Niet met buurvrouw in de hemel Twintig procent meer voor werelddiakonaat Geen Nederlanders naar Potchef stroom Uit brieven van lezers Biddende bezetters „Te veel katholieke scholen in zuiden" „INTERNE AFRIKAANSE ZAAK" Woorden wekken, woorbeelden trekken GZB gaat in Peru werken Bijbelverspreiding bereikt record Prof. W. Lut jeharms en Prof. Bijlsma gaan met emeritaat RlffffTRSBB VANDAAG e l Voorbijgangers' DINSDAG 8 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet INSC Rooms-katholieke traditionalisten, volgelingen van kardinaal Lefebvre, houden in Parijs de Nicolaas- kerk bexet. Zij brengen de tijd door met bidden (zoals hier op de foto) en het zingen van gregoriaanse liederen. Rechts abbé Coache. DEN BOSCH De diocesane pasto rale raad van het bisdom Den Bosch vraagt zich af. of er In het bisdom niet te veel r.k. scholen zijn. „We hebben te veel zogenaamde katho lieke scholen. Een op de vijf ver dient misschien het predikaat ka tholiek." zei een van de leden van de raad. die haar maartvergadering wijdde aan de recente brief van de bisschoppen over het katholiek on derwijs. Volgens de deken van Nijmegen, pa ter O. N. Vollebregt, moet er over deze vraag serieus worden nage dacht. „We hebben als kerk en lk denk dan ook aan Nijmegen een net van katholieke scholen gelegd In een tijd, dat we duidelijk de meer derheid hadden. Momenteel ls de situatie veranderd. Door migratie zijn er veel andersdenkenden ln ons bisdom komen wonen. Misschien ls het wel de plicht van de katholieke kerk het andere ouders mogelijk te maken te kiezen voor hun eigen vorm van school. Bovendien krijgen we door te veel katholieke scholen een verzwakking van het eigen ka rakter. van de eigen Identiteit," zei hij. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De „zware" dele gatie, die de gereformeerde kerken hadden aangewezen voor de OOS-conferentie in Potchefstroom over de ras- senproblematlek in Zuid- Afrtka. kan thuisblijven. Uit Zuid-Afrika ls bericht geko men, dat Nederlandse afge vaardigden op deze conferen tie, die gehouden wordt onder auspiciën van de gereformeer de oecumenische synode (OOS), niet welkom zijn. De conferentie, die eind april ge houden zou worden, ls tevens voor onbepaalde tijd uitge steld. Ook de conferenUe van alle her vormden en gereformeerden uit Ne derland en Zuid-Afrika (blank en nlet-blank», waarop alle geschilpun ten over en weer besproken hadden moeten worden (een Nederlands Idee), gaat niet door. De Nederduitse gereformeerde kerk wil wel praten met de gereformeerde kerken in Ne derland. maar niet met de Neder landse hervormde kerk en ook wil zij de niet-blanke NG-kerken niet ln dit gesprek betrekken. Tot het beraad ln Potchefstroom was augustus vorig Jaar besloten ln de laatste zitting van de gerefor meerde oecumenische synode ln Kaapstad. Afgesproken werd. dat de Zuldafrikaanse gereformeerde kerk (de zg. Dopperkerk) deze conferentie zou bijeenroepen. Uitnodiging Prof. TJaart van der Walt van de Dopperkerk nodigde ln november de Nederlandse gereformeerden nog uit voor het beraad ln Potchefstroom. toen hij de slotzitting van de gerefor meerde synode ln Lunteren bijwoon de. Later volgde een schriftelijke uit nodiging uit Zuld-Afrlka. De Nederduitse gereformeerde kerk (blank) maakte echter bezwaar te gen deelname van kerken van bulten Kol® duidelijk gesctveven. helst aan een kant getyple. bneven kunnen worden gesiuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam Bi| pubtikatie wordt de naam van de schreef vermeld Amln Overal ter wereld worden eenheden ln het leger opgeleid voor speciale opdrachten. BIJ de primlUeve mens, die ln zijn eigen land een machtspo sitie heeft veroverd, mede door deze opleiding, kan dit lelden tot extreme handelingen. Eigenlijk krijgt men een koekje van eigen deeg Poeldijk J.C. Kohier Resultaat Nu terecht het uiterste middel ls gekozen om de aanslag op het mlnl- mum-lnkomenspell af te weren en gelukkig met aucces ls bekroond, komt het resultaat van de staking met zeer gemengde gevoelens over. Zowel deze regering als de vakbon den reppen niet meer over een gelijk bedrag voor prijscompensatie en loonsverbetering voor ledereen. De ultkerina ln procenten zoals nu weer zal worden toegepast heeft tot ge volg dat de Inkomensverschillen tot steeds grotere en onaanvaardbare proporties uitgroeien. Met alle ge volgen van InflaUe en prijsverhogin gen op alle gebied Het Instellen van een maxlmum- lnkomenspell lijkt mij noodzakelijk. Het toepassen van een glijdende schaal zou al enig resultaat bieden. Ondanks de prachtige partijpro gramma's sowel van de progressieve partijen als het CDA, ls het te leurstellend wat op dit gebied ls bereikt ls er nog één politieke partij te vinden die deze misstanden wil aanpakken en niet opzij gaat voor de machthebbers dezer wereld? In het voetspoor van Jezus van Naza reth die deze groepen ook niet ontzag Dea Haag H. de Koning Resultaat (2) U schrijft (commentaar 2 maart), dat de gevolgen van de februarista kingen zijn: 1. er ls één overwinnaar n.l. de overleg economie; 2. er is spreiding macht bereikt; 3. de scha de, toegebracht aan onze nationale economie, ls van beperkte omvang en niet verontrustend. Ik meen ech ter. dat de feiten een totaal ander beeld geven. 1. de vakverenigingen hebben een grote overwinning be haald. Ondanks enig tegenstribbe len van de werkgevers dicteren zij de bepalingen van de C.A.O's. De tot dusver bestaande overlegstruktuur ls door hen vervangen door een dic- taatstruktuur. 2. gebleken ls, dat een geweldig brok economische macht geconcentreerd ls bij de vak vereniging. De afgedwongen C.A.O- bepalingen maakt die machtscon centratie nog groter. 3. de schade, op lange termijn bezien, die toege bracht ls aan onze economie, ls en orm. De werkloosheid en de Inflatie zullen ernstig toenemen en de ar beidsverhoudingen binnen de on dernemingen. die door de stakingen zijn getroffen, zijn bedorven voor een lange reeks van Jaren. Ouderkerk a.d. Amstel drs D. van der Meuten Afrika. De moderatuur van deze kerk voerde daarbij als voornaamste argument aan. dat er ln Potchef stroom sprake ls van een regionale conferentie, waar een intern pro bleem van zuidelijk Afrika zal wor den behandeld. De Dopperkerk leg de dit gevoelen aan andere GOS- lldkerkcn in Afrika voor, die lieten weten, het met dit standpunt eens te zijn. Vanuit Nederland waren prof. dr. A. M. Donner, prof. dr. B. Goudzwaard, dr. A. Kruyswijk en prof. dr. H. N. Ridderbos aangewezen om naar Pot chefstroom te gaan. Ook hadden de gereformeerden van Noord-Amerika en van Australië al aangekondigd, een delegatie te zullen zenden. Het uitstel van de conferentie van Potchefstroom wordt officieel ver klaard uit het feit. dat de memoran da van de Afrikaanse kerken, die als gespreksmateriaal moeten dienen, nog niet klaar zijn. ..De relaties worden er niet beter op." zei de gereformeerde synode- praeses ds. C. Mak gisteren ln een commentaar voor „Hier en nu". Het besluit om de Nederlanders te weren, stelde hem erg teleur. Band Tegelijk hééft het moderamen van de gereformeerde synode een brief van de moderatuur van de blanke NG-kerk ontvangen, waarin deze schrijft, de band tussen de belde kerken nog niet te verbreken. „Za ken waarover onze synode van 1974 zo verontrust was en waardoor onze broederlijke banden in het gedrang zijn gekomen, hebben uw ernstige aandacht gekregen. Hoewel de resul taten waartoe u gekomen bent. ons niet volkomen bevredigen, hebben wij toch de vrijmoedigheid aan onze synode te rapporteren, dat wij de banden niet als volledig verbroken konden beschouwen en een beslis sing terzake overlaten aan onze alge mene synode die ln 1978 bijeen komt," aldus de brief. Toen de gereformeerde synode in 1974 besloot het speciale fonds van het programma ter bestrijding van het racisme van de wereldraad van kerken te steunen, dreigde de blanke NO-kerk alle banden te verbreken, als deze steun niet zou worden ge staakt. In een speciale synode zitting ln mei vorig Jaar besloten de Nederlandse gereformeerden, „de aanbevelingen tot financiële steun aan het speciale fonds op te schor ten". In zijn brief zegt de NO-kerk (blank), dat door deze beslissing een opening ls gekomen om „het gesprek over deze onderlinge verhouding voort te zetten", al bleef er te leurstelling. dat gemeenteleden vrij willig bijdragen kunnen blijven over maken vla het diakonaal bureau in Leusden. De NO-kerk schrijft tenslotte dat het harerzijds niet zozeer de kwestie van het antl-raclsme-fonds als wel de leerkwestles zijn, die de onderlinge verhoudingen onder spanningen hebben gezet. De NG-kerk heeft ken nis genomen van bemoedigende be sluiten ln dit verband (Inzake dr. Wierslnga en dr. Kultert), aldus de brief, maar acht het noodzakelijk, dat ook over deze kwesties een diep gaand theologisch gesprek plaatsheeft. (ADVERTENTIE) „We hadden het artikel in de krant gelezen over die N.T.-en voor BraziM. Eerst vilden we wat uit onze spaarpotten geven. Maar mi|n broertje zei: Laten we het geld dat we verdienen mei het rondbrengen van reklamewerk. daaraan besteden. Oat hebben we vandaag op uw giro overgemaakt. We zijn bkj dat we op deze marter verschillende kinderen aan een N T. kunnen helpen". Carine v.d. B. Wltt ook dat voorteek! van deze kinderen navolgen. Giro 0014)00 Ln.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp G.. met vermelding „N.T. BrazM*". LEUSDEN Het algemeen dia konaal bureau van de gereformeerde kerken heeft tot eind februari voor het werelddiakonaat ruim twintig procent meer ontvangen dan ln de zelfde periode ln 1976. Tot nu toe werd hiervoor een bedrag ontvangen van bijna drie miljoen. Een belang rijk deel hiervan kwam beschikbaar door de op 6 februari ln alle kerken gehouden collecte voor het wereld diakonaat. Het gereformeerde we relddiakonaat heeft voor dit Jaar een begroting aangenomen van tien en een half miljoen gulden. Hervormde cijfers over de opbrengst van de zon dag van het werelddiakonaat zijn nog niet beschikbaar. RIO DE JANEIRO - De voorzit ter van de Braziliaanse bisschoppen conferentie, kardinaal Lorscheider. gaaat deze week naar Rome om het conflict onder de Braziliaanse bisschoppen daar te bespreken. Het conflict is ontstaan, toen de aarts bisschop De Proenca Slgaud van Diamantina twee van zijn collega's ervan beschuldigde communisten te zijn. SPAKENBURO - De gerefor meerde kerk (vrijgemaakt) heeft een verzoek van de EO geweigerd, om de Noorderkerk ter beschikking te stel len voor een presentatie-avond. De kerkeraad wil niet de schijn wekken, het lidmaatschap van de EO te pro pageren. In een brief aan de EO maakt de kerkeraad bezwaar tegen „remonstrantse" geluiden ln gospel- soundprogramma's, een spirituali teit. die Woord en Geest scheldt, ongezonde bevindelijkheid en chill- astische uitingen ln EO- programma's. MANILLA - De katholieke bisschoppen op de Filippijnen ma ken zich zorgen over het geheime verdrag, dat ln Januari ls gesloten tussen de Filippijnen en Libië. Vol gens wat van dit verdrag ls uitgelekt, zullen ln het zuiden niet alleen de vijf provincies met een moslim meerderheid autonoom worden, maar ook negen provincies, waar de moslims een minderheid vormen, een Islamitische wetgeving en be stuur krijgen. De laatste tijd zijn twee kerkelijke radiostations door de regering gesloten en missionaris- Van een onzer verslaggevers ZEI8T De gereformeerde zen- dlngsbond ln de hervormde kerk (GZB) gaat zendingswerk verrichten ln Peru. De OZB heeft een overeen komst gesloten met de kleine evan gelische presbyteriaanse kerk ln dat land. De GZB zal gaan meewerken aan de gemeentewerving en de gemeente opbouw van deze kerk, zowel ln de hoofdstad Lima als ln het noorden van Peru. Dit zal gebeuren ln sa menwerking met de vrije kerk van Schotland, die al langer ln Peru werkt Voorlopig zijn er zeker drie Nederlandse zendlngsarbelders no dig voor dit werk. Bovendien ls er plaats voor een theologisch docent op het evange lische seminarie te Lima en een zen dingspredikant voor het werk onder de studenten ln vier seminaria ln een aantal Zuldamerlkaanse lan den. Dit ln het kader van de Interna tionale gemeenschap van evange lische studenten (IFE8). Naast ds. B. van Donkers goed, die bereid ls van Kenia naar Peru te ,gaan, zijn er dus nog vier predikan ten nodig. Ook zijn er nog steeds enkele vacatures voor het QZB- werk ln Indonesië en Kenia. sen gearresteerd en uitgewezen. Li bië steunt de islamitische opstand op de zuidelijke Filippijnen sinds 1972 met wapens. PUTTEN De Nederlandse stichting Mbuma-zending heeft voor de tweede maal dit Jaar een gift van tienduizend gulden gekregen. Vorig Jaar kwam bij deze stichting ln to taal 930.000 gulden binnen. Met dit geld (voornamelijk afkomstig uit de oud-gereformeerde gemeenten, de gereformeerde gemeenten in Neder land en de uiterst rechtervleugel van de hervormde kerk) wordt Schotse zendingswerk ln Rhodeslë gesteund. HEERENVEEN De hervormde classlcale vergadering van Heeren veen heeft uitgesproken, dat de kerk zich dient te bezinnen op de „kern splijting" ln Almelo. Eerder dit Jaar drongen hervormden uit Assen ln een brief aan de synode aan op een kerkelijke uitspraak en ook gemeen teleden ln Vlissingen hebben de sy node terzake benaderd. HAARLEM De wereldbond van bijbelgenootschappen heeft ln het afgelopen Jaar 335 miljoen bijbels en bijbelgedeelten verspreid. Dit is een record aantal. Het zijn er ruim 35 miljoen meer dan ln 1975. De grootste toename is bij de bijbel uitgaven voor beginnende lezers. In 1972 begonnen de bijbelgenoot schappen bijbelgedeelten te verta len ln de beperkte woordenschat van beginnende lezers. De eerste uit gave verschenen in 1974 in het En gels en Spaans. De bijbelgenoot schappen willen hiermee de bijbel verspreiding bevorderen onder de bijna achthonderd miljoen analfa beten ln de wereld. De uitgaven zijn vooral bedoeld voor mensen die op volwassen leeftijd leren lezen. De bijbelgedeelten worden ln series van opeenvolgende moeilijkheids graad geschreven met veel Illustra ties en weinig tekst. Nu blijkt dat deze uitgaven een succes zijn, wil men het programma verder uitbrei den. Allerlei organisaties die onder wijs aan volwassenen verzorgen, maken gebruik van de bijbelgedeel ten, die ln de vorm van folders ver schijnen. De volledige bijbel ls nu ln 262 talen verschenen, het nieuwe testament ln nog eens 401 talen en losse bijbel boeken ln nog eens 940 talen. BRUSSEL Twee hoogleraren van de Nederlandstalige afdeling van de protestantse theologische faculteit te Brussel gaan dit Jaar met emeri taat. Het zijn prof. dr W. Lutje- harms. die tevens rector ls, en prof. dr R. Bijlsma. Woensdag 20 april zal er een af- scheldsplechtigheid zijn. BIJ deze gelegenheid zal prof. Bijlsma zijn afscheidscollege geven. Prof. Lutje- harms hoopt zijn afscheidscollege te geven bij de opening van het nieuwe academische Jaar op 5 oktober. Over hun opvolging heeft de raad van de faculteit nog geen besluiten genomen. Prof. Lutjeharms ls hoogleraar ln Brussel geweest vanaf 1958, prof. Bijlsma sinds 1961, aanvankelijk ge combineerd met een predi kantschap ln De Bilt. door dr C. Rijnsdorp AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Slachtoffers In het gesprek, dat Aldert Schipper met frère Roger Schütz van Taizé heeft gehad en dat ls gepubliceerd ln Trouw van zaterdag 26 februari Jl.. staat een mijns Inziens bijzonder ergerlijke en naar anti-papisme rie kende vraag, die merkwaardigerwij ze niet afdoende door de toch zeer Irenische broeder wordt gecorri geerd; „Hoe kun Je nu bevriend zijn met de paus en tegelijk solidair met zijn slachtoffers?" Als rooms-kathollek en trouw lezer van Trouw protesteer lk bij dezen en hopelijk doen vele lezers en leze ressen dat met mij! tegen de af schuwelijke beschuldiging die ln de genoemde vraag zit opgesloten. Kri- Uek op mijn kerk en haar leiders kan lk best velen, ook lk heb het moeilijk met de verschillen tussen leer en prakrijk, die zich ln bepaalde zich r.k. noemende landen voor doen. maar het gaat toch zeker alle christelijke perken te bulten daar voor de paus als zondebok aan te wijzen? (U heeft gelijk, het woordje 'slachtof fers' is niet correct gebruikt. Onre redacteur dacht aan mensen als abt Franzoni en aartsbisschop Lefébvre. Hij had beter het woord 'tegenstan ders' kunnen gebruiken. Onze ver ontschuldiging, rcd.( Groningen Op de wat primitieve, maar gezellige lagere School met den Bijbel uit mijn jeugd leerden we uit een boekje, dat de roomse oorbiecht niet schriftuurlijk was. Het stukje haalde een uitspraak aan uit de Statenvertaling, ik meen zelfs met de origi nele gothische letters: „Belijdt malcande- ren de misdaden." Komt daar bij de protestanten veel van terecht? Je ziet b.v. bij een brug twee mensen met elkaar praten. Op een afstand lijkt het net of ze eikaars woordjes staan op te eten. Kom Je dichterbij en er langs, dan zal het zelden gebeuren dat Je ze malkanderen de misdaden hoort belijden. Meestal gaat het over de misse daden van der den. Schuld belijden tegenover elkaar ls een probleem, dat weet elke ouderllng(e) en ziel zorger. BIJ onze r.k. medechristenen verdwijnt de biechtpraktijk. Dat ls een geweldig stuk presti geverlies. zo niet machtsverlies, van deze kerk. Het ls een symptoom van de aangetaste hiër archische gedachte. Geestelijken met een echt herderlijke Instelling proberen de ontstane leeg- ten op te vullen. Ja als het even kan van de nood een deugd te maken. Men zoekt dit o.a. in groepswerk voor gelovige bezulnlng, ln het alge mene kader van een streven naar eigentijdse vormen van kerkbelevlng. Er ls een verschuiving waarneembaar van het kerkcollectief naar de persoonlijke benadering. Het gefluister ln het biechthokje deemoedig enerzijds en officieel pastoraal aan de andere kant, maakt plaats voor het open gesprek, waar bij de pastor geen autoriteit doet gelden. Boven dien gaat het dan niet tussen twee, maar groepsgewijs. Vier pastores die ln verschillende parochies wer ken. hebben najaar 1974 een gezamenlijk project opgezet. Ze zochten naar een vorm waarin men sen samen tot gelovigen bezinning konden ko- J. van Thil men. Men begon met acht verschillende groepen. mensen van allerlei leeftijd, functie en ach tergrond. Alle groepen hadden eenzelfde pro gramma: tien bijeenkomsten met dezelfde uit gangspunten en dezelfde opzet. De ervaringen van een Jaar op deze wijze werken ls ln een boekje weergegeven. Daarin staat hoe ze hebben gewerkt, vervolgens komen verhalen en ervaringen van mensen over ontmoetingen met anderen aan de beurt Dan gaat het over kritieke levensmomenten, over onderlinge ver geving (waarmee dit stukje begon) en tenslotte over de dood. Hoofdstuk 6 geeft beelden, verba len en teksten als uitgangspunt voor groepsbe- zlnnlng. In het slothoofdstuk wordt gevraagd naar de pastorale betekenis van dit soort bezin ning ln groepen. Een centrale vraag hierbij ls: hoe kan langs deze weg kerk ontstaan? Het werkje heet Een mens geloven op zijn ver- kaal; het ls uitgegeven als nummer 9 ln de serie Kerkopbouw vandaag en morgen, door De Horstink en Kaskl, Amersfoort, 93 blz., 9.90, aldaar te bestellen. Men komt aardige uitspraken tegen. „Ik heb behoefte om te schuilen bij mensen die het net zo koud hebben als lk" (bl. 19). „Alleen fwee gelijke partijen kunnen elkaar ontmoeten" (27). Minder aardig klinkt dit: „Ik denk wel eens, die buurvrouw van mij, als die in de hemel komt, dan wil lk er niet wezen" (68). Het valt de groepsleiders op. „hoe weinig contact er tussen gelovigen onderling ls. Het wordt ook steeds moeilijker om te praten over „ons geloof" of over „het geloof van onze vaderen". Het werkelijk kerk-zljn, leven als gemeenschap van gelovigen, ls nogal schraal geworden" (90). Velen hebben het erover, dat ze zich zo onzeker voelen. Dit ls een algemeen verbreid verschijn sel. Maar bij onze r.k. medechristenen heeft deze onzekerheid een extra accent. Nu het kerklnstl- tuut zozeer aan gezag Inboet, worden ze veelszins op zichzelf teruggeworpen en ze heb- ben niet van huls uit geleerd de relatie met God als rechtstreeks te belevea MIJ Intrigeert bijzonder de slotvraag: Hoe kan langs deze weg kerk ontstaan? Hier spreekt zich een fundamentele twijfel uit over het bestaande Instituut, dat Immer van oudsher zegt: Hier is de Kerk. Al vaker heb lk opgemerkt, hoezeer lk mij bij de gang van zaken daar betrokken gevoel. Ik meen lets van de diepte te pellen van de crisis die de wereldkerk van Rome doormaakt. Daarom lees Je zo'n boekje, ook al ls de totaalindruk nogal vlak, met belangstelling. Overal waar de kerk haar sluitend systeem, haar naadloos overkleed, aflegt om de voeten van de discipelen te wassen, Is zij als kerk aanwezig. Het ls ermee als met het koninkrijk Oods: het ls midden onder ons ën het ls komende. Het ls er om te komen en het komt omdat het er ls. Wie het vatten kan, vatte het tan WAANZINNIG naar la af In gen Soms ligt er achter ons een weekend, vol geweld van allerlei soort Nfc tuurlljk denken wij ln de eerst} plaats aan het geweld van dl aardbeving die voornamelijk Roeverei menlë trof. De korte verslagen e<aags beelden die ons bereikten ware%t ja hartverscheurend. Het aantal doder,. Ie r\f\n nlal la xaknlfan flat aaal a ls nog niet te schatten. Dat zegt aTj" voldoende van de ravage die er ontJ10 staan ls. Een stuk natuurgeweld da£H ons als altijd weer voor onoplosban vragen stelt Te spreken van Oodi regering kan alleen zin hebben aU33™* een persoonlijk belijden, waarto<gang een mens langs allerlei wegen ka£rde" komen. Niet ln vergelijking hiermee* maar dan toch ln eenzelfde nleuws*s,ag uitzending horen we dan Ineens var ne^ het omkomen van Tommy Price, dirwer'1 veelbelovende Engelse coureur. Eei?p aai collega van hem raakte ln moeilijk^0®171 heden, een Zuldafrikaanse brand63™1^ weerman, een zekere Jansen vai°rdfn Vuuren, stak hulpvaardig ov< Tommy kon hem niet meer onti >veéu •wife, ultai ken en het werd beider plotseling}"1® - - - iKr' i hui Uleve dood. De verslaggever van een Ne^duiJ derlandse sportrubrtek ter plaatse, noemde het „een waanzinnig onge luk". Het gaat er mij niet om dat dl(l|P]i verslaggever dit zei. Wat zegt eer - 1 mens op zo'n ogenblik? Toch waet „op het typerend. Waanzinnig betekenko bi zoiets als: het zoeken naar een zinrvat een betekenis, hiervan ls een waarstermi Het slaat nergens op. Ik kan mezo>t Pk uitdrukking best begrijpen. Mlsind-N^ schlen moet Je het meegemaakln de hebben om dit te kunnen zeggentten V Toch ls dit ongeluk, hoe pijnlijk ookmdelii minder waanzinnig dan het lijkkt Shel Voor de zoveelste keer vindt eer coureur tijdens een mensonterend!' race de dood. Dat ls geen waanziiv. Dle race zelf ls waanzin. En dat w^ 6l dat met elkaar toestaan dat menser zich vroeg of laat doodrijden, dat It waanzin. Ongelukken die daarulk voortkomen zijn niet waanzinnig! maar op een heel ordinaire manlei aanwijsbare menselijke schuld. Zo als het de waanzin ten top ls dat dl 51 race daarna gewoon doorgaat. Er wie denkt er aan de brandweerman'n ori De man die een ander te hul^ac^: schoot? igl V EN H |rkge «leinsi r Lut isterii NED. HERV. KERK "et i Beroepen te Bleskensgraaf (toez): Rig". 1 Roseboom, kand. te Baraeveld; Ir Me Harderwijk (bulteng.wljkgen^bber Beroeplngswerk (toez.): H. Zwlers te Leeuwarden. el te Bedankt voor Strljen: H. van Amsb te Ernst. mini! GEREF. KERKEN men e Beroepen te Oldekerk en te Zevei pren hulzen (Gr.): H. Eendebak Iden Dalfsen; te Bunschoten-Spakeiximal burg: C. Brilman te H. I. Ambach te Amstelveen-Bultenveldert: O. N. Veenhulzen te Zutphen. s van n de n Aangenomen naar PIJnacke, prerr Nootdorp: drs H. R. Plomp te Kapeesterii le-Blezellnge. ial 2o.( GEREF. KERKEN (VRUG.) Beroepen te Hasselt: H. D. van HerL sen te Heemse; te Vlaardlngen: J!ET N Hoogendoorn te Zevenbergen. n min, fen val GEREr. GEMEENTEN :w da1 Beroepen te Nunspeet: J. Koster 'aBde Barneveld, die bedankte vo«de inJ Goudswaard. 1 ge" arbij t Bedankt voor Tricht: L. Blok te Cfvroeg^ pelle a.d. IJssel; voor Benthulsen: °p Hoogerland te Krabbendijke; voi,stbel}a Katwijk aan Zee en Westkapelle: lfr gebl Mondrla te Waardenburg; vofland- Krimpen a.d. IJssel: drs A. Vergun ag uJl1 te Veen; voor Oroningen: D. Ha,bet kenberg te Llsse; voor 's-Or"lkere venzande: J. M. Kleppe te Woerdef^ CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Dokkuxn: J. Dol Sneek. ogei DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP lder P Bedankt voor Alkmaar: B.K. Homi Meer te Koog-Zaandijk. n van (ere pi i inves Ir. W. D. Fllius TZ Ir. W. D. Fllius (35) ts benosmd ,6u,ger stafmedewerker projecten en pf°enni gramma's ln de sector werelddlak1 der naat bij het algemeen diakonaal b„ va reau van de gereformeerde kerk£ op 1 te Leusden. In deze functie volgt ds J. 8. van de Weg op, die dit wedt bet acht Jaar deed na zijn pensloneri)evr® op 55-Jarige leeftijd als vl< hoofdlegerpredlkant en onlangs i h01" scheld nam. De heer Fllius heeft rspr°je zijn studie aan de technische geschool ln Delft geruime tijd f die c Irak en Senegal gewerkt. Het wor^arp vooral zijn taak, gegevens uit korr dlakonale werk van de kerken in ("e»ng derde wereld systematisch beschJ baar te krijgen, met name de nieui aanzetten, zodat de leden van is een Nederlandse gereformeerde kerkfnmgsv daarmee met voldoende begrip küinet. nen meeleven. NCW Mevr. H. G. Zijlstra JStfU Op 81-Jarlge leeftijd Is te Ter A^,ul£eal overleden de doopsgezinde emerL, om predikante mevrouw H. O. ZUlstu a« d. Na ln diverse plaatsen godsdlen^ NC^J onderwijzeres en voorgangster ZiCi, zijn geweest, werd mevrouw Zijls^jfp,, predikante te Temaard. Vervolg4epn W( stond zij van 1951 tot haar eraerit%e Zjjn ln 1960 ln Stadskanaal. Jcabine

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2