek
op het gebied van de arbeid en to
streven naar een nieuwe levensstijl,
die aangepast ls aan de grenzen van
de groei. De conferentie van Europe
se kerken zou ervaringen ln oost en
west op dit terrein moeten laten
verspreiden en de leden oproepen
aandacht te geven aan energie-
sparende technologie en aan ener
gie-soorten, die onuitputtelijk zijn,
zoals zonne-energie.
In deze werkgroep bleken de Oost
europese deelnemers serieus bereid
him achterstand in kennis omtrent
de vragen van energie en grondstof
fen ln te lopen. Maar ln het stuk dat
deze groep afleverde ging zij nog
steeds er van uit dat kernenergie
een van de energiebronnen van de
toekomst zou zijn. Wel wierp deze
groep bezwaren tegen dit soort ener
gie op. zoals de onveiligheid,
machtsconcentratie, schade aan de
democratische rechten en het ge
vaar van militair misbruik. Deze be
zwaren werden echter verschillend
beoordeeld. Zo meende de Hongaar
se deskundige prof. Michael Simal
dat het ln Oost-Europa nogal zou
loslopen met de kans dat ter
reurgroepen, zich met behulp van
Van een onzer verslaggevers
ZEIST De reformatorische bij
belschool te Zeist wil naast de be
staande opleidingen in september
starten met een eenjarige vormings
cursus voor mensen, die tot het
technisch, administratief of verple
gend middenkader behoren. Doel ls
bijbelstudie, maar ook veel aan
dacht voor de ethische vragen,
waarmee men ln beroep te maken
heeft. Het accent ligt meer op het
verkrijgen van Inzicht, dan op het
verkrijgen van louter kennis van de
ze stof. De kosten van de opleiding
bedragen 2500 gulden.
De reformatorische bijbelschool, die
bijna vijf Jaar bestaat, kent een drie-
Jarige dagschool ln Zeist en twee
vierjarige zaterdagopleldingen ln
Rotterdam en Zwolle.
kernenergie in een chantagepositie
zouden werken.
De groep was het ook niet zo eens
over het nut van kernenergie voor
ontwikkelingslanden. Men zag ech
ter algemeen wel bezwaren en de
noodzaak dat voor deze landen an
dere soorten energie zouden worden
ontwikkeld. De groep beval aan dat
de kerken er toe bijdragen dat Jon
gelui uit de Derde Wereld in de
Europese opleidingsinstituten niet
alleen gericht worden op de speciaal
voor Europa, geëigende technologie
maar dat deze studenten zich vooral
bekwamen ln wetenschap die op de
behoeften van hun landen georiën
teerd ls. De kerken van oost en west
zouden er toe moeten bijdragen dat
het denken in hun landen ln catego-
riën van steeds maar meer willen
hebben wordt omgebogen tot een
denken dat meer gericht is op delen.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De nieuwe internationale anonieme adverten
tiecampagne om het programma tot bestrijding van het racisme
van de wereldraad van kerken in diskrediet te brengen, heeft tot
nu toe weinig succes gehad.
Op het bureau van de wereldraad ln
Genève had men tot eind vorige
week nog maar 87 brieven ontvan
gen, 22 uit Engeland, 60 uit West-
Dultsland en slechts vijf uit Neder
land. Velen daarvan vroegen alleen
maar informatie. Alle briefschrijvers
krijgen persoonlijk antwoord.
In een grote advertentie ln Engelse
en Westdultse kranten en ln Neder
land ln NRC-Handelsblad werd de
wereldraad Indirect verantwoorde
lijk gesteld voor de dood van drie
paters en vijf missiezusters, die vori
ge maand ln Rhodesië gedood zijn.
Gesuggereerd werd, dat de moorde
naars „betaald, gevoed en bewa
pend" zijn uit het speciaal fonds van
het antl-racisme-program van de we
reldraad. De advertentie roept de
kerkleden op, brieven hierover te
schrijven aan de eigen kerk of aan de
wereldraad.
De advertentie ls ondertekend door
de „Club van Tien", die al eens
eerder een dergelijke campagne
heeft gevoerd. Achter deze naam
verschuilen zich Zuldafrikaanse en
Britse zakenlieden.
Een woordvoerder van de we
reldraad heeft (voor de zoveelste
maal) uiteengezet, dat het program
ma ter bestrijding van het racisme
sinds 1970 over de gehele wereld
groepen steunt, die het racisme be
strijden, niet alleen ln zuidelijk Afri
ka, maar ook Eskimo's, Indianen,
Zuld-Koreanen ln Japan enz. Aan
financiële bijdragen wordt steeds de
voorwaarde verbonden, dat ze
uitsluitend gebruikt worden voor hu
manitaire doeleinden.
In het blad van de gereformeerde
bond „De Waarheidsvriend" heeft ir
J. van der Graaf naar aanleiding van
de advertentie het moderamen van
de hervormde synode om een duide
lijke uitspraak gevraagd, „dat we als
kerk geen enkele verantwoordelijk
heid willen dragen voor de steun aan
bevrijdingsbewegingen, opdat de
kerk niet schuldig zal zijn aan het
bloed van duizenden."
MüNCHEN De geschorste
Franse aartsbisschop Lefebvre be
reidt de stichting van nieuwe semi
naries voor in West-Duitsland en Ar
gentinië. Hij heeft een bezoek van
enkele dagen aan München ge
bracht, waar hij gezocht heeft naar
een geschikt pand en ook een
kerkruimte Inwijdde ten behoeve
van traditionele missen.
MOSKOU Vijfhonderd verte
genwoordigers van christelijke ker
ken en wereldreligies worden ver
wacht op de „wereldconferentie van
religieuze representanten voor duur
zame vrede, ontwapening en
rechtvaardige betrekkingen tussen
de volken", die in Juni ln Moskou
wordt gehouden.
Van een verslaggever
DEN HAAG De Nederlandse pro
testants christelijke schoolraad en
de Stichting voor een protestants
christelijke lera nopleiding in
Noordoost-Neder' nd zijn bang dat
de nieuwe ople1 mg niet ln Zwolle
komt. Dit schrijven zij in een brief
aan het Protestants Christelijk
voortgezet onderwijs in de vijf
noordelijke en oostelijke provincies.
In de brief wordt gesteld dat volgens
hardnekkige geruchten minister
Van Kemenade van onderwijs en
wetenschappen geen nieuwe lerare
nopleidingen meer zou toestaan of
Enschede in plaats van Zwolle zou
wensen voor een nieuw protestants
christelijk instituut.
Volgens de briefschrijvers zal dit
echter afbreuk doen aan het ge
rechtvaardigde verlangen van het
protestants christelijk onderwijs
wat betreft spreiding en capaciteit
een toereikende voorziening te be
reiken. De schoolraad en het stich
tingsbestuur vinden dat in dit geval
moet worden voorkomen dat het
protestants christelijk onderwijs
wordt overvallen door een ongunsti
ge beslissing van de minister.
van een verslaggever
AMSTERDAM Enige tientallen
ln witte Jassen gestoken leerling-
verpleegkundigen hebben zaterdag
bij enkele ziekenhuizen in Amster
dam en op de Dam geprotesteerd
tegen afschaffing van hun salaris en
vergoedingen. De nieuwe CAO-
ziekenhulswezen bepaalt dat leer-
lingverplegenden vanaf volgend
Jaar geen recht meer hebben op uit
betaling.
De leerlingverplegenden vinden dat
afschaffing van salaris onbillijk is,
omdat de ziekenhuizen en andere
inrichtingen sterk van leerlingen af
hankelijk zijn. Een kwart van alle
werknemers ln ziekenhuizen is vol
gens hen leerling. In de verpleeghui
zen en zwakzinnigenzorg ligt het
percentage nog hoger dertig tot vij
fendertig procent. Het gaat ieder
jaar om zeker 15.000 nieuwe leerlin
gen. Vrijdag zal het Amsterdams
actiecomité gezondheidszorg, dat de
demonstratie zaterdag organiseer
de, een protestbijeenkomst houden
ln het Roothaanhuls te Amsterdam.
Overweg, het blad van het bisdom
Breda, gaat ln op de brief van de
bisschoppen over het katholieke on
derwijs:
„De brief van de bisschoppen wAór
maken, betekent de school weer ka
tholiek maken, zoals dat vroeger het
geval was, maar dan wel ln de stijl
van deze tijd", zei een onderwijzer
van dertig Jaar, „en daar zie lk geen
kans toe. want godsdienstonderwijs
ls bij ons maatschappijleer gewor
den en vierentwintig van de tweeën
dertig leerlingen van mijn klas ken
nen het Onze Vader en Wees Oe-
groet niet eens. Thuis bidden ze dat
nooit, of ze brabbelen maar wat".
Bij een andere zogenoemde katho
lieke school bleek ons, dat van de
tien leerkrachten er niet één meer
kerkt, goede mensen, maar géén ka
tholieken meer. Een goede kennis,
lid van een R.K. schoolbestuur, stel
de duidelijk: „Katholiek onderwijs
ls nodig voor de kinderen van ou
ders die dit katholieke onderwijs
wensen en dan met personeel dat
katholiek ls, zoals de bisschoppen
dat bedoelen. Misschien hou Je in
een stad met twintig katholieke
scholen. Maria Ooretti, Jozef, Maria
en de Bernadetteschool en noe m
maar op, h66guit voor twee échte
katholieke scholen voldoende leer
lingen over. Maar laten we dit dan
doen; de rest moet maar openbaar
worden."
In De Waarheidsvriend (het blad van
de gereformeerde bond ln de her
vormde kerk) schrijft Ir. J. van der
Graaf over het verschijnsel, dat
„strengere" gereformeerden zich de
laatste Jaren steeds meer „reforma
torisch" gaan noemen, ter onder-
schelding van anderen. Daarnaast
komt de naam „evangelisch" naar
voren voor allerlei activiteiten van
„bljbelgetrouwe christenen". Ir. Van
der O raaf:
de naam evangelisch of reformato
risch aandient. Pas Jaren later blijkt
immers hoe stromingen, die dicht
bij elkaar zijn begonnen, elk onder
eigen vlag uiteen gingen groeien.
Het gereformeerde bevat al de legi
tieme elementen van het evange
lische (zonde en verlossing) en van
wat zich als reformatorisch aan
dient, maar heeft de totaliteit van
de leer in zich, zoals we die in de
belijdenis verwoord vinden.
Onchristelijk
Kierkegaard
Tekening uit Open Vensters
Het gevaar is niet denkbeeldig, dat
in de polariserende ontwikkelingen
van héden de hang naar evange
lische of reformatorische polen wel
eens fnuikend zou kunnen werken
voor het gereformeerde. Met de be
naming gereformeerd kan men
steeds minder uit de voeten, van
daar de keuze voor evangelisch of
reformatorisch. Eenerzljds ls dat
wel te begrijpen als we zien hoe ln
allerlei gereformeerd hetende krin
gen het werkelijk gereformeerde ls
gedevalueerd. Het gereformeerde ls
aan een slijtageproces onderhevig
geweest. Reformatorisch aan de éne
kant of evangelisch aan de Andere
kant klinkt vertrouwder. Als het nu
alleen een kwestie van een naam ls,
dan praten we over ln feite onbe
langrijke zaken. Maar ln de nAAm
ligt het wézea Wellicht zal het
woord gereformeerd weer nieuwe
glans moeten krijgen ln een werke
lijk openleggen van datgene wat het
gereformeerde protestantisme altijd
heeft gekenmerkt en wat dit protes
tantisme ook vandaag onderscheidt
van doperse en armlnlaanse ontspo
ringen. We zullen dunkt me toch
zuinig op het woord gereformeerd
moeten zijn, wélke waardering we
ook hebben voor veel wat zich onder
In Het Orgaan van de bond van
Nederlandse predikanten een dis
cussie over predikantstractemen-
ten. Ds Th. C. Frederikse:
Zijn wij volgelingen van de Heer, ln
armoede en zelfverloochening, zo
dat het om met Kierkegaard te
spreken eigenlijk omgerijmd is
dat wij aan Golgotha een redelijk
salaris overhouden of zijn wij bur
gerlijke functionarissen, die ln onze
maatschappij van hun opdrachtge
vers een behoorlijk salaris mogen
verwachten? We zijn tenslotte aca
demici, nietwaar?
Uit de reactie van ds C. Blomaard:
Als het niét olrbaar is aan Golgotha
een redelijk salaris over te houden,
hoe moet het dan met de kosters
van de (vaak ln kruisvorm gebouw
de) kerken? En met de administra
teurs van de kerkelijke bureaus,
plaatselijk en landelijk? Voorts met
de architecten, timmerlieden, met
selaars en al diegenen, die verdienen
aan de bouw van een kerk? Er ls
Immers een vracht van mensen, die
direct of indirect aan de Gekruisig
de verdienen? Ik zou zeggen: die
doen het allemaal, inclusief de pre
dikanten, pro Deo of als dat niet
kan en het kan natuurlijk niet
dan moeten de predikanten daarop
niet de enige uitzondering zijn. De
grondvraag bij dit alles is natuurlijk
of de navolging in imitatie bestaat
en of een tekst als 2 Cor. 8:9 (Chris
tus arm geworden terwijl Hij rijk
was opdat gij door zijn armoede rijk
zoudt worden) alleen maar geeste
lijk mag worden verstaan of dat
naar bijbelse visie de doxa van de
Opgestane ln het leven der gelovi
gen zelfs zijn weerglans zou kunnen
HET KORTSTE BEKERINGSVE1
HAAL
En Hij ging er weer op uit
langs de zee,
en de hele schare
kwam tot Hem
en Hij leerde ze.
En in het voorbijgaan
zag HIJ Levi,
die van Alphaeus,
bij het tolhuis zitten
en Hij zei tegen hem:
Volg mij!
En hij stond op
en volgde Hem.
(Markus 2, 13-17)
Korter en krachtiger kan het r
Vroeger kreeg ik vaak bekerings-
halen in handen. Sommige men
gaven mij die, zeker omdat ze
nodig vonden. Meestal waren
sjabloon-verhalen van mensen die
heel vroeg „indrukken" van het O
perwezen hadden gekregen om le
later zich aan drank en spel te vi
slingeren en dan, liefst midden ini
zonde, gearresteerd te worden, zoa
dat heette. Ik kende ze al gauw vi
buiten. Vandaar mijn liefde voor
verhaal. Geen enkele franje. O An 1
woon een roep en een antwoor
Geen overwegingen, geen bezware
geen geëmmer: hij stond op
volgde Hem. Daar kan een niettpc/
uren over nadenken, hoe eenvoud
dat is. Maar zelfs dat moet hij n
tuurlijk niet doen, hij moetopstaa
En de Heer volgen. Daarvoor schreM
Markus het op. Hij wilde zeggen b
simpel die dingen kunnen Ii|__
Het sluit prachtig aan bij het laai
van het vorige verhaal: En ze zeidi
Zoiets hebben we nog nooit gezie
Wie deze Vreemdeling ontmi
heeft komt onder de indruk van zi
geheel enige betekenis. Die h«
geen bezwaren meer, die gaat. V<iten e
gen, heet het in het evangelie. ^MST
ver
Wa«
ig tc
erleer
BEROEPINGEN
GEREF. KERKEN
enzee
erenif
Lu
Aangenomen naar Paterswolderllng or
C. van Loon. studentenpredikant Ing V£
;ide
e Wa
„lederli
u Plane
tn de
iktc
DeUL
GEREFORMEERDE
MEENTEN
Afscheid. 15 maart, van Middelt
nis, Th. Stuyvenberg, beroepen i
MeUskerke. >„der t
VRIJE EVANG. GEM. let'zuü
eveer d
Afscheid van Rotterdam-Zuid: ferdgas.
van de Vrie, benoemd tot geest, vefcg van
verpleeg- en rusthuis te Koutfconoml
kerke.
ng ove
dden2
iorloop
aakpr
krijgen in een behoorlijk levenson
derhoud. Ik aarzel om zulke dingen
op te schrijven, want de opmerking
van Kierkegaard spreekt mij per
soonlijk aan. Maar of deze de enige
notie zou mogen zijn ln een „theolo
gie van het traktement" betwijfel ik,
vandaar dat ik die vragen toch maar
steL
De president van de christelijke
desconferentie, metropoliet Ni Pf1?
Him ugn T>nlnirrarl vloh irUKl€
Twintig Jaar bestaat nu al Open
Vensters, een maandblad voor oude
ren, dat meer biedt dan alleen nos
talgische verhalen, medische tips,
ideetjes voor koken of knutselen en
puzzels. Open Vensters (dat blijkt al
uit de naam) wil ook heipen met
heroriëntatie, waar het oude en be
kende zo lijkt te slijten ook ln de
kerk. Zo laat ds Oeert Boogaard het
verschil zien tussen „Wat God doet,
dat is welgedaan" ln de gezangbun
del van 1938 en in het nieuwe lied
boek:
Ik bedoel het afgodsbeeld, dat over
eind stond in de regels:
God plant wel doornen
op mijn paan,
maar strooit daar rozen nevens.
In het Liedboek der Kerken vinden
wij deze regels niet terug. De oorlog
heeft ons doen zien dat de daarin
bezongen God niet bestaat. De God
van Israël ls anders. Wie het heeft
over een God die zuur en zoet ver
mengt, dan wel doornen en rozen
bljeenstrooit, vertelt onzin. Het
klinkt wel vroom, maar alles wat
vroom klinkt is daarom nog niet
waar. En alles wat geliefd ls en Inge
burgerd, mogen we daarom nog niet
koesteren en behouden. Geliefd en
ingeburgerd zijn ook regels als: Een
kruis met rozen is 's mensen lot. De
Joden weten daar niet van. En de
Jood Jezus van Nazareth heeft aan
een heel ander kruis gehangen. Het
ls jammer dat het christelijk geloof
zo vermengd is met allerlei ónchris
telijke gelovigheden, die alleen
maar bijgelovigheden zijn.
(Open Vensters, waaraan o.a. ook
wik a L. A. C. van Glnkel en ds A.
Klamer meewerken, is een uitgave
van Boekencentrum, Postbus 5176,
te Den Haag en kost 10,50 per Jaar.
Het komend paasnummer bevat een
compleet uitgewerkte liturgie voor
.paasvieringen met groepen.)
dim van Leningrad, heeft zich
het actieve werk ln deze orgi
teruggetrokken. Zoals het infoi
tiebulletin van het patriarchaat
Moskou eerst nu meldt, kreeg Nl
dim vorig Jaar oktober tijdens
iverenig
op de
ergad
5 een bi
Dogtei
urvvuuci ujuciu c.»
bestuursvergadering vancl}r3fruS"rg(
Ujke vredesconferentie In Bad S
row (DDR) zijn vijfde hartinfa
Nikodim blijft president heP a 1
maar op zijn verzoek zal metroi
Filaret van Klew voortaan het
doea
lelijk z
ikomei
itatie
Dogte
Prof. P. J. M. HuizinfTemee!
Met een college over „God, men#'denReb
wet" heeft prof. dr mr P. J. M.
zing afscheid genomen van de
tholieke universiteit van Nijmd
als hoogleraar ln het chrisU
recht.
H. Visser
Op 21 maart vertrekken Hei
Marijke Visser van Schiphol
Nigeria, in dienst van de hervoi
zending. Henk wordt arts in he
kenhuis van de presbyteria
kerk van Nigeria ln Uburu.
echtpaar ls verbonden aan de
Emmea
DEN HAAO - Het Pen-c
Nederland houdt zijn voorji
gadering op 19 en 20 maai
Schouwburg in Maastricht
thema: Hoe vrij ls een schrijvd
WestrEuropa? Er komen i
sprekers uit Westr Duitsland, Bé
en Nederland.
Het thema komt aan de orde
openbare discussie. Er zullen vi
ringen worden afgelegd door
rich BöU en Bernt Engelman
WesLDultsland, Jef Geraerts e:
dy van Vliet uit Belgié en
Charles. (W. H. Nagel) en H.
uit ons land. ZIJ vormen met v.
ter Ankle Pijpers een forum.