Avond der violen
begon in Rotterdam boos op minister
(ktueel'
.bij N.E.
NIEUW-ENGELAND
UNST
1
'reemde eenmans-show
an Carlos Traffic
Amsterdams
Philharmonisch
AVRO kiest voorzitter
De vrouw van
Nieuw-Engeland
^NDERDAG 10 MAART 1977
15
k'gentijn in Mickery
)or ANDRÉ RUTTEN
WSTERDAM In Mickery is tot en met 20 maart in de kleine
al om tien uur 's avonds (als beneden de Poolse Dodenklas
felopen is) de Argentijn Carlos Traffic te zien in ..OK Doc", die
zelf geschreven heeft en op zijn eentje speelt (één uur en
•ftien minuten). De ideeën ervoor en de aankleding van de
mte komen ook van hem zelf en van Albrecht Mayer, die
luid. licht en slagwerk voor zijn rekening neemt.
Carlos Traffic zelf spreekt zelf van
het doorlopend op zoek zijn van de
mens naar ..zijn werkelijkheid".
Daartoe gebruikt hij technisch-
theatrale hulpmiddelen op verschil
lende manieren waardoor ze een wis
selende betekenis krijgen.
Bij zijn eerste opkomst, in ruime
smoking, goed geordend zwart haar
en bril (twee op elkaar blijkt even
laten, wordt hij aangekondigd als
Dracula. In iewat groteske passen
sluipt hij op. spiedend om zich heen
kijkend met een merkwaardig bewe
gend gezicht, ook ietwat grotesk. Hij
heeft een met iets gevulde gitaar
hoes onder de arm. die hij neerlegt
als hij opzij een soort grafzerk ont
dekt met een smalle lap stof daar op.
Hij sluipt er heen. tilt de lap op en
daar ligt dan een anjelier, die hij
gelukzalig opneemt, liefdevol be
kijkt, maar er dan de bloem van
afbijt en verbaasd naar het publiek
kijkt.
laagse Comedie
ntdekt jong
chrijverstalent
In helder. - De 30-jarige Rob
fmar uit Den Helder heeft een
eelstuk getiteld ..Spoorloos" ge-
Ireven dat zal worden opgevoerd
Dr de Haagse Comedie.
ib Bognar werkt bij de plantsoe
ndienst De Haagse Comedie
jreef dinsdag in een brief aan de
(ecteur van de plantsoenendienst
l een belangrijke reden om Spoor-
(s op het repertoire te nemen is.
I men bij de Haagse Comedie
trtuigd is van het schrijverstalent
|i Bognar.
de brief wordt de directeur ge-
lagd Rob Bognar eind van dit
ir twee maanden verlof te geven
I hen in de gelegenheid te stellen
|t de regisseur (Christiaan Nor-
p. acteurs en actrices en de afde-
g dramaturgie samen te werken
b de produktie van zijn stuk.
Brdoor hij zijn talent verder zal
fmen ontwikkelen.
door W. H. Wolvekamp
Carlos Traffic met zijn geliefde, die (via zijn veranderde stem)
eerst alleen te horen was, maar tenslotte een popje in een
kinderbadje blijkt.
Dit om even een indruk te geven van
een show. die voortdurend veran
dert. zich verder ontwikkelt, plotse
linge wendingen neemt. Het ls ui
terst vreemd, laat verlerlei associa
ties toe. viel mij op de duur toch wat
lang.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Zaterdag zal in een
buitengewone algemene vergade
ring van de AVRO een voorzitter
worden gekozen. De huidige voorzit
ter, de heer M. J. Keyzer te Den
Haag. heeft zich herkiesbaar ge
steld. Ook bij de vorige verkiezing
werd hij herkozen. De AVRO deelt
mee dat dat in 1974 was. Om de drie
jaar zijn dergelijke verkiezingen.
Tegenkandidaat is de heer C. Wie
rink te Amsterdam penningmees
ter van het bestuur. De heer Keyzer
is 64 jaar. Deze zittingsperiode loopt
11 september af.
ROTTERDAM. Onder leiding van Elyakum Shapirra concer
teerde dinsdagavond in een matig bezette Doelenzaal het
Utrechts Symfonie Orkest. De avond stond in het teken der
violen. Twee oud-leerlingen van Herman Krebbers, Emmy Ver-
hey en Christiaan Bor traden als solisten op, laatstgenoemde
zelfs als violist en altist.
Met begeleiding van het tot kamer
orkest gereduceerde Instrumentale
ensemble opende Emmy Verhey de
avond met Bachs Concert in E Met
een prachtige, moeiteloos aandoen
de technische beheersing en een
glanzende, rijk genuanceerde toon
kwam een vertolking tot stand, die
weinig wensen onbevredigend liet.
De dirigent zorgde voor een fraaie
begeleiding, waarbij het geluidsvolu
me steeds goed was afgestemd op de
vioolklank.
Christiaan Bor speelde vervolgens
het eerste concert voor viool en or
kest van SJostakowitsJ. Toen de
componist dit werk in 1955 schreef
(het werd op. 77) stond een reeds
uitgebreid en veelzijdig oeuvre op
zijn naam. Het bestaat uit vier delen:
een Nocturne, die te lang is om blij
vend te boeien, een pittig Scherzo,
een Passacaglia en tot besluit een
Burlesque. In violistisch opzicht
vindt de solist hier alles van zijn
gading. Christiaan Bor kreeg hier
dan ook alle gelegenheid zijn grote
violistische capaciteiten te tonen.
Hij bleek in alle opzichten tegen de
grote moeilijkheden opgewassen
waarbij Shapirra voor goed sluitend
begeleidend spel zorgde.
Mozart
Na de pauze waren beide solisten
aan het woord in Mozarts Concertan
te Symfonie voor viool, alt en orkest.
Ook in dit dubbel-concert leverden
beide solisten fraai partij. De toon
Emmy Verhey was met Christi
aan Bor soliste bij het Utrechts
Symfonie Orkest.
van Christian Bor, die de altviool
bespeelde, bleef in volume wel wat
achter bij Emmy Verhey's viool.
Maar Chr. Bor gaf ook als altist soli
de en vooral ook zuiver spel te horen.
Iets wat voor iemand, die van huis
uit violist is, een bijzondere prestatie
mag worden geroemd in verband
met de grotere grepen.
Slechts het laatste programma
onderdeel was voor orkest alleen:
Het symfonisch gedicht „Till Eu-
lenspiegels lustige Streiche" van Ri
chard Strauss. Het bijzonder
dankbare, voor het grote orkeststra-
Ie ensemble gecomponeerde werk
vond in Shapirra en het U.S.O. voor
treffelijke vertolkers. De dirigent
hield er de spanning in en wist de
partituur met verve en elan te
brengen.
AMSTERDAM Verwondert het u.
mijnheer de minister, dat wij en vele
duizenden met ons. uw benadering
van het Amsterdams Philharmo
nisch Orkest volstrekt in strijd ach-
'en met de door u beleden ..verdedi
ging van de belangen van de gebrui
kers van de collectieve voorzie
ningen?"
Met deze retorische vraag eindigt
een open brief van voorzitter, direc
teur en dirigent van het Amster
dams Philharmonisch Orkest aan
minister Van Doorn, als reactie op
wat hij tijdens de vergadering van
de vaste commissie van CRM in de
Tweede Kamer onlangs over het or
kest heeft gezegd.
De beweringen van de minister dat
het orkest zich beroept op het „ijze
ren" repertoire als publiekstrekker,
dat blijft stilstaan bij de bereikte
resultaten en dat de kans gemist zou
worden op nieuwe Impulsen tot ver
rijking van het culturele leven wor
den geargumenteerd tegengespro
ken Gememoreerd wordt de groei in
25 jaar van niets tot een ensemble
dat het afgelopen seizoen 63 eigen
concerten met ruim 106 000 bezoe
kers en 20 uitkoopconcerten met
bijna 18 000 bezoekers gaf. Vooreen
grotendeels nieuw publiek van men
sen die voordien niet gewend waren
concertzalen te bezoeken. Er wordt
in de brief gewezen op „een voortdu
rend groeiend, nieuw en in grote
mate jeugdig publiek, via ons werk
in de volkswijken van de Amster
damse binnenstad en periferie".
Als de minister onder „ijzeren reper
toire" verstaat het repertoire dat
voor het symfonie-orkest is ont
staan vanaf de klassieke periode tot
diep in deze eeuw (en daaruit put
het Amsterdamse orkest zijn pro
gramma's) dan vraagt het orkest
zich af. of op muzikaal terrein niet
geldt wat in de Museum-nota wel als
een goede zaak wordt gezien. „Con
servering van cultuur en op het pu
bliek gericht functioneren."
kent de waarde van een
persoonlijke keuze, stelt prijs op
de mode van nu. houdt dus van
smaakvol kombineren voor
stijlvol eomlort.
Voelt zich daarom thuis hij
licuw-Kngeland
rdain. Koningsplein.'lel. '2IÖ72I Eindhoven. Kechtestraat.'lel. 4-13208
Koningsplein voor Koninklijk winkelen
1977: verkiezingsjaar
juist nu heeft het CDA
uw steun nodig
stort een bijdrage op giro 15008
tnv. verkiezingsfonds CDA, Den Haag
Voor informatie kunt u zich wenden tot
CDA, Antwoordnr. 1700, Den Haag.
c Tmijw
O cJe kleine gerubriceerde .idverlcnties m m W 1J K4 Ww
verschenen ook als Victories m de Volkskrant
Everest.
je eigen smaak.