Europese kerken bezorgdp over bewapeningswedloop ta Zonnige oude dag in Zoetermeer Zwart Zuid-Afrika roept op tot daden Samenlevingsvragen verdelen de kerk Ds Mak: raad van kerken pakt te veel aan VANDAAG Bezorgd hervormd rapport Hervormd bezoek aan België Hoorzitting raad van kerken IKV-ers zijn zeer kerks Als dit kind, ergens in Z.Amerika Voorbijganger VRIJDAG 11 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet JIJ! door A. J. Klei Ais Je in Zoetermeer gaat woneen, kun Je beter bejaard zijn dan dat Je met een geestelijke nood zit. Deze conclusie trek lk vrijmoedig uit het resultaat van een onderzoek, dat gehouden ls onder de leden van de gereformeerde kerk in deze Haagse satellietstad. Weliswaar zijn de cijfers, welke .JDe mondige gemeente", de kerkbode der Zoetermeerse gereformeerden, publiceert, nog met definitief, maar de gezindheid van de ondervraagde kerkleden komt al heel duidelijk voor de dag. tegenover vijf personeen. die te kennen gaven wel wat te zien in het ambt van ouderling, staan er negentig die zich opgaven voor bejaardenbezoek. Dat belooft een zonnige oude dag in Zoetermeer. Je kunt Je niet keren in Je kamer van de verzorgingsflat of er staat alweer een afgezant van de gemeente voor de deur met een bloemetje in de hand en een opgewekte conversatie in petto. Het komt me voor dat ook nlet-ge reform eerden van deze overvloed van bezoekers zouden kunnen profiteren en, wie weet. werk je langs deze weg het lage getal omhoog dergenen die aardigheid hadden in een plaatsje in de evangelisatiecommissie, want dat waren er maar drie. Trouwens, afgaande op de door de enquête opgeleverde cijfers, moeten we vaststellen dat het wèrvend element ln de gereformeerde kerk van Zoetermeer niet overweldigend is: slechts vijf mensen lieten weten dat ze wel ln de zendingscommissie zouden willen zitten. Een Janboel zal het ln gereformeerd Zoetermeer echter nooit worden. Niet minder dan 78 ondervraagden zeiden dat ze, als het om een baantje ln de kerk ging, 't liefst in administratief werk zouden duiken, en de commissie van beheer (zo heet bij de gereformeerden de kerkvoogdij) staat met 23 liefhebbers kennelijk ook ln een goede reuk. Zingen willen de Zoetermeerse gelovigen ook wel (23 voor zanggroep of kantorij), ze doen het gretiger dan met de zak rondgaan (7 voor diaken of collectant). De honger naar de prediking ls echter gering, en nu ga lk niet alleen af op het schamele vijftal dat een postje in de preekvoorbereldingscommissie ambieert. Ik verwerk hier ook het getal 24, dat de kindemevendienst behaalde. Misschien lijkt het op het eerste oog heel mooi, zoveel kandidaat-oppassers voor het zaad des Verbonds, maar die 24 gaan natuurlijk liever wat gezellig kleiên met de kleintjes dan dat ze een hele preek uitzitten. Een mondige gemeente praat liever zélf, blijkens bijgevoegde tekening, die lk aantrof naast de kop van „De mondige gemeente". van een onzer verslaggevers DEN HAAG De hervormde raad voor de zaken van overheid en samenleving (ROS) maakt zich zorgen over de communicatie binnen de kerk. In zijn verslag over de jaren 1974-1976 consta teert de raad een kloof tussen kerkleden, die zich inzetten voor verandering van de samenleving en de ambtelijke vergade ringen. Velen zijn binnen kerk en gemeente bereid zich in te zetten voor ontwik kelingssamenwerking, vredeswerk, de positie van gastarbeiders, nieuwe levensstijl, bestrijding van racisme, werkloosheid, woningnood. De raad noemt hen de „voorhoede"-groepen. Zij willen graag hun zaken in de gemeente verder brengen. Dat wordt dan vaak ais gedram ervaren. £1 duwend tegen de gemeente brengen zij daar nauwelijks beweging ln. maar duwen zij zich zelf naar de marge. Hun image ls „links" en dat is door Aldert Schipper GALL NEUKIRCHEN In het Oostenrijkse Gall Neukirchen eindigt vandaag een beraad dat de Europese kerken, die lid zijn van de Conferentie van Europese Kerken (KEK), hebben gehouden over wat de kerken moeten doen met de slotacte van Helsinki. Aan het beraad in Oostenrijk doen vertegenwoordigers mee van leden-kerken uit Oost- en West-Europa. Over de mensenrechten wordt slechts globaal gepraat. Het gaat hoofdzakelijk over leven en overleven in Europa en over de rol die dit werelddeel te spelen heeft tegenover de landen van de Derde Wereld. Het valt daarbij op, dat van de vijf of zes vertegenwoordigers uit de Derde Wereld die zouden komen, er slechts één is verschenen, namelijk dr Julio de Santa Anna. die trouwens bij de wereldraad van kerken ln Oenève werkzaam is. De Santa Anna had het over de teleurstelling in de Derde Wereld, dat er zowat niets ls terecht gekomen van de gespannen ver wachtingen over een versnelling van de ontwikkeling in de Derde Wereld. De kloof tussen arm en rijk wordt, zoals bekend, nog steeds wijder en de armoede neemt toen ln de Derde Wereld. In een aantal landen ls men met succes de weg naar meer wel vaart Ingeslagen, maar Ln sommige ervan ls de toegenomen rijkdom te recht gekomen bij de toch ai welva rende bovenlaag. Een voorbeeld van dit soort landen is Brazilië, waar zoals De Santa Anna zei, weliswaar groei te zien ls, maar geen rechtvaar digheid. Pleidooi Dr. De Santa Anna pleitte daarom voor meer begrip voor het huidige streven naar vergroting van de onaf hankelijkheid ln de Derde Wereld (self reliance), verbonden met een of andere vorm van volksdemocratie Hij noemde daarvan als voorbeelden Tanzania. Cuba en Ouinee-Bissau, waar men erin geslaagd is, sociale rechtvaardigheid te laten samen gaan met economische groei. Om verdere pogingen echter niet voortijdig te laten mislukken ls het nodig dat het Westen afziet van de vrije markteconomie en van een on gebreidelde vrijheid van de multina tionale ondernemingen en zich be reid toont tot een planmatige inter nationale economische orde te ko men. waarin ook de ontwikkelings landen Invloed krijgen op de wereld economie. waar zij tenslotte ook een deel van zijn. Verontrust Een belangrijke hinderpaal voor de Derde Wereld om tot zelfstandige ontwikkeling te komen, is de bewa pening ln de wereld. Over dit onder werp sprak in Gall Neukirchen de Noorse polemoloog, professor KJell Skjelsbaek. Deze bleek buitenge woon verontrust te zijn over de wa penwedloop ln de wereld. Het merk waardige ln zijn beschouwing was. dat hij de landen van Oost- en West- Europa vrijwel over één kam scheert; hij werpt ze op één hoop als bron van een bewapeningswedloop die, gezien de materiële nood van de Derde Wereld, moeilijk te verant woorden ls. De oorzaak dat de industrielanden van Oost en West zich zo gedragen. verschilt per blok. In West-Europa geldt als oorzaak voor de bewape ningswedloop een groep van argu menten die niet gelden voor Oost- Europa. maar de uitkomst ls verge lijkbaar. De Sowjet-Unle en de Oost- europese landen geven aan de wape nindustrie en aan de bewapening hoge prioriteit binnen hun planning. In West-Europa en Noord-Amerika wordt de bewapening indirect mede bevorderd door de behoefte aan werkgelegenheid. Maar in beide sys temen dragen de wetenschappers grote verantwoordelijkheid voor het op gang houden van de bewape ningswedloop. Wapenwedloop Deze wedloop leidt tot toenemende afhankelijkheid in de rijke landen van de wapenindustrie en tot een militarisatle van de maatschappij. De ontwapeningsonderhandelingen en de gesprekken over de beperking van wapensystemen hebben nog niet geleld tot betekenisvolle voortgang van de zo noodzakelijke ontwape ning. Integendeel. Volgens prof. Skjelsbaek is de ontspanning toege nomen zonder dat de wapenwedloop aangetast werd. Volgens zijn verwachting zal dit er de oorzaak van zijn dat ook de ont spanning stil komt te liggen, wan neer die niet reeds tot stilstand geko men is en dat er nieuwe conflicten tussen de twee blokken kunnen rij zen. De Noorse polemoloog ls bang dat ln de huidige ontwikkelingsfase van de wapentechniek het aantrek kelijk is voor de twee blokken een aanval op de ander te doen en daarin de ander voor te zijn. Optimistisch De Russische professor dr. A. Koet- senkow, een Üd van de Russische academie van wetenschappen, uitte zich in zijn bijdrage heel wat opti mistischer. Hij sprek over een weg naar een wereld van ontwapening en vrede, waarin de bevolking van zijn land heilig zou geloven, sinds in Hel sinki de siotacte van de Europese conferentie over samenwerking en vrede werd ondertekend in 1975. Hij noemde echter ook de ontwapening met name van kernwapens, een eerste noodzaak. Een gemeenschap pelijke verantwoordelijkheid van oost en west tegenover de derde wereld wees hij van de hand. Dat staat volgens deze geleerde de maat- schappijvorm van de Oosteuropese landen ln de weg. Wel vond hij dat de derde wereld zal profiteren van de vrijkomende materiële mogelijk heden, zodra ontwapening een feit wordt. In Gall Neukirchen waren deze drie speeches de basis voor een verder gesprek onder de ongeveer vijftig deelnemers. Deze discussie was gis teren nog volop bezig. Vandaag sluit het beraad af met enkele aanbeve lingen aan de 108 leden-kerken die de KEK ln Oost- en West-Europa heeft. AMERSFOORT De gereformeerde synodepraeses ds C. Mak vindt, dat de raad van kerken zich meer tot hoofdzaken dient te beperken. De vergaderingen van de raad worden steeds geken merkt door een waslijst van onderwerpen, aldus ds Mak. Ook ziet ds Mak bij de raad een neiging, om zich meer met buiten landse zaken bezig te houden dan met binnenlandse problemen. Hij vraagt zich af of dit geen onvermo gen van de raad betekent, omdat men het in eigen huis niet zo gemak kelijk eens wordt. Het gereformeerde lid van de raad van kerken maakte deze opmerkin gen als inleiding op een discussie in de raad over de prioriteiten in het beleid. Hij constateerde daarbij, dat er van het grondvlak weinig reacties komen op wat de raad van kerken doet Ds Mak stelde daarbij de vraag, of het grondvlak soms met andere zaken bezig is dan de raad. Het remonstrantse lid dr J. van Goudoever merkte op. dat er veel meer beraad nodig is over wat op het grondvlak gebeurt, met name ln kri tische gemeenten en bij groepen nieuwe levensstijl. Hij vreesde, dat deze groepen zouden afhaken. En het zijn meest jongeren, waarschuw de hij. Kardinaal Wlllebrands veronderstel de. dat het gebrek aan reacties van het grondvlak op wat de raad van kerken doet wel eens te maken zou kunnen hebben met een vrees, dat de raad zou kunnen uitgroeien tot een superkerk of superinstituut, dat ver van de mensen afstaat. Ds Bleij Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telei 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 De lutherse synodepresident ds W. Bleij zei, dat het werk van de oecu mene door de raad ls gereglemen teerd en uit het vrije elan ls gehaald. Hij vroeg zich af. of het wel goed is, dat de leden van der aad er zitten als beleldsfiguren en op persoonlijke tl- Conferenties Verwerking en verwerkelijking. 22e Geestelijk Reveil, zaterdag en zondag 19 en 20 maart ln Krasna- polsky te Amsterdam, m.m.v. o a. Mellle Uyldert, ds Hans Bouma. W.G. de Bruljn en J W. Cram- tackel Ini tel 05219-2004 Hee besteden wij ome tijd" 22 regionale Jeugddagen van de her vormd-ge reformeerde jeugdbonden van 19 maart tot 4 Juni ln Onstwed- de. Den Ham, 's-Heerenbroek, Rljs- sen. Ede. Gameren. Kesteren, Nunspeet. Nijkerk, Oldebroek, IJs- selstein, Delft. Hoornaar. Krimpen aan de Lek. Reeuwijk. Ridderkerk, Schoonhoven. Dlrksland, Middel- harnis. Sliedrecht. Glessen-Rijswijk en Waalwijk Inl. tel. 030-785402. Permanente educatie. Voor onder wijsmensen en andere belangstel lenden. van vrijdagmiddag 18 maart vier uur tot zaterdagmiddag 19 maart vier uur ln Den Alerdlnck. Laag Zuthem (tel. 05290-541) Ds C. Mak tel. Een meer avontuurlijke aanpak vond ds Bleij wenselijk. Voorzitter prof. dr H. Berkhof trok de conclusie, dat de kwestie van de prioriteiten opnieuw besproken dient te worden. Het onderwerp zal naar hij hoopt meer gestructureerd opnieuw in behandeling komen. DEN HAAG Op uitnodiging van synode-voorzitter dr André J. Pie- ters hebben praeses ds G. Spilt en lid mevrouw mr J. A. van Ruler- Hamelink van het hervormd mode- ramen en dr R. J. Mooi, secretaris algemene zaken van de hervormde kerk, een werkbezoek gebracht aan de protestantse kerk van België. Eerst werd het mede vanuit Neder land bekostigde nieuwe kerkge bouw van de groeiende gemeente in Brasschaat bekeken. Daarna infor meerde prof. dr G. van Leeuwen in Brussel, zelf ook Nederlander en hervormd theoloog, over de Neder landstalige afdeling van de theolo gische faculteit. Het is een van de stimulerende centra voor het weinig omvangrijke protestantse leven in België. Er zijn nu ruim zeventig stu denten. Ook bracht de hervormde delegatie een bezoek aan het protestantse so ciale centrum van de samenwerken de kerkelijke gemeenten in de agglomeratie Brussel. Directeur Mi chel Dandoy vertelde, hoe de van daar uit beoefende sociale dienstverlening van belang is om te bevorderen, dat de kleine gemeen ten van minderheidskerken openblijven naar de samenleving toe AMERSFOORT „We hebben liever, dat u zegt vóór de apartheid te zijn, dan dat u maar met woorden blijft belijden ertegen te zijn zonder dat u Iets doet. Wij, Zuidafrikaanse ballingen, verwachten daden van het Westen: terugtrekking van kapitaal (investeringen) uit Zuid-Afrlka, stopzetting van wapen- leverantlesl van handelsbetrekkingen, van emigratie, van toeris me. Dat is het enige, waarmee u zich met ons solidair kunt verklaren." Dit zeiden acht in Nederland verblij vende Zuidafrikaanse christenen tij dens een hoorzitting van de raad van kerken. Deze hoorzitting gold als voorbereiding op het internationale Zuid-Afrika-beraad, dat eind mei op Kerk en Wereld ln Driebergen zal worden gehouden. Vertegenwoordi gers van kerken uit WestrEuropa, de Verenigde Staten en Canada zullen daar samen met Zuidafrikaanse christenen proberen tot een geza menlijk standpunt en zo mogelijk gezamenlijke actie te komen. Een en ander op Initiatief van de raad van kerken in Nederland. Verscherping Het achttal Zuidafrikanen zag de toekomst van hun land zeer somber ln. Soweto en Kaapstad noemden ze een keerpunt, waarbij het initiatief uit premier Vorsters handen is gesla gen. ZIJ verwachtten toenemende verscherping van tegenstellingen en meer bloed vergieten. Er is geen en kele aanwijzing, dat de politieke koers veranderd zal worden. Aan de ene kant groeit de zwarte solidariteit snel. Anderzijds is blank Zuid-Afrika nu één blok. waarin alle partijen, ook de zgn. progressieve, de apartheid hoe dan ook blijken te accepteren. Er wordt een subtiel spel van toege ven en pressie gespeeld, waarvan het westen geen weet heeft Een van de grote misverstanden met name bij kerken in het Westen is, dat de thuislanden ontwikkelingslanden zouden zijn, waar met geld geholpen zou kunnen worden. Integendeel: Zuid-Afrika is een van de rijkste landen van de wereld. Het gaat ons om zeggenschap over onze toekomst in sociaal, politiek en economisch opzicht, aldus de Zuidafrikanen. Als bijdragen van de Nederlandse kerken aan hun zaak noemden de Zuidafrikanen: het zich onverkort Vrijheid De gemeente moet volgens de raad de ruimte worden (en als het kan de werkplaats), waar men elkaar helpt om ln vrijheid en creativiteit aan de evangelische oproep tot bekering, tot vernieuwing van zichzelf en tot verandering van de situatie, waarin men leeft, gevolg te geven. „Anders lopen we het risico, dat een zeer onvruchtbare schelding der geesten zich voltrekt," aldus het verslag. stellen achter het programma ter bestrijding van het racisme (PCR) van de wereldraad van kerken en achter acties als Betaald Antwoord. Voorts het meer in persoonlijk con tact komen met zwarte Zuidafrika nen om de waarheid te vernemen, het bij de Nederlandse regering aan dringen op afschaffing van hpt cultu rele verdrag met Zuid-Afrika, het voorkomen dat in Zuid-Afrika leven de blanken met een Nederlands pas poort (veertigduizend blanken heb ben dat) ln Zuidafrikaanse militaire dienst gaan en het spreken met zwarten uit Zuidafrikaanse kerken bulten hun kerkelijke structuren om. Bij het begin van de hoorzitting stel de prof. dr. H. Berkhof, de voorzitter van de raad, dat het om een mono loog ging van de zijde der Zuidafri kanen en niet om een discussie. Een en ander om de gedachten voor straks ln mei mede te bepalen. Vier van de Zuidafrikaanse christenen zullen het beraad ln Driebergen bij wonen. Van de raad van kerken zul len deelnemen dr. A. H. van den Heuvel, dr. H. M. de Lange, ds. C. Mak en prof. mr. P. J. Teunisse. DEN HAAG „Die linkse dramkousen stichten een hoop herrie in de kerk met hun poli tieke praatjes, maar zelf zijn zij helemaal niet zo erg kerkelijk." Dit veel gehoorde verwijt gaat volgens de hervormde raad voor de zaken van overheid en sa menleving bepaald niet op. De voorhoede-groepen moeten in feite juist als zeer kerkelijk be schouwd worden. Uit een onderzoek in 1976 bleek, dat van de mensen die actief meedoen aan het werk van het interkerkelijk vredesberaad (IKV) vijftig procent minstens eenmaal per week naar de kerk gaat en 75 procent eenmaal per twee weken. Hiermee wordt een onderzoek van enkele jaren ge leden bevestigd, waaruit ook een veel hogere mate van kerke lijkheid bleek, dan werd aange- (ADVERTENTIE) straks naar school gaat. ligt er dan een N T voor haar klaar, waarin ze kan leren lezen over Christus, de enige hoop in dit leven-» Giro 901 000 t.n.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp, mei vermelding: „N T en Brazilië BOETE vaak voldoende om niet meer serieus genomen te worden. Er treedt vol gens de raad als het ware een mecha nisme van wederzijdse vervreem ding in werking, dat de communica tie langzamerhand onmogelijk maakt. Ondoorzichtig De ROS heeft tot taak, de her vormde synode en kerk te dienen met voorlichting en advies ten aan zien van de vraagstukken op het gebied van staat en maatschappij. Dat is moeilijk, aldus het verslag, omdat de ordening van het samen leven, -wonen en -werken steeds In gewikkelder en ondoorzichtiger wordt. En omdat het moeilijk blijkt samen „richtingsbesef te ontwikke len in maatschappelijke en politieke vragen, die het bereik van de per soonlijke vragen en die van het klei nere levensverband te buiten gaan". Bovendien leeft „in ons allen" een „diepe weerstand tegen radikale ver andering, bekering van onze manier van leven, persoonlijk en ge meenschappelijk, waartoe het evan gelie ons oproept. Het werk van de raad wordt dan ook vaak tegen wil en dank gedaan. Toch kan de ge meente van Jezus Christus niet uit onder de verantwoordelijkheid voor de werkelijkheid, waarin zij leeft..." Het breed moderamen van de syno de heeft er bij de ROS op aangedron gen, geen stuk de deur uit te doen gaan zonder aan te geven, waarom de raad zich ermee bezighoudt. Naast al de lopende zaken wilde het breed moderamen, dat de ROS zou toewerken naar dieper gravende bij dragen, die ingaan op de grote vra gen van evangelie en cultuur, ge meente-zijn in de wereldsamenle ving, christen-zijn in de modeme po litieke stromingen. Balans De ROS is het daarmee eens en ook met het verlangen van het breed moderamen, „om tot een zekere ba lans te komen tussen vragen die van verre uit de kerk op ons toekomen en die welke op eigen drempel liggen." De 2aak ligt trouwens niet zo uit balans als men zou denken op grond van het eerste of meest spectaculaire gezicht. De activiteit op het gebied van verkeersveiligheid, milieu, recre- atievragen, werkloosheid, boeren, buitenlandse werknemers, stadsvernieuwing krijgt nu eenmaal over het algemeen minder publici teit dan de zaak van Zuid-Afrika. De raad heeft zichzelf onder de loep genomen en zich op opdracht en doelgroep geheroriënteerd. De bezet ting werd gewijzigd, de inbreng van theologische zijde versterkt. Voorts zijn voor het eerst leden van de kerk in de raad betrokken met natuurwe tenschappelijke opleiding, gezien de nieuwe vragen rond arbeid en technologie. in iISI Eerlijk gezegd was ik er even <mis daan van. Het zal je gebeuren da h( „gefotografeerd" bent; Je hebt inL sen al Je motorrijtuigenbelasting11 taald en Je krijgt dan toch nog fsct boete ter grootte van enkele honi gf den guldens, zijnde een verdutang ling van Je belasting. Ik was er (^ni temeer van in m'n kuif gepikt teiar ik las dat Iemand die een sloopt een voorwaardelijke krijgt, 't Leek me wat buiten projg^n ties. Niet dat lk die sloper meer gont maar overal zijn grenzen aan. M na ik was geheel getroost toen lk „G Amsterdam" 1961 ,L nr. 3 in han< kreeg. Daarin schrijft dr. Kunst i k interessant artikel over de BloCte grachtkerk. Hoe de Afgescheider B daar eerst in het verbouwde huls Q 42 bijeenkwamen. Een roerende.^: kening van G. Lamberts (1776-14" luistert het verhaal op. Als je dP vroeger als Jongen gezeten hebL onder de preek Je Illusoire gymrfl-- tiekoefeningen gemaakt hebt i V de ijzeren trekhaken en wartels, doen zulke verhalen je wel wat. Wer bijsterd was ik intussen van de tuen, tes die diezelfde Afgescheidene^ die tijd kregen omdat ze zg. onw^ tig bijeenkwamen. Het waren de ye(ü sidenten van Koning Willem I. j Kunst berekent in de gauwigj^'^ dat ze ln drie jaren aan boetes l^e VJ ben moeten betalen, zegge en scl^r ve: 1986,—. Dat ls geen kleinigh zo^ om geen penetranter term te gebjgn a ken. Vooral als men de waarde de gulden ln het oog houdt. Ik helemaal getroost en tegelijk niet tevreden. Van mijn part houi ze die boete van mij, die ik zo h vond, want het is tenslotte een d leschil vergeleken bij wat die v<f vaderen van mij op de Bloemgr hebben moeten betalen. Maar a dan toch wat eisen wil dan els ik£ 1986 gulden voor de kerken Vanwege de uitermate valse opsf nfcr( ling van het gouvernement in L dagen. Eerlijke mensen die eenf dere mening hebben, beboeten! f toppunt! Laat iemand eens uitrei nen hoeveel dat bedrag vandaagL geweest zijn, alleen al meteen biL voegde rente. Dan vragen weT alsnog. En dan zullen we 't nog lijk delen ook met die kerken later uit die vroede mannen I ontstaan. vang Beroepingswerk NED. HERV. KERK jjjjj Aangenomen naar Meeuwen: B 1 Jong, kand. te Woerden, naar Wer„ 01 (b.w.i.w.): G. Zonneberg te Hee"1;, (reet.); naar Adorp: J. KoornsM*661 kand. aldaar. weig Afscheid op 13 maart van Putted16**0 Vos, ber. te Nijkerk. 511 Intrede te Monnlckendam: G. Soeting uit Assen; te Bemmehvyi/: Plantinga, fulltime leraar aan r11^ Mamixcollege te Ede (blijft pai( me werkzaam als leraar). k GEREF. KERKEN Intrede te Groningen-Helpman Geel voorheen zendingspred. te Bevestiging op 17 maart te NaaldV t.b.v. godsdienstonderwijs en n et schiedenis aan het interconfessitfN E ie Westlands college: drs A. Fer^gnc da, kand. te Maassluis; sinds 1 ijotc 1976 werkzaam als leraar aldaau^ GEREF. KERKEN (VRUGEM.jfCha Beroepen te Bergentheim: P.lker. Meijer, te Noordbergum. GEREF. GEMEENTEN IU V esmi Beroepen Te Aalst: P~Blok te Difnsc land. ng V perir BAPT. GEM. 1 Bedankt voor Haarlem: J. jchai Brandsma te Groningen. ku Afscheid van Emmen: G. van lias.^J ber. te Zwolle. 1 OQ Willebrands De r.k. kerk zal voortaan ook <#er. e' kardinaal Willebrands in de itfel o van kerken vertegenwoordigd S, samen met bisschop Ernst van Jnesel da. Voorzitter prof. dr. H. Bertfamaa heette hem bij zijn eerste aanwtfecorr heid in een vergadering van de j£ hartelijk welkom. Prof. Berkhofftgelij blij, dat de kardinaal na enige a^harin ling de plaats van kardinaal Alfft bi heeft willen innemen. We zijn nl volg van het drukkende gevoel, dalbetre r.k. kerk in haar vertegenwoordiF en gehalveerd was en dan nog wel flStofta de komst van de man, die voorzf blev van de bisschoppenconferentie i nog steeds het secretariaat vodigtf eenheid in Rome leidt. Uw koms een verrijking van de beraadsla verbc gen in de raad betekenen, al bdtredei mij ervan bewust, geen gemaklfrect t ke gesprekspartner aan u te krijbte zii Maar de raad wil het zichzelf fde. gemakkelijker maken, dan het iin Am kerken toegaat, zo besloot poetst Berkhof. Irulk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2